القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه قلوب عذبها الحب الفصل العاشر 10بقلم جنات بدر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

روايه قلوب عذبها الحب الفصل العاشر 10بقلم جنات بدر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





روايه قلوب عذبها الحب الفصل العاشر 10بقلم جنات بدر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



البارت العاشر 

رحيل وقفت في وش جاد بخوف، ايه اللي انت بتعمله يا فارس ده احنا في الشارع بلاش فضايح


 فارس بغضب،،،، ايه خايفه على حبيب القلب انتي كمان هيكون مصيرك كيفه ولسه هيمد ايده يمسكها 


جاد مسك ايده بغضب وقال،، بس فكر تلمسها وانا هكون مكسر يدك 


~فارس لسه هيضربوا جاد مسكوا من ايده

 ~رحيل بخوف، بلاش فضايح انتوا الاتنين هتلمو علينا اهل البلد وسابتهم ومشت بسرعه من قدامهم فارس وجاد كانوا ماشيين وراها


 في البيت فارس بغضب ورحيل بتجري،،


 تعالي يا هانم ما انتي ما حدش ملي عينك هتجري تروحي فين انتي مش عامله حساب لحد 


البيت كله اتلم على صوت فارس،،


~ شعبان بغضب،، في ايه عامل غاره بصوتك ليه القيامه قامة ولا ايه 


~فارس بغضب تعال شوف حفيدتك المحترمه اللي مثال في الادب والاحترام ماشيه على حل شعرها وطالعه تقابل الرجاله 


فوزيه بغضب، واه ايه اللي هتقوله ده يعني لو كانت هتعمل اكديه ده انا اقطع خبرها من الدنيا 


~فارس شوفت بعيني اهو حبيب القلب جاي وراها عايز يعمل لينا فضيحه وفرجه قدام اهل البلد


~ رحيل بدموع، انت واحد كداب ما تصدقهوش يا جدتي لا والله اسالي ابويا انا كنت رايحه ازور صاحبتي سلمى


~ فارس، وانا شفتكم بعيني اللي هياكلها الدود دي وانتو واقفين هتحبوا في بعض 


~فوزيه ضربتها بالقلم بغضب، 


«جاد بغضب، حضرتك المفروض تفهمي الحقيقه قبل ما تضربيها 


~فوزيه بغضب، اسمع يا ولد المنشاوي اللي ما بعتش عن حفيدتي والله ما حد هيفضي ميتك غيري 


~جاد حضرتك مكبر الموضوع افهمي حصل ايه الاول وبعد اكديه احكمي مش تضربيها من غير سبب


~ رحيل بدموع: مظلومه والله يا ستي انا كنت رايحه اشوف سلمى انتي بتصدقي كلام فارس 


ـ، فارس بغضب، امال خايفه على حبيب القلب بتحميه اطمني مستحيل تكوني لحد غيري لو هصور قتيل اهنه


 قاسم بغضب،، انت مين عشان تتكلم كده ويا اختي الزم حدودك واختي متربيه غصب عنك 


~فوزيه بغضب، واه يا قاسم هتسيب الفضيحه اللي ناويه تعملها اختك وبتمسك في ولد عمك اللي خايف على شرفه وعرضه 


جاد بص، لي، شعبان وقال حضرتك والله العظيم انا ما كنت في نيتي ان انا اشوف رحيل ولا اي حاجه من الكلام اللي بيقوله حفيدك ده كل اللي حصل سوه فاهم صدقني صدقني انا لغايه الان عندي كلامي ان انا اتجوز رحيل لو حضرتك تسمح لي هجيب ابوي وجدي والماذون ونكتب الكتاب


~ فوزيه بغضب، ليه من قلة الرجاله عشان نناسبك انت يا ولد المنشاوي انت لو اخر واحد ما هتطول ضفر حفيدتي يلا غور ورينا عرض اكتافك 


~شعبان' اكتمي انتي انا لسه عايش ما متش خليني اتحدت بص يا ولدي انا هعتبر اللي حصل النهارده ما حصلش وهبص للنسب اللي بينا وهعدي اللي حصل بس يا ريت تحترم حرمه البيت ده عشان بعد اكديه اللي هيحصل بحساب انا عملت اعتبار القرابه اللي بقت بينا 


جاد، حضرتك انت ليه فاهمني غلط انا بقول لك مستعد اجيب الماذون واكتب عليها انا رايد الحلال واسال رحيل وشوف رايها 


~ فارس شد اجزاء السلاح وقال: انا بقى هخليك ما تطولش الحلال في حياتك تستناه في الاخره


~ شعبان بغضب" فارس انا بتحدت سيبني اكمل حديتي واطلع من الموضوع ده، 


~بص يا ولدي رحيل مخطوبه وبكره ان شاء الله هتبقى الخطوبه رسمي بينها وبين ولد عمها واكيد انت والعيله معزومين انا هنسى اللي حصل دلوقتي واتفضل روح شوف شغلك بكره ان شاء الله هتيجي تحضر الخطوبه 


جاد بص على رحيل اللي بتعيط بقله حيله وبعدين مشى،،


فارس بغضب راضيك اللي هتعملو السنيوره ياجدي اللي مش عامله حساب لي اي حد انا بكره هعمل خطوبه وكتب كتاب 


قاسم بغضب، انت لو اخر واحد في الدنيا كلها مستحيل تاخد اختي ده في احلامك 


فارس بغضب، ليه عاد هتقف في وشي ياك 


، قاسم بنبره مخيفه ومستعد ادخل فيك السجن يا فارس ورحيل خيتي شيلها من حسباتك واختي هتتجوز اللي تختارو وتشاور عليه 


فارس لسه هيرد قطع كلامه شعبان، والله عال انتو الاتنين مفيش حد مالي عينكم ياك موتنا بالحياة 


قاسم، مع احترمي ليك ياجدي وانت يابوي انا مستحيل اجوز اختي لي الهمجي ديه لو مفيش غيره على وش الارض 


فوزيه بغضب، امال عايز تجوزها لي ولد المنشاوي حبيب القلب هي تلاقي فين احسن من ولد عمها 


قاسم بغضب، اختي ليها حرية الاختيار اي كان وبعدين جاد يمكن احسن من الهمجي ديه الف مره 


منصور ضرب قاسم بالقلم على وشه، الكل اتصدم 


انت كيف هتحكي على ولد عمك اكديه وانت اش دخلك في مواضيع الكبار 


قاسم بغضب، بتضربني يا ابوي عشان ده وبعدين انا بقول الحقيقه وانتو عارفينها فارس مايستحقش اختي ولو هيتجوزها انا مستحيل اعيش اهنه 


وسابهم ومشي، 


فوزيه، عجبك اكديه ياوقعت الشلات فرقيهم من بعض عاد وادي اخر العلام بتروح تحب وتتمعشق 


منصور بضيق، امي احب على يدك مش وقت حديتك ده عاد 


فوزيه بغضب انا مهملها وماشيه اصلو انا كلمتي شوكه في الزور 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رحيل كانت بتعيط في غرفتها 


دخلت خلود، ممكن تهدي وكل حاجه ليها حل 


رحيل حضنتها بدموع، مفيش حل خلاص كل حاجه انتهت مابقش في حاجه تنفع 


خلود، هو كلام فارس صوح انتو وجاد يعني قصدي 


رحيل بدموع، قالت ليها كل اللي حصل، 


خلود يعني جاد كان هيتقدم ليكي من غير ماتعرفو انتو مين طيب انتي ماقولتيش ليه انك مش موافقه على فارس ونهيتي الموضوع ده 


رحيل بدموع، اقول ايه مقدرش اتكلم ولا اعرض يعني انتي قدرتي ترفضي اخوي انا كمان خابره كيف حصل زواجكم 


خلود، بس احنا غيركم انتو انتي بيدك تختاري لكن انا مكنش عندي اي اختيارات بلاش تخسرو بعض حاولي تحدتي ابوكي 


رحيل بدموع، سبيها على الله يامرات اخوي روحي شوفي عن اخوي يعوز حاجه منك 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


دخلت خلود الغرفه، انت عجبك اللي بيحصل ده 


منتصر، القرار يرجع لي اختي هي لو قالت عايزه ايه انا اول واحد اقف جنبها 


،، بس انا مش شايفه غير قاسم وانت مش عملت اي حاجه وبعدين واضح قوي انو رحيل مش موافقه على فارس بلاش تجوزها غصب عنها الدنيا اتغيرت ومابقيش في حاجه اسمها جواز غصب 

اقف ويا اختك وادعمها هي محتاجاك سالني انتي مجربه يعني ايه قلة الشقيق ياريت كان عندي اخ يكون سند ليا 


~وانا مش نافع ياك اعتبرني اخوكي وابوكي وكمان زوجك لو تحبي 


نهى كلامه بغمزه، 


خلود وقفت بارتباك،، يووووه عاد انا بحدتك في موضوع مهم وانت بتقل ادبك 


منتصر بضحكه، انا جيت يمك يابت الناس خلاص هروح احدت ابوي واشوف الموضوع ده ياريت ارجع الاقي حاجه حلوه وتفتح النفس فاهمه 


وسابها ومشي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


في غرفة رحيل كانت بتصلي صلاةً استخارة وبتعيط وتقول، يارب اختار ليا ولا تخيرني يارب انا راضيه بختيارك اختار ليا الافضل 


ـــــــــــــــــــــــــــ


اما جاد مارجعش البيت قرر يروح عند عثمان، دخل لقيه 

​كان عثمان قعد بحزن وبيسمع أغنية 


🎼​ترفضو ليه شاب زي ده ترفضو ليه 🎼

🎼​علشانك رفض الجوز ماتقولي انا عذرك اي🎼

🎼​اياك تقول المال ماالحال هو الحال🎼

🎼​لاما جالك وطلب الحلال 🎼

🎼​لاقالك لا باشا ولابيه🎼

​قعد جاد جانبه بحزن وقال ايه ياعم أحمد عادل أنت كمان رفضوك....يعني انا جاي اشكي همي وانت عايز اللي تشكي ليه ياحزين

​اتكلم عثمان بحزن رفضوني عشان الفلوس ياجاد وماهمهمش بنتهم الكسوره انا قايل  إنو انا انسان مكافح وببني مستقبلي بإيدي يرفضوا ليه شاب زي ده يرفضوا ليه ياجاد 

​انا والله بحبها بحبها وسعادتها كانت هتكون كل همي والله محدش هيحبها قدي يا جاد 

​تنهد جاد بحزن شديد يظهر في نبرة صوته ياريت كانت مشكلتي الفلوس ياعثمان ياريت مكنتش هتعذب العذاب ده كله 

​مكنتش هتحرم من رحيل بشكل ده والله قلبي بيتعصر من الوجع ياعثمان ااااه هضيع مني وانا وقف 

​عايزين يجوزها لي فارس غصب عنها كمل بغضب بس انا مستحيل هقبل بده انا قررت اخطف رحيل وده 

​الحل الوحيد وهخلي العالتين يتحطو تحت الأمر الواقع


عثمان اهدى بس وبلاش تهور انت عايز الدm يبقا لي الركب ياك بلاش جنان 


جاد بغضب مفيش حل غير اكديه يعمل اكديه يارحيل تروح مني وانا مستحيل اتنزل عن حاجه ملكي يا عثمان 


عثمان، طيب واللي يساعدك في حل المشكله دي وكمان تنجوز رحيل 


جاد بسعادة، هعملو اللي هوا عايزه اي حاجه انا رقبتي سداده بس الاقي طريقه اوصل ليها 


عثمان ابشر ياعم عندي الطريقه اهو واحد مننا يكون مبسوط 


جاد، اي هي قول بسرعه مفيش وقت الخطوبه بكره لازم الحق 


عثمان اسمع هقولك ايه،،،،،، يتبع بقلمي جنات بدر 


يلاه توقعاتكم ايه الفكره اللي هيقول عليها عثمان وياتره هتنجح ولا لا وجاد ورحيل هيفضلو اكديه 😔


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع
    close