القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مغامرات عائلية الفصل السابع والثلاثون 37بقلم همس كاتبة حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية مغامرات عائلية الفصل السابع والثلاثون 37بقلم همس كاتبة حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية مغامرات عائلية الفصل السابع والثلاثون 37بقلم همس كاتبة حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



بارت 37 

نادر بصراخ : انا نادر مش ناصر يا بنت المجنونة  

توقفت حلا و قالت بصدمة : و حياة امك ؟! 

دفعها نادر عنه فوقعت على الارض و هو وقف بصعوبة و يتألم اثر ركلاتها 

نادر بغضب : انتي وحدة متخلفة .. ازاي في بنت بالهمجية دي ؟! 

فارس بذهول : يعني بقالك ساعة بتضربي بالشخص الغلط ؟!!!!! 

تميم بحدة : استنا شوية انت .. ناصر عمل ايه يا حلا ؟ 

وقفت حلا و قد زالت صدمتها و عادت لغضبها 

حلا باندفاع : دايق لارا و … 

صمتت و هي تنظر حولها فاستوعبت الموقف 

فارس و عيناه تشع شرارا : وقفتي ليه ؟ كملي عمل ايه يا حلا ؟ دايق لارا ازاي ؟ 

حلا : هقولك جوة مش قدام الناس 

سحبها فارس من يدها باتجاه البيت و تعبهم تميم و اوس 

نادر بذهول : المتخلفة دي دشملتني و انا معملتش حاجة 

زياد بحدة : بس اخوك السافل عمل .. حلا ما بتضربش حد الا لما يكون عمل حاجة غلط 

نادر : و انا مال اهلي ؟؟ ليه اتضرب و اتهان قدام كل الشباب كدة ؟ 

زياد : انت مش مكسوف على دمك ؟ دي بنت صغيرة جابتك ارض و علمت عليك 

نادر : مهي ما ادتنيش فرصة و هجمت عليا زي الكلبة المسعورة 

زياد : اممم انا هروح اشوف اخوك هبب ايه 


في وسط البيت 

فارس : قولي عمل ايه بالزبط 

حلا :كان باوضة لارا .. و حاول يتحر..ش بيها و يدايقها 

فارس بصدمة : يتحر..ش بيها ؟!!!!! 

حلا : ايوة .. و اول ما شافني هرب على طول زي الفيران 

فارس بجنون : نااااااصرررر 

اندفع نحو الباب الرئيسي ليبحث عنه و لكن امسكه تميم و قال : اهدى شوية يا فارس و ما تعملش شوشرة …  مش عايزين فضايح قبل الفرح 

اوس : اطمنتي على لارا يا حلا ؟ 

حلا : ايوة سبتها مع حبيبة فوق .. هي بس اتخضت شوية ..اساسا هو ما لحقش يعمل حاجة 

اوس : طيب .. فارس لم الحكاية و ما تعملش سين قدام الضيوف .. انا هقول ليزن يدور عليه و يجيبه .. و مش عايز حد من الكبار يعرف حاجة دلوقتي مش  ناقصين مشاكل قبل الفرح 

فارس بغضب مكتوم : ماشي بس انا لو شوفته ما اضمنش اني هسيبه عايش 


تميم : طيب اطلع انت اطمن على اختك .. اوس امشي نروح عند الشباب عيب نسيبهم كدة بعد الاكشن الي حصل من شوية ده 


دلف زياد و وراءه نادر 

زياد : ايه الي حصل بالزبط ؟ 

فارس بغضب : و ديني لو شوفت ابن خالتك الزبالة لاكون مطين عيشته هو و الي خلفوه 

نادر  وهو يتألم  : فارس اتلم .. اااه .. انا اتدشدت على ايد البت دي .. انا هبلغ عليها امن الدولة دي خطيرة ع الشعب 

اوس بحدة : بطل ظرافة و لم الحكاية انت الاخر ما انت كويس اهو 

نادر : ايه الكويس هو انا جاي احضر فرح و لا حصة ملاكمة على ايد الكلبة قريبتك  

حلا بغضب : اخرس  لاحسن اخلص عيلك .. هو انا بس المح اخوك السافل ده هخلص عليكو انتو الاتنين

نادر : و انا مااالي ؟! هو الي زبالة انا ايه الي حشرني بالنص ؟؟ 

حلا : محدش قالك تلبس اسود زيه مش كفاية سحنتك زي سحنته 

نادر : يعني فوق ما انتي غلطانة بتبجحي كمان ؟؟! ما تقول كلمة يا زياد مش ده بيتكم و انا ضيف هنا 

زياد : انت اهبل يا ابني ؟ اخوك عمل مصيبة سودة و هرب .. ده انت تحمد ربنا انها سابتك عايش اصلا .. دي مج..رمة و سوابق 

نادر بذهول : يا انهار اسود .. حسبي الله و نعم الوكيل بس 

فارس بغضب : زياد اتكتم ما تخلينيش افقد اعصابي عليك .. هو رح فين ناصر الزبالة ده ؟

زياد : اكيد هرب 

اوس بنفاذ صبر : اقفلو السيرة دي البيت فيه  ضيوف .. هنجيبه يا فارس و نسيبك تروقه بس يمشو الضيوف الاول 

حلا بضيق : فارس هاتلي طبق لحمة معاك .. يمكن اقدر انسى الي حصل  و اهدى شوية

فارس : ده ان فضل لحمة من اساسه  


اتجه الشباب الى الخارج عدا نادر الدي استلقى على الكنبة بتعب واضح … صعدت حلا الى الاعلى عند لارا 


**********************

في اوضة لارا 


كارما بغضب : منا قولتك ناصر ده زبالة و قليل الادب .. و انتي زي الغبية روحتي كلمتيه ؟! 

لارا ببكاء : مكنتش عارفة ان نيته كدة اقسم بالله .. انا بس عملتله فولو مش اكتر .. هو الي دخل و كلمني برايفيت 

كارما : و انتي رديتي عليه بكل غباء … ده انسان سافل و مش اول مرة يعمل كدة .. ده دايقني انا شخصيا من كام سنة بس و انتي عارفة الحكاية دي كويس … ازاي قدرتي تكلميه 


حبيبة : كفاية .. سيبيها تهدا شوية حرام عليكي .. لارا انتي غلطتي و كل الناس بتغلط .. بس لازم تكوني اتعلمتي من الغلط ده و ما تتعامليش مع رجالة غرب تاني 


دلفت حلا و قالت بغضب : انتي بتكلمي مين يا حبيبة ؟ دي بنت تافهة و معندهاش اخلاق و دي مش اول مرة 

لارا بحرقة : اخرسيييي .. انا معملتش حاجة هو الي طب عليا و حاول يقرب مني .. و اول ما عمل كدة انا صوتت 

حلا : ما تكدبيش .. الي بيغلط مرة بيغلط الف مرة .. ده انا لسا مخلصاكي من يومين .. كام مرة لازم تحصلك مصيبة عشان تفوقي ؟! كام مرة لازم انجدك عشان تحسي بقيمة شرفك و سمعة عيلتك ؟؟ انتي عايزة تمشي على حل شعرك و خلاص ؟! ايه الي عايزاه بالزبط قولي ؟


لارا بحرقة : انتو ليه محسسيني اني رخيصة و ببيع نفسي ؟! مهما كان الي انا عايزاه مش هفرط بشرفي .. و ما كنتش عايزة حد يقرب مني كدة .. انا بس كنت عايزة احس اني حلوة بعين حد .. هنا محدش طايقني و عمري ما كلمت حد و اتقبلني زي ما انا .. كل صحابي البنات عندهم بويفريند و انا لا .. عايزة احس لمرة وحدة اني حلوة و في حد عايزني بجد 


حلا بملل : رجعنا لسيرة البويفريند تاني .. انتي متخلفة يا بت ؟! بصي لنفسك في المراية يختي .. منتي زي فلقة القمر اهو .. ضروري الرجالة تكون طوابير وراكي عشان تحسي انك حلوة ؟!! ضروري تحطي نفسك بموقف زبالة زي ده عشان يبقى عندك حبيب ؟! 


حبيبة : انا مش فاهمة يا لارا انتي جايبة الكلام ده منين ؟ .. مين الي قالك انك وحشة عشان تتجنني كدة ؟ 


لارا ببكاء : محدش قالي .. بس محدش اهتم بيا .. انتي اول ما تروحي لمكان كل الرجالة بتبصلك و بيبقى الكلام كلو عليكي و على جمالك .. و حتى و انتي مش هنا كل العيلة بيقعدو يتكلمو على جمالك و يتفرجو على صورك كانك موديل و لا نجمة مشهورة .. و ده اكبر دليل انك حلوة بجد .. لو انا حلوة فعلا كان عملو كدة عشاني 


حبيبة بذهول : مش معقوووول 

كارما : دي اسطوانة كل يوم يا حبيبة ما تركزيش معاها .. عملتو ايه يا حلا مع ناصر ؟ 

حلا : هرب ابن المعفنة  

كارما بغضب : حلا اخرسي و ما تغلطيش بخالتي … هو الي غلط و هو الي يتحمل العواقب … مامته و اخواته ملهمش ذنب 


حلا بحدة : بقولك ايه انا في ست كلاب بتهوهو جوا دماغي مش ناقصاكي .. غوري من وشي قبل ما ابلعك 


جلست حبيبة بجانب لارا و وضعت يدها على كتفها 

حبيبة بهدوء : بصي يا لارا … انا مش هقعد اقولك نصايح عشان انا و انتي عارفين انك لا طايقاني و لا انا طايقاكي .. بس احنا هنفضل قرايب  و من واجبي اساعدك .. لو عايزة تتحبي بجد غيري اسلوبك العدواني ده .. انتي اول ما حد يكلمك بتهبي بيه رغم انك بنت حلوة اوي و جمالك ده اي بنت بتتمناه … بس اهو انتي شايفة محدش بيفكر بالجمال الايام دي .. اي وحدة ممكن تبقى انجيلينا جولي بكام عملية بس .. الاهم من الجمال هو الاسلوب يا لارا 


لارا بدموع : يعني لازم اغير طبيعتي عشان اعجب الناس ؟ 

حبيبة : لا مش شرط .. بس لازم يكون عندك انضباط و ما تطبيش بالناس و تجرحي اي حد بتشوفيه .. انتي جرحتي اقرب الناس ليكي بسبب لسانك ده .. حتى اختك الكبيرة ما سلمتش منك رغم ان باين عليكي قد ايه بتحبيها .. صدقيني لما تحاولي تغيري من نفسك هتحسي ان كل الناس بتحبك و خايفة عليكي 


لارا و هي تمسح دموعها بعنف  : انا اصلا شلت الحكاية دي من بالي .. انا وعدت ماما مش هركز غير بمذاكرتي .. بس و الله العظيم الي حصل ده غصب عني …هو شاف الفولو من هنا راح كلمني من هنا و جيه اوضتي و انا حاولت اطرده … بس خلاص انا اتعلمت من الموقف ده مستحيل ارجع اكلم حد تاني و هعمل الاكونت بتاعي برايفيت و مش هركز غير بالمذاكرة 


حبيبة بهدوء : عين العقل .. يكون احسن برضو لو تهتمي بالحاجات المناسبة لسنك .. بكرا هتكبري و تعيشي الحياة الي انتي مستعجلة عليها دلوقتي 


زفرت حلا بضيق و اتجهت للخارج و تبعتها حبيبة 


حلا بغضب : شكلها مش هتتربى بنت الكلب دي

حبيبة : بصراحة اول مرة بحياتي اتعاطف معاها .. حلا البنت دي مهمشة و محدش فينا بيكلمها 

حلا : مهي الي عملت بنفسها كدة .. كل ما وحدة تكلمها تبردها بلسانها .. لو تتلم كانت هتبقى وحدة مننا زي كارما 

حبيبة : دول بنات صغيرين يا حلا لازم نقف جنبهم و نفهمهم مش نتخانق و خلاص 

حلا بضحكة : انتي ليه محسساني انك كبيرة يعني ؟ ما كلهم تلات سنين الفرق بينك و بينهم  

حبيبة : على اساس يعني ان انتي الكبيرة .. ده انتي اتولدتي من هنا و ماما حملت بيا من هنا 

حلا : بس تحسي ان في اختلاف بينا و بينهم مش كدة ؟ 

حبيبة : الي انا شايفاه اني مجرد ما دخلت سن العشرين اتقلبت .. كأني كنت مجنونة و عقلت .. معرفش ايه الي حصل بالزبط .. بس هما بيمرو بمرحلة المراهقة طبيعي يكونو طايشين  … و انا و انتي كنا كدة على فكرة بغض النظر يعني عن اختلاف الهوايات 

حلا : هيا الدراسات بتقول ان سن العشرين هو سن الوعي و التحكم بالمشاعر .. قبل كدة الواحدة بتكون عايزة تثبت نفسها و خلاص .. بس بعد العشرين بتبقى عاقلة اكتر و بتعرف تاخد قراراتها .. و سن التلاتين ده بقا … 

حبيبة بمقاطعة : بس بس .. انا مش ناقصة فلسفتك دي .. امشي نرجع الحفلة البنات مستنينا 


**********************************


بعد ساعتين .. انتهى الحفل و غادر جميع اصدقاء تميم و فريدة


اوس : يزن .. لقيته و لا لسا ؟ 

يزن : لسا بيدورو عليه .. انت دورت كويس في البيت ؟ 

اوس : حلا قالت هرب ما اعتقدش هو غبي لدرجة انه يستخبى في بيتنا 

نادر : اقسم بالله كنت حاسس انه هيعمل حركة ناقصة ..  ماما طول السكة فضلت تقوله دول صعايدة .. ما تتهورش معاهم .. دول ما بيرحموش ..دول ايدهم و الدبح .. بس مفيش فايدة فيه هيفضل صايع طول عمره 


اوس : كويس انه عارف … ما تزعلش من الي هعمله بيه بس اشوفه يا نادر 


يزن : اوس انا بقول لازم تقدم بلاغ بالقسم و انا هكمل الباقي

اوس : لا مش عايز شوشرة قبل الفرح .. انت بس جيبهولي و انا هتصرف 

يزن : ما بلاش جنان يا اوس .. انت كدة هتودي نفسك بداهية 

اوس : معلش اعمل زي ما بقولك بس 

يزن لنادر : طب هات نمرة تيلفونه هكلم صحابي و اخليهم يحددو الموقع عن طريق الموبايل 

نادر : تميم اديه النمرة انا جسمي متدشدش هروح انام 

تميم : يخربيت الندالة بتتعاون معانا على اخوك ؟ 

نادر : اقسم بالله لولا الحرام كنت دبحته من زمان زي البهايم .. ده بني ادم زبالة و مش اول مرة اكل علقة عنه .. انا هروح اخد شاور قبل ما انام يمكن ارتاح شوية 

يزن : خلصوني هاتو نمرة الموبايل 

تميم : سجل عندك


بعد ثواني 

تميم : انا بفكر اخد شقة بعيد عن هنا 

اوس باستغراب : ليه ؟! 

تميم بملل : طلعت روحي .. طهقت من العيشة دي .. مفيش يوم بيعدي من غير خناقة او مشكلة .. انا مش هقدر اعيش و حياتي متلخبطة كدة .. ده انا ما صدقت الي في البيت عقلو يقوم يجيلنا الزفت ناصر بمصيبة جديدة .. لا و المرادي مش حاجة تافهة دي فيها شرف 

اوس : معلش يا تميم .. البيت متكركب عشان كلنا مجتمعين .. بعد فرحي كلنا هنمشي و تفضل مع مراتك لوحدكم 

تميم بزفير  : على قد ما بحب اللمة دي على قد ما بتجيب مشاكل 


نزلت البنات الى الطابق الارضي بعد انتهاء حفلتهن .. مجرد ان لمح اوس حبيبة اشار لها ان تنظر للهاتف .. ثم صعد للاعلى 


دينا باستغراب : فين ماما ؟! 

حبيبة و هي تراسل اوس : الستات كلهم في المطبخ من الصبح بيشتغلو .. انتي عايزاها ليه ؟ 

دينا بهمس : قالتلي انها عايزة تكلم يزن معرفش ليه 

حبيبة بخبث : عايزة تعاين عريس بنتها 

دينا بحدة : اتلمي يا حبيبة .. انا مش عايزة اتخطب دلوقتي 

حبيبة باستغراب : ليه ان شاء الله ؟! 


في هذه اللحظة نظر يزن الى دينا بابتسامة فابتسمت له بتلقائية 


حبيبة بخبث : واضح انك مش عايزة تتخطبي .. و واضح اوي كمان 

دينا بغيظ : قولتلك اتلمي .. اوك انا بحبه بس عايزة وقت افكر اكتر 

حبيبة : مفيش داعي عينيكي فاضحاكي .. هروح انا بقا لحضن خطيبي و انتي خليكي كدة قاعدة لوحدك زي قرد قطع 

دينا : قرد بعينك يا ام لسان و نص  

اتت حلا و هي تحمل طبق كبير بيدها 

حلا و هي تاكل : اللحمة دي مش مستوية كويس على فكرة 

دينا : و بتاكليها ليه ان شاء الله ؟! 

حلا : حرام نعمة ربنا لازم تتاكل 

دينا : اممم مش طفاسة يعني ؟!  

حلا بصوت عالي : فاااااارس .. هات الجاتوه الي فضل ورا الشباب 

دينا بقرف : انتي ما بتشبعيييش ؟!! هتاكلي بواقي الاكل كمان ؟؟؟ ايه القرف ده ؟! 

حلا : اومال اسيب الاكل يترمي ؟! انتي عايزاني ادخل جهنم عشان حتة جاتوه ؟! 

دينا  : ده انتي شوية و هتاكلي مال اليتيم يا بت .. ارحمي نفسك شوية .. الاكل ده بيروح فين انا مش فاهمة .. ده انتي ارفع من خلة السنان 

حلا : اممم .. منتي لو شفتي العرض الي قدمته في حفلة الشباب كنتي عرفتي الاكل بيروح فين .. ده انا بحرقه كله و انا بضرب الرجالة 

دينا باستغراب : ضربتي مين ؟! 

حلا : يووووه يقطعني هو انا ما قولتلكيش ؟ 

دينا : لا ! 

حلا : امشي نقعد و حكيلك بالتفصيل


**************************


على البلكونة الخلفية 


حبيبة بدلع : اتأخرت عليك ؟ 

اوس و هو يشدها من خصرها : اممم .. بس هعديهالك المرادي 

ابتسمت و حضنته بقوة 

اوس : حبيبتي 

حبيبة : اممم 

اوس : كلمتي لارا ؟ 

حبيبة باستغراب : و بتسأل ليه ؟! 

اوس : عايز اعرف ان كانت هيا الي كلمته و لا هو الي … 

حبيبة بمقاطعة : هو يا اوس .. لارا مش غبية للدرجادي .. مهما كانت متهورة و لسانها طويل مستحيل تكون بالرخص ده 

اوس بزفير : طمنتيني .. كنت قلقان يعني لو كانت هيا الي .. مش عارف اتكلم بصراحة .. دي مهما كان بنت عمي 

حبيبة بغيرة : و انت ليه مهتم بالموضوع اوي كدة ؟ 

اوس بجدية : فارس متهور اكتر من لارا بالف مرة .. يعني ممكن يأذي اخته لو ده حصل فعلا .. ما تتغريش بهزاره و رخامته .. هو برضو غيور و عنيف و يمكن اكتر من حلا 

حبيبة بقلق : معقولة يأذي حلا بعد الجواز ؟! 

اوس بضحكة جانبية : ده الي بتفكري بيه ؟ حلا دي مفترية و مش سالكة .. لو شفتي نادر المسكين ايه الي حصله على ايدها بس  

حبيبة بضحكة : اوك هيا اندفاعية بس برضو دايما بتكون على حق .. مش هنسى ازاي قدرت تمشي كل الي بالزنزانة على مزاجها و ما سمحتش لحد يأذينا 

اوس و هو يملس على شعرها  : سيبك منها دلوقتي و قوليلي امته تحبي نجيب فستان الفرح ؟ 

حبيبة بابتسامة : بعد فرح فريدة .. عشان اكون رايقة و بالي فاضي 


توقف زياد عند باب البلكونة  فور ان شاهدهم 

زياد : اوس .. موبايلك بيرن بقاله ساعة 

اوس باستغراب : مين الي بيكلمني الساعة دي ؟ 

زياد : زوما .. ما تنساش تعزمه على فرحك 

اوس : حبيبتي هروح اكلم صاحبي و ارجعلك 

حبيبة : اوك يحبيبي 

ذهب اوس باتجاه غرفته 

زياد بخبث : حبيبة .. ممكن خدمة قد كدة يعني ؟ 

حبيبة باستغراب  : اتفضل 

زياد : ايه رايك تروحي تقولي لغادة اني مستنيها هنا ؟! 

حبيبة بضحكة : بس كدة ؟ من عنيا الاتنين 

اتجهت للداخل لاخبار غادة .. فور ذهبها صعدت انيسة على السلم و اقتربت من زياد الذي يتصفح هاتفه 


انسية بهمس : زياد 

زياد بفزع : اعاا .. خضتيني منك لله 

انيسة و هي تقترب منه : زياد انت ليه بتتجاهلني كدة ؟ 

زياد : طب ما تقربيش لو سمحتي 

انيسة بخفوت : بس انت عارف اني بحبك و ما اقدرش ابعد عنك 

زياد بحدة : انيسة فوقي .. ما تتجننيش زي اخوكي لاحسن اعمل بيكي زي ما هعمل بيه 

انيسة بفحيح : انت تعمل الي انت عايزه .. المهم تفضل قدام عنيا 

زياد بغضب : قولتلك ابعدي عني .. انا  دلوقتي راجل خاطب و بحب خطيبتي 

انيسة : ما يفرقش معايا .. كفاية عندي اني انا بحبك .. و بعدين انت قولت الكلام ده قبل كدة و فركشت خطوبتك 

زياد بغضب عارم : ما تخلينيش اتصرف بطريقة مش هتعجبك 

اقتربت منه اكثر و احاطت يداها رقبته سرعان ما دفعها و كأن عقربا قد لدغه 


اختل توازنها فسقطت عن السلم و تدحرجت و هي تصرخ بصوت عالي جعل الجميع يلتم على صوتها 


غادة بفزع : زياااااد .. في ايييه ؟!  

زياد و هو يتنفس بسرعة : مفيش بس انيسة حبت تمسح السلم …………….…… يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close