القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خلف الأقنعه الفصل الخامس عشر 15للكاتبة منة الله الجزار حصريه

 

رواية خلف الأقنعه الفصل الخامس عشر 15للكاتبة منة الله الجزار حصريه 





رواية خلف الأقنعه الفصل الخامس عشر 15للكاتبة منة الله الجزار حصريه 



البارت 15

"خلف الاقنعة" 

نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم 

❤❤❤❤


نرجع لمليكه ومالك. 


مالك كان مكور ايده بغضب من اللى بيسمعه.. وكل اللى شاغل باله ازاي ازاي اخت تعمل كدا في اختها عشان واحد هو كان عارف ان تديم دي مش ساهله بس اتاكد انها مش انسانه دي شيطا'ن علي هيئة بنت. 


مليكه كانت بتحكي والدموع نازله من عنيها مسحتها بقهر.. دي حكايتي مع سامر. 


مالك بحزن عليها.. دا مش راجل عشان تزعلي عليه ويوم ماتزعلي ازعلي علي حد يستاهل هقولهالك كلمه يابنت الحلال اللى بيجري ورا النسوان دا مش راجل ولا حتي حصل مرا يعني واحد متاح للجميع والمتاحه دايما مقرف واحمدي ربنا انه انكشف ليكي قبل ما كنتم تتجوزوا وتقع الفأس في الرأس وتعيشي معاه طول حياتك في قرف.. اكيد فيكي شئ لله عشان كدا بعده عنك مش يمكن ربنا بعده عنك عشان سمع وشاف اكتر من اللى انتي شوفتيه وسمعتيه احنا بشر ومن طبعنا التسرع عاوزين كل حاجه زي ما احنا شايفنها بس ربنا عالم بينا وعالم فين الخير لينا واكيد ربنا مش هيسيب حقك وهيرده ليكي تالت ومتلت بس الصبر والدنيا دواره بكره يعرف القيمه الحقيقيه ووقتها الندم هيقت'له وساعتها هتكوني اخدتي حقك بس الصح انك ما ترجعيش للمكان ده تاني عشان لو رجعتي هتتد'مري. 


كان بيكلم بعقل وحكمه و مليكه حست براحه لكلامه وابتسمت. 


مالك ببتسمه.. ما تفتحيش الموضوع ده تاني نهائى وامسحي دموعك دي محدش يستاهل تنزل عشانه وبعدين فين مليكه اللى لسانها اطول منها معقوله طلعت فشنك كدا بتأثر بسرعه يعني عامله سبع رجاله في بعض وفي الاخر تعيط عشان ناس ما تستاهلش. 


مليكه بحزن.. انى بعيط عشان مشاعري اللى مكنتش تستاهل  اللى حوصل فيها ده. 


مالك اخد نفس وطلعه وبعدين اتكلم بهدوء.. صح مشاعرك ما كنتش تستاهل بس الدنيا دروس ومفيش حد بيعدي منها كدا بالساهل لازم ندفع تمن فيها عشان منكررش اخطاءنا تاني الحياة حلوة اوى بس لو فهمناها صح هنعرف نعيش معاها غير كدا هنتعب وهي هتتعبنا اكتر وبعدين ربنا قال في كتابه العزيز 

بسم الله الرحمن الرحيم 

"وعسي ان تكرهو شئ وهو خيراً لكم، وعسي ان تحبو شئ وهو شر لكم" 

صدق الله العظيم. 


مليكه.. صدق الله العظيم. 


مالك.. ما احنا في ايدينا اننا نتقم منهم صح بس لا نكون احسن منهم بمليون مره ولا نعبرهم ونتقول "يارب يا عزيز يا جبار " انت عالم بينا وبوجع قلوبنا منهم خد حقنا منهم وبجد ربنا هياخد حقنا بطريقه ممكن مكناش نعرف نوجعهم بيها هو بياخرهم ليومهم بجد اليوم اللى هيقول فيه المظلوم رجع حقي وهيبكي من الفرحه فيه بس كل اللى علينا نصبر وبس وهنشوف ده كله بعنينا. 


مليكه.. بشكر.. شكراً قوي يا مالك بجد ريحتني. 


مالك ببتسمه.. عيب يابت انتى زي اختي الصغيره. 


مليكه بستغراب.. انت عندك اخوات؟ 


مالك.. بحزن.. كان عندي وحده. 

مليكه.. وراحت فين؟ 


مالك.. الله يرحمها كان عندها 5سنين كانت اصغر مني... كان بيكلم بحزن. 


مليكه بحزن.. حقك عليا مكنتش اعرف. 


مالك مسح الدمعه اللى نزلت من عينه بسرعه.. لالا مفيش حاجه عادي هي في مكان احسن من هنا. 


مليكه بحزن.. الله يرحمها. 


مالك بشرود قدامه.. راحت مع اللى راحو وفضلت انا لوحدي. 


مليكه بعدم فهم.. لوحدك لوحدك كيف؟ 


مالك.. بحزن.. اقصد انها راحت مع ابويا وامي وفضلت انا لوحدي. 


مليكه بحزن عليه اكتر و مدت ايدها بتردد تحطها علي كتفه وبعدين حطتها وهو حس بيها وبصلها بستغراب اول مره تعمل كدا. 


مالك كان حاطط ايديه الاتنين علي السفره وساند رأسه بيهم ولما حس بايديها بصلها. 


مليكه.. ما تقولش كدا وبعدين انت مش لوحدك انى جانبك وكمان ستي وابويا والكل جانبك مش لوحدك اعتبرنا عيلتك التانيه يا مالك يابن عم انس. 


كانت بتكلم عشان تطمنه. 


مليكه بحماس.. تعال يلا نشوف اوضتك الجديده هتكون فين؟ 


مالك ابتسم ابتسامه علي جانب.. واتكلم بغرور.. انا مابشغلش بالى بالحاجات دي كفايه انى انا اللى هقعد فيها يابنتي اي مكان في مالك هيتحول قصر مش اوضة عاديه ههه. 


كان بيتكلم بغرور مضحك وهو بيقول اسمه عدل لياقته و رجع شعره لورا. 


مليكه بغيظ مضحك وهي كانت بتضحك برضو.. تبأ لغرورك سيد مالك ههههه. 


مالك بضحك.. عشان تعرفي بس ان معاكي مالك انتي يابنتي تبوسي ايدك وش وضهر ههه. 


مليكه.. طيب يلا ياعم مالك. 


وراحو يشوفه الاوضه بتاعته. 


كان في حد واقف بيسمع ليهم وكان بيسمع بخبث ووابتسامه واسعه. 


❤❤❤❤❤


عند طارق طلع فوق وكان متعصب اوي ان ازاي صافيه تكلمه بالطريقه دي قدام الكل شال اللحاف من علي السرير ورماه في الارض بغضب ووقف قدام المرايا.. واتكلم ببوعيد.. ولله لدفعكم كلكم تمن اللى اتقل مني عشان حته عيل زي ده انتم لسه متعرفوش مين طارق بحق وحقيقي انا كنت بلعب معاكم لسه التقيل جاي. 


❤❤❤❤❤❤😐


عند صافيه. 

كانت قاعده علي السرير وكانت همت قاعده معاها. 


"همت هي المربايه بتاعة الاولاد والاحفاد وكمان صاحبه صافيه وخزانة اسرارها كمان" 


همت بحترام وعتاب.. لي اكده ياست صافيه تعمل في مالك اكده؟ 


صافيه.. عملت ايه فيه يعني لكنش ضر'بته عيا'رين ده واد قليل الربايه ازاي يعندني ويرفع صوته عليا هو مش عشان كان متربي بره عني يبقي قليل الربايه اكده لو كان ولدي معرفش يربيه انى اربيه من جديد. 


كانت بتكلم بحزم وغضب. 


همت.. مش القصد يا ست انى قصدي ليمشي ويسيب لينا البيت ومنعرفش نعرف ليه طريق كفايه السنين دي كلها بعيد عننا ومنعرفش ايه اللى هو مار بيه عشان يكون اكده اكيد ليه ظروفه. 


صافيه بحزم.. لاع انى ماستهونش معاه عشان اكده بعد اكده محدش هيعرف يواقفه عند حده ولو فعلاً ظروفه عملت فيه اكده يبقي ما جيش انى وادلعه عشان يتنمرد عليا بزياده.. ما الولد التاني هو بعفريت صوح بس بتعجبني شخصيته اكتر من ولد ولدي. 


همت بستغراب.. مين تقصدي؟ 


صافيه باعجاب بشخصيته.. مالك التاني ولد زين ما اهله ربوه بجد تسلم الايادي اللى علمته عمر الفقر مكان عيب بالعكس بيطلع ناس ولاد بلد و اصل شوفتي مابيسمحش لحد يقل ادبه علي حد اكبر منه ولا انه يقل ادبه علي واحده ست اهو كان قدامك بتشوفيه بيعمل ايه في مالك لما بيقل ادبه علي مليكه او اي حد اكبر منه وعجبني انهارده لما جه الواد اللى اسمه سامر ده كيف طحنو في بعضه و اهي مليكه ما تقربش ليه شئ. 


همت.. ماهو مالك برضو ضر'ب معاه. 


صافيه.. صوح مالك ضر'ب معاه بس ما تحركش اللى مع بعض ما الولد التاني هج'م علي سامر واقولك سر انى حست ان مالك كان بيمثل علينا انه بيضر'به مش عارفه عندي احساس غريب تجاه مالك ده ليه؟ 


همت.. بستغراب.. كيف؟ 


صافيه بشك.. حاسه انه مش ولد ولدي وويتبع 

"خلف الاقنعة" 


عاوزه رايكم في البارت عشان اللى جاي دما'ررررر. 



تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close