القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت الثالث والرابع عشر 13_14بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


الحلقه 13 

وقفنا المره السابقه علي 


كانت سهام بتنضف السلم 

سهام :وريني بقي الحمل حايتم ازاي ي ست ليالي 

وانت ي حمزه حاتفرح ازاي وانت واكل حقي 

ورحمه ابويا لادفعك التمن كويس 

دهنت سهام السلم زيت 

بعدد سااااعه 

كانت ليالي نازله علي السلم ومتحكمتش في نفسها ووقعت علي السلم 

غرقاانه في دمهاااا 

كانت سهام من بعيد شايفها وهي بتتوجع وليالي شافت سهام الشمتانه فيها 

ليالي كانت بتنادي بصوت ممبوح ضعيف 

ليالي:الحقوني 

ابني 

ابني 

ومن ثم فقدت الوعي تنزف الدماء 

سهام جرت علي السلم مسحت اي اثر للزيت بسرعه 

وبعدين جرت علي ليالي وفضلت تنادي علي حمزه ومنيره 

سهام :الحقوووني 

الحقوووني 

حمزه ومنيره راحوا لصوت سهام ومنيره صواها علي وقعدت تولول علي حفيدها 

حمزه حمل ليالي بين ايديه وراح بيها المستشفي بسرعه 

********************* 

بعد سااعه 

كان حمزه ومنيره وسهام مستنين برا خارج اوضه العمليات 

طلع الدكتور وشال الكمامه من علي وشه 

حمزه:طمني ي دكتور 

مراتي مالها 

الدكتور : البقاء لله 

الجنين كان في اول شهوره الاولي ومستحملش الوقعه 

البقاء لله شبد حيلك ي حمزه باشا 

احنا عملنلها عمليه تنضيف للرحم ونقلناها لاوضه عاديه تقدروا تشوفوها 

بس انا انصحكم تتابعوا مع دكتور نفسي عشان حالتها 

منيره بصت لسهام بغل وبعدين اتكلمت مع حمزه 

منيره:كبدي عليك ي ولدي فرحتك منظوره 

سهام:البقاء لله 

ربنا رايد الخير 

سهام:هي وقعت ازاي من علي السلم. 

سهام:معرفش انا كنت رايحه انضف الصالون لقيتها في دمها 

حمزه:لما تفوق محدش يجيب لها سيره الموضوع دا 

حمزه وجه نظره تجاه سهام وضغط في كلامه واكد عليه 

حمزه:اهم حاجه عندي ليالي 

الجنين يتعوض 

سهام مثلت البردو بس من جواها براكين قايده 

سهام في سرها : حاتتمتع بفلوسي مع واحده تانيه 

ي جبروت وقسوه قلبك ي ولد عمي 

*********************** 

في شقه دالياا 

...................... 

كانت داليا في الصالون  لابسه هوت شورت اسود وبادي كات ابيض وعامله قطتين في شعرها بتتفرج علي التليفزيون وبتاكل شيبسي 

سمعت جرس الباب 

داليا قامت وراحت ناحيه الباب 

داليا:ميين 

جاسر:انا 

داليا مكدبتش خبر وسالته انت مين لانها عرفته من صوته ونست هي لابسه اي ونست نفسها وفتحت الباب من فرحتها 

جاسر شافها باللبس العريان دا اتجنن ازاي واقفه كدا والجيران 

جاسر دفعها للخلف وقفل الباب وراه 

داليا بصت علي هدومها واتكلمت بخجل 

داليا:فرحتي بيك نسيتني اي حاجه 

ثواني حاروح البس واجيلك 

جاسر:وتلبسي ليه ماانت اتعريتي من زمان 

داليا بعدم فهم  اتكلمت 

داليا:انا مش فاهمه حاجه اتعريت ازاي من زمان 

جاسر رمي في وشها الصور 

جاسر:اي الصور دي 

داليا انصدمت من الصور الي جاسر رماها 

صور قذره بااوضاع قذره لسها ولجاسر 

داليا كاتمه دموعها 

داليا:والله مااعرف اي الصور دي 

جاسر:انت حاتمثلي عليا 

الصور دي تروح لجهاد وتبوظلي الجوازه وجايه تمثلي البراءه وانك ملاك 

داليا:جاسر دي عمرها ماكانت اخلاقي ولا تربيتي 

جاسر بتهكم :اه ماواضح دلوقتي اخلاقك عامله ازاي وتربيتك ازاي 

داليا: انا مستعده اروح لجهاد واصلح الوضع بينكم بس انا مبعتش الصور دي انت لازم تشوف مين الي بعتها لجهاد عشان يبوظ الجوازه لانو يمكن يكون قادر يعمل افظع من كدا بكتير 

جاسر  كان حايتكلم بس داليا منعته 

داليا:استناني تحت في العربيه حاانزل معاك نروح لجهاد 

سابته داليا ودخلت الاوضه تغير هدومها 

جاسر نزل تحت يستناها في العربيه 

جاسر: هو انا عايز فعلا جهاد ولا لسه بحن لداليا 

داليا كانت حب حياتي وكل حياتي. 

بس الي عملته وكسره قلبي الي سببتهالي خلتني اتحول 180درجه 

جهاد مصدر سعاده ليا ببقي عايز اقضي معاها اطول وقت ممكن يمكن مع داليا مكنتش مرتاح معاها في الكلام قد ماانا مرتاح مع جهاد  

داليا كانت ماضي عايز امحيه 

جهاد مستقبل جميل عايز ارسمه 

الحب الاول بيكون اكبر وهم ممكن تعيشه بس بتصحي من الوهم دا وقت ماتقابل حبك الحقيقي بتكتشف انك في الحياه عابر سبيل بتقابل واجرب وتشوف وتحكي وتعاشر بس عشان تلاقي الحاجه الي ترتاح معاها وتخطفك 

كان جاسر في العربيه غرقان في افكاره بس انتبه لداليا الي فتحت الباب وقعدت جمبه في العربيه 

جاسر:شكرا انك حاتساعديني 

داليا: ياريت ثم رف مين الي عارف علاقتنا زمان واستفلها عشان يأذيك 

جاسر:الصور دي انا حرقتاه زمان بس مكناش فيها كدا ومعنديش اي نسخه ليها 

داليا :الصور دي انا عندي منها نسخه بس بس 

جاسر:بس ااي 

داليا: لما اتاكد حااقولك ي جاسر 

دلوقتي خلينا نروح لجهاد نفهمها كل حاجه 

جاسر ساق العربيه 

وداليا شغلت الكاست 

*انا كنت فكره ان انت فاكر حبنا لسه 

انا كنت عايشه علي امل اننا نرجع 

ياريت مشوفته ياريت مكنت قابلته تاني. يمكن نسيني بس انا مستحيل انسي 

ليه دموعي تجري 

ليه 

ليه دموعي تجري 

*************************

في مستشفي السجن 

....................... .

رامز كان في العنايه بين الحياه والموت 

الممرضه :تفتكر حايعدي مرحله الخطر ي دكتور 

الدكتور: صعب بس خلينا ندعي انو يعديها 

الممرضه :الغريبه ان مراته جت شافته مره واحده وبعد كده مشت 

الدكتور: وجودها زي عدمه لانو مش حاسس بااي حاجه حوليه 

الممرضه:ربنا يشفيه 

***************************

في المستشفي 

...................... 

ليالي فاقت من المخدر وهي مقهوره علي الي حصل لابنها 

ليالي:ورحمه امي الي معرفلهاش اسم ولا طريق لاحصرك علي ابني تالت ومتلت ي سهام وحاافرجك كيد النسوان علي حق ي بت الذوات بس اصبري عليا 

ليالي شافت اوكره الباب بتتحرك 

عملت نفسها نايمه 

دخل حمزه ومنيره وسهام عليها الاوضه 

ليالي كانت بتمثل انها نايمه ودموعها بتنزل منها وهي نايمه 

حمزه عرف انها صاحيه وطلب من امه تستناه برا شويه هي وسهام 

خرجت منيره وسهام برا ومنيره مغلوله من سهام حاسه انها ليها يد في الموضوع 

......داخل غرفه ليالي..... 

حمزه مسح دموع ليالي 

حمزه:خلاص مشيوا طلعوا براا 

سهام دموعها زادت اكتر واجهشت في البكي 

حمزه:قضاء وقدر ي ليالي 

ليالي بكت اكتر 

حمزه مستحملش دموعها واخدها في حضنه 

ليالي بكت اكتر واكتر 

حمزه: مش الس حليربطني بيكي طفل 

انتي عندي بكنوز الدنيا كلها 

ليالي:بسس 

حمزه:شششش 

بحبك 

ليالي حست بالذنب لاول مره تحس ان في حد خايف عليها كدا 

ليالي في سرها : انت حنين كدا ليه ي حمزه 

في الاول كنت بقول حلال فيك الي بيحصل ماانت فلاتي وبتاع بنات  بس انت اتغيرت وانا بغرس في الوحل واي الجديد ماانا رقاصه حاتفرق ااي 

اتربيت وسط السكرانين 

والخمره دي كانت بدل الميه بشربها 

لا عرفت طريق مسجد ولا ايد مسكت سجاده صلاه 

انت ليه كويسه كدا معايا 

حمزه خرج ليالي من احضانه 

حمزه بغمزه:ي سيتي نجيب غيره 

هو احنا حانغلب يعني 

ليالي ابتسمتله واتجرأت وقبلته 

جن حمزه من فعلتها الرقيقه محاولا الامر له واخذ يقبلها بحنان وحب 

حمزه: جننتيني 

ليالي لاول مره كانت صادقه مع حمزه 

ليالي:حااحبك 

حمزه:صوووح 

ليالي:صوووح الصوووح 

جروب روايات ورده صابرينا 

انضموا ليه 

************************* 

في بيت جهاد 

....................... 

كانت جهاد قاعده في اوضتها مهمومه من الي حصلها هي وجاسر 

سمعت الباب بيخبط 

جهاد مسحت دموعها واتكلمت 

جهاد:ادخل 

دخلت الخدامه 

الخدامه:سيتي في واحد وولحده برا مستنينك تحت في الصالون 

جهاد:مقالوش مين 

الخدامه: استاذ جاسر ومدام داليا 

جهاد:فين بابا 

الخدامه:النهارده سنويه عمك ي هانم 

كمال بيه وست عائشه راحوا البلد عشان يزور بنات عمك زي كل سنه 

جهاد:طب روحي شوفيهم يشربوا اي وانا نازله وراكي 

جهاد : جايبهالس وجاي لحد عندي 

طيب اما نشوف انا ولا هي 

راحت جهاد وطلعت فستان اسود قماشه دانتيل لبعد الركبه 

ولبست عقد رقيق وخاتم ارق 

ووضعت مكياج زاد من جمالها فوق جمال 

جهاد بصت علي نفسها في المرايه 

جهاد:اما اشوف انا ولا هي  اتجهت جهاد للباب بس رجعت تاني 

ضحكت جهاد قدام المرايه واخدت قنينه العطر ورشت علي هدومها 

كل ماترشي اكتر تنتشري 

جهاد: كدا تمام انزل بها والريحه تهفهف عليهم 

نزلت جهاد بثقه وجمال لتحت 

ودخلت الصالون لقت جاسر وداليا 

جهاد في سرها :ي نايحه نوحي نوحي 

الموزه الجامده زادت جروحي 

يخربيتك داانتي قمر 

بس بردو ولو ولا يهمني 

جهاد راحت قعدت علي الكرسي حاطه رجل علي رجل واخدت المجله تشوف فيها ااي 

جهاد:نعم 

سر الزياره الكريمه ااي 

جاسر كان عارف انها بتغير عليه وكان حابب شكلها وهي غيوره وفضل متنح ليها مش عايز يتكلم 

داليا باابتسامه : جاسر 

سيبنا انا وجهاد لوحدنا لو سمحت 

جاسر: انتي حكمتي عليا من غير ماتقولي حاجه 

وفضلتي شهر تتجاهليني وترفضي تقابليني 

ياريت تسمعي داليا خلينا نحل المشاكل دي 

جهاد بثقه اتكلمت :مستر جاسر كل الي بينا شغل وبس واحنا خلصناه في المكتب اي حديث في العلاقات اظن ان وصلت رفضي من موضوع الارتباط غير كدا معنديش كلام تاني 

جاسر:بس انا عندي 

جهاد:ميهمنيش اسمعه 

جاسر:انا بحبك 

غصب عنك برضاكي حااتجوزك

لانك بتاعتي 

وجه جاسر كلامه لداليا

جاسر:داليا حااستناكي برا 

ابتسمت داليا وهي كاتمه دموعها واتكلمت 

داليا:حاضر 

دالياانقهرت اكتر لما سمعت اعتراف جاسر لواحده غيرها 

مشي جاسر وطلع برا وفضلت جهاد وداليا مع بعض 

جهاد:نعم عايزاني في اي 

داليا : منكرش اني غيرانه منك 

منكرش ان وجودك اذيني 

منكرش ان وجودك في حياته واجع قلبي وكاسره حتت 

بس فرحانه ان جاسر قلبه دق لغيري 

جهاد:مش فاهمه 

داليا :انا كنت حبيبته السابقه كسرت قلبه واتجوزت صاحبه 

ومنكرش اني لسه لحد دلوقتي بعشقه 

جهاد:اي البجاحه الي بتقوليها دي انتي مش مكسوفه من دمك تتكلمي كدا 

داليا :مش انتي رفضتيه 

جهاد:اتجوز ازاي واحد ليه ماضي قذر وصور ولحظات مع واحده 

داليا :جاسر عمره ماكان كدا 

انا روحت عرضت عليه نرجع تاني واطلق ونتجوز ورفض 

الصور الي اتبعتت دي واحده عايزه تبعده عشان تاخده ليها وصدقيني انا حااديها عقابها 

جهاد:وانا العيله الي اصدقك بقي 

داليا:مفيش راجل يحاول مع واحده الي لو كان بيحبها 

ودايما الرجاله مبيعترفوش بمشاعرهم للست بيحبوا يسمعوها منهم 

وتبقي غبيه لو سيبتي واحد زي جاسر 

ومنكرش اني بحاول ارجعه بس انا مش بحب الحيل القذره 

الحرب معايا في الحب بتبقي بشرف 

جهاد:انتي بتبرائيه ولا بتبرئ نفسك 

داليا:انا بوضحلك الصوره ان في طرف ثالث في اللعبه بيحاول يبوظ حياتك انتي وجاسر 

جهاد:انتي غريبه قوووي 

داليا:اعتبريها صراحه 

او صفحه جديده 

الماضي مبنقدرش نرجعه وانا ست عندي كبرياء مقدرش اضيع كرامتي علي واحد شوفت الحب في عيونه لغيري 

حافظي علي جاسر ي جهاد 

جهاد اخدت داليا في حضنها 

جهاد:انتي صاحبه جدعه قوووي 

داليا: قوووي 

بس سامحيه وادلعي عليه حبه حب وحبه نكد خلي الحياه عليها ملح تحلا اسمعي الكلام انا اكبر منك وعارفه 

جهاد:حاااضر 

داليا :عن اذنك انا بقي اروح اطمنه واقول اني اقنعتك تسامحيه 

جهاد: شكراا 

داليا:مفيش شكر بين الصحاب 

عييب 

*************************** 

في فيلا الحووت 

...................... 

رجع حمزه وليالي من المستشفي 

حمزه اهتم بليالي وكان بيدور علي اي طريقه عشان يسعدها 

اما ليالي كانت بتستحقر نفسها كل ماتحس بالحب تجاه حمزه وتفتكر خيانتها ليه.

*********** 

في اوضه ليالي &حمزه 

..............................    

كان حمزه بيتكلم في الفون مع جاسر وليالي جمبه 

بتسمعه وكان شكله متضايق 

واستنته لحد ماخلص كلام مع جاسر وسالته 

ليالي:حمزه مالك متضايق ليه ؟! 

حمزه:في مشاكل في الشركه وحااضطر اسافر يومين انا وجاسر 

ليالي:مشاكل ااي 

حمزه:شغل في الحسابات و بضاعه لو ماتسلمتش في ميعادها الشركه حاتخسر كتير اسمها وفلوسها 

ليالي:ان شاء الله خير ي حمزه 

حمزه:جهزيلي شنطه سفري هدوم يومين لحد مااسلم علي منيره واجي 

ليالي:تروح وترجعلنا باالف سلامه

خرج حمزه من الاوضه 

راحت ليالي تجيب شنطه الهدوم وحطت فيها طقمين وسمعت صوت فونها بيرن 

ليالي:الووو 

محسن:مبترديش غير علي الارقام الغريبه 

ليالي:عايز اي ي محسن 

محسن:اي ي بت انتي ناسيه نفسك ولا ااي اوعي تكوني ي بت حبتيه 

ليالي:ومااحبوش ليه 

مش جوزي 

محسن:والي كان بينا والعمليه الشمال الي اتجوزتي جوزك بيها 

ليالي: فلوسك بتجيلك كل شهر 

يبقي مسمعش صوتك وتبعد عني احسنلك 

انا قرصتي للقبر ي شغل عوالم بقي ي روح امك 

محسن:انتي مش في وعيك 

بصي ي ليالي انا خاانفذ وحااخلص منه 

ليالي بصوت عالي اتكلمت : ورحمه امي  الي مااعرفلها تربه ولا مكان 

لو لمست منه شعره واحده لاحاتدفع عمرك كله عليها 

وان كانت ناسي الي جري هات الدفاتر تنقري 

محسن:بتهديديني ي ليالي 

ليالي:لا ي روح امك 

انا بنفذ بس وبعدين انا ست معاها مال نفوذ وسلطه يعني حاادوس علي عايزاها باوسخ جذمه عندي 

محسن:طب اسمي بقي ي بتاعه امبامبه 

انا واحد جاي من الشرابيه 

يعني ممعيش بطاقه واذا كنتي ناسيه العقد العورفي افكرك 

المولد بتاعي ولولا اني مافطمتكيش علي الفولا كان زمانك لسه بترقصي ملكيش مكان غير سيده الدلاله 

فامش حايزعلنا واحد 

نقتله وبعدين نجيب الدفاتر وننقري الي جري 

سلاااام 

ليالي :ي ابن ال*** 

وديني ماحااسيبك 

كانت ليالي في قمه غضبها لكنها سمعت صوت طرق علي الباب 

ليالي:ادخل 

دخلت سهام بتكبر 

سهام:اذيك وازي البيبي 

اوبس نسيت انك سقطتي 

ليالي :قصدك انتي الي سقطتيني 

سهام:مش فارقه كتير 

كدا كدا الولد بح 

ليالي:عندك حق بح 

سهام:فين شنطه حمزه انزلها تحت 

ليالي شاورت علي الشنطه 

ليالي:خوديها وانزلي بيها 

جه حمزه الاوضه 

حمزه حضن ليالي قدام سهام 

سهام انغاظت ومشيت 

حمزه:حاتوحشيني ي ليالي 

ليالي:متغبش عن يومين 

حمزه:أوعد

ليالي:بحبك 

حمزه مشي بعد ماودع ليالي 

ليالي خرجت تليفونها واتصلت بمحسن

محسن :ي نعم 

ليالي: كدا بردو ي سونه 

دي طريقه تكلم بيها لولا حبيبتك 

محسن:اتغيرتي من ساعه 

ليالي:الواطي رايح اسكندريه يعيش يومين مع واحده من بتوعه 

محسن:شوفتي ديل الكلب عمره مايتعدل 

ليالي:وحشتني 

محسن:انتي كمان ي لولا 

ليالي:في حد عندك بكرا في الخرابه 

محسن:داانا نقلت شقه في اكتوبر 

انما ااي 

هوا يرد الروح 

ليالي:وحشتني ايام زمان ي سونه 

محسن:حااستناكي 

ليالي :مش حااتاخر 

************************* 

سهام كانت في المطبخ بتجهز الاكل 

لقت رساله علي فونها 

فتحت الرساله 

...............

سهام حياه قلبي وحشتيني عارف اني عذبتك كتير بس خلينا ننسي الماضي ونبدا من جديد ي روحي 

انا كدبت علي ليالي وقلت اني مسافر بس عشان تعبت منها 

حااستناكي بكرا في شقه اخدتها اليومين دوول لينا بس. متقوليش لحد 

مش عايزه منيره او اي حد يعرف 

عايز اكون انا وانتي وبس. 

حاابعتلك رساله اقولك فيها علي المكان بالتفصيل 

بحبك 

حمزه .. 

..........................................

سهام كان قلبها بيرقص من الفرحه 

سهام:ي حبيبي ي حمزه 

ي روح قلبي ي حمزه 

انا بعشقك 

بعشقك 

سهام كانت بتطنط من الفرحه واستنت بكرا عشان تروح لحمزه 

***********************

اليوم التالي 

........    ......... 

ليالي اخدت اذن من منيره تروح تزور امها العيانه حجه 

وراحت لمحسن شقته 

في الشقه 

................. 

محسن فتح الباب لقي ليالي قدامه 

ليالي:ااي مش بتستقبل زوار 

محسن: اتفضل ي جميل 

ليالي دخلت مع محسن الشقه 

ليالي:اي فين الكرم دي الشقه شكلها حلوه حتي مفيش حاجه اشربها 

محسن :احلا بيره ساقعه تطلعلك 

محسن لف عشان يروح المطبخ 

ليالي طلعت السكينه من الشنطه وغرزتها في رقبه محسن 

محسن وقع علي وشه ميت 

ليالي مسحت اثر ايديها من علي السكينه بقماش  ومسحت اي اثر ليها في الشقه 

واخدت تليفون محسن مسحت اي رساله بينهم 

وبعدين بعتت رساله من فون محسن لسهام 

الرساله 

العنوان :اكتوبر....... 

مستنيكي 

بعدين خرجت ليالي قماش من شنطتها ومسحت بصمات ايديها من علي الفون وسابته مكانه 

خرجت من الشقه من غير ماحد يشوفها 

******************* 

كانت سهام مستنيه اي رساله من حمزه بالعنوان 

وطارت من الفرحه لما شافت الرساله 

لبست هدومها وجرت خرجت من الفيلاا راحت للعنوان 

بعد سااااعه 

................... 

كانت سهام قدام الشقه وهي في احلا صوره ليها

سهام لقت باب الشقه مفتوح 

سهام: وكمان سايبلي الباب مفتوح 

دخلت سهام الشقه ولقيت واحد في الصالون واقع علي الارض 

سهام بصراخ 

سهام:حمززززززه 

حمززززه 

مسكت السكينه من الصدمه 

ووووووووووو.  ...........

Sabreena 💔



الحلقه 14

************


كانت سهام قدام الشقه وهي في احلا صوره ليها

سهام لقت باب الشقه مفتوح 

سهام: وكمان سايبلي الباب مفتوح 

دخلت سهام الشقه ولقيت واحد في الصالون واقع علي الارض 

سهام بصراخ 

سهام:حمززززززه 

حمززززه 

مسكت السكينه من الصدمه وبتحاول تشوف جوزها 

دخل البواب والجيران علي صوت سهام 

سهام صرخت بصوت عالي وبعدت عن الجثه وهي بتصرخ 

لالالالاا مقتلتوش 

والله العظيم مااعرفه 

والله ماقتلته 

الجيران اتلمت علي صريخ سهام وانهيارها 

بعد ساااعه 

........................

في مكتب وكيل النيابه 

............... 

الظابط: قتلتيه ليه ي سهام 

سهام باانهيار وبكي : والله مااعرفه 

والله مااعرفه 

الظابط: اومال روحتيله شقته ليه 

سهام: جالي رساله من جوزي علي تليفوني انو حايصالحني ونرجع لبعض ورحت للعنوان الي جه في الرساله 

الظابط:فين تليفونك 

سهام طلعت التليفون من شنطتها وعطيته للظابط 

الظابط دور في التليفون 

الظابط:اكتب عندك ي ابني 

قررنا نحن  وكيل نيابه قسم....  باارسال المدعوه سهام الحووت الي مستشفي الامراض العقليه للاطمئنان علي حالتها العقليه الا حين صدور نتيجه الطبيب الشرعي والبصمات 

سهام بضحك وهيستريه : انا مش مجنونه 

انا مش مجنونه 

مقتلتوش 

والله ماقتلته ولا اعرفه 

الظابط: حانعرف التهيؤات الي عندك دي جنان  ولا اي 

خدوها ي ابني 

سهام صرخت بااعلا صوت عندها وبعدين فقدت الوعي 

************************* 

في شركه الحووت 

................ 

كان جاسر وحمزه بيشتغلوا في شويه ورق 

حمزه: حرام عليك ي جاسر  المفروض كنا نسافر من ساعتين 

جاسر:هانت اهو ي حمزه عشان ميتعطلش الشغل في غيابنا 

كان حمزه بيراجع الورق لكن خرج من تركيزه علي صوت تليفونه 

حمزه استغرب من الرقم 

جاسر:مين 

حمزه:مش عارف رقم غريب 

حمزه :الو 

الممرضه :حمزه الحووت معايا 

حمزه:ايوا مين 

الممرضه: في مريض هنا بيحتضر واخر طلب ليه في الحياه يقابلك 

حمزه:مين 

الممرضه : رامز 

حمزه : عنوان المستشفي اي 

الممرضه :العنوان.......... 

حمزه قفل التليفون وسكتت لحظات وبعدين قام من علي الكرسي 

جاسر:مين ي حمزه 

ورايح فين 

حمزه:تعالا انت كمان معايا 

جاسر:فييين 

حمزه:رامز بيحتضر وطالب يشوفني 

جاسر:حاتروحله بعد ماحاول يقتلك ويسرقك اكتر من مره 

حمزه: بيحتضر ي جاسر 

مينفعش مروحش اشوفه 

جاسر:والشغل 

حمزه:الغي السفر النهارده وخلينا نشوف رامز 

جاسر:يالا ي اخويا 

قفلان الشركه دي علي يدك وحانشحت كلنا بسببك 

نزل حمزه وجاسر ركبوا العربيه ومتجهين الي المستشفي الي فيها رامز 

******************* 

في المستشفي 

...................... 

كانت الممرضه قاعده في الكرسي المقابل لرامز 

رامز اتكلم بصعوبه وصوت واطي من التعب 

رامز:ك ك كلمتيه 

الممرضه:ارتاح 

انا كلمته وهو جاي في الطريق 

رامز:متاكده ان انو جاي 

الممرضه:ايوا هو قالي انو جاي 

رامز في سره :يارب تلحق توصل ي حمزه قبل مااموت 

حاسس ان نهايتي قربت ونفسي تسامحني انت وكل الي ظلمتهم 

كان رامز حاسس بموته وبيحاول يسابق الزمن في كام دقيقه عشان بعترف بغلطه 

بعد ربع ساعه 

.................... 

وصل حمزه وجاسر للمستشفي وسال حمزه علي اوضه رامز وكان برا الاوضه حراسه استنوا الدكتور المسؤل عن الحاله لكن فجاه الممرضه خرجت من الاوضه 

حمزه:لو سمحتي 

الممرضه:نعم 

حمزه:انا حمزه الحووت 

الممرضه فرحت بوجود حمزه 

الممرضه:ايوا اتفضل حضرتك دا مستنيك من زمان تعالا معايا 

اخدت الممرضه حمزه ولبس لبس العنايه ودخل مع الممرضه العنايه 

*في العنايه* 

كان رامز علي السرير والاجهزه والاسلاك محاوطين من كل ناحيه 

جهاز القلب والتنفس واكياس الدم 

حمزه حزن علي منظر صاحبه ومرضهم وان جبروته حايوصله لموته 

حمزه قعد في الكرسي المقابل لرامز 

رامز اخد نفس عميق وهو بيتكلم 

رامز: الي كنت دايما بتمنا اشوفك فيه 

شوفتني انا فيه 

حمزه: انت 

رامز قاطع حمزه 

رامز:خليني اعترفلك بكل حاجه 

نهايتي قربت 

خليني اكفر عن ذنبي 

حمزه: لو علي محاولتك لقتلي فاانا سامحتك عليها 

رامز: سهام ملهاش ذنب 

حمزه:انت بتقول اي 

رامز:من ايام الجامعه وانا حاقد عليك وعلي فلوسك واهلك 

كنت عايزك تعيش مذلول وتتحوجلي 

دايما كنت محبوب وسط الناس وناجح 

فكنت عايز اخد مكانك 

كل حاجه عندك 

وانا 

انا صفر 

منجحتش لا في حب ولا في علاقاتي مع اهلي  وضيعت صداقاتي 

مره لما اخدت من جاسر حب عمره 

والتانيه لما حاولت اسرقك بدل المره الف واخرها علي فراش الموت بترجي عزرائيل خمس دقايق اطلب منك فيهم السماح  

حمزه حزن علي عجز رامز صح هو حاول يقتله بس العشره مش ساعه ولا يوم ولا اتنين دوول سنين ذكريات افراح احزان حتي لو كان عاشها معاه بالكدب الا ان دا عمر بحاله عاشه معاه 

حمزه حط ايده علي ايد رامز واتكلم 

حمزه: انا مسامحك ي رامز 

بلاش تفتكر اي حاجه وحشه حصلت 

رامز دموعه نزلت  

رامز:دايما بتثبتلي انك الاحسن ي حوووت 

بس انا عمري مافكرت في قتلك 

والله العظيم 

انا كان الي يهمني اني اشوفك فقير محوج محتاج ليا ولمساعدتي 

لكن قتلك 

عمري مافكرت في قتلك 

حمزه :سهام الي حرضتك مش كده 

رامز: سهام انا حرضتها علي سرقتك 

استغليت قهرتها من جوازتك التانيه 

وهي وافقت اننا نسرقك 

حمزه:اومال مين الي حرضك علي قتلي

مين الي اتفق معاك تقتلني 

رامز:ليااالي 

حمزه فقد اعصابه وهجم علي رامز ضغط باايده علي رقبته 

حمزه:لسه عرق الوساخه دا فيك 

مش حاتنضف من الوساخه الي بتجري في دمك 

رامز كان بيحاول ياخد نفسه بصعوبه  وحرك ايده وقع الادويه والابر 

دخلت الممرضه الي كانت بتصرخ وبتبعد حمزه عن رامز 

جاسر دخل العنايه وبعد حمزه عن رامز بصعوبه 

الممرضه حطت جهاز التنفس علي رامز 

الي اخد نفس عميق اول ماحطه 

حمزه بصوت عالي : لسه وسخ زي ماانت 

عايز تدمرني 

علي حافه الموت ولسه عايز تاذيني وتوجعني 

حااقتلك ي راامز 

حااكونلك عزرائيل الي حايقبض روحك 

كان حمزه بيحاول يروح لرامز لكن جاسر كان مانعه بجسمه 

جاسر:اهدي ي حوووت 

هو عايز يلبسك مصيبه قبل مايموت 

متخليهوش يوصل لهدفه 

رامز:كويس انك جيت ي جاااسر 

حمزه:اي حاتقول اي كمان ليه 

رامز: حااقوله ان ليالي هي الي اتفقت معايا علي قتلك 

حمزه:متجيبش سيره مراتي علي لسانك الوسخ دا 

رامز: انا مكدبتش عليك في كلمه ي حووت 

ليالي هي الي اتفقت معايا علي قتلك 

سهام متعرفش غير سرقتك وبس 

حمزه :اخررس 

متجبش سيره مراتي علي لسانك 

رامز حالته الصحيه اتدهورت اكتر وبقي يسعل ومش عارف يتنفس 

رامز بصوت مبوح  وجه كلامه لجاسر 

رامز: سامحني ي جاسر 

سامحني علي الي عملته فيك زمان 

داليا لاخر لحظه كانت عندها امل ان ضميري يصحي وماادمرش حبكم بس  حقدي عليكم خلاني ادمركم 

جاسر: تدمرنا 

رامز: كانت وفيه ليك لاخر لحظه 

سامحني ي جاسر 

لم يكمل كلماته وزوهقت روحه لخالقها 

اصدر جهاز القلب صافره توقف القلب 

حمزه هجم علي رامز 

حمزه:متموتش 

لا متموتش 

قول انك كدبت 

قول انك كداااب متموتش. 

فضل حمزه يهز في جسمه 

لكن جاسر بعده عنه 

جاسر:ميجوزش عليه غير الرحمه ي حمزه 

خرج حمزه من العنايه ومن المستشفي كلها 

ركب العربيه وجاسر معاه 

جاسر تليفونه رن 

وانصدم من الي عرفه 

جاسر قفل التليفون وبص لحمزه 

جاسر:حمزه 

سهام متهمه في قضيه قتل 

حمزه :روحلها وشوف اي الي حصل وانا رايح مشوار 

جاسر:حمزه 

حمزه: متقلقش 

من غير دم 

******************* 

في الحجز 

******** 

كانت سهام في الحجز مع البنات

جت بنت قعدت جمب سهام 

نعيمه:مالك ي شابه بتعيطي ليه 

سهام بعياط:مقتلتوش 

مقتلتوش والله 

نعيمه:اعترفي وخودي تأبيده وحكم مخفف 10سنين احسن مايدوكي اعدام وتروحي في ميه البطيخ 

سهام بعياط:والله ما قتلته والله ماقتلته والله 

فقدت سهام الوعي وهي تبكي 

وراحت بافكارها 

في المحكمه 

كانت لابسه الابيض 

حكمت المحكمه حضوريا علي المتهمه سهام الحووت بالسجن عشره سنوات 

سهام بصراخ :مقتلتوش 

مقتلتوش 

بريئه بريئه 

لاااااااااااااااااااااااااااااا 

فاقت سهام من هلاوثها بتعيط وتصرخ 

مقتلتوش 

والله العظيم ماقتلته 

دخل الشاويش الحجز 

الشاويش:فين سهاام الحووت 

سهام ببكي:ا انا 

الشاويش مسكها من دراعها 

الشاويش:قدامي ي بت للباشا 

يالا انجررري 


*************************

في فيلا الحوووووت 

................   


في اوضه ليالي 

............ 

كانت ليالي قاعده علي الكرسي وفي ايديها كاس خمره وطبق عنب 

كان ليالي بتشرب الخمره بااستمتاع 

ليالي:بصحتك ي سهام 

عشان تقتلي ابني وتعترفي بكل عين بجحه 

وانت ي محسن كنت اوسخ حاجه في حياتي حولتني لابشع واحده علي الارض 

كنت خسرت حاجه لو طلعت راجل واتجوزتني 

اهو مطلعتش راجل وقتلتك اهووو والاسم مقتول علي ايد واحده  

كدا الجو فضالي انا والحووت حبيبي 

كانت ليالي بتشرب الخمره 

ليالي:هق 

هق 

شششش بس الوليه ام اربعه واربعين تسمعني 

هق  هق 

سمعت ليالي صوت الفون 

ليالي:الو 

عصام:وحشتيني 

ليالي:مييين 

عصام:ليالي انا عصام انتي شاربه حاجه 

ليالي بضحك :اه شاربه 

بس متقولش لام اربعه واربعين 

اصلها بت كلب قووي في نفسها 

كلبوبا 

عصام:حاتيجي امته بقالك كتير مبتجيش 

ليالي:انت عايز فلوس 

عصام: محتاجك انتي 

ليالي:طيب افوقك واجيلك ي حبيبي 

قفلت ليالي التليفون مع عصاام 

ليالي:النهارده شكله يوم الحساب 

اقتل محسن والبسها لسهام 

وحاقتل عصام واخلص منه. 

افوق كدا عشان اعيش في الاخر مع الحوت في تبات ونبات ونخلف صبيان وبنات 

هق 

كان حمزه سامع اعترافاتها بخيانته وبالي عملته في سهام 

استخبي حمزه قبل ماليالي تشوفه 

راحت ليالي الحمام واخدت شاور بارد عشان تفوق 

وطلعت لبست واخدت سكينه حطتها في شنطتها 

ليالي: كدا كله تمام 

نزلت ليالي وراحت لعصام 

******************* 

في شقه عصاام 

.................. 

كام عصام لابس روب اسود ومستني ليالي 

سمع صوت جرس الباب راح فتح الباب 

اخد ليالي بالاحضان ودخلت جوه الشقه  حملها بين ايده زي العروس لاوضه النوم 

ونسي يقفل الباب كويس 

حمزه دخل من الباب الي كان مفتوح 

دخل اوضه النوم ولاقاها في احضان عشيقها 

عصام وليالي كانوا في الفراش بعالم تاني غير مدركين للي واقف شايف كل حاجه بيعملوها 

حمزه طلع سلاحه 

ليالي صرخت اول ماشافت حمزه 

ليالي:ح حمزه حمزه حاافهمك 

عصام خاف :حمزه حمزه انا مليش ذنب في الي حصل 

هي السبب 

هي الي جتلي البيت 

ليالي:اخرس 

كدااب 

حمزه حطي ملي خزنه المسدس بتاعه 

وصوبه عليهم 

ليالي:حمزه ارجوك اسمعني 

ارجوك 

عصام:انا مليش ذنب في الي حصل هي الي جتلي برجليها انا مليش دعوه 

ليالي:كدااب في اصل وشك كدااب 

اطلق حمزه عده طلقات ناريه ملاءت الجدران والفراش بدمائهم 

***********************

**بعد شهر ** 

في سوهاج في مزرعه الحوووت  

بمكتبه الاسود اللون الذي اصبح هذا لونه طابع حياته العام 

جاس يدخن سيجارته الفريده من نوعها وينفث دخانه المسموم بالارجاء في صراع بداخله يريد الاختناق اكثر من الاستمتاع بتلك السيجايره 

خرج من همومه علي صوت الهاتف 

الحووت :عملت اي 

جاسر:كله تمام ي حووت وسهام دلوقتي في اسكندريه وحقها وصلها 

الحوووت:والشركه 

جاسر:كله تمام 

حاترجع امته ي حمزه 

اغلق الحووت الهاتف بوجه جاسر 

وظل يدخن سيجارته 

******************* 

في شركه الحووووت 

في المكتب جااسر 

......... ....... ........

جاسر كان واقف في مكتبه حزين علي حال حمزه 

جاسر: وبعدين ي حوووت حايحصل اي تاني معاك 

قرر جاسر يشوف شغله لكن الباب اتفتح فجاه 

ابتسم جاسر للمجنونه جهاد 

جهاد:وحشتني 

جاسر:حد يدخل علي حد كدا 

جهاد:حد يبعد عن حبيبته شهر مايطمنهاش كدا 

جاسر ضم جهاد لاحضانه 

جاسر:وحشتيني 

جهاد: ي سلام ي خوياا 

جاسر:اخوكي اي انتي حاتلبسينا نصيبه 

جهاد:بس ي ساافل 

جاسر:امته بقي حانتجوز ي جهاد 

انا محتاجك في حياتي فوق ماتتخيلي 

انا مش عايز اعيش وحيد تاني ي جهاد 

جهاد: اخلص دراستي ي جاسر ونتجوز 

جاسر:خلصيها في بيتي ي جهاد 

وانا حااساعدك 

جهاد:انت ليه عايزني انا الي اضحي عشانك 

انت كمان لازم تقدم معايا تضحيات 

جاسر: انتي ليه شايفه الحياه معاكي ان اي حاجه بعملها عشان اثبت اني الاحسن او المضحي 

الحياه مش كدا ي جهاد 

جهاد: اديني وقتي ي جاسر 

اتجوزك وانا معرفكش 

جاسر:انتي مش بتحبيني 

جهاد:بحبك 

بس الحب مش كل حاجه ي جاسر  

جهاد:جاسر انا متلغبطه وخايفه ومش عارفه عايزه ايه افهمني ارجوك 

جاسر:بحبك 

جهاد:مش زعلان 

جاسر:بالعكس اي بنت بتخاف من مرحله الجواز ودا حقك ي جهاد 

جهاد حضنت جاسر 

جهاد:شكرا لانك فاهمني دايما 

جاسر:اسمها بحبك مش فاهمك 

*************************

في فيلا كمال عزام 

************* 

رجعت جهاد البيت ونادي عليها كمال من الصالون 

كمال:جهاد 

جهاد 

جهاد:نعم ي بابا 

كمال:كنتي فين 

جهاد:خلصت شغل وروحت لجاسر اشوفه بعد مامرات حمزه ماتت وهو ماسك الشغل 

كمال: هي توام ليله ماتت 

جهاد:الله يرحمها 

كمال:الله يرحمها 

جاسر كلمك في الفرح عايز يعمله الشهر الجاااي 

جهاد:بابا انا مش جاهزه دلوقتي 

انا محتاجه وقت 

كمال: كلمتي ليله 

جهاد:بكلمها بطمن عليها ودراستها الحمد لله 

كمال:بفكر اجيبها تكمل تعليمها هناا 

جهاد:بس 

كمال:مش بتقولي ان توامها ماتت وحمزه من ساعه الي حصل ساب القاهره ومشي محدش عارف راح فين 

يعني لو ليله رجعت مش حاتعرف ان كان ليها توام 

جهاد:وجاااسر 

كمال: يخلق من الشبه اربعين ي جهااد 

وبعدين الشبه بين ليله وليالي مش حايعمل حاجه 

وجاسر معندوش حاجه يثبتها ضدنا 

بنتي كانت مسافره  ورجعت فيها اااي 

جهاد:بس 

كمال:مبسش 

انا اول مااكلمها حااقنعها ترجع ليله وحشتني 

حااخليها ترجع تعيش وسطينا هنا تحت عيونا 

جهاد:الي تامر بيه ي بابا 

كمال:ربنا يخليكم ليا ي رب وميحرمنيش من وجودكم في حياتي 

*********************** 

في شقه داليا 

....   ......   ........ 

جاسر كان واقف برا بيخبط علي الباب 

جاسر:داليا افتحي 

انا عارف انك جوااا 

داليا لازم نتكلم في حجات كتيره انتي مخبياها عني 

انا لازم اعرف اي الي مخبياه عني 

والي قالوا رامز دا حقيقه ولا كدب 

انا مش حاامشي من هناااا غير لما اعرف كل حاااجه 

انتي لازم تفتحي 

الاربع حيطان الي انتي لتتحامي فيهم دوول انا قادر اكسرهم علي دماغك دلوقتي 

افتحي 

بقولك افتحي ي داليا 

داليا بصوت باكي :امشي ي جااسر 

مفيش حاجه تتحكي فيها 

امشي وارمي ورا ضهرك 

خلاص حكايتنا خلصت من زماان ومفيش نصيب يجمعنااا 

جااسر دفع الباب كذا مره بجسمه 

لحد مااتكسر. 

داليا كانت بتبكي وهي شايفه جاسر قدامها 

جاسر:ششش 

تتجوزيني  

داليا ببكي : اي 

جاسر:تتجوزيني 

داليا :موافقه 

جاسر:في السر 

داليا:ااااااي 

********************


البارت 15_16من هنا


 

تعليقات

التنقل السريع