رواية المشاغبه والظابط الفصل الثاني 2 بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية المشاغبه والظابط الفصل الثاني 2 بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 2
ياسمين: انا حيوانه يا محامي نص كم
ياسين: علي أساس إن انتي دكتوره عدله يااللي موتي البقره
ياسمين: ده طب حديث وبعدين ده عمرها اعترض علي أمر الله
---
ياسين: طيب روحي شوفي وراكي ايه عشان انا سايق بدل ما اعمل حادثه وتبقي بسببك
ياسمين: طيب اروح اشوف عزيزه
لتذهب ياسمين الي والدتها
ياسمين: متخلصي خلينا نشتري الحاجات اللي عايزينها عشان نلحق الحنه اصل انا ناويه اغني
عزيزه: طيب ابقي غني عشان اقصلك لسانك عايزه تبوظي ليله الحنه بتاعت البنيه عشان تعنسي زيك
ياسمين: تعنس زيي انا لو قلت يا جواز مش هلاحج علي العرسان
عزيزه: كلمتي اخوكي
ياسمين: اه يا اختي وجاي في السكه
عزيزه: طيب يلا تعالي زمان المحلات فتحت
ياسمين: هجيب كل اللي عايزاه
عزيزه: ماشي بس اخلصي اقفلي الباب بالجفل: ابوكي معاه مفتاحه هو
اخوكي جالك جدامه كتير
ياسمين: ده لسه طالع من مصر
تضحك ياسمين في سرها
ياسمين: احسن يا ياسين هتيجي مش هتلاجي حد وتتلطع في الشارع
عزيزه: بتضحكي علي ايه يا مجنونه
ياسمين: هو الضحك حرام
وبعد أن اغلقو باب المنزل وهم في طريقهم الي المحلات ليشترو احتياجاتهم يتقابلو مع المعلم شحته
ياسمين: ابويا اهه ابا يا أبا
شحته: علي فين العزم
ياسمين: هنشتري عبيات عشان الحنه
شحته: طيب خلصو جوامك عشان سنيه محتاسه وحديها
عزيزه: حاضر يا اخوي
شحته: طيب انا هروح أوكل البهائم واسحم واغير واجي وراكم مالك يا ام ياسين زعلانه لي
عزيزه: اصل فيه خبر يعني هيزعلك
---
شحته: استر يارب فيه ايه بس
عزيزه: الغندوره بتك موتت البجره بولدها جال بتولدها ولاده حديثه جامت فطستها مقطوعه الصريمه ديه
شحته: يا شيخه خضتيني وايه يعني فداها الف بجره المهم بتي الدكتوره
لتصرخ عزيزه
عزيزه: هتجيبولي الجلطه انته وبتك
شحته: وماله تيجيكي وبتي تعالجك
عزيزه: هو حد جالك اني بهيمه
ليضحك شحته: له مين جال ياله روحو هاتو عوايزكم
ياسمين: مرتك عايزاني اشتري عبايه واحده بس وبتجوللي كمان خساره فيكي يا عانس
شحته: ليه هيا هتجيبلك من بيت ناسها
عزيزه: مالك ومال ناسي انته
شحته: مش خساره فيها تعالي يا حبيبت ابوكي اجيبلك كل اللي تعوزيه
ياسمين: ربنا يخليك ليا يا أبا
ليذهبو ثلاثتهم وتشتري ياسمين كل ما تريد
عزيزه: ياله نروح رجلي وجعاني
ياسمين: ابا الدكان ده بيعمل وكل يجنن تعالي نتغدو
شحته: تعالي يا حبيبت ابوكي
عزيزه: ما احنا هنتغدو عند سنيه ليه بس المكاليف ديه
ياسمين: انا عايزه اكل من هنا بيعملو كريب وفطائر باللحم تجنن
شحته: سيبك من امك تعالي يا بتي
اما ياسين فكان قد وصل الي منزلهم ليجد الباب مغلق
ياسين: راحو فين دول بس يمكن عند خالتي اتصل عليها
ليتصل ياسين علي خالته سنيه
ياسين: خاله هما الجماعه عندك
سنيه: له لسه ماجوش ليه
ياسين: اصلي جيت لجيت الباب مجفول بالجفل
سنيه: حمدالله علي سلامتك يا ولدي
ياسين: الله يسلمك خلاص هتصل عليهم
ياسمين: ابا هات محمولك اكلم ورده عشان محمولي فاصل شحن
شحته: خدي يا بتي
لتاءخذ ياسمين هاتف والدها وتغلقه لتمثل أنها تتصل بورده
ياسمين: مردتش هاتي محمولك انتي يا اما
عزيزه: خدي يا اختي
لتفعل ياسمين مافعلته في هاتف ابيها
ياسمين: مبتردش الجزمه عامله فيها عروسه
اما ياسين فكان يتصل علي هواتفهم ليجدها مغلقه
ياسين: استر يارب ليكون جرالهم حاجه هات العواجب سليمه يارب اريح ف العربيه وربنا يجيبهم بالسلامه يارب
---
ليجلس ياسين داخل سيارته ليشعر بالنعاس وبعد تلت ساعات يستيقظ
ياسين: ياخبر انا نمت كل ده ومعجول ماجوش لغيت دلوخت انا كده اتوغوشت
لينظر حوله ليجد ياسمين تخرج لسانها له وهيا تضحك
ياسمين: هاه شربت المجلب يا محامي النجر
عزيزه: حمدالله علي سلامتك يا ولدي
ياسين: كتو فين وجافلين المحاميل بتاعتكم ليه
وهنا ياءتي شحته حاملا اكياس كثيره
شحته: انته جيت يا ولدي
ياسين: بغضب انا جاي بجاللي اربع ساعات ونمت ف العربيه من التعب
شحته: ومكلمتناش ليه
ياسين: اتصلت عليكم كلكم ومحاميلكم كلها مجفوله
شحته: ازاي يعني اختك بس اللي محمولها فاصل شحن
ياسمين: لتضحك انا اللي جفلتهم عشان اربيك يا اخوي كده واحد صفر لياسو
عزيزه: شالله يخربيتك شالله يوجع بطنك وتحتاري زي ما حيرتي اخوكي ديه عمايل ناس ديه
ليجري ياسين خلف أخته ليمسكها من طرحتها
ياسين: افتحي الباب يا اما ليجر أخته خشي جدامي
شحته: ايه هتضربها جدامي بعد يدك عنها اختك بتلاعبك فيها ايه ديه
ياسمين: جوله الغبي ده
ياسين: بعد الفرح هربيكي من اول وجديد
---
ياسمين: تعرف تتنيل
شحته: ياله الوجت اتاخر خلونا نروحو الحنه المغرب هييدن
عزيزه: ماكله من بتك كت عايزه اوجف مع اختي تجول عليا ايه دلوك كله منك ياوش النصايب
ياسمين: كده طاب والله ما انا رايحه الحنه انا هطلع انام روحو وحديكو
شحته: عاجبك كده انا كمان مرايحش خدي ولدك وروحي
عزيزه: يا راخل خلص تعالي معايا عشان توجف مع سماعين
شحته: عليا الطلاج مرايح
عزيزه: ارتاحتي انتي كده يا مغدوره
ياله بينا ياولدي
شحته: اوعي تزعلي يا حبيبت ابوكي طول ما انا فيا نفس متزعليش ابدا
ياسمين: مش زعلانه بس هطلع انام
لتدخل ياسمين غرفتها وهيا تضحك
ياسمين: حلال فيك المجلب يا اخوي كل يوم من ده
لتفتح هاتفها لتتصل علي ورده
ورده: انتي فين كده تسيبني يوم حنتي ومتاجيش
ياسمين: ومش جايه خالص
ورده: أخص عليكي
ياسمين: انا اصلا مرضياش عن الجوازه ديه
ورده: خلاص براحتك
لتذهب عزيزه ومعها ولدها الي الحنه
سنيه: كده بردك يا ام ياسين جايه اخر النهار زي الغرب
عزيزه: معلش يا ام ورده متزعليش كنا بنشترو عوايز واتاءخرنا
سنيه: امال فين ياسمين
عزيزه: جاعده ف البيت
سنيه: مجاتش ليه توجف مع بت خالتها ما انتي أن هيا بت فراديه ملهاش اخ ولا اخت
وهنا تدخل عليهم زوجه مرسي أخيهم حميده
حميده: عامله ايه ام ياسين
عزيزه: بخير الحمدلله
حميده: امال فين المحروسه بتك مجاتش معاكي ليه
عزيزه: جايه بعد شويه هيا وأبوها
حميده: بت يا ام الواد يا رجاء تعالي عمتك أم ياسين جات تعالي شوفيها
رجاء: بغرور جايه يا اما لتحمل ولدها تعالي يا مهند
رجاء: اهلا يا عمتي امال فين ياسمين اه يا عيني عشان معنسه وفاتها جطر الجواز مجاتش اصل أهل البلد كلهم هيصعبو عليها
سنيه: فشرتي مين ديه اللي فاتها جطر الجواز بت اختي اجمل بنات البلد كلها لمي دورك يا رجاء وروحي اترزعي مع المعازيم
---
حميده: كلمتنا احنا بس الى واجفت في الزور
سينه:متتلمي يا حميده انتي وبتك وعلي الله واحده فيكم تجيب سيره ياسمين وياله دخلو الحريم يتغدو عشان نحنو العروسه ونفضو الليله
حميده: بلويه بوز واحنا اتكلمنا تعالي يا ام الواد خلينا نغدو الحريم ونعملو باءصلنا
---
عزيزه: خلو عنكم مش عملتو الواجب خلاص انا هكمل الباجي
حميده: جصدك يعني نمشو
رجاء: انا هشوف ابوي هيجول ايه ف كلامك ده يا عمتي
سنيه: بس خلاص خشو اغرفو و كلو الناس
---
تعالي يا ام ياسين نطلعو للعروسه
لتخرج عزيزه علبه قطيفه من شنطه يدها
عزيزه: اه عشان اديها هديتها شوفي كده يا سنيه
سنيه: الله ديه مشخلعه حلوه جوي عجبال منجيبو لعيالك
عزيزه: وديه نجطتك كمان
سنيه: بس ده كتير جوي مكفايه جوزك جاب شوال غله غير البهيمه
لتنظر حميده الي ابنتها بغضب
رجاء: ايه يعني بتغيظونا
عزيزه: وانتو جيبتو ايه
لتضحك سنيه: اخوكي مرسي اداني ميتين جنيه والبلد كلها عرفت ومرته ادتني خمسين ورجاء جابت اتنين كيلو برتكان
لتنظر إليهم عزيزه: ليه يعني انتو فجاري ده حتي عنديكم خير كتير جوي ياله كل واحد بيجدم جيمته
حميده: جصدك ايه
سنيه: جرايه يا حميده عايزه تخربي ليله بتي
---
حميده: انا ولا خيتك اللي مجعده بتها جارها لما عنست
عزيزه: كتر خيرك يا مرت اخوي انا عيالي معنسين خلاص ارتاحتي تعالي يا سنيه نطلعو لعروستنا
رجاء: اه انتو تطلعو تجعدو مع العروسه واحنا هنا خدامينكم
حميده: تعالي نعملو باءصلنا عشان خاطر ابوكي بس
---
لتمر ليله الحنه بسلام وبعدها تذهب عزيزه الي منزلها
عزيزه: لتقول بصوت عالي انتي ياست ياسمين هانم يا اللي جيبتيلي الكلام وخليتي الناس يحرجو دمي
ياسمين: ايه بتزعجي ليه
عزيزه: وانتي دريانه بحاجه مرت خالك وبتها حرجو دمي وكسرو نفسي بتك العانس بتك اللي محدش معبرها
ياسمين: هما جالو كده عليا طاب صبرك عليا بكره ف الفرح هعرفهم العانس ديه هتعمل فيهم ايه
عزيزه: بدل متعملي وتسوي اتهببي ووافجي علي اي عريس من اللي بياجوكي يابتي خايفه العمر يعدي واموت وملحجش افرح بعوضك نفسي اعرف ليه انتي واخوكي معايزينش تتجوزو يكنش حد عاملكم عمل ايوه مافيش غير حميدة انا من النجمه هروح للشيخ حباش يشوفلي ريحتكم
ياسمين: لتضحك حباش وشيخ وبعدين مالها ريحتنا احنا نضاف وزي الفل
عزيزه: بجولك ايه اجلعي الترنك ده
ياسمين: اسمها بيجامه
عزيزه: خلاص اجلعي الزفيته ديه
ياسمين: هتغسلي يعني
عزيزه: اجلعي وانتي ساكته فين شنطه اخوكي
ياسمين: شوفيها مرميه ف اي حته انما ايه النضافه اللي جاتك علي اخر الليل ديه
عزيزه: خلي بالك ورده زعلت منك جوي وخالتك كمان
ياسمين: هروح بكره اصالحهم
عزيزه: طاب ابجي روحي الكوافير عشان يعدلك خلجتك
ياسمين: كوافير مين إذا كت انا اللي هظبط العروسه
عزيزه: اوعي تعملي مجلب من مجالبك مع بت خالتك
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق