رواية الأمانة الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم نرمين قدرى جديده وحصريه
رواية الأمانة الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم نرمين قدرى جديده وحصريه
السادس عشر
اجاب اسر بنفس نبرة العصبية :
بلا اهدي بلا زفت محدش شايف شغله المشروع اكبر من قدرتنا افهموا واتم عمالين تتخانقوا زي الاطفال بجد انا زهقت
بدأت حياة تهدي من روعة فاهي الوحيده لديها المقدرة في هدوئه الغريب أنه بيستجاب لها ولا يدري ماذا يفعل وكأنه منوم مغناطيسي و كأنها تبعث له الامان
انتهي اليوم و ذهبوا بسلام الي الفيلا جرت حياة علي غرفتها من كثرة التعب و شده الأعصاب ولكنها ووجدت ما لم يتوقع
وجدت ياسين نايم علي الارض بجوار السرير وكان أحد يخفي هناك
استعجبت حياة و حملته ووضعته علي السرير بجوارها و عقلها مازل متحيرا من امره
فتح الباب ودخلت جنة تبحث بعينيها عن ابنها
رفعت حياة عينها وقالت:
خير يا جنة حد ينيم ابنه علي الارض كده و مخبياه ليه
ادمعت عيون جنة بطريقة لا إرادية وقالت :
بصراحة خايفة قوي يا حياة خايفة علي ابني وعلي حياته انا هنا عايشة مهدده
نزلت حياة من علي السرير و احتضنت اختها وقالت وهي تربت على ضهرها :
اهدي بس يا قلب اختك وقوليلي ايه الممكن يكون مخوفك قوي كده في ايه
جلست جنة علي أول السرير وقالت:
مش عارفه مش عارفه يا حياة جوايا احساس مميت بالخوف علي ابني نظرات ماجده ليه مش مطمناني حاسة أن في حاجة حتحصل
حاولت حياة تبعث الامان لأختها ولكنها بداخله قلقه جدا بشأن اختها فعلا ماجده و ماجي الشر واضح في أعينهم
جاء موعد العشاء المقدس للعائلة
اجتمع الجميع حول طاولة العشاء وكالعادة الجميع يلتزم الصمت التام و عيون ماجده مثل الصقر تحوم حوالين الكل
زفرت حياة أنفسها بصوت مسموع وقالت :
وحدوو في ايه يا يا جماعة ايه الصمت الممل ده بجد في ايه انتم حياتكم مافيهاش حياه بجد بارده قوي
اجاب اكرم بضحك:
والله صدقتي يا حياة فعلا حياتنا فاضية من حياه
ردت ماجي بعجرفه:
يعني احنا بناكل المفروض نقوم نرقص علي الاكل ولا ايه علشان ماتكنش حياتنا بارده
رفعت حياة حاجبيها لاعلي وقالت:
انا وجهتلك كلام انا نطقت وقلت يا ماجي اتكلمي لا اله الا الله غريبة قوي
نطق اسر اخيرا وقال:
بقولكم ايه سبكم بقا من لعب العيال ده ثم التفت إلى حياة وقال لها :
حضري نفسك للسفر علشان بكرة اخر النهار حنروح نعاين الموقع سوا و علشان نجهز كل حاجة قبل العمال ما يرحوا عاوز كل حاجة زي الكتاب ماقال
اومأت حياة رأسها وقالت:
تمام أن شاء الله حكون جاهزة ثم أكملت و ايه رايك ناخد جنة و احمد معانا اهو يغيروا جو بقالهم كتير مخرجوش اهو منه شغل و منها فسحة
احمد تحمس وقال والله فكرة أنا عن نفسي موافق جدا ثم التفت إلى جنة وقال:
ها يا جنتي ايه رايك نروح معاهم نغير جو
ابتسمت جنة وقالت:
طبعا يا حبيبي موافقة فرصة اغير جو انا كمان
لاحظ احمد انطفاء جنة وان الابتسامة تكاد مرسومة علي وجهها
حتي أنه نظر لأسر نظره ذات معني فكانت عيون جنة زائغة و غير مستقر و عياط ياسين مستمر لم يتوقف
و بالفعل كانت حالة جنة ملحوظة للكل معاد ماجده اللتي كانت تبتسم في داخلها
انتهي الجميع من العشا وأشار الإخوة لبعض واجتموع فعلا في مكتب اسر
دخل احمد وقال متسرعا:
حد فيكم لاحظ حاجة علي جنة ولا انا بس يمكن اكون انا مزودها
اجاب اكرم : .
طبعا يا احمد كلنا ملاحظين عينها الزايغه و احتضنها لابنها كان حد حايخده منها في حاجة غلط بتحصل لمراتك
قال اسر:
بص يا احمد كويس أننا حناخدها تغير جو بس لازم تعمل تخليل دم كامل
التفت احمد اليه وقال :.
خير يا اسر انت شاكك في ايه
اجاب اسر:
مش حقول غير لما التحليل تظهر و حيبان لما تسافر أنها حتتحسن
اكرم: لا انت كده شاكك في حاجة رسمي و زي عادتك مش حا تتكلم الا لما التحاليل تظهر المهم بقا انا عاوز استأذنكم في حاجة بس الاول عاوزة اعرفكم حاجة مهم
اسر بمكر وكأنه يعلم ما يود أن يقوله أخاه لهم:
ها يا أكرم اخلص ورانا شغل كتير عاوز تقول اية
رفع اكرم اكتافه و قال :
اصل انا اصل بصراحة أنا متجوز علي ماجده و من زمان
ضحك احمد وأسر سويا
استغرب اكرم و قال :
اده بقا اده بقا شكلكم كنتم عارفين ولا ايه
ضحك أسر وقال:.
يابني انت اخونا من زمان اكيد عارفين طبعا عيب عليك لما تقول الكلام ده لعيال الفضالي اللي عارفين الدبان الازرق بيخبي عياله فين ها أنجز عاوز ايه
ضحك اكرم و قال :
المفروض كنت اتوقع حاجة زي كده وطبعا عارفين اني عندي نور ومحمد
احمد :
اه طبعا وحتجنن واشوفهم
اكرم :
تمام حلو كده انا كمان حطلع معاكم رحلة الشغل دي مش هي في الساحل بردو ولا ايه
قال أحمد مسرعا:
يا كيمو يا جااااااااامد حلاوتك هو ده
قام اسر من مكانه وقال
: باااااس وطوا صوتكم انتم مش عارفين احنا عايشين مع عقربتين هنا ولا اية وفجاءة سمعوا صوت جرس الباب
اسر باستعجاب هو حد فيكم مستني حاجة أو حد قال إنه جاي
اكرم بلا مبلاه:
تلاقي ماجي كالعاده طلبه حاجات توصيل للبيت كالعادة و احنا اللي بتدفع بس حنقول ايه حكم القوي
قال اسر وهو يجلس :
معلش يا اكرم اعمل نفسك مش واخد بالك من حاجة كلها حاجات بسيطة وتعدي
احمد:
بس دي طماعة قوي يا اسر ومافيش حاجة بتملي عينها بجد
وفجاءة خبط الباب و دخلت عبير
انتبه اسر ليها وقال:
خير يا عبير في ايه
أجابت عبير : في ناس تحت وعاوزبن الانسة حياة و مدام جنة
قام احمد واقفا :
عاوزنهم ازاي يعني ومين الناس دول اصلا
عبير:
بصراحة معرفش وشكلهم يخوف لبسين صعيدي و كلامهم كده بس شكلهم يخوف قوي
اسر:
طايب روحي انتي بلغي البنات وانا وأحمد حتنزل نشوفهم عاوزين اية
نزل اسر واكرم و احمد لا ستقبال الضيوف
دخلت عبير تبلغ حياة وجنة
جنة :
خير يا عبير كنتي عاوزة حاجة
هزت عبير رأسها وقالت:ا
ه يا ست جنة في ناس تحت عاوزينك انتي و الست حياة
استغربت حياة و التفت لها وقالت مين دول و شكلهم ايه
بلغت عبير ريقها وقالت:
بصراحه شكلهم يخوف تلات رجاله لبسين جلاليب و عمم واتنين ستات مش باين منهم حاجة لبسين اسود
رفعت حياة اكتافها دليل علي عدم معرفتها هوية الضيوف
التفت إلي جنة وقالت لها:
تعالي نشوف مين دول
نزلت جنة و حياة و دخلت غرفة الصالون المخصصة لاستقبال الضيوف
وعند دخولهم وقام الرجال وقفوا
استخبت جنة في ضهر حياة و كأنها وجدت ما يخيفنا
نطق كبيرهم بالصعيد ويدعي وهاب:
اهلا اهلا ببنتت الغالي اول ما داربنا انه مات چلنا لازما نعزي ده كان الغالي ولد الغالي
حياة بقوة :
بس بردو متعرفناش انت مين
ابتسم وهاب وقال:
انا ابن عم ابوكم الله يرحمه
أجابت حياة :
الله يرحمه سعيكم مشكور
نطقت واحدة من متشحات السواد :
اباي عاد هو احنا طاخين المشوار ده كلاته علشان تقولننا سعيكم مشكور يبنت نرجس صحيح اكفي القدرة على فمها تطلع البنت لامها
ردت الست التانية اللي معاها:
خلاص يا سكينة بزياده عاد احنا في دوار ناس غرب الحساب يكون معاهم لما نعاود بلدنا نبقي نحاسبهم هناك علي كيفنا انما اهنه عاد لع احنا جاين نقضي ماهمة ونخلص منها
ضحكت حياة وقالت بسخريه :
لا والله حلو قوي العرض المسرحي ده ثم اقتربت من الست الاولي و شدتها علي غفلت وقالت :
وانتي تطلعي ايه علشان تجيبي سيرة امي اقسم بالله لو عدتيها لاكون موريكي شغلك علي أصوله امي خط احمر مافهوم
اتكهرب الجو وقام اسر واقفا وقال بحده وعصبية مبالغ فيها:
حياة اتفضلي اقعدي مكانك لحد ما نشوف الضيوف عاوزين ايه وقبل كل شيء ياخدو واجبهم اتفضلي روحي لعبير وقولها تجيب حاجة تتشرب ولا ايه اخلصي
استعجبت حياة من طرقته معاها و لكن هو استشف الموضوع منهم وأنهم ناوين ياخدوهم البلد و بحكم أن جنة متجوزة فا اليله حتكون علي حياة
خرجت حياة وهي خارجة خبطت في ماجي
ماجي بقرف :
ايه تور ماشي مش باصص في ايه يا بتاعة انتي ابقي بصي قدامك وانتي ماشية
شوحت لها حياة بايدها وقالت:
بقولك يا ماجي وسعي كده خليني امشي علشان اليوم ده مش يومي اصلا وانا خايفه عليكم مني فالله يكرمك ابعدي عن و شي الساعة دي مش نافصاكي عندي الأهم منك
ماجي بسخرية:
وان مابعدتش يا حياة حتعملي ايه فرجيني كده اصلي بخاف ونبي خوفيني
حياة:
شكلك بنت حلال و تستاهلي انتي اللي جبتية لنفسك و سعي بقا كده وجابتها من شعرها و زقتها ومشت
ماسكت ماجي شعرها وقالت:
انتي واحده مش حترمة تربية حواري
طلع اسر علي صوتها وقال بغضب:
في ايه يا ماجي انتي مش عارفه أن في ضيوف قاعدين جوا ولا ايه ايه صوتك ده
أجابت ماجي:
اصلك ما شوفتش حياة عملت معايا ايه شدتني من شعري وماشت
اسر بغضب:
ايه شغل الحضانه ده انتي بتستهبلي اتفضلي اطلعي علي فوق لحد الضيوف ما تمشي
في دخلة حياة نظرت لهم وكأنها لم تعرفهم وتركتهم وماشت علي الصالون
تقدم اسر منها وماسكها من يدها أوقفها وقال :
في ايه يا حياة عملتي ايه لماجي
حياة بتأفف:
اسر الله يكرمك بلاش شغل العيال ده بتعاها انا بحاول اركز في القاعدين جوا في كلام بين السطور بحاول اترجمة مش عارفه دماغهم واصلة لفين
اجاب اسر:
نفس اللي واصلني خالي بالك نيتهم مش خير و انا شامم ريحة مش حلوة جيتهم دي مش للعزا خالص حرصي وانتي بتتكلمي بلاش التسرع واوزني كل كلمة بتتقال اسمعي منهم للآخر و بعدين ردي مش عاوز عصبية عاوزك تتحكمي في أعصابك علي قد ما تقدري حايحولوا يعصبوكي خدي بالك كمان جنة وضعها احسن منك انتي اللي في وش المدفع
استعجبت حياة وقالت:
معلش مش فاهمة نقطة دي يعني ايه جنة و ضعها اقوي ليه هما ممكن يكونوا عاوزين ايه
اجاب اسر:
بصي بلاش نسبق الأحداث وتعالي نخش نشوف غرضهم ايه
دخلوا اتفجائو بوجود ماجده و ماجي جالسين مع الضيوف بيتكلموا وجنة بتغلي من الغيظ
ماجده بخبث:
يعني انتم بتكنوا ولاد عم بباهم لازم يعني من اهلهم غريبة امال سايبين حياة قاعده في بيت الغرب ليه بعد وفاه والدها دا انا قلت انها مقطوعة من شجرة علشان كده اسر قاعدها معانا يا حرام
تملك اسر الغيظ وقال وهو يجز علي اسنانه ويرمق ماجده بنظرات توعد وايضا اكرم ينظر لها نفس النظرات
قال اسر:
حياة هنا قاعده صاحبة بيت مش ضيفة انا اللي رحت لحد عندها وطلبت تيجي تساعد جنة علشان جنة لسة والده مش قادرة تساعد نفسها
رد عمهم الكبير وهاب:
بس بردك ما يصحش يكون بيت عمها موجود و تقعد عند الغرب انا كده ولا أكده انا جاي أخدها تعيش حدانا في البلد
ابتسمت ماجي ابتسامة شامته وقالت :
عداك العيب يا حاج هي دي الاصول و معروف عن الصعايده أنهم اكتر ناس بيفهموا في الواجب و الاصول و محدش يقدر يعترض علي كلامك ولا ايه يا حياة
رمت حياة كلامها عرض الحائط وكأنها لم تتكلم من أصله والتفت لعمها وقالت :
وتطلع فين بقا بلدكم علي الخريطة
وهاب:
في قنا الصعيد الجواني بلد ابوكي اياك
رفعت حياة حاجبيها لاعلي وقالت باندهاش:
وانا حروح اعيش هناك بقا باي صفة علشان معلش مش واخده بالي انت حايله ابن عم ابويا يعني مش عمي اخوي ابوبا يعني قرابه من الدرجة التالته
رد شاب يجلس بجوار عمها و عينة ما تزلتش اصلا من عليها قال:
ماهو اللي ما تعرفهوش حدانه أن كلنا هناك ولاد عم يعني مافيش حاجة اسمها ده عمي ولا ده خالي كلنا هناك ادكده ولاد بعض عاد
حياة : هههههههههههه وانا مالي باليله دي بردو وكنتم فين لما ابويا كان محتاج العلاج و محتاج بخش مستشفي
ثم التفتت لعمها و قالت :
مش انت بردو اللي بابا اتصل بيك من مده و قالك أنه عاوز بيع الأرض بتاعته علشان محتاج يتعالج ردتيت وقلت له
معندناش ارض بتتباع راح قالك خلاص اشتروها انتم قلتلوا معناش نشتري صح ولا انا غلطانه وسبته ومسالتش عمل ايه ولا سالت اتعالج ولاء
قام وهاب وقف وقال بغضب :
اباي عاد وبعدهالك يا بنت البندر مش ناوية تحبيها لبر عاد ولا ايه
حياة بتحدي:
لاء يا عمي مش ناوية وحق ابويا في ارضه يلزمني انا واختي وحاخده منك وحتشوف
قربت منها سكينة و رفعت أيدها لكي تضربها وقالت بنت قليلة الرباية صوح بكرة نعلمك كيف تتحدتي مع الاكبر منك
ولكن حياة كانت اسرع منها وماسكت ايدها وقالت : عيب قوي لما تكوني ست كبيرة كده وناقصة رباية عيب بجد
قام الشاب وكان بدعي محمد يهداء الوضع وقال:
اقعدي بقا يامرت خالي أكده واستهدي بالله لما نفهم جناب البرنسيسة عوايدنا الاول مليح وبعدين نقولها هي حتعمل ايه
اشار اسر لحياة أن تهداء وتسكت وتسمع
اكمل محمد قائلا :
بصي بقي يا بت الناس خير في سلامة و سلامة في خير احنا صاعيده يعني اهم شيء عندينا الارض و العرض بالنسبة للأرض فاهي حدانه ومحنبعهاش واصل ولو ايه حوصل علشان الأرض عندنا عرض ما فيهاش كلام
نرجع بقا مرجوعنا العرض انتي واختك بتكونوا عرضنا و مدام اختك اتجوزت وده طبعا كان غلط وكنا لازم نصلحة علشان بنتنا ميطلعوش برا بس خلاص نفذ السهم منا وعمي غلط وعطها الغريب مافيش بقا غير ك انتي نعوض اللي اختك عملته
رفعت حياة حاجبيها وقالت :
اه اللي هو ايه بقا اللي جاين من اخر الدنيا علشان تعوضوه
محمد بغرور وكأنه ليعرض عليها فرصة حياتها :
اني اتجوزك ومتطلعيش الغريب واصل انا اولي بالحمي ولا ايه
لسة حياة حتتكلم بغضب كان اسر اسرع منها وقال :
وهي الاصول بتاعة الصاعيده أنهم يجوا يخطبوا واحده مخطوبه اصلا وهنا حبيست كل الانفاس
الفصل السابع عشر
محمد :
اني اتجوزك يا حياة و متطلعيش لحد غريب واصل انا اولي بالحمي ولا ايه حد عنده كلام غير ده يتقال مش هي دي الاصول القريب اولي
لسة حياة هتتكلم بغضب كان اسر اسرع منها وقال:
وهي الاصول بتاعتك يا صعيدي أنهم يجوا يخطبوا واحده مخطوبه اصلا وهنا حبيست كل الانفاس
وفجاءة جحظت أعين ماجده والتفت نحو ماجي و هما في حاله ذهول و شاورت ماجي تستفهم من ماجده رفعت ماجدة أكتافها دليل علي عدم معرفتها
قام وهاب واقفا وقال:
معلش عاد يابية عيد اللي قلته أكده علشان اني ما فهماش ايه هو قاصدك
وضع اسر ساق فوق الاخري وقال بهدوء تام:
انا بقول ميصحش انكم تخطبوا حياة و هي مخطوبة اصلا أنهو عادات وتقاليد بتقول كده
قام محمد واقفا و قال العصبية :
و جناب البرنسيسه مخطوبة لمين بقا أن شاء الله
نزل اسر ساقة و اتعدل في جلستة وقال :
هو انا مش مالي عينك ولا ايه انا خاطب حياة من شهرين و فاة والدها هو اللي خلانا ما نعملش خطوبة رسمي اصلا حياة امانة والدها أمني عليها قبل ما يتوفي
التفت محمد له وقال بتحدي :
وانا مصدكش الكلام الماسخ ده و حياة هتدلي معانا البلد لحد ما نتوكد من أنها فعلا مخطوبة ليك ولا هي سايبة حتي لو مخطوبة ما يصحش تقعد معاك في بيت لوحديكم اللي بيحصل ده مش اصول
اتعصب اسر بشده و واستعد لرد عليه ولكن قطعت كلامه حياة وقامت واقفة وقالت بجراءة :
- وانا موافقة اروح معاكم البلد
مما جعل غصب اسر يزيد و رفع عينه ونظر لها نظرات غضب احرقتها ابتلعت حياة رقيها بصوت مسموع ثم أكملت بس بشرط
و التفتت لعمها وقالت :
عمي حضرتك زي ما انت عارف ان انا بشتغل و انا امبارح مضيت عقد شغل كبير و في شرط الجزائي لو أنا سبت الشغل انا معنديش مشكلة اسيب كل ده وارجع معاكم البلد بس بشرط حد منكم يدفع الشرط الجزائي اللي في عقد
نقش محمد ريشة و قال بتحدي غالي و طلب رخيص ويطلع بكام شرط ده مش احنا اللي نشغل الحريم بتوعنا
ابتسمت حياة بمكر وقالت
اولا اعرف حجم الشغل اللي انا مسكاه انا ماسكة منتج سياحي كامل بملاين الشرط الجزائي اللي في عقد مليون دولار
خبط وهاب علي راسة وقال :
يا بووووي كل ده مبلع ليه أن شاء الله ده يشتري النجع وكل النجوع اللي حدانه
محمد اهدي أكده يا بوي هو انت صدقت الكلام ده طبعا كلام ماعيخشش عقل عيل صغير حدانه
قال اكرم وقد تملكه الغضب ؛
انا اللي ماسك حسابات الشركة و حالا هجيب العقد وانتم جاهزين بلشرط الجزائي كده تمام ادفعوا الفلوس و نلغي العقد و يا دار ما دخلك شر
ثم التفت إلي حياة و غمز لها وانتي يا حياة اطلعي حضري حالك للسفر ده عمك يعني في مقام ولدك
شعر وهاب أنه بيدبس نفسة في الفلوس قال:
وه وه وه لع عاد استني اهنه متطلعيش هو العقد ده مدة قد اية
اجاب اسر: سنتين يادوب نلحق نخلص شغل ده منتجع كامل
محمد :
يا بووي لسة هنستني سناتين كمان
اسر: و تستني ليه ما ولدك يدفع مبلغ وخلاص خدو حياه ايه المشكلة يعني
قال وهاب وهو يستعد للقيام :
خلاص طلما ابوها موصيك عليها تمام وصيت الميت دين السلام عليكم يلا يا جماعة طولنا عليكم متأخذوناش
قطعت حياة كلامهم وقالت :
طايب وارض ابويا ايه اظن دي ملهاش علاقة بلجواز و لاغيرة دي حاجة و دي حاجة
الفصل الثامن عشر
قال وهاب وهو يستعد للقيام : خلاص طلما ابوها موصيك عليها تمام وصيت الميت دين وانت اولي بيها خطبها عاد بس يكون في معلومك تخلص شروط العقد ولينا كلام تاني السلام عليكم يلا يا جماعة طولنا عليهم
قطعت حياة كلامهم وقالت :
طايب وارض ابويا ايه موقفها يعني حانسبها كده بصراحة يا عمي احنا محتاجين فلوسها انا واختي
رد محمد:
جري ايه يا بنت البندر هو ما عدتش خشي ولا حيا احنا معندناش بنته تطالب بارض ليها وده معروف في عروفنا البت ملهاش ارض احنا معنسبش أرضنا تروح لحد غريب واصل
قالت حياة باندفاع:
انا مالي انا ومالي باعرفكم ولا بعادتكم ده مايهمنيش انا بتكلم عن شرع ربنا انا واختي لينا حق عندكم في الأرض بتاعة بابا ورث حلال ربنا شوفوا حناخده ازاي منكم يا كده يا في قانون في البلد
قرب منها محمد ولسة حيرفع ايده لقي ايد ماسكته بحده
قال اسر و هو يعصر يده في أيده :
عندك لحد كده و كفايا قوي انت زودتها قوي وعمال أقول معلش هو ضيف عندنا واشتريت خاطر الاقرابه اللي بينك وبين البنات لكن ايه زودتها قوي علي الاخر وما اشتريتش خاطر حد ولا احترمت ان في ناس كبيرة قاعده لا و كملتها عاوزة تمد ايدك علي واحده ست لاء و خاطبتي انا بقا المفروض اعمل معاك ايه فاهمني وبدأ صوت أسر يحتد بقوة
كل ده وهو مازل يعتصر يد محمد و هو يتاؤي بصوت مسموع
قام اكرم و احمد وافقين لانهم يعلموا اسر جيدا عندما يغضب لولا تدخل وهاب و انفذ الموقف :
خلاص يا استاذ اسر حقك علي ولدي وانا حعرف اعلمه يحترم بيوت الناس كيف امسحها فيا انا عاد وبخصوص ارض البنات نتكلم بعضين في الموضوع ده
نزل اسر يده وهو يرمق محمد نظرات غضب وقال:
عمتا يا حاج انا حاخلي المحامي بتاعي بتابع معاك الموضوع
التفت له وهاب وقال:
يتابع كيف يعني انا مافهماش حاجة
اسر بحزم :
ما تقلقش يا حاج. سهلة مش وقته خالص الكلام ده شرفتونا
مشوا جميعهم و فجاءة انفجرت جنة في البكاء بدون سابق انذار وما زالت في حالة الزواغ الغريبة تتملكها
انتبة اسر بشده لحركات عينها وعدم تركزها وكأنها مغيبة
شد احمد من أيده بقوة وقال :
حالا خد مراتك وعلي اقرب مستشفي مراتك مش طبيعية فيها حاجة غلط
اجاب احمد :
و انا كمان ملاحظ كده و خوفها الزايد علي ياسين تحول لخوف مرضي شايف حضناه بقوة ازاي كان حد حياخده منها
اقترب احمد من جنة و قال تعالي يا جنة ننزل نتمشي شوية ايه رايك تسيبي ياسين لماجده وتنزل انا وانتي وحياة
وفجاءة صرخت جنة بدون وعي قالت :
لاء لاء ابني مع ماجده لاء لاء يا احمد لاء يا احمد علشان خاطري و بدأت تعتصر ابنها بداخلها بشده وهو يصيح
قربت منها حياة وقالت خلاص يا جنة اهدي متقلقيش محدش حياخد ابنك منك اهدي كده يا حببتي وطلعي ياسين من حضنك انتي بتخنقيه يا جنه
ثم قربت من احمد وقالت بهمس :
انت عاوز. تاخدها فين و عاوزني اجي معاكم
اجاب احمد
بصراحة عازة أخدها للدكتور شايفه حالتها في حاجة غلط وانا متاكد انها مش طبيعية هتاذي ياسين من غير ما تحس
أجابت حياة وقالت :
وانا كمان متأكدة جنة مش في حالتها الطبيعية طايب معلش ناخد ياسين معانا وانا حاشيلة علشان بس تكون هي مطمنه علية
قال أحمد وهو يشير إلي اسر :
طايب تمام جاهزيها وانا حستناكم بس متقوليش لحد احنا رايحين فين كل اللي يسالك هنخرج نتمشي واحتمال نتعشي برا
هزت حياة رأسها وقالت:
تمام عشر دقايق ونكون جاهزين
قرب احمد من أسر وقال:
بقولك ايه يا اسر تعالي معانا علشان تسوق انت علشان انا حكون مع جنة لأن حياة حتهتم با ياسين علشان جنة مش راضية تسيبه
ذهبوا جميعا للدكتور المختص الذي فور وقوعه علي حالة جنة عمل كل التحاليل اللازمة وقال :
انا مقدرش اقول اي تشخيص مبدايء غير لما تظهر نتيجه التحاليل قدامها ربع ساعة و نطمن كلنا أن شاء الله خير
اسر:
طايب حضرتك كده بحكم خبرتك ممكن تشخص ايه
قال دكتور:
بصراحة كان نفسي اطمنكم قوي بس الحالة نفسها مش مطمئنة و خصوصا حالة زوغان العين وعدم استقررها عمتا نصبر عشر دقائق و حتعرف كلنا في اية
خبط الباب ودخلت الممرض بالتحاليل
فتح الدكتور التقرير وعلي وجه علامات عدم الرضي وقال للاسف زي ما توقعت المدام بتاخد نوع من أنواع المنشطات ده مخليها صاحية بطريقة متواصلة مش بتنام خالص و ده معالي هرمون الادارلين عندها وده كارثة لان ده ممكن يوصلها للانتحار
صعق احمد وأسر وحياة من الكلام وقفت حياة وقالت :
لاء كده في حاجة غلط جنة حاتجبب الحاجات دي منين جنة اصلا مش بتخرج من البيت و هي اصلا مش حتعرف بتتباع فين يبقي اخدتها ازاي بقا
اجاب الدكتور :
هي ممكن ما تكونش اخدتها مباشرة اكيد انحط لها في عصير في أي حاجة بتشربها اصل الحبوب دي مش اي حد بيعرف يجبها مش بتتباع غير في المستشفيات و بتتصرف بروشتة دكتور و بتكون عهدت الممرض المختص الدوا ده خطير جدا
باااااك
الوا ايوا يا ام مصطفي بقولك ايه كنت عاوزة من ابنك خدمة بصي قوليلوا عاوزاه في مصلحة
ام مصطفى: بس هو في المستشفى دلوقتي اول ما يوصل حبلغة
الفصل التاسع عشر
باااااك
الوا ايوا يا ام مصطفي بقولك ايه كنت عاوزة من ابنك في خدمة هو فين عاوزة اكلمة بصي عاوزاه في مصلحة حياكل من وراها الشهد بس هو يفتح مخة معايا بس و يطاوعني
ام مصطفى: انتي عارفه مصطفي نبية وبيفهم بس هو في المستشفى دلوقتي اول ما يوصل حبلغة أن حضرتك عاوزاه
ماجدة: بس اوعي تنسي دي لقمة عيش حلوة
ام مصطفى: ودي معقوله يا ست ماجدة انسي ازاي طايب ده هو في عرض قرش علشان خاطر عياله
في دخلت مصطفي قالت أم مصطفى بلهفة استني يا ست ماجده. مصطفي جه اهو معاكي اتفضلي
وهمست لابنها.خد الست ماجدة
اجاب مصطفى وقال:
الو اهلا يا ست الكل اخبارك احنا في الخدمة
قالت ماجدة :
بص يا مصطفى ركز كويس في اللي حقولهولك انا عاوزة دوا يتحط في العصير ما يبانش بس عاوزة اللي ياخده ما يعرفش بنام يبقي بيلف حولين نفسة لحد ما. ينهار من قلة النوم ينت*حر لوحده
اجاب مصطفى بعد طول صمت وقال :
طلبك عندي يا ست الكل بس تمنه حراق شوية علشان دي عهده عندي ولو انكشفت انا ممكن اروح في ابو نكله سجن علطول مافيهاش كلام الدوا ده من الأدوية الممنوع
تداولها في صيدليات يعني لو الحكاية انكشفت لسمح الله حيعرفوا طلع منين الدوا ده الحكاية فيا مخاطرة كبيرة علشان كده تمنها حراق قوي
ماجدة بنفاذ صبر: ها يا مصطفي طلباتك اوامر
هرش مصطفي في راسة وقال ممكن تقول كده عشر تلاف جنبة
أجابت ماجدة بصوت عالي:
اايه ليه كل ده عشر تلاف في حبايتن بعشره جنية
اجاب مصطفى وقال:
خلاص يا هانم طلما شيفاها سهله كده وفري العشر آلاف و هاتيهم انتي بعشرة جنيه تؤمريني بحاجة يا ست الكل سلام
أجابت ماجده مسرعة :
مصطفي استنه بس ما تقفلش الكلام اخد و عطي بص هما عشر تلاف كتير قوي قول كلمة من عندك
مصطفي خلاص علشان انا وانتي بلديات حشلك من حساب ٣الاف
ماجدة : مع انهم كتير بردو بس زي بعضه وافقت المهم حتوصلهولي ازي
ضحك مصطفى وقال:
اون لاين يا مدام شكلك مش مواكبة العصر و علي بال ما يوصلك حولي الفلوس
وفعلا وصل ماجدة الدواء وبدأت تضعة لجنة في المشروبات الخاصة بها ولكنها لاتدري انها ايضا تضر المولود بااااك
خبط احمد علي راسة وقال:
مين مين اللي عمال يحفر ورايا وعاوز يخرب عليا ويدمر حياتي مين اللي بيكره جنة كده وعاوز يوصلها للانتحار
قرب اسر منه وحضنه وقال وهو يحاول أن يهدأ من روعة :
اهدي شوية يا احمد اهدي كده علشان نفكر سيب بس مين اللي عمل كده علشان حنعرفه اكيد نشوف بس الدكتور حيقول ايه علي حاله جنة
ثم التفت اسر للدكتور وعيونه علي حياة التي جلست مكانها و هي في حالة زهول لما حدث لأختها معقول كمية الشر توصل لكده معقول في ناس عديمة الضمير
قطع حبل الصمت صوت الدكتور وهو يقول :
دلوقتي مدام جنة لازم تتحجز عندنا ماينفعش تطلع واحب أبلغكم بحاجة أن الطفل كمان حيخش الحضانه رفعت حياة عينها و قالتو و الدموع تنهمر منها بغزارة : ياسين كمان ليه ليه حرام بقا كل ده حرام واللهي
اغمض الدكتور عينة وقال :
مش الطفل كان بيرضع من امه اكيد مفعول العقار انتقل له عن طريق الرضاعة دمو هو كمان في نسبة الادارلين عليه و ده عمله سرعة خفقان في القلب الحمد لله انكم لاحظتم ده بدري علشان لو اتاخرتم كان ممكن الطفل يتوفاه الله
هبد احمد علي مكتب بشده بالغة مما تسبب في إصابة يده و انسياب الدم منها اتفتضت حياة لما صار لاحمد وانهارت في البكاء بكثره و لم تستطيع التحكم في نفسها اكتر من ذلك
قال الدكتور ليبعث لهم الطمائنينة:
ما تقلقوش الوضع مش مقلق قوي كده احنا حجمنا الحالة واضح انها ماخدتش كتير من الدوا ده و أنكم لحقتم الحكاية في أولها هي يومين وان شاء الله ترجع لحالتها وتكون افضل من الاول
قالت حياة : و ياسين ايه وضعه طمن قلبي علية انا بجد حتجنن
تنهد الدكتور وقال بصراحة مقدرش اقولكم اي حاجة عنه دلوقتي لما دكتورة الاطفال تفحصة وتحاليل تظهر ربنا يستر ان شاء الله
ذهبت حياة مع الدكتور علشان تشوف جنة فاهي روحها واختها وكل ما لديها في الدنيا ولا تتخيل شكل الحياة بدونها
لمحت حياة جنة جرت عليها
حياة بلهفة : ايه ياقلب اختك عاملة ايه دلوقتي طمنيني عليكي
علي لسان جنة كلمة واحده : ياسين فين ياسين ثم التفت لحياة وقالت : ابني يا حياة امانه عندك لو حصلي حاجة خدي ياسين وابعدي عن هنا خالص اوعي يا جنة تسيبي ياسين يتربي معاهم بابا كان عنده حق لما ما كنش مواقف علي الجواز احنا مش قد العيلة دي ابني يا حياة انا حموت من الخوف عليه هو فين قوليلي فين ابني مش كان معاكي عطيتي لمين اوعي يا حياة اوعي
مسحت حياة دموعها وقالت :
متخافيش يا قلب اختك ياسين في عنيا هما بس شافوا ضعيف و مش حينفع يرضع منك دخل الحضانه وما تنسبش أنه اتولد كمان قبل معاده هو ضعيف فاهما هنا حيراعوا
هزت جنة راسها و بدأت تبحث عن أحمد بعينيها وقالت :
امال فين احمد يا حياة هو مش واقف جنبي ليه
وفجاءة جاء صوت من خلفها انا هنا يا جنتي و فؤادي وعشقي وحياتي
لمحت جنة ايده مربوطة قالت بدهشة:
اده ايدك مالها يا احمد ايه اللي حصل
ضحكت حياة وقالت لكي تلطف الجو:
اه يا ستي من لقي أحبابه نسي اخواته ماشي ماشي يا ست جنة الله يهني سعيده بسعيده حطلع انا علشان ما اكتش عزول بينكم
وكان دخول أحمد كام بمثابة طوق النجاة ليها خرجت حياة من غرفة جنة و جلست علي أول مقعد قابلها وهي في حالة انهيار تام لقد تظاهرات كتيرا بالقوة وتظاهرات ولكن انهارت قواها ولم تقدر علي التحمل فاهي دائما تظهر بمظهر القوية التي لا تهزم ولكن تعدي الأمر قدراتها علي التحمل انهارت حياة من كثرة البكاء وجدت يد تضع علي كتفها وتقول بحزم :
ها خلصتي ولا لسة لو لسة انا قاعد هناك اول ما تخلصي اندهي عليا اوكية
رفعت حياة عينها وهي ممتلئة بالدموع وقالت:
ااايه انت معندكش قلب خالص كده فاقد الاحساس اختي و ابنها بيضيعوا مني المفروض اقعد اعمل ايه اضحك ولا ارقص
نتهد اسر وقال :
لا تضحكي ولا ترقصي اقعدي اندبي و عيطي حلو كده انا كده بقا عندي قلب صح
في ايه يا حياة انتي معندكيش وقت للانهيار افهمي انتي هنا مركز القوة لجنة وانتي اكتر الناس علم بأختك و عارفه متاكده أنها بتستقوي بيكي بالك بقا لما تشوفك وانتي منهاره متخيلة منظرها حيكون عامل ازاي ولا مش متخيلة بدل ما تكوني دعم ليها وتقفي جنبها جايه تقعدي علي جنب و تعيطي استحاله دي حياة اللي وقفت قدام اكبر راس في الكلية عندها و اخدت حقها من عين التخين فيهم من غير ما يرفلها جفن و تنهار أو. تقول ااه
قامت حياة واقفة وقالت بقهر:. ومين قالك أننا ما كنتش بنهار انا كل يوم عدي عليا وانا بحس بالقهر والظلم تخيل كده لما اللي فصلت سنين تبني فيه بيضيع كده قدام عينك بجره قلم وانت واقف مكانك مش قادر تتنفس وكل اللي حواليك ايدهم مربطة كان لازم احفر في الصخر علشان ارجع حقي ماحدش حيمسح دموعك غير ايدك حقيقة عرفتها علشان كده ماكنش عندي وقت الضعف أو للانهيار و قررت واخدت عهد علي نفسي أن انا مش حاسيب حقي حتي لو فيها موتي وفعلا رجعت حقي كله واتعاقب اللي كان السبب الظلم ظلمات يا بشمهندس بس الوضع هنا مختلف تماما دي اختي حته مني من لحمي ودمي مش شوية ورق حبتسرقوا لا دي روح ودم وعشرة و ذكريات وكل حاجة ليه
ثم تحولت ملامح وشها للغضب وقالت :
بس و الشده اللي اختي فيها عارف مين الي عمل فيها كده وقسما بالله ما حرحمة اطمن عليها بس الاول وعلي امانتها ليا
انتبه اسر علي كلمة امانه وقال: ايه هي امانه اختك ليكي مش فاهم
انتبهت حياة أنها تحدثت. بصوت عالي وقالتذ:
ولا حاجة ما تخدتش في بالك انا حروح اطمن علي جنة دخلت حياة علي جنة التي كانت مستغرقة في النوم بعنق بنعوض ما فاتها وهي مستيقظة وكذالك الوضع لأسر الذي حالته استقرت
تنهدت حياة الصعداء و جلست تفكر في حال اختها و عن ماذا تفعل بعد خروجها من هنا هلي ستعاود الفيلا ولا تطالب بسكن بمفرها
علمت حياة أن جنة في اختيار صعب ولا تدري كيف ستتصرف اختها
اجتمع اسر مع احمد واكرم لمناقشة ما حدث لجنة
قال أحمد : جنة من ساعة ما ولدت وعبير هي اللي بيتشوف كل طلبتها معقول تكون عبير هي اللي عملت كده
اجاب اكرم : لاء لاء عبير ايه مصلحتها في أنها تئذي جنة استحالة تكون عبير
اسر: لاء الموضوع اكبر من عبير الدكتور بيقول الدوا ده مش بيتصرف غير في المستشفيات يعني اللي عمل كده عارف كويس هو بيعمل ايه الدوا ده بعد الوفاه مش بيبان لأن الوفاه لتسجل انتحار حظ جنة أن الأعراض ظهرت عليها واحنا لاحظنا احنا لو كنا طنشنا و قلنا أن ده طبيعي بعد الولادة كان في كلام تاني بس الحمدلله ربنا ستر بس المهم مين ليه مصلحة في كده
احمد : هي واضحة زي الشمس يا اسر يا ماجدة يا ماجي الا ما كنوش متفقين سوا هما الاتنين
قام اكرم واقفا وقال: معقول معقول وبداء يهتز و شعور الفقدان يرجع له من جديد
حضنه اسر مسرعا خوفا من أن يدخل في حالة النفسية مرة أخري وأخذ يبث له الامان و الطمائنينة الي أن هدا معه
دخلت عليهم ماجدة و هي تنظر لهم وعيونها تتسأل قالت بأستغراب: امال فين البنات مرجعوش معاكم ليه جنة لسة والده والحركة الكتير عليها غلط
اجاب اسر وهو يجلس : ماتقليش يا مرات اخويا البنات حابين يباته في شقة و الدهم انهاردة عاوزين يقعدوا سوا
قالت ماجده بدون تفكير:
طايب وجنة لاء ما ينفعش يباته هناك خالص كلمهم يرجعوا
قال اسر وهو يصتنع التعجب : اشمعنا جنة ما حياة كمان اختها مسالتيش عليها هي كمان لية
أجابت ماجدة بتلجلج: لاء خالص بس علشان جنة لسة يعني والده و انا كنت خائفة عليها
اسر: الله الله علي قلبك الطيب يا مرات اخويا بجد نعمة الاخت اللي بجد بس ما تقلقيش حياة مع جنة حتراعيها و اظن انها اختها وأولي واحده بيها مننا ولا اية
خرجت ماجده من عندهم وتوجهت لغرفة ماجي التي كانت تجلس أمام المرآة تتأمل في جمالها
دخلت ماجده وقالت : شوفتي شوفتي البت عاملة زي القطط بسبع ارواح. كل مرة تنفد من مصيبة جديدة بس علي. مين انا ماجدة الصبر حلو بردو
الفصل العشرون
دخلت ماجده علي ماجي وقالت وهي تجز علي اسننها : شوفتي شوفتي البت عاملة زي القطط بسبع ترواح. كل مرة تنفد من مصيبة جديدة بس علي. مين انا ماجدة الصبر حلو بردو والله ما حاسبها لا هي ولا العقربه صغيرة اختها
رفعت ماجي عينها وقالت:
فكك بقا يا ماجدة من الحوارات الفاكس دي هدي العب شوية جنة مش هي الخطر الخطر الحقيقي حياة جنة غلبانه ومن غير حياة حتقدر نسيطر عليها بس هي مستقوية بأختها
لكن حياة يتخاف منها فاهمة كل حاجة المهم دلوقتي انا في دماغي خطة علشان اخلص من حياة لو اتنفذت زي ما انا عاوزة حنضر*ب عصفورين بحجر و حيختفي اسم حياة من هنا خالص ونقدر نلعب براحتنا مع جنة احنا ممكن كمان نخلص منها من غير ما نيجي جنبها نسبها لنفسها و نلعب علي العامل النفسي لحد ما هي بنفسها تخلص علي نفسها
قربت ماجدة من ماجي و قالت بلهفة :
خير يا ماجي قولي ناويه تعملي ايه شكلك ما يطمنش
اتعدلت ماجي في جلستها وقالت :
أنا ناوية اعمل واعمل بس اقعدي انتي كده حطي رجل علي رجل و أتفرجي من بعيد احسن علشان محدش يجيب عليكي اي غلط تمام والاحسن ما تعرفيش انا ناوية اعمل ايه ده كده احسن لك علشان يبان عليكي المفجاءة تكون طبيعية
زفرت ماجدة أنفسها بصوت عالي وقالت :
اعملي اللي انتي عايزاه بس المهم ماتجبيش علينا اي كلام المفروض محدش يحس بينا خالص خدي بالك يا ماجي احنا لو انكشفنا حنكون في الشارع ملناش حته نروح فيها وانتي بتخططي حطي الكلام ده قصادك و اوزني الحاجة قبل ما تعمليها وما تخليش حد يمسك عليكي حاجة مفهوم حطي الكلام ده حلقة في ودانك
تأففت ماجي و قالت بضيق :
يوووووووو ما خلاص بقا يا ماجدة حفظت الأسطوانة دي صم تحبي اسمعهالك بجد انا زهقت
أجابت ماجدة وقالت:
انا بس بفكرك علشان مترجعيش تقولي أن انا محظرتكيش اللعب مع عائلة الفضالي لازم يكون بحظر كلهم مش ساهلين و خصوصا اسر اللعب معاه لازم بيكون بحساب عمتا انا واثقة في ذكائك وعارفة انك حتلعبيها صح ومش حاتسيبي وراكي اي أثر
أجابت ماجي عليها بنفاذ صبر:
اصبري بس يسافرو علشان خاطر المشروع السياحي اتفرجي علي الشغل
أجابت ماجدة:
وانتي بجد حاتسبيهم يسافروا لوحديهم
ضحكت ماجي ضحكة ذات معني وقالت :
هو انتي تعرفي عن اختك كده حد قالك عليا هبله سبيهم بس ياخدو الامان
وعند جنة في المستشفي
مازلت جنة غارقة في النوم وكأنها لم تنم في حياتها ابدا
دخل اسر الغرفه عليهم وجد جنة غارقة في النوم و حياة ماسكة ورقة وقلم و شغاله لدرجة أنها لم تتلفت لأسر لم تشعر بدخوله اصلا
تحدث اسر بهدوء حتي لا يزعج جنة التفتت حياة لصوت أسر رفعت عينها من علي الورق وتقابلت عيونهم لأول مرة و اخذتهم نظراتهم اللي عالم اخر وكان كلا منهم يبعث اشاره لروح الاخر. و تعانقت الأرواح بينهم دون التفوه باي كلمة
سرح اسر في عيونها وكأنه يود اخبارها ما يحدث بداخل قلبه من صراعات كذلك هي شعرت برجفه داخلها شعور لأول مرة يحدث لها ولا تعلم ماذا يحدث بداخلها
انتبهت حياة لنفسها وقالت:
أسر خير أنت ايه اللي جابك دلوقتي مش لسة كنت ماشي مع أحمد اية اللي رجعك تاني
ابتسم أسر وخفض عينية من عليها وقال:
أنا جيت اطمن عليكي و اجبلك اكل انتي ما اكلتيش حاجة خالص وطول النهار و كمان في ضغط عصبي وقلق
ابتسم حياة وحاولت تداري خجلها منه قامت واقفة وقالت : اااه والله انت جيت في وقتك انا فعلا جعانه جدا و مدت يدها تأخذ منه الطعام
ناولها اسر الطعام والتفت للاوراق التي أمامها وقال :
اده انتي بتعملي ايه مش ده مشروع القرية السياحية اللي انتي شغاله علية
لمت حياة الورق من امامة وقالت:
اه وانا مش بحب حد يشوف شغلي غير لما يكمل معلش
ضحك أسر علي طفوليتها وقال:
بس انا المدير ومن حقي اتابع الشغل و اشوفه ولا ايه
رفعت حياة حاجبيها وقالت :
حقك طبعا بس بعد ما يخلص مش دلوقتي معلش انا كده طول عمري مش بحب حد بتفرج علي شغلي قبل ما يخلص
جلس اسر علي المقعد أمامها وتنهد وشعر وأنه يود أن يفتح لها قلبه ولا يعلم لماذا هي بلذات فاهو مخاصمة حتي حوا من سنوات وقال بتعمق :
عارفة يا حياة أصعب شعور ممكن يعدي عليكي .. إنك تعرف إنك اتغيرتي بس مش قادر تتقبلي دا
تنهدت حياة وهزت رأسها في شجن وقالت :
عارفه وحاسة قوي يا بشمهندس بتكون عارف إن روحك اتغيرت انت مابقتش انت الحاجات اللي كنتي ب تحبها ما بقتش فارقالك او حتى بقيت تكرهها
و حاجات ما كانتش ب تهمك بقيت تهتم بيها .
ضحكتك اتغيرت نظرتك للحياة اتغيرت
حاجات كتير اوي كانت فيك و ماتت
و حاجات جديدة اتخلقت مكانها
المشكلة ان انت عارف " كويس اوي كل دا بس مش قابله! و لا حتي موافق عليه
اجاب اسر وقال : عارفه كل ده ليه يا حياة
عشان انت الجديد دا مش عاجبك .. انت عاوز نفسك القديمة ب الحلو و الوحش اللي كان فيها
ف تلاقي نفسك واقف في منطقة العدم ..
لا منك اتغيرت ف تتعايش و تكمل ع الجديد و لا منك عارف ترجع زي زمان
قالت حياة و هي تنظر اللي لا شيء:
تعرف يا بشمهندس
في فتره كده هتمر بيها في حياتك هتعلمك انك مينفعش تثق في اي حد بسهوله ، هتحس فيها ان عمرك جري بسرعه قدام عينيك وانت ملحقتش تعيشوا ، هتحس فيها انك كنت بتعمل الصح مع الناس الغلط ، هتحس فيها ان اي حد دخلته في حياتك مكنش ينفع انه يدخلها من الاساس اصلا ، هتحس فيها ان اكتفائك ببعدك عن الناس هو افضل حل لاانك تعيش مرتاح .
التفت اسر ليها وقال :
بس انتي يا حياة صغيرة قوي علي الكلام ده شوفتي انتي ايه في حياتك علشان تقولي كده
ضحكت حياة وقالت:
كفايا عليا قوي الايام اللي عشتها ساعة سرقة مشروع التخرج احساس الظلم والقهر مميت بجد كنت بموت من جوايا و مش محسسة حد بيا وكنت لازم أظهر بمظهر القوي علشان ضعفي محدش يشوفه
ابتسم اسر نصف ابتسامة باهته وقال :
الزعل مش هيموت يا حياة بس هيغير ملامحك
يدوب هيوجع قلبك وكل نبضه هتخرج بالم
هياخد من روحك ونظرتك للحياه
الزعل هيموت كل حاجه حلوه جواكي
رفعت حياة عينها وقالت بتحدي :.
علشان كده انا مستسلمتش للوجع اللي جوايا محبتش اعيش دور غلبانه اللي كل واحد يطبطب عليها و يقولها معلش متزعليش
حاربت اتحولت لنمر شرس بياخد حقه من عين التخين كان ممكن استسلم قوي واقول خلاص انا مش قد ناس دي بس انا اللي حكون انتازلت عن حقي واكون استاهل اللي يحصل فيا ومن غير ما اقول حتي اله
بس انا قررت اتمرد وانجح وفعلا عملت كده منا لو مأمنتش بنفسي أن اقدر عمر حد ما حيأمن بيا
بس تعرف شكلك يا بشمهندس مريت بأيام صعبة للغاية ما احساسك حصله حاله من التبلد و بقيت تتعامل مع كل حاحة عادي رد فعلك بيبقي هادي مع أي موقف
ضحك أسر و هز راسة وقال:
عندك حق يا حياة بس تعرفي
أسوأ مسافة بين شخصين.. هي إساءة الفهم
وده بلظبط اللي حصلي ومن يومها قررت اتعامل مع كل شخص يقابلني أنه حد عادي جداا
قامت وقفت حياة وقالت بنوع من المرح :
فاهمت ايه انا كده بردو ماعرفتش حكايتك اية
و اية بلظبط اللي حولك لكتله من الجليد
ضحك أسر بصوت عالي و تناسي أنه في مشفي وقال:
اول حد يكون عنده الجرأه و يشبهني التشبيه ده بس بجد ارفع القبعة لشجاعتك وتشبيهك الدقيق
ابتسمت حياة وقالت: تشكرات تشكرات اخجلت تواضعنا بصراحة
نظر لها أسر بأعجاب شديد وقال :
بس قوليلي بقا انتي ازاي حاولتي تخشي جوا لاعماقي كده. وتوصفيني بدقه دي
ضحكت حياة بطفولية وقالت :
هناك من يشعر بك من صوتك، نظرة عينك، من صمتك..
وعلى النقيض يوجد آخرون حتى لو حكيت لهم عما بداخلك، لا يشعرون..
العبرة يا بشمهندس بمن يفهمك بصدق.. هو من يشعر بك حتى وإن كان بعيدًا عنك
رفع أسر حاجبية وقال:
علي كده بقا انتي بتأمني بلغة الأرواح
أجابت حياة متسرعة بدون تفكير:
جدااا و لا ابعد حد
فاقت جنة علي صوتهم وبصوت وهن قالت :
ياسين فين ياسين يا حياة ابني راح فين انا خايفة عليه منهم الناس دي ماعندهاش قلب
قربت منها حياة مبتسمة وقالت :
حمد الله على سلامتك يا قلب اختك ابنك بخير يا قلبي متقلقيش عليه هو بس في الحضانه شوية كده نطمن عليكي و حيجبهولك لحد عندك
ثم التفتت جنة بعينيها تبحث عن أحمد وقالت : امال فين احمد انا مش شيفاه هو سابني ومشي معقول
ابتسم أسر وقال : لا متقلقيش سي رميو بتاعك قاعد في الحضانه مع ياسين
ضحكت حياة بمرح وقالت يارب اوعدنا بالحب الافلطوني ده مش مبنشوفه غير في الافلام
جاء صوت من خلفها يقول بضحك :
ماهو مش مودينا في داهية غير القر اللي جايبنا ورا ده يابنتي اخرجي من جلباب جعفر ده وانتي حتلاقي اللي يحبك
ضحكت حياة و التفتت لصاحب الصوت و قالت بضحك :
بعينك اللي عاوز يحبني يحبني وانا جعفر غير كده تؤتؤ مش حتغير انا علشان حد ابدا
اجاب احمد ممازحا: علي كده ضمنت قاعده في حلقتنا العمر. كله بقا الاء دي شكل القاعده عجبتك
ضحكت حياة وقالت : اه طبعا يابني عجبتني اكل مرعي وقله صنعي و كمان يلاقي.حد اطلع في قرفي زي ماجي كده بزمتك عندي كله ده أسيبة و اتجوز اما كده حكون هبله رسمي
رد اسر وقال : بس الحب ما بستأذنش قبل مايخش ملهوش باب يخبط عليه بيخش علطول
أجابت حياة : متقلقش عليا يا بشمهندس انا عندي مناعة من كده محصن نفسي كويس ومعلقة يافطة مغلق التحسينات مطعمة كويس ضد اعراض الحب
انتهي اليوم بسلام وخرجت جنة وابنها سالمين ولكن علي منزل والدها و خرجت حياة معاها و بدأو يستعدوا لحرلتهم
بدأت حياة تجهز حقيتها فاهي سوف تقضي مده اطول من جنة في الموقع
انتهوا من التحضيرات وصل أسر وأحمد تحت البيت
نزلت جنة تحمل صغيرها وحياة تحمل الحقائب
لمح اسر حياة وهي حاملة الكثير من الحقائب نزل مسرعا لمساعدتها وقال:
اية يا بنتي كل ده انتي مهاجرا برا مصر ده كلهم شهر او شهرين بالكتير
أجابت حياة وهي تضع الحقائب في شنطة السيارة : ولو يومين انا بحب حاجتي تكون معايا و ما اختدتش حاجة من حد وبعدين بقا انت اية اللي مضايقك هو انت شايلهم علي راسك
نظر لها أسر وقال : هو انتي مش بتعرفي تبلعي لسانك ده شوية لازم الرد
نظر له حياة و ضعت يدها على خسرها وقالت :
يعني ابلع لساني واموت من الغيظ اني مردتش
ركب اسر و هو ينظر لها وقال :
اه ابلعي لسانك وتفضلي بقا اركبي علشان اتاخرنا
وصل اسر مكان العمل والكل كان حاضر يعمل علي قدم وساق
تقدم من أسر مازن صاحبة واحد ضمن مثلث الاصدقاء
قال مازن وهو ينظر لحياة بإعجاب شديد :
اهلا يا أسر اتاخرت ليه مش تعرفني ولا اية
ظفر أسر انفاسة فهو أكثر الناس دراية بصاحبه ويعلم مدي عشقه لاي تاء مربوطة قال بصوت تحذيري :
اعرفك يا مازن دي بتكون البشمهندسة حياة اللي ماسكة شغل الديكور كله للقرية
ابتسم مازن وقال : والله دي حتحلو قوي حلو قوي الكلام ده
كشرت حياة وقالت : خير يا استاذنا في حاجة وانا مش واخده بالي
لاحظ اسر توتر حياة قرب منها وقال لها:
يلا يا بشمهندسه خدي جوله كده في المكان و شوفي ناوية نبدا باية
هزت حياة رأسها وقالت:
تمام حمشي انا دلوقتي وهي تنظر ل مازن نظرات تحذيرية
ولكن استقبل مازن نظرتها بتحدي وضحك
التفت مازن لأسر وقال وهو يغمز بعينيه:
في ايه بقا ايه الحتة الجديدة دي بس بجد نوع جديد لانج
اتعصب اسر وقال :
مااااازن حياة جاية هنا في شغل وبس بلاش حركاتك النص كم اللي احنا عارفنها دي و بلاش شغل لعب العيال ده
ضحك مازن وقال:
يابني انا كنت حلعب معاها لعب كبار مش عيال بس هي تضحك بس
اجاب اسر بغضب :
ماااازن بس ولا ايه
ضحكت مازن وقال: لامازن بقا ولا بتاع لتكون سبقتني وانا مش واخد بالي قول يا معلم لو الخط مشغول انا اسبهالك عن طيب خاطر لكن لو الخط فاضي اطلع منها انت بقا و خلينا نجرب النوع الجديد ده
رفع أسر حاجبية وقال بثقه:
حياة اصلا مش استيلك و لا فاضية اصلا للجو الرخيص بتاعك و مهما تعمل هي مش حا تشوفك اصلا بلاش بقا تحرق بنزين علي فاضي
ابتسم مازن شبه إبتسامة و قال بسخرية :
بسيطة خالص حا بقي الاستيل بتعها انا اصلا متعدد الاستيلات سبني اجرب ولا انت عندك مانع
بداء أسر ينفذ صبره و قال وهو يظفر انفاسة :
اه طبعا عندي مانع يا مازن ابعد عنها حياة قبل ما تكون المهندسة اللي ماسكة المشروع فاهي اخت مرات احمد
قال مازن متعجببا:و اية علاقته ده بموضوعنا انا فيها لا خفيها و بصراحة البت نوع جديد انا ماشفتهوش
قرب أسر منه وكسر عن أنيابه وقال بجدية:
بص يا مازن حياة مش نفس نوعية البنات اللي انت بتعرفهم هي مش منهم فاهم
اجاب مازن:
لاء دي غيره بقا صارحني يا أسر هو في حاجة بنكم علشان لو في أنا حابعد
زفر اسر وقال: وانت مالك اصلا في ولا ما مفيش البنت جاية تشتغل مش تعمل غراميات
رفع مازن يده لفوق وقال:
والله حرام كده بقا حد يقول النعمة لاء يا بني افهم يا دوس انت يا دوس انا لكن نسبها كده ده الكفر بعينه لاء بقا إذا كنت انت تقدر أنا لاء مقدرش بصراحة
مما زاد غضب اسر وقال بصوت مرتفع مما جعل معظم العاملين تلتفت لهم :
ممكن بقا ملكش دعوة بيها ونشوف شغلنا اللي اقدر أقوله لك حياة مش بتاعة الكلام وهي بنت ملهاش في شغل الشمال بتاعك ده يا مازن فا اقصر الشر وابعد
قال مازن ممازحا فهو لاحظ غيره صديقة عليها و شعر أن في مشاعر جواه اتجاها فحب بطلع كل ما بداخلة :
بس أتصدق يا أسر اجابتك عليا حلوة إجابة نموذجية لو كتبتها في الامتحان تنجح يا صحبي بس شوف مين اللي بيتكلم انت أسر اللي مدوب نص بنات مصر
دخل عليهم وائل الضلع الثالث ليهم وقال :
في ايه بس هو انتم كده علطول مولدين فوق روس بعض بتتخانقوا عليه المره دي و صوتكم عالي سمعتم بيكم كل العمال اكبروا بقا
قال مازن ممازحا: انا عن نفسي مش بنتخانق انا بس كل اللي قلته أن الحتة اللي هناك دي جديدة وعاوز اجرب النوع ده غلطتش انا
أطلق وائل صافرة اعجاب وقال:
واووووووووووووو ايه النوع البيور قوي ده من غير تجميل ولا زواق حاجة كده من حضن الطبيعة مين دي قال اسر : الله كملت ما هي ناقصه امت كمان يا استاذ زفت بصوت بقا الكلام ده ليكم انتم الاتنين علشان مش حكرره تاني حياة هنا خط احمر ممنوع الاقتراب ولمس مافهوم علشان محدش يجي يزعل و يقول إن انا محظرتهوش اوك سلام
تركهم اسر ومشي نظر وائل لمازن وغمز بعينه وقال :
هو اية النظام ماله أسر في اية متغير ولا انا اللي بتوهم أنه متغير
ضحك مازن وقال:
لاء هو كده فعلا مش بتتوهم بحاجة بس شكل قلبه حيرجع للحياة تاني بعد ما مات و دفنه
نظر له وائل وقال متحيرا :
وتفكر أسر حيعرف يحب تاني انا عن نفسي مش عارف اقتنع بكده أو اصدق بس خلينا نصبر
ثم التفت لمازن و قال :
وانت خف عليه شوية بلاش تدوس جامد كده خلينا بس نجيب آخره يمكن قلبه يرجع يدق تاني
تقدم أسر من حياة التي كانت تقف بجوار جنة و أحمد وقال:
ها يا بشمهندسه عاينتي الشغل ولا لسة
أجابت حياة: اه يعني عاينت لحد كبير و عملت كمان تصوير مبدئي للشغل بس عوزاك تعمل اجتماع علشان اعرض الافكار دي علي كل رؤساء الأقسام علشان كل واحد ينقل الفكرة للناس اللي تحت أيده و الاهم من ده كله لازم ناخد موافقة صاحب القرية علي التصميم قبل البدء في أي حاجه و كمان يهمني اعرف تصورة للمشروع هو شايفه ممكن يكون ازاي كل الحاجات دي مهمة لازم نتناقش فيها قبل ما نبداء في أي شغل وحضرتك عارفة دي قواعد احنا بنحطها علشان الشغل يمشي و حاجة تانية يا بشمهندس بعد ما حناخد مواقفه المالك للقرية الجاي بقا بتاعي انا مش بحب حد يدخل في شغلي انا عارفة كويس انا بعمل ايه
اتعدل أسر ليها و قال:
معلش كده عيدي عليا اخر حتة علشان دماغي تاهت مني
قالت حياة :
بقول لحضرتك شغلي مش بحب حد يدخل فيه تمام
قطع كلامهم وصول اكرم بصحبة مراته وابنائة مما أثار انتباه الجميع
تعليقات
إرسال تعليق