البارت الاخير بقلم ✍️ سلطان زماني
أجرت كل الشقق الي في العمارة وقعدت أنا ومرات ابويا في
الدور التاني كله وقفلت شقتي التانيه من قعدتي هناك فهمت
تاريخ عيلة عبدالله كله واتعرفت علي كل الجيران وبقا يسالو
عليا ب استمرار وعملت خير وساعدت في جوازات كتير
وعملت ل عبدالله كولدير تحت العماره وواحد عند مسجد
كان بيتبني في البلد. ساهمت فيه كل ده لعبدالله
وكنت بدعي وببكي واتوسل لربنا أنه يتقبله ويرحمه برحمته
وبقوله يارب بحق ما كرمني وسترني ورحمني من البهدلة الي
كنت فيها ارحمه وسامحه واغفرله ..كنت أنا الوحيدة الي
بزور القبر بتاعه كنت بحس أنه مستنيني وأنه حاسس بيا
دخلت مع مراته الي خلعته دي في مشاكل ما بعدها مشاكل
وكل شوية تجبلي اخواتها وام عبده معاهم وفضايح وقلة
ادب لحد ما أخوها اخد رقمها مني وكلمني ب احترام وأدب.
طلب يقابلني ونحل الموضوع جيه هو وابن خاله اتكلمنا
وقالو اني ده حق العيال. هما ملهمش دعوه بخلافتهم مع
بعض
قولتلهم أنا من نفسي كنت هكتب لكل عيل شقة ب اسمه
بس بعد ما وصلني من الناس انها هتبعهم وتخدهم هي وتتجوز وتشوف نفسها صرفت نظر عن الموضوع
قالي مين الي وصلك الكلام ده
قولتله مش هقولك مين وجبت المصحف وحلفت عليه
اني الكلام ده حصل قالو مصدقينك
طب انتي ام زيها لو حد كل حق عيالك هتعملي فيه ايه
قولتله هاكله بسناني
قالي طيب اهو هي كل الي بتعمله ده حق عيالها
قولتله تمام ابو عيالها بقا الله يرحمه مكتبلهاش حاجه ومسبش حاجه ليها ولا لعيالها
وانا قولت علشان ميتعذبش في قبره العيال يخدو حقهم
قالي الي قالك كده قاصد يوقع بينك وبينها معقول تصدقي عليها الكلام ده
قولتله هتقول الحق ولا هتصهين علشان اختك
قالي هقول الحق وآلله
قولتله الست الي تسيب جوزها في شدته وبدال ما تخفف
عنه لا تزود في همه هم وتحطمه يتخاف منها وأصدق عنها
أي حاجه ده انا رحتلها واتكلمت معها بالذوق طردتني
وشتمتني في بيتها ..قالي احنا بنتكلم في حق العيال دلوقتي
قولتلهم عبدالله مات من الزعل والقهرة والخزلان أنا كنت
اكتر وحده حسه بيه وجنبه وشيفاه
كام مره انت تتمسك أو حد من أهلك وهو يطلعك ..كان
بيتاخر عنكم في حاجه عمره مد ايه ع اختك او ظلمها
لو انت الي كنت مكانه كنت هتعمل ايه
قالي هي غلطت واديها بتضرب نفسها بالشبشب ع الي عملته
ده بس العيال ملهمش زنب
ابن خاله قاله بصراحة ام منصور عدها العيب بصله جامد
علشان يسكت فضل يتكلم ويغلطها وجاب الحق عليها
كلموها علشان تيجي. نقعد ونحل ونتفق رفضت وقالت إنها
حالفه انها متدخليش بيت سبت عيالي مع مرات ابويا ورحت معاهم
اول ما دخلت فضلت تصوت وتقول البتاعة دي متدخلش
بيتي وانا هعرف اخد حقي منها كويس وتشتم وتقل ادبها
بصيت ل ابن خالها وقولتله أنا قدرتك وجيت معاكم بس
متوصلش اني اتهان واتهزق في بيتكم عيب
أنا قولت الكلمتين دول وهما الاتنين بقو يزقو فيها وأخوه
ضربها قدامي وبقا تشتم فيهم وتقولهم بتضربوني علشان دي
عرفت تملأ دماغكم بكلمها ما هي أستاذة كلام زاي ما عرفت
تملأ دماغ عبدالله وتخده ليها لوحدها وتاخد فلوسه فضلت
ابصلها بس مردش بقول لنفسي ايه الغل والغيره والنفسنه
الي في الوليه
دي اخر ما زهقت منها وأنهم كل ما يهدوها تتعصب وتزعق
قولتلها حق عيالك عندي واي حاجه يحتجوها في أي وقت انا
تحت أمرهم بس اكتب حاجه ب اسمهم وتخديها انتي لا
انسي ده مش هيحصل ابدا واوعي تفتكري اني كل الهري
والحركات الي بتعمليها دي هتاثر فيا
واخدت ابن خالها ع جنب وقولتله اني هروح للمحامي اكتب للولد شقة ومحل والبنت هكتبلها شقة بس والورق هيفضل
عند المحامي. مش هسجله في الشهر العقاري غير لما يكبرو
أو اطمن ليها ....
قالي عداكي العيب والله وكتر خير وانتي بنت اصول اقعدي
طيب ملحقناش نعمل معاكي الواجب قولتله المره الجايه أن
شاء الله وسلمت ع اخوها والعيال وحضنتهم وفضلت ابوس
فيهم واهزر معاهم ومعبرتهاش هي خالص وبقيت ببعت
ايجار شقتين وايجار محل ليها كل شهر يا أما تيجي هي
تاخده والحوار خلص علي كده
اخو عبده كان عايز ياخد مني محليين تحت يفتح فيهم
معرض أدوات كهربائية وانا رفضت قالي ايجار زاي زاي الناس
قولتله لا برضو وقعطتها معه حتي ابن أخوه مبقاش يسأل
عنه ولا بقا يعدي من الشارع اصلا
وسبت امه في الشقة إكراما لعبدالله علشان كنت عارفه أنه بيحبها وبصراحة صعبت عليا
🤗كفاية كده ولا عايزين تاني يالي تنشكو 😂
تكملة الروايه من هنا
تعليقات
إرسال تعليق