رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل التاسع 9 بقلم منال كربم حصريه
رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل التاسع 9 بقلم منال كربم حصريه
كانت سمر ماسكة شعر البنت الي اتكلمت على أمل و قالت بعصبية:
_أنت واحده مش محترمة، علشان تكلمي عن اختي بالباطل ،منك لله يا شيخة. .
زقت سمر و قالت:
_ أنتِ عايزه، ايه ابعدي عني يا مجنونة.
الكل خد باله منهم ، جري حازم و محمد على سمر.
سال محمد:
_ في ايه يا سمر
مش عايزة تقول اللي حصل علشان أمل، بصت عليها لقيتها تبص عليها بخوف و حست انها مش قادرة اتحركت
ابتسمت لها بهدوء و هزت راسها أن مفيش حاجة.
حازم: مالك يا سمر ،حد زعلك.
عرفت سمر أن الكلام اللي منتشر اكيد صباح السبب، بصت علي صباح و بعدين حازم و قالت بهدوء:
لا مفيش حاجة روح شوف أمل.
مجرد ما قالت كده، جري على أمل بخوف، و كان ده هدف سمر، وفقت قدم صباح و سماح و قالت:
شوفتي اول ما نطقت شوف أمل جري عليها ازاي، بيموت فيها، يعشقها عشق زي الافلام بالضبط، موتي بغيظك يا صبوحة، و خدي دعوة كمان مني، ربنا قادر زي ما امي اتحرمت تشوف فرح أمل ،ربنا يحرمك تشوفي فرح الشيطانية بنتك، بس خدي بالك، الموضوع يختلف، أصل وصلت معكم الكلام في العرض و الشرف، حسبي الله ونعم الوكيل فيكم.
و مشيت سمر و نجحت أنها تخلي صباح و سماح زي جمرة مولعة من الغيظ.
كان حضن أيدها اللي ترتعش و يقول بهدوء:
ـ خايفة من ايه.
سألت بحزن:
اللي حصل.
باس ايدها و قال بحب:
ـ مفيش حاجة يا قلبي ،كبري دماغك، وسمر جت تقولك.
قام حازم من مكانه و خلي سمر تقعد، و رح لعماد:
حاسس أن المشكلة اللي حصلت ،أمك ليها يد.
قال بمزح:
حاسس مش متأكد ، أكيد أمك
: شوف الموضوع ايه و قولي.
رد بتوتر :
أنا عارف
: قول.
حكي له اللي سمعه من الناس و قال بغضب:
تصدق أنا جبت اخري من امك.
قال كده و أتحرك من قدمه، مشي وراءه و هو. يقول:
_يارب الليلة تعدي على خير.
: في ايه يا سمر
= مفيش حاجه يا قلبي، عادي خبطنا في بعض و كانت مش محترمة
: بجد
= ايوة، المهم مبسوطة.
تهلل وجهه بابتسامة عريضة و قالت:
مبسوطة اوي اوي ، شايفة حازم عمل كل حاجة علشاني.
= كلمة حق حازم راجل و زي الابطال ،حافظي عليه.
: أن شاء الله.
كانوا في مكان بعيد عن الناس
سألت صباح :
في ايه
انفجر بعصبية:
أنتِ بجد بتسالي في ايه، بقولك ايه تعالي نقلب الوضع، يوم فرح سماح.
قال عماد :
_الله يكون في عون اللي يرضي بيها.
قالت سماح بعصبية :
_ليه يا عماد هو أنا مالي.
حازم :
بس مش وقته ، نرجع لكلامنا ، و حماتها عملت زيك، ماشية على الضيوف تقول أنها مريضة و دي حاجة بتاعت ربنا، يعني ممكن تكوني أنت أو سماح.
ضربت على صدرها و قالت
_يالهوي تتمني ل أمك و أختك المرض.
: أنا بقول ممكن، المرض حاجة بتاعت ربنا، و ياريت بس كده، لا دي تتكلم في شرفها، يعني شرف أبنها ،تبقي مبسوطة لو ده حصل.
مردتش ، كمل هو :
أمل مراتي بفكرك اللي يزعل مراتي يزعلني، عيب عليكِ، المفروض تفرحي بينا، و تفقي معها لأنها يتيمة.
ابتسمت بسخرية و قالت:
مش كفاية أنت.
: عندك حق اصل في ناس محرومين من نعمة اسمها العطاء ،و أنتِ منهم.
سماح بعصبية:
تغلط في أمك قبل ما تجوز الله ينور عليك.
: اخرسي أنتِ خالص، المفروض أنك بنت تقبلي حد يتكلم عليك كده و في يوم زي ده
ردت بغرور:
_ معلش يا حازم بلاش مقارنة بيني وبين مراتك الفرق كبير.
عماد و حازم مع بعض:.
عندك حق، الفرق كبير اوي.
و مشي حازم و عماد
حازم راجع ل أمل، بعد ما طلب من مشغل الموسيقى الأغنية اللي أمل اختارتها علشان ترقص عليها سلو.
لف أيده حول خصرها، و هي لفت أيدها على عنقه ، و قالت بحب:
_ بحبك يا حازم
: مش اكتر مني.
= لا أنا اكتر
: أنا اكتر و بلاش نتكلم كتير.
= طيب شكرا أنك موجود في حياتي.
: أنا اللي المفروض اشكرك لأنك في حياتك.
قالت بعصبية:
بطل بقا أنا عايزة اقول حاجة حصري لي مش لازم تعلي عليا.
باس جبينها بحنان و قال :
_علشان دي الحقيقه يا أمولة ،أنتِ اجمل حاجه في حياتي ، من غيرك حياتي تكون ظلمة و ملهاش طعم، فاهمة يا قلبي.
أبتسمت بسعادة لدرجة عيونها دمعت، قال بسرعة:
_ لا لا مش عايز اشوف دموع، حتي لو الدموع الفرح.
هزت راسها بنعم، و سألت:
_ مش.
حط أيده على فمها علشان يمنعها من الكلام، و كأنه كان عارف هتقول ايه:
_ مش أندم على قرري، لأنه أحسن قرار خدته في حياتي كلها.
الليلة كانت سعيدة عليهم و تعيسة على صباح و سماح.
بعد ما الفرح خلص، سافروا شرم الشيخ زي ما أمل قالت.
كان شهر زي الاحلام، السعادة سببت الكل و جت عندهم فكرت أمل بعد شهر العسل زي معظم الناس الحياة تتغير و تظهر المشاكل.
مر شهر ثلاثة عشر شهور لحد ما مر خمس سنين و عايشين اجمل قصة حب بلا نهاية
العلاقة بين أمل و صباح و سماح مقطوعة تماما، لم كانت تروح مع حازم كانت ترجع حزينة ،فقرر حازم أن امل ملهاش علاقة بيهم.
وهو لأجل صلة الرحم بيروح كل جمعة يقضي اليوم هناك و أمل تقضي اليوم في بيت سمر و تكون مبسوطة مع ولاد سمر
فاطمة و أمل و الصغير أحمد.
عكس حازم اللي تكون زيارة تقيلة على قلبه لدرجة سأل شيخ لو اكتفي بالاطمئنان عليهم بالتلفيون يشيل ذنب ، قال إن لازم يستمر في الزيارة ليهم.
في شقة صباح
رجع عماد و حازم من صلاة الجمعة ، قال عماد:
عايزة اكلمك في موضوع مهم.
: أقول يا عمدة.
= أنت عارف كل السنين اللي فاتت كنت بكون نفسي علشان اكون جاهز.
: اوعي تقول ناوي تخطب.
حرك رأسه بنعم ، سأل حازم:
و مين العروسة؟
= نو.
قبل ما يكمل الاسم جت صباح و قالت بالسخرية المعتادة:
اهل بالحيلة
شاور على نفسه. قال :
أكيد انا.
صرخ بغضب:
طبعا أنت في غيرك وجع قلبي، ايه خمس سنين متجوز و مش عارف تخلف حتة عيل.
بص باستغراب لكلامها و قال:
أنا عارف أني مش أخلف و ده مش حاجة جديدة.
شاورت بايدها و قالت:
من خبيتك روحت اتجوزت واحدة ناقصة.
الكلمة جرحت قلبه و فكر لو أمل سمعت كلمة زي دي يكون موقفها ايه، صرخ بغضب شديد :
ايه الكلمة دي أمل كاملة و ست الستات و اللي حصل مش بايد حد ، ده أمر الله و احنا رضينا ، ايه اللي مزعلك.
ابتسمت بسخرية و قالت:
ايه اللي مزعلني ،نفسي اشوف حتة عيل.
: و أنا مبسوط و الحمد لله رضي، كفاية كلام في الموضوع ده بقيت أكره اجي هنا.
= لا و أنت الصادق ده مراتك اللي عايزة كده.
قالتها سماح ،رد عماد بعصبية:
أنا اكبر منك و ساكت علشان عيب نتدخل بين أمك و اخوكي الكبير ،احترمي نفسك شوية يا سماح.
قالت صباح :
_ براحة على نفسك يا عماد حتي أنت مش تتحمل كلمة عليها مش كفاية اخوك
مسح جبينه و قال:
يا امي كفاية كلام في الموضوع ده ،بجد كفاية بقا.
نزلت دمعتين و قالت:
اخس عليك يا حازم نفسي أشيل عيالك.
قال بهدوء: معلش الحمد لله على كل حال
= يعني انت مش نفسك تكون أب.
سكت هو مين مش عايز يكون أب ، اكيد نفسه في حتة منه تكون شبه ، بس هو كان قدمه خيارين يا اما يكون أب أو يختار امل، و اختار أمل و مش ندمان و لو لحظة حاس بالندم، لدرجة في كل صلاة يشكر ربنا على الزوجة الصالحة
لكن صباح تشتغل على نقطة ضعف و كل مرة تنهي الكلام بنفس الجملة.
و ماشية بأسلوب الذان على الودن أمر من السحر
مشي حازم من البيت كالعادة و هو حزين من امه و أنها تدوس عليه.
زفر بضيق و قال:
كل مرة يمشي زعلان مبسوطة كده.
ابتسمت بسعادة و هي حاسة كلامها يأثر فيه.
في شقة سمر
كانت أمل قاعدة و في حضنها أحمد عمره خمس شهور.
محمد : أهل يا امولة
= ازيك يا محمد معلش بقا كل جمعة بجي عندكم.
: اه الصراحة زهقنا منك. بقولك حازم جاي
خرجت سمر من المطبخ و هي معها أطباق و تقول:
اكيد مش يتحمل يقعد مع صباح.
قالت بحزن:
يصعب عليا اوي ،كل ده بسببي.
محمد : محدش ضربه على أيده ،اختار بمزجه و الحمد لله انتوا عايشين مبسوطين.
:الحمدلله
خبط الباب ،جريت فتحت أمل عمرها ثلاث سنين و هي تقول :
عمو حازم جه.
اول ما فتحت ، شلها و قال:
قلب عمو حازم امولة الصغيرة شبه امولة الكبيرة.
الابتسامة منورة وشه عكس و هو في بيت صباح.
قام محمد سالم عليه:
منور يا حازم.
: بنورك يا ابو أحمد.
قالت سمر:
تظبط معادك على الاكل
= علشان مراتي بتحبني.
نزل أمل الصغيرة ورح عندها قعد جنبها ،باس رأسها و قال:
وحشتني اوي..
= و أنت كمان يا حبيبي.
بص ل احمد وقال:
ما شاء الله ايه الحلاوة دي
= شفت جميل ازاي.
كانت عيونهم فيها دموع حزن و سعادة.
عوض ربنا ليهم في ولاد سمر ، فاطمة و أمل بيحبوهم جدا ، و احمد الصغير يعيشوا معه مرحلة الطفولة.
مبسوطين مش عايزين حاجة من الدنيا غير بعض بس في ناس عندها هواية تخرب البيوت حتي لو بيت تقرب الناس ليهم.
اجتمعوا على السفرة وسط كلام و ضحك و هزار و القعدة جميلة و الجو هادي.
مسكت أمل الملعقة و لسه هتاكل, قال:
استني خدتي العلاج.
هزت راسها لا.
قام بعصبية و قال:
اصل أنتِ عيلة صغيرة لازم أفكرك ، مية مرة قولت فكري في صحتك و نفسك دي اهم حاجة.
: و أنت.
= اولع مش مهم أنا ،عجبك كده يا سمر
قالت سمر:
ليه كده يا أمل.
فتح الشنطة و طلع شريط البرشام،بص ليها بغضب، و قال:
احنا بنلعب بقا.
انفجرت من الضحك عليه و قالت:
بحب اشوف خوف عليك.
حازم مش حافظ مواعيد العلاج، ده عارف عدد البرشام اللي في العلبة ،لما شاف العلبة عرف أنها خدت قبل الاكل.
قعد جنبه وقال:
لو كده احنا تحت الأمر تعالي كل يوم شوفي خوفي عليكِ.
أبتسمت سمر و قالت:
أنت بطل يا حازم ،محترم اوي بجد ربنا يسعدكم يارب.
محمد : اللهم امين نأكل بقا.
قضوا اليوم عند سمر و بعدين رجعوا البيت.
اليوم التالي
حازم في الشغل
و هي قاعدة على التلفيون،تشوف الرسائل اللي وصلت من جروب( قادرين)
خاص بكل ست او بنت خضعت لسرطان الرحم و اللي تم استئصال الرحم
وصلت رسالة من واحدة اسمها ريم: بنات حد موجود.
ردت أمل: أنا ،حمد لله على السلامه كنتي فين ياريم كل ده.
: عندي خبر يجنن.
= خير أن شاء الله
: أنا خلفت
و مع الرسالة دي جت كل البنات في الشات
و كل عمل على الرسالة 😮
كتبت امل: ازاي يا ريم أنتِ كويسة، خائفة تكوني مجنونة .
كتبت اشرح ليكم في فويس.
الكل مستني يعرف ازاي خلفت معقول الطب اتقدم و في حل.
مجرد أن واحدة شبيه ليهم قدرت تكون ام صحي الحلم اللي لسه عايش.
حطت أمل أيدها على بطنها و قالت:
هو أنا ممكن أكون ام.
و صل الفويس اللي الكل متشوق يسمعه، و محتواه:
براحة بس يا بنات تمام ،افهموا الموضوع ، أنا بقت ام عندي بنوتة جميلة اسمها سهر، طبعا السؤال ازاي و احنا من غير رحم الحل هو تأجير الأرحام، عارفة أن في كتير ممكن يقول حرام لكن ربنا رحمن رحيم بالناس اللي زينا.
انتهي الفويس، الرسائل على الجروب ملهاش عدد
بين معارضة و تقول حرام
و بين واحدة شافت إنها فرصة و تسال ازاي يتم الأمر.
بعت فويس تاني:
الموضوع ممنوع في مصر ،فلازم السفر برة في بعض الدول مصرحة بتأجير الأرحام
بعت خديجة و قالت و هي تزعق: استغفر الله العظيم يارب ،ايه ده يا ريم حرام عليكي الموضوع حرام شرعاً و كمان قانوناً مصر منع العمليات دي، ازاي تعملي كده.
بعت واحدة تانية: براحة عليها يا خديجة، احنا ربنا عالم بينا.
ردت عليها: بقينا نتحيل على الدين و القانون و حياتنا بايظة و نقول ليه يحصل كده في المجتمع استغفر الله العظيم و اتوب اليه، احنا كده نعترض علي حكمة ربنا ،
قال الله تعالى
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاء يَهَبُ لِمَنْ يَشَاء إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاء الذُّكُورَ ، أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاء عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ.
صدق الله العظيم
دار الإفتاء حرمت الموضوع ده لان كده يكون في اختلاط انساب ،البنت مش بنتك يا ريم بنت اللي حملت فيها، معلش يا بنات أنا اقفل دلوقتي.
و قفلت خديجة و كل اللي نفس رأيها.
و اللي زي ريم بقت تسأل عن التفاصيل
و أمل في زيها تائهين مش عارفين يعملوا ايه.
تاجير الارحام حرام شرعاً ، بس في حتة جوه بتقول وماله.
قفلت أمل و بحثت على جوجل و عرفت أن الموضوع حرام شرعاً و القانون لم يتعرف بهذه العمليات.
كانت أمل تكلم نفسها و كأنها بتكلم حد تاني مش هي.
: أنا بعمل ايه، أنا متأكدة أن الموضوع ده حرام ،ليه ابحث و ادور
= بس كلام ريم صح ربنا رحمن رحيم و احنا معذروين.
: ده بقا نفس كلام الشيطان اللي يهمس بيه العبد لحد ما يفعل الذنب.
= طيب ما ريم عملت كده و كتير سألها عن التفاصيل
: في الزمن ده قليل جدا اللي ماشي وراء الحق، للاسف وصلنا للمرحلة الكل ماشي و راء الباطل.
= يعني ايه عمري ما أكون أم.
: ارضي يا أمل بقضاء الله
= حازم صعبان عليا و أمه مش هتفضل وراءه لحد ما يبعد عني علشان يتجوز و يخلف.
: سيبك من أمه هو عامل ايه، رجل بيفهم و حنين و شيلك في عينه.
= خالص ادخل اشوف التفاصيل بس.
دخلت شفت باقي كلام ريم مع البنات ، و اللي زود حياتها لما ريم بعت صورة البنت الصغيرة.
في نفس الوقت صباح تكلم حازم في التلفيون على نفس الموضوع.
في المساء
رجع حازم من الشغل، و أمل قالت بدون مقدمات :
حازم لقيت حل علشان نخلف
: بجد هو ايه خليني اريح أمي
تأجير أرحام
: ايه
و للحديث بقية
رايكم يا حلوين ♥️
تاخرت شوية علشان بارت كبير
رايكم في الأحداث
و لحد هذه اللحظة و لما شوفنا تعامل حازم مع أمل رايكم ايه
أمل تكمل معه
لا مش تكمل معه
و رايكم في رأي ريم و اللي زيها
#أمل
#مابين_الحياة_والموت
#الفصل_التاسع
#روايات_بقلم_منال_كريم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق