رواية منقذى اللطيف الفصل السادس 6 بقلم نورينا حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية منقذى اللطيف الفصل السادس 6 بقلم نورينا حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رجاءً أقبلوا
بيقول ياسر والحب باين ف عينيه
= أن بحبك يا جني وعايز اتجوزك
جني بصدمه وكسوف
= اي بتحبني
ياسر بحب
= ايوا من ساعه مشوفتك وانا مش عارف اخرجك من عقلي وتفكيري وكمل بجديه وبما إني مش بحب الف ولا الدوران عايز ادخل البيت من بابه وتاخديلي معاد مع أهلك بس هننتظر لما تخلصي امتحناتك وننزل مصر انا وانتي واهلي نتقدملك
اتكلت جني بكسوف
= حاضر ي دكتور ياسر
ياسر بمرح
= لا دكتور ياسر اي بقا ياسر ع طول دا انتي هتبقي زوجتي المصون قريباً
بصت جني ف الأرض بكسوف ووشها احمر
= لا ي دكتور ياسر لما بإذن الله تيجي أنت وأهلك تنورونا ف البيت ويكون في حاجه رسمي اشيل وقتها الألقاب
ياسر بحب واعجاب
= مندمتش الصراحه أن اخترتك كل مره بتأكديلي أن انا اخترت صح
جني ب ابتسامه وكسوف
= ميرسي ليك جدا احم انا هقوم دلوقتي عشان اروح
ياسر بحنان
= خلي بالك من نفسك
جني
= حاضر
بتسيبه وبتروح للبنات ب ابتسامه واسعه
= اععععع بيحبني بيحبني
ياره بضحك
= اهدي يمجنونه وتعالي نروح وتحكيلنا كل الي حصل
بعد وقت ف السكن البنات قاعدين حوالين جني وهما منتظرين بحماس هيا عملت اي مع ياسر
جني بسعاده
= اععععع بيحبني وهيتجوزني لما نخلص امتحانات وحكت ليهم كل الي حصل
مريم بفرحه
= بتهزرييييي اخيراااا
امل بسعاده
= الف الف مبروك ياروحي ربنا يتمملك بخير يارب
ياره بحب وفرحه
= مبروك يعيوني انتي تستاهلي كل خير
جني بحب
= متحرمش منكم ابدا يحبايب قلبي والله
مريم بحماس
= ايوا بقا عندنا عروسه يولاد
جني بفرحه
= عقبال فرحتي بيكم ي...
قاطعها صوت كسر الباب وبيدخل منه اربع اشخاص لابسين اسود ولبسين ماسك
صوت صويت خرج من البنات بينكمشو كلهم جنب بعض بيقول واحد
= دلوقتي تقدري تقولي ع نفسك ي رحمان يرحيم ي ياره
ياره بصريخ
= انتو عايزين مننا اييييي
اتكلم تاني بخبث
= روحك ي ياره عايز روحك
ياره بعياط
= حرام عليكم بقا انا عملت اي لكل دا هااا انا عملت اي عشان تحاولوا تقتلوني انا عملت اي فهموني
اتكلم بغل
= عايزه تعرفي الحقيقه انا هقولك انا ابقي اخوكي ي ياره
ياره بصدمه
= اي اخويا
اتكلم بكره
= اه اخوكي من ابوكي وعايزه تعرفي اي السبب الي أطلقوا اهلك بسببو فكرك عشان متفقوش
كمل بضحكه شيطانيه لا عشان ابوكي الي هوا ابويا كان متجوز أمي اصلا قبل أما يتجوز امك بس هوا راح اتجوز امك علا امي ومرضاش يعرفها بحاجه بس انا بقا روحت وعرفتها بكل حاجه وعشان كدا اتطلقو والمصاريف الي كان ابويا بيبعتها انا الي كنت باخدها
وكمل بغل بس نعمل اي بقا هوا عرف أن الفلوس مبقتش توصلك وبقا يبعتها لنفسه لا واي كتبلك نص أملاكه والاسهم بتاعتو الي ف شركه امريكا بس انا بقا هاخد روحك قبل أما تاخديهم
طلع مسدس من جيبه وصوبه ناحيه ياره اتجمدت ياره مكانها بخوف ودموعها بتنزل بيجي المقنع وبيظهر من وراه وبيرفع أيده الي فيها المسدس لفوق وباقي رجالته بيهجمو ع رجاله صلاح وبيكتفوهم وكل دا والبنات واقفه بتعيط ومرعوبين
بيشتبك المقنع مع صلاح وبيحاول ياخد منه المسدس بتطلع رصاصه من المسدس بيبص حواليه بيلاقي ياره واقعه ع الأرض والدم بيسيل جنبها بيصرخ المقنع بأسمها
= يااااارهههه
بيضحك صلاح بفرحه
= مات.ت اخيراا
بيشاور لواحد بانهيار
= خدهم كلهم ف المخزن ومحدش يقرب من صلاح والتانيين تظبطوهم
بيجري عند ياره بدموع وانهيار
= ياره ياره ارجوكي لا مش بعد كل الي عملته تروحي مني ياره لاااااء
امل بعياط
= والنبي بسرعه نوديها المستشفي قبل أما يحصلها حاجه
بيشيلها المقنع وبينزل ووراه البنات بينزلو وبيركبو العربيه وبيروحو للمستشفي
ياره ف العنايه المركزه وامل وجني ومريم قاعدين منهارين ف العياط والمقنع ورايح جاي بيبص ع الأوضه مستني حد يطلع يطمنو عليها
بيطلع الدكتور وبيقول
= الحمدلله قدرنا نوقف النزيف وقدرنا نخرج الرصاصه بس حالتها لسه مش مستقره الاربعه وعشرين ساعه دول ادعو لها
بيروح معاه المقنع عشان يدفع تكاليف العمليه
وبتقعد جني بأنهيار وتلفونها بيرن وهيا مش بترد بيفضل يرن لحد اما بترد
= ايوا نعم
= اي دا مال صوتك
جني بانهيار
= ياره ، ياره ي ياسر هتموت مننا احنا ف المستشفي دلوقتي
= ايييي طب انا جاي دلوقتي اسمها اي المستشفى
= مستشفي....
= تمم جاي فوراً
بتقعد امل جنبها
= هتفوق منها أن شاء الله ياره مش هتسيبنا
بتقوم مريم وبتقول
= انا هنزل المسجد الي قريب مننا هصلي وهدعي انها تفوق
امل
= خلاص ماشي واحنا هنقعد هنا نستني وهتصل علا عمو ابو ياره عشان يجي
بعد وقت بيجي ياسر بلهفه وقلبه بيوجعه علا حاله جني بينزل ع ركبته وهيا بيقول بلهفه وحنان
= متقلقيش ي جني ياره قويه وهتقدر تطلع منها لو بتحبيها بجد ادعي لها عياطك مش هيفيدها بحاجه
بتقوم امل وبتسيبهم براحتهم
بتقول جني بدموع
= هموت من القلق عليها
ياسر بحنان
= هوا الدكتور قال اي طيب
جني بدموع
= بيقول أن قدر يوقف النزيف وخرج الرصاصه بس لسه حالتها مش مستقره وان ال 24 س الي جايين ندعيلها
ياسر بحنان
= خير ، خير ان شاء الله هتقوم منها والله انتي ادعي لها بس
جني بتنهيده
= يارب يارب ي ياسر
بيقوم وبيقعد جنبها
بعد وقت بتطلع مريم وبتروح تقعد جنب امل بتلاقيها بتعيط
مريم بحنان
= هتبقي كويسه ي امل والله اهدي انا واثقه في ربنا
بتدخل امل ف حضنها وبتبكي
= يارب يارب ي مريم
مريم بدموع وهيا بتشدد علا حضنها
= هتبقي كويسه أن شاء الله تعالي نقعد ف الاوضه التانيه نرتاح عبال أما يسمحولنا ندخل ل ياره
امل
= ماشي يلا
بيروحو عند جني وياسر وبيدخلو اوضه تانيه وياسر بيقوم يشوف التكاليف وبيستغرب لما يلاقيها مدفوعه بيرجع عند جني وامل ومريم
ياسر
= جني انا روحت عشان اشوف تكاليف المستشفي بس لقيتها كلها مدفوعه !
جني بحيره
= صحيح في واحد كان اجه وجاب ياره هنا الشخص الي قولتلك عليه دا اختفي راح فين
امل بتفكير
= اكيد هوا الي دفع كل حاجه
مريم
= بس هوا بيعمل لي كل دا دا كان هيتجنن عليها
ياسر بجديه
= متقلقوش انا هلاقيه وهعرف مين دا المهم ارتاحو وانا هجيب عساكر تأمن المستشفي عبال أما نتصرف ونشوف حل للي بيحصل دا
جني بتهنيده
= تمم ماشي
تاني يوم في اوضه ياره بيكونو ف الأوضه عند ياره ومستنينها تفوق بيكون ابوها وامها وأمل وجني ومريم وياسر ف الاوضه
وفجأه بتفتح عينها بتعب وبتجري عليها مامتهاوبتقول بدموع
= ياره حبيبتي انتي فوقتي انتي سمعاني ياعمري حقك عليا ينور عيني حقك عليا انا اسفه سامحيني
ياره عينيها بتدمع وبتغمض عينها بتعب وبتفتحها تاني وبتقول بصوت مبحوح
= ماما.. انتي هنا ؟
مامتها بدموع
= ايوا يعمري حقك عليا ياروحي حقك عليا انا اسفه والله إن بعدت عنك انا عارفه انك تعبتي كتير ف حياتك بس والله هعوضك عن كدا سامحيني يبنتي
بتتكلم ياره بعياط
= دلوقتي لسه فاكره أن ليكي بنت وبتكمل بعياط اكتر انا.. انا كنت كل يوم استنا حد فيكم يجي يسأل عليا انا كنت محتجاكم جنبي انا ذنبي اي انكو تتطلقو وتبعدو عني انا الدنيا كسرتني وخدت مني كل حاجه لي كسرتوني لي أنا اتدمرت ف بعدكم عني
موسي بعياط
= صدقيني ندمنا والله ندمنا علا كل حاجه حقك عليا يعيون ابوكي حقك عليا ياروحي والله م هنبعد عنك تاني
ياره بأستغراب
= مش هتبعدو ازاي يعني والست الي انت متجوزها والراجل الي انتي متجوزاه
موسي بصدق
= احنا عرفنا كل حاجه يبنتي انا اسف بسبب الي ابني عمله معاكي بس هوا هيتعاقب وهياخد جزاءه لما يتمسك وبص ل مها
وبيقول بأبتسامه انا ومها خلاص صلحنا الي فات وهنرجع عيله تانيه مع بعض ومش هنسيبك ابدا
ياره بأستغراب اكبر
= يعني اي هوا لعب عيال ازاي يعني يا ماما انتي وافقتي ترجعي ؟
مها
= انا خلاص عرفت الحقيقه
ياره بترقب
= حقيقه اي ؟
مها بتهنيده وهيا بتبدأ تتكلم
فلاااش بااك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مها بتكون واقفه ف المطبخ وبتسمع جوزها بيتكلم ف التلفون بهمس بتقرب منه عشان تسمع بيقول اي بتتصدم لما بتسمع كلامه
= لا لا متخافيش هيا مستحيل تعرف حاجه وبعدين هيا خلاص بقت مراتي يعني حتا لو عرفت مش هتعرف ترجعلو
بيرد عليه الشخص وبيقول .. وانت مش خايف أنها تعرف حاجه انا حاسه ان بدأنا نتكشف ربنا يستر
= ودا مش هيحصل طول م انتي معاه انتي خليكي جنبه ومتخليهوش يفتكرها وكرهيه فيها وانا هنا بعمل كدا برضو مستحيل اسيبها ترجعلو
بيرد عليه الشخص .. وانت بتعمل كدا لي طب وانا وانت عارف أن انا بكرهها من ايام الجامعه عشان هيا ديما كانت بتاخد كل حاجه حتا الشخص الي حبيته محبنيش واختراها هيا
= بعمل كدا لي " كمل بكره" عشان انا من زمان كنت عايزها وهوا اجه واخدها مني مع انو عارف أن بحبها بس اخدها مني وجه الوقت الي اخدها منه واكسره زي م كسرني زمان واهو حصل
بيرد عليه الشخص.. بتحبها هه انت بتضحك علا نفسك ولا اي هوا حبها قبلك بس انت طول عمرك بتكرهو وبتغير منه ولما عرفت أنه بيحب واحده دورت وراه عشان تعرف هيا مين ولما عرفت روحت وحاولت تبوظ علاقتهم بس معرفتش
قال بكره = طب م الحال من بعضه انتي كمان حاولتي تبوظي العلاقه بينهم وعملتي علاقه مع واحد ولما اكتشفتي انك حامل طلبتي تقابليه ف بيتك ومثلتي انك ف مصيبه وهوا اجالك عشان بيعتبرك أخته وحطيتيله منوم وبرشام هلوسه عشان لما يصحى يفتكر أنه لمسك ودبستيه ف ولد مش منه واتطر يتجوزك وكمل بسخريه بس برضو معرفتش تفرقيهم واتجوزها برضو
بيرد عليه الشخص بغل .. بس متنساش أن دلوقتي قدرت ابعدهم عن بعض وانت استفدت وانا كمان استفدت ف اكتم بقا ع الموضوع دا ومتفتحهوش تاني عشان محدش يسمعنا وتبقي مصيبه
= ماشي بس اعرفي أن اي غدر منك مش هرحمك
بيرد عليه الشخص.. لا مش هعمل حاجه سلام
بتقف وهيا حاطه ايديها ع بقها من الصدمه وكانت سامعه كل الكلام ودموعها بتنزل زي الشلال بس مسحت دموعها وقالت
= مش لازم يعرف أن سمعت حاجه لحد اما اتصرف واكلم موسي
بيخرج جوزها بأبتسامه
= مها بتعملي اي
بصتله بأبتسامه مزيفه
= كنت جايه اقولك تعالا عشان الاكل خلص
بيمسك أيدها بحب
= ماشي يحبيبتي يلا
بتمشي معاه وهيا من جواها نفسها تقتله بس اتماسكت قدامو
بعد وقت..
مها بتوتر
= احم سيد انا عايزه انزل اشتري شويه طلبات ليا
سيد
= شوفي الي انتي عايزاه واجبهولك وانا جاي
مها
= لا دي حجات خاصه بيا عايزه اجيبها انا
سيد
= خلاص ماشي انزلي بس متتأخريش
بتخرج مها وبتركب عربيتها وبتتصل ب موسي وبتقول
= كافيه ال... تقابلني فيه دلوقتي حالا .. تمم انا ف الطريقه
بتقعد مها قدام موسي وهيا بتحكيله كل الي سمعته وسط صدمته وهوا بيقول
= يعني اي يعني احنا اضحك علينا
مها
= بالظبط كدا هوا ميعرفش أن انا عرفت حاجه اصلا
موسي بقلق
= طيب وبعدين هنعمل اي احنا لازم نتصرف
مها
= احنا فعلا لازم نتصرف بس عبال أما نشوف حل متعرفش مراتك انك عرفت وحاولت متخليهاش تشك فيك
موسي لسه هيتكلم بيقاطعه صوت رنت التلفون
= الو ايوا يا سهي ... اي شرطه..طيب طيب انا جاي حالا
مها
= في اي اي الي حصل
موسي
= مش عارف بتقول في شرطه ف البيت
مها بقلق
= ابقي طمني طيب
موسي بحب
= حاضر يحبيبتي
بتتوتر مها وبتبعد نظراتها عنه وبيخرج موسي بسرعه بيرجع البيت
عند موسي بيوصل للبيت بيلاقي الشرطه في انتظاره
الظابط
= انت موسي الصياد
موسي بقلق
= ايوا انا في اي يفندم
الظابط
= مطلوب القبض على مراتك بتهمه التجاره ف المخدرات
موسي بصدمه
= نعم مخدرات
الظابط
= ايوا وكنا هناخدها بس صممت تيجي أنت الاول
موسي بجمود
= خدوها
سهي بصدمه
= ايييي انت بتقول اي يخدوني انت اتجننت يموسي
الظابط
= كلبشو ايديها وهاتوها ف البوكس
سهي بصريخ
= موسي لا متعملش فيا كدا موسي لاااا ابعد عني سيبني
بياخدوها ف البوكس وبيمشي وراها موسي وهوا قلبه مرتاح
ف القسم بيوصل موسي وليتفاجيئ من وجود مها بيجري عليها بقلق
= انتي بتعملي اي هنا اجيتي لي
مها
= لما روحت ولسه جايه اطلع بيتي وقفتي واحده من الجيران وقالولي أن جوزي اجت الشرطه وخدته
اتضايق موسي من كلمه جوزي بس قال
= تهمه تجاره ف المخدرات صح ؟
مها بصدمه
= عرفت ازاي
اتكلم موسي بسخريه
= لان سهي كمان اتقبض عليها بسبب تجاره المخدرات
ف الوقت دا بيخرج سهي وسيد والكلبشات ف أيديهم بيتصدمو لما يلاقوهم واقفين مع بعض
سيد بغضب
= لا مش بعد كل الي عملته ترجعو لبعض تاني
سهي بغل
= وربي لدمرك ي مها وقولي سهي قالت
العسكري
= خدهم يبني ع الحجز ويتربو
بيدخل مها وموسي للظابط .. وبتتكلم مهي وبتقول
= حضره الظابط هما..
قاطعها الظابط بحده
= متقوليش ابرياء هما اتمسكو وهما يسلمو مع ناس شحنه مخدرات كبيره وكل الي كان معاهم اتقبض عليهم أما بقا لو عايزين تخرجوهم منها ف انسوا دي فيها مؤبد ومفيهاش كفاله
قال موسي بسعاده
= لا خالص احنا مش عايزينهم يطلعو وبيكلم وهوا بيبص علا مها بحب انا عايزهم يفضلون ف السجن عشان أن الاوان أن أصلح كل الي باظ
لسه بيكمل وبيلاقي تلفونه بيرن
وهنا بيعرف من أمل صحبه ياره أن هيا ف المستشفي وبيحجزو طياره وبينزلو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باااااك
مها بحب
= هوا دا كل الي حصل يبنتي صدقيني احنا كنا ضحايا لاتنين شياطين بس الحمدلله قدرنا نبعدهم عن طريقنا
ياره بحب
= اخيرا يعني خلاص اليوم الي كنت بستناه طول حياتي هيجي اخيرا
موسي بحب
= ايوا ينور عيني خلاص هنعيش كلنا سوا
ياره باستغراب
= طب وابنك ي بابا عملت معاه اي
موسي بحيره
= قلبت عليه الدنيا كلها بس لسه ملقتهوش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما في المخزن
بيقعد المقنع بغضب
= انا حزرتك قبل كدا أن لو قربت منها هقت..لك صح
صلاح بغل
= انا هدمرها وربي م هسيبها
المقنع بأستفزاز
= انت الي هتدمر مش هيا خصوصا لما تعرف انك ابن حر..ام
صلاح بصدمه
= نعم انت بتكدب صح بتكدب
المقنع بسخريه
= طب بص كدا ع التحاليل دي بتأكد ان موسي مش ابوك امك غلطت مع واحد قبل كدا ولما عرفت انها حامل دبست موسي فيك واوهمتك أنه ابوك بس هوا مش ابوك طب اقولك ع حاجه كمان ابوك وامك والحقيقين اتسجنو بتهمه التجاره ف المخدرات وأخدو مؤبد
صلاح بصدمه اكبر
= اي اتسجنو طب وانت عارف مين ابويا
المقنع بسخريه
= تخيل كدا يبقي مين جوز مها ام ياره بس هوا ميعرفش امك مرضتش تقولو عشان ميجبرهاش تنزلك عشان بيحب مها
صلاح بصدمه وحزن
= يعني اي انا ابن..
قاطعه المقنع بشماته
= حر..ام
صلاح بغيظ
= مشيني من هنا
المقنع بضحك وسخريه
= امشيك فين مش قبل أما اربيك وبعدين اسلمك للشرطه وهما بقا يتصرفو
بيقوم المقنع وبيكلم واحد من رجالته وبيقول ميدخلهوش اكل نهائي ولا مايه ولا نسمه نور بس ف المخزن وطبعا كل يوم يتأدب لحد اما اامر بتسليمه للشرطه
وبيخرج وهوا بيخطط أنه اخيرا يقدر يكشف عن نفسه ل ياره ويعرفها بحقيقته ....
يتبع..
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق