القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل السادس عشر16بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل السادس عشر16بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات






رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل السادس عشر16بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



رواية/ أنا لك ولكن ج٢ .. بقلم/ سارة بركات 

الفصل السادس عشر


أدهم بعد عنها بعد ما لقاها خرجت من النوبة...


أدهم وهو بيبعد عنها ومش بيبصلها:"أنا آسف."


نزل من العربية ورجع للقصر ... مكانتش مستوعبة إللى هو عمله ده ومش فاهمة ليه عمل كده طالما هو هيخطب؟! ليه كان قريب منها كده؟ ليه!!!.


عمر كان واقف عند باب القصر الخارجي ومتابعهم بإبتسامة هادية وبيفتكر إللى فات......


فلاش باك:


كانت بتخرج بصعوبة من القصر، بص لأدهم إللى مركز معاها...قرر إنه يتصرف...


عمر بإبتسامة وهو بيبص لأدهم:عن إذنكم ، أنا ورايا حاجه مهمة."


أدهم بصله بإستغراب....


يحيى لعمر:"إتفضل يا عمر."


عمر قام من مكانه وخرج ورا آية،أدهم كان بيفكر فى كذا حاجة ومتضايق وبيسأل نفسه:"ليه عمر رايح وراها؟." 


قطع تفكيره صوتها..


إسراء بإستفهام:إنت سامعني يا أدهم؟"


أدهم بانتباه:"هاه ، أنا آسف."


إسراء بإبتسامة:"ولا يهمك."


أدهم:"عن إذنكم ،أنا نسيت أقول حاجة لعمر شوية وراجع."


خرج بسرعه وفضل يدور عليه لحد ماوصل للبوابة الخارجية للقصر وهنا وقفه صوته....


عمر بخبث وهو واقف وراه:"كنت واثق إنك هتيجي."


أدهم بضيق:"أنا مش فاهمك، إنت عاوز إيه ياعمر وبتلمح لإيه؟"


عمر وهو بيشاور على عربية آية إللى واقفه بعيد:"يا أساعدها يا تسيبها تموت يا إما إنت إللي تساعدها."


أدهم بضيق:"ماتقربش منها."


عمر بضحك:"خلاص قدامك الإختيارين التانيين يا إما تسيبها تموت يا تساعدها إنت."


أدهم كان بيبص لعمر وفى نفس الوقت سامع صوتها وهي بتعيط وبتحاول تاخد نفسها...قرر إنه يروحلها.


نهاية الفلاش باك


أدهم وهو رافع حاجبه وبيقرب منه:"ماتفرحش أوى كده يا دنجوان، أنا بس كنت بساعدها."


عمر بابتسامة:"مش مهم ، المهم إنك عملت إللى أنا عاوزه."


أدهم بتوضيح:"بص يا عمر، أنا وهى إنتهينا من زمان خلاص، هي عاشت حياتها وإتجوزت ، أنا كمان خلاص هخطب أهوه، يعني مافيش أمل نرجع أنا وهي خلاص."


عمر بإستغراب:"غريبة،إنت ماجبتش سيرة إللي حصل زمان ليه؟"


أدهم بضيق:"أنا أخدت حقى بطريقتي خلاص، وإمشي من وشي."


أدهم دخل القصر وعمر وقف فى مكانه وقال لنفسه...


عمر بإبتسامة خبيثة:"أما نشوف يا أدهم مين إللي هيكسب إنت ولا أنا."


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


فى فيلا المنياوي:


دخلت الفيلا وهي بتتسحب ولسه هتطلع على أوضتها وقفها صوته...


مازن بإستفسار:"جيتي بدري ليه يا ماما؟ مش إنتي قولتي إنك هتتأخري؟"


آية بتنهيدة وهى بتلف ليه:"قولت أجي أقضي باقى اليوم معاك."


مازن بصدمة وهو بيقرب منها:"مالك ياماما؟ إنتي كنتي بتعيطي؟!"


آية بتوتر:"لا ياحبيبي معيطتش."


مازن بضيق طفولي:"مش هتعرفى تكذبي عليا، قوليلي مين إللى زعلك وأنا أضربه."


آية بضحك:"صدقني مش زعلانة،أنا تعبت وأنا في الطريق مش أكتر ماتقلقش."


مازن باستفسار:" تعبانة عندك إيه؟"


آية بتنهيدة:"طب ممكن أطلع أغير وأنزل ونتكلم براحتنا عشان مش هفضل واقفه على السلم كتير."


مازن:"ماشى أنا مستنيكى فى غرفة الأنتريه."


طلعت أوصتها وغيرت ونزلت وقعدت جمبه...


مازن وهو بيبصلها:"يلا إحكى يا ماما ،كنتي تعبانة من إيه؟"


آية بإبتسامة:"مافيش إفتكرت باباك؛ فتعبت شوية."


مازن بحزن:"الله يرحمه، وحشني أوي."


آية ببكاء وهي بتحضنه:"وأنا كمان وحشني أوى."

حاولت تغير الموضوع واتكلمت بابتسامة هادية:"إحكيلى بقا ،قدمت الهدية لملك إزاي وفرحت ولا لا؟"


مازن بغرور وهو بيخرج من حضنها:"أكيد طبعا فرحت هو أنا أي حد."


آية بضحك:"طبعا إنت مش أي حد، إنت إبني أنا."


مازن بتنهيدة:"المهم يا ماما إدتلها الهدية عند بوابة المدرسة، بس خالها جه وهي بتحضني وفهمنا غلط."


آية سكتت شوية وبعدها قالت:"إيه إللي حصل بقا؟"


مازن وهو بيبصلها:"طبعا وضحتله سوء التفاهم وكان بيرخم عليا، بس تعرفي .. أدهم ده شخص لذيذ."


آية بإبتسامة:" إسمه أونكل أدهم ياحبيبي."


مازن بإبتسامة طفولية:"لا ،أدهم وبس."


آية بتنهيدة:"برحتك، أنا هقوم بقا."


مازن وهو بيوقفها:"ماما، إستني."


آية بإستفسار:"في إيه؟"


مازن بتوتر:"بما إنك كنتي قولتيلي إن ملك تبقى بنت صاحبتك إللي هى تبقى أخت أدهم يعنى، فأنا ناوي لما أشوفه المرة الجاية أقوله إني إبن آية المنياوي...."


آية بخوف وهي بتقاطعه:"لا."


مازن بعدم فهم:"إيه؟ مش فاهم!! ليه يعنى؟"


آية بتوتر:"لا مافيش، عادي يعنى، ماتقربش من أي حد تبعهم."


مازن ببكاء:"لحد إمتى هفضل وحيد وماليش أصحاب، لحد إمتى هفضل أحس إني يتيم وسط زمايلى فى المدرسة، إنتي فاكراني مبسوط وأنا كده؟"


آية بحزن:"أنا آسفة يا حبيبي، إهدي."


مازن ببكاء وغضب طفولي:"لا مش ههدى، أنا نفسي أعيش سني زي مإنتي عاوزاني أعيشه بس انتي مش عاوزاني أعمل اللي أنا عايزُه."


طلع على أوضته من غير مايستنى ردها ... فضلت قاعدة فى مكانها وبتعيط على كلامه .. ورجعت تفكر في ذكرياتها...


فلاش باك من سبع سنين:


إبراهيم بغضب:"هتتجوزيه يعني هتتجوزيه."


آية بضيق:"لا ،أنا إتفاقي معاك إني أرجع وكله يبقى فى أمان لكن الجواز لا."


إبراهيم بغضب وهو بيمسكها من دراعها:"يبقى خلاص تجهضي اللي في بطنك أو هقتلهولك."


آية بتحدي وصراخ:"هموت نفسي قبل ما يحصل ده، وإنت عارفنى كويس."


إبراهيم بضيق وهو بيبعد عنها:"يبقى خلاص، هتسافري إنجلترا وهعرف كل إللي هنا إنك إتجوزتي وبعدها بفترة هقولهم إن جوزك مات."


آية بلامبالاة:"برحتك تعمل إللي تعمله، المهم إني أمشي من هنا."


نهاية الفلاش باك


إتنهدت بصعوبة وطلعت أوضة مازن....


آية وهي بتخبط على الباب:"ممكن أدخل؟"


مازن مردش عليها...جت تفتح الباب لقته مقفول بالمفتاح....


آية بضيق:"على فكرة لو مافتحتش دلوقتي أنا هزعل منك."


مالقتش رد من مازن....


آية بدموع وهي بتقعد على الأرض وساندة على الباب:"أنا آسفة، بس أنا بخاف، بخاف حد ياخدك مني أنا ماليش غيرك، إنت إللى باقيلى بعد كل ده،إنت أغلى هدية وتعويض ليا عن كل حاجة فاتت."


سكتت شويه ولسه جاية تقوم من مكانها فتح الباب...


مازن وهو بيبصلها:"لحد إمتى هتفضلي تصالحيني بالطريقة إللى بابا كان بيصالحك بيها؟"


آية بحزن وهى بتبصله ولسه  قاعدة على الأرض:"لحد أما أموت."


مازن وهو بينزل لنفس مستواها وبيمسح دموعها:"ماتقوليش كده يا ماما، أنا ماقدرش أعيش من غيرك."


حضنته جامد وعيطت فى حضنه أكتر...


مازن بمزاح طفولي وهو بيبعد عنها وبيبص فى عيونها:"قومي بقا من على الأرض ، عشان برستيجك هيروح لو حد غيري شافك كده."


ضحكوا هما الإتنين وقامت من على الأرض وحضنته وراحت على أوضتها...كان متابعهم من بعيد بإبتسامة لحد ما قطع تركيزه صوتها...


منال:"عاوز حاجة يا أمجد؟"


أمجد بانتباه وهو بيبصلها:" لا." 


منال:"طب هتعوز مني حاجة قبل ما أنام؟"


أمجد بتنهيدة:"روحى نامي يا منال."


منال:"طيب عن إذنك."


منال راحت أوضتها...وأمجد خرج من الفيلا وبعد فتره وصل لبيته البسيط...دخل أوضته وقلع جاكت البدلة وبص للبرواز إللي موجود على الكومودينو جمب سريره إللي يصادف إن فيه صورة آية ومازن،وبعدها أخد البرواز فى حضنه ونام......


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


فى بيت أدهم:


كان قاعد على سريره وبيفكر فى عينيها الحزينه إللى مفارقتش باله من ساعة ماشافها..


أدهم بحزن:"ياريتك ماكنتى عملتيي فيا كده."


فضل يفكر فيها لحد مانام.....


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


في اليوم التالى:


كان قاعد فى الفصل وسرحان بيفكر في ماماه ...قطع تفكيره صوتها


ملك:"مازن ،إنت معايا؟"


مازن بانتباه وهو بيبصلها:اه معاكى."


ملك بإستفهام:"كنت سرحان فى إيه؟"


مازن بشرود:"هكون سرحان فى إيه يعنى،أكيد فى أهم إنسانه في حياتي."


ملك بحزن:"إنت تعرف واحدة غيرى؟"


مازن بإستغراب:"واحده غيرك!! إنتى بتتكلمى زى الكبار كده ليه؟"


ملك بدموع:" انا سمعت ماما بتقول كده ليه لبابا."


مازن بضيق وهو رافع حاجبه:"مامتك! طب إنتى بتعيطى ليه دلوقتي؟ إنتى عبيطه يابنتي؟!"


ملك قامت من مكانها وخرجت من المدرسة قبل ميعاد الخروج ومازن خرج وراها بتأفف....


مازن بغضب طفولي وهو بيمسك دراعها:"إنتي رايحة فين؟ وإزاي تمشي من المدرسة دلوقتي؟"


ملك بدموع وهي بتشد دراعها منه:"مالكش دعوة بيا."


مشيت وسابته ومشى وراها من غير ماتاخد بالها...وقف فى مكانه لما لقى إتنين شكلهم مش مريح مقربين ناحية ملك....


واحد منهم:"تعالي أخدك لماما يا شاطرة."


ملك بخوف وهي بتبعد عنهم:"لا شكرا."


التاني وهو بيقرب منها:"تعالي هنا رايحة فين؟"


ملك بصراخ:"يا ماما."


واحد منهم شالها وكتم صوتها بإيده....وركبوا العربيه إللى كانت مركونة جمبهم وإتحركوا...كان واقف بيتفرج على كل ده من بعيد ووقف تاكسي..


مازن بطفولة:"لو سمحت ممكن تمشي ورا العربية دى."


سواق التاكسي بسخرية:"وإنت بقا معاك فلوس؟"


مازن وهو بيطلع مبلغ من شنطته:"أيوه معايا،إتفضل."


ركب التاكسي وإتحركوا ورا العربية لحد ماوصلوا لمخزن قديم....


مازن نزل من التاكسى وإتسحب لحد مادخل المخزن وسمعهم بيتكلموا بس مفهمش حاجة..


الشخص الأول:"إحنا هنسيبها هنا متكتفه لحد ما الدكتور ييجى ويدينا أعضائها، ونديله الفلوس إللى هو هيطلبها."


الشخص التانى:"ماشي،أنا هشغل التلاجة الكبيرة عشان لما كل حاجه تبقى تمام، الأعضاء تبقى جاهزة للتجمد."


إتحركوا وخرجوا بره المخزن....مازن قرب من ملك إللى بتعيط وبيفك الرباط إللى فى رجلها وإيديها


مازن بهمس:"ماتعمليش أى صوت يا ملك."


ملك بدموع:"أنا خايفة."


مازن بهمس:"تعالى ورايا."


مسكها من إيديها ولسه هيخرجوا بره المخزن شافهم داخلين عليهم...جري بيها ورجعوا جوا المخزن دخلوا فى أوضة صغيرة لونها أبيض والباب إتقفل وراهم أوتوماتيكيا....


رجعوا المخزن ملقوهاش...


الشخص الأول بصدمة:"البنت هربت."


الشخص التاني:"لازم ندور عليها أكيد مبعدتش."


خرجوا بره المخزن...شوية ومازن دفع الباب لبره عشان يفتح معرفش يفتحه لإن أوكرة الباب من بره...جرب مره ورا التانيه معرفش...


مازن وهو بيبص لملك إللى بتعيط:"ماتعيطيش يا ملك، هنخرج من هنا."


فضل يدور حواليه على أى حاجة تخرجهم لحد ما عينيه جات على عداد...قرب من العداد وقرأ إللى فيه إستنتج إنهم محبوسين فى تلاجة وقدامهم ساعة على التجمد...


مازن إتصدم من إللى هو إستنتجه وبدأ يحس بالبرد....أخد موبايله وإتصل بيها لحد ماردت...


آية بإنشغال في مكتب الشركة:"أيوه يا حبيبي."


مازن بإرتعاش من البرد:"ماما، الحقينا."


آية بصدمة:"في إيه؟"


مازن وهو بيبص لملك:"أنا وملك محبوسين فى تلاجة."


آية بعدم إستيعاب:"إنت بتقول إيه؟!! ودخلتوا هناك إزاي؟"


مازن بضيق:"مالوش لازمة السؤال ده دلوقتي، إعملى أي حاجة لازم نخرج من هنا قدامنا أقل من ساعة على مانتجمد."


آية وهي بتحاول تستوعب الموقف:"أنا هتصرف."


مازن بتنهيدة:"بسرعه يا ماما."


قفل المكالمه وبص لملك إللى بترتعش من البرد وقرب منها...


مازن وهو بيحضنها حضن طفولي:"متعيطيش يا ملك ماما هتيجي وتخرجنا من هنا."


ملك وهي بتعيط:"هنموت."


مازن:"ماتقوليش كده."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


خرجت بره شركتها وركبت العربية بسرعة وإتحركت لبيته...وبعد فترة بسيطة وصلت ورنت على جرس البيت...لحد ما الباب إتفتح...


أدهم بتعجب:"إنتي بتعملى إيه هنا؟!"


آيه وهى بتعيط:"إلحقني ،أرجوك ساعدنى."


أدهم بإستفهام:"مالك فى إيه؟"


آية بقهره:"إبني هيموت يا أدهم."


أدهم بصدمة:"إبنك!!!"

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close