القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عونى الفصل الثامن 8 بقلم اسماعيل موسي حصريه



رواية عونى الفصل الثامن 8 بقلم اسماعيل موسي حصريه






رواية عونى الفصل الثامن 8 بقلم اسماعيل موسي حصريه



 #عونى

قضية زهره


            ٨


مكنتش عايز ارجع ولا اشوف وشها، بالنسبه ليه كان الابتعاد عن الأشكال التى تشبه شيرى هانم جائزة استحقها

لكن هناك شيء دفعنى للموافقه ،اولا ارضاء فضولى تجاه خطابها القادم ،ثانيآ إمكانية استعارة بعض الكتب من مكتبتها

ولأننى أؤمن أن هناك أشياء تستحق ان تدفع الثمن من اجلها وافقت مع حرصى وقرارى بعدم التحدث لتلك الفتاه المتعجرفه ابدا الا حين الضروره.


كانت شيرى هانم فى انتظارى خارج الفيلا عند وصولى

عاينت ملابسى القديمه وبنطالى المهتريء قبل أن تقول اهلا يا عونى..

اهلا يا هانم

مقدرتش تغير هدومك على الاقل قبل ما تيجى؟

على حد علمي يا هانم انا جاى هنا فى شغل مش راند فو

ثم شخض بيعمل فى الأسمنت والزلط عايزاه يلبس ايه ؟


انا شفت طريقة تعاملك مع الكتب وكنت اتمنى ان حياتك كلها تكون بنفس الاناقه والاعتناء

لكن دى حياتك وانت حر فيها، انا جبتك هنا عشان اعتذرلك عن سوء الفهم إلى حصل

مكنش لازم ازعق فيك لما شاورت لصحبتى فى الفيديو كول

همست بتردد ،كنت استحق، اقتحمت خصوصيتك مثل ذبابه

لكن جمالها فتان افقدنى تحفظى للحظه.

ابتسمت شيرى يعنى متفقين ؟

قلت لا فيه حاجه كمان لازم تشرحيها


اها، تقصد هاروكى موراكامي وبقية الكتاب ؟

بص يا عونى رغم ان مش من حقك تحجر على أفكارى

بس ،لو صبرت شويه كنت هتعرف ان بقية الشحنه لسه موصلتش وفيها كل الكتب إلى انت اتكلمت عنها

لكن دا من حسن حظى لانك أثرت انتباهى لحبك للكتب

واهتمامك بيها ودا إلى خلانى ارجع اتصل بيك.


المكتبه دى كانت حلمى من لما كنت صغيره ومش هلاقى شخص افضل منك للاعتناء بيها وترتيبها

مش طالبه منك اكتر من كده وهديك نفس المرتب إلى كنت بتكسبه مع المقاول ؟

موافق لكن بشرط

شرط ايه يا عونى؟


اولا يسمح لى باستعارة بعض الكتب ،ثانيآ القراءه داخل المكتبه وقتما احب.

تمام، دا مقدور عليه، خلاص مش زعلان؟

لا مش زعلان يا هانم

طيب اتفضل اشتغل فى المكتبه


مش هينفع دلوقتى يا هانم، لازم اوصل البيت وارجع مسافة السكه.

عدت إلى شقتى، كانت المره الأولى التى ارتدى فيها ملابسى الانيقه.

قميص احمر، بنطال ازرق وستره موف مع وشاح رقيق لبنى

على ان انال احترام الكتب كى تحترمنى.


ايه الشياكه دى كلها يا عونى؟

انا افتكرت ممثل جاى زياره عندى


الكتب يا شيرى هانم ،انا هتعامل مع الكتب مش زلط ورمل واسمنت

بعد اذنك ان هدخل اشوف شغلى.


عونى ؟

نعم يا شيرى هانم


ليه محلقتش دقنك ؟


لانى بحب لحيتى يا شيرى هانم ومش مشكلتى انها مش عجباكى.

وتخيلت أننى سمعت همس شيرى ،لحيتك أجمل من الأزم.


كنت لا ارى شيرى هانم الا نادرآ، العمل داخل المكتبه اخذ كل وقتى، ترتيب الكتب حسب الأبجديه

وتصنيفات الكتب حسب نوعيتها ،ثم تقسيمها حسب بلد المنشاء اخذ منى وقت طويل جدا

وكان حديثى مع شيرى هانم لا يتعدى صباح الخير

او مساء الخير لا أكثر ولا أقل.


عونى؟ قال ثابت بملل فيه شخص هنا وصل وسأل عليك

مش دا المهم، المهم انه قال حاجه خلتنى اشك

سأل عن فقدانك الذاكرة وان كان لسه مستمر

ثم إن هيئته والعربيه إلى وصل فيها غريبه

انا اخدت رقم اللوحه لو كنت مهتم.


سجلت رقم اللوحه فى دفترى ونسيت الموضوع اكتر من شهر، بعدها بالصدفه كنت عند حسام بيه وسألته عن رقم اللوحه وتفاجأت انه بيتصل بيا شخصيا بعد يوم

وهو بيقول لوحة العربيه إلى كنت بتسأل عنها طلعت عربية اعز اصدقائى دكتور نشأت مدير مستشفى القنطره النفسى

هو انت كنت عايزها ليه؟

قلت انت عارف انى فاقد الذاكره ،يمكن خدت عنده كشف

وسجلت رقم العربيه ونسيت كالعاده.


دكتور نشأت ؟

ايه علاقته بيا ؟

استأذنت من شيرى هانم وروحت على المشفى كان لازم اعرف نشأت عايز منى ايه يمكن الاقى حاجه تساعدنى

تفاجأت ان الحارس عارفنى، رحب بيا بأسمى

قلتله انت تعرفنى ؟

قال ايوه اعرفك حكى ليا عن زيارتى للمشفى ودكتور صبحى إلى اتشنق والرساله إلى وصلها ليا

ونصحنى مقابلش دكتور نشأت ،رجعت على الشقه، فتشت كل الورق إلى موجود عندى

اخيرا لقيت عنوان ملجاء واسم بنت مكتوب فيه.

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close