القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جحيم منى الفصل السابع 7 بقلم وفاء الدرع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات


رواية جحيم منى الفصل السابع 7 بقلم وفاء الدرع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية جحيم منى الفصل السابع 7 بقلم وفاء الدرع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 




🔥 جحيم منى 🔥الجزء السابع 


زين: الحمد لله، قبضت على أكبر عصابة مخدرات، وسابولي رصاصة تذكارية هههههه 😂


منى: انت كل حاجة كده تضحك عليها! انت خوّفتني لما شفتك وإيدك في الرباط!


زين: يعني بتخافي عليا كده يا منى؟ أول مرة أحس بحبك الزيادة ده… ربنا يباركلي فيك ❤️


منى اتكسفت من كلامه، وبصّت في الأرض في خجل 😳


---


زين: بس قوليلي يا سِت المتفوقة، إيه الدرجة المهولة دي؟! أمال لو ما كنتيش قاعدة بأمك كنت جبتي كام؟ 100%؟


منى: يا ساتر يا رب! هو انت حتى بتحسدني؟ الوِش للوش على طول كده؟ 😂


زين ضحك: بحسدك على إيه يا بت؟ ده 98% أجيبهم وأنا مغمّض!

بس هقولك: ألف مبروك يا حياتي ❤️ وعقبال الشهادة الكبيرة يا دكتورة... يعني نويتِ على طب طبعًا؟


---


زين: وأمي عاملة إيه دلوقتي؟


منى: ماما فاطمة بخير الحمد لله، ربنا شفاها في نفس يوم النتيجة بتاعتي 😍


زين: يعني من فرحتها بيكي قامت على طول؟


منى: طبعًا يا ابني، هو أنا أي حد عند ماما فاطمة؟ هههههه


زين: يعني قصدِك إن ماما ما فرحتش بيا زيك؟


منى: طبعًا يا ابني، الناس مقامات 😜


وقبل ما زين يرد، نادى صوت من بره:

“العشا جاهز!” 🍽️


---


أول ناس دخلوا عليه جده وجدته، أخدوه بالحضن وكانوا قلقانين عليه بسبب الرباط اللي على كتفه ❤️


زين: الحمد لله يا جدي، سليمة والله.

وما تخافيش عليا يا جدتي، ده عمر الشقي بقي! 😅


الكل سلّم عليه، وفاطمة خدته في حضنها:

“حمد لله على سلامتك يا ست الحبايب ❤️ ربنا يديك الصحة والعافية وما يحرمنيش منك أبدًا يا رب.”


---


جهزوا العشا وقعدوا كلهم سوا، والفرحة ماليه البيت.

وبعد الأكل، الكل كان قاعد في الصالة بيشرب شاي وبيضحك ☕💬


زين قال وهو مبتسم:

“بمناسبة شفاء ماما، ونجاح منى… أنا عندي خبر تالت هيسعدكم!”


قبل ما يتكلم، قالت الحاجة محاسن بابتسامة:

“أنا عارفة الخبر التالت يا زين! 😍 عايز تخطب منى، وأنا أول الفرحانين!”


زين ضحك وقال:

“إيه يا جدتي، مفيش حاجة بتستخبى عليكي أبدًا!

ده حضرتك دايمًا بتفهميني قبل ما أتكلم!”


الحاجة محاسن:

“انت أول فرحتي يا زين ❤️ ده انت أول حفيد ليا، وأنا بعتبرك ابني مش حفيدي، ده أنا اللي مربياك يا ولد.”


الكل ضحك 😂


---


الحاج عبد الحميد قال وهو مبتسم:

“يعني أنا آخر من يعلم؟”


زين:

“حضرتك الكل في الكل يا جدي، هو في حاجة تمشي من غير رأيك؟

أنا كنت مستني شفاء أمي، والحمد لله ربنا تمم شفاها على خير.”


فاطمة:

“ده يوم المنى عندي يا ابني ❤️ إني أفرح بيك وبمنى. ربنا يتمم عليكم بخير ويفرحكم دايمًا يا رب.”


---


صفوان نادى على منى وقال لها بابتسامة:

“إيه رأيك يا منى؟ زين يكون عريسك؟”


منى اتكسفت جدًا وقالت بخجل:

“اللي حضرتك تشوفه يا بابا، أنا ما عنديش رأي غير بعد رأي جدي وحضرتك.”


الجد عبد الحميد فرح جدًا وقال:

“إن شاء الله يوم الجمعة الجاية نقرأ الفاتحة، وشبكتكم في نفس اليوم.”


---


الكل فرحان وسعيد ❤️

صلاح قام وباركلهم، والأولاد والبنات فرحوا جدًا 🎉

لكن عايدة… كانت نار الغيرة مولعة في قلبها 🔥

الخبر بالنسبالها كان زي فاجعة، بس حاولت تدارى وقالت:

“ألف مبروك!” بابتسامة باهتة.


---


وجاء يوم الجمعة 🎊

الرجالة في الشارع، والحريم في البيت،

والفرحة مالية المكان، الكل بيضحك ومبسوط.

وبعد ما العريس لبس العروسة الشبكة والكل مشي،

قعدوا سوا في البيت وسط فرحة وسعادة.


وفجأة... 😱

صرخت منى بصوت عالي وقالت:


“أنا مش عايزة الجوازة دي!!! 😭😭”


---


يتبع...

✍️ وفاء الدرع

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

التنقل السريع
    close