القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احتياج الجزء الثامن 8 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات


رواية احتياج الجزء الثامن 8  للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



رواية احتياج الجزء الثامن 8  للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 



الجزء الثامن احتياج للكاتبة..حنان حسن في ليلة دخلتي علي زوجي الجديد قالي انه شايفني ش..&به الق...&رد ونفر مني ...وبعد عن...



في ليلة دخلتي علي زوجي الجديد قالي انه شايفني ش..&به الق...&رد


ونفر مني ...وبعد عني  زي ما هشام (زوجي الاول)


 عمل بالظبط



لكن الغريبة ان ايهاب (زوجي الجديد) بعدما ك...&سر خاطري وهجرني



رجع لغرفتي تاني بعدها بخمس دقائق... وقضي معايا ليلة رائعة.. وتمم دخلتة عليا بالفعل



ولغاية هنا كان الموضوع عادي


لكن الي مش عادي



اني صحيت الصبح لقيت ايهاب رافضني تاني.. وبينكر انه دخل عليا في ليلة دخلتنا اصلا



  



ودا جنني وخلاني اعتقد بانة شخص عنده انفصام في الشخصية



وكان لازم اواجهة عشان اعرف


 هو ايه حكايتة بالظبط



فا روحت علي غرفتة


 لكن قبل ما اخبط علي بابة


اتفاجئت ان في شخص معاه 


في غرفتة


ولما اتحققت من الصوت


لقيتة صوت سميرة


 (الشغالة)



وكان داير بينهم حوار غريب



والحوار كان كا الاتي



انتي عايزة ايه دلوقتي يا سميرة ؟


فا ردت سميرة بقلق


وقالتله.. انا خايفة عليك وعايزاك تمشي من هنا ..لان انت كدا بقيت في خ...&طر



دول عرضوا عليا فلوس كتير في مقابل اني اخلصهم منك





وسالتة سميرة تاني بغضب


وقالتلة..


تقدر تقولي انت مستني ايه عشان تمشي من هنا؟



فا رد ايهاب 


وقالها...مش هقدر امشي واسيب مراتي لوحدها 



فا ردت سميرة 


وقالتلة..واحنا مالنا بيها؟



سيبك منها ونجي نفسك من الخطر


فا رد ايهاب بضيق


وقالها ..قولتلك مية مره 


اني بحبها..ومقدرش ابعد عنها



وبعدين ازاي عايزاني اتخلي عن مراتي وانا عارف ان حياتها معرضة للخ..&طر؟



فا ردت سميرة 


وقالتلة..يا سيدي لو علي مراتك فا انا ممكن احميها



للكاتبة..حنان حسن



المهم دلوقتي امن تهاني واولادها وتعالي نهرب



فا رد ايهاب 


وقالها..خلاص موافق اني اغادر  زي ما انتي عايزة 



لكن بشرط...


فسالتة


وقالتلة...شرط ايه؟



فا رد ايهاب


وقال ..


اخد مراتي معايا



 



فا ردت سميرة بغضب


وقالتلة... لا ..مينفعش مراتك تمشي ولا تغادر معاك طبعا 



منتا عارف الي فيها؟



وكملت سميرة كلامها بنبرة حاسمة


وقالت..انسي ان مراتك تيجي معاك ولا حتي تعرف حقيقتك



الحل الوحيد انك تسيبها  تروح لحالها .. 


وانت تختفي من هنا فورا



وقبل ما يرد ايهاب علي كلامها


بالنفي او الموافقة



 الجرس رن للاسف


وتوقفوا عن الكلام



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي


فضولي كان هيق...&تلني


وكنت عايزه اسمع باقي كلامهم عشان اعرف ايه السر الي بين سميرة الشغالة.. وايهاب بيه؟



لكن ...


جرس الباب 


قطع كلامهم


وانا رجعت بسرعة علي غرفتي قبل ما سميرة تخرج من غرفة ايهاب



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي


لقيت اللالغاز بتتعقد اكتر



والمتاهة الي انا فيها بتوسع اكتر واكتر



ولقيتني بكلم نفسي من الحيرة


وبسالها اسألة جديدة



ياتري  اية العلاقة الي بتجمع  سميرة ب ايهاب بيه؟



 ومين الناس الي عايزينها تق..&تل ايهاب؟ وليه؟



وايهاب هيهرب من ايه اصلا؟



وليه سميرة بتقول..انه مينفعش ياخد مراتة معاه ؟



وهل ياتري انا مراتة الي بيتكلموا عنها


ولا هو متجوز غيري؟



ولو كان الكلام عليا انا 


فا  ليه حياتي انا كمان مه..&دده؟ 


ومه...&دده من مين؟



اكتشاف المزيد


رواية جميلة


رفوف كتب


وايه موضوع انه عايز يأمن تهاني واولادها دا؟



وفين تهاني ؟ 


ومختفية ليه اصلا؟



والسؤال الاهم بقي


هو ايهاب مريض بالانفصام فعلا


ولا هو كان بيمثل عليا ؟



وياتري ايهاب له علاقة بتمثيلية داغر و العفاريت الي انا كنت مصدقاها قبل كده؟



اسالة كتير 


وللاسف معرفتش اي اجابة للاسألة دي



وفي الاخر



قلت لنفسي


يظهر اني لازم اسيبني من ايهاب دا خالص


لان واضح انه شخص مريب ووراه مصاي...&ب وحوارات



وانا بنفسي سمعتهم وهما بيقولوا ان وجودي هنا في خطر علي حياتي



 يبقي لازم اهرب فورا


 لان ولادي ملهمش حد غيري يربيهم



وبالفعل...


روحت بسرعة جهزت هدومي 


واخدت حاجتي



وكنت خلاص هخرج من الباب


لكن..للاسف اترددت في اخر لحظة ومخرجتش



لاني في اللحظة دي


تذكرت موضوع قسيمة الطلاق


الي هسترد بيها حضانة الولاد



فا اضطريت ارجع شنطتي لغرفتي تاني


وقررت اني اتلكك لايهاب علي اي مشكلة واطلب الطلاق 


عشان يطلقني قبل ما امشي



وبالفعل...دخلت علي ايهاب غرفتة 



وقلتلة...ممكن قبل ما تصرخ في وجهي وتطردني كا العادة تسمع الطلب الي  انا جاية عايزاه منك ؟



فا رد ايهاب


وقالي ..عايزة ايه يا غرام؟


فا رديت وانا بتألم..


وقلتلة


انا عايزاك تطلقني



فا بصلي بدهشة


وقالي . . ليه كده يا غرام؟


هو انا زعلتك في حاجة


فا رديت وقتلة ...


لا انا بس مشفقة عليك ومش عايزاك تظلم نفسك وتعيش مع واحدة شبة الق...&رد



فا رد ايهاب بمنتهي الحب


وقالي...هو جوازي منك يبقي اظلم لنفسي؟


دا جوازنا هو القرار الوحيد الصح الي اخدتة في حياتي



يا غرام دا انتي الحاجة الحلوه الوحيدة الي مصبراني علي الدنيا وبلاويها



بعدما سمعت كلامة المتناقض مع تصرفاتة معايا


سالتة..


وقلتلة..هو مش انت امبارح قولتلي...ان من الافضل كل واحد فينا يعيش في غرفة منفصلة؟



فا رد ايهاب


وقالي... ايوه حصل



فا قلتلة..وطبعا انت طلبت كدا عشان انا شبة القرد



فا رد وقالي


بالعكس انتي زي القمر وعمرك ما شوفتك زي القرد




فا رديت عليه بغضب


وقلتلة...


بص يا ايهاب


انت يا اما مريض ..


يا اما بتمثل عليا 



وانا استحالة اعيش مع انسان بالشكل دا 


فا من فضلك طلقني عشان اقدر استرد حضانة اولادي 



فا رد ايهاب بحزن


وقالي ..عايزة تعرفي انا ليه كل شوية بحال معاكي؟



فا رديت بحسم


وقلتلة...ايوه عايزة اعرف



فا رد ايهاب  والدموع بتلمع في عنية


وقالي...انا بعمل كده


 عشان ... (بحبك)



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي


كلامة مدخلش دماغي


واتأكدت ان ايهاب شخص مريض ومحتاج علاج نفسي



ومكنش ادامي غير اني  اصدقة واوهم نفسي انه بيحبني وعشان كده هو بيعمل الحاجات الغريبة دي


المهم


روحت علي غرفتي 


لكن..طول الوقت كنت عمالة افكر في الحوار الي سمعتة من سميرة وايهاب




وباليل فضولي اخدني


وقلت احاول افهم حقيقة العلاقة الي بينهم




فادخلت علي سميرة


وسألتها سؤال مباشر


وقلتلها...هو انتي ايه بينك وبين ايهاب بيه؟


فا ردت  سميرة بخبث وقالتلي 



منتي عارفة اجابة السؤال 


ايهاب بيه


يبقي صاحب البيت الي بشتغل فية



في اللحظة دي 



رديت بغضب 


وقلتلها ..بصي بقي انا سمعت كل الي دار بينك وبينة الصبح


وعايزة افهم ايه طبيعة العلاقة الي بينك وبين ايهاب بيه


 


في اللحظة دي


ردت سميرة با استسلام 


وقالتلي


انا مكنتش عايزة اقولك


الحقيقة


لكن طالما سمعتينا


يبقي اسمعي بقي المفاجئة دي



انا بقي الشيخة سميرة المغربية


والي انتي اتجوزتية دا مسموش ايهاب بيه 



الي عايش معانا دا يبقي (داغر)


الجن الي واقع في غرامك



فا رديت عليها 


وقلتلها...بس انا سمعتك وانتي بتقوليلة اهرب 


وان في حد عايز يخلص منه



فا ردت وقالتلي


ايوه اصحاب البيت هنا قرروا يجيبوا شيوخ عشان يحرقوه



عشان كده لما كان عايز ياخدك معاه انا رفضت وقلتلة مينفعش


وفضلت سميرة تقنعني باني اقعد و اهدي ومخفش


 وانها بتحاول تصرفة بامان قبل ما يأذي حد



لكن انا بعدما سمعت الكلام دا


 


اتسللت من البيت وغادرتة فورا لاني كنت مرعوبة



المهم


 نزلت الشارع


وفضلت افكر هاروح فين؟



بيت خالتي مبقاش امان بالنسبالي


وخصوصا بعدما عرفت ان زوجها بيتاجر في الاع..&ضاء



وبيت تهاني اديني غادرتة



وبيت حماتي و مقدرش اروح لبيت حماتي لانها بتطردني



وفضلت افكر


واقول... اروح فين ؟ اروح فين؟


وفي اللخظة دي


ملقتش ادامي غير بيت سمية سلفتي (القعيدة)


وقلت لنفسي



سمية طيبة وكانت ديما متعاطفة معايا


واهي جوزها مات هي كمان



 واكيد مش هتمانع اني اقعد معاها يومين لغاية ما ادبر حالي



وبالفعل


روحت علي بيت سمية


ولجل الحظ الحلو اني لقيت صحتها بقت احسن



 وبدات تمشي وتتكلم كمان



فا فرحت جدا بشفاءها وطلبت منها اني اقعد معاها يومين



فا ردت سمية


وقالتلي..اه طبعا تنوريني


وبعدها سالتني عن احوالي


فا سردت لها كل البلاوي الي حصلتلي 



فا دمعت سمية وهي بتبصلي



فا سألتها ...


وقلتلها...هو انتي لسة خايفة من منظري يا سمية؟



فا ردت سمية بتعجب



وقالتلي...ومالة منظرك


انا عمري ما خوفت من منظرك



فا رديت باسف


وقلتلها...يظهر انك نسيتي اخر مره  جيتلك فيها لما هشام جوزي قالي اني شبة القرد



انتي ضدساعتها كنتي مرعوبة من شكلي ولما سالتك ان كنتي شايفاني قرد هزيتي راسك بمعني (ايوه)



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي



حضنتني سمية واتأسفتلي


وقالتلي..انا اسفة بجد


انا اضطريت اكدب ساعتها عشان انقذك



لكن انتي مكنش فيكي اي شبة من القرود خالص بالعكس انتي كنتي زي القمر



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي



رجعت اتلخبط تاني


وقلت...هي ايه اللخبطة دي بقي


هو انا مسحورة ولا مش مسحورة؟


اصل انا لو مش مسحورة يبقي


سميرة كدبت عليا و ايهاب مش عفريت 



في اللحظة دي



استوقفت سمية


وقلتلها .. يعني انتي اتفقتي معاهم ووهمتيني بان شكلي زي القرود؟


طب ليه عملتوا فيا كده؟



فا ردت سمية بنفس الاجابة


وقالتلي.. قلتلك كان لازم انقذك


فا رديت بغضب


وقلتلها ..تنقذيني ولا تدمريني ؟


فا ردت سمية


وقالتلي..لو عرفتي انا انقذتك من ايه هتشكريني 


فا سألتها وانا كلي فضول


وقلتلها...انقذتيني من ايه؟



فا ردت سمية


وفجرت مفاجئة من العيار الثقيل


وقالت..........؟

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close