القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عونى الفصل الخامس 5 بقلم اسماعيل موسي حصريه


رواية عونى الفصل الخامس 5 بقلم اسماعيل موسي حصريه 




رواية عونى الفصل الخامس 5 بقلم اسماعيل موسي حصريه 




#عونى


           ٥

اذا كنت تعتقد أن حياتك من الممكن أن تجنح للسكون ،ان تعيش فى سلام بعيد عن أوساخ العالم وتعقيداته فقد وقعت فى خطأ جسيم.

إذآ تركت العالم خلف ظهرك                العالم لن يتركك

__

حمد لله على سلامتك  يا عونى احنا افتكرنا إننا فقدناك

مين حضرتك ؟

وانا فين؟

معقول مش فاكرنى يا عونى ؟ دا انا الد أعدائك يا راجل

امسح بعينى الغرفة الكئيبة ،اجد نفسى داخل مشفى

اطرافى متجبسه والمحاليل الطبيه تسير داخل اوردتى.


بجد مش فاكرنى يا عونى ؟

الصراحه ولا عمرى شفتك كمان


صرخ ضابط الشرطه، عايزين دكتور هنا بسرعه، بعد لحظات دلف دكتور بيده ملف وأوراق


هو مش فاكر حاجه ليه يا دكتور!؟

ابتسم الطبيب، يا حضرة الضابط دا الضرب إلى اخده يدمر دبابه عسكريه ،كفايه انها جات على فقدان الذاكره

وبعدين هو البنى ادم شاف ايه فى حياته الماضيه عشان يرغب فى تذكره ؟

انت مكنتش هنا ساعة وصول الاستاذ عونى ،دا كان كأنه خرج من مشرحه والله.


عونى ____ان الضابط حسام، كنت زميلك فى الدراسه

انا وانت كنا دايما فى تحدى، النقار إلى بينا هو الى حفزنى ادخل كلية شرطه

شعرت بالصدق فى كلام الرجل لكن عظامى كانت تؤلمني بشده

لو احتجت اى حاجه يا عونى كلمنى، هسيبلك رقم تليفونى

ربما تكون نسيته

مرت الايام وانا احقن بالدواء واتناول جرعات الحبوب كل ليله

كل يوم يشبه سابقه ولا جديد فى حياتى

داخل المشفى عرفت بالمريض الصامت المقطوع من شجره

فعلى مر أكثر من ثلاثة أشهر لم احظى بزياره انسانيه واحده

لم أرى سوى وجوه الأطباء والممرضات وعاملى نظافة المشفى

انت اتحسنت يا عونى وتقدر تخرج من المشفى، هتحتاج عكاز طبى

اخرج اروح فين ؟

ابتسم الطبيب، تروح بيتك يا عونى

بيتى إلى هو فين؟


همس الطبيب فيه شخص بره بيدعى انه يعرفك ،هياخدك على شقتك.


عند الاستقبال وجدت رجل خمسينى بملامح لاعبه بادرنى بأبتسامه عريضه واخدنى فى حضنه ،الف مليون سلامه يا عونى يا حبيبى


انت مين؟

أنا عمك فتحى يا عونى صاحب الدكان إلى تحب عمارتنا

معقول مش فاكر عمك فتحى ؟

__للأسف مش فاكرك

يعنى مش فاكر الدفتر يا عونى معقول ؟

همست فى سرى اذا كان هذا الرجل لديه دفتر غير دفتر الدائنين وطالبى الشراء بالشكك مؤكد انه يكتب فيه أسماء النساء رواد البقاله  الاتى يرغب فى مضاجعتهن


__ليك عندى فلوس؟

ما عاذ الله يا ابنى، دا انت كلك فلوس


تبقى بتاع نسوان وفلاتى بس مش بتعمل حاجه


توقف الرجل لحظه وبدا علبه الحزن  ،يعنى انت نسيت الدنيا كلها حتى اسمك

ولسه فاكر دفتر عمك فتحى يا عونى ؟

اقلنا تاكسى لشقتى وهناك حيث نظفتها جارتى ام ميرنا 

تلقيت زيارة قاطنى الحى الذين تمنو لى السلامه


عم فتحى ؟ قلت وانا اجر قدمى نحو الشرفه ادخن سيجاره

ايمكننى الوثوق بك ؟

طبعا يا عونى يا ابنى دا انا فديك بروحى


ايه إلى حصل هنا ية عم فتحى ___


جماعه اولاد حرام طلعو عليك الشقه بعد ما طلعت هنا  وكسرو الشقه عليك وكسروك يا عونى

لما طلعنا كنت سايح فى دمك ،انا افتكرتك مت يا جدع

ام ميرنا  كانت أول وأحده اكتشفت الحادثه وهى نازله تصلى يوم الأحد


طلعو ضربونى من غير سبب كده يا عم فتحى ؟


هو انت حد بيعرف اسرارك يا عونى ؟ احمد ربنا انها عدت على خير وابعد عن المشاكل يا ابنى والتحقيقات إلى مش بجبلك غير وجع الدماغ


هو انا كنت شغال محقق قبل ما افقد الذاكره يا عم فتحى ؟

لا يا عونى انت كنت شغال مدرس، لكن هوايتك كانت التحقيقات البوليسيه يا سيدى كنت بارع فيها

وانظر عملتلك ايه ؟ نصحتك كتير تنتبه لنفسك لكن مفيش فايده.


عندك فكره قبل ما افقد ذاكرتى كنت بحقق فى قضيه ولا لا ؟

الصراحه يا عونى مش عارف

لكن انت فى مره قلتلى إنك مستعجل رايح مستشفى القنطره النفسى ومش فاضى لهزارى الغبى لما لمحتلك عن ام ميرنا وعلاقتك المشينه بيها


__هو انا كنت بنام مع ام ميرنا؟

استغفر الله العظيم ،بالطبع لا يا عونى، لكن هى كانت مستلطفاك وانا كنت بموت عليها ودا كان سبب حقدى الدفين عليك يا محظوظ، اصل ام ميرنا دى مكنه بى ام دبليو فاخره

من الاخر يعنى.


أنا ضعيتلك اليوم كله يا عم فتحى، واكيد الدكان مقفول

روح انت وانا هنام شويه


الدكان مش مقفول ،ان حمو واقفه فيه من ساعة يوم حادثتك وهى بتأمرنى اروح المشفى كل يوم اسأل عليك وهو بتقف مكانى ،اعمل ايه يا اخى حكم القوى على الضعيف بقا


هو انت كنت بتزورنى كل يوم يا عم فتحى ؟

ايوه يا عونى لكن مكنوش بيرضو يسمحو بالزياره لأسباب صحيه


شكرا يا عم فتحى تصبح على خير


بقا كده يا عونى، ماشى يا سيدى، مرضك يسمحلك تبهدل عمك فتحى براحتك


اهلا مدام كريستينا اخبار بنتنا ميرنا ايه ؟

هو انت بتتكلم مع مين يا فتحى؟ سألت العم فتحى المتيبس على الباب

دى ام ميرنا جايه لزيارتك يا عونى

دلفت مدام كريستينا داخل شقتى ولمحت فى عيونها معالم الشفقه الصادقه وهى تهمس الحمد لله انك بخير يا عونى

ولم انتبه لنبرتها الماجدولية الفاخره بل كنت اتفكر كيف سكنت تلك القنبلة بنايتنا الحقيرة

نهضت من مكانى وسلمت على جارتى


نبح العم فتحى ما انت عامل ذى الرهواون اهو امال عملى فيها ميت من الصبح ليه؟

هات دا يا عم فتحى؟

قربلى دا يا عم فتحى ؟


اطلع بره يا عم فتحى لحسن ام حمو تقلق عليك

كريستينا، ام ميرنا جارتى ___هيفاء متناسقة الجسد ،عيون واسعه بنيه ،شعر قص على طريقة بيكى بلاندر، يفوح منها عطر بابريسكو خليط بين خشب الصندل ورحيق وردة الجورى مع تبغ الفانكون.


هو انت اول مره تشوفنى يا عونى ؟

اصل شايفاك بتبحلق فيا كأنك متعرفنيش ؟


انا بجد اذا كنت بكره فقدان ذاكرتى فد لان وجه جميل زيك انمحى من عقلى

بجد يا عونى فقدت الذاكره ؟ همست مدام كريستينا بنبره اموميه

نعم فقدت الذاكره بعد ما اخدت علقة موت من أشخاص معرفهومش ولا عمرى هتذكرهم


متزعلش يا عونى هتبقى بخير

انا جارتك الباب فى الباب لو احتجت اى حاجه خبط عليه

وربتت كريستينا على كتفى فأنتفضت.


جارتى كريستينا والدة ميرنا

ألعم فتحى

مستشفى القنطره النفسى

اسجل كل شيء فى دفترى احاول ان اتذكر ماهيتى وكيف كنت

حاول فتحى زيارتى على مدى شهور ولم يسمح له بالدخول !!

تهمس الممرضات أننى مقطوع من شجره ولم يحضر اى شخص لزيارتى طوال مدة بقائى داخل المشفى


هاتفت ريهام الممرضه الثلاثينية خضراء العيون منحوتتة القسمات عنبية الوجه ، اسألها عن الزيارات

كانت منحتنى رقمها إذآ احتجت مساعده

اكدت ريهام انها لم تلمح اى شخص قام بزيارتى، لكن كل شيء من الممكن أن يحدث فى هذا المشفى القذر

حتى منع الزيارات لاغراض أخرى وانها تفضل مقابلتى فى اى مقهى لاحتساء القهوه إذآ حددت موعد مسبق لأن والدها يراقب خطواتها خوفآ عليها من العيال الصايعة

ما يعجبنى فى ريهام امتلاكها لعقليتها الخاصه ،قلت بربك كيف اخرج وانا اجر قدمى ؟

قالت ولا تشغل بالك انا اجى اخدك من سكنك  نشرب حاجه وارجعك

انجذابى لريهام ليس من فراغ

تعالى دلوقتى بعد ما تخلصى شغل هكون فى انتظارك فى الشارع

ونزلت عند عم فتحى قعدت فى الدكان الذى لم يكن مسرور

بوجودى

#قضية_زهره

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close