رواية مزرعة الريان الفصل العاشر والحادي عشر بقلم خلود عبيد
رواية مزرعة الريان الفصل العاشر والحادي عشر بقلم خلود عبيد
مزرعة الريان بقلم خلود عبيد
(الفصل العاشر)
" تحدى"
( التحدى هو ان تحقق ما لا يستطيع احد ان يحققه ، يكون خلفه مجازفة تعكس الاصرار والعزيمة ، ان تصنع ما يعجز عنه الاخرين )
**لم تعرف منذ ان دخلت حجرة المكتب وهى مخفضة رئسها الى الاسفل ، لم ترفعها حتى!، تشعر بيه وهو يتفحصها وينظر لها ،لكن هناك خوف بداخلها يمنعها من مواجهته والنظر فى وجهه
*لينظر هو لها وبعينه نوع من التسليه ،وهو يرى الخوف مزروع بها غير قادرة على رفع رئسها له
ليشعل سيجاره الفخم ويعيد النظر لها مره اخرى
أزيد بغرور وثقة = انتىِ البنت البعتها مستشفى "فياض "
لتتغاظ من داخلها على كلمة "البنت " اهى طفلة امامه ، لم ترد ولكن اشارت برئسها للأسفل تأكيداً لكلامه
ليزيد ذلك من غروره= لازم تبقى عارفة أنك هنا ممرضة ومرفقة كمان يعنى "هلال " من مسؤاليتك فى كل كافة شئ لغايه معاد العمليه ،اظن ده الاتفاق والعقد التوقع
لتقول بصوت مرتعش رحيل= تمام يا افندم
=وظيفتك هنا محدوده وهى المحافظة على صحة "هلال" ، غير كده مرفوض ، القصر ده له اسرار والبيحصل جواه حتى دبه النملة بره حيطان القصر ميعرفهوش مفهوم
لتهزر رئسها بالايماء على الموافقه
=اى حد يخرج عن قوانين القصر بيتعاقب وعقابه عسير معايا مابرحمش حد
*لترتعش بداخلها وهى تتذكر ضربه لطفل ،مجرد طفل!
=انتىٍ هتبقى تحت أشراف دادة "خيرية" كبيرة الخدم هنا ،المسؤاله عن كل شخص فى القصر ، تسمعى كلامها وتمشى على تعلمتها مش عايز اى غلطة
**اخذت "رحيل" تتزمر وتتضايق منه ، لهجة تهديد مرة! ولهجة توعيد مرة !، كأنه يسن اسنانه ليهجم عليها على اول خفوه او زلة
أزيد منهئ كلامه =ملكيش علاقة بأى حد فى القصر ، هى "هلال " وبس (حرص منه على تأديه دور المرافقه والمربيه والممرضه لهلال ولا يشغلها شئ أخر ) مفهوم
*لترفع رئسها تعبيراً منها أنها لا تخافه ، وليتها لم تفعل !!
**لتجد امامها شخص فى ملامحه الحادة ،لا تعرف اتنظر له بعين الشفقة على وضعه "كمقعد" ، ام بعين الحقد والكراهيه على أنه "قاسى ومستبد"
*كانت ملامحه الحادة غريبه عليها حيث يمتلك بشرة برنزيه اللون وشعره المموج شديد الاسمرار بتناقض مع لون عينه الفضى الواضح الان لونه عن أمس ، يشعرها بحالة من الفزع يشبه فى ملامحة وشخصيته كأنه احد ملوك اليونان القدماء ،او عظماء الرومان السابقين
*بعد أن تفحصت ملامحه بسرعة حتى لا ينتبه عليها ويعتبرها "وقاحة " منها ، أنها بلا خجل
لتسقط عينها على سطح مكتبه لما لاحظته ، أن حقيبه اليد خاصتها مفتوحه وعلى ما يبدو ان احدهم عبث بما داخلها ، ليشتعل الخناق داخلها الى أعلى درجة
*لتسرع نحوه غير مكترثه بأى شئ وتجد اوراقها منثوره على المكتب ،لتأخذها من أمامه بسرعةغاضبة
رحيل بغضب= أزاى تسمح لنفسك تفتش شنطتى!!
ليرد أزيد بغضب من صوتها العالى = أسمح لنفسى اعرف مين دخل ارض الريان ؟، وأتأكد من هوايته
رحيل= ليه ؟ فاكر نفسك رئيس جمهورية البلد ،عشان تفتش الدخل والخرج؟
ليعود بسرعة إلى بروده أزيد = نعم أنا هنا رئيس المملكة مش جمهوريه !!، أرض الريان كلها بلا استثناء ملكى! ضيفى ده لمعلوماتك ومفيش نملة إلا وأعرف ريحه فين وجايه منين
لتشد رحيل بأسنانها لم يخرجها أحد الى حد الغضب هكذا من سنوات إلا هذا الشخص القابع امامها
*لتشيح بنظرها عنه وتتفحص حقيبتها ،وتجد ان هاتفها المحمول مفقود !
رحيل بلهجة كاتمه للغضب المكبوت بداخلها = فين الموبايل ؟؟
لينظر لها بتسليه ويأخذه من درج المكتب أزيد = اتفضلى ،بس فاصل شحن على فكرة
لتضرب بها الصواعق أمها اكدت عليها أن تتصل بمجرد وصولها ؟ لكنها لم تتصل بسبب ما حدث وأغمائها ، لابد ان امها الآن قلقة جداً عليها
رحيل بسرعة = طيب لو سمحت ممكن موبايلك ؟
تعجب أزيد من اسلوبها المتأرجح من الغضب الى الهدوء والاستاذان أيضاً
ليرفع هاتفه ويعطيه لها
لتأخذه بسرعة وتتصل بأمها غير مهتمه بوجد "ازيد " امامها !
**ليشاهدها" أزيد" هو يرى كأنها طالبه فى الصف تأخرت عن الموعد المحدد خائفة من عقاب والدها ، كانت تقضم فى اصابع يدها بفمها وهى تنتظر الجهة الاخرى ان ترد
رحيل = الو يا ماما انا رحيل
=.....
لتكمش ملامح وجه رحيل من صراخ امها عليها= اه كويسة
=.....
رحيل مخلفه اصبع خلف اصبع بيدهايدل على الكذب= اصلى وصلت تعبانه ونمت على طول
شعر ازيد عندما رائها هكذا برغبه كبيره فى الضحك وأنها طفلة
لينكمش وجه رحيل مرة اخرى من توبيخ امها واستهتارها بعدم الاتصال
رحيل= اسفة يا ماما والله ، الموبايل فاصل كمان
=....
لترفع رحيل نظرها الى أزيد = تليفون ولى امر المريضة يا ماما ،حاضر حاضر
=....
رحيل بتنهد = رحيم عامل ايه ؟
=......
رحيل = طيب يا أمى مع السلامة ، اول ما اشحن الموبايل هتصل بيكى تانى ،ماشى،
حاضر
لتنهى المكالمة وتعطى أزيد هاتفه
رحيل = شكراً ، دلوقتى هروح فين ؟
لينادى أزيد على رواحة ويعطيها تعليمات أن تأخذ الدكتورة الى غرفتها المجاورة لحجرة "هلال" التى تكون فى الجهة الشرقيه من الدور الاول ، على عكس حجرته هو فى الجهة المقابله لها
***************************************
**تعرفت رحيل على بعض العاملات فى القصر ،كم تلقت التودد من "رواحة " كبنت رقيقة وبسيطة وجميلة الخلق والاخلاق ورغم صغر سنها 18( سنه )الا انها مطلعه كثيراً ومتفتحة بأموراً كثيرة
والدادة" خيرية" كبيرة الخدم والمشرفة عليهم ،عرفت أنها هى مربيه "ازيد"فى صغره وذات مقام كبير لديه ،اخذت منها التعليمات وتوجهات يجب أن تمشى عليها
ولكن أكثر ما تعجبته منه رحيل ، هو فى حال خروجها خارج القصر ، لا يجب ان تصرح أنها ممرضة لهلال والاخص ألا تلفظ ان "هلال" بنت
ولكن عرفت من رواحة فيما بعد أن الجميع يعتقد ان هلال هو ولد، ولانها هى وريث العائلة فذالك خير لها حتى لا تكون مطمع للاخرين وعرضه للخطر
لم تهتم بالموضوع اكثر من انها تعجبت منه
** الفتاة التى تدعى "نعمة " كانت تنظر لها بنظر ضيق ولم تشعر ناحيتها الا أنها تكره وجودها فى القصر ، ونظرات تفحص كأنها تقلل منها
**لم تهتم رحيل بأحد بقدر ما اهتمت بالطفلة الصغيرة ، لا تعرف متى احبتها وتوغلت داخل اعماق قلبها ؟ وكم لوعت الالم شعرت عندما امسكت تقريرها الطبيه ومعرفه حالتها بالتفصيل ؟ شعرت كأنها طفلتها ! بحزن وألم الام على طفلها .
** عندما تدخلت الغرفة المخصصة لها ، كانت تنظر لها بدهشه وانبهار فكانت الغرفة بمساحة منزلها كله ، كأنها جناح فاخر بفندق خمس نجوم
**عندما توقف تفكير "رحيل " ، وهى تحاول طول اليوم أن تلهئ نفسها عن سؤال مهم بداخلها وتتهرب منه ، ولكن كم تثيرها نفسها على إلحاح السؤال ؟
وهو إين راته سابقاً؟ انها تجزم بكل ذرة عقل تملكها أنها رأت "ازيد " سابقا ، ولكن بغير هيئة وهو كامل بطوله وليس مقعد على الكرسى لكن اين ومتى لا تتذكر ؟ ، والاهم لا يمكن ان يكون مريض قد مر عليها من قبل ؟لانها متأكدة انه راته واقفأ وتحدثة معه
لكن لا تتذكر متى وإين وكيف ؟ ، أيمكن أن يهيئ ويصنع لها عقلها الباطن شئ كهذا للتتوهم!!
لا تعرف وتشعر بحيرة شديدة
*******************************************************************
تجلس على مكتبها ،و هى ترتب أفكارها وتصنع خططها لتضعه فى شباكها مرة أخرى
ويدخل عليها شخص ويجلس أمامها
-حضرتك طلبتينى يا ستنا
ليلة وهى تنفخ بسجارها = ايوه ، عايزاك فى موضوع مهم
-تأمرينى وانا انفذ
ليلة= عايزة تجبلى كل المعلومات الخاصة ب "ازيد الريان "
لينتفض الرجل= اازيد الريان!! ،ده شيطان السوق دلوقتى ، محدش يعرف أرضيه ولا يقدر يوصله
ليلة = يعنى اعرف انك مش قد اللعبة الجاية
ليتنحنح الرجل= لا يا ستنا ما قصدش ، انا اقصد انه صعب شوية ، بس يحصل كل أوامرك مجابه ، بس اعذرينى ايه العبارة
ليلة= تعرف سراج غراب؟
-إلا اعرفه سمعته زى الرصاصه فى السوق
ليلة= اهو سراج ده فتح لينا طاقة القدر ، وهو عدو "ازيد" وقال عدو عدوى صديقى
-رجل بيفهم بس أحنا دورنا ايه من ده كله
ليلة= عايزاك تحط "ازيد" و"سراج " تحت عنيك ، الضربة بتيجى من الصديق قبل الغريب
اذا عمل اتفاق لازم ،نأمن منه ليغدر بينا
ليلة = عايزة كل المعلومات عن حياة "ازيد" من سبع سنين لغاية دلوقتى
ليسألها بأستغراب= ليه من سبع سنين بالخصوص ؟!!
لتسرح ليلة =لإن قبل كده ،أعرف كل شى عنه ، غاب عن عينى من سبع سنين
**لتتوه ليلة فى ذكريات من عشر سنوات مضت
Flash bake
=you do not see
=sorry
ليلة بنرفزة = أعمل ايه بسورى بتاعتك دى ، واحد غبى ومتخلف
لينظر لها بتفحص= على فكرة انا اعتذرت وقلت أسف ، وعشان الغلط منى انا ممكن اعوض عن ثمن الملابس التبهدلت من القهوة
لتصدم ليلة وتتفاجئ منه لم تتوقع ان يكون شخص عربي وقد فهم كل الشتائم التى قذفتها بيه من قليل
لتشعر بالخجل والانحراج ليلة = لا مش مهم ، اظن مش محتاجة فلوس حد ، اكيد متعرفش انا مين (غرور النفس !)
- مممكن أتشرف واعرف مين حضرتكٍ
ليلة بغرور= ليلة عثمان صاحب أكبر مصانع التعذية فى الشرق الاوسط
وتتفحص الرجل الذى امامها ، وبوضوح من ماركات ملابسه وحذائه وهاتفه عرفت أنه لابد أن يكون من الطبقات العاليه
فهى خبيرة بالماركات العالمية وأمر الازياء
**أعجب بيها لتماسكها ومحاول استعادة الثقة بنفسها سريعأً
ليرفع يده لمصافحتها = أزيد ازيد جهم الريان
ليلة مفكرة =الريان!! ، مجموعة شركات الريان !!
**ومن هنا بدأت قصة ليلة وأزيد هناك فى بلاد أوربا وبالاخص فى اليونان فى بلاد الحب الافلانطونى
كم شعرت ليلة أنها أكتسب الغنيمة الضخمة ، وان زميلاتها بالجامعة يحسدونها على حبيبها الوسيم الغنى المميز
وأجمل يوم تتذكرة وهى تسير مع أزيد ممسكين أيد بعضهم البعض ، بعد سنتين من تطور علاقتهم وارتباطهم الغير رسمى( ارتباط عاطفى)
كان الجو برد والشوارع خاليه ويوجد نسمات من رذاذ ندى المطر يملئ المكان ، والشوارع بإيضاءه جميلة خضراء وحمراء وصفراء هادئة شاعريه
ازيد مبتسم وسعيد= تحبى اشيلك ؟
لتضحك ليلة بطفولة ورقه =تقدر !!
ازيد بتسليه= إلا اقدر تجربى ؟!
ليلة بفرح وسعادة لا متناهيه = اممممم
ليحملها ازيد على ظهر وتطوق هى بذراعيها حول عنقه
ويسير بها قليل
ليسألها ازيد = مبسوطة ؟
لتهز ليلة رئسها = جداً جدا
ليجرى بها "ازيد " ويدوربها وبأعلى صوته = بااااااحببببببك
لتضحك ليلة لجنونه = نزالى نزالى هقع
لينزلها "ازيد " هو سعيد وينهج من فرط سعادته ، ويجعلها امامه وينظر فى عينها التى أسقطته فى حبها من لمعة بريقهما
أزيد هامساً= بحبك ، تتجوزينى
لتفتح ليلة عينها على وسعهما وبفرح تهز رئسها بالموافقه = اه موافقة (وتحضنه )
Bake
لتفيق من ماضى حالم تهدم بيدها ، بأنانيه وجشع نفسها ، وغرور وتكبر شأنها ان تقبل برجل اصبح قعيد على كرسى ،ونسيت أنها هى من كانت السبب !!
ليلة= عايزة المعلومات تكون جاهزة فى ظرف اسبوع يا فتوح
فتوح= من عنيا يا ستنا ، بالاذن انا
ليلة = فتوح!! ، الشغل الجاى مختلف تماماً عن شغلنا السابق ده محتاج براحة وعلى رواقه فاهم يا فتوح
فتوح = فاهم علم وينفذ
**************************************************************
فى الليل قد اصاب رحيل الارق ولم تسطيع النوم حتى سمعت صوت بكاء سيدة بالخارج ،
لتخرج وتجد السيدة تبكى بشدة ،ممسكة برواحة وتتوسل لها
ولم يكن فى يد رواحة إلا ان تنظر لها بعطف وشفقه ولكن عاجزة عن مساعدتها
رواحة = ما اقدرش يا خضرة ما اقدرش
خضرةببكاء = ارجوكٍ انشالة يخاليكى روحيله جابر مش هيطلع عليه الشمس ،بينزف من كل حته ،ومفيش حد راضى يساعده ،ارجوكى روحى اطلبى منه خليه يسامحه
لتقترب منهم رحيل ،وتسأل على ما يحدث
رحيل = فى ايه ؟ ايه البيحصل؟
لتفزع رواحة= دى دى خضرة عايزة تستسمح ازيد بيه يسمح ان جوزها يتعالج
رحيل بأستغراب = طب وازيد بيه يرفض ليه؟
رواحة = جوزها خاين خان أزيد بيه ، وازيد بيه عاقبه ومنع أى حد من أهل البلد انه يداويه او يعالجه هيعاقبه هو كمان
لتجرى خضرة نحو رحيل وتمسك بيدها وتقبلها = أحب على يدك يا ست هانم ، جوزى بيموت ،هبقى أرملة ووالدى هيبقى يتيم ، ابوس يدك خلى أزيد بيه يشوف حد يعالجه
لتبعد رحيل يدها بسرعة وتجلس على الارض الى جانب خضرة
رواحة= مش هيرضى يا خضرة بتتعبى نفسك على فاضى ، انت عارف عقاب الخاين الموت
وازيد بيه ما قتلهوش ،عاقبه بس
لتبكى خضرة بشدة وتولول بصمت = يا مرك يا خضرة يا مرااارك الطافح يا خضرة
لتقف رحيل = استنى انا اقدر اساعدك
لتصدم رواحة وتنظر لها خضرة بأمل وكأنها حبل النجاه لمعاناة زوجها
رحيل= انا دكتورة وممرضة اقدر اساعد جوزك واعالجه
لتقولها رواحة بفزع ورعب= ازيد بيه قايل اليساعده هيعقبه زيه
**لترتجف رحيل ويثير بها القلق ، وتفكر قليلا ، ولكن لا ينفع منذ ان سمعت ان تلك المرأءة على وشك ان تصبح"ارملة " وطفلها يتيم ، لا تريدها ان تعانى مثلها وتذوق ذل الحياة وقسوة المجتمع
رحيل = هو قال من أهل البلد ، وانا غريبة مش من هنا اصلا
لتفكر رواحة نعم هى محقة ولكن !!
رواحة بقلق = بس بس
رحيل بحزم = ما بسش ، بسرعة نلحق الرجل
لتقوم خضرة وتحاول تقبل يد رحيل مرة اخرى
خضرة = ربنا يكرمك ويسترك دنيا واخرة يارب
رواحة = طيب استنوا انادى عمى ابو الفضل يجى معانا أخاف حد من رجاله الحمايه يشوفنا بالليل كده
خضرة بقلق= بسرعة إللهى ينجدك يارواحة يا بنت الشيخ طاهر
*******************************************
تفاااااعل تفاااااعل
رأيكم شاركونى رايكم
أرجو اليحط ملصق يكتب رأيه كمان هافرح اووووى
واخلصها بسرعة😊😂
(الفصل الحادى عشر)
"عقاب"
(أن تسير تبعاً لقراراتك ، أن تخالف رائى الاخرين بقناعتك ، ألا تخاف لانتصار أنسانيتك على حساب عقابك ، إذا انت أنسان شجاع )
*******
عندما دخلت "رحيل " الحجر المنزل ، صعقت من المنظر الذى أمامها ،حيث خرجت منها شهقه مكتومة لمنظر "جابر"
كان طريح الفراش ،نائم على بطنه يخرج منه صوت تأنى بسيط دليلاً على الألم الملحق بيه ، ظهره عبارة عن خريطة من الجروح البعض مازال ينزف والبعض الاخر تورم والبعض التئم قليلاً ، غير الكدمات الشديد زرقها ولونها الاحمر القاتم
كأنه ناجى من أسر حرب !!
رحيل بصدمة = مين العمل فيه كده ؟
خضرة ببكاء= أزيد بيه الله يسامحه
رحيل بأنفعال = ده لازم يتعاقب ،ده مخالف للقانون مجرم همجى
خضرة بخوف= لا لا الله يخليكى ، البلد هنا كلها تبع قانون الريان محدش يقدر يتكلم
رحيل بخوف وقلق على حاله "جابر" = هو بقاله كام يوم كده
خضرة ببكاء= من امبارح العصر كده (وتنحب بالبكاء )
لتجزع "رحيل "وتقترب منه وتحاول ان تفحصه ، وهى ترى اختلاف الكدمات منها الجديده ومنها القديمة ، وتفحص عند يده وقدمه تجد انتفاخ وتورم مقلق
رحيل وهى تنظر لرواحة وخضرة والعم ابو الفضل الذين كانوا يتابعون بفضول وآسئ
رحيل= فى احتمال فيه كسر ،غير الشحوب العنده من فقد الدم لازم يتعلق له دم ومحاليل مغذية ،غير أن فيه بعض الجروح ملوثه لازم تتفتح تانى وتتطهر
مش هينفع هنا ، لازم يروح مستشفى فيها الامكانيات دى!
ليتحدث العم ابو الفضل سريعاً= لا مقدرش يخرج من هنا ، ازيد بيه آمر بحجر له فى بيته ميخرجش منه ، لو خرج هيقتله ، التقدرى تعمليه أعمليه هنا يا دكتورة غير كده مش هيحصل
رحيل بعصبيه= ما هو كده هيموت لو متعالجش بسرعة
عم ابو الفضل = يبقى ده عمره وخلص ، معلش يا دكتورة (ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكه ) وهو رمى نفسه بأنه خاين يبقى يستحمل بقى الهلاك الجابه لنفسه
رحيل بقلة حيلة =استغفر الله العظيم ، طيب فى صيداليه مفتوحة دلوقتى هأحتاج منها مطهر وشاش ومضاد حيوى وقطن والذى منه
رواحة سريعا = ايوه فى صيداليه البلد فاتحة 24 ساعة بآمر من أزيد بيه
رحيل بنفسها = ازيد ازيد أسمه بقى مزعج من كتر ما سمعته
رحيل = خلاص هأكتب الحاجات العايزنها وربنا يسهل
***لتكتب رحيل ورقه كبيرة من المراهم والقطن والشاش والادويه والمطهرات وشياء طبيه عدة وتعطيها لعم أبو الفضل ليذهب ليشتريهم
لتنظر الى خضرة بحزن
رحيل =اسمعى انتى عايزة مياه دافيه وقطعه قماش قطن نظيف عشان نشوف حل فى التورم ده ، وشوفى فى جبس لأن احتمال كبير كسر فى الرجل واليد وربنا يستر وما يكون شرخ لانه ساعتها هيحتاج عمليه ولو ما حصلتش هيحصل غرغرينه وبتر لا قدر الله ، ربنا يستر
**بعد مرور بعض الوقت جاء أبو الفضل بأشياء الطبيه وقد حاولت رحيل جاهدة تخفيف التورم ومسح اثار الدم الناشف عن ظهره
ابو الفضل= جبت كل حاجة بس الصيداليه قال مش فيه مخدر ، وأعطانى حقنه بتاع كده أسمها مروفين تقريباً بدالها
رحيل بضيق= يا ااا ربى لازم مخدر ، فى جروح لازم تتفتح تانى ومش هيستحمل الألم
حضرة= اعملى اى حاجة يا دكتورة إللهى ينجدك ، المهم يخف هو هيستحمل أى حاجة المهم ما يموت
رحيل فى نفسها = ياااارب انت المعين
كان صوت ألمه يرتفع وصريخه اكثر فاكثر ، أن يفتح جرح ويضع عليه مطهر أنه لآلم محرق لاذع قاسى ثم يتم تقطيب الجرح وخياطته بدون مخدر ،هى أمر مميت (ان تخيط جرح على الحى )
قامت رحيل بتعليق المحاليل له والمغذيات فى السيرم ، لتعوضه بقليل عن فقد الدم
كان الامر الاخير المقلق لها هو تجبيس يده وقدمه لانها لم تقوم بذلك سابقا بدون طبيب مشرف غير عدم وجود أشاعة داله على مدى الكسر
غير ارتفاع حرارته المتزايد ولكن هى تعرف لماذا ؟حراراته بهذا الشكل يتخلص جسده من السموم
رحيل يتنهد وتعب= كده كل الجروح اتعالجت بس لازم يتغير عليها كل 12 ساعه ، والحرارة يتعمل كمدات برده كل شويه عشان متقلبش حمه لا قدر الله
المشكلة دلوقتى فى الكسر لازم حد يساعدنى غير صعب اعملها منغير أشاعة حتى
لتبكى خضرة = يا مرى يعنى هيقطعوا يده ورجله (وتزيد فى النحيب )
لتحاول رحيل تذكر جزء من ماضى كم حاولت أن تمحيه من ذاكرتها
Flash bake
رحيل وهىتبكى
-خلاص خلاص يا ست ريرى هاعمل جبس للقطة بتاعتك
لتنظر له رحيل ببتسامه طفيفة= =ده بجد
-جد الجد كمان ، ايه انت ناسيه انا مين هبقى أكبر دكتور جراح فى مصر كلها ،لا فى العالم كله كمان
لتضحك رحيل= يا رب يا سيدى هو انا ازعل ،وانا ابقى حرم اكبر دكتور جراح فى العالم كله
-يارب بقى نفسى تخلصى ثانويه العامه دى ونتجوز بقى
لتخجل رحيل ويحمر وجهها= بس انت هتعرف تعالج القطة ، انت دكتور بشرى غير كمان لسه هتخلص سنة الامتياز ومش اتخصصت لسه يا دكتور الا ربع هههههه
ليعاتبها برقه- بقى كده انا زعلان هتشوف ، بصى أى كسر فى اى كائن حى ، ومش متوفر ليكى اشاعه والذى منه تتعاملى معاه بحساسيه دقيقه
وكانت تتابع طريقه البدايه لعلاج الكسر قبل الاشاعة وهذا ما تذكرته من ماضى مألم لها فقد خذالها التمنى !
Bake
كانت تمشى بطريقه القديمه بصورة عمياء ، وكانت تنفذ الخطوات بفكر سارح فى مكان أخرى
حتى انتهت
واطمئنت على حاله "جابر " لبدايه الاستقرار ، وهمت مسرعة للخارج لم تعد تتحمل المزيد من الذكريات
************************
كان قد اقترب بزوغ الفجر وان تعلا صوت اذانه وهو موعد ايضا استيقاظ العاملين بالقصر
لكن الصدمة هى عند دخول البوابه الداخليه للقصر هو وجود أزيد غاضب جالس على كرسى كبير شامخ
ويبدو انه ينتظرهم وينظر لهم بغضب مكبوت
دب فى قلوبهم الرعب من منظره وطريقته فى التطلع لهم
ازيد بهدوء مرير= كنتم فين ؟
رواحة بارتعاش= كككك نا فف
لينظر لها نظره قاتله = هتكذبى يا بنت الشيخ طاهر
ابو الفضل= يا بيه الامر انه انه
ليقاطعه أزيد = انت اكتر واحد عارف عقاب اليخالف كلامى يا ابو الفضل
ليرتعب ابو الفضل
رحيل = كانوا معايا بعالج حالة أنسانيه فيها حاجة دى
لينظر لها ازيد بغضب= اظن سيادتك جايه لعلاج "هلال " بس ، واكد عليكى الكلام ده
رحيل= ان ما طلبتش منك آجر لانسانيتى يا حضرت ، انا عملته بحق الانسانيه ومش محتاجه اذن من سعادتك
لينفعل أزيد وبصوت غاضب= بس تخالف كلامى وتعالجى مجرم ممنوع من العلاج تبقى تتعاقبى ، وانا مفيش حد يخالف كلامى
رحيل بانفعال مقابل= انت فاكر نفسك مين؟ تعاقب او متعاقبش ؟ تسمح بالعلاج او ما تسمحش ؟ ايه فاكر نفسك فرعون ولا دكتاتور ، انت أنسان عادى بطلع عقدك على الناس الغلابه ، المعطيك قوة هو فلوسك وسلطتك انت منغيرهم بح ولا حاجة ، افتكر ان ربنا فوق الكل
ليشدد غضب ازيد حتى الاحتراق= كلهم عبيد عندى ، هما العملوا فى نفسهم كده يساهلوا اليحصل فيهم
رحيل= انت مش قاضى عشان تحكم يستاهلوا ولا ما يستاهلوش ، بتعين نفسك القاضى والحاكم والجلاد بدون اى شريعة او اى وجه حق
ازيد = حق حق دم بويا الراح بسببهم ، حق ان كل شبر من ارض البلد ملكى قانونا بورث ، وهما اقعدين فى خيرى وفى الاخر يطعنوا فيا ويعضوا الايد ال اكلتهم
صدمت رحيل ، لم تكن تعرف شئ عن موضوع أبيه ، او بالاصح لا تعرف شئ عن أهل البلد ، وما يحدث فيها ،فهى جديدة هنا
ليآمر أزيد احد الخدم بوضع "رحيل " فى زنزانه السرداب السفلى بقاع القصر ، اما رواحة فقط انهال عليها بالتهديد والتوعيد لمساعدة لمخالفه اوامره وغفر لها لاجل والدها ذو الحسن الطيبه معه ، اما ابو الفضل عقابه كان بخصم راتبه لعدة شهور فهو فى الاخير رجل يخدمه منذ عقد ابيه ومخلص له على غير هذه الذلة
**********************
وفى اشراقه الشمس لهذا اليوم المشحون الصراع جديد
كانت" نفس" تسير الى مدخل قصر عائلة غراب ، لمقابلة سراج لمحاولة لفك هذا النزاع العقيم ووقف سلسة من الضحايا الابرياء
لتدخل وتطلب من الخادمة مقابلة سراج غراب
لتجد الجدة فى مقابلها فى صالون القصر
الجدة = اهلا اهلا ببنت ابن اختى ، ازيك يا نفس شرفتينا
نفس على مضغ منها= يزيد شرفك يا جدتى
الجدة وهى تجلس بتهكم = ياااااه لسه فاكرة انى اعتبر فى مقام جدتك ، ولا عيلة امك عيلة الريان كلت دماغك
نفس بضيق= ملهوش داعى الكلام ده يا تيتة جواهر
الجدة جواهر بانفعال= ليه مش هما لغايه دلوقتى مش راضيين يخلونا نشوف او حتى نعرف "قمر " حفدتى خلفت ايه ؟ ومنعين ولدها عنى ؟
نفس بقلة حيلة= والله "ازيد " عم الطفل وهو اعلم بمصلحته
ليأتى صوت من الخلف ساخر غاضب
-وأحنا بردوا هنأذى ولدنا يا ست نفس عشان أزيد يخفيه عننا
لتلتفت له نفس = هو الواصى فى الاول والاخر يا سراج وهو حر
ليقف امامها سراج = حر!! ليه هو فاكر بحتت الورقه المزورة دى يقدر يخدعنا
نفس= حتى بدون ورقه الوصايه "ازيد " هو الواصى ،او الاصح أمه الحاجة اصيلة هى الواصى الفعلى حسب القانون الام والاب متوفيين يبقى ام الام وطبعا انت عارف ان ابو وام قمر الله يرحمها بردوا متوفيين يبقى الوصايه للجدة من ناحيه الاب
سراج = انتى جايه تعملى عليا دور المحاميه هنا يا نفس ، لا ! لو كده فأحب اوضحلك حاجة امه (الحاجة اصيلة ) فاقدة الاهليه من اساس حسب ما اعرف لسه بتتعالج فى المصحة النفسيه صح كلامى ولا انا غلطان
نفس= اسمح يا سراج انا مش جايه اقول مين الصح ومين الغلط ؟ ، انا جايه انبهك وحاول اوقف حمامات الدم ويروح ناس بريئه ضحيه ليها ، واخيرها عملتك الاخير، تدفع فلوس لواحد من رجاله "ازيد " عشان تدخل وتخطف طفل قمر ! انت شكلك اتجننت
الحاجة جواهر= ليه حفيدى واحنا اولى بيه ؟
نفس= حسب ما أعرف أن طفل قمر شايل أسم عيلة الريان ابن زين جهم الريان ، يبقى عيلة الريان هى الاولى يا جدتى
سراج= اسمه ايه بقى ؟ابن زين جهم الريان ؟ال لغايه دلوقتى ما نعرفش اذ كان ولد ولا بنت؟ ، عيلة الريان حبساه زى ما حبسوا امه وهى حامل فيه وفى الاخر قتلوها
نفس بغضب= كلام الجنان البتقوله دى غير صحيح بالمرة
اسمع بقى يا سراج لان الموضوع زاد وبوخ اوى ، كبريائك وكرامك المجروحة ان قمر رفضتك واتجوزت زين هى البتصورلك الهبل ده
انت لو كنت اتجوزت "قمر" لا يمكن تقدر تستحملها ولا تعرف تتعامل معاها ، قمر من اول يوم حمل والدكتور مانع تتحرك زين ها سامع زين كان بيشلها من مكان لمكان كأنها بنته مش مراته ، ووقف جمبها لما دكتور قال الطفل حالة الصحيه مش كويسة وممكن يطلع مشوة وقف بجانبها وساندها وسط انهيارها وضعفها ، زين ال انا وانت عرفين كان ازاى شخص حازم وقوى كان مع "قمر " شخص تانى خالص غير زين الرجال الشديد ال نعرفه
عايز من واحدة تقوم تعرف ان زوجها توفى و الباقى منه جزء جواها وحياتها فى كفه وحياة الجزء ده فى كفة
قمر اختار الجزء ده على حياته ، "ازيد " اتحايل عليها وابوه انها تنقذ نفسها وتوافق على عمليه الاجهاض بس هى رفضت وفضلت تحارب لغايه ما جابت "هلال " لدنيا وعشان عارفة " ازيد " هيحافظ عليه خلته الواصى
سراج بأنفعال= الكلام ده كذب كذب ، هو اجبارها تمضى ان تكمل حمل والولاده على حساب حياتها تنقذ وريث الريان الاخير
نفس= انت اكتر واحد عارف "ازيد" رغم الحصله إلا ازيد القديم لسه موجود جواه ،ازيد الطيب العمره ما كان يأذى حد ودايما يقف مع الحق ، تفتكر هيعمل كده فى قمر، وقف تدور فى الاتجاه الغلط ، دور فى الاتجاه الصح مين الوراء حادثة زين وبسبها مات! وانصابت قمر وعلى أثارها ماتت دور صح ،عشان فى متأذيش طفل قمر "هلال "
ليصدم سراج من هذا الكلام ، لم يعرف أى غشاوة اظلمت عقله عن التفكير
ويهمس بداخله اسم "هلال " ويحفر فى قلبه جزء من القمر (قمره الغائب )
**لتقف الجدة جواهر= فضينا من الكلام الفارغ ده ، مش انت التخافى على حفيدنا ، انت لا عمرك كنتى أم ولا شلتى جواكى عيل عشان جايه تتفلسفى علينا وتعملى مرافعة يا حاضرة المحاميه هنا مش محكمة
*كم طعنت "نفس " بهذه الكلمات ، كم جرحت وتعذبت روحها بها ، لم يكن ذنبها ان الله لم يرزقها الاطفال
لتنظر لها نفس بثقه = على الاقل مش برمى بناتى فى شارع خايف و استعر منهم
سراج= انتى بتقولى ايه ؟ ايه التخاريف دى ؟
نفس= ليه مش انت رميت بنتك ؟ اه صح ، لازم تنسى الموضوع مر عليه 17 سنه ، خلفتها وانت لسه عيل مراهق ورحت رمتها لابوك ، وابوك عمل زيك بش رماها فى الشارع
ليصيح سراج عاليا = الكلام ده كذب ، بنتى من كارما ماتت وهى عندها 6شهور بمرض السحاب
لتنظر له نفس وتعيد النظر للجده= متأكد!! ، ده على حسب كلام مين ؟ ، الافضل بدل ما انت شاغل نفسك بطفل "قمر " دور على لحمك ودمك المرمى فى الشارع يا سراج بيه ، زمنها دلوقتى بقت عروسة ، يمكن تلحق تحافظ على شرفك
لينظر سراج لجدته التى كانت تبتعد عن نظره
سراج = كلام ايه ده ؟ فاهمينى ، بنتى لسه عايشه
لم ترد عليه ، وفى هذه الاثناء غادرت "نفس " بعد إلقاء قنبلة مؤقته تنفجر قريبا ، وسراج سيجن حتماً
**********************
**لتذهب نفس الى قصر الريان ، وتجد الاجواء متوتر للغايه
وبمجرد دخولها تجرى عليها رواحة
لتنظر لها لنفس= فى ايه يا رواحة ؟
رواحة بتوتر = إلحقى يا ست نفس ، ازيد بيه قبض على رحيل وحطها فى سجن السرداب
نفس= رحيل مين!؟
رواحة= ركزى معايا يا ست نفس ،رحيل دى الممرضه الجديدة ، وكمان "هلال" عمالة تسأل عليها وبتبكى جامد
لتصدم نفس = ايه ؟!! يحبسها ليه ؟
رواحة = اصل اصل
نفس= ما تخلصى يارواحة فى ايه ؟
لتحكى لها رواحة ما حدث من الالف للياء
نفس بأنفعال = لا ده اكيد "ازيد " اتجنن رسمى ، يعنى مرة يضربها ومرة يحبسها ، البنت مكملتش يومين حتى
لا انا داخلة اتكلم معاه هو فين ؟
رواحة = فى المكتب
نفس = طيب روحى انتى حاولى تهدئ هلال وقوللها بتجيب حاجة وجايه ، أنا مش عارفه لحقت اتعلقت بيها كده من يوم واحد !! امته ؟ بس؟!
***********************
لتدخل نفس حجرة المكتب كانت عبارة عن شبورة من دخان السجائر
لتحك نفس بشده = ايه ده يا ابنى العمله ده ؟ هتخنق نفسك
ازيد ببرود = اخرجى لو مش مستحمله؟
نفس= اكيد هأخرج بس بعد ما تعطى امر بخروج الممرضه من سجن السرداب
لينفعل ازيد = نفس !! اخرجى من الموضوع ده ، اليخالف كلامى يستحمل العقاب
نفس بأنفعال مقابل= لا انت اتجننت بجد ، يعنى تضربها وكمان حبسها ، ثانيا بقى هى مخالفتش كلامك انت قول مفيش دكتور من البلد يساعده وهى من بره البلد وكمان متعرفش الحصل ، يبقى عقابك باطل وظلم وأفتراء كمان
أزيد مهددأً = نفس! انا حر هى تتطاولت كمان فى الكلام يبقى تستحمل بقى طولت لسانها
لتهز نفس رئسها = لا لا انت بقيت صعب صعب ، انا هأخرج قبل ما أنفجر اشوف حد يتكلم معاك انا يأست منك خالص
*******************************
وعند خروجها الى حديقة القصر تجد "حازم " قادم الى الداخل
لتتنهد نفس= الحمد لله انك رجعت من السفر ، تعال الحق صاحبك قبل ما يقتلنا كلنا
ليتظر لها حازم = ليه ايه الحصل المرادى ؟
تعاله ها حكيلك .......
انقلبت الموازين وتغيرت الاحداث ؟
ما هى توقعكم للقادم ورايكم للاحداث والحلقة
وشكراا
خلود عبيد
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق