رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل الخامس عشر15بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل الخامس عشر15بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية/أنا لك ولكن ج٢ .. بقلم / سارة بركات
الفصل الخامس عشر
ملك بسعادة وهى بتجري على أدهم:"خالو."
أدهم بابتسامة وهو بيرفعها من على الأرض:"قلب خالو، إيه الأخبار؟"
ملك:"أنا كويسة ،إنت أخبارك إيه؟"
أدهم بمزاح:"زي أهراماتي."
أدهم بص لمازن إللى مركز معاه...
أدهم وهو بيشاور عليه:"مين الواد ده؟"
مازن بضيق طفولي:"إسمي مازن ومش واد."
أدهم بقهقهة ومزاح:"أمال بت!"
مازن بضيق:"ماتحترم نفسك."
أدهم نزل ملك على الأرض وقرب لمازن...
أدهم بابتسامة وهو بيلعبله فى شعره الأسود:"آسف يا أستاذ مازن، بس عيب لما أجي وألاقيك حاضن بنت أختي ولا إنت شايف إيه؟"
مازن بضيق وهو بيبعد إيد أدهم من على شعره:"أنا معملتش حاجة غلط هي كانت بتشكرني على الهدية."
أدهم باعتذار وهو بينزل لنفس مستوى مازن :"أنا آسف الغلط من عندي أنا، أنا إللي فهمتك غلط."
مازن بإبتسامه طفولية:"ولا يهمك."
أدهم بإستفهام:"ممكن أسألك سؤال؟"
مازن:"إتفضل."
أدهم بإستفسار:"إنت طالع لمين؟"
مازن بإستفسار:"ليه؟"
أدهم بإبتسامة:"يعنى بتفكرنى بحد."
مازن بإبتسامة لطيفة:"ماما بتقولي إني طالع ليها أكتر من بابا فى الشكل بس ال...."
أدهم بهزار وهو بيقاطعه:"أمك حلوة يا لمبي."
مازن بصله بضيق طفولي ومتكلمش..
أدهم بقهقهة وهو بيضحك:"خلاص بهزر ، أنا آسف."
مازن بضيق طفولي:"عن إذنك ، الباص هيمشي."
أدهم بابتسامة وهو بيمسكه من دراعه:"إتشرفت بمعرفتك يا مازن ،وأتمنى ماتزعلش مني أنا كنت بهزر معاك."
مازن بإبتسامة بريئة:"وأنا كمان إتشرفت بمعرفتك يا.. هو إنت إسمك إيه؟"
أدهم وهو رافع حاجبه:"إنت؟! هو مافيش حضرتك؟"
مازن بإبتسامة:"معلش، إللى مايعرفك يجهلك."
أدهم بإستغراب:"هو أنت بتجيب الكلام ده منين!! عموما إسمي أونكل أدهم."
مازن بإبتسامه:"ماشى يا أدهم يلا سلام."
مازن خرج من المدرسه وركب الباص...وأدهم واقف مصدوم
ملك وهى بتشده من هدومه:"يلا يا خالو نمشي، إنت واقف ليه؟"
أدهم وهو بيبصلها:"إنتي سمعتيه بيقولي إيه؟ ده بيقولي يا أدهم من غير أونكل، هو الواد ده طالع لمين؟"
ملك بضحكه بريئة:"معلش يا خالو، مازن كده علطول."
أدهم:"طيب، يلا بينا يا روحى."
مسك إيديها وخرج بيها من المدرسة وركبوا العربية وإتحركوا...
ملك بإستفسار:"هي ماما مجتش تاخدني ليه؟"
أدهم وهو مشغول بالسواقه:"مشغوله يا حبيبتى بتجهز الحفلة بتاعتك،فكلمتنى وقالتلى أجي آخدك."
ملك ابتسمت بسعادة وسكتت لإنها منتظرة تروح البيت بفارغ الصبر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلصوا كل التجهيزات بتاعة الحفلة...
آية بتنهيدة:"أخيرا."
سلمى:"شكرا يا آية تعبتك معايا."
آية:"تعبك راحة."
آية راحت لأروى...
آية:"أنا معايا فستان عاوزة ألبسه، أغير فين؟"
أروى:"إطلعى أوضتي أنا و بهاء غيري فيها ماتقلقيش مافيش حد هنا."
آيه:"شكرا يا أروى."
شالت الشنطة إللي معاها وطلعت فوق وفضلت واقفه محتاره بين الأوض...
آيه لنفسها بإستفسار:"يا ترى يا أروى إنتي أنهي أوضة فيهم؟"
قررت إنها تدور فى الأوض...دخلت أوضة لقت فى بدلة سوداء على السرير وعليها فستان وهنا إستنتجت مع نفسها إن دي أوضة أروى وبهاء.
ـــــــــــــــــــــــــــ
دخل عليهم القصر وهو مبتسم ....
أدهم:"أنا جيت ، متأخرتش عليكي يا لولو أهوه."
سلمى وهى بتحضن ملك:"كويس أوي."
أدهم:"بقولك يا لولو ،كنت عاوز أغير هدومي هى فين البدلة بتاعتي؟"
سلمى:"هتلاقيها فى الأوضة بتاعتى أنا ويحيى فوق وهتلاقي عليها فستاني إياك يا أدهم ترميه على الأرض ده لسه جديد."
أدهم بقهقهة:"حاضر إهدي."
أدهم طلع على أوضة سلمى وفتح الباب واتصدم...
آية بصراخ وهى بتغطى نفسها بالفستان:"بره!!!!!!!"
أدهم بصدمة وعدم إستيعاب:"أنا آسف."
آيه بصراخ:"إنت لسه واقف!! ، إخرج بره!!"
أدهم فاق لنفسه وقفل الباب بسرعة وأخد نفس عميق لحد ما أستوعب إنه شافها...
أدهم بضيق:"إيه إللى أنا عملته ده!"
قرر إنه ينزل يقف شويه معاهم لحد ماهي تنزل...
سلمى بإستغراب:"مش إنت قلت إنك هتغير هدومك؟"
أدهم بتوتر:"لا مانا قلت أساعدكم لو في حاجة معملتوهاش لسه."
سلمى:"لا يا حبيبي إحنا خلصنا كل حاجة."
أدهم:"تمام."
سلمى:"إنت واقف كده ليه؟ ماتطلع يا أدهم."
أدهم بتوتر:"لا هتشمس شوية وبعد كده هطلع."
سلمى بضحك:"برحتك."
فضل واقف مستنيها تنزل لحد مانزلت، كانت أقل مايقال عنها جميلة جدا ، كانت لابسة فستان أزرق شيفون طويل بكتف واحد وبحزام من الوسط...فاق لنفسه قبل ماحد ياخد باله من تركيزه معاها...قرر إنه يطلع...
أدهم بهمس مع سطحيه وهو معدى من جمبها:"ماتقوليش لحد على إللي حصل، عشان منظرنا مايبقاش لطيف."
طلع بسرعة على السلم ودخل على أوضة سلمى...
كانت واقفة محرجة من إللي حصل وفي نفس الوقت زعلانة على إللي عمله فيها...بعد فتره بسيطة نزل من الأوضة...
أدهم وهو بيمثل الانشغال عشان مايبصلهاش:"لولو ، بقولك أنا ورايا مشوار تلت ساعه وهاجي ماما جايه فى الطريق هي وسهير."
سلمى:"ماتتأخرش عشان شويه وهنبدأ."
أدهم:"ماتقلقيش."
خرج بسرعة تحت عيون آية اللي سرحانة فيه...
أروى:"آية، إنتى سامعاني؟"
آية وهي بتبصلها:"هاه،معلش ماكنتش مركزة."
أروى وهي فاهمة السبب:"تمام يا حبيبتي،كنت بقولك الفستان كده مظبوط؟"
آية بإبتسامة خفيفة:"أه جميل جدا."
أروى:"بقولك..."
قطع كلامها صوت سلمى...
سلمى بفرحة:"ماما أخيرا جيتي."
منى وهي بتسلم عليها:"إزيك يا حبيبتى؟"
سلمى:"كويسة،إنتي عاملة إيه؟"
منى :"كويسة."
منى بصت حواليها وإتضايقت جدا لما لقتها...
منى بهمس لسلمى:"مش قولتلك ماتجيبيهاش،جبتيها ليه؟"
سلمى:"أنقذت حياتي ودي أقل حاجة أعملها."
منى بضيق:"بعد إللي عملته مع أخوكي."
سلمى بتنهيدة:"معلش ياماما."
سهير بضيق:"إحنا هنبدأ إمتى وفين الجاتوه؟."
سلمى وهى بتسلم على سهير:"هنبدأ بعد شوية ياخالتو والجاتوه هيجيلك أهوه."
أروى قربت منهم وسلمت على منى وسهير..وآيه قربت منهم ببطئ..
آية بإبتسامة وهي بتمد إيدها عشان تسلم على منى:"إزيك يا ما...طنط؟"
مني بصتلها من تحت لفوق ومردتش عليها .. آية إتحرجت وبصت للست اللي جنبها..
آية بإبتسامه خفيفه وهى بتمد إيدها لسهير:"إزى حضرتك؟"
سهير بإبتسامة وهي بتسلم عليها:"بخير يابنتي."
سلمى:"إتفضلوا يلا عشان كل حاجة جاهزة ويحيى وبهاء وعمر فى الطريق وأدهم تقريبا قدامه عشر دقايق وييجي."
وقفوا كلهم وجهزوا كل حاجة عشان الحفلة...
سهير بهمس لمنى:"مين البنت القموره أم فستان أزرق دى مانجيبها عروسه لأدهم، دي لايقة عليه جدا."
منى بضيق:"دي إللي كسرت قلب إبني،إسكتي خالص."
سهير بفزع:"يا مصيبتي!! دي إللي طعنته بالسكينة؟!"
منى بهمس:"أيوه ،وإتلمى بقا."
آية كانت سامعه كلامهم عنها وإتضايقت جدا......
وصلوا للقصر هما التلاتة وسلموا عليهم...
يحيى بإبتسامه وهو بيسلم على آية:"نورتينا يا آية."
آية:"ده نورك يا يحيى."
عمر بإبتسامه غامضة وهو بيسلم عليها:"نورتينا."
آية بإبتسامة خفيفة:"شكرا."
بهاء بإبتسامة كبيرة:"نورتينا يا آية."
آية بإبتسامة:"شكرا ده نورك يا بهاء."
عدت فترة بسيطة ولسه هيبدأوا الحفلة دخل عليهم....
أدهم بإبتسامة وهو ماسك إيد إسراء:"إتأخرت عليكم؟!"
كانت واقفه مش مستوعبة إللي هى شايفاه ومركزة على إيديهم إللى فى إيد بعض...
منى بسعادة وهى بتقرب من إسراء:"لا يا حبيبي أبدا، نورتينا يا دكتورة إسراء."
إسراء بخجل:"ده نورك يا طنط."
منى وهى بتبص لآية وهى رافعه حاجبها:"طنط إيه بس!، قوليلي يا ماما."
إسراء بقهقهة:"حاضر يا ماما."
كلهم كانوا متابعين حركات والدة أدهم وفاهمين إنها بتضايق آية... كانت واقفه ماسكة نفسها بالعافية لإنها حست ان في حاجة بتخنقها وخايفة لتقع ..أروى مسكتها من دراعها عشان ماتقعش...
أروى بهمس وبحزن:"إهدى يا آية ، هياخدوا بالهم."
حاولت تتنفس كويس وإتصرفت كإن مافيش حاجة حصلت...
أدهم وهو بيقرب ليهم وماسك إيد إسراء:"إسراء أعرفك على سلمى أختي."
إسراء بإبتسامة وهى بتسلم عليها:"أنا مبسوطة إني شوفتك."
سلمى بإبتسامة:"وأنا كمان صدقيني."
أدهم وهو رايح ناحية أروى:"ودي بقا أروى، صاحبة سلمى وفي نفس الوقت سلفتها."
إسراء بإبتسامة وهى بتسلم عليها:"أهلا بيكى."
أروى بإبتسامة هادية:"أهلا."
أدهم بابتسامة وهو قدام آية:"ودى بقا آية المنياوى، صديقة عيلة المحجوب، أعرفك يا آية بإسراء خطيبتي."
بصتله بعيون حزينة ... وبصت لإسراء..
آيه بإبتسامه حزينة وتفهم وهى بتسلم عليها:"أهلا بيكى، ألف مبروك."
إسراء بإبتسامه:"تسلمى."
أدهم لف لقاهم بيبصوله بإستغراب بسبب كلمة آية الأخيرة وهي إنها باركتلهم!!..
أدهم بإبتسامة:"أنا آسف يا جماعه، نسيت أقولكم إني طلبت إيد الدكتورة إسراء، بس ماتقلقوش الخطوبة مش هتبقى على الضيق."
وبعدها بص لآية:"مسموح لأى حد إنه ييجي الخطوبة."
منى بسعادة:"الخطوبة إمتى يا حبيبي؟"
أدهم بإبتسامة وهو بيبص لآية إللي الحزن واضح عليها:"بعد أسبوع، والفرح بعد 6 شهور، كان نفسي يكون النهاردة قبل بكرة، بس أنا عارف إنها محتاجة شوية وقت وأنا الصراحة مش هقدر أستنى أكتر من كده يعني تصرف نفسها."
بصتله بحزن وبدموع محبوسة فى عينيها لإنها إفتكرت إن ده نفس الكلام إللى قالهولها يوم خطوبتهم....
يحيى وهو ملاحظ حزن آية:"طب يلا يا جماعة مش هنفضل واقفين كتير كده ،مبروك يا أدهم مبروك يا دكتورة إسراء."
بدأوا حفلة عيد الميلاد وهي مكانتش مركزة فى أي حاجة غير في قلبها إللي مكسور وعمر كان بيبصلها بحزن .... وبعد فترة بسيطة آية راحت لأروى...
آية بإرهاق لأروى:"همشي أنا يا أروى ."
أروى بإستفسار:"مالك؟!فيكي إيه؟"
آية وهي بتحط إيدها على راسها:"تعبانه شوية، ممكن إرهاق ماتقلقيش عليا."
أروى وهي بتسلم عليها:"تمام ، خدي بالك من نفسك."
آية بتنهيدة:"حاضر."
خرجت بصعوبة من القصر بسبب تعبها وده تحت عيون عمر وأدهم ... كانت بتحاول تاخد نفسها بإنتظام خوفا من نوبة الفزع ... ركبت عربيتها وحاولت تسيطر على تنفسها بس فشلت.....مكانتش عارفة تتنفس وكانت منهارة من العياط...حاولت تتحرك بالعربية بصعوبة لحد مابعدت عن القصر بخطوات بسيطه ووقفت بالعربية ... فضلت تحاول كذا مره إنها تتحكم فى تنفسها بس ماقدرتش كل إللى كانت بتعمله إنها بتعيط بقهرة...ماحستش بنفسها غير وحد بيضمها ...
أدهم:"إهدي، أنا معاكي."
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق