رواية كاملة رد الاعتبار
رواية كاملة رد الاعتبار
انتى لسه هنا اتفضلي خدى بناتك دى وخصوصا اللى فى بطنك ياريت تنزليها اهو حتى تبقى خبتك بدل ماهى اربع خيبت تقل شويه ويبقوا ثلاثه وعشان تقدري انتى وامك تصرفوا عليهم عشان انا مش هصرف عليهم مليم تانى واتفضلي على بيت امك هو ناقص انا فتحت بيت جديد ومصاريفي مش هتستحمل بيتين يا لا غوري من وشي استحملتك انتى وبناتك دول كتير على أمل كل مره انك هتجيبي لي الولد
حرام عليك اروح بيهم فين هى امى معاشها مكفيها عشان اروح ازود حملها بلاش تصرف عليا انا بس بناتك دول ذنبهم ايه
وبعدين ما يمكن يكون اللى فى بطنى ولد انت مستعجل كده ليه
حسامولد ازاى والدكتور أكد انه بنت انتى ايه بداتى تخرفي من الصدمه يالا بقى انا النهارده عريس ومش عاوز نكد ودوشه
سما ام البناتمنك لله بدل ما تفكر تجوز بناتك رايح تتجوز انت ونظرت للعروسه الجديده وقالت بكره يرميكي انتى وبنتك أمال انتى فكره
ايه
العروسه الجديده لا ما تخافيش انا خلفت ولد من جوزى السابق يعنى الإنتاج مضمون ماتقلقيش عليا
نظرت سما ليهم الاثنين بحسره وهى تقول منكم لله
طب خلى بناتك هنا وكفايه ترميني انا حرام عليك هروح بيهم فين ارحمهم
راح مسكهم قبلها ومخرجهم بره الشقه وقال هما قبليكى
وبقولك صحيح انا كده كده نهاية الشهر ده هسيب الشقه دى عشان انا مش قد ايجارها وهروح اعيش مع عروستي فى شقتها بس بعد توضيبها وزي ما انتى عارفه انا لا موظف هتعرفي تثبتي لى دخل ولا هتعرفي لى عنوان بعد كده فمن راي بلاش تضيعي اي قرش معاكى على المحامين والقواضي على أمل تطولى منى حاجه
نظرت له وقالت انا هفوض امرى فيك
لله واكيد ربنا مش ينسانا
حسام تقيا او يابت عشان يتقابل
غورى بقى ما تنكديش عليا فى ليله زي دى
اخدت بناتها بين ذراعيها والحسره تحاوطهم مع ذرعيها وذهبت وهي
تفكر هتروح فين دى والدتها يدوب معاشها بيكفى الايجار والباقي مابيكفيش لاخر الشهر
ولكن لا مفر من ذلك اهى هيكون الامر ارحم من الشارع
وعندما وصلت لأمها ووجدتها تدخل عليها بالبنات وشنطتها فى يديها انقبض قلبها وهى تقول فى ايه يا سما ايه الشنطه اللى فى ايدك دى فقالت سما طردني يا امى اټجنن اول ما الدكتور قال له ان اللى فى بطنى بنت بردو
واتجوز ورمانى انا وبناتي منه لله
امهاما انا قولتلك كفايه خلفه
سما كنت هعمل ايه وهو كل يوم يهددنى بعدم خلفتى لولد
امها واديه رماكي انتى والبنت واديكى حامل كمان وزاد الحمل على حمل
ووضعت ايدها على ظهرها وقالت ربنا موجود يا بنتى ومابيرضاش بالظلم
معلشي سيبها لله
ادخلى ادخلى روقي الغرفه وظبطيها
ومرت الايام وحاولت تاخد منه أي مصاريف لكن هو كان بيقول ليها مش معايا وبعدين المدام حامل وكل يوم
عند الدكتور وان شاءلله تجيب الولد اللى معرفتيش تجبيه الدكتور أكد لى انه ولد
وجه يوم الولاده بعتت له يروح معاها لكن رفض
بعتت له طب ابعت مصاريف رفض
دخلت الولاده عشان يحدث اللى لا على الخاطر ولا على البال
والاغرب من كده اللى حصل لزوجته التانيه فى حملها رغم ان هيكون ولد فعلا بس الغريب ما حدث
أن سما خلفت ولد رغم سبحان الله الدكتور كان قايل لها انه بنت بس سبحان الله والاغرب ان ابن الثانيه طلع ولد تعبان عنده تخلف لما الحسره هتموته وعمل في زوجته الثانيه اللى عمله فى سما طردها وقال ليها خدى ابنك وانتى حره فيه انا عاوز
والد مش ...وسكت يالا يالا وهى تتحايل عليه وبقت فى نفس الموقف اللى شافت فيه سما وكانت تسخر منها وماصعبتش عليها
ودلوقتى هو اللى بتحايل على سما ترجع عشان عرف انها خلفت ولد وهى رغم الظروف الصعبه مش عاوزه ترجع ومش عارفه تعمل ايه حاسه بعدم الأمان معاه ايه رايكم .


تعليقات
إرسال تعليق