رواية حياة ال عاصم الفصل الثامن 8 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حياة ال عاصم الفصل الثامن 8 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
8 =الثامن 8 /
بارت 8
---
عاصم: ياله يا خلاف روح وإنشاء الله جبل يدان الفجر تكون عندي، لكن غريب وعم عوض اعملو حسابكم هنبيتو ف الخص اللي ف الأرض، وربنا يجدرني واعرف أنا من صوت شخير عم عوض.
عوض: طاب وهو أنا بشخر؟
عاصم: ليضحك عاصم له، انته بتطلع مزيكا.
غريب: سامحني أنا هروح أنام ف بيتنا وجبل يدان الفجر هاجيك، عاوز أروح أسبح واغير خلجاتي.
عاصم: اوعا تعوج علي.
غريب: له والله هاجيك ف الميعاد باءذن الله.
عاصم: طاب استني أجبض الاول.
غريب: خليها بكره بالمره واللي عندك يزيد.
عاصم: وانته يا عم عوض؟
عوض: له جبضتي عشان اشتري التلافون لخالتك سكينه.
غريب: تلافون ايه؟
عوض: عاوزه تلافون باللمس.
غريب: وانا كمان هجيب تلافون باللمس.
عاصم: شكلها شوطه وجات فيكم.
خلاف: وانته بردك يا عاصم لازما يكون معاك تلافون حديث، بيدي جيمه بردك، الناس النهارده أول متشوفك يجولو يا تري ماسك عده نوعها ايه؟ أنا مش بجلل منيك يا صاحبي والله بس بعرفك اللي ماشي اليومين دول.
عاصم: عارف يا صاحبي خلاص، بكره إنشاء الله نشترو التلافونات.
خلاف: بعد كده كل كلامك هيبجا علي الواتس، مواعيدك مع التجار ومع أصحاب الزرع، اصل الصراحه خالي معجب بمخك جوي وناوي يخليك تسوج كل الزرع بتاع معارفه، يعني ربنا فتحلنا طاجه روج جديدة وجرشها كتير.
عاصم: طاب جول ماشاءالله.
خلاف: بجول والله.
عاصم: ربنا يكرمنا.
---
شوق: الله يا سامر ده طعمه حلو جوي.
كريمه: أمال بجا لو شوفتي الحاجات الحلوه والملابس اللي جابهالك سامر.
شوق: صح يا سامر جيبتلي ملابس؟
سامر: اه جيبتلك ملابس جميله.
شوق: طاب وجيبت لجمر؟
سامر: له جمر له، مبيعجبهاش حاجه بت فجريه.
(لتنزل قمر وتسمع أخيها)
قمر: كتر خيرك يا سامر، مش عاوزه حاجه منيك، أنا عندي كتير.
الجده: يابتي ملابسك جدمت جوي وانتي ف جامعه ولازم تلبسي كويس عشان ياجيكي واد الحلال.
قمر: له يا جده أنا مركزه ف مستجبلي ودراستي بس.
سامر: طاب بذمتك يا جده ديه في حد هيبصلها؟
كريمه: وبعدين معاك، مش جولنا متزعلش خيتك.
سامر: وهيا ديه بتحس ولا حتي عنديها دم.
قمر: خليتلك الاحساس يا فالح.
(ليدخل عليهم عاصم ومعه أشياء كثيره)
كريمه: كت فين يا ولدي وايه الحاجات ديه كلها؟
عاصم: ربنا كرمني جوي يا جده، وروجني خير كتير، فجولت أروج عليكم كلكم، ياله تعالو نتغدو.
سامر: احنا اتغدينا كباب وكفته.
قمر: أنا هااكل معاك يا اخوي.
سامر: طاب متجولنا الخير ده كله منين، اوعا تكون عملت حاجه غلط.
قمر: بيجولك ربنا رزجه ومن ميته، عاصم بيعمل الغلط؟
عاصم: متجلجش يا سامر، ده أنا اتسببت ف بيعه جنينه فاكهه وخضار، وكمان سوجت الباجي للتجار وربنا كرمني.
شوق: ربنا يوسع عليك يارب.
قمر: له ديه بجا عاوزه فرحه كبيره، بت يا شوج هاتي حاجه نطبلو عليها.
شوق: بفرحه من عيني.
(لتغني قمر بصوتها الرقيق لعاصم)
قمر: يا حبيب يا شجيج يا دوا للعين تطيب.
عاصم: شوفو كده الجلابيه الحديده اللي اشتريتها.
قمر: عايج يا ابو سديري، خدت الحلاوه يا عيني، طلعتك من الكوبايه نزلتك من الكوبايه وبنات اليوم مضايه، وانا خايفة عليك يا عيني.
شوق: طلعتك من الجرجوشه، نزلتك من الجرجوشه، وبنات اليوم مرعوشه، وانا خايفه عليك يا عيني.
سامر: بغضب، ايه بجيتو غوازي علي اخر الزمن وله ايه؟
كريمه: فرحانين متسيبهم.
عاصم: خدي يا جمر هاتي اللي نفسك فيه، وانتي كمان يا شوج هاتي اللي نفسك فيه، وانتي يا جده خدي الجرشين دول وعبي البيت خير، وانته يا سامر خد زيهم.
سامر: له معاوزش، كفي نفسيك انته بس، أنا ممحتاجش حاجه.
قمر: ليه كده تكسر بخاطر اخوك الكبير؟ ما طول عمره بيصرف علينا.
سامر: اللي جد اني بجيت نجم ف السيما وهمثل فيلم وهااخد نص مليون.
شوق: يا سيدي عبد الرحيم يا جناوي نص مليون حيين وهتطلع ف السيما؟
عاصم: من انك ناجص ربايه بس، السيما ديه مش طريجنا، وبعدين كده مش هتعرف تذاكر وتاخد الشهاده.
سامر: شهاده ايه ديه، بجولك همثل ف السيما واجبض نص مليون، الشهاده بجا لما اخدها هتوظف بكام؟ الفين تلاته؟ ده غير الوظيفه وجرفها.
عاصم: مستجبلك ف الشهاده.
سامر: لوسمحت خليك ف حالك انته، كفايه عليك تزرع وتجلع، وهملني لحالي.
عاصم: عاجبك كده يا جده؟
كريمه: متهمله يا ولدي، يشوف حاله، خليه يعمله جرشين، سامر ده ربنا بيحبه وانا هتفشخر بيه جدام الدنيا كلها.
سامر: حبيبتي يا كركوره.
شوق: طاب يعني هتصور هنا ولا ف مصر؟
سامر: ف مصر طبعا، هاءجر شجه مفروشه لغيت متصوير الفيلم يخلص وارجع تاني، وهااخد جدتي معايا.
عاصم: وليه تجرجر جدتك وراك؟
سامر: له كله الا جدتي، ديه تميمه الحظ بتاعتي.
كريمه: وهاخدو شوج معانا عشان تخدمنا.
شوق: بفرحه، جد يا جده؟
كريمه: اه يا بتي، أمال مين اللي هيخدمنا؟
قمر: يعني هتهملوني وحدي؟
سامر: ياك البعو هياكلك، ما اخوكي جاعد معاكي.
عاصم: أنا هجيبلك الخاله سكينه تجعد معاكي يا جمر، عشان أنا مشغول اليومين دول.
سامر: باستهزاء، ليه يعني؟ ياكش يكونو هيمسكوك وزير الزراعة؟
قمر: مش عارفه ليه انته ساكتله يا عاصم؟
كريمه: مالك يا جمر؟ عوزاهم يتعركو مع بعض؟ اياك، سامر بيهزر مع اخوه، مش كده يا سامر؟
سامر: اه طبعا بهزر.
عاصم: أنا طالع أريح شويه.
قمر: مش هناكلو مع بعض الاول؟
عاصم: كلي انتي يا حبيبتي، وانا لما اجوم هبجا أكل.
قمر: خلاص هستناك ناكلو مع بعض.
عاصم: خلاص، هااكل لجمه معاكي وابجا أنام عشان هجوم بدري.
قمر: عاوز تصحي ميته؟
عاصم: أنا هظبط المنبه.
سامر: ليضحك، يا أخي اتمدن شويه، منبه ايه؟ اظبط تلافونك، ولا اه صح، تلافونك عجيم بزراير.
قمر: أنا هصحيك يا اخوي، أنا كده كده بسهر اذاكر، وبكره معنديش محاضرات.
عاصم: فيكي بركه، صحيني علي الساعه تلاته.
قمر: حاضر، تعالي بجا ناكلولنا لجمه.
كريمه: دوجو الكباب اللي جايه.
سامر: طعمه زي العسل.
قمر: أنا هااكل من اللي هياكله عاصم.
عاصم: أنا جايب جبن كتير وتونه.
قمر: هو ده الكلام.
سامر: ينظر لهم بنظره استعلاء بجولك يا جده أنا طالع مشوار.
كريمه: علي فين يا ولدي؟
سامر: هجعد مع صحابي على الجهوه.
كريمه: متعوجش عشان تريح جتتك.
عاصم: وأنا إيه؟ شفاف جدامك؟ ناسي إنّي أخوك الكبير؟
سامر: آه فاكر، بس جدتي كريمه هي الكل ف الكل.
كريمه: روح يا ولدي اتبسط وعيش شبابك.
عاصم: اعملوا اللي يريحكم، بس صدقني يا واد أبوي، إنت هتبقى نسخه تانيه من عمك.
أوعى تفتكر إنه مرتاح، لا والله، ده زي ما بيجولوا المثل "جالع راسه وعادم ناسه".
وانتي يا جده، بتكرّري نفس اللي عملتيه مع أبوي الله يرحمه وعمي.
كنتي دايمًا تجعلي عمي عامر المتعلم، وعمي عُميره الجاهل اللي متعلمش،
لكن ف النهاية عامر فاتك، ده انتي حتى مبتجيش على باله،
ولا بيجول ليا أم.
فرحانة بالفلوس؟ مع إنّ لمّة الأهل أهم من أي حاجه ف الدنيا،
الدفا والعِزّ الحقيقي.
لكن أنا بجولك اهو يا سامر، انسى إنّ ليك أخ،
ومن النهارده عاصم هيعيش لنفسه وبس،
وكفاية بقى لحد كده.
سامر: يضحك ويصفّق بإيده
إيه ده؟ يوسف بيه وهبي؟
على العموم أنا ممحتاجش حاجه منّك،
على الأقل أرتاح من نغمة "ضحّيت عشانكم" دي.
عاصم: إنت طعنتني بسكّين تِؤلم يا شقيقي.
فاكر يعني إنّي ماعرفتش؟
لما جيت نواحي الأرض ومعاك زميلك،
ولما شاورتلك وزميلك سألك: "مين ده؟"،
جُلتله "ده شغال عندنا وبنعطف عليه".
للأسف، عم عوض كان واقف وسمعك،
وعدّيت، وقلت معلش، يتيم وصغير،
لما يكبر هيعقل، بس العِقل ف طينه.
بُكره الأيام تلف وتدور،
وهتلاقي نفسك لوحدك.
سامر: إنت بتبشّر على جدتك؟
وإيه السواد اللي جواك ده كله ناحيتي؟
كريمه: والله عال، هتضربو بعض جدامي.
عاصم: أنا ماشي أحسن،
بس عاوزك تعرفي حاجه يا جده...
ذنب سامر ف رُجبتك،
وبُكره هيستعر منّك.
ويتيع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق