رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل السادس عشر16 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل السادس عشر16 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
الكل بص لدكتور بصدمة
نور دخلت لغرفة سليم حطت ايديها على قلبها بارتياح :- وقعت قلبي يا اخي
سليم بيبصلها و هو مشوش:: انتي مين انتي تعرفيني ا انا مش عارف انا مين ولا اسمي اي
نور بصت له و هى على وشك البكاء:- اصلا
ياسين دخل و ياسر و اسر و جميلة
سليم بصلهم باستغراب :- ميين دول و انتي بتتكلمي معايا باى صفة و انتوا مين
الدكتور جاه تاني بسرعة:- دول اهلك يا سليم
سليم:- هو انا عندي اهل
نور قربت منه مسكت ايديه:- يا حبيبي انا اختك يعني مش جاية اذيك
سليم بصلها بدهشة:- انتي اختي ازاى مفيش اى شبة بينا انتي كدابة انتوا جايين تقتلوني
جميلة بهدوء:- سليم اهدا انت في وسط اهلك دى اختك و انا بنت عمك و دا اسر عمك و ابويا و دا ياسين جوز نور اختك
سليم:- فين الدليل انكم اهلي
نور:- مش مهم حتي لو فاقد ذاكرة المهم انك عايش
ياسين حط ايديه على كتف نور :- مش قولتلك يا حبيبتي سليم زى القطط بى سابع أرواح هو بس بيحب يخوفنا عليه
سليم بص له بحادة:- ااااه انا مش عارف اقوم ليه الحقني يا نور
نور بعدت عن ياسين و قالت بقلق و توتر:- مالوا يا دكتور حاسس باي يا حبيبي
سليم:- صداااع هيموتني و ايدي مش قادر احركها
اسر:- مالوا يا دكتور
الدكتور :- طبيعي لانه لسه طالع من حادثة الحمدلله متقلقوش دا طبيعي جدا
ياسين:- طب هيخرج امتي يا دكتور
الدكتور:- يقدر يروح من بكرا بس عايزني عناية أربعة وعشرين ساعة
نور:- انا هبقا معاه بس يكون كويس ، انت مش فاكر حاجة
سليم:- لسه شايفك دلوقتي لحقت اعمل معاكي ذكرياات
سليم بص لجميلة الى انفجرت في الضحك فجأة:- مشووو الست دى من قدامي بتضحكي عليا اكمني مش فاكر حاجة
جميلة بضحك:- افتكرت حاجة كدا طب دول كام
سليم:- انا فاقد ذاكرة مش بصر مين البت دى
جميلة:- قولت بت عمك يا سوسو
سليم بص لنور تاني:- يعني انتي تبقي اختي
نور:- ايوة اختك الكبيرة
سليم :- لو اختي فين امك و ابوكي اهلنا يعني
نور في نفسها:- بدانا بقا اتصرف معاه ازاى دا و اقوله اي
فاقت من سرحانها :- ماتوا
سليم:- هو انا علشان فاقد ذاكرة و يتيم الاب والام هتزعقيلي و تعملي كبيرة عليا
نور بنفذ صبر و عصبية ؛- هوو انا اتكلمت ولا جيت جانبك اااي الارف دا
اسر:- خلاص بقا و انتي يا نور روحي اهو بقا كويس و اتحسن وجودك هنا ملوش لازمة
نور:- لا طبعا يا عمي انا مش همشي انا هقعد معاه ل يعوز حاجة و يتعب لازم اكون جانبه انا لم صدقت انه فاق
اسر:- انا هقعد معاه و انتوا روحو لو حصل حاجه هكلمك
نور كانت هتعترض لكن سرحت شوية و خافت لا ياسين يرجع لنسرين تاني هى واثقة فيه بس الحرص واجب
نور بصت لسليم :- انا مش همشي دلوقتي لم ينام همشي
جنة دخلت بصت له بارتياح و وجع ارتياح انه عايش و وجع انه مش عارفها:- حمدالله على سلامته يا نور
نور بهدوء:- الله يسلمك ، بيوجعك
جنة:- انا مش عجبني لون الجبس ولا البتاع دا ليه ازرق شكله وحش ازرق على بينج مش ليق
نور طبطبت على كتفها و هى حاسه ان حزن جنة مش الجبس الى لونه غريب جنة موجوعة من حاجة تانية
الكل دخل يطمن على سليم حتي اصحاب نور جوم و المكان بدل ما بقا حزن بقا ضحك
برا جميلة لمرة المليون بتحاول تكلم سيف الى متعرفش عنه حاجة:- رد بقا ، طب هو عايش ولا ميت طب حصله حاجة طب اتجوز ، معقول يكون نسيني و عاش حياته
جميلة بسخرية:- دا على اساس بحبه دا ح يلا زميل ليا انا لا بحب ولا بتهبب بس الواد وحيد و في غربة افرض حصله حاجة طب عايش ازاى و فين
قفلت الفون و نفخت بضيقه و حزن:- ان شاء الله عنه ما فتح تلفونه يكش يولع كلهم ولاد كل*ب اروح اشوف ابن المجانين الى جوه دا
جميلة دخلت و قعدت جانب ملك
اسر بصدمة:- انتي شتمتي الراجل يا نور
نور كان الكل بيبصلها بصدمة معقول البت العاقلة الرقيقة تشتم المدير
نور بهدوء:- و فيها اي يا عمي هو واحد مش متربي ف قولت له عليك و على الى يعرفك هى دى شتيمة
عمار:- انا كنت سامع كل حاجة انتي كسرتي المكتب عليه و على الى جابوه
ملك بفخر:- لانه يستاهل جدعة يا نور انا لو منك كنت بالجزمة و اديلو
نور:- مجاش في دماغي
حياة:- تربيتي
لبنى بصت ليها:- انتي ازاي تغلطي في الراجل يا نور انا ربيتك على كدا
نور:- يعني يمسح بكرامتي الارض و اسكوت
ابتهال ضربتها على كتفها:- كرامتك اي يام كرامة انتي خليتي منه من دا بكرا بقرش اي الى عملتيه دا تقوليلي يا سوسن
نور بملل:- خلاص بقا اعمل اي و بعدين هو الى مش محترم بيجي عليا و عليهم علشان قريبه اسكوت
ادم:- لا اغلطي اهو طردتنا كلنا بسببك متعمليش فيها غلبانة
نور:- انا مطردش ، انت الى اطردت
جميلة:- قوليلي بقا قولتي اي تاني غير سوسن
نور :- مقوولتش حاجة ما تشوف اختك يا ياسين
جميلة:- يعيني جوجو مش هتعرف تعمل التجميل
جنة:- اخرسي يا نور لاقوم اجيبك من
نور رفعت الجزمة:- هااا هتغلطي هزعلك انتي و هى مالكم باسمي
سليم :- انتي عدوت الرجالة زى رضوى الشربيني اوية و مفترية و ربنا على الظالم و حسبي الله ونعم الوكيل في المفتري اااااااااااه
نور:- حتي و انت فاقد ذاكرة واطي و حيوان
سليم:- هى مش بتهدت ليه احنا قدام الناس
عد اليوم بين ضحك و هزار تاني يوم جميلة فتحت الباب بملل خرجت من البيت و لسه هتركب العربية
سيف:- جميلة
جميلة لفت لمصدر الصوت قفلت الباب رمشت عينيها بصدمة و عدم تصديق :- سيف
جميلة اتجهت له و بصت له بتراقب و فرح:- انت بتمشي ولا انا بتخيل انت قدامي صح
سيف:- انا قدامك على فكرة انا رجعت زى الاول
جميلة حضنته بحركة لا ارادية و فرح و الدموع اتجمعت في عينيها:- الحمدلله يا رب
سيف اتصدم اتسعت عينيه بصدمة من تصرفها الحقيقة هو يمكن اتعصب شوية من الحركة بس مبيانش دا بعدها عنه بهدوء :- الحمدلله كله بفضل ربنا ثم نور ثم ذنك
جميلة بغيرة ربعت ايديها:- اشمعنا متكنش بتحبها
سيف:- شش اي دا اي قلت الادب دى احب مين دى واحدة متجوزة و كانت مسؤولة عن حالتي يعني اقل حاجة اشكرها انها استحملتني كل دا و استحملت اسلوبي و تصرفاتي
جميلة بصت في عيونه:- انت في حد في حياتك
سيف:- مالك يا جميلة
جميلة لفت وشها الناحية التانية و قالت بعصبية:- مانت لو مهتم كنت عرفت لوحدك
لفت وشها و بصتله:- كللل دا و انت ولا معبرني لدرجة ان شكيت انك موت اانت فعلا عديم الاحساس و الدم انت مش بتحس انت حجر انت نسخة نور الرجالي
سيف بيبصلها بصدمة من كلامها و عصبيتها طريقتها حركاتها:- حقك عليا يا ستي
جميلة:- اسفك مرفوض و بعدين انا مش هنا
سيف:- طب لم تجي ابقي كلميني
جميلة:- يا سم
سيف:- يا رخمتك ، تعالي نخرجك
جميلة:- سوري تعبانة و مش قادرة سلام ابقا خلي نور تنفعك
جميلة فتحت البوابة و دخلت و رزعت الباب في وشه بغيظ
سيف باستغراب:- مالها دى ستات نكد نهار اسود بتغير من نور دى اشرف اه والله كفاية صوتها الجرس انا عارف جوزها مستحملها ازاى تو بس منكرش انها جدعة و شاطرة في شغلها و ذكية
ركب عربيته و مشي:- بوظتي اليوم يا جميلة انا لحقت ارجع علشان تتخنقي و تنكدي على اهلي ستات هما
سيف مشي اما جميلة غيرت هدومها و حزام الرقص على خصرها و قفلت الباب و شغلت اغنية صابرين الجيلاني و قعدت ترقص و تزغرط اه انا قلبي دق دقه لم شافه وقعت فيه رح قولت لقلبي حبة حبة ااه وقعت فيه حاا وقعت فيه
اما في الشركة في مكتب ياسين
نسرين بدموع:- انا والله العظيم ما كان قصدي انا عملت كدا علشان بحبك
ياسين بصلها بطرف عينه و احتقار:- والله و الى يحب حد يشوه سمعته ، انا دمرت بسببك هقولك اي ربنا يهديكي
نسرين بدموع:- انا اسف
ياسين قام و اتجه لشباك :- وقتك خلص
نسرين قامت وقفت وراه رفعت ايديها و لفتها حاوله و سندت راسها عليه ياسين اتسعت عينيه بصدمة :- نهارك اسود
الباب اتفتح و كانت نور الى ابتسامتها اختفت :- لا فعلا بتتعب يا بيبي ربنا يقويك
قالتها بسخرية و صوت ملي بالغضب زق نسرين بعيد عنه:- نور
نور قفلت الباب و اتجهت ليهم :- وحشتني قولت اجيلك بس كويس ان شوفتك يا نسرين
نسرين بدموع:- منك لله يا شيخ شوفتي يا نور جوزك بيقولي يا تبقي معايا يا افضحك
نور بصت ليها ياسين:- نور
نور:- هششش
نور لفت خصلة من شعر نسرين على ايديها :- تعرفي من وصف جميلة عنك فضولي قتلني ان اشوفك ، ممم بس الحقيقة مش اد كدا ، انا نسيت اعمل حاجة حقيقي هموت و اعملها
نسرين بخوف:- حاجة اي
نور:- انى اعتذرلك على الى جوزي عملوا فيكي معلشي ملحوقة
ياسين واقف مش فاهم حاجة معقول نور مصدقة نسرين معقول مش واثقه فيه بعد كل دا لكن اتفجا من صوت الكف الى نور عطيته لنسرين الى وقعت على الارض من قوته حقيقي الكف صوته هز اركان الشركة تقريبا صوته مسموع
نسرين بغضب:- انتي مش طبيعي
نور قلعت الجزمة و نزلت بيها على وش نسرين :- بقا يا حقيررررة تتبلي على جوزي و جاية تلفي عليه و عايزني اسكوتلك تبقي متعرفيش مين هى نور الشاذلي و انا بعرفك عليها اااااوع
ياسين بيحاول يبعدها عن نسرين:- نور مينفعش كدا
نور بصت له:- ااابعد عنيييي ااااي سبني اربيها بنت*****
نور مسكت نسرين من شعرها و قامت خرجت من المكتب و هى مذل مسكة شعر نسرين الكل كان بيتفرج نور نزلت على السلم و كل ما نسرين تتكلم نور تديها كف نور رمت نسرين برا الشركة و نفضت ايديها:- لو شوفتك لو صدفة قسما بالله لندمك على الثانية الى جيتي فيها على الدنيا و لو عايزة تعيشي في امان بلاش انا فاااهمة
قلعت فردة الجزمة التانية و حدفتها عليها:- غوررري من وشي نسرين جريت بسرعة و شعرها منكوش نور لفت وشها كانوا الموظفين بيبصو ليها بصدمة::: بتتفرجو على اي ملف واحد على شغله
الكل راح على شغله و هما مش عارفين يضحكوا على منظر البت ولا على ركشينات نور
نور بتوتر و خجل:: يادى المصيبة انا واقفة حافية الهيبة راحت يا نور يادى الكسفة بس اخدت حقي هنا قالت لم حد يضيقك مرري عيشته
ياسين:- يارب تكوني ارتاحتي
نور:- ممم هنتخانق علشانها مش كدا بالليل ناجل الخناق لانى مش فايقة
نور لفت وشها و لسه هتمشي اتفجت بى ياسين الى لفها له و شالها:- يخرب بيتك الناس هيقولو اي كفاية الى شافوا
ياسين:- انتي عارفه انى مش بهتم بكلام الناس مراتي و انا حر
نور :- و دى اكتر حاجة شددني ليك يا حبيبي
ياسين طالع على السلم و كل الشركة مصدومين مين دا مستر ياسين بيضحك و بيهزر
شايف انت ليه مش بتهتم بيا كدا
انتي الى شايفة الستات مش وش الخشب الى بتلبسيه
نور و ياسين كانوا سامعين الكلام دا
دخل مكتبه حطها على الكنبة و قفل الباب
ياسين:- يارب البرنسيسة تكون انبسطت بى الى حصل
نور بصت له بمرح:- كدا اقدر انام و انا مرتاحة انا كان قلبي هيقف ، ثمم انت ازاي تهبب تسمح ليها تقرب منها و يا تري لو انا مكنتش جيت كنت هتعمل اي اكيد كانت في غاية السعادة
ياسين:- انتي بتقولي اي
نور :- بقول انى مبقتش فاهمك ولا فاهمة قلبك مع مين أو حتي بتفكر في اي يا ياسين انا بحبك و مقدرش اشوفك مع غيري خصوصا نسرين ، اه بغير يا سيدى ارتاحت بحبك و بموت فيك ، و دا من زمان على فكرة
ياسين قعد جانبها:- طب ليه العياط يا نور عيني
نور:- علشان الجزمة اتبهدلت و اكيد الموظفين هيقولو انى ست مش متربية بس محدش عارف الى عشته بسبب الوفتة دى
ياسين مسح دموعها:- و مين قال انكي مش متربية انتي ملكة قلبي بالعكس انتي محدش يشوفك و ميحبكيش و بالنسبة الجزمة عندك غيرها في كتير
ياسين اتصل بجميلة و طلب منها ان تجيب جزمة لنور قفل الفون و جذبها لحضنه و قبل راسها
اما في بيت اهل لبنى
لبنى:- يا ماما انتي لحد امتي هتفضلي مش عايزة تتكلمي معايا و بعدين انتي ام مين فينا
ابتهال بصت ليها:- لم ترجعي بنتي الى اعرفها ، اسمعي بقا انتي صحيح بنتي لكن للاسف سمر شكلها بخت سمها فيكي بقا قلبك حجر ، بصي يا بنتي علشان اكون ريحت ضميري انتي عندك بت تقبلي انها حماتها تعمل فيها كدا
لبنى:- بنتي اطلقت تاني يوم يا امى
ابتهال:- صحيح بس مفيش حد خلي من الابتلات خصوصا لو كانت في اولادنا انا لم بعمل مرتات عيال بيم يرضي الله ف علشان محدش منهم تام و دموعها على خدها بسببي أو ان واحدة منهم تدعي عليا أو انام و مقومش و ذنبهم في رقبتي بعمل كدا علشان هتسال عن كل حاجة عملتها حتي دول الرحمة مش بس بين الرجل و الست الرحمة بين البت و حماتها اه ازعلي بس متبقيش السبب في كسرتها يا بنتي اشحال ان عندك الى زيها البت مكسورة من الزمن تقومي تكملي عليها و كل دا ليه علشان فرق السن الى هما اصلا اربع سنين ، طب ما رنا اكبر من خالد بستنين و معملتش الى عملتيه
لبنى: شهرين يا امي
ابتهال:- ستنين و نص انتي مش هتعرفي عيالي اكتر مني و بالعكس بنتي الكبيرة و سندي
لبنى:- سندك
ابتهال:- اه سندي كفاية انها جانبي هو انتي فكرك لم بتعب بيكون مين معايا و يوم ما اتعب اتصل بيكي ليه علشان تشليني و تتعبني اكتر
لبنى:- بس
ابتهال:- كفاااية بقا يا لبنى البت اجهضت و مش هتخلف عايزة اي تاني ارحميهااا علشان ربنا يرحمك و يرحم اهل بيتك
لبنى:- انا اعتذرت ليها و هى سمحتني
ابتهال:- مش حاجة
لبنى:- اعمل اي يعني اديها ابنى ولا بنتي تربيهم علشان ترتاحي اعمل اي ربنا أراد كدا اعمل اي
ابتهال:- تتصلي بيها و تطلبي منها تقعد معاكي أو انتي تروحي تقعدي معاها و تخدي ليها سلطت الفواكة الى بتحبها لازمة تهدي السور الى بنتيه بينكم ، يويلك من دعوة ولا دمعة مظلوم خصوصا الولايا اشحال انكي مجربة الظلم و الكسرة يا بت بطني يا حافظة كتاب الله.
قالتها بخذلان و عتاب
بالليل في بيت اسر كان سليم رجع البيت و الكل متجمع قدام التلفزيون و ببتفرجو على الفيلم
جميلة سندا راسها على نور
لبنى بصت لنور بتردد تتكلم ولا لا بس حقيقي هى مشتاقة لكلامهم و علاقتهم مع بعض ام و بنتها هزارها
لبنى:- و انتي يا حبيبتي
نور مكنتش منتبها لكلامها ظنت انها بتكلم جميلة
لبنى بصوت عالي:- نورر
نور بصت ليها:- بتكلمني يا طنط
لبنى:- اه يا حبيبتي بقولك انتي خلاص قعدى من الشغل
نور بهدوء :- مش بالظبط ، قررت اخد بريك لان الشغل بقا ضغطني نفسيا كدا احسن
لبنى:- احسن حاجة ، طب اي رايك نطلع كلنا رحلة نغير جو
جميلة بحماس:- فكرة جميلة يا مامي
اسر:- بس انا مش فاضي
لبني سندت ايديها على كتفه:- و مين قالك يا روحي انك هتكون معانا
ياسين:- اومال
نور :- هتبقا رحلة لسيدات فقط ، اسبوعين في الساحل
جميلة:- الله كدا احلوت اوى
اسر:- و مين قالك ان الرحلة هتم يا لبنى
ياسين:- مفيش الكلام دا انسي ساحل اي و زفت اي و بعدين الشالية
نور بصت له:- بس احنا هتحجز في فندق يا روحي و هتبقا ستات بس كل ستات العيلة و اصحابي حياة و عائشة و منة
ياسين:- و انا مش موافق انسيي
نور بابتسامة:- براحتك بس
ياسين:- السكينة اهى عايزة تنتحري اتفضلي بس برا البيت علشان مش بحب اشوف منظر الدم
نور:- دى ما بقتش عيشة اوع كدا
ياسين طالع وراها
نور دخلت اوضتها اسر بس لبنى:- يارب تكون الهانم ارتاحت
لبنى ولا اكنها سامعة حاجة بتاكل فشار و مركزة مع الفيلم و جميلة سرحانة في سيف
تاني يوم في اوضة سليم
ياسين:- بقا كدا يا سليم تفقد الذاكرة من غير ما تقولي
سليم:- يا عم فكك من اللعبة دى هى البنات كدا تعمل نسيهم يجرو وراك و بعدين جنة و نور عايزين يتعلموا الادب و
نور واقفة على الباب و ايديها في خصرها:: مين الى عايزة تتعلم الادب يا سليم بتشتغلي دا انا اشتغل بلاد ولا اي يا ياسين ووووووو
يتبع
ليلتك سودة و منيلة على دماغك يا سليم انت و ياسين
رايكم في الحلقة و يا تري نور هتعمل فيهم اي و جنة لم تعرف هتعمل اي رايكم في تصرف نور مع نسرين و يا تري البنات هيسافرو ولا لا رايكم في ابتهال و كلامها
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا














تعليقات
إرسال تعليق