سكريبت كبرياء انثى كامله
كبرياء انثى
والـد خطيبـي رجـل الأعمـال سـ,ـخـر منـي بالفـرنسية قـدام العيلـة كلـها… ومـا كانـش يعـرف إنـي فـاهمة كـل كلمـة…
فقيرة سخر والد والد رجل اعمال شهير يسخر من كنته بالفرنسية لكنها تسكته امام العائلة كلها
كانت السفرة متجهزة كانها اجتماع لكبار رجال الدولة مفارش بيضا من الكتان اطباق بحواف دهب كاسات بتلمع تحت نجفة كريستال ضخمة وكل تفصيلة في البيت بتقول حاجة واحدة هنا المظاهر اهم من البشر
دخلت ليلى منصور ماسكة دراع خطيبها ادم الشناوي وحست بوزن الصمت قبل ما تقعد
مش صمت ترحيب صمت حكم مسبق
صمت ناس قرروا هي مين ومستنيين اللحظة المناسبة عشان يقولوا ده بصوت عالي
على راس الترابيزة قعد الحاج رفعت الشناوي من غير ما يقوم
اخيرا قال بابتسامة واصلة لشـ,ـفايفه بس مش لعيونه كنت فاكر انكم مش جايين
ليلى ردت بادب سلمت على الكل بالاسم وبنظرة احترام حقيقية
مدام سعاد الام هزت راسها ببرود
نيرمين اخت ادم بصت بعيد
شريف جوز الاخت كان الوحيد اللي ابتسم بصدق
والخالة فريدة كانت بتبص لها من فوق لتحت بنوع فحص فاكرينه سري وهو اوضح من الشمس
بدا العشا في الاول كل حاجة بدت طبيعية كلام عن شركات اراضي استثمارات في دبي وسفر لاوروبا اسماء تقيلة بتتقال مخصوص عشان توصل رسالة واحدة انت مش من هنا
ليلى كانت هادية بتسمع وترد لما تتسال من غير توتر
ايد ادم على ضهرها كانت الدفا الوحيد في القاعة
لحد ما الحاج رفعت ملا كوباية العصير للمرة التانية ومال ناحية شريف وقال بصوت عالي بالفرنسية
Vous savez elle vient dun quartier ou meme un diner comme celui ci serait un reve Mon fils merite mieux
اللي يعرف فرنسي فهم فورا
هي جاية من حي شعبي حتى عشا زي ده بالنسبة لهم حلم ابني يستاهل احسن
الخالة فريدة ضحكت بخفة مصطنعة
نيرمين بصت في الموبايل
الام سابت الشوكة بهدوء مبالغ فيه
شريف نزل عينه في الطبق
وليلى
نزلت عينيها بس
ما اتكلمتش ما اهتزتش ما شدتش اعصابها
بلعت الاهانة زي حجر ورفضت تديهم متعة رد الفعل
الحاج رفعت اعتبر صمتها انتصار
ادم بص لابوه بنظرة تقيلة
بابا قلت ايه
بكلم شريف كلام كبار
بالفرنسي
لو مش فاهمة مش مشكلتي
الجملة دي كانت اقسى من الاهـ,ـانة نفسها
كان الاذى يبقى مقبول طالما الضحية مش فاهمة
ليلى بصت لادم نظرة قصيرة
لسه بدري
هو فهم وسكت لكن هي قررت تخرسهم كلهم بطريقه مميزه تتحفر في الذاكره وفجاه….
صلي على محمد وتابع معايا😍😍
وفجأة رفعت ليلى راسها بهدوء كأنها بتعدل تاج مش باين غير للي فاهمين قيمة النفس وبصت للحاج رفعت مباشرة في عينه وابتسمت نفس الابتسامة الهادية اللي كانت مرسومة على وشها من اول ما دخلت وقالت بالفرنسية الصافية الواضحة من غير تلعثم ولا تكسـ,ـير Je suis peut etre venue dun quartier simple mais jai appris que la valeur dun etre humain ne se mesure ni par la nappe en lin ni par les verres en cristal mais par le respect quil offre aux autres ثم سكتت لحظة قصيرة خلت كل نفس في القاعة يتجمد وكملت بصوت ثابت Mon pere ma appris que la vraie noblesse ne vient pas de largent mais du caractere Et ce soir je vois la difference واضحة بين الثروة والرقى
الصمت اللي كان قبل كده صمت حكم اتحول لصمت صدمة
الخالة فريدة اللي كانت لسه ضاحكة ضحكة مصطنعة فتحت بقها ومقفلتوش
نيرمين رفعت عينيها من الموبايل لاول مرة وبصت لها كأنها بتشوفها فعلا
مدام سعاد شدّت ضهرها في الكرسي وحاولت تحافظ على برودها بس ايديها خانتها
شريف رفع راسه ببطء وابتسم ابتسامة احترام صريح
وآدم… آدم كان بيبص لها كأنه بيشوفها لأول مرة من جديد
الحاج رفعت حاول يرد بسرعة فقال بالفرنسية بنبرة اقل ثباتا Vous parlez bien
ليلى ردت بهدوء زائد Vous sous estimez les gens trop vite Monsieur الشرف مش لغة والاحترام مش طبقة
ادم سحب نفس عميق وقال بصوت واضح قدام الكل بابا ليلى مش محتاجة تدافع عن نفسها احنا اللي محتاجين نراجع نفسنا
الجملة دي نزلت زي المطرقة على الترابيزة
الحاج رفعت بص لابنه بنظرة غضب مكتوم وقال انت بتاخد صفها ضدي
ادم رد بثبات انا باخد صف الصح
ليلى حطت ايدها على ايد ادم تمنعه من التصعيد وبصت للحاج رفعت وقالت بالعربي المرة دي عشان الكل يفهم انا فعلا جاية من حي بسيط وافتخر بده اتربيت وسط ناس تعرف معنى الجدعنة وتعرف معنى ان الضيف يتكرم مش يتقاس على ميزان البنك ولو كنت شايفة نفسي اقل من حد ما كنتش قعدت هنا النهارده
الخالة فريدة حاولت تخفف الجو وقالت يا جماعة احنا بناكل اهو
ليلى ابتسمت وقالت الاكل نعمة واحسن حاجة تتحط قدامه كلمة طيبة
مدام سعاد اخيرا اتكلمت وقالت انتي خريجة ايه يا ليلى
ليلى ردت انا خريجة هندسة جامعة القاهرة قسم عمارة واخدت ماجستير في التخطيط العمراني من باريس
الصمت رجع تاني بس المرة دي صمت احترام حقيقي
الحاج رفعت اتفاجئ باريس
ايوه كنت بدرس وبشتغل في نفس الوقت وكنت بترجم لمكاتب استشارات فرنسية عشان اصرف على نفسي وماطلبش جنيه من حد
نيرمين سألتها بفضول انتي كنتي عايشة لوحدك هناك
ليلى هزت راسها اه وتعلمت هناك اهم درس ان اللي يستخف بحد عشان اصله بيكشف عن اصله هو
الجملة كانت ناعمة بس معناها حاد
الحاج رفعت حس انه محاصر في ملعب هو اللي اختاره
حاول يرجع هيبته وقال طيب واشتغلتي فين
ليلى ردت اشتغلت في شركة تصميم كبيرة واشتغلت على مشروع تطوير منطقة سكنية شعبية عشان الناس تعيش بكرامة بدل ما يتهجروا لمجرد ان شكلهم مش مناسب لصور المجلات
شريف قال باعجاب ده شغل مهم جدا
ليلى ابتسمت شكرا
ادم كان ساكت بس عينه مليانة فخر
قال بصوت واثق انا اخترت ليلى عشان عقلها وقلبها قبل اي حاجة وانا مش هقبل اي تقليل منها تاني حتى لو جاي من اقرب الناس لي
مدام سعاد بصت لابنها ثم لليلى وبان عليها تردد بين كبرياء قديم واعجاب جديد
الخالة فريدة حاولت تغير الموضوع وسألت عن الفرح
ليلى قالت الفرح مش استعراض الفرح مشاركة ولو وافقتم يكون بسيط وقريب من الناس اللي بتحبنا بجد
الحاج رفعت كان لسه متجمد
اخيرا قال بالفرنسية بنبرة اهدى Je me suis peut etre trompe
ليلى ردت بابتسامة دافئة On peut toujours apprendre
المشهد كله اتقلب
مش عشان ليلى اتكلمت بلغة تانية
لكن عشانها تكلمت بلغة كرامة
العشا كمل بس الموازين اتغيرت
المفارش البيضا بقت اقل اهمية
والنجفة الكريستال فقدت سطوعها قدام ثبات بنت جاية من حي بسيط بس داخلة القاعة بقيمة لا تشتري
بعد ما قاموا من على الترابيزة
مدام سعاد قربت من ليلى وقالت بهدوء يمكن احنا كنا متسرعين
ليلى ردت كلنا بنتعلم
نيرمين همست لها انا ما كنتش اعرف انك بتتكلمي فرنسي بطلاقة
ليلى ضحكت وقالت مش كل اللي ساكت جاهل ومش كل اللي بيتكلم مثقف
ادم مسك ايدها وهو خارج من البيت وقال انا فخور بيكي
ليلى بصت له وقالت انا ما جيتش هنا عشان اكسب معركة انا جيت عشان ما اخسرش نفسي
وفي اوضة مكتبه
الحاج رفعت قعد لوحده
كان متعود الناس تسقف لكلامه حتى لو جارح
اول مرة حد يرد عليه من غير صوت عالي ومن غير وقاحة
رد عليه بعلم وهدوء وكرامة
افتكر نفسه وهو شاب طالع من حي قديم بيحلم يبقى حاجة
نسي امتى
نسي امتى بقى بيقيس البشر باماكنهم مش بقيمتهم
تاني يوم
اتصل بادم وقال له انا عايز اقعد مع ليلى لوحدنا
ادم قال لها وهي ابتسمت وقالت حاضر
لما راحت
استقبلها من غير بروتوكول
من غير نظرة فوقية
قال لها انا فعلا قلت كلام ما يصحش
يمكن عشان خايف
ليلى سألته خايف من ايه
قال خايف ابني يختار حد يبعده عن عالمنا
ليلى ردت انا مش داخلة عالمكم عشان اخده منه انا داخلة عشان ابني معاه عالم احسن
الجملة دي خلته يسكت
ثم قال يمكن كنت محتاج حد يفكرني انا جيت منين
ليلى مدت ايدها وقالت كلنا جينا من مكان ما والمهم نفضل فاكرين
من يومها
مكانتها في البيت ما بقاش فيها همسة سخرية
بقى فيها حساب
واحترام
لانها ما انتصرتش عليهم
هي انتصرت لنفسها
وكل ما حد يفتكر اللي حصل
يفتكر مش الجملة الفرنسية
يفتكر اللحظة اللي بنت بسيطة وقفت قدام غرور قديم وقالت له بهدوء القيمة مش في المفارش ولا الكريستال القيمة في الانسان
وهكذا
اللي كانوا فاكرينها حلم عشا
بقوا شايفينها شريكة حقيقية في بيت الشناوي
ولما جه يوم الفرح
كان ابسط مما توقعوا
واقيم مما تخيلوا
واللي حصل على سفرة العشا
فضل يتحكي سنين
مش كفـ,ـضيحة
لكن كدرس
ان الصمت مش ضعف
والاصل مش عيب
واللغة مش سلاح لاهانة حد
لان اللي يفهم نفسه كويس
ما حدش يقدر يقلل منه مهما كانت اللغة ومهما كان الصوت عالي
وليلى
فضلت دايما تفتكر اللحظة دي
مش عشان الاهانة
لكن عشان عرفت فيها قيمة نفسها اكتر
وهنا كانت النهاية
نهاية سخرية
وبداية احترام
واللي بدأه كبرياء مزيف
انهته كرامة حقيقية
تمت


تعليقات
إرسال تعليق