رواية عشق ابيض واسود الفصل التاسع والعاشر بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية عشق ابيض واسود الفصل التاسع والعاشر بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية عشق ابيض واسود الفصل التاسع والعاشر بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
اسر سبهم و مشي بعد وقت في شقة سمر منى في التواليت و بتخبط على الباب بجنون :- افتحووا الباب حمااااتي ابوس ايدك افتحي الباب يا نوراااا
سمر كانت نايمة و صحيت على ريحة حريق و صويت منى اتجهت برا جري و فتحت لمنى الباب و النور :- بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا بت بتصوتي ليه و اي ريحة الحريق دى دا اكن حد بيولع اي الى حصل و بتصوتي ليه
منى بتخد نفسها بالعافية:- ا انا كنت في التواليت فجأة الباب و النور اتقفلو عليا ، اي الريحة دى
منى افتكرت لبنى و قالت بصوت:- لبنىىى حماتي الريحة دى جاية من شقة اسر الشقة شكلها بتتحرق و لبنى فيها
سمر ضربت ايديها على وشها:- يا لهوي يلهوي يلهوووي البت في الشقة و حامل
هنا كانت لسه رجعة البيت لكن وقفتهم:- في اي يا جماعة
منى:- لبنى بتموت يا هنا البت بتولع
سماح و نورا واقفين جانب بعض ببرود :- و احنا مالنا يا منى هى يعني من باقية اهلنا اهو خلي البيت يخف شوية لحسن الجو نااار و احنا مش ناقصين
سمر:- انتوا بتقولو اي لازم ننقذها لتموت و يحسبوها علينا بنادمة بت اخواتها
هنا و نورا و سماح راحوا قعدوا على الكنبة و فتحوا التلفزيون على الاخر شهد خرجت من اوضتها بعد ما مثلت انها نايمة علشان محدش يشك فيها سمر راحت قعدت جانبهم:- استغفر الله العظيم علي يا بنتي صوت البتاع دا
منى بصتلهم برعب و ذهول و جريت على فوق و هى بتحاول تتصل باسر لكن مش بيرد اسر وصل البيت و طلع جري على الريحة النار :- اي ريحة دى
سمر:- مش عارفه يا ابنى تلقي حد مولع في الشارع أو حد ناسي حاجة
منى بصرخ من فوق:- اسررر شقتك بتتحرق و لبنى جووا
اسر طالع جري على شقته كانت منى واقفة بتحاول تفتح الباب لكن مش عارفة :- اوعي ااابعدي يا منى
منى بعدت اسر حاول يفتح الباب بكتفه لحد ما الباب وقع النار كانت حرفيا كلت كل حاجة في الشقة كله كان بيتحرق واقفة لحظة مصدوم و عاجز لم شاف النار قريبا من لبنى حب عمروا
منى بصرخ:- اااسر خد بالك
منى نزلت شقتها و طلعت و هى معاها جردل ماية و بطانية
اسر مفكرش جري عليها و شالها من قلب النار و خرج من الشقة من غير ما يتكلم نزل على تحت و هو شايلها الكل اتجمع بتمثيل الخوف
سمر بتمثيل:- يا حبيبتي يا بنتي اي الى حصل يا اسر و مالها
شهد بتمثيل الخوف:- اسر هى مش بتتحرك ليه لتكون ماتت
اسر بزعيق:- اخرسوو كلكم اياك اسمع نفس الكلام حد فيكم منى اتصلي بى المطافئ ييجو يطفو الحريق قبل ما يوصلكم
اسر قعد على الارض و بقا يفوقها لبنى فتحت عيونها ببطء و قالت بهمس:- اسر
اسر حضنها بدموع و هى بيحمد ربنا انها بخير مكنش فيه كلام لكن الكل كان بيبصلها بغضب و غيظ لبنى حضنت ايديه و غمضت عيونها بتعب اسر شالها و قام لكن قبل ما يخرج:- الى عمل كدا هيتحاسب
اسر نزل و راح المستشفى علشان يطمن عليها بعد وقت في المستشفى في غرفة قسم الطوارئ الدكتورة و الممرضات و عملو اللازم ليها بعد ما ضمتو الجرح الى في ايديها من الحريق علقوا محاليل ليها وعطوها مهدئ
الدكتورة:- هى كويسة مفيش داعي للقلق ، بس انت ايدك بتنزف و مش بعيد تكون حصلها حرق
اسر :- انا مش مهم المهم هى ، و الجنين
الدكتورة:- الجنين بخير الحمدلله اول ما تفوق تماما هنشيل الأكسجين لم نتاكد انها بخير ، انت لازم نطهر الجرح و نلحق الموضوع ليقلب حرق هى والله العظيم كويسة بس لازم نطمن على الجرح بتاع حضرتك
الدكتورة ضمت له الجروح الى في ايديه و خرجت هى و الممرضات اسر قعد جانبها و بيمسح على شعرها بحنان قام قبل راسها و قعد مكانه في البيت
منى :- بس انا متاكدة انى حاطة المفاتيح هنا و حماتي كانت نايمة و محدش غيري كان موجود غيرك يا شهد
شهد بصتلها ببرود:- قصدك اي يا منى قصدك انى عملتها طب يارب ما اوع افرح ولا بجي عليا نهار لو كنت عملتها
منى ببرود:- معرفش بس لو حقيقي يبقا امين و عمتنا اسر هيعرف هيعرف هو اصلا شاكك و بعدين مين في مصلحته انها تموت غيرك
سماح بعصبية:- منى اخرسي و الزمي حدودك
منى:- لم اصحاب العيب يعرفوا حدودهم ابقا الزم حدودي و برضو اسر و لبنى هيعرفو يلا يا نور
منى اخدت عيالها و طالعت شقتها
سمر اتنهدت:- اعملو ما بدلكم يا بنات
اما في المستشفى لبنى فتحت عيونها ببطء بتبص حواليها و بعدين بصتله كان مرجع راسه لوراء و مغمض عينيه شالت ماسك الأكسجين من على انفها كانت بتبصله بتعب و شفقة قالت بصوت ضعيف و مرهق:- ا اسر
حطت ايديها الى فيها المحاليل على ايديه من رغم ان ايديها وجعها :- اسر
اسر فتح عيونه بتعب لكن فاق لم شاف ايديها على ايديه و بتبصله حط ايديه على ايديها و قرب منها بلهفة:- حبيبتي انتي كويسة حاسه بحاجة
لبنى بصوت واطي:- انا كويسة
حطت ايديها على بط*نها بخوف:- ابنى حصله حاجة ، ساكت ليه اتكلم يا اسر أجهضت و بداري عليا ساكت ليه اتكلم قول حاجة
قالتها بعصبية و جنون اسر حط ايديه على ايديها:- اهدى يا روحي ، ابننا كويس و مفيش حاجة حصلت المهم انكم بخير روقي علشان خاطري ولا اقولك علشان خاطر ابننا اهدي مفيش داعي لعصبيتك
لبنى:- انا عايزة اروح يا اسر
اسر سرح شوية بيفكر هيعمل اي الشقة اتحرقت بالعفش و كل حاجة و لكن في احساس جواه بيقوله اخرج من البيت دا و مترجعش تاني مهما حصل
لبنى بصتله:- انت كويس
اسر قبل راسها:- كويس يا روح طول ما انتوا معايا ، هنرجع بيتنا بس هنستنا هنا لحد ما الدكتورة تسمح ليكي بالخروج
تاني يوم اسر و لبنى خرجوا من المستشفى و راحوا فندق قرر يعمل كدا علشان نفسيتها كان فندق على البحر اما في بيت سمر
هنا بعصبية:- شبكتييي مش موجوده يا ماما
شهد:- دوري كويس يا بنتي
هنا:- انا مش عامية ولا فاقدة الذاكرة هيكون راحت فين قطة يعني دخلت الشقة و نطط في الدولاب و خدتها
سمر:- يادي المصيبة دهبي و شقا العمر مش موجود دهبي يا ناسس
سماح:- و انا كمان فلوسي الى شايلها في الدولاب مش موجودة
نورا:- يعني اي يا جدعان انا فلوس عماد مش موجوده و انتوا نفس الكلام ، انتي يا منى مش ضايع منك حاجة ولا انتي حلتك اي علشان يضيع
شهد:- احنا نبلغ الشرطة و هى تتصرف
سمر :- انتي كان عينيكي على شبكة بنتي
منى بصدمة:- اي الى بتقوليه دا يا حماتي و عيني على حاجاتها ليه ما تتهني بيهم انا مالي
شهد بصت لمنى:- يبقا نطلع شقتك و نفتشها و اهو جوزك يكون شاهد على مراته
منى بعصبية:- لمى نفسك يا شهد و بطلي قلت ادب ثم انتي بتتكلمي ليه اصلا
نورا:- حلو طالما خايفة و متعصبة يبقي انتي الى عاملها
منى:- انتي بتشكي فيا يا نورا اشحال أننا اصحاب
نورا:- والله مش أنا الى ببص لحاجات غير و كل واحد عارف نفسه
سمر طالعت شقة منى و فتحت الباب و دخلت اوضة منى
شاهين بعصبية:- ااي الى بيحصل و ازاي حضرتك تدخلي هنا دا تهجم غير مقبول بيه و انا بقولها تاني انا مش اسر
سمر:- انت مصيبتك انيلي يا ابن بطني مصيبتك لا كانت على البال ولا الخاطر يا ميلة بختك و يحسرتي عليك يا شاهين و على ايامك
شاهين:- خلصتي
سمر و هى بتفتح الإدراج و بدور فيهم و بعدين فتحت الدولاب رمت كل الهدوم على الارض و لكن لقت حاجة وقعت
شاهين ؛- اي دا
سمر:- اكيد عمل استني اشوف اي
سمر فتحت الكيس الاسود و مسكت غوايشها و دهبها بصدمة :- دى حاجاتي اي الى جابهم هنا ، و كمان شبكة اختك ، و فلوس مرات اخوك كمان بيعملوا اي هنا
فلاش
منى كانت في اوضة الاطفال نامت بعد ما عيالها نامو سمر و شهد دخلوا الشقة لان سمر معاها المفاتيح دخلو اوضة سمر فتحو الدولاب و حطو الحاجة في وسط هدوم سمر و في شنطة أو كيس اسود علشان يبانو انهم مسروقين و خرجوا بسرعة لان شاهين كان قرب يجي
باك
منى كانت طالعت و شاهين بيبصلها بصدمة و عدم فهم:- مفيش حاجة يا حماتي انتي بتعملي اي ميصحش كدا
سمر حطت الكيس قصاد عينيها:- هو فعلا مفيش حاجة
علت صوتها:- بقا بعد ما المك من الشارع و اجوزك ابنى تعملي فيا كدا يا بت الكلب ما صحيح مانتي منعرفلكيش لام ولا اب هتطلعي محترمة لمين لخالتك الى
منى رفعت صباعها:- عندك انا اهلي اشرف منك و من اهلك على الاقل مش بترمي الناس بى الباطل زايك
شاهين اتجه لمنى ضربها كف بكل قسوة و غضب:- اخررسي
منى حطت ايديها على خدها بصدمة:- انت بتضربني يا شاهين
شاهين مسكها من شعرها:- و اكسر رأسك عايزني أشوفك بتغلطي في امى و اسكوت ليه ياختي اشحال ان خالتك زبالة صحيح هتطلع عينيكي مليانة لمين
منى:- انا والله العظيم ما عملت حاااجة
شاهين ضربها كف تاني و جرها من شعرها و خرج برا نزل السلم و هو مسك شعرها و بيشتمها و منى بتصوت و تبكي و تحلف انها بريئه بس مين يصدق شهد و كلهم سامعين الصويت و بصراحة فرحانين فيها وصل لمدخل العمارة و رمها برا البيت :- انتي طالق يا منى طالق اياك المحك و اياك اياك المحك بالصدفة و لو قربتي من عيالي هقتلك يا حرمية
منى قامت من على الارض مسكت ايديه برجاء و دموع:- شاهين ابوس ايدك صدقني انا والله العظيم ما عملت كدا طب انا معرفش حد غيرك
شاهين نفض ايديه و زقها على الارض و قفل الباب في وشها منى قامت بتبص حواليها كان الكل بيبص عليها الى ماشي و الى جاي و الى بيبص من البلكونة لكن اتفجات بسمر الى حدفت الزير عليها:- يلا خلي البيت ينفض من امثالك
هنا و شهد بيزغرطو من البلكونة بشماتة نورا كانت بتبصلها بحزن بتحس ان سرقة و نهددتها و خلاص مش هتطلق ولا هتطلع من بيتها بفضيحها لا و كمان بالبس البيت دموعها نزلت لكن مسحتها و خرجت من البلكونة بسرعة طالعت عباية سوداء و جريت على البلكونة حدفت ليها العباية منى بصت فوق كانت نورا بتبصلها بمعني البسيها منى لبست العباية و مشيت و هى مش شايفة قدامها حاسه ان الدنيا كلها بتتفرج عليها و بالفعل دا الى بيحصل الدموع مذلة نزلة
بالليل عند اسر و لبنى
لبنى بملل:- فاضل اد اي
اسر و هو مسك ايديها:- خلاص امشي سنة كمان و نبقا وصلنا
لبنى:- لقبري مانت اكيد هتموتني
اسر:- بعد الشر عليكي يا حبيبتي وصلنا
اسر شال الشريطة من على عينيها :- و دلوقتي فتحي
لبنى فتحت عيونها ووووو
يتبع
الحلقه 9
بصت حواليها بعدم تصديق قالت بتسال:- اي دا
اسر من وراها و هو بيقفل الباب:- اتمني بيتنا الجديد يكون عجبك
لبنى لفت وشها له و قالت ببرود:- عادي يعني اهى شقة و السلام و ياتري بقا جايب فلوسها منين سرقها ولا واخد قرض
اسر بحب:- المهم راحتك
لبنى بحادة:- جبت فلوسها منين يا اسر و انت مش معاك حاجة جبت الفلوس منين يا اسر
قالتها بانفعال ممزوج بقلق و خوف
اسر بهدوء مسك ايديها لبنى نفضت ايديها بعصبية و غضب هى لسه منسيتش ولا هتنسي اتنهد بهدوء :- اتفضلي اقعدي انا هفهمك كل حاجة
لبنى نفخت بملل و قعدت على الكنبة و هو جانبها :- ليكي حق تستغربي و تشكي حتي لو فاهمني غلط
لبنى بسخرية:- تربيتك مش عايشة معاك و شربت منك يبقا لازم اشك
اسر بصلها بصدمة لكن كمل و قال:- انا من كام شهر اتعقدت مع صاحب معرض عربيات و الحمدلله بكسب كويس
ف كنت الى بخده بحطو في البنك على فكرة انتي اول حد اقوله على الحكاية دى حتى امى متعرفش حاجه عن البنك أو الورشة اي الى حصلها سحبت مبلغ منهم جبت بيه الشقة و فرشته
لبنى:- في يومين
اسر:- تخيلي
لبنى:- ممم عمتنا كنت بساال علشان مش مستعدة ابنى أو بنتي يجو يلقو ابوهم في السجن بسبب القرض ولا انا مستعدة اكون مرات مسجون يعني استحملت منك كتير لكن لحد هنا و استوب
اسر:: برضو مقولتيش رايك في البيت
لبنى ببرود:- مش بطال انا هروح انام
اسر:- بدري كدا لسه الساعة تسعة
لبنى دخلت اوضة الاطفال و رزعت الباب قلعت الطرحة و هنا اخيرا ابتسمت و هى بتحط ايديها على قلبها بفرح حرفيا كانت فرحانة جدا مش بس عشان البيت الجديد و لكن عشان اسر قال ليها هى اول حد
بصت على السرير كان عليه علبة اتجهت لسرير و مسكت العلبة فتحتها كان موبايل جديد فتحته كان عليه ارقام اخواتها و اهلها
في شقة خالد رنا كانت بترتب البيت مكان ما العيال كانوا بيلعبو:- امتي يكبروا بقا نفسي اغمض عيني و افتحها القي ادم و ملك خلصو تعليم و اتجوزو و خلصت منهم العيال نحسو من كتر الضرب و مفيش فايدة غير ان ايدي وجعتني مبقتش قادرة اه يا رجلي ، مين الى بيتصل دلوقتي والله لو ياسمين لنفجر فيها ، الو مين معايا
لبنى :- رنا انتي لحقتي تنسي صوتي اخص عليكي
رنا بعدت الفون تتاكد من الرقم و رجعت كلمتها تاني :- بس دا مش رقمك ، انتي فين يا لبنى من امبارح بنتصل بيكي مش بتردي كنو هنموت من القلق عليكي لولا اسر اتصل بينا و طمنا قوليلي عاملة اي انتي كويسة فين تلفونك و غبتي كل دا فين انتي كويسة البيبي بخير
لبنى بهدوء:- بخير والله طمنيني عليكم عاملين اي بابا و ماما لسه زعلانين مني خالد كويس آدم
و ملك كويسين و البت ياسمين عاملة اي دلوقتي
رنا:- بخير والله كلنا كويسين ، قوليلي اي الدنيا عندك ابن امو لسه بينرفزك اخبار حماتك اي
لبنى نامت على السرير:- الحمدلله مش أنا نقلت لشقة جديدة
رنا اتسعت ابتسامتها:- بتهزري ، اوعي يكون ايجار بيتك هيتخرب بسببه
لبنى بفرح :- تمليك
رنا بفرح:- والله لو كنت بعرف ازغرط مكنتش اتاخرت الف مبروك يا روحي بس برضو تلفونك حصله اي
لبنى:- تحرق مع الى اتحرقو
رنا بعدم فهم:- مش فاهمه اي الى اتحرق لبنى قوليلي الى حصل بالظبط
لبنى:- بهلوس بسبب الحمل
رنا بنفز صبر:- لبنىى متخلنيش اتشل و قوليلي اي الى حصل
لبنى اتنهد:- بس مش هتقولي لحد
رنا:- لبنىى انجزي
لبنى اتنهدت بتوتر:- امري لله هقولك
لبنى حكت ليها كل حاجة رنا مصدومة و زعيق:- و انتي ازاي تقعدي معاه لحد دلوقتي و بعدين ازاى محستيش
لبنى:- اسر ملوش ذنب و بعدين مانا بقيت بنام كتير بسبب الحمل يعني كان غصب عني الحمدلله ربنا سترها رنا ارجوكي بلاش حد من اخواتي يعرفوا خصوصا مروان لانه متهور و بلاش تقلقي امى و ابويا على الفاضي انا والله كويسة
لبنى فضلت تترجا في رنا لحد ما وفقت قعدو يتكلموا مع بعض شوية و بعدين قفلو اما في بيت سمر
شهد بتوتر و غيرة:- يا تري راح فين مش معقول كل دا في المستشفى يا خالتي
سمر:- والله ما انا عارفه يا بنتي حتي قافل تلفونه سالنا عليه في الورشة قالوا مشافوش من امبارح
سماح بسخرية:- مالك يا نونو شايلة هم الدنيا ليه اي صعبت عليكي يا قطة
نورا بعصبية ؛- بصراحة اه احنا متفاقنش على كدا انتوا قولتو هنخوفها بس لكن انكم تفضحوها و تتبلو عليها دا حرام يا ماما حرام
هنا بتشرب النسكافيه ببرود:- عالى يا امى المسلسل بدا تخدي فشار يا نونو ولا نشوفلك حاجة لضغط
نورا بصتلهم بغضب و خوف و قامت جري على شقتها
شهد:- مالها دى
هنا:- يا بنتي سيبك منها دى اصلا دمج شوية و هتنزل بخطة جديدة
شهد بصتلها و رجعت تبص على التلفزيون و هما مندمجين مع المسلسل اما عند اسر و لبنى
لبنى صحيت على ايديه الى على شعرها :- فى حاجة جاي ليه و ازاي متخبطش
اسر بحب:- محبتش ازعجك أو اقلقك ، عاملة اي دلوقتي
لبنى قامت قعدت و قالت بثبات:- انت شايف اي
اسر مسك ايديها المجروحة و قبلها:- شايف قمر قدامي
لبنى:- والله
اسر رجع شعرها لوراء ودنها:- لبنى انا عارف انى جيت عليكي كتير عايزك بس تدني فرصة فرصة واحدة بس علشان خاطر ابننا الى ملوش ذنب في كل دا
لبنى بعدت ايديه عنها و اتغطت و نامت:- خد الباب في ايدك لو سمحت و الاكل دا مش عجبني ، اعمل غيره
اسر قبل راسها و قام اخد صينية الطعام من على التربيزة و قفل الباب و خرج دخل المطبخ سند ايديه على الرخامة و قال بحيارة:- طب و الاكل دا اعمل فيه اي انا اصلا مبحبش الاكل دا عملته علشانها و انها بتعشق الاكل دى و بعدين انا مبعرفش اطبخ اصل و الاكل الجاهز بتتعب منه اعمل اي بس احطه في التلاجة و الى يحصل يحصل
تاني يوم نور كانت بتعيط و عايزة امها نورا استغلت ان مفيش حد في البيت موجود و اتصلت بيها صح البت أو عيال منى عند نورا و بالفعل منى جت اطمنت على عيالها و فضلت قعدة معاهم لحد ما نامو و نزلت متعرفش ليه قررت تدخل شقة سمر دخلت الشقة و دخلت اوضة هنا بصت حواليها فجأة الدولاب اتفتح و وقع الهدوم منى جريت تلم الهدوم بسرعة لكن ايديها جت على المسك بتاع هنا الى عمله بشكل لبنى بصتله باستغراب:- اي دا مسك اكيد ليوم فرحها هتتجن حسبي الله ونعم الوكيل فيهم أما اجربه
منى قامت حطت المسك على وشها و وقفت قدام المرايا لكن اتصدمت و اترعبت اكتر لم لقت لبنى شلته بسرعة من على وشها و حطيته مكانه برعب و في بالها مليون سؤال:- هو اي الى بيحصل و ليه عاملة قناع على شكل لبنى يا تري مين الى كان عايز يقتل البت
منى مسكت الاب توب و بالصدفة كانت هنا فتحة الاكونت الفيك منى دخلت على الدردشة و فضلت تدور و اتصدمت لم لقت هنا بعت صور لبنى لشباب حطت ايديها على بوقها بصدمة :- مش معقول د دى مريضة ازاي تعمل كدا نهار اسود يا نهار اسود تفضح مرات اخوها لا لا اكيد هنا متوصلش لى كدا هى اه صفرة بس مش لدرجة دى
منى كانت مدي ضهرها لباب هنا سندت على الباب و ايديها على خصرها:- بتعملي اي في اوضي يا حرمية
منى قامت و قالت باحتقار و عصبية - انتي ازاي زبالة كدا تفضحي مرات اخوكي و تخربي بيتها يا بجاحتك
هنا بجبروت:- والله لو ابويا نفسه حاول ياذيني لعمل فيه زى ما عملت في لبنى و بعدين اهو علشان تبطل تشوف نفسها على اخوياا
منى:- ممم لا ما لازم إلى مستخبي يبان و انا مش هسكوت عن الظلم و هقول لاسر و اخواتك كلهم لازمة يعرفو
سماح :- انتي اي الى رجعك يا حرمية هو انتي مش غورتي من هنا و خلصنا رجعة بتهببي اي
منى باحتقار:- رجعة اكتشف شياطين جديدة في البيت اعملي ما بدلك و انا هفضحكم حتي لو كنت مطلقة ربنا علم انى معملتش حاجة
منى زقتهم و خرجت الصالة :- يا سمررر يا شاهين يا عاصي يا اهل البيت تعالوا شوفوا بنتكم و عمايلها يا اسر
هنا واقفة ببرود و سماح كمان لكن
سماح شالت الطرحة من على رقبتها و خنقت منى بيها لحد ما منى اتخنقت و مبقتش قادرة تخد نفسها وقعت على الارض
هنا:- ماتت
سماح بصتلها بتوتر:- مش قصدي ا انا مكنش قصدى اموتها
هنا بصوت عالي:- الله يخرب بيتك هنعمل اي في المصيبة دى
سماح:- احنا نرميها في اى خرابة و نخلص
هنا:- عندك حق ايدك معايا قبل ما حد يشوفنا
هنا و سماح شلوها و لسه هيخرجو من الشقة و من الصدمة اتجمدو
هنا بلعت ريقها برعب و توتر:- ا اسر
الحلقة 10
يتبع
رايكم في معملة لبنى لاسر
يا اسر ياريت تبقا زكي و تفهم رايكم في حلقة النهاردة و يا تري اسر هيشك ولا غبي و هيصدق اى حاجة
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق