القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ابن قلبى ( الجزء الاول)الفصل الخامس والسادس والسابع والثامن بقلم علياء كامله

 


رواية ابن قلبى ( الجزء الاول)الفصل الخامس والسادس والسابع والثامن بقلم علياء كامله 





رواية ابن قلبى ( الجزء الاول)الفصل الخامس والسادس والسابع والثامن بقلم علياء كامله 



الحلقه 5 6 7 8

حياء: في حاله ترقب خير يافندم:في صفقات مهمه جدا مع الوفد الالماني...في الفرع الخاص بينا باسكندريه وللاسف انا مقيد بشغل هنا..ومش هقدر اسافر للفرع هناك

حياء مستفهمه:تمام يا فندم وانا اقدر افيد حضرتك بايه

المدير: انا عاوزك تسافري مع استاذ احمد لاسكندريه علشان تتموا الصفقات دي علي خير... لان الارباح العايده علينا منها مهمه جدا... وانا مقدرش اثق في حد غيرك

حياء ولم تدرك الموقف بعد: بس يا فندم انا مقدرش اسافر من غير علم اهلي... لانهم في العمره

المدير:بس الشغل دا مينفعش يتاجل وانتي بحكم انك السكرتيره الخاصه للشركه ... ف لازم تكوني علي علم بكل الصفقات دي والورق الخاص بيها

حياء متفهمه للامر: تمام يا فندم .. هبلغ اهلي بقرار السفر دا

المدير: تمام .. ان شاء الله هتسافروا بعد بكرا ... والصفقات دي هتتم في خلال شهر ... والاقامه هتكون في اوتيل

حياء مصدومه: بس دي فتره كبيره اوي

المدير: الصفقات دي هتتم مع مندوبين ل 4 شركات ليهم صيتهم في المانيا وهينزلوا مصر علي فترات ... علشان كدا بقول ان الربح هيكون كبير جدا للشركه

حياء: تمام يا فندم ...استأذن انا

المدير بابتسامه عذبه: اتفضلي يا بنتي 

"خرجت حياء من المكتب متجهه الي مكتبها وهي ما زالت تفكر ف هذا القرار ورد فعل والديها عند معرفتهم لهذا القرار"

"وبعد انتهاء موعد العمل خرجت حياء متجهه الي البيت"

حياء وهي تفتح الباب:سمسمه انا جيت

تسنيم وهي تنادي عليها : حياااااااء الحقييييييييني عااااااااا

حياء بفزع: في ايه بس

تسنيم: صرصور كبير وعنده شنبات... وكان بيبحلئلي في الاوضه

حياء وهي تنفجر من الضحك: صرصور ههههههههههه ،، فين دا يا خوافه وريهولي

"تقدمت حياء مع تسنيم داخل الغرفه واذا بها تري صورصار داخل الحجره"

حياء بصويت: عااااااااااا ،،صرصور فعلا

تسنيم وهي مذبهله: صرصور فعلا😯،،جبتك يا عبد العين تعيني،،وعملالي فيها عنتر جبنه هههههه مسخره يا مشمشه

"تضاحكت الفتايات سويا،،بعد ان قامت حياء بقتل الصورصار رمياء ضربا بالشبشب ثم تناولوا الغداء وقرروا ان يذهبوا لتغيير جو... لانهم قد ملوا الجلوس في المنزل"

حياء: بقولك ايه يسطي .. ما تيجي نخرج

تسنيم : اشطا نخرج ... ثواني وتلاقيني لبست

حياء وهي تضحك: ههههههههههه طب يلا يا هبله بسرعه

"خرجت الفتاتان سويا واثناء سيرهما وجدت حياء بائع لغزل البنات"

حياء: هييييييييه ... غزل بنات واو... استني اجيب

تسنيم:هو انا مخرجه بنت اختي معايا،،طب استني يا هبله اجيب انا كمان🙊

"اشترت الفتاتان غزل البنات ثم جلسوا علي النيل يتحدثان"

حياء وهيتنظر لتسنيم: سمسمه نسيت اقولك ع حاجه حصلت في الشغل

تسنيم وهي تاكل غزال البنات : قولي يا حب

حياء: المدير عاوزني اسافر اسكندريه في الفرع بتاعه هناك علشان في صفقات مهمه لازم تتم

تسنيم: طيب جميل جدا... اشطا وبقيتي مهمه ويعتمد عليكي... بس ايه المشكله شيفاكي زعلانه؟

حياء: المشكله ان مده السفريه دي شهر

تسنيم: شهر؟!... ياخبر...طيب وهتقنعي اهلك ازاي

حياء: مش عارفه ربنا يستر... بس هو قالي اني اقامتي هتكون متوفره هناك

تسنيم: تمام جدا ... ربنا يستر مع اهلك بقا وبالذات كبير الفخايده

حياء وهي تضحك لتذكرها ان هذا الاسم .. اطلقته تسنيم علي والدها: ههههههههه دا انتي مصيبه والله بابا دا كيوت

"عادت الفتايات الي المنزل مره اخري"

"في منزل تسنيم"

الاب(سيد): انا مش فاهم بس البنات .. مش عاوزين ييجوا يقعدوا هنا ليه واهو بالمره نبقي مطمنين عليهم

الام (فاطمه): سيبهم علي راحتهم يا حج انت عارف ان حياء بتتكسف.. وطول ما هما الاتنين مع بعض انا مبخافش ع تسنيم .. ما انت عارف صحاب من الحضانه وكانهم روح واحده ... ربنا يديمهم لبعض

الاب: يارب

بس ابقي اطمني عليهم كل شويه

الام: حاضر يا حج

"في منزل حياء...استطاعت ان تقنع والديها بهذه السفريه... متحججه بانها سوف تكسب ثقه مديرها وتحقق طموحاتها... وبناء علي هذا الكلام وافق والديها... لانهما يتمنيان لها السعاده"

"في صباح اليوم التالي... في الشركه"

"اخبرت حياء .. المدير بقرار الموافقه"

المدير: تمام جدا يا بنتي... السفر بكرا هيبقي علي الساعه تسعه... بالتوفيق يارب

حياء: شكرا يا فندم

"انهت حياء عملها في هذا اليوم واستعدت للمغادره"... وفجاءه

يتبع

********

الحلقه ال 6

وفجأه يدخل احمد المكتب

احمد: علي فين كدا

حياء: انت شايفني بعمل ايه؟!... خلصت شغلي وماشيه .. عندك مانع!!

احمد بنبره خبيثه وهو يقترب منها: اه عندي

حياء وهي تبتعد: ايه دا عاوز ايه؟!

احمد : مش انا اللي بنت بتشتغل عندي تتكلم معايا كدا... وانتي عملالي فيها بنت ناس

حياء بانفعال: ما تحترم نفسك يا بني ادم انت

احمد وهو يحاوطها بيديه: ولو محترمتش

حياء وهي تقرب فمها من يده: يبقي هيحصل فيك كدا

احمد: اييي... يا بنت العضاضه

حياء وهي تهرب من غرفه المكتب: علشان تبقي تعرف كويس ازاي تتعامل معايا باحترام

احمد بخبث: ماشي ... انتي هتروحي مني فين

"ذهبت حياء الي البيت فوجدت تسنيم في انتظارها ووالدت تسنيم جالسه ايضا"

حياء بارهاق: ازيك يا طنط وحشاني جدا

ام تسنيم: وانتي كمان يا حبيبتي ... مالك باين عليكي الارهاق

حياء: لا اصلي نمت متاخره وصحيت بدري 

الام: ربنا يعينك يا بنتي

تسنيم متدخله:يلا يا حياء غيري هدومك عقبال ما احضر الغدا

"اتجهت حياء الي غرفتها... وبعد بضع دقائق ...جلسوا جميعا لتناول الغدا... وبعد مرور ساعتين..ذهبت والده تسنيم الي المنزل"

تسنيم عقب خروج والدتها:تعالي هنا بقا مالك كدا مش مظبوطه

حياء: الحيوان اللي اسمه احمد دا ... كان بيحاول يضايقني بطريقه قذره

تسنيم مصدومه : يانهاري... ازاي يعني؟!.. هبب ايه الحيوان دا

حياء: حاوطني بايديه بس انا مسكتلوش

تسنيم في ترقب: امال عملتي ايه يا غاليه

حياء: عضيته

تسنيم وهي تنفجر ضحك: ههههههههه ... عفارم عليكي ابوكي جابك... بس انا خايفه عليكي منه... وخاصه موضوع السفر دا

حياء: ومين قالك اني هكون معاه في الاوتيل زي ما هما قالوا... 

تسنيم وهي تضيق عينيها؟!: امال هتعملي ايه

"تسنيم وهي تنظر لها هتعرفي ناو"

"قامت حياء بالاتصال علي والدتها...

ولكنها لم تجب"... فادركت حياء انهم مشغولون

ولكن بعد مرور عشره دقائق... اعادت والدتها الاتصال بها"

حياء: ايوه يا نواره البيت وحشتيني اوووووي

الام: وانتي وحشتيني اكتر يا قلبي

حياء: وبابا واخواتي عاملين ايه

الام: الحمدلله بخير.. المهم انت بتاكلي كويس ولا بتنسي نفسك زي العاده

حياء: لا باكل يا امي... بقولك ايه يا ماما .. انا مسافره بكرا ع الساعه 9

الام: ماشي يا بنتي بس خلي بالك من نفسك ... واوعي شغلك يخليكي تهملي في دراستك

حياء: متخافيش يا امي ... انا ادها ومش هقصر... بقولك هي خالتو موجوده في شقتها في اسكندريه ولا سافرت الصعيد عند اهل جوزها

الام: لا موجوده ... بس ليه؟!

حياء: اصل هقعد معاها الشهر دا ... اللي هسافر فيه

الام: بجد يا بنتي والله كويس،،واهو اكون مطمنه عليكي.. وخلي بالك من نفسك

"اغلقت حياء الهاتف مع والدتها"

تسنيم: يا بنت اللعيبه ... تصدقي فكره حلوه وهو اطمن عليكي انا كمان... اما اقوم بقا احط هدومي في الشنطه علشان انا كمان اروح البيت الصبح

حياء: هتوحشيني يا سمسمتي

تسنيم: اوحشك ايه يا ختي .. دا احنا هنرغي اربعه وعشرين ساعه... وتديني التقرير اليومي

حياء وهي تضحك: تمام يا فندم ههههههههه

"انتهي اليوم وفي صباح اليوم التالي في حوالي الساعه الثامنه استعدت حياء للسفر... وجهزت تسنيم شنط هدومها لتعود لمنزلها.. وخرجتا من البيت"

"ودعت حياء صديقتها واتجهت في طريقها الي الشركه... لتبدا سفرها الي عروس البحر المتوسط،،المكان الذي سيشهد علي افضل مرحله في حياتها ويغيرها الي حياء اخري... بل سيجعلها.. هي عروس الاسكندريه ""

"في الشركه"

"احمد وهو ينتظرها في السياره الخاصه به امام الشركه"

"واذا بها تأتي"

احمد: كل دا تأخير

حياء ببرود: سوري

احمد بعصبيه: يلا اركبي متأخرين

حياء بنرفزه: حاضر

"فتحت حياء الباب الخلفي للسياره"... فجأه وجدته ينظر لها بغل معترضا عما تفعل!!

احمد: ايه دا يا انسه انتي هتركبي ورا... هو انا سواق سعاده معاليكي الخاص

حياء: انا مقصدش .. بس سوري مش هركب غير هنا.. وبعدين فكره الركوب في عربيه واحده مع حضرتك مرفوضه... بس احيانا بنضطر نعمل حاجات خارج ارادتنا واهي الدنيا بتمشي... ولو مركبتش ورا .. مش هسافر...

احمد وهو يجز ع اسنانه: طيب اخلصي اركبي

حياء بدون اي تعبير علي وجهها : اوك

" انطلق احمد بسيارته متجهها الي عروس البحر المتوسط... وهو ينوي لتلك الفتاه المتمرده علي خطه ... تجعلها تخضع له.. فهو يرأي انه ذاك الشاب الثري والوسيم ... كيف لفتاه من طبقه متوسطه ان ترفض الخضوع له وتتجاهله كانه مهمش؛!!!

"وصلت السياره بهم الي عروس البحر المتوسط و بالاخص في الفندق الذي تم حجز الغرق به

" احمد وهو يشاور لها بيده ان تخرج من السياره"

احمد: اتفضلي علشان نرتاح لان عندنا بالليل عشاء عمل مع مندوبين الوفد الالماني

حيتء وهي تتنحن في الكلام قائله: اتفضل فين حضرتك.. انا هقعد الفتره دي مع خالتو ... عايشه هنا في اليكس

احمد بعصبيه: نعم؟!... وهو انتي جايه تتفسحي .. انتي جايه معايا وفي شغل يا هانم

حياء بتحدي:وانا قولت مش هقعد هنا... ايه مبتفهمش؟!

وفجأه

يتبع

********

الحلقه ال 7

وفجأه صفعها احمد علي وجهها قائلا.. بت انتي لو مبتعرفيش تتكلمي مع اسيادك انا هعلمك.. 

صوتك تاني مره ميعلاش عليا انتي متعرفيش انا مين لسه ولا ممكن اعمل فيكي ايه

حياء وهي في قمه صدمتها:ايه اللي انت عملته دا...انت انسان زباله ... ومش رجوله انك تضرب بنت.. وانا مش هسيب حقي...ثم تركته وذهبت

"كانت حياء في حاله لا يرثي لها... كيف لهذا الكائن ان يصفعها ووالدها لم يفعل معها هكذا من قبل.. وكيف يري الاثرياء ان لهم الاحقيه بفعل اي شيء،، هل مازال الاقطاع سائد حتي الان...

حياء في نفسها وهي تتوعد له: والله لاندمك علي القلم دا يا حقير

" اتجهت حياء الي بيت خالتها وقد اعدت خطه محكمه لتجعل هذا الاحمد يتوقف عند حده"

"علي الجانب الاخري من روايتنا ... ننتقل الي حياه اخري بالاسكندريه واشخاص اخري"

"في احد شقق الاسكندريه... تعيش سيده كبيره السن..في الاربعين من عمرها،،وهي السيده(هاله).. تقيم في نفس العماره التي ستذهب اليها حياء... اي هي جاره خالتها...لم تنجب اولادا،، تسكن السيده هاله في منزلها بصحبه ...ابن صديقتها " الفلسطينيه"... يدعي..

(مالك،، في العشرون من عمره...شاب ذا بشره بيضاء وملامح شرقيه بحته... جاء الي مصر ليكمل تعليمه في الجامعه... ليكتسب شهاده اقوي ..وذلك لسوء الاحوال التي تمر بها بلده... رفضت السيده هاله..ان يقيم في سكن للطلبه ... وعرضت علي صديقتها ان يقيم معها فوافقت"

"وصلت حياء الي العماره واتجهت الي شقه خالتها... اخذت تدق الباب لوقت طويل ولم يجبها احد"

"فتحت السيده هاله باب شقتها المقابل لبيت ياسمين خاله حياء

هاله: ايوه يا بنتي... ياسمين سافرت .. كنتي عوزاها ف حاجه

حياء بحزن: ايوه يا طنط انا بنت اختها وجايه من سفر بس هي مقالتليش انها هتسافر... اعمل ايه انا دلوقتي

هاله: حبيبتي يا بنتي ... انتي فعلا باين عليكي التعب... انتي تقدري تقعدي معايا لحد ما خالتك ترجع

حياء وهي تنظر لها: اقعد مع حضرتك ازاي يعني لا مش هينفع

هاله بحزن: متخفيش يا حبيبتي ... انا معنديش اولاد وعايشه لوحدي

حياء مشفقه علي الست العجوز: لا والله مقصدش يا طنط .. طيب خلاص هكلم ماما واشوف

"اخبرت حياء والدتها بالامر واخبرتها والدتها انها تعرف جيدا تلك السيده وانها صديقتها وتحبها كثيرا... ولم تعترض ابدا"

"حياء وهي تبتسم لها ... ماما خلاص وافقت وان شاء الله هقعد مع حضرتك ويارب متقلش عليكي

هاله بلوم: تتقلي ايه بس دا انتي تنوريني... دا انتي بنت الغاليه...

حياء: ربنا يخليكي يا طنط

" في هذا الوقت كان مالك في جامعته وبعد خروجه من الجامعه يذهب للمكوث مع اصدقائه ويعود متأخرا"

"جلست حياء مع السيده هاله وساعدتها في اعداد الطعام حتي حل الليل وذهبت حياء للنوم في الغرفه التي اعدتها السيده لها"

حياء في غرفتها تستعيد احداث اليوم وما فعله بها احمد وتتوعد له 

حياء لنفسها: والله لوريه الكلب ده ازاي يمد ايده عليا ويشوف مين بقا اللي هيحضرله عشاء العمل 

اما وريتك مبقاش انا حياء عبد السلام هعهعهع

"ثم قررت حياء الاتصال بصديقتها مي ...

حياء :ايوه يا ميوي عامله ايه 

مي :الحمدلله ياندله مبتسأليش ليه من ساعه ما سافرتي 

حياء :يابنتي اصبري عليا ده انا حيلي اتهد انهارده وحصل معايا حاجات اد كده ....ثم قصت عليها ما حدث في يومها 

مي: كل ده حصل معاكي المهم انتي كويسه وخلي بالك من التيت دا ... بس سيبك انتي جبت انهارده حته فستان لخطوبه اختي انما ايه حاجه رائيييييعه (رائعه... بس هي بتحب تحط التاتش بتاعها)

حياء: استني ادخل تسنيم في المكالمه معانا

حياء: سمسمه ازيك يابت 

تسنيم : اهلا يا مشمشتي وحشتيني اد الدنيا 

حياء وهي تضحك : اد الدنيا ولا اد طولك يا اوزعه 😛

تسنيم :ماشي يا دزمه عاجبني 

مي: احم احم نحن هنا 

تسنيم : ايه ده مين بيتكلم ده .... الندله اللي مش عايزه تيجي تقعد معايا 

مي: ياوليه انا مش قولتلك خليها الاسبوع الجاي ... اصل الوقت عندي بفلوس 

تسنيم : ايون ما حضرتك بسبس وامن

" ثم ضحكت الفتيات واغلقت حياء الهاتف معهم لتنام"

"عاد مالك من الخارج ثم اتجه الي غرفته واثناء سيره رأي ضوء غرفه الضيوف مشعل ،، فاتجه ليري من هناك وفي تلك اللحظه وقع الهاتف الخاص بحياء تحت سريرها ... فنزلت اسفل السرير في محاوله لالتقاط الهاتف وبينما فتح مالك باب الغرف بهدوء شديد ولكنه لم يجد احدا بها فاغلق الباب... وفي تلك اللحظه رات حياء اثناء وجودها اسفل السرير ... جزمه سوداء امامها .. فانتابها خوف شديد ثم خرجت بعد ان احضرت الهاتف ولكنها لم تجد احد... فتغاضت عن الموضوع

" في تمام الساعه الواحده صباحا كان مالك يلعب البلايستاشن وبجانبه كوب شاي فوقع الكوب فجأه واحدث ضجه ... وقد وصل الصوت الي مسامع حياء ... مما جعلها تصاب بالذعر ... فغطت وجهها في محاوله لنسيان هذا ونامت

"في صباح اليوم التالي استيقظت السيده هاله باكرا وخرجت للتسوق"

واستيقظ كلا من مالك وحياء

"توضت حياء وصلت ثم قامت بترتيب غرفتها"

واثناء مكوثها في الغرفه رات خيال


يتحرك امام غرفتها... مشت حياء ناحيه الباب ببطء في محاوله الا تحدث صوتا ثم فتحت الباب فجأه.. ثم وقعت عينيها علي شخص قد دخل الي المطبخ... فجرت حياء الي المطبخ ووقفت بجانب الحائط وهي تختبيء... ثم نظرت باعينها لتجد شخصا ملثما... يقوم بفتح شباك المطبخ... واثناء مراقبتها له

"ذهبت مسرعه واحضرت عصاه المقشه وانتظرت بجانب الحائط متخفيه .. وعندما وجدته يقترب .. قامت بضربه علي راسه حتي فقد وعيه...

حياء:هييييييييييييه ... موته ...نيهاهاهاهاي... حرامي حقير ... علشان تبقوا تعرفوا تسرقوا شقق الناس كويس

" ثم قامت بفك الشال الموجود حول وجهه وربطت يداه به ...واحضرت حبلا وقامت بتكبيل قدمه

"في تلك اللحظه جاءت الست هاله وقامت بفتح الباب وفي تلك اللحظه استعاد مالك وعيه ولكن حياء لم تعطه فرصه اخري

حباء بصوت مرتفع وهي تنادي علي السيده هاله: الحقي يا طنط حررررررامي 

اقبلت الست هاله مسرعه : يا مصيبتي حرامي

حياء بفزع: الحقي يا طنط دا فاق اضربيه معايا

" وكان مالك نائما علي وجهه لذلك لم تراه السيده هاله وقامت بدورها... واخدت تضربه بالشنطه الخاصه بها علي جسده وحياء بعصاه المقشه... حتي فقد وعيه مره اخري🙊

حياء:لسه مامتش ،،يخربيته

الست هاله: انتي عاوزه تموتيه بس خلاص يا بنتي احنا نطلب البوليس .. بس استني نطمن عليه

"قامت الست هاله بقلب مالك علي وجهه .. حتي راته فصرخت في هلع: ماااااااااااالك

حياء في اندهاش: انتي تعرفي الحرامي يا طنط

هاله: دا مش حرامي دا ابني

حياء: وهي تصفع وجهها بيدها: يالهوتي،، الحرامي ابنك

هاله: حرامي ايه بس يا بنتي ارفعيه معايا نحطه علي الركنه

" وضعت حياء والست هاله ،، مالك علي الركنه ... ثم بدات هاله في ايقاظه...

هاله وقد وضعت امام انفه البرفيوم: مالك... حبيبي اصحي يا بني

بدأ مالك يستعيد وعيه تدريجيا ولكن الرؤيه لم تكن واضحه له

"واثناء استعاده وعيه وجد خيال لفتاه شديده الجمال كالاميرات ولكنه لم يستطع رؤيتها جيدا بسبب مايشعر به من الم شديد يفتك برأسه... نظرت هاله ..لحياء في اندهاش... وقالت لها....

يتبع

*******

الحلقه الثامنه°°ابن قلبي°°

هاله: ايه دا يا بنتي ... فين حجابك ... ادخلي بسرعه البسي ... عبايه وحجاب

حياء وهي تنظر لنفسها في هلع: يالهوتي دا انا بالبجامه وبشعري

"كانت حياء ترتدي بيجامه ورديه اللون ذات اكمام قصيره وتاركه لشعرها العنان وواضعه فيونكه ورديه علي شعرها"

"انطلقت حياء الي غرفتها بسرعه البرق وغيرت ملابسها ووضعت حجاب ثم خرجت لهم"

"مالك بعد ان استعاد وعيه كاملا"

مالك: اه يا دماغي ،،ايش ياللي صار... ومين ها البنت

حياء وهي تستغرب لطريقه كلامه: ايش ايه وبتاع ايه ... احم احم ... سوري يا كابتن والله ما كنت اقصد ... افتكرتك حرامي... فقمت بالواجب🙊

مالك: قمتي بالواجب .. لك انتي ... كنتي راح تموتيني

هاله: معلش يا مالك اعذرها هي مكانتش تعرف .. انا نسيت اقولها انك عايش معايا

حياء: بالظبط كدا... بس سوري يعني يا طنط.. مش حضرتك قولتيلي معندكيش ولاد

هاله: دا مالك ابن صاحبتي .. بمثابه ابني لانك عارفه اني مخلفتش وهو الخير والبركه بتونس بوجوده بعد وفاه جوزي الله يرحمه .. وهو مش مصري

حياء: علشان كدا لسانه معوج ... وايش ومش ايشً.. اهلا يسطي🙊وسوري مره تانيه

مالك بغيظ: اهلين...بس هي شو بتساوي هون

هاله: حياء كانت جايه تزور خالتها.. الست ياسمين جارتنا ... بس ملقتهاش هنا وهتقعد معانا لحد ما ترجع

مالك: اه تمام تنورنا

حياء: ما انت بتتكلم مصري اهو يسطي... ع وضعك بقا

مالك: ماما هاله .. دماغي بتلف بسبب ..البلطجيه دي... ممكن تعمليلي كمادات

حياء بغضب محدثه نفسها: بلطجيه؟!... تصدق حلال فيك الضرب😛 

"علي الجانب الاخر في الاوتيل... احمد وهو يجلس في غرفته في قمه غضبه...اه يا بنت ...،، بتعندي فيا ومتحضريش عشاء العمل والله لتشوفي مني ايام سودا"

"في بيت هاله استعدت حياء للذهاب الي العمل"

في الشركه في فرع اسكندريه

"دخلت حياء الشركه وبدات تراجع اوراق الصفقه التي احضرتها لها مساعدتها في العمل"

"واثناء انهماكها في العمل... يدخل احمد فجأه في عصبيه شديده"

احمد وهو يشتعل غضب: انتي ازاي متحضريش عشا العمل ... انتي بتتحديني يا بت انتي

حياء: اولا انا مش بت ...ثانيا كنت منهكه ونمت 

احمد: انتي هنا مش بتشتغلي معانا ... انتي بتشتغلي عندنا ... دا مش لعب يا ماما

"ثم خرج دون ان يسمع ردها واغلق الباب بشده"

حياء في نفسها: انت لسه شوفت مني حاجه دا انت حسابك تقل اوي"

"انتهت حياء من شغلها وذهبت الي منزل السيده هاله"

حياء : السلام عليكم يا طنط 

هاله: وعليكم السلام يا حبيبتي

حياء: حضرتك بتروقي البيت ... امال انا بعمل ايه هنا

هاله: ودي تيجي بردو... انتي ضيفه عندي وميصحش

حياء بنظره لوم: لا انا مبقتش ضيفه ... وهزعل اوي لو عملتي كدا تاني ... هدخل اغير هدومي وارجع اكمل عنك

"دلفت حياء الي غرفتها وارتدت عبائه بسيط ووضعت حجاب وخرجت"

"بدات حياء في تنظيف المنزل ووضعت علي ارضيه المنزل ... بعضا من الصابون لكن من دون قصد وقع كثير من الصابون ..

حياء لنفسها: عاااااااا الصابون كله وقع ..اعمل ايه دلوقتي.. يلا مش مشكله عشان المع الارضيه ...

" وفي تلك اللحظه دلف مالك الي البيت واثناء اتجاهه الي الداخل"

"تزحلق مالك علي الارضيه ووقع متالما"

وما ان رأت حياء حتي انفجرت في الضحك"

حياء : ههههههههههههههههههههههههه،، كنت لسه هقولك حاسب .. بس نصيبك بقا ... ههههههههههههه... الف لا بأس عليك

قام مالك من الارض ثم اتجهه اليها وهو غي قمه غضبه وبنظره كلها شرر

"مما ارعب حياء بشده ثم تقدم اليها مالك وفجأه...

يتبع

 تكملة الرواية من هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع
    close