رواية انتقام بالحب الفصل الثاني 2 بقلم جيجي حصرية
رواية انتقام بالحب الفصل الثاني 2 بقلم جيجي حصرية
٢...سمعت حسام بيصرخ وبيقول... ااااااااه..
داليا.... اخويا يا مرى..
وراحت على الصوت ولقت سهيله قدام الباب.. قالت...
فى ايه
سهيله... عز طلعنى بره الاوضه ومش سامعه غير صراخ حسام وانا خايفه اخش..
داليا... ايه اللى جابو اوضتك
سهيله... جيه يشوفنى..
داليا.. ابعدى
ودخلت جوه ولقت عز قاعد على الكنبه
داليا.. فين اخويا بلعتو
عز بصلها بطرف عينو وما ردش
حسام انا هنه يا داليا الحقينى
داليا انت فين انا مش شيفاك
حسام.. انا فوقك اهه
بصت لفوق ولقتو متعلق من رجليه فى السقف..
داليا.. يه ايه التعليقه دى الله يكسفك..
حسام.. ده وقتو فكينى..
داليا.. ايوه حاضر اها.
عز... يدك... واللي خلق الخلق لو خطيتى يدك عليه لهعلقك جاره..
داليا... استهدى بالله بس تعلقني كيف وانا لابسه عبايه اتعلق من رجلي تنزل لراسي فضايح.. يرضيك كده..
عز.. اه هيرضيني واعلقك في الشارع كمان مش بس في الاوضه..
وبص لحسام وقال... انا هربيك من اول وجديد يا عرة العره... يا بتوع الحشيش يا معفنين...
حسام... لا لو سمحت انا ما اسمح لكش... انا سبتك. تعلقنى التعليقه دي على فكره لانى محترم سنك وان انت راجل كبير.. لولا كده كنت وريتك التعليقه بتكون كيف
عز.. والله لو راجل اعملها.. اخوكى يا ست جاى يخطف اختى...
حسام.. كلام يا عم كلام... انت شفتنى عملت حاجه انا بتكلم..
داليا.. انت تقعد ساكت وتنخرص...
وبصت لعز وقربت منو وقالت... شوف عندك حق هو غلط اه غلط لما دخل الاوضه من اساسه... وغلط في الكلام اللي قالو بس معلش يعني امسحها فيا.. عندى انا دى..
عز.. ايه الثقه دى... انتى كلك ما تفرقيش معايا على فكره
داليا... ليه بس كده انا بكلمك بالزوق..
عز.. والله ده اللي عندي...
سهيله... على فكره انت تعصبت على حاجه مش موجوده يعني ما فيش حاجه هو كان كده بيتكلم كلام ما عملش حاجه..
عز.. انتى كنتى عايزاه يعمل حاجه كنت استنيته يعنى..
سهيله.. استغفر الله.. لا طبعا ما قصديش والله انا بس يعني بقولك انه اوف انسى خلاص...
داليا... طيب معلش معلش عندي دى فكه معلش بالله عليك انا ما حلتيش غيرو والله... ده اللى فاضلى..
عز... تمام هفكه عشانك.. بس لو شفته قريب من اختي مره تانيه هركبو الحصان بالمقلوب ولف بيه الحاره..
داليا بدلع وفرحه.. تسلملى يا زيزو..
عز حمحم وطلع السلاح بتاعه وضرب الحبل وحسام وقع على الارض...
وقال.. ااااه يا ظهري...
داليا.. قوم يخيبك عجبك فيها ايه دى مسطحه شبه نشابة امك
عز ضحك وبص لسهيله اللى كانت بتبصلها بغيظ وهمس وقال....
عندها حق انتى بالنسبالها عصايه البت كرباج..
سهيله بصتلو بغيظ بس حسام قال..
اش ياجاهله ايه عرفك انتى دى عود فرنساوى مش لحم عجالى زيك اطلعى..
عز... قال ايه...
سهيله بسخريه.. بيقول كورباج...
باليل كانوا حسام وداليا نازلين من فوق.. بس لقو ناس كتيره في المكان... وسهيله قاعده جمب شاب فى العشرين.. وبيلبسو دبل... وعز اتقدم عليهم وقال...
اخيرا نزلتو عقبالكم النهارده خطوبه اختي..
حسام.. دلوقت...
عز بسخريه.. اه دلوقتي افرح معانا يا حسومة قلب اختك..
وسابو ومشى حسام قال بدموع..
بيجوزها لغيرى ما فيش فايده ياريت ما جيناش اصلا.. جينا نكحلها عمينها..
داليا.. اهدا كل حاجه ليها حل... هو اصلا قاصد يغيظنا تمام..... قاصد يعمل كده فاكر ان احنا هنسيبله المطرح ونمشي اول ما تتخطب.. دى خطوبه يعنى حتة دبله..
حسام.. لا دى كدا هتبقى على اسم راجل تاني...
داليا... انت عارف زين انه عايز يكسرك.. والمثل بيقول اللي عاوز يشوفك مكسور... تعال قدام وتحنجل...
حسام.. اتحنجل كيف وهو بياخد روحي مني ويديها لحد تاني..
داليا.. ما هياخدش حاجه وحياه ربنا ما هيخدها غيرك.. تمام ما تفرحوش فينا ما تبينلوش انك مكسور... ها.
ومشيت عندهم وقالت... هو ما فيش اغاني ليه يا جدعان.. هى العروسه مجبوره ولا حاجه لا سمح الله.
عز.. لا ليه ما فيش اغاني شغليلها الاغانى يا حسنه.. خليهم يفرحوا.. اصلهم يعزوا علينا ولازم يفرحوا معانا
داليا.. نفرح معاكو بس كده.. عنيا.. غالى والطلب رخيص..
وخدت الشال بتاعه من على رقبته وربطته على وسطها وبقت ترقص على الاغاني... عز كان بيبص لها باستغراب بس تحول لاعجاب شديد من شكلها وهي بترقص وبتتمايل على الموسيقى فضل باصصلها وهو مش بيشيل عيونو عنها... لحد ما الخطوبه خلصت وكلهم مشيوا.. عز قعد فى جنينه.. بس جات داليا ومعاها كوبيتين شاى ادتلو واحده وقالت...
غريبه لسه زعلان مع انك عملت اللي في راسك كان المفروض تكون فرحان دلوقتي...
عز.... وايه اللي يفرح...
داليا... عشان هتجوز اختك من الراجل اللي انت عايزه مش ولد عيله هو ومعاه فلوس...
عز... ايوه فرحان قوي..
داليا... اما ايه الزعل ده.... كل ده عشان هناخد منك قرشين...
عز.... انتو جايين وعايزين تاخدوا نص الفلوس بتاعتى... اللي انا تعبت وشقيت في جمعها جنيه جنيه... وانا بلمها وجايه تقولى قرشين...
داليا.. اول حاجه احنا لو كانت معانا الفلوس كان زماننا كبرنا... وكان زمانها بقيت اكتر يمكن من اللى عندك... بعدين ما احنا الاتنين جدودنا شغالين في الحشيش.. متكبرهاش علينا...
عز... انا مش زيكم وعمري ما اكون زيكم انا عملت كل حاجه فى الدنيا لوحدى...
داليا.. ماشى احنا هنتنازلك عن كل حقوقنا.. بس انت توافق على جوازت حسام وسهيله.. قلت ايه..
عز.. انا قلت كلامي من زمان.... هو مش نحو عشان يتغير حسب موقعه في الجمله قلت لاه يبقى لاه... شويه الفلوس مش هتغير من رأى.. مش هبيعلكم اختى انا..
داليا...براحتك انا قلت اعيد الطلب.. يمكن ربنا يهديك على فكره احنا ما مشيناش على نمط جدي هو فتح ورشتو وبيكسب من عرقو... وانت جدك كان كده وبطل...
عز.. بس انتو دي حاجه معروفه عنكم...
داليا.. هو ده الفرق ماشي... كنت فاكراك بتهتم لعيلتك اكتر ما بتهتم لكلام الناس...
عز بصلها وقال... احنا مش عايشين في الدنيا لحالنا في حاجات كتيره بنكون عايزين نعملها... بس لانا عايشين مع ناس ما بنعملهاش..
داليا... حاجات زي ايه..
مافيش تفاعل حلو القصه مش عجباكم نكنسلها ولا ده عادى 😅
تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات
إرسال تعليق