القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثاني من (العاصي) الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم/كنزي حمزه

 رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثاني من (العاصي) الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم/كنزي حمزه 



رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثاني من (العاصي) الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم/كنزي حمزه 


العاصي/2


((مغامرات أبناء العاصي))


البارت الحادي والثلاثون


تعلقت رصاصيته بها طول جلستهم كان وجهه غاضب جدا وهي كذلك 


ولكنها تجاهلته ولم تنظر اليه تذكرت انه ربما بنظارته هذه يريد ان يستعطفها


 ولكنه كان يريد ان يكسر رأسها في يده وهل من حق احد غيره ان يستمع الي ضحكاتها الي كلامتها التي تهمس له هو فقط بها


 اخرجه من شروده هذا يد عدي التي تنغذ رسغه استدار له بغضب وصاح فيه بوجه يكسوه الغضب


زين:اييييه في ايه مالك ياض انت


اندهش الجميع من صياحه والتفتو اليه


انفزع الاخر من طريقته هذه وبرر موقفه


عدي:ايه حضرة الضابط اهدي مافيش حاجه انا كنت عايز بس اقولك تعالي العب معايا دور شطرنج


تفاجؤجميعا عندما هب واقفا من امامه 


وهو يهتف:مش عايز اتنيل  واتجه الي داخل الشاليه تبعهم ليصح عاصي


عاصي:زين في ايه مالك اتغيرت فاجئه كده ليه


لم يلتفت اليهم وهتف:مافيش يابابا انا داخل ارتاح شويه وتركهم وذهب


ولما كل هذه الضجه لماذا ثار  كالبركان هي لم تفعل شيء لم يراها رجل غريب وهي تتحدث معه بماذا اغضبته تلك المنكوبه 


سوف تتعذب كثير حتي تتعود علي اشياء ربما لم تكن تعلمها عنه الا بعد ان اصبحا زوجان لا يفترض ان يخفي اي منهم شيء من حياته عن الاخر


افاقت اخيرا علي صوت جدتها


روقيه:جوزك ماله يا تيا


تيا:معرفش هوكان بيتكلم في التليفون يمكن في حاجه ديقته


فضالي:طب يا حبيبتي قومي شوفيه ماله


تيا:هوكل حاجه تقوللي روحي شوفيه ماتكبروش الموضوع يمكن فعلا عايز يرتاح


عاصي:وانتي بقي شايفه ان الموضوع مش كبير وجوزك متعصب كده


تيا:يابابي انا مش كل حاجه هاقعد احايل فيه هو انا عملتله حاجه


عاصي:منغير ما تعملي يا حبيبتي يعني هي مامي لما باكون متعصب من حاجه بتسيبني حتي لوقافل علي نفسي الباب 


ووضع يده علي كتف زوجته وضمها اليه بحب تفضل قاعده قدام الباب لحد ماافتحلها وتاخدني في حضنها  ثم قبل يدها امام الجميع


تيا:يوه بقي حاضر يا بابي هاروح اشوفه


عاصي وهو مازل محتضنها ومبتسم:ماشي يا حبيبتي قومي وانتو كمان ما تقومو تدخلو جوه ولا تروحو في اي حته كده وهوونا شويه


ضحك الجميع عليه وعلي عشقه الابدي اللذي لا ينتهي وصاح 

احمد في عدي :  ايه رأيك يا عدي العب انا معاك دور الشطرنج ده


عدي وهو يعلم انه سوف يوبخه علي فعلته هذه:يا سلام اتفضل طبعا هو انا اقدر ارفض اصلا


احمد:كده طب يلا بينا  ذهبو هم الاثنان وجلسو امام طاوله صغيره في ڤرانده الشاليه


وبدء في اللعب ولكن عدي قرر ان يزيح هذا التوتر


وبدء حديثه:انا اسف يا عمي لوكنت ديقتك من غير مااقصد


احمد بمكر: يعني انت عارف ان في حاجه مديقاني منك يا عدي


عدي: ايوه زين قالي واتكلمت انا وهو ووضحتله انا عملت كده ليه بس والله انا كانت نيتي خير ساعتها 


احمد :اممم نيتك خير تقول علي بنتي انا انها بنت مش محترمه تبقي نيتك خير


عدي:ياعمي انا شوفت  نظرات الشاب ده ليها وشوفته وهو بيفصص كل حته في جسمها بعنيه ولما كان عايز يلمس ظهرها


 بصراحه معرفتش امسك نفسي ساعتها ويمكن لو كان عملهاكنت ضربته


احمد:ليه يا عدي انت مش شايف انك مالكش انك تعمل كده 


ملاكش انك حتي تفكر التفكير ده يا أخي انت لا اخوها ولا ابن عمها عشان تغير عليها كده


عدي:انا انا بعتبرها زي تيا وليا بالنسبه لي


احمد:بس بتعتبرها كده بس


كيف يجرؤ ان يخرجها من لسانه الان ايعقل ان يقولها له لماذا تركه زين وحيدا الان كان يفترض ان يحدثه هو في تلك النقطه 


اللعنه علي سوء التوقيت


 عدي:ايوه طبعا هي زي اختي 


احمد:طب ياعدي كلام في سرك وماتقولش لحد احب اطمنك علي اختك واقولك ان الشاب ده كابتن طيار وابن لوا صديق ليا


 واتقدم لخطوبة دانا بس انا لسه بصراحه موافقتش  مستني لما نرجع واخد رأي زين في الموضوع


وقعت عليه الكلمات كالسهام الممطره هاهو سوف يحرم من معشوقته 


سيفوز بها  شاب اخر وهو لا يسطتيع فعل اي شيء هل يثور الان في وجه اباها 


ويقول له ابنتك هذه من حقي كيف ينطقها لماذا لاتخرج الكلمات من ثغره الان


 يريد ان يصرخ بتلك الكلمه انطق ايه اللعين هل انخرست الان وفقد لسانك 


قل احبها قولها ولو مره واحده الان


عدي: مبروك يا عمي دانا بنت كويسه وتستاهل كل خير عن اذن حضرتك انا نسيت تليفوني فوق هاطلع اجيبه واجي 


احمد:اه طبعا يا حبيبي اتفضل بس بقولك ايه اوعي تجيب سيره لحد انا لسه موفقتش وبفكر في الموضع 


عدي وهو منحني الرأس حاضر ياعمي مش هقول لحد ربنا يتمم لها بخير عن ازنك


احمد:اتفضل يا حبيبي


( لماذ البعد يا من اسرتني عيناكي


 وكيف لي العيش وانا اتنفس هواكي


ولما الفراق دائما يكون حليفانا


وانا من ينتظر دائما ان القاكي) 

                                         بقلمي/كنزي حمزه(مياده)


صعد الدرج وهو لا يري بعينه ليتقابل مع اخته الكبري ويصتدم بها


غزل:الله مالك يا عدي في ايه


عدي :مافيش حاجه ياغزل سيبيني انا طالع اوضتي


غزل:اسيبك ازاي تعالي يا حبيبي قولي فيك ايه دلفت معه غرفته واغلقت الباب من خلفها وجلست امامه علي الفراش 


حيث جلس وابت العبرات ان تصمد اكثر من ذلك فقررت الاسترسال علي وجهه


غزل:ليه كل ده مالك يا حبيبي ايه اللي حصل


عدي وقد ارتمي بين احضانها :انا تعبان تعبان اوي يا غزل عايز ارتاح ومش عارف


غزل:انا مش فاهمه حاجه تعبان ازاي طب قولي فيك ايه طب اجبلك دكتور 


عدي :لاء هاتيلي اخواتي انا عايز عاصي وحمزه ناديهم ليا يا غزل لو بتحبيني


غزل وقد وقفت من امامه حاضر يا حبيبيي حاضر هاروح اندهم ليك بسرعه 

//////////////*////////////////اللهم عافنا في من عفيت

 

 دلفت عليه غرفته واغلقت الباب من خلفها وجلست علي الاريكه بغضب وهي تنظر اليه 


كان ممدد علي الفراش يمسك هاتفه بيده يعلم انها ستأتي خلفه 


يعلم ايضا انها غاضبه لكنه يريد ان يروضها علي طاعته تلك النمره الشرسه التي دائما ما تنبش قلبه وتعود لتتدلل عليه


زين :ولما انتي غاضبنه كده جايه ورايا ليه


تيا بأنفعال :انا جايه غصب عني علي فكره هما الي زنو عليا عشان اطلع وراك


اعتدل جالس امامها وضم يده وهو ينظر لها بهدوء:وطي صوتك انتي شايفه انك مش غلطانه يعني


اشارت له بأصبعها وهي مازلت متزمره وصاحت:لاء مش غلطانه تقدر تقولي غلطت في ايه انا كنت بحاول اهزر معاك 


انت اللي فاجئه قلبت عليا بدون اي مبرر عملت لك ايه انا تقدر تقولي


زين وقد انفعل من صراخها هذا: نزلي ايدك دي وانتي بتكلميني وقولتلك صوتك ده مايعلاش عليا


وقفت من علي الاريكه واتجهت اليه بكل غضب ووقفت امامه وهي تصيح وتضع يدها في جانبي خصرها: هاتعملي ايه يعني ولا تقدر تعملي حاجه بابي هنا وها


واذا به يجذبها من يدها ويلقيها بجانبه علي الفراش  وينحني فوقها 


تيا بهدوء: اوعي سيبني يا زين انا زعلانه منك


زين وهو ينظر في عينها بقوه:لاء مش هاوعي اندهي بقي علي بابي عشان يجي يحوشني عنك


تيا بدلال: مش هاخليك تبوسني غصب عني ولو عملتها هاخصمك


زين:وانا مش هاعملها عارفه ليه عشان  مش طايق تصرفاتك الهابله دي ثم تركها من بين يديه وابتعد عنها


تيا بصدمه مش طايقني كده بردو يا زين طيب علي العموم براحتك وقفذت من جانبه واتجهت لباب الخروج


زين بغضب: حسك عينك بعد كده اكون بتكلم مع اي حد فى التليفون وتيجي تهزري وتضحكي بصوت عالي 


لم تلتفت اليه وجلست على الاريكه مره ثانيه ولكنها اعطته ظهرها


زين:انتي ماتعرفيش الرجاله تفكيرهم بيروح لفين لما بيسمعو ضحكة  بنت ولا يسمعو حتي صوتها


احنت رأسها وعضت علي شفتاها السفلى  في خجل فهو الان عنده كل الحق في ان يغير عليها


 شعرت به الان وهو يجلس بجوارها واذا به يرفعها علي قدمه


زين:ها فكرتي في كلامي راجعتي كل كلمه في دماغك كالعاده يارب بس تكوني فهمتي 


لم تنظر له ومازلت محنية الرأس ليهمس لها هو:تيا انا هاسافر بكره الصبح 


التفتت له بأندهاش جحظت زمردتيها وتشبثت في عنقه وهي تلف يدها حوله


تيا:ليه لاء انت قايل اننا هنقعد لأخر الاسبوع لسه فاضل يومين كمان


زين وهو يحتضنها: غصب عني يا روحي يعني انتي فاكراني عايز اسيبك دانا عايزك علطول كده في حضني بس استدعوني في الكتيبة  بتاعتي ولازم اروح


تيا:ماتروحش واقفل تليفونك وماتردش عليهم 


زين:هههههههههه ماينفعش ياقلب زين دي فيها حبس لو عملتها


تيا بدموع:خلاص خدني معاك وروح شوفهم عايزين ايه ونرجع سوي


زين:بس انا مش هارجع في نفس اليوم دي فيها شهر علي بال ماخد اجازه تاني


تيا وقد انهارت الان :شهر بحاله يازين  مش هقدر ابعد عنك شهر بحاله 


امسك وجهها بين يديه وبدأ يقبل عيناها بشفتيه 


وهمس:كفايه يا توتو انا مش مسمتحمل لوحدي


تيا:مانت المره اللي فاتت قولت كده وقعدت شهرين بس ماكنتش اتعلقت بيك كده


 وبقيت مراتك لكن المره دي مش هقدر يا زين انا مش بقيت بقدر ابعد عنك يوم واحد تقوم تقولي شهر بحاله


زين وهو يقبلها بشده :غصب عني روحي هو شغلي كده اعمل ايه بس مينفعش اقولهم لاء مش هاجي عشان مش عايز عروستي


تيا وهي تتعلق به اكتر وتدفن وجهها بالكامل في عنقه:هتوحشني اوي يا حبيبي  


زين: انتي هاتوحشيني اكتر بكتير كل يوم هاكلمك في التليفون والنهارده مش لازم تبعدي عني لحظه خليكي معايا طول الوقت عشان احاول اشبع منك  وبليل هتنامي معايا هنا كمان


تيا :لاء مش هينفع بابي لو  عرف ممكن يزعق ليك 


زين وهو يبتسم لها: لاء احنا مش هنقول لحد انتي هتدخلي تنامي مع البنات زي كل يوم ولما تحسي انهم نامو تجيلي وتنامي في حضني وانا اول ما اقوم الصبح هاشيلك و اوديكي اوضتك تاني


تيا بخجل:بس اصل


زين:ماتخفيش مني يا حبيبتي انا اكتر 


واحد بيخاف وبيحافظ عليكي ها اتفقنا 


تيا:حاضر يا زين اصلا انت هتوحشني اوي ومش عايزه اسيبك من دلوقتي


زين:ولا انا يا حبيبتي خليني بقي اشبع من الكرزتين دول عشان هيوحشوني اويييي


واخذهم في جوله طويله تذيب شوقهم  الذي سوف يطول اياما وليالي

//////////////////////////اللهم أجرني علي طاعتك و حسن  عبادتك


 اقتربت من زوجها وهمست في اذنه حتي لا تقلق والدتها وزوجها علي ابنهم


غزل:حمزه تعالي عايزك في حاجه مهمه


حمزه:مالك يا حبيبتي في ايه قولي عايزه ايه


غزل :عايزك تعالي بس هو عاصي راح فين


حمزه:ماهو ادامك اهو في البحر راكب هو والبنات وبوده وطمطم الbanana boot 


انتبهت لها اختها 


غمزه:مالك يا غزل في حاجه حصلت


غزل : مش عارفه عدي ماله حالته وحشه اوي  ومش عايز يقولي ماله وقالي هاتيلي حمزه وعاصي


حمزه:طيب تعالي نروحوله وخليكي انتي غمزه لما عاصي يخرج من المايه ابقي قوليله يجلينا


غمزه:خلي مين خليك انت انا هاروح لخويا اشوف فيه ايه


حمزه:غمزه بقولك ايه مش عايزين نلفت نظر ابويا وامك لحاجه خليكي هنا وابقي تعالي مع جوزك


غمزه:امك اسمها مامتك علي فكره هافضل اعلم فيكو لحد امتي 


حمزه:ييييييي يلا يا ستي انتي كمان هوانا ناقص جنان

///////////////////////////// الحمد لله وسبحان الله ولا اله الا الله


كانو الفتايات يجلسون من خلفه ويتشبثون به جيدا وهو يجلس ابنه وابنة اخيه امامه ويصيح لها


عاصي:مبسوطه يا طمطم 


طمطم:اوي اوي يا عاثي  انا بحبك اوي اوي


عاصي :ههههههههه وانا كمان بحبك يا كلبوظتي


ليصرخ بوده:هيهههههههه خلي الرجل اللي في اللنش ده يابابي يدخل بينا جوه شويه كمان عشان يقلبنا بقي في المايه


ليا بصراخ: لااااااااااء والنبي يا بابي كفايه 


دانا وهي تصرخ ايضا: يامامييييييي والنبي رجعونيييييي


عاصي:هههههههههه اه يا جبنا  داحنا لسه علي الشط عايزين 


ترجعو ليشير للرجل بيده حتي يدور بهم وهو يهتف


امسكو في الحبل كويس مش فيا انا يا عبيطه انتي وهي


واذا بهم يلقو جميعا في الماء ويضحك هو والاطفال بشده عليهم


وبعد عودتهم جرو الفتايات للداخل حتي يغيرو ملابسهم 

وجري الاطفال علي غمزه حتي تلبسهم وجلس هو بجانبها يجفف جسده


ليحدثه والده


فضالي:ههههههه والله جدع يا واد يا عاصي انك نزلتهم المايه داحنا من يوم ما جينا  مانزلوش خالص


عاصي:اصلي باعت معاهم شوية بقر مش فالحين الا  في النكد وبس


 والتفت الي صديقه وهتف ايه يا سيادة العميد مش ناوي  تنزل المايه ماتيجي ناخدهم هما كمان مره من نفسهم كده ونظر الي زوجته وصديقتها


احمد:يلا يا هندسه بس هما يرضو


دارين:لا انا بخاف انت عارف انا انزل المايه ماشي لكن اركب البتاعه دي لاء


عاصي:هههههههههه طب هي بتخاف انتي بقي ايه يا حبيبتي  الله مالك ياغمزه

غمزه بصوت خفيض: عاصي عدي في حاجه مزعلاه فوق وكان عايزك تروحله انت وحمزه وهو سبقك ليه


عاصي وقد وقف امامها:ماله عدي في ايه  انا هاروحله


غمزه:استني انا هاجي معاك 


عاصي:لاء خليكي عشان امك ماتخدش بالها


غمزه بغيظ:بردو امك الله يخرب بيوتكم

/////////////////////////////////////// ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقوها


جلس امامه وهو مندهش من دموعه المنهمره علي وجهه ليصيح فيه


حمزه:مالك ياض انت عامل في نفسك كده ليه


عدي:الحقني يا حمزه ابوها عايز يجوزها


غزل:هي مين دي يا عدي


عدي: مين ايه فين عاصي انا عايز عاصي اخويا 


حمزه:اهدي بس غزل روحي شوفي عاصي فين وابعتيه وخليكي معاهم هناك


غزل:اخليني معاهم ايه انا عايزه اطمن عليه


حمزه: روحي يا حبيبتي واطمني هو مافيهوش حاجه روحي بقي ذهبت من امامه ليكمل هو


ممكن تقولي براحه بقي هي مين اللي ابوها هيجوزها وانت زعلان اوي كده ليه


عدي:دانا ابوها جايبلها عريس وهيجوزها 


حمزه:حلو انت مالك بقي بدانا 


عدي وقد نظر لأخيه بغضب:مالي ازاي  انا بحبها و مش عايزها تروح لحد غيري


فجأهم عاصي وهو يقول:الله انت مش قولتلي قبل كده انك بتكرهها ياض انت 


عدي وقد قفز من علي الفراش:لاء انا بحبها بحبها اوي ياعاصي والنبي كلمو ابوها


حمزه:اهدي ياعدي اهدي كده واحنا هنتصرف


جلس الاخر علي المقعد بمنتهي الراحه وقال له بهدوء:وعايز تتصرف ازاي بقي ان شاء الله


حمزه:ننزل نكلمه  نخطبها ليه  من ابوها واظن احمد مش هيمانع يعني


عاصي :وهاتقوله معاك ايه عشان تجوز بنته يا عدي  ولا ناوي تعمل زي عاصي وتعتمد علينا


عدي:انا مكنتش ناوي اعمل كده حتي اسألوا زين انا كنت متفق معاه عشان نقعد مع ابوه و واعرفه كل حاجه بس ابوه فاجئني النهارده بالعريس اللي جاي ياخدها مني ده


عاصي:وانا مقدرش اقوله سيب عريس جاهز وظابط  وهيقدر يعيشها في نفس مستواها وجوزها اخويا اللي لسه ادامه ٧سنين كليه علي ما يبقي دكتور  


 ركز كده معايا انا اللي ماردهوش علي بناتي ماردهوش لبنات الناس




العاصي/2


((مغامرات أبناء العاصي))


البارت الثاني والثلاثون


امسك يدها بكل حب واتجه بها اليهم  ورأه والده وفغمز له بعينه وهتف


احمد:شايفك نازل مبسوط الظاهر ان تيا تأثيرها بقي قوي اوي عليك يا حضرة الظابط


زين وهو يحتضنها بجراءه:تيا طول عمرها بتعرف تأثر عليا يا بابا مش من دلوقتي بس


الجد: وانت ايه بقي اللي كان مزعلك كده


زين:ابدا ببساطه كده التليفون اللي جالي ده  كان استدعي ولازم اسافر بكره بدري


انتبهت غمزه لكلامه وامسكت بيده وهتفت: استدعي فين  وليه هوانت مش لسه اجازتك فيها تلاتيام


زين:عادي يا حبيبتي اطمني  مافيش حاجه مانا ساعات كتير  بيجيلي استدعي في اى وقت


غمزه:راجع شغلك عادي يعني  ولا في حاجه تانيه


زين:والله عادي مافيش حاجه شغل بس هو عدي فين اومال


غزل بحزن :طلع  اوضته يرتاح شويه


دانا بغيظ: احنا ركبنا الBanana boot مع انكل عاصي وانتو لاءه


ليا :يا بنتي  حتي لو كانو هنا بردو ماكنتش هترضي تركب معانا  


 زين:هههههههه يلا يا عيله منك ليها  احنا بتوع بنانا بردو تعالي يا حبيبتي معايا


تيا: لالالاء انا مش هنزل البحر 


زين:ليه ان شاء الله في كلور ده كمان تعالي بس متخافيش متضاحكيش العيال دول علينا ثم حملها امامهم واتجه بها الي البحر 


همست غمزه الي اختها :هما اتأخرو كده ليه 


غزل:انا عارفه يمكن بيتفقو هيقولو ايه لأحمد عشان يخطبوها ليه


غمزه:لاء كده كتير انا مش هاصبر اكتر من كده بصي انا هاروح ابص عليهم من غير ماحد ياخد باله وانتي خليكي معاهم هنا


ووقفت لتذهب اليهم  لتصيح والدتها


روقيه:الله رايحه فين يا غمزه


غمزه:رايحه اشوف عاصي وحمزه اصلهم تقريبا بيكلمو عاصي الصغير في التليفون


روقيه:ماشي يا حبيبتي وابقي قولي لعدي يجي هو كمان عشان يتغدو بقي


غمزه:حاضر يا مامي

/////////////////////////////الله لا اله الا هو الحي 

القيوم 


دلفت من الباب وجدته جالس حزين علي الفراش وهم الاثنان جالسون امامه 


غمزه:وانا اللي قولت هاطلع اقولك مبروك الئيك قاعدلي بالمنظر ده


طرق الاخر بيده علي قدمه بغضب ليصيح في وجه اخيه الاخر


عاصي:شوفت مش قولتلك اهو هو ده اللي كنت خايف منه 


عالله بس مايكنوش قالو لصاحبتهم حاجه


غمزه وهي تضم ذراعيها الي صدرها وهو ايه بقي اللي انت كنت خايف منه هو ده مش اخونا ومن حقنا نطمن عليه زيك ولا ايه


عاصي بغضب:لاء اطمني ياختي اهو قاعد ادامك بيعيط زي الولايا اهو


غمزه بغيظ منه:بطل طريقتك في الكلام دي وملاكش دعوه بيه انا بقولك اهو


عاصي:كده طيب يا غمزه اهو عندك اولعو انتو الاتنين ثم تركهم وخرج من الغرفه بأكملها


هتفت هي في حمزه:هو في ايه ماله ده متعصب ليه


حمزه:يعني انتي مش عارفاه كالعاده رافض وبيقول انو ميقبلش ده علي بنته اذاي يقبله علي بنت صاحبه


جلست بجانب اخيها وبهدوء:بس هو في دي معاه حق يا عدي انت لسه بتدرس وقدامك ٧ سنين علي بال ماتخلص 


عدي:اانا مقولتش ليه يجوزهالي من دلوقتي انا اصلا كنت متفق انا وهو اني يوم مافكر اخطب يبقي علي الاقل بعد سنتين


 وبعدين انا مش عاطل انتو عارفين كويس اني انا اللي شايل مع ابويا شغل الوكاله كله دا غير مشروع الكلاب بتاعي


ليصيح فيه حمزه:انت اهبل يلا مشروع كلاب ايه اللي انت عامله بيدخلك كام مشروع الكلاب ده يا عدي باشا 


عشان تروح تقعد ادام ابوها وتقوله انا عايز اتجوز بنتك ومتخافش يا عمي هاعيشها كويس من مشروع الكلاب


غمزه:خلاص بقي يا حمزه كفايه بقي كلامكو اللي زي السم ده


حمزه بأنفعال:اه كلامنا احنا اللي زي السم ماهو اللي يقول الحقيقه قدامك انتي واختك يبقي كلامه زي السم


 اقولك انا هاسيبكو انا كمان وانزل احسن وخرج هو الاخر منفعلا منهم 


لتلتفت هي اليه بلا مبلاه وهمست له:بقولك ايه سيبك منهم خالص الاتنين دول 


مش انت بتقول انك كنت متفق مع زين علي انك تقعد انت وهو مع باباه وتفهمو انك ادامك سنتين  علي الاقل


عدي:اه بس بعد اللي ابوه قالهولي ده هاقعد اقوله ايه ماهو عاصي قال مش هينفع نقوله سيب العريس الجاهز واستني اللي لسه بيتعلم


غمزه:لاء هينفع بس الاول لازم انا اكون متأكده ان دانا هترفض العريس ده


عدي:اوعي تقوليلها حاجه عني يا غمزه انا مش عايز الفت نظرها دلوقتي حتي لو اتكلمت مع بابها وبعدين هو مقالش لحد


غمزه:متخافش يا حبيبي يلا بينا احنا دلوقتي ننزلهم عشان محدش ياخد باله وقبل ماتنام باليل هاكون مريحه قلبك ده 


عدي:ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي 

///////////////////////////////////صلو علي من يشفع لكم يوم القيامه


كان جالسا خلف مكتب عمه يمسك هاتفه ويتصفح صورها التي تملئ ذاكرته بالكامل


كل صوره من تلك الصور تملك زكري له معها منذ طفولتهم في كل وقت في كل مكان كانو دائما معا لا يتركها تبتعد عنه  في البيت والمدرسه وعندما يخروجون للتنزه حتي باص المدرسه كانت تلح عليه ان يصورها فيه


نعم احبك بجنون

            اعشق هواكي اينما اكون

متي تصفحين يا معذبتي

                     عن العاشق  المجنون


عاصي:سامحيني بقي يا ليا معقول تكوني مافتحتيش الهديه لحد دلوقتي بحبك يا بنت عمي بحبك يا بنت قلبي


اخرجته من دوامة عشقه تلك االتي دلفت امامه وهي 


تصيح:لاء دانت حالتك صعبه خالص يا عيني يابني ال وانا اللي كنت بخاف منه استاذ عاصي ياعاصي بيه


عاصي:هاه في ايه داليا عايزه ايه


داليا بسخريه:كده منغير انسه عيب يا بني انا اد ولدتك


عاصي:هههههههههه مش لدرجه دي يعني صحيح امي صغيره بس بردو اكبر منك


 وبعدين انا مش قولتلك هانشيل الالقاب بينا وبين بعض وقدام الناس يا ستي ابقي احترميني


داليا:ماشي كلامك اتفضل امضي بقي عشان الكشف ده ينزل خزنة الشركه عشان قبض الموظفين بكره


عاصي: طب ممكن تسيبيهولي اراجعه وبكشف الشهر اللي فات بس عشان مايحصلش لخبطه واتنفخ انا من ابويا وعمي لما يعرفو 


داليا:اوك ماشي اتفضل مش هتقولي مالك بقي 


عاصي:بصي يا داليا يا بنتي انا ببساطه  كده متنيل بستين نيله علي دماغي وبحب


 اه والله زي مابقولك كده بحب بنت عمي عاصي وبس كل ما نقرب لبعض تحصل حاجه وتخاف مني ونرجع نخاصم بعض وتبعد عني تاني


داليا:ههههههههه انت تحب مش شايف انك انت لسه صغير اوي علي الحب والكلام الفاضي ده


عاصي:الحب والكلام الفاضي ده ليه هو انت عمرك ماحبيت يا اخ انت ولا ايه


داليا بعد ان جلست امامه: ليه يعني مش شايف الدبله اللي في ايدي ولا ايه انا مكتوب كتابي حضرتك بعد خطوبه ٣ سنين وقبلها حب اربع سنين في الجامعه


عاصي:يلهوي كل ده طب وليه ماتجوزتوش لحد دلوقتي يا بنتي


داليا:ابدا كنا بنجهز نفسنا وبنبني مستقبلنا الاول اصل احنا الاتنين عائلتنا علي قد حالهم يقدرو علمونا  احنا واخوتنا بس والباقي بيبقي  علينا احنا بقي


عاصي :والله يا باخته بيكي كويس اوي انك متافهمه في حياتك كده وماقولتيش مثلا انه هو الرجل وهو اللي لازم يشتغل ويكبر البيت


داليا: علي فكره انا مش بطله مابعملش حاجه خارقه يعني  بالعكس كل البنات اللي زيي بيعملو كده قولي بقي انت ايه اللي معقد عيشتك كده


عاصي :الملافظ سعد ياداليا مش معني اني قولتلك شيلي الالقاب تبسيطها اوي كده


داليا:انا اسفه انا طب بص عن اذن حضرتك


عاصي:ههههههههه خدي يا مجنونه انا بهزر معاكي  يا ستي اللي معقد عيشتي عمي وابويا مش راضين يخلوني اخطبها الا لما ابقي راجل في نظرهم ويعتمدو عليا 


داليا:معاهم حق طبعا


عاصي:معاهم حق طب اتفضلي علي مكتبك قبل ما اخصملك الشهر اللي ناويه تقبضيه بكره ده يلا يا انسه علي شغلك احنا فاضين للرغي ده


جحظت عيناها من تقلبه المفاجئ وخرجت من امامه وهي مندهشه 


///////////////////////////////اسغفرك ربي واتوب اليك


اقبل الليل عليهم وجمعت غمزه الثلاث فتايات

مع دارين وغزل و روقيه في غرفتها 


وهذا ماكان لا يرضي زوجها فهو يعلم تفكيرها جيدا ويعلم انها لن ترتاح لحزن اخيها الصغير


فأتضر ان ينتظرها لفض هذه الجلسه


 اما عندهم كان الحديث  يدور بينهم كالاتي


غمزه:تصدقو بقي يومين المصيف دول ولا ليهم اي لازمه يا ريتنا ما كنا جينا. 


دارين:اخص عليكي يا غمزه ليه بتقولي كده


غمزه:يعني انتي مش شايفه من اول يوم


واحنا في مشاكل وادي عاصي سافر وزين كمان هايسافر بكره وعدي اللي حابس نفسه في او ضته


انتبهت لها دانا وهتفت:طب وهو عدي حابس نفسه في اوضته ليه هو كمان 


غمزه: مش عارفه يا دانا يمكن زعلان عشان هيبقي لوحده هو طبعه هادي وطيب ومالوش صحاب غيرهم


تيا: والله يا مامي عندك حق  عدي فعلا اطيب واحد فيهم


هتفت روقيه وهي تتنهد براحه:ابني ده ربنا يهديله نفسه واخد طبع ابوه كله ربنا يرزقه ببنت الحلال اللي تكون مطيعه ليه وتقدر تسعده


نغزت تيا عضاضها بهدوء وهمست:ازيك يا بنت الحلال


دانا:اسكتي الله يخرب بيتك هاتفضحينا


ليا:انتو بتقولو ايه


لتصيح غزل:يا رب يا مامي ويهدي البنات الحلوين دول 

ويرزق دانا بالعريس اللي يستهالها


دارين:عريس ايه دلوقتي يا غزل مش لما تخلص الثانويه وبعدين الكليه


غمزه:طب قولي تخلص ثانوي وبعد كده ممكن لما تدخل الكليه تفكر انتي ايه رأيك يا دانا


لوجالك عريس دلوقتي هاتوافقي ولا هاترفضي


دانا: لاء طبعا يا انطي انا مش بفكر في الموضوع ده خالص دلوقتي علي الاقل قدامي سنتين تلاته


غزل بفرحه:براڤو عليكي يا روحي دي احسن حاجه قولتيها


تيا:يا سلام يا ست غزل ليه يعني مانا انكتب كتابي اهو وانا لسه في ثانويه عامه محدش قالي كده ليه


غمزه:يا حبيبتي انتي وضعك مختلف انتي لو كان بابكي رفض السنه دي  كمان يمكن كان زين بعد الشر جراله حاجه


دارين:اه والله ده كان زي المجنون عشانك يا تيا ده بيحبك خالص


ليا:طب يلا بقي نقوم ننام


دانا:اه يلا بينا يا مامي

////////////////////////////بقلمي/ كنزي حمزه(مياده)


كان جالس معه في غرفته لحين ان ينتهو النساء من اجتماعهم الخاص والافراج عن فتاته الحبيبه وقد علم ما حدث بعد ان تركه وحيدًا  وذهب غاضب


زين:والله يابني ماكن قصدي اسيبك لوحدك انت منبهتنيش ليه بس


عدي بزعل:وهو انت كنت ادتني فرصه دانت قومت وزقتني كأني فيا مرض وخايف تتعدي مني


زين:هههههههههه طب وانت ماقولتلوش ليه الكلام اللي انت قولتهولي


عدي:مقدرتش يازين لساني زي ما يكون اتعقد وعاصي اخويا كمان بدل ما يقف جانبي قالي انه معاه حق واللي مايردهوش لبناته مايردهوش لبنات الناس


زين:طب بص ملاكش دعوه بكلام اخواتك خالص وقوم تعالي انزل معايا


عدي :هانروح فين


زين:هنقعد مع ابويا ونتكلم معاه


عدي:انهي اب فيهم


زين:ولااا انت هتستغبي ولا ايه


عدي:يا زين مش هيوافق هاتقوله ايه ارفض الظابط اللي جاي لبنتك واقبل حتة الطالب الثانوي اللي لسه داخل كلية الطب


زين بغضب:اولا الواد اللي انت بتقول عليه ده طلبه مرفوض من قبل مايتقدم ده واد.......... وبتاع بنات وانا مش ممكن اقبل لأختي واحد زيه ابدا


 ثانيا خليك قاعد تعيط زي البنات كده تصدق اصلا انا غلطان اني افكر فيك انت كمان لاختي يلا سلام انا هاروح انام عشان عندي سفر بكره هوجع دماغي عشانك ليه


والتفت ليخرج من الغرفه لحقه الاخر وتمسك بيده


عدي:لالا استني انا جاي معاك

/////////////////////////////////


كانو يلعبون الطاوله وضحكون علي خسارته واذا به يصيح 


عاصي:ههههههههه خسرت يا سيادة العميد يابني انت اصلا مالكش فيها 


احمد بغضب:بقولك ايه انت هاتستهبل مانت عمال من الصبح تقرص في الزهر وتغش وجاي تقولي خسرت


حمزه:خلاص يا احمد متزعلش اوي كده ماكنوش ٣ ادوار خسرتهم


احمد:انت بتستفزني انت كمان مانت عارف ان اخوك بيغش في اللعب صح وال لاء


حمزه وقد فقد السيطره علي نفسه:هههههههههههه 

بصراحه  اه هو طول عمره بيغش في الطاوله هههههههه


عاصي:ههههههههه طب بقولك ايه اقعد متزعلش انا هاتغلب ليك الدور ده


احمد :دمك خفيف اوي يا اخويا طب ايه رأيك انا هاقعد وانت هاتتغلب غصب عنك


ليضحكو جميعا علي كلامه واذا به يقف امام الطاوله ويغلق صندوقها 


عاصي:خير يا رب قفلتها ليه يا بني احنا لسه بنلعب


زين:سيبكو بقي من اللعب ده عشان انا عايزكم في حاجه مهمه


احمد :بالنسبه ليا مافيش اهم من اني اعوض خسارتي دلوقتي وهم ليفتح اللعبه مره ثانيه 


وضع زين يده عليها بجديه وهتف:لاء في اما تكون حاجه مرتبطه بمستقبل بنتك يبقي في


نظر احمد اليه بدهشه :ومالها بنتي انشاء الله


والتفت عاصي للاخر بغضب


 ليهتف زين:بابا عدي كان كلمني في حاجه بخصوص دانا وكان عايز يكلمك في الموضوع ده


احمد وقد نظر الي عدي:حاجة ايه دي عدي غريبه مانت كنت قاعد معايا ومتكلمتش ياعني


احني رأسه للأسفل وصمت ولكن اخيه قرر ان لا يضعفه اكثر من ذلك


حمزه:بصراحه كده يا احمد هو اتكسف يفتح اي موضوع معاك لما انت قولتله ان بنتك جايلها عريس


احمد: الله انا مش قولتلك متقولش لحد يا عدي


عدي: انا اسف بس بصراحه كان لازم اقول عشان عشان وصمت مره اخري


احمد:عشان ايه يابني ماتكلم


وضع الاخر يده اسفل وجنته وتحدث بكل هدوء


عاصي:عشان حس انها هاتضيع منه يا احمد


احمد:لاء معلش مش فاهم يعني ايه هاتضيع منه دي


عدي وقد تجريء عندما رأي انهم يساندوه


بصراحه يا عمي انا بحب دانا وقولت الكلام ده لزين واتفقنا اني مش هاتكلم معاها في حاجه ولا هاتقدم ليها حتي الا لما تدخل الكليه


 واكون انا عديت اول ٣ سنين في كليتي بس حضرتك فاجئتني بموضوع العريس ده


احمد: كنت حاسس والله ان غيرتك دي مش غيرة اخ لأخته هو مش انا بردو سألتك ياعدي قولتلي انها زي اختك 


عاصي:خلاص بقي يا احمد انت عرفت نوياه 


المهم دلوقتي انت رأيك ايه في اللي قاله ده


احمد:طب بزمتك انت واهو انت عندك بنات لو ليا جالها عريسين في نفس الوقت واحد جاهز وبيشتغل والتاني لسه طالب هتقبل مين ياعاصي


عاصي وقد نظر الي اخيه:منغير ماحط نفسي مكانك انا قولتله انك هاترفض


 ليصيح زين: يرفض ليه اذا كان عدي جدع وراجل ويعتمد عليه طول عمره مش بتاع مشاكل 


وهادي واي حد بيقصده في اي حاجه بيسد فيها وكان واضح معانا 


وقال انه مش هيقدر يرتبط بدانا غير بعد ٣سنين


 لكن التاني بقي اللي حضرتك عايز تقبله ظابط طيار ماقولناش حاجه


 ابوه لوا وعيلته معروفه تمام هيقدر يعيشيها فنس مستوها اوك 


بس عيوبه ايه بقي سكري وكل يوم مع واحده شكل وسمعته في المشاكل سبقاه في كل حته يدخلها 


وقولتلك روح النادي واسأل عليه يبقي مافيش وجه مقارنه اصلا بينه وبين الطالب اللي حضرتك عايز ترفضه


ابتسم عاصي له وتفهم حبهم لبعض


 وفجأهم أحمد بالرد: اوك يا عدي انا موافق  علي طلبك ده بس بشرط


عدي:انا تحت امرك  كل انت عايزه انا هاعمله


احمد: دانا السنه دي هتبقي فعلا اختك لحد ماتخلص الثانويه العامه وتجيب مجموع كويس تدخل بيه الكليه اللي هي عايزاها 


وبعد سنه كمان هتتم خطوبتكم لو وافقت اما بقي لو رفضت


عدي:اوعدك يا عمي هتفضل بردو اختي الصغيره




العاصي/2


((مغامرات أبناء العاصي))


البارت الثالث والثلاثون


مرو ثلاثة ايام علي ابتعادها عنه وتركه لها استيقظ من نومته المقلقه علي صوت هذه السرينه المرتفعه حتي يوقظ الكتيبه بأكمالها جلس علي فراشه وهو يتذكر كيف كانت ليلتهم الاخيره معا  


فلاش باك

ظل يطرح الغرفه ذهابا وايابا وهو يحدثها عبر الشات ويحثها علي الاتيان اليه 


زين:يلا يا حبيبتي تعالي بقي هما لسه صاحين ولا إيه 


تيا:نام بقي واسكت شكلهم كده ناوين يسهرو للصبح  كده طيب اقفلي 


تيا: طيب يا حبيبي انا ظبت المنبه وهاجي اصحيك لم تتلقي ردا علي رسالتها 


ولكنه فاجئها بمجيئه لها غرفتهم واذا به يهتف:انتو  لسه صاحين يا بنات 


ليا :ايوه يازين  صاحين انت عايز حاجه


زين:لاء يا حبيبتي انا كنت جاي اسلم عليكم وانادي تيا عشان تحضرلي الشنطه


دانا : طب خليكي  انتي يا تيا وانا هاجي احضرها ليك والتفتت لتخرج هم ليمسكها من رسغها وهو منفعل منها


زين: لا خليكو انتو هناو نامو بقي كفايه سهر وانتي  خلصيني بقي انا هاصحي في الفجر


وامسكها من يدها وخرج بها وسط زهولهم هم الثلاثه واتجه بها الي غرفته 


تيا:انت ايه اللي عملته ده بس دلوقتي  البنات هيقولو ايه 


زين:ما يقوله اللي يقولوه مالك خايفه كده ليه منهم انتي مراتي علي فكره


تيا:يووووه طيب سيبني بقي احضر ليك الشنطه واروح ليهم تاني


زين وقد قربها اليه ولف يده حول خصرها:مافيش شنطه هتتحضر ياروحي انا عايز انام في حضنك بس تعالي ننام بقي عشان اعرف اقوم بدري واسوق وانا فايق


تيا:طيب ماشي بس اول ماتنام  هاروح اوضتي تاني

ابتسم لها بمكر وأومئي برأسه بالموافقه 


فهو يعلم جيدا انها حين تضع رأسها علي الوساده تذهب في نوم عميق وحملها بين يديه واتجه بها نحو الفراش وارقدها بكل رقه ورقد بجانبها وهو محتضنها جيدا


زين بهمس:هتوحشيني اوي يا توتو 


تيا وهي خجله من نومتها بجانبه:وانت كمان


زين وهو يقبل وجنتها المشتعله:طب ومالك خدودك احمرت كده ليه


تيا:هاه مافيش عايزه انام يلا نام انت كمان بقي عشان متتأخرش الصبح


زين :  تعرفي يا حبيبتي اني بعشق  خدودك الحمره دي وبعشق خجلك ده وبعشق شفايفك اللي زي الكريز دي وظل يمطرها بقبلاته الحاره وهو يلقي عليها همساته المحببه لديها الي ان غفيا هم الاثنان وهي داخل احضانه


وفي الخامسه صباحا استيقظ من نومه على صوت هذا المنبه  المزعج  فأغلقه سريعا


 وقف من جانبها قبل ان تفيق بدل ملابسه و واغلق حقيبته  وتوضأ وصلي فرضه واتجه اليها وحملها بين يديه حتي يذهب بها الي غرفتهم ليرقدها في فراشها


 فأستيقظت وهي بين ذراعيه وتعلقت في عنقه


تيا بدموع:خلاص هاتمشي دلوقتي


زين :اه يا حبيبتي خلاص هامشي


زاد بكائها وعبراتها التي تسترسل علي عنقه


اوقفها امامه وهو ممسك وجهها بين يديه وينظر اي فيروزتها التي تذيب رصاصيتاه 


زين:بتعيطي ليه دلوقتي بس 


تيا :عشان هاتوحشني اوي يا زين


قرر  ان يشبع نفسه من وجهها وشفاتيها التي تسكره فأخذهم في قبله طويله


 لم يشعرو كم مر عليهم من الزمن وهم هكذا وأخيرا تركها وامسكها بيده  وامسك الحقيبه باليد الاخري واتجه الي غرفتها


تيا:انت رايح فين انا هوصلك لحد العربيه


زين:لاء ماتنزليش معايا عشان  مش عايز بعد ما امشي ابقي قلقان اني سيبتك لوحدك تيا تليفونك يبقي مفتوح علطول مش عايز اتصل بيكي في مره ومش تردي عليا


تيا:حاضر يا زين بس انت كل يوم اتصل بيا


زين :حاضر ياعيون زين ودلفت الي غرفتها واغلق هو الباب عليها


 وتنهد بقلة صبر   واتجه الي الاسفل  ثم الي سيارته قبل ان يركبها


 التفت الي شرفتها وجدها تقف بها وهي تشير اليه بيدها وتبكي حبيبا سوف يبتعد عنها لمده طويله


 اشار اليها بيده لكي يودعها وهو يرسل لها قبله عبر نسمات الهواء 

ويهمس لها بكلمه  تعلمها جيدا:هتوحشيني اوي يا حبيبتي 


وركب سيارته وبدأ يتحرك من امامها الي ان اختفي عن عيناها

انتهي الباك


افاق من شروده هذا علي صوت صديقه وهو يهتف يلا يا زين بسرعه القائد بيستعجلنا

//////////////////////////سبحانك اللهم اني كنت من الظالمين


استيقظ من نومه في تمام الثامنه صباحا امسك منشفته بيده واتجه الي خارج الغرفه


 ليقابل جدته امامه فهم عادو جميعا من السفر بالامس في وقت متأخر من الليل


 ولكنه فضل ان لا يواجهه عمه الان


عاصي: صباح الخير يا تيتا


روقيه:صباح النور يا عاصي صاحي بدري يعني


عاصي:عشان اروح الشركه بدري 


روقيه:طيب يا حبيبي ادخل اتوضي وصلي علي بال ماأحضر الفطار ويكون عدي وجدك صحيو ويكون عاصي وحمزه كمان نزلو


 عاصي:حاضر يا تيتا بس ربنا يستر بقي لما يشوفني انا مش عايز مشاكل معاه تاني


روقيه:ان شاء الله مافيش مشاكل يلا يا حبيبي يلا 


ذهب من امامها واتجهت هي الي المطبخ تحضر لهم طعام الافطار


وبعد ان اخذ حمامه اليومي وتوضأ خرج واتجه الي غرفته ليجده مستيقظا علي الفراش


عاصي:صباح الخير يا عدي باشا مالك قاعد مسهم كده


عدي:ياصباح الخيرات يا استاذ عاصي ايه النشاط ده كله 


عاصي:ابدا اصل ربنا هداني وبقيت من الموظفين اللي بيصحو بدري


 عدي:اممم طب البس بقي هدومك واستني اني هادخل اتوضي واجي اصلي معاك

  عاصي:ماشي هاستناك خرج عدي من الغرفه وذهب ليتوضأ ثم عاد اليه وصلو سويا 


خرج عدي من غرفتهم  وتقابل مع اخته الكبري التي دئما ما تشعره انها والدته فقبلها من وجنتها


عدي:صباح الخير يا أحلي غمزه في الدنيا غمزه صباح النور ايه صاحي رايق يعني


عدي:هو انتي بعد ما قولتيلي الكلام الحلو ده مش عايزاني ابقي رايق


غمزه:ماخلاص بقي ياعدي هو انت كل يوم هاتسمعني الكلمتين دول


غمزه:ويخليك ليا ياحبيبي ويهديلك حالك


صباح الخير:القاها علي مسامعها وهو يقف خلفها لم تلتفت اليه ولم تنطق بكلمه واتجهت الي والدتها وقف عدي امامه يربط علي كتفه 


عدي:معلش يا عاصي هي لسه زعلانه من اللي حصل بس ميسرها تروق وتصالحك


عاصي:يا رب احسن انت عارف ان هي بالذات زعلها بيبقي صعب اوي عليا يارب بس تسامحني


وعايزها تسامحك علي ايه بقي انشاء الله يا ابن حمزه  واذا به يقابل يده بلكمه ابرحته ارضا 


خرجت مفزوعه اثر سماع صوته هي ووالدتها وايضا خرج والده الذي استمع الي صوته وهو داخل غرفته


 وقف امامه عدي حتي يحول بينه وبين ابن اخيه ليصيح بصوت جهور


عاصي: بتمد ايدك علي بنتي تاني يا حيوان فاكر ان وهي بعيد عني مش هقدر اخد لها حقها 


المره اللي فاتت قولت شتمتني المره دي بقي ايه مبتعرفش تتصرف غير بأيدك 


بس لاء ورحمة امي يا عاصي لعلمك الادب واعرفك ان مش بنات العاصي فضالي اللي ينضربو يابن اخويا


لم يتحدث لم ينطق بحرف فقط وقف امامه بصدر  رحب يتقبل كل ما يلقيه عليه من شتائم وكلمات لازعه 


وربما يلقي عليه اللكمه الثانيه او حتي يفلت من يد عدي وينقض عليه


ويبرحه ضربا و من تنقذه من يديه الان هي نفسها من توبخه  ولا تريد ان تصفح عنه


غمزه:ايه  اللي انت بتعمله ده  مش قولتلك بنتك اللي غلطت 


كنت عايزه يعملها ايه وهي مصممه تنزل بالمايوه يعني ونظرت الي الاخر وكأنها تحثه بأن لا ينطق بكلمه واحده وبدأت تزجه الي داخل غرفته مره ثانيه


عاصي: حتي لو هو مالوش انه يمد ايده عليها اوعي كده من ادام الباب ده مالكيش دعوه بيه


امسكه حمزه الذي ترجل مسرعا من يده وبدء يجذبه ليجلس علي الاريكه


حمزه: خلاص يا عاصي عشان خاطري كفايه هواكيد عارف انو غلطان  حقك عليا اناكاد ان يرد علي اخيه ولكنه تفاجيء به يقف امامه منحني الرأس

لا يقوي علي النظر عي عينه ولكنه هتف


عاصي الصغير :ايوه انا غلطان ياعمي حقك عليا وراضي بكل اللي تعمله فيا


عاصي بغضب:كل مره تقول نفس الكلام وترجع تعيدها تاني 


بس لاء مش هاسمحلك بعد كده تغلط تاني ومن النهارده من الساعه دي  ملاكش دعوه ببنتي يا عاصي


وقعت عليه تلك الكلمه كخنجر مسموم طعنه عمه به في قلبه 


رفع رأسه مندهشا مما قاله ليراها تقف امامه بين والدته واختها باكية العينين حزينه ومنكسره ربما تكون مازلت خائفه منه 


كانت نظراتها تلك اقوي بكثير من كلمات والدها  وما كان منه الان الا ان يطيع امره وينطق بها


عاصي الصغير :حاضر يا عمي من دلوقتي انا ماليش اي علاقه بليا وهم للهروب من امام الجميع


امسكت والدته يده لتوقفه


غزل:رايح فين استني متنزلش وتركب عربيتك وانت عصبي كده


رفع رأسه ونظر الي حبيبته:ماتخفيش عليا يا ماما انا كويس وتركها ونزل الي الاسفل


اغمضت عيناها   التي تنهمر منها العبرات وصعدت من امام الجميع دون ان تتفوه بكلمه


جرت خلفها توؤمها الحنون وجلست بجانبها واحتضنتها جيدا وهي تستمع الي شهقاتها المميته


تيا: بس يا حبيبتي متعيطيش كده اهو بابي خدلك حقك منه ومش بس كده ده كمان منعه انه يتكلم معاكي خالص


ليا والدموع تغرق وجهها :اه يا تيا مش هيكلمني تاني والقت بنفسها بين احضان اختها وهي تجهش بالبكاء


////////////////////اللهم اني اعوذ بك من عين لا تدمع ونفس لاتقنع ودعوة لا يستجاب لها


مش شايف انك زودتها اوي معاه يا عاصي يا اخي كنت راعي حتي انه ابني ابن اخوك


 شوف احمد اتعامل مع عدي اذاي وعامل عاصي زيه


كان هذا صوت حمزه الواقف امام اخيه منفعلا من اجل فلذة كبده


عاصي:ليه هو عدي كان مد ايده علي بنت احمد بدل المره اتنين يا حمزه 


ولا عايزيني اقوله براڤو عليك  يا ابن اخويا اتفضل بنتي  خدها اضربها موتها عادي جدا


 مانت ابن اخويا بقي ويحقلك تعمل اللي انت عايزه


حمزه  بحزن:لاء اقسي عليه زياده وامنعه حتي من الكلام معاها


 وارجع اقول بكبره عشان اخليه راجل وادي النتيجه  عن اذنك يا اخويا وتركه وذهب تحت نظرات الجميع


عاصي:حمزه استني انا لسه مخلصتش كلامي حمزه حمزه


ليتحدث والده 


فضالي: المره دي هو معاه حق يا عاصي ابن اخوك غلط اه معاك  


 وكلنا عقبناه وزعلنا منه لكن مش هنعامله كأنه منبوذ وهو وسطنا يعني


 اظن انت اول واحد هتزعل عليه لواختار انه يبعد عننا مثلا ولاحتي يعمل في نفسه حاجه


 التفت عاصي الي تلك التي شهقت بخوف وضعت يدها علي صدرها


غزل:ابني 


عاصي:لاء يا ابا عاصي ده ابني انا مش ابن حمزه وقسوتي عليه قسوة اب علي ابنه


 بس بردو هاعرف ارضي حمزه تاني وعاصي انا عارف بعمل ايه معاه متخافيش علي ابنك يا غزل


غزل:مش خايفه عليه طلاما انت معاه بس حمزه 


عاصي:ماله حمزه اخ وزعل من اخوه شويه وهيرجعو لبعض تاني 


وتركهم هو الاخر واتجه الي عمله

///////////////////////////ان الله وملائكته يصلون علي النبي يا ايه اللذين امنو صلو عليه وسلمو تسليما


كانت تجلس خلف مكتبها حين  لمحته يدلف الي غرفة مكتبه  ووجهه يكاد ينفجر من حمرة الغضب


 فقررت ان تذهب اليه ربما تخفف عن هذا الاخ الاصغر بعض الشيء


دلفت عليه غرفة مكتبه اللذي خصصه له عمه ووالده وجدته جالس خلفه ضامم يده ويستند بجبهته عليها


داليا:صباح الخير شيفاك دخلت علي مكتبك يعني ومدخلتش مكتب عمك


عاصي بعد ان رفع وجهه لها: صباح النور يا انسه داليا عمي رجع خلاص وشويه وهاتلاقيه داخل مكتبه ياريت تتفضلي علي مكتبك دلوقتي بدل ما يدخل ويفتكر انك لسه ماجتيش 


داليا:الله مالك يا عاصي هو في حاجه مزعلاك ولا ايه


عاصي: لا ابدا مافيش حاجه ياريت تسيبني دلوقتي وتروحي علي مكتبك


تفهمت هي انه لا يريد التحدث والتفت لتخرج من المكتب لتري امامها مديرها وقد حضر بكل هيبته فوقفت امامه بكل احترام نظر لها وهتف


عاصي:حضري البوسته المتأخره ودخليها يا انسه


داليا حاضر يا فندم تحت امرك


دلف الي مكتبه وبعد ما يقرب من عشر دقائق دلفت اليه ومعها تلك الاوراق المتأخره علي امضته ووقفت امامه بأحترام

داليا: اتفضل حضرتك. عاصي وهو ينظر الي الي الاوراق


عاصي:اخبار الشركه ايه يا داليا


داليا:متقلقش حضرتك  استاذ عاصي كان ممشي  كل حاجه تمام وكأن حضرتك موجود بالظبط


عاصي وهو ينظر لها من خلف نظارته:شايفك اعجبتي بشغل عاصي  مع انه ماشتغلش غير يومين بس 


داليا:بصراحه اصله شاطر وبيتعلم بسرعه جدا

 احم وبيفكرني بأخويا الصغير اصله عامل زيه كده


عاصي وقد ترك القلم من يده ووضعها تحت ذقنه:امممم وايه كمان يا داليا


داليا بخوف من طريقته:بس يا فندم مافيش حاجه تاني


عاصي:هو في مكتبه مش كده


داليا:ايوه يا فندم موجود هناك


عاصي:طب اتفضلي انتي ويا ريت تبلغيه اني عايزه


داليا :حاضر يا فندم وخرجت من امامه واتجهت مره ثانيه للأخر


داليا :اللحق عمك عايزك  في مكتبه


عاصي:اللحق خير يا انسه في ايه 


داليا وقد فهمت تقلبه:اسفه يا استاذ عاصي عاصي بيه طالب حضرتك جوه 


اومئي لها برأسه واتجه لخارج مكتبه وذهب اليه ودلف له ليجده يجلس ومعه رجل في العقد الرابع من عمره


عاصي الصغير :حضرتك طلبتني


عاصي:  بعمليه تعالي يا عاصي اقعد ده يبقي البشمهندس حسن رئيس قسم الانشأت هنا في الشركه طبعا انت اول مره تشوفه مش كده 


عاصي الصغير وقد جلس امامهم: اه اهلا بحضرتك


عاصي: انت هتتدرب مع البشمهندس يا عاصي من بكره شغلك هيبقي معاه في الموقع

 انا مش هلاقي احسن منه يدربك ويعلمك الشغل 


المهندس حسن :دي شهاده اعتز بيها يا بشمهندس


عاصي: لاء اذاي ده حقك  انت من احسن المهندسين اللي عندنا  


المهندس حسن اشكرك جدا :يلا استئذن انا بقي ومن بكره هتكون معايا في الموقع يا عاصي ولا اقول يا بشمهندس


عاصي الصغير بأبتسامه مصطنعه:لاء عاصي بس طبعا وانا مع حضرتك من النهارده لو تحب


المهندس حسن:كده خلاص انا كنت رايح الموقع يلا خلص مع عمك وتعالي معايا اومئي له برأسه والقي الاخر عليهم تحية السلام  وتركهم وخرج


التفت الاخر اليه  وهتف


عاصي الصغير :حضرتك عايز مني حاجه تاني


عاصي:اقعد انا لسه مخلصتش كلامي


جلس امامه مره ثانيه ليكمل هو:شوفت اخرة غبائك وصلتنا لايه عرفت ان ابوك اتخانق معايا واول مره يرفع صوته عليا بسببك


انا طبعا عذره لأنه معاه كل الحق  اب وخايف علي ابنه 


وبقيت انا الشرير اللي كل شويه اقسي عليك مش كده


عاصي الصغير:انا مقولتش كده وحضرتك معاك كل الحق في اللي انت عملته


 وان كان علي ابويا انا هاروح اقوله كل حاجه دلوقتي بس والله كان غصب عني 


انا فجأه  حسيت ان كلكم ضدي وانها بتستقوي بيكو انا بجد معرفش انا عملت كده اذاي كان يقصد ما حدث بينهم ولكنه طبعا لم يخبره بذلك


عاصي:انت اللي خليتها تستقوي بينا بعندك وخنائق معاها كل شويه


 كان فيها لو حطيت ايدك في ايدي انا وابوك من الاول بدل ما تعند وتخليها تكرهك كده


عاصي الصغير:كفايه يا عمي ابوس ايدك عايزني اشتغل هاشتغل ومش هيبقي ليا علاقه بليا خالص لحد ما اكون جدير بيها وهي كمان تسامحني



رواية العاصي/2


((مغامرات أبناء العاصي))


الفصل الرابع والثلاثين


مرت الايام سريعا عليهم  وبدأت الدراسه  ومزال هذا العاصي مبتعدا كل البعد عن حبيبته


كان يقضي يومه بين الذهاب الي  كليته يحضر المحاضرات وبين الذهاب الي الموقع او مكتبه في الشركه


وفي المساء اما ان يجلس مع عدي في الوكاله او في غرفته فوق سطح المنزل


  وخصوصا بعد ان  دلف ذلك اليوم الي غرفة نومه وجد تلك الهديه التي تركها لها يوم ميلادها بين طيات ملابسه


  فتحها وجد بها هذه القلاده الذهبيه ومعاها ذلك الخطاب الذي تركه لها كي يعتذر لها فيه عن كل ما فعله معاها


ولكنها ابت حتي ان تمنحه تلك الفرصه ففضل الصمت  والابتعاد عنها 

///////////////////استغفرك ربي واتوب اليك


كان جالسا داخل الوكاله بعد ان عاد من كليته يراجع بعض الحسابات الخاصه بها   


ويجلس امامه ابن اخيه الصغير الذي لا يصمت 


بوده: عدي يا عمو عدي يا عديييييي


عدي:يا بني بس بقي صدعتني عايز مني ايه


بوده:عايزك تحل معاياالهوم وورك


عدي:وهو انت صغير دانت باسم الله مشاء الله في سنه اولي اد الدنيا


بوده:ايوه بس الماث ده صعب اوي انا مش عارف احله


لتصيح تلك الصغيره التي تجلس امامه


طمطم:عثان انت عبيط عمال تلعب من الثبح ولسه مس خلست الهوم وولك بتاعك


انا خلسته من بدلي ياعدي مس انا اسطل منه بقي


عدي:طبعا يا قلبي اشطر منه ده واد فاشل اصلا


بوده بغيظ:كده يا عدي طيب مش عايز منك  حاجه وانا هاوريكي يا ست طمطم مين فينا الاشطر


واذا به يفتح كراسه ويباشر حل واجبه


غمز عدي الي تلك الصغيره وابتسم لها  بمكر


طمطم وهي تكركر:انا هاطلع عند تياو ليا العب معاهم


عدي:لو بيزاكرو سيبيهم  وانزلي تاني يا طمطم ماشي


طمطم:ماسي ماسي

///////////////////////لا اله الا الله محمد رسول الله


كانت ليا تجلس علي الفراش وتيا تجلس علي ذلك المكتب الصغير يستذكرون دروسهم


دلفت عليهم تلك الصغيره وجلست بجوارها علي الفراش  


ليا:اهلا انسه طماطم اي ريح طيبه اتت بكي الينا


طمطم :يعني ايه ده اللي بتقوليه 


تيا:ههههههههه يعني ايه اللي جابك هنا دلوقتي


طمطم خلست الهوم ولك بتاعي وبوده لسه بيعمله فقولت اطلع اسوفكو انتو كمان خلستو ولا لسه


ليا:اه بالنسبه ليا انا لسه  انما بقي الاخت تيا


تيا:مالها تيا ياختي انا كمان خلصت اوبا النور قطع 


طمطم بصراخ: انا عايزه مامي


تيا :طب بس متعيطيش كده دلوقتي النور هايجي تاني 


طمطم: لاء انا خايفه نزليني عند مامي


ليا:نوري كشاف الموبايل يا تيا بسرعه 


تيا:الموبايل بتاعي فاصل شحن هاتي موبايلك انور بيه وتعالي ننزلها تحت


ليا:لاء خدي الموبايل ونوري شمعه هنا انا اصلا عايزه انام 


تيا بعد ان اضأت كشاف الهاتف واحضرت لأختها تلك الشمعه وانارتها ووضعتها علي حرف المكتب: نامي بقي براحتك يا ستي انا هنزل الزنانه دي ليهم تحت


ليا وهي تغفو:ماشي تصبحو علي  خير


تيا:تصبحو علي خير الساعه ٦ دانتي اوڤر


واخذت ابنة عمها وخرجت من الغرفه مغلقه بابها ثم خرجت من الشقه بأكملها

///////////////////////////////الا بذكر الله تطمئن القلوب


دلف عليه داخل الوكاله في هذا الظلام الذي لا يتضح منه الا ضوء صغيرا يصدح من هواتفهم


وجد الصغير يجلس حزينا


عاصي:مالك ياض قاعد زعلان كده ليه


بوده:سيبني في حالي ياعاصي الله يخليك انا مدايق جدا دلوقتي


عاصي وهو ينظر الي عدي:ماله ده ايه اللي مزعله اوي كده


عدي: كان يا سيدي  قاعد بيحل الواجب بتاعه وشركة النور عملتها معاه هههههههههه


عاصي:هههههههههههههه ليه هو قاطع بقاله كتير ولا ايه


عدي:اه  بقاله حاولي ساعه مش عارف طول كده ليه النهارده 


واذا بهم يستمعو الي صيحات الشباب من الخارج


وصراخ يأتي من داخل البيت جرو خارج الوكاله وهم مفزوعين ورفعو رأسهم الي الاعلي لينصدمو من تلك النيران التي تخرج من شرفة غرفة بنات عمهم


عدي:ينهار اسود


عاصي:هات طفاية الحريق وحصلني بسرعه يا عدي صعد الدرج سريعا وليتقابل معهم علي الدرج


غمزه بصراخ شديد:ليا بنتي اللحق ليا يا عاصي


لم يلتفت اليهم لم ينتظر حتي يعرف اين هي صعد الي شقة عمه وبدءيكسر بابها  وانفتح الباب امامه


وجد كل شيء بها كما هو الا غرفتها المغلقه التي تصدح الادخنه من اسفل بابها


وسريعا ما زج الباب بقدمه ليجد النيران تأكل كل شيء بالغرفه الستائر السجاد  واحد الاسره الذي لم يتبقي منه شيء 


صرخ  بأسم معذبته باعلي صوته وهو يبحث عنها  بعينه.  

                                    

   لييييييييا 

   

وسط اللسنة النيران القويه التي تأكل كل ما تطوله رأها اخيرا


نائمه كالملاك في فراشها الذي كادت ان تصل اليه 


القي بجسده داخل الغرفه وهو يحاول ان يطفيء تلك النيران بيديه 


واخيرا حملها بين يديه واتجه بها خارج الغرفه  لتهمس  وهي  تسعل بشده


ليا:عاصي 


عاصي:  مش هسمحلك تروحي مني فاهمه يا ليا 


ليا ردي عليا سمعاني يا حبيبتي


لم تعطيه اي اجابه و وذهبت في اغماءه طويله


دلف عليه عدي وهويحمل بيده مطفئة الحرائق ومن خلفه الشباب وشرعو في اخماد تلك النيران بكل شجاعه


تركهم هو وخرج بها من الشقه بل من البيت كله  ومن خلفه والدته ووالدتها وجدتها 


ارقدها علي الاريكه الخلفيه وجلست بجانبها والدتها داخل السياره


وجلس علي مقعد الساءق  ولم ينتظر احد ساق بأقوي سرعه الي المستشفي 


غمزه وهي تصرخ بشده:ليا بنتي هي مبتردش عليا ليه يا عاصي


عاصي بخوف علي حبيبته:اهدي ياغمزه هتبقي كويسه اكيد الدخان هو اللي عمل فيها كده


غمزه:بنتي بتموت مني ليا هتموت يا عاصي


عاصي وهو يدق بيده علي جلة القياده: لاء ماتقوليش كده هتبقي كويسه ان شاء الله هتبقي كويسه


اوقف سيارته بأهمال امام المستشفي وحملها بسرعه بين يديه ودلف بها للداخل


واخذها منه الاطباء وقفت هي بعيد عنه تبكي ابنتها وتنتظر ان يأتي لهم احد يخبرهم عنها شيء 


اتجهه اليها وضمها الي صدره وهي تبكي بشده


غمزه:بنتي ليا 


عاصي: ماتخافيش يا غمزه ربنا مش هيضرنا فيها وهتخرج لينا دلوقتي


//////////////////////////الحمد لله  وسبحان الله ولا اله الا الله


حضرو بسيارتهم ليجدوهم يقفون جميعا بالاسفل وعدي يخرج هو والشباب من المنزل


انفزع عاصي من رؤيتهم هكذا وصاح:وقفين كده ليه  ايه اللي حصل


فضالي:النور كان قاطع والعيال ولعو شمعه وسبوها في اوضتهم النار مسكت في الاوضه


صرخ عاصي لعدم رؤيتها امامه بنتي ليا البت فين وغمزه فين 


بوده ببكاء:في المستشفي يا بابي اصل ليا كانت نايمه في الاوضه وعاصي طلعها وراحو المستشفي


جري الي سيارته وامسك حمزه زوجته  ووالدتها واتجهه بهم الي هو الاخر الي سيارته 


وصل الي المشفي وهو مرعوب ان يستمع الي خبر ما يحزنه عيناه تبحث عنهم في كل مكان الي ان راه امامه يقف يحتضن زوجته الباكيه ولا يبالي الم يده المحترقه 


عاصي:غمزه   ايه اللي حصل ليا فين


غمزه: عاصي ليا خدوها  مننا جوه ومافيش حد خرج طمنا عليها 


عاصي الصغير:ماتخفش يا عمي ليا مافيش فيها حاجه  هو بس  اختناق من الدخان


عاصي:وانت مش حاسس بأيدك دي   مافيش حد يشوفك هنا  


عاصي الصغير:اما نطمن عليها هي الاول


لم ينتظره  عاصي وظل يبحث عن طبيب ليراه وحضر به اليه 


الطبيب:اتفضل حضرتك معايا 


عاصي الصغير: لاء  مش هاروح في حته الا لما نطمن عليها الاول 


الطبيب اطمن حضرتك هي بس   بتاخد  جلسة تنفس وهتبقي كويسه


عاصي: روح معاه يا عاصي واطمن انشاء الله هتقوم بالسلامه


اومئي له برأسه والتفت للطبيب وذهب معه

لطيب له جراح ذراعه  ويربطه له 


ثم عاد اليهم  ليطمئن علي معذبته ليري الجميع قد حضرو 


وافاقت هي ووقف هو بجانب الباب وجرت والدته اليه


غزل: يا حبيبي يا عاصي  حصل ايه لأيدك


التفتت برأسها اليه لتري ذراعه الملفوف بالضمادت الطبيه فاسترسلت الدموع دون ان تشعر 


عاصي الصغير وهو ينظر لها: متخافيش يا ماما انا كويس


ليهتف عدي:لولا عاصي كان زمانك بقيتي في خبر كان يا بنت الايه انتي انكتبلك عمر جديد علي ايده 


حمزه:عاصي طول عمره جدع بس هو اللي مش بيحب يبين الا في وقت الشده


عاصي:هو هيطلع لمين ياعني ده ابن حمزه وعاصي فضالي مش كده يا واد ولا ايه 


التفتو جميعا اليه ليجدوه قد رحل من امامهم 


//////////////////////////بقلمي /كنزي حمزه( مياده


مرت الايام وهدأت الاجواء بعد ان خرجت ليا من المشفي واستعادت كامل صحتها


ولكنه ظل يتجنبها ولم يتكلم معاها لم يتقابل حتي معها   

كانت تجلس بجانب اختها في غرفتهم 


  بعد ان جددها لهم ابيها  وتيا تتحدث مع زوجها عبر الهاتف


زين: يعني هي بقت كويسه دلوقتي


تيا: ايوه الحمد لله  بقت كويسه جدا 


زين:قولتيلي بقي مين ال لي ولعت الشمعه دي


تيا:خلاص بقي يازين هو انا يعني كنت اعرف ان كل ده هيحصل 


زين: ما هو ياحبيبتي حاجه بسيطه اها لكن شوفتي اتسببت في مصيبه اذاي 


تيا :الحمد لله انها جات علي قد كده وعاصي مش  حصله حاجه 


انا بس اللي مزعلني ان ليا مش بقت تتكلم  ذي الاول


زين: هما لسه مش اتصالحو


تيا:لاء لسه يا زين هو اصلا بقي يأما في الكليه يأما بيتأخر باليل 


زين: معلش يا حبيبتي بكره يتصالحو تاني المهم انتي وحشتيني اوي


تيا:وانت كمان وحشتني اوي اوي هاتيجي امتي بقي


زين:هانت ياروحي كلها عشرتيام واجي


تيا:تجيلي بالسلامه حبيبي


////////////////////////// 


حضر اليوم باكر من عمل دلف اليهم وهومرهق الجسد جدا ليراهم جميعا جالسون الا معذبته 


التي فضل ان يبتعد عنها حتي لا تدرك   انه بفعلته هذه  كان يطلب  منها الصلح


ولكن اين هي لماذا الجميع موجود الا هي


عاصي:سلامو عليكو 


غمزه:  وعليك السلام يا حبيبي 


غزل: مالك يا عاصي    انت تعبان ولا ايه


عاصي:اه النهارده تعبت اوي في الشغل يا ماما وعايز انام


روقيه: طب كل الاول وبعدين ادخل. ارتاح


عاصي :ماشي بس بسرعه بقي انا هدخل اغير هدومي وانتو الحقوني بلأكل


غزل:حاضر يا حبيبي ادخل انت وانا هاحضر ليك الأكل بسرعه


عاصي: وانتي بقي يا كلبوظتي تعالي  معايا عشان وحشتيني


طمطم:وانت كمان فين السيكولاته بتاعتي


عاصي وهو يحملها ويدلف بها الي غرفته :اتفضلي يا ستي انما قوليلي انا شايفكو كلكو قاعدين


وتيا قاعده  بتذاكر علي السفره لوحدها وليا يعني مش معاها


طمطم:ليا راحت عند مي تقعد معاها من بدلي 


عاصي: راحت عند مي من بدري طيب يا طمطم روحي شوفي ماما خلصت الاكل ولا لسه


طمطم: حاضل ياعاثي وجرت من امامه لتدلف اليه والدته 


وتزج امامها عربةالطعام  الصغيره له وقف امامها وامسك من يدها  تلك العربه وجلس علي الفراش ليأكل


عاصي :تعالي كلي معايا يا ماما


غزل:لاء انا كلت يا حبيبي كل انت بالهنا والشفا بس كنت عايزه اسألك علي حاجه ممكن


عاصي: اه طبعا اتفضلي يا حبيبتي 


غمزه:انت هتفضل لحد امتي  زعلان انت وليا يا عاصي


عاصي:ماما ممكن ماتفتحيش معايا الكلام في الموضوع ده


غمزه: عشان خاطري يا عاصي البنت حالتها النفسيه بقت وحشه اوي 


ده حتي باباها النهارده هواللي اتصل بيها  وقالها سيبي المذاكره وروحي اقعدي مع مي


عشان يخرجها من اللي هي فيه ده


عاصي:يعني انتو قولتولي ابعد ولما بعدت راجعين تقولو نفسيه وزفت


وانا يا ماما محدش بيحس بيا ليه


غزل:ياحبيبي انا قصدي


عاصي:خلاص يا ماما والنبي سيبني انام انا جاي تعبان من الشغل وعايز ارتاح بقي


غزل: طيب متزعلش يا حبيبي وكمل اكلك عشان خاطري 


عاصي: خلاص يا ماما انا شبعت

////////////////////////////////////////


كان يجلس داخل الوكاله يتحدث اليها بعد ان سمح له والدها بحديثه معها عبر الهاتف


عدي:ايوه مش فاهم بردو يعني ايه مش بتحبي تزاكري الكيميا وناويه تشيليها دي


دانا:معرفش يا عدي بصراحه بقي مش بفهم الكيميا دي ودمها تقيل علي قلبي


عدي: طب بدل ما تقولي كده ماتحاولي تفتحي الكتاب واحده واحده وانتي هاتلقيها سهله 


دانا: ماهو بابي جابلي  مدرس وبيديني درس بس بردو انامش بفهم منه حاجه


عدي:طب بصي ايه رأيك اجيلك انا اذاكرها ليكي والله هاتلاقيها سهله مش صعبه


دانا بفرحه: بجد يا عدي  موافقه ااقصدي يعني اجرب الله ايه الصوت العالي ده


عدي اقفلي يا دانا دلوقتي وهاكلمك تاني


اغلق معها الهاتف حين استمع صوت ابنة اخيه وهي تقف امام الوكاله تصيح في هؤلاء الشباب اللذين ظلو يلقو علي مسامعها الفاظا بزيئه وكلمات لم تسمعها من قبل


ليا: بتقول لمين الكلام ال..........  ده يا صايع منك له انت مش عارف انا  بنت مين ولا ايه


ماندو:ايه ده انتي بتعرفي تكلمي اهو اومال ساكته ليه من الصبح


حماده:بس تصدق ياض ده حتي صوتها حلو 


عدي:في ايه مالكم بيها عايزين منها ايه


ماندو:انت تعرفها يا عدي طب ماتظبطنا معاها


عدي :احترم نفسك يا صايع منك له وانتي اطلعي علي فوق يلا


حماده :تطلع فين خدي بس اما اقولك كاد ان يمسك رسغها الا انه تلقي لكمه قويه في وجهه


عدي:اطلعي فوق  بقولك يلا


ليا :عدي تعالي اطلع معايا وملاكش دعوه بيهم


ماندو:انت بتمد ايدك علي مين ياض انت دانت عايل طري ملاكش فيها 


واذا به يرد له اللكمه في وجهه وبدؤو الشجار سويا


جرت هي الي الاعلي وهي تصرخ لهم وتصيح


ليا :يامامي الحقوني اتصلي بي بابي بسرعه


قابلتها اختها بسرعه وسألتها 


تيا:في ايه مالك يا ليا بتصرخي كده ليه


ليا:الحقو عدي بيتخانق في الشارع


استيقظ من نومه بعد ان استمع لصراخها وجلس علي الفراش يستمع ما تقوله


غمزه:عدي بيتخانق ليه ياليا انطقي


ليا :كان في ولدين ماشين ورايا من اخر الشارع لحد هنا وعدي شافهم 


وقالي اطلعي فوق بس في واحد حيوان منهم حاول يشدني من ايدي وعدي ضربه


انتفض من مجلسه اثر سماع تلك الكلمه وخرج من الغرفه مندفع واتجه بغضب نحو الجدار المعلق عليه سيف عمه الكبير 


امسكته روقيه لتجذب منه هذا السيف وصاحت رايح فين سيب البتاع اللي فايدك ده


عاصي وهو يلتفت اليها:ليه هي الجامليه نسيت مين هما ولاد الحج فضالي ولا ايه واذا به يجذب يده من يدها ويتجه للأسفل



رواية العاصي/2


((مغامرات أبناء العاصي))


البارت الخامس والثلاثون


جذب يده من بين يديها ليتجه الي الاسفل


ولكنه مجبورا حين تشبثت به تلك التي لا تجلب له دائما الا المشاكل


لياوهي تقف امامه عشان خاطري والنبي يا عاصي لو بتحبني بجد سيب البتاع ده والنبي


احبك اتسأليني

                    وانا من يتنفس هوكي

احبك اتمزحين

                  وانا عاشق التراب التي تخطو عليه قدماكي


امسك رسغها بغضب وصاح فيها:مين الواد اللي كان عايز يمسك ايدك ده 


ارتعبت من منظره ورجعت للخلف ورأي خوفها مره ثانيه في عينيه


تدخلت والدته وهتفت:يا بني حرام عليك انت عايز تعمل فيا ايه بس عشان خاطر ربنا سيب السيف يا عاصي


عاصي بغضب:ادخلو جوه كلكم مش عايز حد  يخرج وريا يلا


ولكنها ابت ان تستمع له وجرت من خلفه مره ثانيه عندما ترجل علي الدرج


ليا:لا ء مش هاسيبك تنزل كده والنبي يا عاصي استني


زجها داخل المنزل وهو يغلق بابه  عليها: ادخلي جوه يا بت 


والتفت ليري تجمع الشباب وعدي يقف في الوسط يردهم عنه ويلكمهم بكل شجاعه 

رفع ذالك السيف في يده واتجه به الي المعركه


عاصي:جري ايه حته و...........  نستو نفسكو ولا ايه جين تصيعو علي مين يا شوية............... 


الراجل فيكو يوريني نفسه


ماندو وهو يمسك بيده سكين صغير(مطوه):لاء وانت راجل اويياض تعالي وريني نفسك


عاصي وهو يهجم عليه كااليث:عيلة الحج فضالي ماجبتش غير رجاله يا روح.......... 


بدؤو الشجار سويا وانضم اليهم اصدقاء هم كما شباب لا يعرفهم يساندون الاخرين


امسكت غمزه الهاتف وطلبت زوجها عندما رأت هذا التجمهر 


وفعلت غزل مثلها وهي تبكي بشده


ومنعو الفتيات  الجد من النزول خوفا عليه من هؤلاء الشباب المتهورين ووقفت روقيه تهتف بأسمهم وهي 


تصيح:استر يا رب اكيد واحد منهم يتعور


غمزه بصراخ:الحقنا ياعاصي  العيال هايضيعو


عاصي :  في ايه تاني حرام عليكو هو انتو مبتطلوش مشاكل


غمزه:مش وقته دلوقتي عاصي وعدي بيتخانقو في الشارع وعاصي خد السيف بتاعك


عاصي وهو يقود سيارته بسرعه: اقفلي انا قربت اوصل واغلق الهاتف معها


ألتفت  الي اختها وجدتها تهاتف زوجها وهي تبكي


غزل:الحقني يا حمزه الواد هيموت في الشارع


حمزه:واد مين في ايه يا غزل


غزل:عاصي وعدي بيتخانقو في الشارع بالسلاح


حمزه:بيتخانقو ليه ومع مين


غزل: هو ده وقته تعالي بسرعه 


حمزه: خلاص اقفلي انا علي اول الشارع


/////////////////////اللهم اني اعوذ بك من عين حاقده  حاسده 

اشتعلت تلك المشاجره اكثر وازداد عدد الشباب ووقف عدي في ظهر عاصي  يشدون من جأش بعضهم


وفجأه وجدهم احضرو هذا الكلب الذي ابتعوه منه


ولكنه اصبح اشرس عينه حمراء كالجمر يهجم علي اي احد بمجرد ان رياه امامه


وذا بالكلب يهجم علي عدي  ويرفع حماده سكين كبير ليضرب عاصي به


وتصدي تلك الضربه بسيف عمه ويركله بقدمه في صدره ويرفع ده حتي   يضربه بالسيف 


ولكن يد عمه كانت اسرع حين امسكه وابعده عنه واسقط حمزه ذلك الكلب صريعا بطلقه من مسدسه 


حين كان  يقاتل عدي الذي وقف مندهش  امام جثة هذا الكلب المسكين


بدؤو الشباب يهربون من امامهم  فقد زادت قوتهم اضعاف الان وحضر والدان هذان الشبان واوقف عاصي ابن اخيه امامه واخذ منه سلاحه الخاص جدا 


عاصي:براحه كده فهمني ايه اللي حصل


عاصي الصغير بأنفعال:سيبني يا عمي ايه هما ولاد ال............. مفكرينا..........     عشان يعكسوا حريمنا ولا ايه


والد ماندو :عاجبك قلة القيمه دي يا بشمهندس ينفع كده


عدي بغضب:اه ينفع واكتر من كده كمان عشان شويه........... زي دول يتهجمو علي بنت اخويا ولما اجي اوقفهم عند حدهم يحولو يمدو ايديهم عليها يبقي اللي ذيهم موتهم راحه


جحظت عين حمزه حين استمع هذا الكلام وترك عدي من بين يده


وربط عاصي علي كتف قرينه الصغير وهو يقول:خد حقك بأيدك ولاانت مش قدها ياض


ليهجم كل منهم علي واحد من الاخرين ويبدؤو التعامل معهم ابرحهوم ضربابيديهم فقط


وتركهم وجلس هو اخيه امام الوكاله 


ليصيح والد حماده :مش اصول دي جدعان بقي احنا جايين نفضها 


تقومو انتو تسخنو العيال تاني علي بعض


حمزه: وهي الاصول انكو تسيبوهم يعاكسو بنات الناس كده


والد ماندو: ياجدعان متكبرهاش بقي العيال هيقطعو بعض ويمين الله اضربهم الاربعه بالنار واخلص


وقف امامه بكل شموخ وغضب واذا به يشلح چاكت حلته من عليه ويمسكه من جلبابه وهويصيح فيه


عاصي:راجل اعملها وطلع سلاحك من جيبك وريني هاتعمل ايه لأبن اخويا واخويا الصغير


يامنطقه ........... ايييييه الظاهر انكو نسيتو مين هو العاصي فضالي و نسيتو ان الحته دي ليها كبير واحد بس هترجعونا لأيام الشقاوه تاني ياولاد......... 


وقف حمزه امام اخيه ليحول بينهم 


حمزه:خلاص بقي ياعاصي سيبه


واخيرا ما ظهر الجد امامهم وصاح في الجميع


فضال:كفايه يا واد انت وهو ايه اللي انتو بتعملوه ده


عاصي فوضلي اللي الخناقه دي دلوقتي حالا


توقف الجميع عن الشجار احتراما لكلامه وهدأت الامور

وامسك كل من والد ماندو وحماده ابنأهم وهمو بالذهاب واذا به يهتف

فضالي: محدش هايمشي من هنا واللي ليه حق هيتردله


واخيرا ما تم عمل جلسة صلح وجلس الجميع امام الجد بكل احترام الا ذالك الثائر العاصي الذي ابي ان يتصالح

وصعد سريعا الي الاعلي ودلف الي غرفته تحت  شباكه يستمع لما يحدث بالاسفل


كل هذا كان تحت نظراتهم ولكن لا تجرؤ واحده منهم ان تحدثه وهو علي حالته هذه


وبالاسفل كان يدور الحديث بينهم  هكذا


فضالي: انا عايز اعرف اللي حصل بهدوء واللي هيعلي صوت يعتبر نفسه مرود من القعده مفهوم


والد حماده:يا عم الحج انت مقامك كبير عند الحته كلها وكلنا بنحترمك وبنعملك حساب


حمزه:حساب مين يا ابو حساب هو ابنك عمل حساب لحد


حماده: بقولك ايه ياعم انت ملاكش دعوه بيا انا اصلا ماكنتش اعرف انها بنتكو اه


فضالي:اتكلم بأدب ياض انت يأما تقوم من القاعده خالص انت فاهم لينغذه والده


والد حماده: اسكت يابن ال.......  ديما جايبلنا الكلام والمشاكل والله ياعم الحج كل يوم جايبلي مشكله شكل

عاصي: مانت لوكنت رابيته ماكنش عمل كده  الحته


دي طول عمر رجلتها بيحافظو علي حريمها سواء يعرفوهم او لاء


عمرنا ما رفعنا عنينا علي واحده ولا قولنا لوحده كلمه مش كويسه


والد ماندو: طب هما غلطوواللي عملو ابن اخوك ده صح  دا كان هيموت الواد


واخيرا مانطقها الاخر لتصل الي اذن الجميع واذنه هو الاخر وهو يجلس باﻻعلي


عاصي:نعم كنت عايزه يعمل ايه يعني واللي اتعاكست دي بنت عمه وخطيبته وده واحد طول عمره عندو نخوه  مش زي شباب اليومين دول

///////////////////////////////الله لا اله الا هو الحي القيوم


انتفض من مجلسه  اثر سماعه تلك الكلمه ليراها تقف امامه  وهي دامعة العينين


عاصي وهو ينظر لها بحيره: انتي بتعيطي ليه دلوقتي

ليا: عشان كل شويه اوقعك في مشكله   


عاصي :ولا سمعتي ابوكي قال ايه دلوقتي ومش عايزه

صمتت واحنت رأسها للأسفل وهي تهز رأسها بالنفي


اقترب هو منها ببطيء غيرمتفهم عليها


عاصي: لاء مسمعتيش ابوكي ولا لاء لسه رافضني يا ليا


ليا بهدوء: لاء سمعته ومش رافضاك  انا اصلا كنت عايزه واحد زي بابي في كل حاجه وانت بصراحه 


مافيش حاجه في طبع بابي الا وأخدتها منه يا عاصي


عاصي:في حاجه واحده بس انا اتعديت ابوكي فيها يا ليا عارفه هي ايه


ليا: ايه هي يا عاصي


عاصي:اني بحبك اوي يا ليا بحبك اكتر من اي حد 


ليا:انا كمان بحبك بس غصب عني  كنت خايفه منك اوي يا عاصي


عاصي: انتي متعرفيش الفتره دي عدت عليا  اذاي


معرفش بعدي عنك ده كان من كتر خوفي عليكي ولا زعلي منك وخصوصا بعد  ما رجعتيلي هدية عيد ميلادك


ليا:كنت زعلانه منك اوي بس بعد الحريقه كنت عايزه اجي اقولك انا اسفه  انا اصلا ماينفعش اامن لحد غيرك 


بس انت   بقي كنت بتتعمد تبعد عني


جلس علي الاريكه واجلسها بجانبه 


عاصي:خلاص مافيش بعد تاني انتي بقيتي بتاعتي غصب عن اي حد سامعه يا ليا ابوكي قالها قدام الناس كلها انتي  بقيتي خطيبتي


اومئت له برأسها وهي تبتسم له بحب


ليتفاجؤو بدفعة الباب وتوؤمها وهي تسقط عل الارض وابيها وهو يدفع والدته ووالدتها للداخل ليصيح الصغير


بوده:بوم علي الكسفه ياتيا ههههههههههه


تيا وهي تقف بخجل: اااااااااه كده بردو يا بابي هههههه خلاص يا جماعه اتصالحو


حمزه:اخيرا ههههههه ياأخي لقد هرمنا علي فكره كانو واقفين يتصنتو عليكو


عاصي الكبير:ماشي يا عاصي  كتب كتابك علي البت دي بعد امتحانتكو 


الجميع بفرحه:هيهههههههههه مبروك ليكمل هو واللي هيشيل فيكو ماده ولامثلا تجيبي مجموع مايعجبنيش تعتبرو كلامي ملغي مفهوم

أومئو له برأسهم وهم يبتسمون لبعضهم


ليستمعو الي صياح الجد وهو يوبخ  ابنه الصغير  


فضالي:عجبك اللي كان هيحصل فيك النهارده مش الكلب  اللي اخوك قتله ده  كنت انت اللي مربيه بردو


عدي:يا بابا الكلب كان كويس لما اشتروه مني انا معرفش ولاد ال........  عملو فيه ايه


فضالي:هي كلمه واحده مشروالزفت بتاعك ده تلغيه والكلاب اللي عندك تروح الڤيلا للحراسه وبس انت فاهم


روقيه:براحه بس يا عبد الرحمن انت عارف ان عدي بيحب يربيهم


فضالي:اسكتي خالص انا مش هاتفرج عليه وانا بشوف كلب من الةلاب اللي بيربيها دي وهو بيهجم عليه تاني 


 اللي قولته هايتنفذ كلامي مفهوم يا عدي ولا لاء


جلس علي الاريكه بغضب لم يد له كلمه فهو تعود دائما ان يطيعه

عدي:حاضر يا بابا انا هاعملك اللي انت عايزه

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول1 من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااااا


مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع