القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء السابع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات

رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء السابع 

بعدما ظهر الشاب المختل عقليا .. في حياتنا فجاءة 

وبدء يهددنا
 يا اما انه يتزوجني

 او يفضح امرنا للبوليس ....

فا كان لابد
 اني اوافق.... واتزوجة 
هو الاخر

 وللاسف...
 بكده اضطريت اني اتزوج رجلين ...في ليلة واحدة

بس الي كان مهون الموضوع عليا 
هو ان الماذون ...والشهود  كانو شوية ممثلين... 

وكانت هند حقنة ماجراهم ... 

للكاتبة حنان حسن


 يعني الزواج مكنش زواج بحق وحقيقي

لكن عشان الزواج من الاتنين كان لازم يتم
 في نفس الليلة

 اضطرينا ننيم الزوج الاول
 (الشاب المختل عقليا)
 بمخدر

بعد ما اوهمناه بكتب الكتاب

وبالفعل تزوجت بالزوج الثاني
 (الدكتور شوقي مسالك)

...وكانت الخطة الي احنا كنا وضعناها 
هي اننا نوهم شوقي مسالك 

  بان الماذون كتب  الكتاب

وبمجرد ما ندخل غرفة نومنا

 عشان نتمم الدخلة 

اضع له العقار في اي مشروب
 عشان
 تجيلة جلطة
 زي المرحوم عماد الله يحرقة 
و نخلص منه 

لكن ليلة الدخلة

 حصلت مفاجئة مكنتش متوقعة... 
ولا يصدقها عقل

فا بعد ما دخلنا غرفتنا انا والدكتور شوقي مسالك ..

لمحت بعيني  علي السرير
 حد نايم
 فا شكيت في نفسي

وقلت اكيد بيتهيالي

ولما رجعت بنظري للسرير تاني اتفاجئت

للكاتبة حنان حسن


 بحد نايم علي السرير فعلا....

  فا اندهشت جدا لوجود شخص ثالث معانا


 في غرفة نومنا ليلة دخلتنا

وسالت الدكتور شوقي مسالك  بدهشة

قلت...مين الي نايم علي السرير ده يا شوقي؟

بصلي شوقي مسالك
  باستغراب ...
وهو بيبص ناحية السرير؟

وقبل ما شوقي مسالك يجاوب علي سؤالي
 
روحت بسرعةناحية السرير 

ولما  قربت من الشخص الي نايم
 عشان اشوف مين  ده؟

 اتحققت من وجهة

للكاتبة حنان حسن


وبمجرد ما شوفت وشة 

صرخت باعلي صوتي

لاني...
 اتفاجئت...

 ان الي نايم علي السرير
 هو...( عماد جوزي)

وفضلت اصرخ صراخ هستيري

وانا برجع بظهري للخلف

 وانا مش قادرة اصدق الي انا شايفاة بعيني

وبالرغم من اني كنت بصرخ بهستيريا

لكن الغريبة ان عماد مصحاش من النوم 

ولا قام من علي السرير حتي

والاغرب من كده
 ان شوقي مسالك... فضل واقف ادامي 
وهو بيبصلي ومستغرب

وفضل شوقي  
يقولي... اهدي يا فريدة..

للكاتبة حنان حسن


اهدي يا حبيبتي مالك بس؟

قلت.. هو ايه الي مالي؟

 انت مش شايف عماد ادامك وهو نايم علي السرير؟

بصلي شوقي بدهشة
وسالني؟

قال...عماد مين؟

قلت...عماد جوزي الي مات

بصلي صلاح باستغراب

وقالي..فريدة يا حبيبتي
 سلامتك ...

مفيش حد نايم  والسرير فاضي ادامك اهوه

وفضل صلاح يشد ايدي

 عشان يرجعني

 لغاية السرير تاني
 عشان ياكدلي ان السرير مفيش عليه اي حد

لكن انا مردتش اقرب من السرير تاني
  لاني كنت شايفة عماد نايم ادامي

 ولقيتني  برتجف ...
وبقولة
ارجوك يا شوقي انا عايزة اخرج من هنا

وقبل ما شوقي يرد عليا

النور قطع 

وانا زاد رعبي ...وخوفي اكتر

 وفضلت اصرخ...

 واقول... لشوقي مسالك

 بقولك يا شوقي انا لازم اخرج من هنا حالا
...وشديت ايدي من ايد شوقي بالقوة

وبالفعل..
 خرجت من الغرفة اجري

 ...واول ما خرجت لقيت هند ادامي

وهي بتبصلي

و بتسالني باستغراب

وقالت..
هو  ليه ؟شوقي كان خارج يجري من غرفتكم بسرعة كده؟

بصيتلها وانا برتعش

للكاتبة حنان حسن


وقلت..شوقي مين الي خرج يجري ؟

وشاورت بايدي علي غرفتي انا وشوقي 

وقلت...شوقي جوه في الغرفة

وبصينا انا وهي علي باب غرفتي 
ولقينا  الباب بيتفتح وشوقي  بيخرج من غرفتنا 

فا بصت  هند لشوقي باستغراب
وسالتة؟؟؟
قالت...
هوانت مش  خرجت من الغرفة اول ما  النور قطع؟

رد شوقي
 وقال...هخرج ازاي ما انا ادامك اهوه
استغربت هند 
وسالتني

وقالت..  مالك؟

  بترتعشي كده ليه؟

قلت....عماد  نايم علي السرير جوه
استمعت هند لكلامي 
وسالتني ؟

عماد مين؟


قلت..عماد جوزي يا هند يعني هيكون عماد مين؟

بصتلي هند  بتعجب
وسالتني تاني؟

 
 
قالت..عماد جوزك الي مات؟

هزيت راسي وانا برتجف
 وبقولها...

ايوه هوه

بصيتلي هند بغضب

وقالت....

ايه الهبل الي انتي بتقوليه ده يا فريدة؟

هو شوقي شربك حاجة لما دخلتوا الغرفة ولا ايه؟

رد الدكتور شوقي مسالك

وقال..هو احنا لحقنا نشرب ولا ننيل اي حاجة؟

دي مجرد ما دخلت الغرفة... فضلت تصرخ 
وتقولي... ايه الي جاب عماد علي السرير؟

بصتلي هند 

وقالت...ايه يا فريدة مالك ايه الي حصلك؟

بصيتلها وانا بعيط

وقلت...ادخلي بنفسك يا هند شوفي عماد...
 علي السرير 
عشان تصدقيني

وبسرعة سابتني هند ودخلت الغرفة

لكن لما خرجت 
قالتلي
مفيش حد علي السرير

انتي اكيد اعصابك تعبانة...
 او ممكن  كان بيتهيالك

فضلت اعيط وارتعش

وقلت...اقسملك يا هند... اني شوفت عماد علي السرير بعنيا


للكاتبة حنان حسن


وفي اللحظة دي

رد شوقي بعد ما اتعاطف مع دموعي

وقال...طيب خلاص هدي نفسك يا حبيتي
 ولو مش عايزة تدخلي الغرفة عشان نتمم دخلتنا

 احنا ممكن نروح نعيش في بيتي
 او نحجز في اي فندق ...او اوتيل 

المهم انك لازم تهدي خالص دلوقتي

وفي اللحظة دي

غمزتلي  هند بعنيها

وقالتلي..
مينفعش تسيبي بيتك يا فريدة يا حبيبتي

انتي ناسية التكاليف الي اتكلفتيها في تجهيز الفيلا هنا اد ايه؟

وطبعا انا فهمت هي تقصد ايه

لانها كانت عايزاني افضل في الفيلا
 عشان نكمل الخطة

ولقيتها بتستاذن من الدكتور شوقي 
وبتقولة..

متقلقش يا دكتور شوقي

الي فريده فيه ده طبيعي جدا

 لان اعصابها كانت مضغوطة وهي بتجهز للفرح

وده طبيعي علي فكرة 

و اغلبية العرايس بيحصل معاهم كده

عموما ...اتفضل انت يا دكتور روح ارتاح في غرفتك

 وانا ههديها واجيبهالك لغاية عندك


للكاتبة حنان حسن


وبالفعل..

تركنا الدكتور شوقي مسالك يرجع لغرفتنا

وبعد ما بقينا في الغرفة انا وهند لوحدنا
 لقيتها ...
بتسالني بغضب

وبتقولي...ايه الهباب الي بتهببية ده؟
فندق ايه الي هتروحية مع الدكتور شوقي
 عشان تعملوا دخلتكم فيه؟

انتي فاكره نفسك عروسة بجد يا متخلفة انتي ولا ايه؟

بصيت لهند والدموع في عنيا

وقلت..
 انتي ليه مش عايزة تصدقي
يا هند
 اني شوفت عماد بعنيا
 وهو نايم علي السرير جوه

بصيتلي هند...
 وفضلت تفكر شوية
وبعدين
 قالتلي...

انا فعلا شوفت شخص خارج من غرفتكم في الظلام...
 لما النور قطع

 لكن مش ممكن يكون ده عماد

 لان عماد مات 
واحنا الثلاثة الي دفناه بنفسنا

يبقي ازاي بتقولي انك شوفتي عماد؟

وبصتلي هند بحيرة

وقالتلي..
 بطلي دلع

واتفضلي روحي لغرفة الدكتور شوقي
 واسقية العصير بسرعة

 عشان نكمل الخطة 

رديت  علي هند بصعوبة
 بعد ما حسيت ان ريقي نشف من شدة الرعب

وقلت...ارجوكي يا هند 
انا مش هقدر ادخل الغرفة دي تاني

حتي لو قولتي ايه

بعد ما ياست هند 
من اقناعي بالعودة للغرفة مره اخري

اخذت الموبيل بتاعها
 واتصلت بسهام 

وقالتلها ....
علي الي حصل وطبعا سهام اتجننت

واتهمتني بالجنان

وطلبت تكلمني 

ولما رديت عليها

قلت...الووو

ردت سهام

وقالتلي...
ايه يا هانم اتجننتي
ولا حصلك ايه؟

قلت... ارجوكي يا سهام
 صدقيني
 عماد لسه عايش 

انا شوفتة  بعنيا
.. وهو نايم علي السرير..


للكاتبة حنان حسن


وحتي اسالي هند

 لان هي كمان  شافتة بعنيها وهو خارج ادامها من الغرفة

ردت سهام 

وقالتلي...

اسمعي يا زفتة انتي

احنا طلع عنينا ودفعنا فلوس كتير 
عشان نوقع شوقي... وصلاح في المصيدة

 وانتي جاية دلوقتي تقوليلي مش هقدر اكمل؟

لا يا حلوه 
مش بمزاجك
 انتي هتنفذي كل الي هنطلبة منك غصب عنك 

و لازم تدخلي حالا وتسقي شوقي العقار

 وبكره تعملي نفس الشيئ مع صلاح

قلت...بس يا سهام....  ؟

وقبل ما كمل قفلت سهام السكة في وشي

ورجعت الموبيل لهند حقنة

وانا بقول...امري لله

هدخل اكمل الخطة 

بس بشرط... 
اني اسقي لشوقي العقار و مش هبات في الغرفة

ولا هقعد فيها دقيقة واحده بعد كده

ردت هند 

وقالت...ماشي اتفضلي بقي بسرعة
 روحي لشوقي احسن زمانة علي نار

 
وكنت بستعد اني ادخل الغرفة فعلا
لكن قبل ما اتحرك خطوة واحدة

 سمعنا صوت جاي من الخلف

بيقول..
هو مين ده الي مستني مراتي علي نار؟
 

وبسرعة التفت للخلفى عشان اشوف مين الي بيتكلم ...

 ولقيت ادامي زوجي
 الي طلعلي علي غفلة

 ( الشاب المختل)

فا بصيت لهند بدهشة

 واستغربت انه فاق من البنج

وبالرغم من ان هند  حطتلة  العقار في العصير
 وحطت عليهم كمان مخدر  

الا انه واقف ادامي عفي

 ولا اتصاب بجلطة ...ولا شلل

 ولا حتي باين في عينة النعاس

ولقيت هند بتبررله الي سمعة

وقالت...
انا بقصد  شوقي  الكوافير  كان منتظرها علي نار عشان  يعمل شغلة ويمشي اصلة كان مستعجل

بصلي الشاب المختل وابتسم
وقالي....كوافير ليه يا مزة منتي جامده وزي القمر ا

اهوه من غير كوافير
بصيتلة بقرف
وقلت ساخره
غريبة منا من شوية مكنتش عاجباك 
وكنت بتقولي....  
 انك استحالة تبص للاشكال المعفنة دي
 لانك مش هترمرم ؟

رد الشاب المختل
وقالي..اكيد ده كلام الواد سماجة لكن طبعا اكيد مش كلامي انا
فسالتة
قلت..مين الواد سماجة؟
قال...
الواد المجنون الي سقيتوة العصير 
و نيمتوة من شوية 

بصيتلة هند بدهشة
وسالتة
قالت....امال انت مين
(انا زغلول)
وزغدني زغلول في جنبي وهو بيهزر هزار خدامين

وقالي..انا العريس الي هدخل عليكي  الليلة يا فرتيكة
بصيتلة بغيظ
وقلت بيني وبين نفسي
اللهي تتفرتك وانت واقف يا بعيد
وفي اللحظة دي
لقيت رسالة جاية علي الموبيل من شوقي


للكاتبة حنان حسن


بيقولي فيها...

حبيبتي ... الليلة دي
 مفروض تكون احلي  ليلة في عمرنا

تعالي نعيشها بقي

منتظرك علي احر من الجمر

بعد ما قرات الرسالة

لقيتني بكلم نفسي

واقول...كده احلوت اوي

شوقي مسالك منتظر علي احر من الجمر

وزغلول المتخلف 
بيقولي....
 انها ليلة دخلتة علي الفرتيكة

اصلي انا عقبال الحبايب اخدت لقب فرتيكة

ولسة صلاح  بكره هيكتب الكتاب ويعلي الجواب 

وعماد باين طلع من مقبرتة عشان يزغرطلي ورجع تاني

طيب هعمل ايه دلوقتي في شوقي وزغلول؟

 الي عايزين يفرحوا بشبباهم...
 في نفس ذات اللحظة دول؟؟؟؟

وياتري  لو شوقي....  ولا....  صلاح 
عرفوا بالعك الي حاصل 
ممكن يعملوا ايه؟

  والنبي ما حد فيهم  هيرحمني

ولقيتني احترت واحتارت حيرتي

وبصيت لهند عشان تشوفلي صرفة 
في الشبكة السودة 
الي انا فيها دي

لكن مكنش ينفع اسالها بوضوح ادام زغلول


للكاتبة حنان حسن


فا حاولت اسالها علي المتغطي

قلت...الاخ زغلول  بيقولك انه جهز نفسة ان دخلتة تبقي الليلة

والشاعر ( شوقي)

كتب اغنية لام كلثوم

بتقول ..هذه ليلتي

 فااااا  اية؟؟؟

بصيتلي هند حقنة
 وفضلت تفكر....

وبعدين اخدت الموبيل بتاعها بعيد
 وعملت منه اتصال

وبعدها لقيت هند حقنة جاية تقولي

 بكل هدوء

تعالي معايا يا فريدة
 دقيقة عشان عايزاكي


فا استاذنت من زغلول

الي كان واقف يصورني من كل الزوايا معرفش لية
المهم ابتسم زغلول
وقالي..علي العموم انا منتظرك في غرفتي 
يا فرتيكة

وبالفعل ...سيبتة وروحت مع هند حقنة

ودخلنا لغرفة فاضية عشان محدش يسمعنا

وبمجرد ما بقينا لوحدنا
سالتها
قلت....هنعمل ايه دلوقتي ؟

 زغلول ده هيمنعتنا انتا نكمل الخطة زي ما رسمناها؟

ده غير اني بدات اتاكد ان عماد لسة عايش
وشكلها كده هتتربق علي دماغنا؟


ولما سمعت هند
 سؤالي
لقيتها بتبصلي 
وبتقولي...
اسمعي بسرعة عشان مفيش وقت..
انا اتكلمت مع سهام.... واحنا الاتنين شايفين
 ان...
 الوضع الي احنا فيه ده ملوش غير حل واحد

 عشان نخرج من الورطة دي
فسالتها

للكاتبة حنان حسن


قلت...حل ايه

ردت هند
 وقالت ....
لازم نقتل زغلول
قلت..وهنقتل زغلول ليه
ردت هند
 وقالت...
انا هفهمك

شوقي و صلاح اثرياء 

ولو حد فيهم مات انتي هتورثية

  وعشان كده 

احنا لازم نديلهم العقار 

...عشان وفاتهم  
 تبان  عادية

لكن زغلول.. وضعه مختلف

و احنا مش هناخد من وراه حاجة
 وفي نفس الوقت 

هو بيهددنا ووجوده خطر علينا

عشان كده 
لازم نخلص منه 

قلت...يعني انتوا قررتوا تقتلوا زغلول؟

ردت هند حقنة

وقالت...ايوه لازم نقتلة
 وحالا

واثناء ما كنت بتكلم معاها
سابتني  وخرجت

ولما سالتها رايحة فين؟

قالت . انها هتروح لزغلول في غرفتة

وفضلت افكر يا تري هتروح لزغلول ليه؟

هي فعلا ممكن تكون رايحة تقتلة؟


للكاتبة حنان حسن


وبسرعة روحتلها علي غرفة زغلول 

وفتحت الباب  الخاص بغرفة زغلول بسرعة

عشان اتفاجئ ب.... 


لو عايز تعرف باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله 
وادعمني بملصقات



تعليقات

التنقل السريع