رواية حياة ال عاصم الفصل الثاني عشر 12 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حياة ال عاصم الفصل الثاني عشر 12 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#حياة_ال_عاصم
بارت 12
سامر: بغل الله يسهلكم.
عاليه: مالك يا سامر؟ شكلك زعلت أنهم مخطوبين؟
سامر: له عادي، تبجا ف خشمك وتجسم لغيرك.
(تضحك عاليه)
عاليه: خشمك ده، انته عليك تشبيهات عجيبه.
سامر: تعالي احنا كمان نرجصو.
عاليه: تعالي الاول نقعد مع جوزيف علشان يديك دور.
سامر: ماشي.
(يذهبو الي ترابيزه جوزيف)
عاليه: ايه بقا يا جو مش هنمضي العقد؟
جوزيف: العقد؟ اه من عيني.
عاليه: سامر البطل.
جوزيف: عيوني، تؤمري انتي.
اما ف الصعيد، فها هو عاصم قد وصل ومعه زوجته منيره وهيا في قمه السعاده.
محسن: كده بردك؟ كل ده تاءخير! حرام عليكم، وجعتو جلبي ف رجلي.
منيره (بضحك): انته مال جلبك بجا خفيف كده ليه؟ شوف عاصم جابلي ايه.
محسن: مبروك عليكي يا حبيبتي، هاه طمنيني، تعبتي برا ولا حاجه؟
منيره: ما انا زي الجرده جدامك اهه، انا هطلع اغير ملابسي.
عاصم: وانا طالع وراكي.
(لتصعد منيره الي غرفتها)
محسن: والله معارف اجولك ايه يا عاصم، اول مره من سنين كتيره اشوف بتي فرحانه ومبسوطه، بس هيا صح متعبتش خالص برا؟
عاصم: اول حاجه ديه مرتي، يعني واجب عليا افسحها وأخرجها وأعملها كل حاجه حلوه، وتاني هام انا عاوزك تطمن، والله منيره زي الفل.
محسن: ربنا يراضيك يا ولدي زي مراضيتني انا وبتي.
عاصم: عن ازنك بجا هطلع اطمن علي مرتي.
محسن: اذنك معاك يا حبيبي، ربنا يسعدكم.
(ليبتسم عاصم)
عاصم: ويخليك لينا يارب.
(ليصعد عاصم الي غرفته هو وزوجته ليجد منيره ف انتظاره)
عاصم: الجميل عامل ايه؟
منيره: الحمدلله انا زينه، بس ليا عنديك طلب بعد اذنك.
عاصم: امر.
منيره (بكسوف): اصل انا عاوزه يعني...
عاصم: عاوزه ايه يا حبيبتي؟
منيره: عاوزه نتعاملو يعني زوج وزوجه، الصراحه نفسي اخلف منك عيل يفكرك بيا بعد ما اموت.
عاصم: وليه سيره الموت ديه بجا؟ بعد الشر عليكي يا حبيبتي.
منيره: يعني موافج؟
(عاصم يبتسم)
عاصم: يا سعدك يا هناك يا عاصم، ست البنات كلها مرتك. دجيجه اطفي النور، بس جوليلي الاول عاوزه واد ولا بت؟
منيره: نفسي ف بت، واسميها جمر، علي اسم جمر خيتك، عشان تطلع حلوه ومؤدبه زي عمتها.
(ليصبح عاصم ومنيره زوج وزوجه قولا وفعلا)
اما ف القاهره، كانت الجده كريمه قد استيقظت من نومها.
كريمه: ايه مجعدك كده يا شوج؟
شوق: مستنيه سامر.
كريمه: هو لسه مجاش؟
شوق: جال هيتاءخؤ.
كريمه: يا بتي ده عدينا نص الليل.
شوق: الغايب حجته معاه.
كريمه: طاب انا حاسه اني جاني برد.
شوق: هعملك كوبايه لمون سخنه.
كريمه: له، انا هاخد علاج البرد واخد برشامه منوم، جسمي مكسر وعاوزه انام، وانتي خشي نامي، ويبجا سامر ياجي براحته.
شوق: حاضر ساجده.
(لتدخل الجده كريمه غرفتها، اما شوق فتدخل غرفتها ثم تخرج بعد أن تاءكدت أن جدتها استغرقت ف النوم)
(ليصل سامر الي المنزل وهو في حاله سكر تام)
شوق: ايه ده؟ مالك؟ فيك ايه؟
سامر: شوج حبيبتي، وحشتيني جوي جوي.
شوق: بجد انا حبيبتك؟
سامر: حبيبتي ومرتي كمان.
شوق (معجوله): سامر، بكره هتجوزك، بس تعالي ساعديني اغير ملابسي.
شوق: حاضر.
سامر: تعالي سنديني لغيت اوضتي، لحسن رجليا مش شايلاني.
شوق: انته مالك بتطوح كده ليه؟
سامر: له، مافيش، اصلي شربت عصير جصب كتير.
شوق (بطيبه): طاب في حاجه وجعاك؟
سامر: اه، جلبي واجعني جوي.
شوق: سلامه جلبك، طاب نكشو عليك.
سامر: جعديني بس علي السرير، واجعدي جاري عشان عاوز اجولك علي حاجه.
شوق: خير؟
سامر: اجعدي بس.
السرد: لتجلس شوق بجانبه ليطفيء سامر مصباح الغرفه ثم ينقض علي شوق وبعد فتره نجد شوق تبكي وتلطم خديها.
شوق: ايه اللي عملته ده حرام عليك انا بت عمتك.
سامر: بسكر ايه عملت ايه بجولك يا بت انتي مرتي روحي نامي بجا والصبح نتكلمو.
شوق: (ببكاء) احب علي يدك استرني انا هتفضح استر علي سامر مجولنا الصبح لما اجوم من النوم.
شوق: يعني هتتجوزني الصبح؟
سامر: اه هتجوزك الصبح روحي بجا خليني انام.
السرد: ليمر الليل علي الجميع فمنهم من نام وهو سعيد ومنهم من انقضي ليله وسط بكاء وحسره ودموع.
السرد: ليستيقظ سامر ليجد جدته تنتظره.
سامر: صباح الخير يا كركر.
كريمه: صباح النور والسعاده ايه اللي أخرك عشيه.
سامر: اصلي كت جاعد مع منتج وهمثل ف تمثليه وهيذيعوها ف رمضان. اه صح نسيت اجولك مش أنا جابلت حياه بت ولدك ولجيتها اتجوزت عز واد خالتها.
كريمه: جد الكلام ديتي.
سامر: اه والله جد.
كريمه: أخص عليك يا عامر حسبنا الله ونعم الوكيل فيك الهي ماتكسب ولا تربح.
سامر: فين شوج عشان تحضرلنا الفطور؟
كريمه: مش عارفه شكلها لسه نايمه هجوم اشوفها.
السرد: لتذهب كريمه الي غرفه شوق لتجد جالسه علي السرير وعيناها حمراوتان.
كريمه: مالك يا شوج عيونك محمرين كده ليه كتي بتبكي؟ اياك.
شوق: (له) ده انا بس شكلي داخلني برد.
كريمه: سلامتك خليكي مرتاحه وانا هجهز الفطور لسامر.
شوق: هو سامر جام من النوم؟
كريمه: اه واول ما جام ساءل عليكي.
شوق: انا هروح اعملكم الفطور.
كريمه: خليكي انا هحضره انتي عيانه.
شوق: (له) والله انا زينه والحركه زينه ليا عشان البرد ميمسكش ف جسمي.
السرد: كريمه خلاص يابتي انا هروح اصلي الضحي علي متوضبي الفطور. لتخرج كريمه وتترك شوق تفكر اعمل ايه انا دلوك اه انا أخرج اشوف سامر هيعمل ايه هو جال هيتجوزني النهارده.
شوق: (تتوجه) ها يا سامر هتجيب الماءذون ميته؟
سامر: واجيبه ليه؟
شوق: عشان تتجوزني.
سامر: انا اتجوزك انتي شوق ماهو بعد اللي عملته لازم تتجوزني.
شوق: وانا عملت ايه؟ انته ناسي انك اعتديت عليا؟
سامر: محصلش.
شوق: حرام عليك والله حصل استر علي ده انا بت عمتك وبحبك.
سامر: روحي شوفي مين اللي سلمتيله نفسك يا خاطيه ده انا هفضحك.
شوق: (ببكاء شديد) انته والله اللي عملت فيا كده.
السرد: لتدخل عليهم كريمه.
كريمه: مالكم؟ سامر تعالي شوفي بت ولدك غلطت مع مين وعاوزه تلبسهالي.
كريمه: يا مري مين اللي ضحك عليكي يا حزينه؟
السرد: لتضربها كريمه القلم تلو الآخر.
شوق: هو والله العظيم هو.
كريمه: (لشوق) جطع لسانك.
سامر: ضفره برجبتك شوفي غلطتي مع مين الله يلعنك.السرد: لتجلس شوق بجانبه ليطفيء سامر مصباح الغرفه ثم ينقض علي شوق وبعد فتره نجد شوق تبكي وتلطم خديها.
شوق: ايه اللي عملته ده حرام عليك انا بت عمتك.
سامر: بسكر ايه عملت ايه بجولك يا بت انتي مرتي روحي نامي بجا والصبح نتكلمو.
شوق: (ببكاء) احب علي يدك استرني انا هتفضح استر علي سامر مجولنا الصبح لما اجوم من النوم.
شوق: يعني هتتجوزني الصبح؟
سامر: اه هتجوزك الصبح روحي بجا خليني انام.
السرد: ليمر الليل علي الجميع فمنهم من نام وهو سعيد ومنهم من انقضي ليله وسط بكاء وحسره ودموع.
السرد: ليستيقظ سامر ليجد جدته تنتظره.
سامر: صباح الخير يا كركر.
كريمه: صباح النور والسعاده ايه اللي أخرك عشيه.
سامر: اصلي كت جاعد مع منتج وهمثل ف تمثليه وهيذيعوها ف رمضان. اه صح نسيت اجولك مش أنا جابلت حياه بت ولدك ولجيتها اتجوزت عز واد خالتها.
كريمه: جد الكلام ديتي.
سامر: اه والله جد.
كريمه: أخص عليك يا عامر حسبنا الله ونعم الوكيل فيك الهي ماتكسب ولا تربح.
سامر: فين شوج عشان تحضرلنا الفطور؟
كريمه: مش عارفه شكلها لسه نايمه هجوم اشوفها.
السرد: لتذهب كريمه الي غرفه شوق لتجد جالسه علي السرير وعيناها حمراوتان.
كريمه: مالك يا شوج عيونك محمرين كده ليه كتي بتبكي؟ اياك.
شوق: (له) ده انا بس شكلي داخلني برد.
كريمه: سلامتك خليكي مرتاحه وانا هجهز الفطور لسامر.
شوق: هو سامر جام من النوم؟
كريمه: اه واول ما جام ساءل عليكي.
شوق: انا هروح اعملكم الفطور.
كريمه: خليكي انا هحضره انتي عيانه.
شوق: (له) والله انا زينه والحركه زينه ليا عشان البرد ميمسكش ف جسمي.
السرد: كريمه خلاص يابتي انا هروح اصلي الضحي علي متوضبي الفطور. لتخرج كريمه وتترك شوق تفكر اعمل ايه انا دلوك اه انا أخرج اشوف سامر هيعمل ايه هو جال هيتجوزني النهارده.
شوق: (تتوجه) ها يا سامر هتجيب الماءذون ميته؟
سامر: واجيبه ليه؟
شوق: عشان تتجوزني.
سامر: انا اتجوزك انتي شوق ماهو بعد اللي عملته لازم تتجوزني.
شوق: وانا عملت ايه؟ انته ناسي انك اعتديت عليا؟
سامر: محصلش.
شوق: حرام عليك والله حصل استر علي ده انا بت عمتك وبحبك.
سامر: روحي شوفي مين اللي سلمتيله نفسك يا خاطيه ده انا هفضحك.
شوق: (ببكاء شديد) انته والله اللي عملت فيا كده.
السرد: لتدخل عليهم كريمه.
كريمه: مالكم؟ سامر تعالي شوفي بت ولدك غلطت مع مين وعاوزه تلبسهالي.
كريمه: يا مري مين اللي ضحك عليكي يا حزينه؟
السرد: لتضربها كريمه القلم تلو الآخر.
شوق: هو والله العظيم هو.
كريمه: (لشوق) جطع لسانك.
ضفره برجبتك شوفي غلطتي مع مين الله يلعنك.
---
شوق: والله انا مظلومه حرام عليكم هو ضحك عليا وجاللي هتجوزك.
سامر: شوفي البت وجله ادبها.
سامر: وهو لو كت رايد اتجوزك كت هطلبك من جدتك، بس انا عرفت مين اللي عمل فيكي كده، عاصم هو، عاصم مفيش غيره.
شوق: حرام عليك، عاصم معملش حاجه، انته اللي ضحكت عليا.
سامر: انا هلبس ونازل يا جده.
كريمه: روح يا حبيبي، بس هتنزل من غير فطور؟
شوق: هو ده كل اللي هامك أنه هينزل من غير فطور؟
كريمه: غوري خشي اوضتك لما اشوف انا مين اللي عمل فيكي كده.
شوق (ببكاء): هو والله العظيم هو.
سامر: يا بجاحتك خاطيه وكدابه، جبتيلنا العار يا ساجطه.
لتتركهم شوق وتدخل غرفتها.
شوق: هعمل ايه انا دلوك؟ انا هتكلم مع عاصم، ياجي يلحجني.
لتتصل شوق بعاصم وتقص عليه كل ماحدث.
عاصم: نهار أهله اسود، انا جاي، بس جوليلي علي العنوان.
شوق: مش عارفه العنوان.
عاصم: اساءلي اي حد عندك.
شوق: هساءل البواب.
عاصم: طاب بطلي بكيه وانا جايلك مسافه السكه.
منيره: بتكلم مين؟
عاصم: ديه شوج بت عمتي، بتجوللي أن جدتي بعافيه شويه، وانا هنزل مصر عشان اروح اشوف مالها.
منيره: وماله بس متعوجش عشان بتوحشني.
عاصم: التلافون لهاني ونسيت اجولك صباحيه مباركه يا عروسه.
منيره (بكسوف): يسعد صباحك يا عريس.
عاصم: اتوكل انا علي الله، وانشاء الله مش هتاءخر.
منيره: خلي بالك من نفسك عشان خاطري.
عاصم: حاضر ياجلب عاصم.
منيره: بحبك جوي جوي.
عاصم: تسلميلي يا جلب عاصم.
وهنا تتصل شوق بعاصم.
عاصم: ايه يا شوج؟
شوق: انا جيبتلك العنوان، والحمدلله أن جدتي نسيت تلافونها معاي.
عاصم: طاب العنوان، لتملي عليه.
شوق: العنوان...
عاصم: خليكي جاعده ف اوضتك لغيت ما اجيكي.
شوق: حاضر.
عاصم: هو الغندور عندك؟
شوق: له، خرج.
عاصم: طيب سلام دلوك.
البواب: حضرتك عاوز مين؟
عاصم: شجه سامر.
البواب: اتفضل حضرتك.
ليصعد عاصم ويصل الي الشقه، لتفتح له شوق وهيا تبكي.
عاصم: متبكيش، انا هخلي الكلب ده يصلح غلطته. فين جدتك؟
شوق: ف اوضتها.
عاصم: روحي اندهيلها.
شوق: حاضر.
لتذهب شوق الي جدتها لتخبرها بقدوم عاصم.
الجده: ايه، جاي يصلح غلطته؟ تلافوني فين؟
شوق: اهو.
لتتصل الجده بسامر.
كريمه: تعالي بسرعه، اخوك هنا.
سامر: ايه اللي جابه ده؟
كريمه: معرفش، تعالي بس.
سامر: انا قاعد ف كافيه جنب البيت وطالع حالا.
لتغلق الجده الهاتف وتخرج.
كريمه: حمدالله على السلامه يا عاصم، خير؟
عاصم: فين الكلب اللي اسمه سامر؟
كريمه: زمانه جاي، إنما عرفت العنوان منين؟
عاصم: لما ياجي البيه عشان اجول كلامي مره واحده.
ليدخل عليهم سامر.
سامر: والبيه جيه، جول بجا.
عاصم: شوج كلمتني وادتني العنوان، لكن مش ده المهم، انته ازاي تعمل كده مع بت عمتك؟ تمرمغ شرفنا ف الوحل.
سامر: انا مالي، هيا اللي سهله ورخيصه، تشوف غلطت مع مين.
كريمه: سامر محترم وميعملش كده، هيا اللي ساجطه.
عاصم: ما كله بسببك، جلعتيه لما اعتدي علي شرف بت عمه.
سامر: خلاص اتجوزها انته، اديكهم جهله زي بعض.
عاصم: انا الحمدلله ربنا كرمني واتجوزت ومبسوط مع مرتي.
ليضحك سامر: اه، تلاجيها واحده كسر زيك.
كريمه: اتجوزت من غير متشاور جلبي؟ وربي غضبانين عليك.
عاصم: انا اتجوزت علي سنه الله ورسوله، الدور والباجي علي الصايع ده.
كريمه: جطع لسانك، متجولش كده عليه تاني.
عاصم: اخر كلام، هتكتب علي بت عمتك؟
سامر: ده ف المشمش.
كريمه: مستحيل سامر يتجوز الخاطيه ديه.
شوق: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم.
عاصم: يعني ده اخر كلام عندك؟
سامر: اه، ومعنديش غيره.
عاصم: لمي حاجتك يا شوج، هتسافري معايا الصعيد، ومن النهارده انتو مش منينا، يعني تنسونا خالص.
سامر: مع الف سلامه.
كريمه: وياتري بجا، جوزت جمر كمان؟
عاصم: والله فجر، ويعملها.
كريمه: كتر خيرك يا جده، جمر ف الحفظ والصون، راجع نفسك يا واد ابوي، واخر فرصة ليك، جيل منمشو صلح غلطتك.
سامر (بكل بجاحه): شايفه يا جده؟ عاوز يلبسني عملته.
كريمه: خد البت ديه وغورو من هنا، وانسو أن ليكم جده، انا حفيدي سامر وبس.
سامر: بس جبل متمشي عاوز نصيبي ف ارض ابوي والبيت كمان، بيعهم وشيعلي نصيبي ونصيب جدتي.
عاصم: للدرجه ديه؟
سامر: اه، عشان نجطعو اي خيط بينا.
كريمه: اعمل زي مبجولك.
عاصم: بس خليكم فاكرين، لما تحتاجوني مش هتلاجوني.
ليضحك سامر ضحكه سخريه: لما ناجو نخبطو علي بابك، متبجاش تفتحلنا بلا جرف.
شوق: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم.
كريمه: وكمان بتحسبني علينا يا خاطيه، غوري داهيه لا ترجعك.
عاصم: معلش يا شوج، بكره هنتفرجو عليهم.
سامر: هتتفرجو علينا واحنا اسيادكم، كفايه بجا صدعتوني.
عاصم: تعالي ياشوج، سيبي كل حاجه وتعالي معايا، وربنا جادر يظهر الحق.
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا














تعليقات
إرسال تعليق