رواية خلف الأقنعه الفصل الثالث عشر13 للكاتبة منة الله الجزار حصريه
رواية خلف الأقنعه الفصل الثالث عشر13 للكاتبة منة الله الجزار حصريه
البارت 13
"خلف الاقنعة"
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤❤❤
عند سامر
كان بيتوعد للكل واولهم مالك ومليكه.
سامر بشر.. مش هتكوني غير ليا يا مليكه حتي لو كان التمن حياتك.
وخرج فونه ورن علي حد.
سامر ببتسمه شر.. كنت خابر زين انك هتردي عليا.
.. بخوف.. بترن ليه دلوقتي؟
سامر.. نديم مش لازم تعملي اكده كل مره مكنش انتى اللى كنتي مرسياني علي الدور والخطه بتاعة امك عشان تخلصو مني.
نديم بخوف.. إن حد يسمعها.. وانت عشان اكده اول لما رجعت رجعت لمليكه
سامر بضحك.. علي انها مش خطتك انتي بجد شاطره في التمثيل قوي يا نديم بجد صدقتك انك خايفه عليا ههههههه.
نديم بحزن.. بس انا فعلاً كنت خايفه عليك.
سامر بضحك.. بلاش تمثيل يا نديم انا خابر زين انك مش عندك قلب زينا وبيحس بمشاعر.
نديم عيونها دمعت.. وبصوت حزين 😔.. عاوز ايه يا سامر؟
سامر.. بشر.. عاوز ادخل البيت عشان اخد حقي منهم واكمل خطتنا.
نديم.. وده كيف؟
سامر.. بشر.. هقولك؟........
😔😔😔😔❤
عند مليكه بحزن راحت قعدت علي الكرسي مكانها علي السفرة ومالك قعد جانبها وهو مش فاهم حاجه.
مليكه بحزن.. كنا في الجامعه وكنت بتخانق مع اتنين عشان كانو عاوزين يوقعو نديم في مشكله واختي اتبرت مني قدام الكل وقالت اني بنت الشغاله عندهم وانى مش اختها وطبعا انى اضيقت واتخانقت معاه وسبتها ومشيت وروحت قاعده في مكان بعيد عنها وجه ليا سامر كان....
ــــــــفلاش
سامر وهو بيعدل النضارة.. قام مسك كتبه وشنطته ومشي ورا مليكه.. وفضل ينادي عليها لحد ما لفت ليه بضيق... نعم.
سامر وهو بيعدل النضارة بتوتر.. انى انى اسف بس حاسس انك مضايقه وبعدين انى لسه جديد اهنه معرفش حد وانتى باين عليكي جديده ايه رايك يعني لو بقينا صحاب او اخوات اللى انتي تفضليه انى اسف طبعاً لو ضيقتك بس انى الكل من ساعة ما جيت اهنه وهما بيضحكو عليا وعلي شكلي ووخدني تريقه ليهم.
مليكه صعب عليها سامر كان بيكلم بحزن وقهر وفعلا في عينه نضرة انك'سار.
مليكه بحزن عليه.. تمام نبقي اخوات.
سامر فرح جداً.. شكراً قوي يا اختي انى انى سامر العربي وانتى.
ومد ايده ليها عشان تسلم عليه.. مليكه سلمت عليه ببتسمه.. وانى مليكه الشافعي.
سامر.. اهلاً بيكي يا لوكه.. وعدل نضارته باحراج.. تسمحيلي اقولك يا لوكه انتى زي اختي بالظبط.
مليكه ببتسمه.. اوك.
فعلاً مليكه وسامر بقو اخوات وكانو بيتكلمو كتير و كانو بيذاكرو سوا وفعلا مليكه ساعدته كتير وسامر كان د'مه خفيف اوي وكان بيقدر يخرجها من حزنها حتي لما كانت بتتخانق مع نديم كان بيقف لنديم مليكه حست معاه احساس هي مش عرفت تفسره وهي ساعدته انه يقوى شخصيته و كمان اتحايلت علي ابوها كتير انه يشغل سامر عنده في الشركه عشان يبني مستقبله قعدو كدا سنتين وكانت خلاص مليكه حبته وفي يوم كان عيد ميلاد مليكه عمل ليها مفأجاه وعزمها في مطعم وكان مفضي المطعم ليهم بس وكان جو رومانسي وشموع وكان جايب شاشه بيعرض عليها صوره هو ومليكه مع بعض وشغل موسيقي ورقصو سوا كانت مليكه مبسوطه و ركع ليها سامر و طلع علبه من جيبه وفتحها وكان فيها خاتم 💍مليكه كانت مصدومه من اللى بيحصل ومش مصدقه اذا هي بتحلم او لا.
سامر بحب.. تتجوزيني؟
مليكه مدت ايديها ليه وهزت راسها بمعني اه.
سامر لبسها الخاتم وحضنها.
راح لابوها وطلبها منه و هي زنت عليه كتير عشان يوافق وفعلا وافقو عشانها بس صافيه اللى مكنتش موافقه علي الجوازه دي كانت حاسه ان سامر ده مش كويس او طيبته دي وراها سر بس مبينتش ده عشان خاطر مليكه.
عده سنه علي الخطوبه دي وسامر كان معيش مليكه كانها ملكه بجد......... كانت مبسوطه اوي.
قبل كتب الكتاب بيومين كانت مليكه مع سامر بيختاروا الفستان والبدله وكانت نديم معاهم كانت بتتعامل مع مليكه بحب وده غير العادي بتاعها وكانت بتختار معاها بعنايه ولا اكنها هي العروسه بس مليكه مهتمش اصلا وقالت يمكن هي فرحانه انى هسيب ليها البيت وامشي.
جه يوم كتب الكتاب بتاعهم.. ومليكه كانت في الكوافير ومعاها نديم دخلت تلبس الفستان عشان يبدو يعمله ليها الميكب كان سامر ونديم بره مستنينها بعد ما سامر اصر عليهم انه يروح معاهم عشان يشوف مليكه بالفستان الابيض زي ماهو كان مخطط.
دخلت ولبست وكانت واقفه قدام المرايا بتشوف نفسها بالفستان وفرحانه خرجت عشان توريه ليهم بس ملقتهمش الاتنين سألت عنهم بس محدش شافهم خرجو من المكان بتاع البروفه استغربت راحو فين... حتي هي مش معاها الفون بتاعها عشان ترن عليهم كان مع نديم وهي دلوقتي اختفت ومش عارفه راحو فين..؟
سمعت صوت جاي من البروفه اللى جانبها راحت هناك وشدت الستاره وكانت الصدمه اللى كسرت فرحتها وحبها وقلبها كمان كانت نديم وسامر قريبين من بعض مليكه رجعت لورا بصدمه وقعت الفازه وهما اتخضو من الصوت ولفو ولقيوها واقفه مصدومه وعيونها الدموع نازله زي الشلال مش بتوقف.
سامر بصدمه.. ملييييكه.
بعد نديم عنه ونديم بصتلها بنتصار عليها وهي شايفه سامر بيحاول يمسك ايدها عشان يفهمها بس هي كانت رافضه ده وقلعت الخاتم ورمته في وشه وخرجت جري علي بره وهي بتعيط وسامر طلع يجري وراها بس هي مكنتش قابله تسمعه وضر'بته بالقلم لما جه يمسك ايديها والناس كلهم اتصدمو من اللى بيحصل..... خرجت بره المحل ووقفت تاكسي وركبت ومشيت وهو فضل واقف محتار مش عارف يعمل ايه؟
سامر بغضب ضر'ب العربيه برجله.. مكنش عارف يعمل ايه؟
نديم خرجت وراه واتصنعت الزعل.. ايه عملت اية مليكه سمعتك زمانها زعلانه ياقلب اختها انى لازم اروح وراها عشان افسر ليها اللى حوصل.
وفعلا شاورت لتاكسي وركبت ومشيت علي البيت.
كانت بتبسم بنتصار وخبث.. ولله و جيتي في وقتك يا مليكه... وافتكرت لما اتعمت تعمل صوت برجليها عشان سمعت خطوات جايه من بعيد عشان تشوفهم سوا.
❤❤❤❤❤
مليكه وصلت البيت وكان الكل بيجهزه لكتب الكتاب بتاعها لقت الزينه قامت مق'طعها كلها والكل استغرب وكانت خلاص مد'مره نفسيا.
ياسر جري عليها بخوف وصافيه وسعديه شهقت بخضه لما شافتها كدا.
ياسر بخوف.. مالك يابتى اتبكي ليه؟
واخدها في حضنه و هي كانت منهاره اوي.
مليكه بقهر.. خلاص يابوي كله راح كله راح.
مكنوش فاهمين حاجه منها.
صافيه بخوف.. هو ايه اللى راح؟
نديم وصلت البيت و ابتسمت لما شافت كله مد'مر.. بلت ايدها وحطتها علي عيونها علي اساس انها بتعيط ودخلت لمليكه.. اختي حبيبتي مكنش قصدنا انتى فهمتي غلط.
سعديه.. بعدم فهم.. فهمت ايييه ماتنطقي يابت ملها اختك؟
نديم بتمثيل.. شكل مليكه اتجننت ياما بقت بتشوف حاجات مش موجوده لازم تدخل مستشفي المجانين عشان هي بقت خ'طر علينا حتي انهارده اتخيلت انى وسامر مع بعض لازم تدخل المستشفى في اقرب وقت.
مليكه بشر وويتبع.
"خلف الاقنعة"
عارفه ان الجاي تقيل بس عاوز قلوب قويه اوي عشان تقدر تستحمله.
عاوزه تفاعل جااااااامد يستاهل القصه.
"خلف الاقنعة"
للكاتبة منة الله الجزار
اشوفكم بخير
باي
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق