القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حياة ال عاصم الفصل الثلاثون 30 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية حياة ال عاصم الفصل الثلاثون 30 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات




رواية حياة ال عاصم الفصل الثلاثون 30 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



#سلوي_عوض 

#حياة_ال_عاصم 

بارت 30

 وهنا تتصل منيره بعاصم خبر ايه يا عاصم مالها شوج

عاصم: شوج سجطت

منيره: يا نضري يا خيتي

عاصم: الحمدلله كده احسن ليها

منيره: وهيا عامله ايه دلوك

عاصم: عملولها عمليه وهيا ف الافاجه دلوك الدكتور جال هتفوج وهتبجا زينه بس هيبجا فيه الم وهتاخد مسكن مع مضدد حيوي

منيره: طاب ابعتلي العنوان عشان اجي اطمن عليها وكمان حور بتبكي عاوزاها

عاصم: طاب خليكي انتي عشان متتعبيش

منيره: له حن عليك ابعته انا كويسه

عاصم: حاضر هبعتهولك حالا اهو بس خلي بالك وانتي جايه


لتغلق منيره الهاتف مع عاصم وتذهب الي غرفه علاء لتطرق علي الباب.

علاء: ادخل

وهنا تدخل منيره لتجد حور تبكي.


حور: طنط منيره انا عاوزه شوشو

منيره: شوشو ف المشتشفي

علاء: ليه

منيره: بحزن أصلها سجطت يا روحي وعاصم بيجول أنها تعبانه جوي وكمان عملولها عمليه كبيره انا هااروح اشوفها

حور: خديني معاكي يا طنط

منيره: تعالي يا حبيبتي

علاء: انتي في حد رايح معاكي

منيره: له رايحه وحدي

علاء: انا جاي معاكي

منيره: ماشي وكده كده عاصم بعتلي العنوان

علاء: طاب تمام


ليذهبو ثلاثتهم الي المستشفي لتتصل منيره علي عاصم.


منيره: انته فين

عاصم: معلش يا منيره اتصلوا بينا من السجن وجدتي تعبانه جوي هنروحو نشوفوها انا وعمي مراد اسمعي انا هتصلك علي يحيي ياجي يروحك

منيره: متشغلش بالك انا معايا علاء وحور

عاصم: علاء اش عجب يعني

منيره: اصل حور جعدت تبكي وعاوزه شوج فجولتلها تعالي معاي فعلاء جال يوصلنا هو

عاصم: طيب تمام اطمني علي شوج وابجي كلميني طمنيني

منيره: حاضر خلي بالك انته بس من نفسك


لتغلق منيره الهاتف مع زوجها لتتحدث الي علاء.


منيره: عاصم وعمي مراد راحو السجن عشان يطمنو علي الجده كريمه أصلها تعبانه شويه تعالي احنا نطمنو علي شوج


وبالفعل يدخلو غرفه شوق.


حور: طنط شوشو حبيبتي انتي تعبانه

حور: باءلم تعبانه شويه بس يا حبيبتي

منيره: الف سلامه عليكي يا شوج اجر وعافيه إنشاءالله

شوق: الحمدلله على كل حال علي جد ما انا زعلانه علي عيلي اللي راح مني لكن بحمد ربنا أنه راح عشان ميعيشش ف الدنيا وهو واد حرام

منيره: ربنا يعوضك خير متاجي معايا ياحور اروح اجيب عصير

علاء: خليكي انتي وانا اروح

منيره: اصلي عاوزه اخش الحمام كمان


لتخرج منيره وتتركهم.


علاء: الف سلامه عليكي شوق

شوق: الله يسلمك معلش تعبتك معايا

علاء: لاء مافيش تعب ولا حاجه

شوق: ممكن اطلب منك طلب هو صعب شويه بس انا عشمانه فيك

علاء: اتفضلي

شوق: ممكن تاخدني معاكم إنشاءالله حتي اشتغل خدامه عنديكم بس ابجا جار حور امانه عليك

علاء: لاء طبعا خدامه ايه اسمعي يا شوق وكويس أن احنا لوحدنا علشان اتكلم معاكي انا قررت انقل كل شغلي واعمالي هنا ف مصر وكمان ده بعد موافقتك طبعا انا هطلب ايدك من عاصم ونتجوز بس علشان تبقي عارفه ان جوازنا هيكون علشان حور بنتي بتحبك لكن انا الصراحه لسه ما حسيتش باءي مشاعر من ناحيتك لكن جايز مع الايام الحب يتولد مابينا بس لو وافقتي تحكيلي عل كل حاجه

شوق: انا فعلا عاوزه احكي مع اي حد غير اهلي عشان يجوللي انا غلط ولا صح والجواز انا موافجه عليه اهم حاجه اكون جار حور وانا هجولك علي كل حاجه 

اما عاصم ومراد فها هم قد وصلو الي مستشفي السجن ليجدو كريمه قد فارقت الحياة

الطبيب: البقاء لله الحجه توفت بسكته قلبيه

عاصم: ليبكي عاصم علي جدته الله يرحمك يا جده اتبهدلتي ف اخر ايامك

الطبيب: احنا هنخلص إجراءات الدفن وتقدرو تاخدوها تدفنوها بس هيا طلبت طلب قبل ما تتوفي قالت إنها جالها ابنها عامر ف المنام وقالها عاوزك تدفني جنبي مش كفايه عيشت بعيد عنك ف الدنيا

الطبيب: لكن قالت إن ابنها عامر عايش

مراد: لاء فعلا عامر ابنها توفي وخلاص هندفنها جنبه علشان ديه وصيه متوفي ولازم نتفذها

عاصم: خلاص اللي تشوفه يا عمي مراد انا هتصل علي يحيى وعلاء علشان يبقو معانا


وبالفعل يتصل مراد علي يحيي ليبلغه بما حدث.

يحيي: حاضر انا جايلكم حالا


اما شوق فكانت قد قصت علي علاء كل ما حدث لها.


علاء: بحزن معقوله حصلك كل ده

شوق: انا نفسي اعرف انا ليا ذنب في اللي حصل

علاء: لاء طبعا انتي اتخدغتي واضحك عليكي لاءنك كنتي ساذجه بس اللي عاوز اعرفه انتي لسه بتحبي سامر ده

شوق: ابدا والله انا وكلت ربنا يجيبلي حجي منيه


ليســمع علاء صوت رنين هاتفه.


علاء: ايوه يا عمي

ليبلغه مراد بما حدث.

علاء: انا جاي حالا

شوق: في حاجه؟

علاء: للاءسف جدتك كريمه توفت

شوق: ببكاء الله يرحمها ظلمتني

علاء: سامحيها ياشوق هيا بين ايادي ربنا

شوق: ربنا يسامحنا كلنا

علاء: عن اذنك علشان اروح اقف معاهم

شوق: اتفضل


وهنا تدخل منيره ومعها حور.


منيره: فيه ايه علاء بيجري كده ليه

شوق: اصل جدتي كريمه اتوفت

منيره: لا حول ولا قوه الا بالله الله يرحمها متزعليش انتي لسه جايمه من عمليه والزعل عفش عليكي

شوق: علاء طلب يتجوزني

لتزغرت منيره بفرحه.

منيره: معلش اصل الفرحه نستني اتصل بجا علي ابوي عشان تطلجي منيه

شوق: انا حكيت لعلاء كل حاجه حصل معايا وهو جاللي أنه هيتجوزني عشان حور بته بتحبني وأنه هيعيش هنا ف مصر

منيره: اخبار حلوه اهي اصبري بجا اتصل علي ابوي


لتتصل منيره بالفعل علي والدها وتخبره بما حدث.


محسن: انا جاي مصر عشان اوجف جار عاصم

منيره: ماشي يا ابا


وبعد ساعات يتم دفن كريمه وسط حزن الجميع وهنا يصل محسن.


مراد: ياله يا جماعه نروح علشان الحج محسن يريح من السفر

عاصم: حاضر


وبالفعل يذهبو الي فيلا مراد ليجدو قمر ومنيره ف انتظارهم.


عاصم: جدتكم اتوفت

لترتمي قمر في حضن أخيها وتبكي شوق حزنا علي جدتها.


محسن: ادعولها حرام البكا

علاء: انا عارف ان الظرف مش مناسب بس انا بطلب ايد شوق منك يا عاصم

عاصم: ناخدو رءيها الاول

شوق: طاب

الحج محسن: عاصم الحج محدش طلجك بعد كتب الكتاب علي طول بس كان هيكتب العيل اللي نزل باءسمه والصراحة انا اللي طلبت كده

منيه: ومحدش كان عارف غيرنا احنا الاتنين بس

منيره: حلو جوي يبجا نكتبو الكتاب

عاصم: انتي ايه اللي خرجك من المشتشفي يا شوج

منيره: الدكتور جال خلال هيا ممكن تروح

عاصم: يبجا نسافرو الصعيد عشان تغيري جو ونشوفو مصالحنا

يحيي: اصبر بس كام يوم تكون حياه خرجت بالسلامه ونسافر كلنا سوا

مراد: وانته تسافر ليه انته كمان

عاصم: ما انته كمان ياعمي هتسافر معانا عمي عوض موصيني انك لازم اسافر معانا الصعيد نفسه يشوفك وبالمره تجعد معانا كام يوم ولو اني مهما عملت مش هجدر اردلك جميلك

مراد: تاني والله لو قولت كده تاني هزعل منك بجد

عاصم: له خلاص

مراد: طيب انا كمان عندي خبر حلو

منيره: خير يا وش الخير

ليضحك مراد.

مراد: مدام نهال جايه اخر الاسبوع وانشاء الله هتكون تمام التمام

عاصم: بجد يا عمي

مراد: اه والله

عاصم: اللهم لك الحمد والشكر

وتمر الايام واليوم هو يوم خروج حياه من المستشفي وكان يحيي قد انتهي من إجراءات المصحه لتخرج معه حياه ويذهبو الي فيلا مراد ليجدو نهال قد وصلت من المانيا وهيا في كامل صحتها


حياه: مامي الف حمدالله علي سلامتك

نهال: لتحضنها والدتها حياه حبيبتي وحشتيني اوي

حياه: وانتي اكتر يا مامي

نهال: الله انتي اتحجبتي

منيره: معجوله انتي جريبه عاصم وجمر

حياه: اه انا بنت عمهم

منيره: ده انتي حلوه جوي احلي من البت جمر بكتير يخربيت جمالك ده انا اللي واحده زيي زيك هتجنن علي حلاوتك

حياه: ميرسي ليكي اوي

منيره: خلاص انا غيرت رايي هسمي بتي حياه عشان تبجا حياه

عاصم: اسم جميل

قمر: مش كتي هتسميها جمر

منيره: طاب غوري بس بلا جمر خليكي واجفه يا حياه دجيجه وجايه

حياه: هيا راحت فين؟

عاصم: متاخديش عليها أصلها مجنونه شويه

قمر: جول شويات


وهنا تدخل عليهم منيره ومعها برطمان السكر وهيا تاءكل منه وتنظر الي حياه


حياه: بتعملي ايه؟

منيره: ببصلك واكل سكر عشان البت تطلع حلوه زيك

حياه: مش فاهمه

عاصم: جولنا متاخديش عليها

منيره: انا عندي ليكم خبر حلو

قمر: خير

منيره: انا خفيت خلاص ومبجاش عندي حاجه يوم ماكت بزور شوج ف المشتشفي عملت تحاليل وطلعت زي الفل

عاصم: مش انتي من بدري جايله انك خفيتي

علاء: مخلاص بقا ما انته عارف كل حاجه

منيره: عارف


ليقرب عاصم من منيره ليقبل رءسها


عاصم: الف حمدالله على سلامتك والله لاءدبح تلت عجول

محسن: فهمونا فيه ايه

عاصم: انا هجولكم كل حاجه


ليقص عليهم عاصم كل ما قاله له علاء


محسن: صح مجنونه زي ما عاصم بيجول

نهال: الف سلامه عليكي يا بنتي

مراد: بمناسبه الجمع السعيد ده انا بطلب ايد مدام نهال منك يا عاصم

عاصم: وانا موافج يا ولدي

مراد: نعم؟

عاصم: انته وولدك هتاجو معانا الصعيد اه وعلاء كمان وتطلبوهم مني وانا ابجا افكر


ليضحك الجميع علي عاصم


---


 وبالفعل يذهبو جميعهم الي الصعيد


محسن: والله نورتو الصعيد كلاته

مراد: ده بنورك يا معلم محسن


وهنا يدخل عليهم العم عوض


عوض: مراد الغالي بالحضن يا شجيجي كده بردك متساءلش ف عوض صاحبك كل المده ديه يعني لولاش عاصم كان زمانا لسه منعرفوش حاجه عن بعض

مراد: وحشتني يا عوض ايه ده انته عجزت اوي ياراجل

عوض: انا عجزت لكن انته صلاه النبي عليك لساتك شباب

عاصم: له وهيتجوز كمان

عوض: يا راجل طاب الف مبروك

محسن: اجعد يا عوض عشان ناكلو لجمه

عوض: لما خلاف يا جي


وهنا يحضر خلاف


خلاف: الله اكبر استاذ علاء حمدالله على سلامتك

علاء: الله يسلمك

محسن: الحبايب كلهم متجمعين ربنا يزيدنا ما ينجصنا ابدا ياله يا منيره خدي البنته وجهزو الوكل

منيره: بس كده من عيوني

عاصم: منيره براحه علي نفسك خلي بالك علي جمر بتي

منيره: جمر مين ديه انا خلاص هسميها حياه زي العسل ديه والله انا لو راجل كت اتجوزتها

يحيي: خلي مراتك تخف يا عاصم انا بغير


ليضحك الجميع عليهم

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close