رواية أوتار أحد من السيف الفصل الرابع عشر 14بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية أوتار أحد من السيف الفصل الرابع عشر 14بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
اتسعت عيونه بذهول لما طلب منه يجي يخطب اخته وفي اقرب فرصه ...مكانش فاهم حاجه ولا عارف يرد بايه فضل ساكت وبس
فياض استغرب وقال..الو...عقبه انت معاي
عقبه قال بتوتر..ايوه..احم...ايوه معاك
فياض اتنهد وقال..انا عارف اني فاجأتك...بس انا كنت مشغول الوقت اللي فات ودلوك انسب وقت قبل الامتحانات بتاعتها ولا انت رأيك ايه
عقبه اتنهد بحزن شديد ده اليوم اللي كان بيتمناه بقاله كتير بس دلوقت ميقدرش يفرح بيه قال بحزن...انت سألت فاطمه...قولها الاول وشوف رأيها...القبول اهم شروط الزواج يا فياض
فياض قال بسرعه..وهيه هترفضك ليه...وبعدين فاطمه طول عمرها ملهاش راي بعد رأيي ..انا شايف نقرو الفاتحه بكره ان شاء الله ...قولت ايه
عقبه بقى في موقف لايحسد عليه مكانش عارف يقوله ايه ومكانش عايز يحكيله على اللي قالته فاطمه فقرر يكسر قلبه باديه ويقوله انو عرض الجواز عليها وهيه رفضت من غير ما يحكيله على موضوع دياب
ولسه هيتكلم فياض قال بحزن شديد..انا عارف ان الأمور دي مبتجيش كروته كده ...وانا كمان كنت عايز اجوزها على مهلي وافرح بيها فرحتي اللي معرفتش افرحها لنفسي...بس مبقاش فيه وقت لازم اجوزها بسرعه
عقبه استغرب كلامه وفياض كمل وقال بحزن.....مخبيش عليك يا عقبه ..دياب حطني في راسه بعد اللي عملته...قالهالي صريحه كل واحد عنده حد يوجعه ومتأكد انه يقصدها...البت صغيره يا عقبه وخايف عليها قوي...عايز حد وياي حد تبقى في عصمته ... يمكن لما تتجوز يشيلها من دماغه
هنا عقبه اتوتر جدا بين كلام صاحبه وان فاطمه محتاجه حمايه ومحتاجاه معاها حتى لو غصب عنها...وبين كرامته بانه يقبل بواحده قالتلوا انها بتحب شخص تاني
لمعت عيونه بالدموع وقال من غير تفكير طويل...وانا معاك يا صاحبي...مدام الامر كده استناني بكره ...في جميع الاحوال محدش اولى بفاطمه مني
فياض ابتسم براحه وحس باطمئنان لوجوده معاه وقال ...الحمد لله...تمام يا عقبه ربنا يتمم على خير وتكون النصيب الصالح ان شاء الله
عقبه قفل معاه وهو فيه قمة المه وكل كلام فاطمه بيتكرر في دماغه
عند دياب كان مصدوم من اللي سمعه من اوصاف وقال بدهشه...انتي...انتي ازاي..واشمعني انتي يعني
اوصاف قالت بضيق..روح قول الكلام ده لابوك...هو خاطفني وحابسني هنه
دياب قال بصدمه ....خاطفك...خاطفك كيف
اوصاف قالت بخنقه...كيف الناس يا دياب.... بعت الي اسمه فياض خدرني وجابني هنه ومراضيش يهملني ارجع داري
دياب قال بسرعه..ايوه السبب..السبب ايه
اوصاف اتوترت وقالت بارتباك..ها...معرفاش...روح اساله هو مش ابوك ...يلا تصبح على خير ناهدت كتير انهارده وعايزه انام
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال بغضب....نامي على راحتك ....بس اعملي حسابك ان ليا كلام معاك انتي وابوي..انا مهقعدش كيف الجردل كده ومعارفش ايه اللي بيجرى حوليا
اوصاف اتنهدت وقالت ....تصبح على خير يا دياب
قالت كده ومشيت ودياب التفت ناحية السرير علشان ينام لقى اوصاف قاعده وبتبصله باستفهام قال بخضه.... بسم الله الرحمن الرحيم....خلعتيني يا واكله ناسك مش تكحي حتى
بقلم...زهرة الربيع
غفران وقفت وقربت منه وقالت بسخريه...اكح ليه...فيه حاجات مينفعش اسمعها ولا ايه
دياب قال بضيق....ولا حجات تتسمع حتى....قال اوصاف عروسة ابوي الجديده
ولسه هينام غفران قالت بضيق....عرفت...بس اللي معرفتهوش مين هيه اساسا الست اوصاف
دياب قال بلا مبالاه ..اهي واحده معرفه
غفران قالت بضيق...اه معرفه ...قولتلي ....طب انا شايفه ان الاولى تقول لابوك انها معرفه....يعني لاجل الحلال والحرام
دياب اتفاجأ بكلامها واستغرب من الطريقه اللي بتتكلم بيها بصلها وقال...مفاهمش بتلمحي لايه
غفران قالت فورا....انا ملمحتش انا اتكلمت دغري...لاني فايقه اديلي كتير وشايفه هزار وتمحيك وغزل...ومن رأيي ان لازمن ابوك يعرف.... احسن ما يتقرطس وانت تشيل الذنب
قالت كده وراحت نامت على السرير بضيق ودياب فضل واقف مكانه مستغرب جدا من طريقتها ومش فاهم مالها وبعيد كل البعد عن انه يفكر انها متضايقه من علاقته باوصاف رغم ان كلامها ملوش معنى تاني
اتنهد وراح ناحية الكنبه علشان ينام بس سمع صوتها بتقول....متنامش عندك عشان الجرح تعالى على السرير
دياب قال ...طيب وانتي
بعدت شويه من غير ما تبصله ولا تتكلم حتى
دياب رفع حاجبه باستغراب اكبر وراح نام على السرير جنبها وقال...ايه الرضى ده كلو انهارده
غفران مردتش عليه وفضلت تحاول تنام وهيه بتفكر وقت ما فتحت عنيها ولقته محاصر اوصاف عند الباب ...اتنهدت وهيه حاسه بغضب شديد مش فاهمه سببه وتبريرها الوحيد ليه انه بيعمل كده في اوضتها وقدامها بدون خجل
فضلت وسط افكارها لحد ما نامت
اما دياب فكان كل اللي بيدور في دماغه كلام اوصاف وهيتجنن ويعرف ليه ابوه خطفها من الجبل ..فضل وسط افكاره لحد ما نام هو كمان
في صباح يوم جديد في منطقه جبليه كان فيه راجل في منتصف الاربعين نايم على سرير من اعواد النخيل
وقاعد معاه شيخ في سن السبعين بيعمل شاي على الحطب
دخل شاب اقل من العشرين وقال بتوتر.....مفيش اي خبر عنها...كنها فص ملح وداب يا ابوي
ابوه قال بتعب.....غريب ...عمرها ما اتأخرت علينا كده....الحاجه اللي عندنا قربت تخلص ..والدوا كمان ...نعمل ايه يا مهران فكرك نسألو عليها
مهران قال بضيق...انا شايف اني انزل اشوف شغل يا ابوي الحال ده منافعش...انا من الاول معاجبنيش نعتمد على فلوس البنيه ...يعني كأننا بنقولها ده حق وقفتنا جنبك
ابوه اتنهد وقال ...تروح تشتغل كيف بس وانت يدنا ورجلنا...عايز تمشي وتهملنا لوحدنا ...واحد رجله والقبر وواحد مواعيش للدنيا ...طب بلاش انا افرض الغلبان ده راد يروح الحمام مين بيسنده غيرك ..ولو عوزنا حاجه مين يجيبها غيرك...لاه مهينفعش انت تمشي..احنا هنستنا يومين كمان لو اوصاف مظهرتش روح واطقس عليها واسأل حد قريب
ووقف وبقى يحط ميه دافيه على رجلين وادين الراجل اللي نايم على السرير وقال بحزن...شد حيلك عاد يا قاسم...مش لايقلك العيا يا ولدي
في السرايه كان خطاب قاعد بيشرب شاي والغفير واقف قدامه قاله بهدوء...روح قول لفياض فيه حصاد انهارده..... خليه يقف على راس العمال مش كل واحد معدي يعبي شكارته
الغفير قال....الريس فياض مجاش النهارده
خطاب قال بخنقه...يا فتاح يا عليم يارزاق يا كريم...روحله البيت وامرك لله ....قوله خطاب بيه بيقولك ارجع السرايه دلوك وبطل لعب العيال ده ..كفايه عليا عيل واحد
في الوقت ده نزل دياب وهو حاطط ايده مكان جرحه وقال بتعب...معلش يا خطاب بيه رزقك كده ...اديك هتتجوز تاني يمكن المره دي تخلف واحد يكبرلك قوام وميفضلش عيل
الغفير مشي وخطاب اتنهد وقال بضيق...نزلت من سريرك تاني ليه ..رايد تنزف تاني
دياب قال بغضب...رايد اعرف حاجه واحده بس..هو انا مش ولدك مبتتحرقش علي مبتتوجعش لوجعي كيف اي اب......ده انت حتى مطردتهوش من الشغل بعد ما صفى دمي قدامك ..لاه وكمان رايح تسأل عليه...كيف يا ابوي كيف كل ده علشان بيمشيلك الشغل ..شغلك اغلى مني
خطاب اتنهد وقال....كل ده ليك في الاخر..انت اللي هتاخد كل اللي بجمعه ده ..كل ده ورثك
دياب قال بغضب..انا مليت الكلمه دي ..مين قالك اني عايزك تكنز عشاني...الله يرضى عليك كفايه انا اتخنقت..كل حاجه ماشيه عكس ما بتمنى لجل الفلوس كفياك عاد
وقام بغضب ولسه هيطلع على السلم بس رجعله وقال....الا بالحق...مالك باوصاف....وايه معرفتك بيها..... هتسيبهالي ورث هيه لاخرى
خطاب قال بضيق....السؤال اللهم انت مالك ومالها...واحده غازيه ملهاش ديه شاغل بالك ليه ونازل من فرشتك وانت عيان
دياب بصله بغضب وقال بتحذير......اه مهتردش كنت متأكد مهاخدش منك رد....بس اخر حاجه هقولهالك والمره دي لازمن تسمعني ولازم تنفذ...بعد عن اوصاف..البنيه غلبانه...انت متعرفش عاشت كيف شيلها من دماغك ايا كان السبب وهملها ترجع دارها سمعتني يا ابوي
بقلم...زهرة الربيع
قال كده وطلع على اوضته واوصاف كانت نازله ولقته طالع بغضب شديد نزلت وقالت لخطاب...خير مصبح على ولدك صباح كيف وشك على الصبح
خطاب بصلها بغضب وشاف انه لازم يخلص موضوعها قبل ما يخسر اهله قال بحزم ...هدفع ضعف اللي كت هدفعهولك.. بس تخلصينا من الموال ده علشان تريحيني وترجعي دارك قولتي ايه
اما دياب طلع اوضته بضيق ولقى غفران بترتب الاوضه اتنهد وقال...اقعدي متتعبيش روحك..مش هتقدري تشتغلي بدراع واحد ....هبقى اخلي سنيه لما تاجي ترتبها
غفران قالت..اديني بتسلى الاوضه مكركبه قوي
دياب اتنهد وقال...على راحتك ...بس خدي بالك ل يدك
غفران هزت راسها بالموافقه وهيه وبترتب مسكت جلابيته وبقت تفضي جيوبها علشان الغسيل ولقت الحقنه اللي كان مصر يدهالها مقدرتش تمنع ضحكتها وقالت...ربنا مع الغلابه
دياب بص للحقنه في ايدها وقال بغيظ.....فرحانه عشان مخدتهاش..لعلمك الدكتور قال ضروريه قوي
غفران ضحكت تاني وقالت...انهارده هخدها....انت تعبان وهجيب الست غاليه
دياب اتغاظ اكتر وقال...متفرحيش قوي دول خمس حقن ولابد ما هشد حيلي قبل ما يخلصو الصبر طيب
غفران قالت بتحدي....ده بعينك و
بس قطعت كلامها بدهشه لما لقت السلسله اللي فاطمه ادتهاله بصت على السلسله بذهول شديد وافتكرت موقف مع فياض
كان فياض ادالها منديل و فتحته لقت فيه سلسله نفس السلسله دي قالت بفرحه ....الله حلوه قوي يا فياض
فياض ابتسم وقال...عجبتك..كان نفسي اجبهالك دهب بس الجيب بعافيه اليومين دول عملتهالك فضه ونقشتها على زوقي مفيش مره هتلاقيها لابسه زيها.....لاه للامانه فيه واحده... فاطمه اختي ...انتو الاتنين وبس..
غفران فاقت من شرودها وقالت بذهول....جبت السلسله دي منين يا دياب
دياب التفت للسلسله في ايدها واتسعت عنيه بذهول كان نسي امراها خالص ونسي ما يشيلها من جلابيته
عند فياض كان بيشرب الشاي هو ووالدته وفاطمه وقال بابتسامه...فيه مفاجأه حلوه ليك انهارده يا فطوم
فاطمه استغربت وقالت بفرحه..جد...جبتلي ايه
فياض ضحك وقال...هو كل المفاجأت جيب..على العموم جبتلك احلى حاجه في الدنيا...جبتلك عريس مفيش منه اتنين
فاطمه استغربت وامها قالت بفرحه..جد يا فياض
فياض ابتسم وقال .....جد طبعا ....المواضيع دي مفيهاش هزار يا ست الكل
فاطمه وقفت وقالت بتوتر....بس انا..انا لسه صغيره وعايزه اكمل دراستي يا فياض جواز ايه دلوك
فياض قال باستغراب..وفيها ايه يا حبيبتي..كملي دراستك على راحتك وانتي متجوزه... اصلا عريسك هيساعدك مش هيمنعك
فاطمه قالت بتوتر...بردك لاه يا فياض ..انا معيزاش اتجوز دلوك
فياض اتنهد وقال..فطومه حبيبة اخوها....انا اديت معاد للراجل شوفيه واقعدي معاه مش يمكن ربنا يهدي وبعدها نبقى نتكلم اصلا العريس مش غريب عشان تخافي كده.... ده مننا وفينا
فاطمه فكرت لو كان دياب العريس بس نفضت الفكره من دماغها لان دياب هو واخوها مش متفقين ولسه هتتكلم الباب خبط
فياض قال بابتسامه...اهم وصلو افردي وشك عاد
وراح فتح لهم
دخل عقبه ووالدته وفياض قال بابتسامه..يامرحب يا مرحب يا صاحبي نورتونا
ام فياض اول ما شافتهم زغردت وقالت بسعاده...كان قلبي حاسس والله ..وده محتاج مشاوره بردك يا فياض
وحضنت عقبه ووالدته بسعاده
اما فاطمه كانت واقفه بصدمه شديده ومبقتش فاهمه ايه اللي بيحصل وقالت بذهول وغضب....انتو بتهزرو ولا ده ايه على الصبح وووووو
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق