القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حمل بدون قصد الفصل الحادي والثانى والثالث والرابع والخامس عشر بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)

 رواية حمل بدون قصد الفصل الحادي والثانى والثالث والرابع والخامس عشر   بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)




رواية حمل بدون قصد الفصل الحادي والثانى والثالث والرابع والخامس عشر   بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)

#حمل_بدون_قصد

#سارة_احمد

الفصل الحادي عشر

حريه تصطدم بي قصي ويقع عليه طاجن ام علي الساخن....

وفوقه حريه..... فيصرخ قصي... بوجع....

قصي:اه انتي ايه غبيه وعاميه كمان كده حريقني وبوضطي التليفون نهارك مش فايت....


تنهض حريه من فوقه وهي تنظر لي الطاجن بحصره وجثت علي ركبتها وهي تتأمل طاجن ام علي المنسكب علي الارض وملابسها وغير مهتميه بي قصي الملقي علي الارض يصرخ من الالم والغض'ب هيفجر عينه...

 تبكي حريه بحزن واسي علي الطاجن.... وتمتمتم بقه'ر عليه....

حريه: منك لله كسرت قلبي علي احلي طاجن بلمكسرات منك لله حسب الله ونعمه الوكيل..

يصعق قصي من كلام حريه ويبرق لها بزهول.... ووجه محمر من كتر الغض'ب وضيق عيناه... ورمقها بنظره حاده..... مشتعل'ه بلغضب النار'ي.... 

قصي:انتي مستحيل تكوني انسانه طبعيه انتي.... جامو'س متحرك....

عايشه عشان تاكل وبس وياريت بيان عليها حاجه ده انتي شبه العرس'ه.....

كلامه ده وجع قلب حريه وجعلها تبكي بحرقه وجريت من امامه ....

وهي تضع يدها علي فمها... حتي تكتم صوت شهقاتها... 

ويدخل ريان وسجا... فيرها فتلقي عليها سجا التحيه.... لكن حريه لا ترد عليها وتجري بسرعه علي اوضتها....

فتتعجب سجا:هي مالها بتعيط ليه ومال هدومها متبهدله كده....

يشعر ريان بلقلق...

ريان:بعد اذنك هروح اشوف مالها.... وقبل ان يتحرك ريان كانت حنين داخل من الحديقه وتحمل باقه من الزهور الحمراء والبيضاء...

وببسمه ترحب بي سجا.....

حنين:اهلا بيكي نورتي مصر فتقع عينها علي ريان وعيونه فيها قلق...

فتنظر اليه باستفهام

يهز ريان رأسه بمعني هفهمك بعدين تفهم حنين... وتسكت...

ريان :خالي بالك من سجا لحد ما اروح اشوف حريه اه وعلي فكره الضيوف وجدي في الجنينه الخلفيه... يشاهدوا حديقه الزهور الحمراء.....

وتركها وذهب.....

 تقترب سجا من حنين الا عيونها بتراقب ريان لي ان اختفي اثره....

تقترب سجا وتشم الزهور.. ..

فتلتفت اليها حنين حين تقول

سجا: شكلك بتحبيه اوي...

تبتسم حنين: انا بحب مين....؟

تغمز لها سجا: ريان جوزك علي هو طيب وذوق اوي ووسيم خافي عليه......

تنظر اليها حنين نظره حاده وتقول في نفسها هو انا خلصت من رضوي اما تطلعي انتي كمان....

تبتسم لها ابتسامه  صفره وهي تجز علي اسنانها من الغي'ظ

حنين😁: شرفتي مش نروح لي الصفره عشان كلهم مستنيينا.... علي الغدا...

سجا:اوك اغسل ايدي الاول هو التواليت فين....؟

حنين:علي ايدك الشمال

سجا:مرسي....

تقابل حنين قصي الا واقف مولي لها ظهره و بيتألم.... ويده حمره....

حنين:مرحبا... ها يا استاذ....

يلتفت اليها قصي...بوجه متجهم لكن اول ما يراي بسمه حنين يبتسم..... ويرفع حاجبه...باعجاب..

قصي: اخيرا الواحد شاف حاجه حلوه في البيت العجيب ده.....


تنظر اليه حنين بضيق ولسه هتتحرك يلفت نظرها يده الحمراء...

فيرق قلبها لي حاله...

وتتجه نحوه وتمسك يده وهي مشفقه علي حاله...

حنين:مالك ايه الا حصل لك ومال هدومك متبهدله وملصقه كده ليه...

قصي سرحان في عيونها ..

حنين :لا لازم تعمل نعمل الاسعافات الاول تعالي معاي واخدته علي اوضه المكتب الا فيها صندوق الاسعافات الاوله...

وبدأت في تطهير الجرح ووضع مريم للحروق السطحيه....

وبعدها ضمت يده...

في تلك الاثناء كانت هناك من يراقبها ويصور كل ما يحدث....

وابتسامه الشر تملئ وجه.....


 ريان:حريه يا قلبي قولي ايه الا زعلاك وايه الا بهدل هدومك كده....

تبكي حريه بوجع كل ما تتذكر كلامه قصي وسخريته منها....

فتصمت وتبكي ...

يقترب منها ريان ويمسح دموعها وهو مبتسم بحب وحنان....

ريان:خلص يا قلبي ومهما حصل ثقي في نفسك.... واعرفي انك جمالك ينبع من روحك وثقتك في نفسك.....

تمسح حريه دموعها وتبتسم بكل ثقه....

حريه:شكرا لك يا ريان انت فعلا اخ وصديق...


ريان:يلا بقي يا حلوه قومي غيري هدومك والبسي فستان جميل زيك وغمزلها وهو خارج.....

حريه بتوعد:طيب يا قصي الكل'ب اما خليتك تندم علي كل كلمه قولتها وراحت اخدت دوش وبدلت ملابسها 

وريان خارج يقابل مازن هو خارج

من اوضته.... ومتأنق جيدا....

ريان: واو ايه الشياكه دي ولا كأنك عريس....

مازن:مش عندنا ضيوف... انت كنت عند حريه بتعمل ايه...

ريان: متخدش في بالك وطوق عنقه يلا بينا نروح نتغدي....


يجتمع الجميع علي الغداء....

ويتعرفوا علي بعض وصوت الضحك والمرح كان عنوان الاجواء... ولكن هناك عاصفه من الهم دخلت عليهم ....

رضوي:ايه ده انتوا بتتغدو حماتي بتحبني....

وجلست بجانب ريان... وبدلع  ومياعه....

رضوي:حبيبي لازم تاكل كويس..

قصي بخب'ث:مين القطه ....

يتعصب ريان وينظر اليه بغض'ب

وغيره :القطه دي تبقي خطيبتي الازم حدودك...

قصي:اومال حنين تبقي مين...

ريان:مراتي.....

تتعصب حنين من غيره ريان تستاذن من الجميع وتجري علي غرفتها....


ينظر قصي لي ريان بنصره وكل هذا لم يلاحظ حريه الا اول ما عيونه وقعت عليها تسمر مكانه من جمالها..... وشعر بنخذه في قلبه تشبه الكهرباء.... فتلمع عيونه بلاعجاب...

فترمقه حريه بلامبالاه وتجاهل..  

وتنسحب تاركه قصي في حيره...


شكريه: بصي يا رضوي انا عندي كارت هلعب بيه هتخرب علاقه ريان بحنين وتدخلي انتي بقي واديكي شوفتي انه بغير عليكي...

رضوي بفضول: وريني كده...

واول ما شافت الا معاها تبتسم بشر ده انتي شيط'ان ازاي حوليته كده... ده جبار.....

شكريه:هي لسه شافت حاجه.....


ريان في مكتبه ومضايق من التصرف الا عمله علي الغداء.....

ريان بتانيب لي نفسه:انا ايه الا عملته ده ازاي اجرح حنين كده وبعدين ليه حسيت بلغيره علي رضوي.....

يقاطع حديثه لي نفسه  دق سجا لي باب المكتب....

ريان:اتفضل....بدخول

تدخل سجا ونظره الاعجاب كبيره

سجا:ممكن اخد من وقتك شويه عوزه اتناقش معاك في بعض الامور الا تخص الشغل......


ريان: طبع اتفضلي......


زينه:انتي هتفضلي كده هبله لحد امتي من اول جوله هتنسحبي....

لا خليكي قويه...

حنين:عندك حق انا مش هنسحب وهروح اتكلم معا....


وحنين خارجه من الاوضه تحس بدوار ووجع بسيط في بطنها

زينه:انتي كويسه...

حنين تماسك:ايواه كويسه متخفيش

وراحت المكتب....

في نفس اللحظه الا هتفتح فيها حنين الباب كانت سجا بتجيب كتاب من رف عالي ويختل توازنها.... فيلحقها ريان وتبقي في حضنه..  فتفتح حنين الباب وتشوفهم كده فيحصل

يتبع


#حمل_بدون_قصدك

#سارة_احمد

الفصل الثاني عشر....

تفتح حنين الباب وتنصدم عندما تري سجا في حضن ريان ....

يلتفت ريان اليها ووجه يظهر عليه التوتر.... والفزع

ريان: حنين اياك تفهمني غلط دي...دي...

تحبس حنين دموعها وتتمالك نفسها وتتنفس حتي تهدأ وتتصرف بحكمه......

حنين:ريان انا كنت جايه اقولك....

وفجأه تشعر بدوار فيترك ريان سجا ويجري عليها  بكل لهفه ويسندها ويضمها لي صدره بكل خوف وحب.... ويحملها لي الكرسي.... وجري جلب كوب ماء من الثلاجه التي في مكتبه وسقها بعض منه...

ريان:حنين انتي  كويسه ....

تهز حنين راسها بمعني نعم بخير

يتنفس ريان براحه اول ما اطمئن عليها وينحني لها ويملس علي شعرها في حنان......

ريان بحزن:ميت مره قولتك يا حنين بلاش العصبيه دي وانتي حامل ده غلط علي الجنين... قال هذا و نسي ان سجا واقفه خلفهم.... فتنظر اليه حنين بضيق..

ريان بعدم فهم:مالك يا حنين اتغير لونك ليه..... فتشير اليه براسها بمعني انظر خلفك.....

فيلتفت خلفه ويري سجا واقفه وعقده يدها في بعض....

يضرب يده في راسه.... انا غبي...

تضحك سجا علي ريان وتقترب منه وبدلع ونظرت اعجاب... تمد يدها تسحب يده من علي جبهته...

فيتوتر ريان من رقتها... الزائده...

تتغاظ حنين وتمهس: يعني اقوم اجيب البت الميزه دي من شعرها...

فتصرخ  بتمثيل 

حنين :الحقني يا ريان بطني اي اي..

فيدفع ريان سجا مبعدها من طريقه ويذهب لي حنين مالك يا قلب ريان ويحملها لي غرفتهم...

وريان خارج وهو يحمل حنين تنظر حنين لي سجا بنصره وتبتسمه....

سجا:بقي كده طيب...

وخرجت تجري ومش شايفه قدامها من العصبيه.. وهي نزله من علي الدرج وذاهبه لي الحديقه تتعثر في جرديل مياه وصابون  كان موضوع هناك وقبل ان تقع يلحقها مازن.....

مازن:انتي كويسه...

ترفع سجا وجهها لي مازن وتبتسم

سجا:اه شكرا بجد مش عارفه كان ممكن يحصلي ايه...

تلمع  عيون مازن بلاعجاب ويبتسم ببلهي ابتسامه كبيره تظهر اسنانه...

تبتسم اليه سجا انت كويس

مازن بصوت هايم:انا فله وسعيد اني شوفتك انتي شمس متوهج في قصرنا انتي زهره ناديه في بلوره سحريه انتي..

تقاطعه سجا بضحكه :بس خلص ده انت شاعر بقي....

مازن:لا دكتور امراض نساء وتوليد


سجا باعجاب:واو ده انت عبقري وكمان وسيم... انا سمعت عنك كتير ومتابعك علي الفيس...

مازن بغرور:ده انتي واقعه اوي... يا بنتي اتقلي شويه....

تتغاظ سجا وتنظر لي جريدل المياه وتنحني وتلتقطه وتسكبه علي مازن... وتضحك عشان تبطل غرور...

ينزع مازن عنه الجريدل ويضيق عينه بغض'ب فتضحك سجا علي شكله المبلل والصابونه فوق راسه

مازن:بتضحكي طيب ولسه بيتحرك تجري سجا فيجري ورها وهو بيصرخ والله ما انا رحمك...

يتسلل قصي لي المطبخ بعد ما بحث كثيرا عن حريه... فوجدها في المطبخ... وابتسم بمكر اول ما شافها واقفه جوه الثلاجه ومسكه كيكه الشوكولاته وغمر وجهها فيها... تلتهمها بشراسه...

وقف خلفها وهو يبتسم  من شكل حريه....

مازن: نفسي اعرف انتي طفسه لي مين...؟

تنفزع حريه وتخرج بره الثلاجه وتقول معملتش حاجه يا ماما انا بس كنت بجيب حتت تورتره لي الغبي الا اسمه قصي...

يضيق قصي عينه ويقرب منها ويمسكها من قفاها... بقي انا غبي وكمان هو انا طلبت منك حاجه يا كدابه يا طفسه 

تلتفت اليه حريه ووجهها كله متغرق شوكولاته... 

حريه بغض'ب: هو انت تاني انت غبي وبارد 

وقبل ان ينطق قصي تمسك حريه باقي التورته الا كانت في يدها وتحدفها في وجه قصي وتجري....

قصي يغض'ب: والله ما انا سيبها...


اما عند ريان فوضع حنين علي السرير ونام في حضنها ...

تملس حنين  علي شعر ريان وهو مغمض عيونه ونايم في حضنها

ريان:والله يا حنين ما حصل حاجه دي كانت هتقع وانا سندتها وكمان انا اسف علي الا قولته علي الغدا

وو تقاطعه حنين بقب'له.. طويل

يبتسم ريان ب'مكر: لا بقي ده احنا اتجرئنا... طيب ما تجي... اوريك الجرئيه الصح وشدها لي حضنه

حنين بضحك وخجل:لا يا مجنون اعقل عشان البيبي

ريان بضيق:اف عليكي طيب الا صح هو انتي حامل في الشهر الكام... وامتي موعد المتابعه

حنين:متوهش الموضوع البت دي تبعد عنها احسنلك....

ريان بخبث:بتغيري عليه

حنين:مش هجاوب اسمع الكلام وبس

ريان:حاضر يا عيوني....بس قولي بقي امتي موعد الدكتور

حنين:انا حامل في الرابع والدكتور هشوفه بعد اسبوع....وانت بتسال ليه

يقرب ريان من بطنها ويقبلها بحب

عشان نفسي اشوف بنتي....

تفرح حنين:بجد الا انت قولته 

يهز ريان راسه بمعني نعم.... تضمه حنين بحب انا معاك بحس بلامان

خليك جانبي علي طول.....

ريان:انا عمري ما هتخلي عنك...

يمر الاسبوع... والكل عرف ان حنين حامل بس من ريان يعني حامل في شهران....

 والحال في تحسن كبير وحنين عيشه في سعاده وفرحه وكل محاولات رضوي عشان تواقع ريان بتفشل

اما مازن وسجا في قرب كبير وحريه وقصي في مشاجره لطيفه علي طول.....

شكريه:اهدي يا رضوي وحياتك لا طلاق الصفره دي النهارده. وكمان هسقطها يعني هنخلص منها علي طول........

رضوي بش'ر وحقد: كبير يا ريت


ريان بيسوق السياره عشان يروح

يأخد حنين ويروح لي الدكتور....

لكن يرن التليفون برساله فيفتحهتا واول وما يشوف الفديوا يصرخ بغضب مستحيل  ويفقد السيطره علي السياره فتنقلب.... السياره

يرن هاتف حنين فترد ببمسه لكن سرعان ما تختفي بسمتها وتصرخ رياااااان وتجري....

يتبع


#حمل_بدون_قصد

الفصل الثالث عشر...

تجري حنين وهي تبكي بهستريه عندما سمعت في الهاتف الدكتور يبلغها بأن ريان قد اصيب في حادث انقلاب سيارته وهي الان في المستشفي... فتجري وهو بتصرخ وتبكي وتقول مستحيل ريااااان وجرت لي خارج القصر والكل جري ورها بفزع ويسألوها مالك حصل ايه....؟

لكن حنين لا رد ... وكان قصي قد وصل بسيارته وقبل ان ينزل منها تصعد حنين لي السياره وتقفل الباب وتقول لهو انطلق باقصي سرعه... يلتفت اليها قصي بقلق 

قصي:هو انتي مالك يا حنين حصل ايه....؟

تصرخ فيه حنين وتبكي بهستريه وتقول

حنين:مش وقته يا قصي ريان عمل حادثه وهو دلوقتي في المستشفي.... ارجوك تطلع بسرررعه.... علي المستشفي

قصي بحزن:حاضر اهدي ان شاء الله خير...

وانطلق باقصي سرعه وحنين بتموت من القلق والخوف وعيونها اصبحت كاسات من الد'م...

وفعلا بعد فتره قصيره من الزمن وصل قصي لي المستشفي ونزلت حنين تجري علي الاستعلامات وسألت علي ريان.... وعرفت انه في غرفه رقم ٩.. تجري عليها وتتكفي لكنها تنهض وتهرول لي غرفه ريان فتفتح الباب وترتمي علي صدر ريان النائم ولا يشعر باي احد ..... وصدره كله ملفوف بشاش ويده متجبسه... وقدمه ايضا في جبيره.... ووجه كله كدمات وجروح وراسه ملفوف بشاش.... تبكي حنين بوجع وانين علي حبيبها نعم هي قالت هذا....


حنين:حبيبي ريان كان نفسي تسمعها انا بحبك اوي من اول ما اتجوزتك وانا بحبك متسبنيش انت كمان ريان رد عليه ارجوك يا ريان والله بحبك ولو بعدي فيه سعادتك ابعد ولو عوز تتجوز رضوي اتجوزها لكن خليك جانبي... ريااااان فوق.... طيب فوق عشان جنات بنتنا مش انت قولت انك هتسميها جنات هي فعلا بنت والدكتور قالي بس انا خبيت عليك رياااان وفضلت تردد اسمه بوجع وبكاء وحب...

لكن تدخل الممرضه وتخرجها خارج الغرفه لان هذا ممنوع تصرخ حنين بقولك سبني افضل جنب حبيبي يأتي مازن مسرعا ويسند حنين التي وقعت علي الارض وبكت بحرقه...

حنين:ريان يا مازن انا عوزه افضل جانبه.... ارجوك يا مازن انا عوزه افضل جانبه....

مازن:حاضر حاضر يا حنين بس اهدي عشان الجنين.....

تعالي ادخلك لكن الممرضه ترفض

مازن بزعيق وغضب:ابعد عني طريقي انا المسؤل ابعد

الممرضه بخوف:بس يا دكتور مازن ده ممنوع...

ينظر لها مازن بغض'ب فترتعب الممرضه وتبتعد عن الباب فيدخل مازن وهو ساند حنين التي ارتمت علي حضن ريان وضلت تتحدث معه وتبكي بحزن وجع قلب مازن...

مازن:اهدي انا لسه شايف التقرير وهو كويس متخفيش حاله مستقره.....بس ادعي ليه....

ترفع حنين وجهها لي السماء وتدعي ربها يا رب اشفي ليه يارب نجيه يا كريم.....

في نفس الوقت كانت العائله كلها وصلت لي المستشفي بعد مامازن

بلغهم في الهاتف.....

حيدر:يعني ايه يا دكتور  هو مش هيفوق من الغيبوبه .. .

الدكتور بحزن:والله ما احنا عارفين ايه الا ممكن يحصل في الايام الا جايه هو حالته مستقره لكن عقله في غيبوبه تامه نتيجه النزيف  الداخي ومحدش يعرف ايه الاضرار الناجمه عنه......

حيدر بحزن:ان لله وان الهي رجعون.....

الكل حزين وبيدعي لله ان ريان يفوق من الغيبوبه الا شكريه....

الشامته في الا حصل لي ريان وبتتمني انه يموت....

جاءت رضوي تبكي وتصرخ في وجه شكريه انتي الا قتل'تي ريان منك لله انتي يا ريتني ما كنت سمعت كلامك انتي الا عميتي قلبي بحق'دك وش'رك وغيرتني من صاحبه عمري وكنت عوزه تشوهي صورتها ظلم وتولعي في الدنيا حريقه....منك لله....

يسمع حيدر الكلام ويجن ويجري يصف'ع شكريه بغض'ب انتي ايه شر بس انا الغلطانه عشان سكت علي شرك انتي حارج حياتنا....

يأتي زوجها ويرمق'ها باحتقارانتي طالق طالق وبره حياتي وحياتي ولادي.... انا سكت بس عشان ولادي لكن شرك كان هيدمري ولادي تقف حريه امامها وتنظر  لها بي خيبت امل.... انتي طول عمرك بتحاولي تخليني ابقي نسخه منك وبتجبرني علي شرك بس هقولك الله يسمحك.... 

تخرج شكريه والش'ر والحقد يملئها وهي تتوعد لهم بدمار


الكل يدعوا الله ان يفيق ريان...


ويمر اسبوع وحنين مسيتش ريان ثانيه....

في حلم ريان

ريان:حليم عمي حليم انت كويس

حليم ببسمه:الحمد لله

ريان:طب خدني معاك انا قلبي بيوجعني من حنين دي....

حليم: لا لسه رحلتك منتهتش واياك تصدق من غير ما تبحث ابحث يا ريان وارجع.....

حنين:ريان حبيبي فوق ريان انا عارفه انك سامعني... ريان...

يسمع ريان صوت حنين ويتقدم نحو الصوت وهو ينظر لي حليم ويبتعد عنه..... وو

يتبع



#حمل_بدون_قصد #سارة_احمد

الفصل الرابع عشر

تبكي حنين بوجع وهي وضعه وجهها علي يد ريان وبتدعي ربها ان يفيق ريان ....

حنين:يارب رجعلي ليه حبيبي... يا رب نجيه ريان ارجع ليه انا محتجاك..... يفتح ريان عيونه ببط ويصدر انين بسيط....

 ريان:حححنين ....

تسمع حنين هذا ولا تصدق نفسها

فترفع حنين وجهها لي تنظر لي ريان فتفرح عيونها الغارقه في نهر من الدموع.... الجارفه.....

وتنحني نحو وهي تصرخ ريان قلبي انا هنا جانبك يا حبه عيني....

ينظر اليها ريان وعيونه تناديها بكل شوق.... لكن هناك ايضا حزن وعتاب كبير... يحاول ريان ان يمسك يدها لكنه يعجز.... 

حنين:انا فهماك يا حبيبي يا عمري... متتحركش كتير... انا هروح انده لي الدكتور....

وفعلا تنده حنين لي الدكتور في فرحه عامره..... يدخل الدكتور ويوقع الكشف عليه وبعد الفوحصات والاشعه.... والجميع قد حضر لي المستشفي.....

وفي انتظار الدكتور بقلق كبير....


يدخل الدكتور مكتبه ومعه مازن...

الدكتور:الحمد لله ربنا نجاه من موت محقق وهو في صحه كامله والنزيف مأثرش علي الاعضاء هو بس هأخد فتره علاج طويله تكون الكسور والكدمات تعافي منها تمام....

حيدر:الحمد لله وشكرا يا دكتور...

وانت يا مازن مهمتك مراقبه خطه علاج ريان.....

مازن:اكيد يا جدي....


قصي:الحمد لله يا حريه ربنا نجي اخوكي انا فرحان عشان اخيرا شوفت بسمتك حريه انا بحبك وعوز اتجوزك.....

تنكسف حريه وتنظر اليه في خجل

وتصمت.....

قصي بمكر:يعني السكوت علامه الرضا..... انا هكلم بابا يتقدم بس بعد ما ريان يخرج طيب مفيش كلمه بحبك...اي حاجه تصبرني


تنظر اليه حريه وبصوت هامس:بحبك....

وتجري......

قصي بفرحه:اخيرا الصنم اتكلم استني عندك اما اقولك.....


سجا:مازن انا بحبك بجد وخلال الفتره الا فاتت اكتشفت انك انسان جميل وطيب ومعاك هحس بلامان والثقه.....

يقترب منها مازن ويقبل يدها  بحب ورقه....

مازن:وانا كمان بدوب فيكي وجودك هون عليه حاجات كتير وكان نبع املي كل ما كانت تكتر عليه احزاني بحبك تتجوزني يا سجا ايامي.....

تبتسم سجا:اكيد يا عمر سجا

مازت:خلص اول ما يخرج ريان بسلامه اكلم جدي وبابا ونتقدم.....


تدخل حنين لي ريان في سعاده بلاغه لكن فرحتها تنكسر اول ما تلقي رضوي جالسه بجانب ريان وتضحك معه..... لكنها تخفي حزنها وتدعي القوه وعدم الاهتمام


حنين:الف سلامه عليك يا ريان...


ينظر لها ريان بكل برود:شكرا علي اهتمامك.... بيه طول فتره غيبوبتي....


حنين بحزن:لا ولا يهمك ده واجبي....

ريان ببرود:تمام لحد هنا ودروك انتهي وحبيبتي رضوي هي الا هتكمل الطريق معاي.....

كلامه وطريقته الجافه البارده تقت'ل حنين بل تحرق روحها وكانت علي وشك البكاء لكنها تكتم حزنها بداخلها وبصوت مخنوق بلبكاء تتحدث

حنين:الف مبروك يا باش مهندس ريان.... اتمني لكم كل سعاده وهنا

هستأذن انا.....

كلام ونبره تحدث حنين توجع قلب رضوي وتعيد حبها الذي قد تمر تحت انقاض الغضب...

اما ريان فهو يغلي من الغيره ونفسه ينفجر فيها صارخا فيها كيف تخو'نني كيف ت'قتلي حبي لكي كيف تجعلي غيري يلمسك يقترب منك كيف وكيف وكيف...

لكنه يدعي البرود عكس ما يدور في داخله.......

رضوي:ليه كده يا ريان انت قاسي وجاف كده مع حنين دي حامل....

ريان بقلق:صح هي ازيها ومتبعه مع دكتور ولا....وبعدين ملكيش فيه......

رضوي:انت هتموت عليها انا عرفاك  انت لما بتحب بتبقي ازاي  احكي ليه مالك فيه ايه.....

ريان بعصبيه:ملكيش فيه انتي عوزه تتجوزني ولا.....

رضوي بضيق:اه عوزه انا بحبك اوي اوي......

زينه:مالك يا حنين بتعيطي ليه....

ترتمي حنين في حضنها وتبكي بمرار وتحكي لها كل ما حصل...

تطبطب عليها زينه بحب....

زينه:والله لا اخليه يدفع التمن ويركع لكي ويعترف بحبه لكي ويتوسلك عشان تفضلي معاه بس صبره .....

حنين ببكاء:ده مش بيحبني... وبيحب رضوي

زينه:والمصحف بيحبك وهيموت عليكي......

حنين بلهفه:بجد والله 

تضحك زينه:ده انتي وقعه خلص

حنين ببراءه:اه والله بحبه اوي ونفسي ارتمي في حضنه.....

زينه بمك'ر: اصبري ده انا مدبره حتت خطه هت'ولع فيه نا'ر الغيره والجنون..... صبرك يا ريان....

تمر الايام وريان تحسن حاله وتعافي وطبع حنين معاه في كل خطوه لحد ما استعاد صحته وحان موعد خروجه من المستشفي....


خرج ريان من المستشفي وطبع كان متنرفز وعصبي عشان حنين مجيتش تسعده في الخروج....


يصل لي القصر لي يجد حفل كبير

والكل سعيد ويضحك ويغني....

وحنين زي الملاك والبدر لبسه فستان ازرق طويل وواسع وبطنها كبيره اصلها حامل في الشهر السادس لكنها تسحر انسان

ريان اول ما شافها تنح في مكانه من جمالها.... لكن تتغير ملامحه لي الغض'ب النا'ري اول ما يشوف عمران صديق الطفوله واقف بجانبها...... ويضحك معها....

لا يشعر بنفسه الا وهو واقف امامهم ويرمقهم بغض'ب بركاني....

ويجذب حنين من يدها نحوه....

ريان:انتي ازاي واقفه معاه وبتضحكي بلمياعه دي.....

تسحب حنين يدها من يده وتنظر اليه بتجاهل وعدم اهتمام ....

حنين:وانت مالك ده هيبقي خطيبي وهجوزه بعد ما اولد واخلعك.....

ريان بغضب :........

 يتبع



#حمل_بدون_قصد #سارة_احمد

الفصل الخامس عشر

وقبل ان يص'فع ريان حنين...يجد  عمران يمسكه ويقف بينه وبين  حنين وينظر اليه بغض'ب جامح.... ويضغط علي يد ريان بقوه لدرجه انها كانت ست'نكسر... من قوه عمران ويقوله بصوت جوهري يحذره

عمران: اياك تنسي نفسك يا ريان ولا اشوفك تلمس شعره من حنين او تقرب منها....

تبكي حنين وتحاول ان تبعد عمران عن ريان.... حنين:سيبه يا عمران...

لكن عمران لا يرد عليها ويستمر في لوي ذراع ريان فيرد عليه ريان بلكم'ه بيده الاخري في وجه فيقع عمران ارضا فينقض عليه ريان وينهال عليه بض'رب المبرح المتتالي وهو يصرخ بغ'ضب وغ'ل كبير. ورغ'به في تكسره....

ريان: انت يا واط'ي يا خاي'ن يا حق'ير لك عين تقف قدامي وانت عشيق الهانم ده انا هدف'نك مكانك.....

يدفعه عمران بقوه فيتنطر ريان بعيدا عن عمران ... وقبل ان ينقض عليه عمران تمسكه حنين من يده وهي تبكي وتتوسله ان يكف عن الشجار.....ينظر لها عمران بغض'ب

عمران: ده واط'ي وميستحقش اي رحمه منك.... ده علي طول معيطك وقهرك... 

حنين ببكاء وتوسل:كفايه ارجوك يا عمران..... وتصرخ يا ناس الحقونييي يجتمع الجميع علي صوت صريخ حنين وكان ريان هيجهم علي حنين ولسه بي'شدها من شعرها يمنعه عمران وكانوا هيمسكوا في بعض لولا تدخل مازن وقصي وابوه وعمه ... وجده وفصلوا بينهم.....

مازن مسك ريان وقصي معاه وابو ريان وعمه مسكوا عمران....

حيدر بعصبيه:حد يفهمني ايه الا بيحصل هنا .... وايه الهمزله دي ايه ملكمش كبير....

ينظر ريان لي حنين باحتق'ار ورغب'ه في ق'تلها هي وعمران...

ويحاول يفك نفسه من مازن وقصي....

حيدر:اهدي يا ريان وفهمني....

ريان بسخريه:محدش يكلمني دي وحده خاينه وانا هعرف ازاي اربيها محدش يدخل بيني وبينها.....

تقف حنين امام ريان وتنظر اليه بعتاب ولوم وعدم فهم كلامه وسبب تصرفاته دي.... وعيونها مليانه دموع.... لكنها تتماسك وتتحدث بتحدي وثقه

حنين:سبوه انا اهو قدامك يا ريان وجهمني ومحدش يدخل بينا.....

قبل ان ينطق تدخل رضوي...

رضوي:فيه ايه يا جماعه.... مالكوم....

يبتسم ريان بخب'ث ويقرب من رضوي ويقب'لها امام الجميع....

الا تعجبوا واستاءو من تصرفه المشين ده.....

تبكي حنين وتجري من لي غرفتها وهي لا تتحمل ما تراه....

حيدر بغض'ب:ايه قله الحي دي يا ريان....

يلتفت ريان لي جده وهو يضع يده حول خصر رضوي وبكل وقاحه... يرد

ريان:ايه يا جدي دي خطيبتي وهتبقي دلوقتي مراتي.... انا بعت اجيب الماذون.....

رضوي مصدومه: ايه بتقول ايه....

ريان بثقه:ايه مش موافقه....

رضوي بلهفه: لا موافقه طبع بس حنين.....

ريان بضيق:ملكيش دعوه بيها....


اما في غرفه حنين

تبكي حنين بقه'ر ووجع وهي ناميه علي السرير وتحضن الوساده التي طالمه شهدت علي احزانها.....وتهمس بأنين....

حنين:ليه كده يا ريان تقت'لني وكمان بتشك فيه ليه.... وتتهمني في شرفي واخلاقي.... اه يا قلبي.....

تدخل زينه عليها....

زينه:خليكي تعيطي وتموتي نفسك والست الصفره هتلطوشه منك...

تلتفت اليها حنين والدموع مغرقه وجهها 

حنين بتعجب:اقصدك ايه....

زينه بنرفزه:ريان بيكتب كتابه عليها تحت.....

تنصدم حنين وتجري وهي تقول مستحييييييل ريااااان

زينه:استني يا مجنونه انتي حامل وده غلط عليكي.....


في المكتب .....

ريان يضع يده في يد الماذون ولسه هينطق ويقول قبلتها زوجه...

تدخل عليه حنين بوجع وغض'ب جامح وتنظر اليه بتحدي....

حنين:قبل ما تتجوزها تطلقني... 

يبتسم ريان ابتسامه جانبيه ساخره:مستحيل نجوم السما اقربلك من الطلاق انا هعذب فيكي ببطئ.... لحد متتمني المو'ت.....

تنظر اليه حنين بتحدي :علي جثتي انك تذ'لني.....

واخرجت مسدس ووضعته علي راسها....

يصعق ريان :انتي بتعملي ايه يا مجنونه هاتي المسدس ده....

وريان بيسحبه منها تنطلق رصاصه

من المسدس ......

يتبع


تكملة الرواية من هنااااااا


لمتابعة  الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هنااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع