القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بدون ذنب الفصل الثانى2 الأخير بقلم منال كريم حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 


رواية بدون ذنب الفصل الثانى2 الأخير بقلم منال كريم حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية بدون ذنب الفصل الثانى2 الأخير بقلم منال كريم حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





: رحمة ماتت، قولي يا ابني خليني أقوم أرقص.

= للاسف لسه عايشة، أغمي عليها بس.


: يا فرحة ماتمت.


سامح: فوقها يا عامر خلينا نعرف ايه اللي حصل.


بص عليها بقرف و قال : أنا اقرف المسها ، هات جردل مياة.


مشي سامح يجيب مياة، و الأم تقول: ربنا ياخدك و يخلصنا من عا،رك.


أما الاب مفيش حركة كأنه ميت.


جاب سامح المياة و حدف عليها.


قامت مفزوعة و تشهق بخوف و هي تصرخ: ابعدوا عني، حرام عليك يا عمر أنا بحبك و جيت علشان واثقة فيك.


كانت مغيبة مش فايقة بالكامل، لحد ما عامر ضربها بالقلم.


و هو يصرخ: يعني خرجتي من البيت بمزاجك.


فاقت على نفسها ،و بقت ترتعش بخوف، قال بصوت عالي  اخلصي قولي ايه اللي حصل، قبل ما اقت،لك.


بقت تحكي و هي ترتعش: هو كلمني و قال.


فلاش باك 


: أيوة يا حبيبي، طبعا وحشتني و نفسي تكون معي ديما، عمر مش ناوي تجي تطلب ايدي بقا 


أبتسم بصوت عالي و قال: شكل قلبك حاسس، أنا فعلا ناوي اجي الخميس الجاي.


: بجد يا عمر،أنا بحبك اوي.


=طبعا حتي جبت الشبكة لكِ.


بقت ترقص بسعادة و قالت: اخيرا ، اخيرا، بحبك اوي اوي.


= بقولك ايه رايك نتقابل دلوقتي علشان تشوفي الشبكة.


بصت في الساعة و قالت: ازاي يا عمر الوقت متاخر جدا.


= خمس دقايق بس


: ابعت صورتها على الواتس.


= ممكن أعمل كده بس أنتِ وحشتني يا ريري.


دق قلبها بسرعة، و تنهدت : حتي أنت ، بس ازاي.


= أنا مستني قدم باب البيت و كل الناس نايمة، تعالي خمس دقايق و امشي.


وافقت ،وافقت لأنها مشيت وراء الشيطان من أول ما قبلت بالكلام معه، و من هنا الشيطان يبدأ يقولوا أن كل ده صح و عادي و مش مشكلة.


خرجت بحذر من البيت ،مش مهتمة بأهلها و لا سمعتها.


أما عمر كان عايز يكسب الرهان مع أصحابه أن يقدر يخليها تعمل اللي هو عايزه، و بالفعل كسب الرهان، كان الرهان سيجارة مخد،ر،ا،ت.


علشان رهان دمر حياة واحدة و عائلتها، هي تستحق العقاب، لأنها مذنبة أكتر منه، بس أهلها 

ملهمش ذنب في كل ده.


وصلت رحمة كان مستني قدم البيت، مد أيده و حضن كف ايده من غير اعتراض منها.


: يلا بسرعة يا عمر علشان أرجع البيت


= طالما جيتي نتكلم شوية.


بصت حوالها بخوف و قالت: نتكلم فينا يا عمر، لو حد شافني تبقي مصيبة.


= اوعي تخافي و أنا معكِ، و علشان كلامك ده، نروح حته بعيدة.


مشيت معه من غير اعتراض، و غريبة أنها خائفة من المخلوق و الأصح تخاف من الخالق.


وكل خطوة  تمشيها كانت تزيد من خوفها و قالت برعب: يلا  نرجع يا عمر.


رد عليها: في مفاجأة حلوة في انتظارك..


مشيت معه و هي تفكر ايه المفاجأة، لحد ما وصلت عند الكوخ، و كانت المفاجأة في انتظارها.


اتنين شباب ، بلعت ريقها بتوتر و قالت: مين دول يا عمر.


رد بابتسامة: المفاجأة يا قلبي، صحابي، قولت تكون السهرة حلوة بيهم.


زقته و جريت بسرعة، و هو و أصحابه وراءها، و كانوا اسرع منها مسكوها و رجعوا بيها تاني.


رمها على الارض و صرخ: خلي الموضوع يمشي بمزاجك أحسن.


صرخت بدموع و خوف: ليه كده يا عمر، حرام عليك أنا بحبك.


= و أنا مش بحبك و  عمري أحبك، و يوم ما أحب تكون واحدة محترمة.


قال عادل: مش كفاية كلام يا عمر، مين فينا يبدأ الاول.


= أنا طبعا دي حبيبتي أنا، أخرجوا برة.


رامي: حقك يا كبير..


كانت تصرخ و تبكي و هي تفقد اعز شئ عند اي بنت، و هي مذنبة أكتر منهم كلهم..


بعد عمر كان عادل و بعدين رامي و هي بقت جثة هامدة.


و قاموا بتصوير فيديوهات ليها، علشان تكون امان معهم..


رامي: يلا يا عمر


= أتصل على امها الاول


عادل: أنت مجنون يلا يا أبني خلينا نمشي من هنا.


عمر: اصبر بس 


و طلب أمها و قالها الخبر اللي مفيش أم تتحمله...


عودة 


بقا الكل واقف مصدوم ،عامر طاقته خلصت مش قادر يضربها تأني.


ابوها من البداية مش يتحرك


أمها تصرخ بلا صوت


سامح واقف سند على الحائط خايف يقع من طوله.


اتكلم عامر : اطلعي.


سامح بعصبية: تطلع فوق فين، تطلع برة البيت.


تنهد بحزن و قال: مش وقته يا سامح.


 


طلعت بصعوبة و هي مش قادرة تمشي


قعد كل واحد في مكان بصمت، أتكلم عامر: أنا ابوس رجل عمر، و أطلب منه يتجوزها لو حتي يوم واحد.


مفيش رد من حد.


كمل هو : مفيش حل تاني.


أما عند عمر كان قاعد في اوضته قافل على نفسه و قاعد في الضلمة و مشغل فيديو رحمة على اللاب توب و يشرب السجاير بشراهة.


رن التلفيون،كان واحد من أصحابه الي كانوا معه


عمر : عايز ايه يا ابني.


عادل  بخوف: أنا خايف رحمة تبلغ عننا.


= أنت عبي،ط، تبلغ عن نفسها، حد كان غصبها هي جاية بمزاجها.


= كانت جاي ليك أنت مش لينا.


اتكلم بصوت عالي: واحدة قبلت تخرج في نص الليل ، يبقي تتحمل بقا اللي يحصل فيها ، دي واحدة تستاهل الد،بح،لو مكان أهلها كنت خلصت منها.


= يعني اطمن.


: حط في بطنك بطيخة صيفي.


كانت ملك أخت عمر وافقة و سماعة كلامه و مصدومة مش عارفة تعمل ايه، خبطت على الباب و هي تقول: أفتح يا عمر، أفتح يا حيوان.


فتح الباب و بص ليها بغضب ،و قال بعصبية: عايزة ايه.


خافت منه، جريت على اوضتها بخوف و قفلت الباب على نفسها و هي تعيط....


كسر الباب و دخل ،قامت انتفضت بخوف، و قالت : عايز ايه. 


مسكها من شعرها و قال بتهديد: لو كلمة من اللي سمعتيها طلعت برة ،عارفة اعمل فيكِ ايه.  


بلعت ريقها بتوتر و قالت: تعمل ايه ،أنا أختك. 


: علشان كده ،انسي اللي سمعتي ،بابا و ماما لما يرجعوا من السفر ،عندك حاجة تقولي ليهم.


هزت راسها بالرفض.


كمل بأمر: و رحمة دي ابعدي عنها ،لانها بنت مش محترمة. 


هزت راسها بنعم. 


: شاطرة


و خرج من الاوضة


في أوضة عمر


كلم رامي: بقولك قررت أنشر الفيديوهات. 


رامي بصوت عالي: أنت ناوي تفضحنا. 


: يا ابني مش هنكون ظاهرين، الحلوة بس اللي تظهر.. 


أول حاجه عملها باع الفيديو لمواقع غير اخلاقي بمقابل مادي كبير، بعد ما خفي وشه هو و أصحابه.


و من صفحة فيك نشر الفيديو.


في الصباح 


في شقة شروق أخت رحمة 


كانت تحضر الفطار.


محمد : الفطار جاهز يا شوشو.


: دقائق يا حبيبي ،صحي الولاد بس.


فجأة سمعوا صوت حماها من تحت : شروق ،محمد، يا شروق أنزلي حالا 


حماتها كانت قاعدة و تقول: يادي الفض،يحة.


نزل محمد جري.


و هي طفت النا،،ر و لبست الاسدال و نزلت.


محمد برعب: في ايه يا بابا.


زعق بصوت عالي: فين مراتك..


كانت نازلة جري و قالت: أنا اهو..


قال بصرامة: خدي هدومك و أمشي على بيتك أهلك.


بص محمد لشروق بصدمة و قال: ليه يا بابا.


مد أيده بالتليفون و قال: شوف فضائح النسب اللي يشرف.


خد التلفيون و بصت شروق معه و كانت صدمتهم كبيرة.


قالت بدموع:ده كدب الفيديو ده كدب و مفبرك الحاجات دي  سهلة تحصل دلوقتي.


حماتها: طيب مش جوزك يفهم في الحاجات دي، قول يا محمد اي رايك.


بلع محمد ريقه بتوتر،لانه متأكد أنه حقيقي.


جريت شروق على شقتها، رنت على رحمة ،مفيش رد، أمها نفس الكلام، ابوها ،سامح ،عامر، مفيش رد كانت عايزة حد يقولها مفيش حاجه حصلت و كل ده كدب 


لحد ما اخيرا سامح رد،قالت بلهفة: سامح ،رحمة.


قاطع كلامهم: الفيديو حقيقي.


وقع التلفيون من أيده ، و قعدت على الأرض.


طلع محمد و قال بهدوء: اهدي يا شروق.


: طلع حقيقي، طلع حقيقي.


كانت تكلم زي المجنو،نة.


طلع حماها وقال: يلا يا شروق ملكيش مكان هنا.


قام محمد و قال بهدوء: شروق بقالنا سنين هنا، عمرك سمعت حاجة عنها، أو شوفت حاجة عليها، هي ملهاش ذنب، لو سمحت بلاش تتاخد على ذنب غيرها.


: دي اختها.


= شروق و رحمة مش واحد هما اتنين .


طلعت أم  محمد و قالت: يا أبو محمد ،يشهد ربنا أن شروق  بنت اصول و محترمة.


حتي هو كان زعلان و هو بيقول كده لأنها متربية و عارفة ربنا 


قال: ماشي و مش امنعك عن اهلك، بس ولاد أبني ملهمش يروحوا  بيت أبوكِ.


محمد : ماشي.


كانت قاعدة على الأرض بصمت ،بتفكر في حال عائلتها دلوقتي بعد اللي عملتها رحمة.


نزل أبو محمد و أمه.


قرب عليها و خدها في حضنه و هي انفجرت من العياط 


كانت رحمة نايمة على السرير و في أيدها الموبايل و تشوف الفيديوهات اللي انتشرت بسرعة البرق 


و تبكي بندم و حسرة ،لكن ندم بعد فوات الاوان.


بعد شهر من الواقعة دي


أم رحمة: وقفت الدنيا هنا من اليوم المشؤ،م ده، البيت ده بقا مي،ت. 


رحمة في اوضتها محدش يتكلم معها. 

و أنت يا أبو عامر بقا ساكت على طول. 

و أنا  لبست الاسود عليها و بدعي كل يوم في صلاتي تموت و تريحني و تريح نفسها..


سامح كان في آخر سنة جامعة، شاف إنها فرصة كويسة ينقل جامعة اسكندرية و يهرب من البلد اللي الخبر انتشر فيها زي النا،ر.


و عامر  كان خاطب بس شرط أبوه خطيبته أنهم يسكنوا في بيت تاني بعيد عن أخته و غصب عنه قال موافق..


و شروق  فين و فين لما تجي تزرنا و من غير العيال. 


ليه كده يا بنتي ليه تعملي فينا كده، احنا قصرنا في ايه علشان يحصل فينا كده، الناس بقت تخاف تتكلم معنا، ليه ،حسبي الله و نعم الوكيل فيكِ.


و صرخت بصوت عالي: يارب،يارب.


مفيش حد من اهل البلد عرف أن عمر هو اللي كان معها، محدش من أهلها اتكلم و لأن مفيش دليل معاهم.... 


كانت في أوضتها اللي مش بتخرج منها من سعت اللي حصل.


و قررت تنهي حياتها بايديها.


اخدت حبوب كتير.


علشان تمو،ت كافر،ة بعد ما غضبت ربنا.


دخلت أنها عليها لقتها ما،تت، فرحت و زغرطت ،زغرطت كتير و قالت:  خلصنا من عار،ك، خلصنا منك.


و ما،تت رحمة و مفيش حد كان في الدفن غير اخواتها و جوز اختها بس.


و محدش زعل عليها مكنتش تستهل يزعل عليها، دمرت أسرة كاملة.


و هتفضل رحمة وصمة عار في عائلتها لحد نهاية الدنيا..


عائلتها  تتظلم بدون ذنب.


و تمت و ليس للحديث بقية 


و زي ما قولت القصة حقيقية 


لكن في حاجات مش حقيقة أهمها ،للاسف احنا بناخد العاطل في الباطل، يعني عيلة البنت تتاخد في رجلنا.


رحمة و اللي زيها يستاهلوا كل ش،ر، محدش فيهم يستاهل الشفقة لأنهم بل رحمة و دين.


لو وصلت لهنا التفاعل أمانة 🌹 


بلاش تقرا في صمت ،علشان بزعل😭😭


المتابعين الجداد نورتوا و شرفتوا و حضوركم طاغي ،اتمني منكم المتابعة و التعلقيات الجميلة اللي زي قلبكم 🌹🌹


رايكم بصراحة يا حلوين ♥️ سوء سلبي او ايجابي 

مشاركات كتير تساعد في ظهور الصفحة 


لايك و عشر ملصقات تساعد في ظهور ده 


و بس كده في انتظار رايكم بصراحة في النهاية 


#بدون_ذنب

#الفصل_الأخير

#روايات_بقلم_منال_كريم

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

❤️❤️❤️❤️

تعليقات

التنقل السريع
    close