رواية حياة ال عاصم الفصل التاسع وعشىرون 29بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حياة ال عاصم الفصل التاسع وعشىرون 29بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#حياة_ال_عاصم
بارت 29
وهنا تخرج نهله وولدها يجرون أذيال الخيبه.
عز:ممكن بقا تقوليلي هنترزع فين؟
قعدتي تقوللي دماغي وانا وانا.
نهله: اخرس بقا كنت هعمل ايه يعني؟ انا كنت عاوزه اضحك علي مراد.
عز: واديه هو اللي ضحك عليكي وعامله نفسك ناصحه.
اديكي لبستينا ف حيطه.
هنقعد ف الشارع نقول عشانا عليك يا رب.
نهله: لاء هنرجع شقتنا.
عز: عاوزاني بعد ما عيشت ف النعيم والعز ارجع تاني الشقه الحقيره ديه؟
نهله: ده كويس اني كنت بدفع الايجار.
قلب نفسك كده شوف معاك فلوس التاكسي؟
عز: احسن حاجه اني معايا عشرين ألف جنيه.
نهله: هيكفونا لغيت ما اتصرف.
عز: ايه ناويه تتجوزي مين المره ديه؟
نهله: لا مافيش جواز.
تعالي بس نروح شقتنا وهناك هقولك نعمل ايه.
---
: اما في فيلا مراد كان الجميع يضحكون.
قمر: بس ايه منيره طلعت داهيه وبلوه مسيحه.
منيره: بلوه تشيلك.
قمر: ده انا بمدح فيكي.
شوق: عشان المناسبه الجميله ديه انا هعملكم تورتايه.
حور: انتي بتعرفي تعملي تورته؟
شوق: اه بعرف اعملها.
حور: طاب انا عاوزه مكرونه ششاميل.
علاء: اسمها بشاميل يا حور.
حور: ايوه هيا ديه.
شوق: حاضر من عيني.
تحبيها فراخ ولا لحمه؟
حور: فراخ.
شوق: خلاص هنعملو صنيتين واحده فراخ وواحده لحمه.
حور: بابي بيحب ياكل جنبها فراخ بانيه.
شوق: مين يحب بانيه جنب المكرونه؟
الجميع: انا.
شوق: من عيني.
عاوزين اي حاجه تاني؟
منيره: اه عاوزين محشي ورج عنب.
شوق: بس كده حاضر.
---
مراد: كتر خيرك يابنتي بس كده هنتعبك معانا.
شوق: مافيش تعب ولا حاجه.
عاصم: طول عمرك خدومه واحسن طباخه ف الدنيا.
شوق: كتر خيرك يا عاصم.
علاء: انا كده هجهز نفسي علشان نسافر بكره.
منيره: بجولك ايه؟ ماتنجل شغلك وحالك هنا؟
احنا حبينا حور جوي وهيا كمان مش عاوزه تسافر، مش كده يا حور؟
حور: اه انا عاوزه مع طنط شوشو.
علاء: الصراحه انا اتعودت اعيش ف البلد ديه ونجحت هناك.
هبقا اجيلكم زياره وهنتواصل دائما، النت مخلاش حاجه.
---
منيره: متجعد ف مصر وكفاياك غربه عشان حور تنربي وسطينا.
ولا ايه يا حور؟ ابوكي عاوز يسافر بيكي وتعيشو لحالكم.
حور: ببكاء انا مش هسافر، انا هقعد هنا معاهم.
عاصم: صح يا علاء، بتك لازم تتربي وسطينا.
علاء: ربنا يقدم اللي فيه الخير
اما نهله وعز فها هم قد وصلو شقتهم المتواضعه جدا ف المنطقه الشعبية.
نهله: شوفلنا حد يكسرلنا الباب.
عز: مش معاكي مفتاح؟
نهله: المفتاح ف الفيلا مع كل حاجتي.
عز: انا معرفش حد هنا.
نهله: خليك أنا هااشوف.
لتنزل نهله الي القهوه.
نهله: معلش يا جماعه كنت عاوزه حد يكسرلي الباب.
المعلم فتوح (صاحب القهوه): ايه الست ام عز نورتي الحته.
نهله: شكرا يا معلم، بس كنت عاوزه حد يكسرلي الباب.
المعلم فتوح: انتو رجعتو تاني تنورو الحته.
نهله: اصل اختي اللي كنت براعيها اتوفت، وجوزها كمان مات من حزنه عليها، وانا مقدرتش اقعد ف الفيلا بعد موت اختي.
قام عز ابني قاللي تعالي نرجع شقتنا نفسيتك تهدي وبعدين نبقا نرجع تاني.
فتوح: الف حمدالله على السلامه.
خد يا واد عصفور روح مع الست هانم شوفها محتاجه ايه واعملهولها.
ولمؤاخذه يا ست ام عز بعد ماترتاحو هبعتلك الست حرمنا بلقمه علي ما قسم.
نهله: شكرا يا معلم فتوح.
فتوح: تعب ايه بس؟ انا بقول يعني اكيد الشقه متبهدله ومتربه.
فتوح: واد يا عصفور بعد ما تفتح الباب لست الكل ابقا خد معاك الولا زقله وعاوزكم توضبو الشقه وتخلوها فله.
عصفور: حاضر يا معلمي.
---
اما حياه فكانت جالسه علي سجاده الصلاه تناجي ربها.
حياه: يارب انا عارفه اني غلطت وعملت حاجات وحشه كتير، لكن انا رجعت وندمت وبستغغرك يا ربي عن حياتي اللي فاتت كلها، وانا يارب هبدء صفحه جديده.
ثم تنهض لتقرء ف المصحف، لتدخل عليها أسماء بالطعام لتجدها تقرء في كتاب الله.
حياه: صدق الله العظيم.
اسماء: حياه، في حد برا جايلك زياره.
حياه: مين؟
اسماء: ده استاذ يحيي تعرفي أنه كل شويه يتصل يطمن عليكي وكمان يفضل يوصي الدكتور عليكي، وبيجي من وقت للتاني.
ولما عرف اني انا قريبه منك فضل يقوللي خلي بالك عليها كويس. وكمان اداني مبلغ وقاللي ارجوكي تاخدي بالك منها كويس. واداني نمرته وقاللي لو حياه احتاجت حاجه تتصلي بيا فورا.
---
حياه: طاب اصبري البس الحجاب ودخليه.
اسماء: حاضر… الله شكلك جميل اوي ف الحجاب.
ممكن قبل ما اروحله اقولك حاجه؟
حياه: خير؟
اسماء: استاذ يحيي شكله يعني… بيحبك.
حياه: روحي يا اسماء.
لتخرج اسماء، وبعد عشر دقائق يدخل يحيي غرفه حياه.
يحيي: يطرق الباب
حياه: اتفضل.
يحيي: بسم الله ماشاء الله.
حياه: ازيك يا يحيي، اخبارك ايه؟
يحيي: سيبك من اخباري، انتي عامله ايه؟
حياه: الحمدلله ربنا كرمني ووفقني وقدرت اتغلب علي السم ده.
يحيي (بفرحه): انا ساءلت الدكتور وقاللي انك اتحسنتي اوي، وكلها اسبوع وتخرجي.
حياه: بس انا عاوزه اقعد هنا شويه.
يحيي: ليه طيب؟
حياه: يعني يحيي… اولا خلاص كل حاجه رجعتلك يعني كاءن مافيش حاجه حصلت.
حياه: يحيي اخبار مامي ايه؟
انا معرفش ازاي قلبي يطاوعني… لما كنا ف بيت واحد مكنتش بساءل عليها خالص.
وكانت الدنيا واخداني.
يحيي: ربنا غفور رحيم.
وبعدين طنط نهال بتتعالج ف المانيا، وانشاء الله هترجع احسن من الاول وهتمشي وتتكلم.
حياه: يارب يا يحيي.
يحيي: هاه، هتخرجي بعد اسبوع زي ما الدكتور قال.
حياه: إنشاء الله.
يحيي: خلاص انا هجيلك اخدك.
حياه: عاصم ابن عمي جاللي مره مع انكل مراد، مش كده برده ولا ده حلم؟
يحيي: هو فعلا جالك، وكمان ساعدنا كتير اوي ف أننا نرجعلك حقك.
دول حتي كلهم عندنا ف الفيلا.
حياه: كلهم مين؟
يحيي: عاصم والمدام بتاعته، واخته قمر، وقريبتهم شوق.
بس تقريبا هيمشو بعد كام يوم.
حياه: يارب يفضلو لغيت ما اخرج علشان اتعرف عليهم.
انا معرفش حد فيهم غير سامر وقمر.
يحيي: تعرفي أن عاصم ده انا حبيته جدا وبعتبره اخويا الكبير.
ويمكن لو حبيتي وافقت يبقا حمايا.
حياه: حبيبتيك مين ديه؟
يحيي: قمر اخت عاصم.
حياه: لاء.
يحيي: حياه بنت عم عاصم.
حياه: بس انا خلاص مبقيتش انفع لاءي حاجه.
انا هعيش حياتي كلها احاول اصلح اخطاءي واقرب من ربنا سبحانه وتعالى.
يحيي: اولا ربنا يوفقك.
وبعدين انتي خلاص خفيتي.
حياه: لكن لسه نفسي مكسوره وقلبي بينزف.
يحيي: خلاص اللي حصل حصل.
حياه: بس ازاي قدرتو ترجعو كل حاجه من نهله وابنها؟
يحيي: ده موضوع يطول شرحه، لما تخرجي بالسلامه هنحكيلك كل اللي حصل.
حياه: إنشاء الله.
يحيي: طاب انا جاتلي فكره حلوه.
حياه: خير؟
يحيي: تسافري الصعيد مع عاصم وتغيري جو.
حياه: انا فعلا محتاجه اغير جو وانسي كل اللي فات.
يحيي: إنشاء الله هتنسي وترجعي الليدي حياه.
عاصم: حياه كل اللي انا عاوزاه اني مرجعش للي فات.
يحيي: انا مش هضغط عليكي، بس عاوزك تخليني ف حساباتك.
انا فعلا بحبك ومن زمان، ونفسي توافقي تتجوزيني.
حياه: ربنا يقدم اللي فيه الخير.
---
مشهد عاصم ومراد
اما عاصم فكان يجلس مع مراد.
عاصم: عمي انا عاوز اطمن علي جدتي وعلي سامر اخوي.
مراد: للاءسف الاستئناف اترفض، لكن سامر ف مصحه السجن وجدتك لسه ف حاله ذهول تامه والزياره ممنوعه عنهم.
عاصم: كان نفسي اطمن عليهم جبل ما ارجع الصعيد.
مراد: كده هتفضو البيت علينا.
عاصم: عاشر يا ابن ادم مهما تعاشر مسيرك تفارج.
وهنا يسمعو صوت صريخ عالي.
عاصم: ده صوت جمر استر يارب.
ليصعد عاصم السلم وهو يجري ليجد شوق ملقاه علي الارض غارقه في دماؤها، وكان مراد قد صعد خلفه.
مراد: شيلها يا عاصم خلينا نوديها المستشفي.
ليحملها عاصم ويذهبو الي المستشفي.
عاصم: دكتور دكتور!
الممرضه: دخلوها ف الأوضه ديه، وانا هبلغ الدكتوره حالا.
وتحضر الطبيبه للكشف.
الطبيبه: حاله اجهاض ولازم نعملها عمليه لتنضيف الرحم.
عاصم: اعملي اي حاجه بس المهم شوج تكون بخير.
الطبيبه: إنشاءالله.
وبعد تلت ساعات…
الطبيبه: الحمدلله العمليه انتهت والمريضه ف الافاقه.
عاصم: يعني هيا بخير؟
الطبيبه: اه الحمدلله، لما تفوق هخليكم تطمنو عليها.
عاصم: شكرا لحضرتك.
عاصم: الحمدلله ربنا مرايدش للعيل يتولد وهو ولد حرام.
مراد: ربنا دائما عنده الاحسن
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق