رواية أنا لك ولكن الجزء الثالث الفصل الثالث 3 بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية أنا لك ولكن الجزء الثالث الفصل الثالث 3 بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية أنا لك ولكن الجزء الثالث الفصل الثالث 3 بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية/ أنا لك ولكن ج٣ .. بقلم/ سارة بركات
الفصل الثالث
عمر وهو واقف ورا يحيى:"وربنا إنت فاهمنى غلط."
أدهم وهو بيحاول يطوله:"نعم ياخويا، عاوزنى أبقى مبسوط لما تقول إنك عاوز مراتى."
يحيى بضحكة مكتومة:"يا أدهم إفهم هو أكيد مايقصدش."
أدهم بغضب:"إنت تخرس خالص."
سلمى:"خلاص يا أدهم إهدى وإسمعه، أكيد الموضوع فيه سوء تفاهم."
أدهم بغضب:"سوء تفاهم إيه بس ، إسكتى خالص إنتي كمان."
عمر:"صدقني ماقصدش ، أنا أقصد واحدة زيها يعنى نفسي فى واحده تبصلى بنفس النظرة إللي هي بتبصلك بيها ، أنا عاوز واحدة تحسسنى بنظراتها ليا إنى مافيش غيرى فى الكون كله."
أدهم بضيق:"ياسلام ، وإنت متخيل بقا إنى كده هصدقك؟"
عمر بتنهيده:"لازم تصدقنى ، أنا مافيش أى نيه من نحيتى لآيه خالص صدقنى."
أدهم بتنهيدة:"طمنتني، وبعدين هجيبهالك منين دى؟"
آية بضيق وهي بتبصله:"بتقول حاجة يا حبيبى؟، قصدك إيه يعني بكلامك ده مش فاهمة؟"
أدهم بتوتر وهو بيبصلها:"لا مابقولش، أقصد يعنى ناوي أجيبله عروسة يعني."
آية بضيق وهي رافعة حاجبها:"وهتجبهاله منين دى بقا؟ وتعرفها منين؟"
أدهم بتوتر:"أنا ماقلتش أعرف حد، وبعدين أنا كنت بهزر معاه عادى يعنى."
آية بضيق:"ماشي هعديها."
بهاء بضحكة مكتومة:"إلبس."
أدهم بضيق:"إسكت إنت خالص."
أروى بسعادة وهى بتشيل روفان إللى نايمة:"بما إننا كلنا متجمعين الأسبوع ده مع بعض، إيه رأيكم نتعشى بكرة بره؟"
آية بحيرة وهمهمة:"تصدقي فكره حلوه."
أدهم:"فكره حلوة إيه يا حبيبتى، ماينفعش تاكلي أى حاجه كده."
آية بضيق:"بطل تتحكم في أكلي بقا."
أدهم بضيق:"أنا غلطان إني خايف على صحتك إنتى وليليان؟؟"
يحيى:"إهدى يا أدهم."
آية بتنهيدة وهى بتقوم من مكانها:"اه يا يحيى خليه يهدى، أحسن أنا ماليش خُلق للنكد والخناقات لازم أحافظ على صحة وأعصاب لِي لِي."
أدهم بضيق:"ثوانى كده!،هو مش أنا كنت بقول الكلام ده من شوية؟"
عمر بنفاذ صبر:"بقولكم إيه ، أنا مش فايق لخناقاتكم."
أدهم وآية بصوت واحد وبضيق:"إحنا مش بنتخانق ومالكش دعوة بينا."
بهاء بضحكة مكتومة:"من تدخل فيما لا يعنيه سمع مالا يرضيه."
أدهم:"وإنت كمان تخرس خالص، يلا نمشي كلنا عشان آية تعبت."
آية بإستغراب:"بس أنا ماتعبتش."
أدهم:"لا تعبتى بس إنتي مش واخدة بالك."
يحيى لأدهم:"بس إنت مردتش على كلام أروى."
أدهم بإستفسار:"إللى هو؟"
يحيى بتنهيدة:" هو مش مهم رأيك ، بس عموما كلنا هنخرج نتعشى بره بكرة بليل وأنا إللي عازمكم."
أدهم بضيق:"لا إحنا مش جعانين عشان تعزمنا."
سلمى بضحكة مكتومة:"تاني يا أدهم!!"
أدهم:"تاني وتالت وعاشر ، مش كفاية إنه كتر خيره مقعدنا فى الفيلا بتاعته وده طبعا بعد محايلة منك كتير عليا."
سلمى:"وفيها إيه يعنى لما يعزمنا كلنا؟"
أدهم بضيق:"فيها إنه ماينفعش ، أنا مش شحات."
يحيى:"بس أنا ماقلتش إنك شحات."
عمر بنفاذ صبر:"بصوا ، بما إنكم هتفضلوا تتخانقوا كده كتير أنا هسبقكم على الفيلا ، بهاء إبقى إركب إنت مع يحيى."
مازن:"إستنى يا عمر خدنى معاك ، أنا مش حابب أقعد هنا أكتر من كده."
أدهم بضيق:"أونكل عمر يا ولد."
عمر بقهقهة:"سيبه أنا وهو أصحاب."
ملك بصوت طفولي:"وأنا كمان هاجى معاك يا أونكل عمر."
عمر بتنهيدة:"يلا بينا."
يحيى وهو بيكمل كلامه لأدهم:"مش معنى إنى بعزمكم على الغداء يبقى إنك شحات."
أدهم بتنهيدة:"برستيجى يابني ماينفعش."
آية بتنهيدة:"أنا موافقه يا يحيى على العزومة."
أدهم بضيق وهو بيبصلها:" إنتي بتمشي كلمتك عليا؟"
سلمى:"لا يا أدهم هي أكيد ماتقصدش."
أدهم:"أنا سؤالى موجه ليها هى."
آية وهى رافعة حاجبها:"هتعمل إيه يعني لو طلعت بمشي كلمتي عليك؟"
أدهم وهو معقد حواجبه:"حسابي معاكي لما نرجع."
أروى بتعجب وحيرة:"كل ده عشان قلت نتعشى بره!."
يحيى بخبث:"طب إيه رأيك يا أدهم لو العزومة دى كانت النص بالنص؟"
أدهم وهو رافع حاجبه:"إنت متخيل إنك هتقنعني كده؟"
يحيى وهو رافع حاجبه:"هو العرض مُغرِي بصراحة."
أدهم بتنهيدة:"خلاص أنا موافق."
آية بضيق:"ماكان من بدري، لازم خناقات يعني."
أدهم بغرور:"أه طبعا إنتي عارفاني مابقبلش شفقة من حد."
يحيى بقهقهة:"وماله ، يلا بينا يا جماعة نمشى."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى فيلا المحجوب:
أدهم بتنهيدة وهو بيحطها على السرير:"أخيرا وصلنا."
آية بسطحيه:"شكرا."
أدهم وهو رافع حاجبه:"إيه شكرا دى؟"
آية:"مافيش."
أدهم:"طيب أنا هغير وأنام."
آية بضيق:"هتنام وتسيبنى زعلانه كده؟!"
أدهم بإستغراب:"هو إنتي زعلانة؟"
آية:"اه."
أدهم بهدوء:"من إيه؟"
آية:"معرفش."
أدهم:"أنا ملاحظ من يوم مانتى حملتي فى ليليان وإنتي شغاله نكد."
آية بضيق:"أنا نكديه؟!"
أدهم بضيق:"ماقصدش، وبعدين أنا إللي المفروض أكون زعلان منك، إنتي إزاي تمشى كلامك عليا فاكراني ناسى الموضوع ده؟!!"
آية بتوتر:"ماهو انا ماقصدش ، الصراحة نفسى آكل بره."
أدهم بتنهيدة:"نفسك تاكلي بره وفهمت، بس مكنش ينفع إنك تتكلمي كده، فى حاجة إسمها تفاهم تقوليلي رأيك وأنا أقولك رأيي ونوصل لحل ، وبعدين الأكل ده مش صحي وأنا خايف عليكي إنتي وليليان."
آية:"عشان خاطري يا أدهم مش هيضر يعني ده يوم واحد."
أدهمم بتنهيدة:"ماشي،بس إنتي لسه ما أخدتيش عقابك على الطريقة إللي كلمتيني بيها دي."
آية بتوتر:"عقاب إيه ده؟!"
أدهم بخبث وهو بيقرب منها:"هتعرفي."
ونسيبهم يغرقوا في بحر عشقهم اللي مش هينتهي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى اليوم التالى:
كان قاعد سرحان في أوضته لحد ماقطع تفكيره صوتها...
أروى بإستفسار وهى بتبصله:"مالك يا حبيبى سرحان فى إيه؟"
بهاء بتنهيده:"بالى مشغول الفترة دى ، مش عارف حاسس إن فى حاجة غلط."
أروى بإستفسار:"حاجه غلط فى إيه؟ مش فاهمة."
بهاء بإستفسار:"هى آيه كويسه؟"
أروى:"ممكن توضح؟"
بهاء بتنهيدة:"مش عارف ، ممكن أنا إللى بيتهيألى بس هى تصرفاتها غريبه اليومين دول ونظراتها لأدهم غريبة أكتر."
أروى بحيرة:"يعنى؟"
بهاء بإبتسامه:"ماتشغليش بالك، ممكن يكون بيتهيألي أو هي بتتصرف كده عشان قربت على الولادة مثلا."
أروى بعدم فهم:"ممكن."
بهاء بتنهيدة:"أنا هروح فرع الشركة إللى هنا، وإنتي خدي بالك من روفان ونتقابل هناك في المطعم ياحبيبتى."
أروى بإستفسار:"لحد إمتى؟"
بهاء بعدم فهم:"مش فاهم ، تقصدى إيه؟"
أروى بحزن:"هتفضل مشغول عني كتير كده؟"
بهاء وهو بيبص فى عينيها:"أنا آسف غصب عني، الشغل الفترة دي بقا كتير أوي ، أنا ويحيى مسكنا مكان عمر فى الشغل بسبب حالته دى ، أنا معترف إنى مابقتش بظهر كتير بس إنتي عارفة إن ده غصب عنى، وبعدين إنتي معاكى روفان هي أكيد بتشغل وقتك كله."
أروى:"بس أنا ماصدقت نبقى مع بعض كلنا هنا فى إسكندرية، قلت فرصة وناخد أجازة من كل الضغوطات دى."
بهاء وهو بيبوس راسها:"أوعدك أول ما أخلص شغل النهارده هعوضك عن غيابى."
أروى بإيتسامة:"ماشى."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلمى بإنشغال:"يحيى؟"
يحيى:"قلب يحيى قولي عاوزه إيه؟"
سلمى:"عاوزين نبقى ننزل نشترى لبس ليا أنا وملك."
يحيى بتنهيدة:"ماشى يا حبيبتى لما نرجع القاهره ننزل."
سلمى بإستفسار وهى بتبصله:"ممكن طيب نخليها بكرة؟"
يحيى:"بصى مضمنش وقتى بس هفكر."
سلمى:"ماشى."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان قاعد مع ملك ومازن وبيفكر..
مازن بإستفسار:"إيه يا عمر سرحان فى إيه؟"
عمر بإستفسار وهو بيبصله:"هو أنا هفضل سينجل لحد إمتى؟"
مازن بإستفسار:"يعنى إيه سينجل؟"
عمر :"أقصد إنى إمتى هتجوز بقا؟"
مازن:"اااه ،مش عارف ممكن تسأل بابا."
عمر بقهقهة:"لا حرمت،هيقولى أجبلك عروسة وخالتى سهير والكلام ده لا."
مازن بإستفسار:"أمال إنت عاوز تتجوز ليه مادام إنت مش حابب تقابل العرايس بتوع تيتا سهير؟"
عمر:"أنت مش هتفهمني، وبعدين إنت لسه صغير بتتكلم معايا فى الكلام ده ليه؟"
مازن بضيق:"أنا مش صغير، وإنت إللى فتحت الموضوع ده."
عمر بتنهيدة:"آسف يا سيدى."
ملك:"مازن ، بقولك إيه ماتيجي نلعب؟."
مازن بضيق:"لا ، وسيبينى فى حالى."
عمر بقهقهة:"من الواضح إن أنا الوحيد إللى سينجل هنا."
مازن بإحراج:"إيه!!، لا لا لا لا أنا لسه صغير خالص على الكلام ده."
عمر بغمزة:"إهدى يا ميزو ، أنا بهزر معاك وبعدين مانت طلعت فاهم أهوه، ولا إللى على راسه بطحه بقا؟"
مازن بضيق وهو بيقوم من جنبه:"لا فاهم الكلام عشان إحنا لسه متكلمين في الموضوع ده أنا وإنت ، وبعدين إيه ميزو دي إسمى مازن، عن إذنك."
ملك لعمر بإستفسار:"هو مازن ماله؟"
عمر بقهقهة:"لا مافيش ، تعالى أنا هلعب معاكى."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آية:"يووووووووه يا أدهم، مش هلبس الطقم ده."
أدهم بضيق:"لا هتلبسيه."
آية بإحراج:"بس هو ضيق يا أدهم."
أدهم وهو بيستوعب الكلام:"هاه لا خلاص ، أنا كنت معتقد إنه لسه واسع، هختار طقم تانى."
آية بضيق:"ممكن تسيبنى أنا إللى أدور؟"
أدهم بإنشغال:"لا."
آيه:"طيب، بس بسرعه بقا عشان مانتأخرش."
أدهم بغرور وهو بيدور فى الهدوم:"أنا مابتأخرش."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يحيى لسلمى وهو بيبص فى الساعه:"أدهم وآيه فين كل ده؟"
سلمى:"ممكن لسه بيلبسوا."
يحيى بتنهيده:"طيب أنا بقول نستنى بره فى العربيه أحسن."
عمر وهو شايل روفان وبيلاعبها:"بهاء هيسبقنا على هناك."
أروى:"أه ماهو قالى الصبح كده."
مازن بضيق:"إحنا كده إتأخرنا ، بيعملوا إيه كل ده؟"
عمر:"عيب يا ولد ، إللى بتتكلم عنهم دول يبقوا باباك ومامتك."
مازن بضيق:"بس بابا مابيتأخرش أبدا."
يحيى:"أكيد هيخرجوا دلوقتى إحنا نستنى فى العربيات أحسن."
ملك وهى بتمسك فى إيد يحيى:"بابى، يلا نمشى."
يحيى:"يلا يا حبيبة بابى."
لسه هيتحركوا لقوا باب أوضة بيتفتح...
أدهم بإستغراب وهو شايل آية:"إيه إللى موقفكم كلكم هنا؟"
عمر بتريقة:"مافيش كنا بنتشمس بليل بس."
يحيى بضيق:"إتأخرت يا أستاذ."
أدهم بتنهيدة وهو بيخرج بره الفيلا:"عادى، المهم إن إحنا جاهزين خلاص."
آية بهمس لأدهم:"أدهم هو إنت لازم تشيلنى قدامهم كده كل شوية؟"
أدهم وهو بيوصل لعربيته:"ماينفعش نخسر ليليان عشان خايف من منظرنا قدام الناس ، وبعدين إنتى نسيتي إن الدكتوره قالت مفيش طلوع ولا نزول سلالم ولازم راحه تامه."
آية باستسلام:"حاضر."
أدهم بإستفسار وهو بيركبها العربيه:" أمال فين الواد مازن؟"
مازن:" أنا وراك يابابا."
أدهم:"يلا إركب."
يحيى:" خليك ماشى ورانا يا أدهم عشان مانتوهش من بعض."
أدهم وهو بيركب العربيه:"طيب بس سوق براحه."
يحيى بقهقهة:"هحاول."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد فترة بسيطة وصلوا قصاد مطعم كبير لقوا بهاء واقف مستنيهم...
بهاء بإبتسامة:"أخيرا جيتوا وأنا إللى فكرت إنى متأخر."
يحيى بتنهيدة وهو بيبص لأدهم:"معلش الظروف حكمت."
بهاء:"حصل خير، يلا ندخل."
كانوا قاعدين على ترابيزة عائليه كبيره و بيهزروا وبيتكلموا فى المشاغل والحياه ..لحد ماقطع كلامهم صوت مسموع...
؟؟ بسعادة:"الله بجد!! أدهم ويحيى هنا!! وحشتونى جدا."
ادهم ويحيى بدهشه وبصوت واحد:"نيره!."
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق