القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قربان ابي الفصل السابع وعشرون 27بقلم ملكه حسن حصريه


رواية قربان ابي الفصل السابع وعشرون 27بقلم ملكه حسن حصريه





رواية قربان ابي الفصل السابع وعشرون 27بقلم ملكه حسن حصريه



الفصل السابع والعشرون 

#بقلم-ملكه-حسن 

#قربان-ابي 

كانت زهره وسالي متخبين ورا الكرسي ببصو لقو بيت واسع جدا مختلف معمول علي الطراز الصعيدي شافوا صوره لراجل شكله مش عجوز قوي لبس جلابيه صعيدي وحاطط عبايه علي كتفه ولفف العمه الصعيدي وماسك عصابه 

اتكلمت زهره بصوت واطي كله همس مين ده يا سالي 

جي صوت من وراهم بيقول 

علي فكره ده بابا الحاج هاشم الاسيوطي 

لفت زهره وسالي مع بعض لقو بنت جميله لبسه دراست وحجاب والإبتسامة منوره وشها وقالتلهم بصوت هادئ


انا دكتوره ساره الاسيوطي ودي بابا 

شرفتو اسيوط! برقت زهره وسالي وقالو في صوت واحد "اسيوط"


اتكلمت زهره برتباك ازي حيينا هنا ؟ردت سالي احنا مش كنا نائمين في البيت 

اتكلمت ساره تعالو اتفضلو معايا وانت هتعرفو كل حاجه من بابا بصو لبعض بحيره وخوف في نفس الوقت زهره اتكلمت برتباك انا عايزه اعرف في اي واي اللي حصل؟


كانت ماشيه ساره قدامه طلعوا من باب البيت كان في ذراع كتير حواليهم وفي قاعده بره البيت وسط الزراع كان منظر يخطف القلب والهدوء اللي مالي المكان بعيد عن المدينه ودوشه ولا رائحه الزرع والخضرة تنعش القلب 


وصلو المكان اللي قاعد فيه الحاج هاشم كانت قاعده ست في نفس المكان بس باينه من ظهرها بس


اتكلم الحاج هاشم بابتسامه صحي النوم يا عرائس كله ده نوم 

اتكلمت زهره بخوف احنا جينا ازي هنا وبنعمل اي هنا 

اتكلمت سالي بخوف وعيونها علي الحاج هو احنا مخطوفين 


ضحك الحاج هاشم وساره مع بعض حتي الست اللي قاعده ضحكت وقالتلهم عاملين اي يا بنات 


بصت بصدمه زهره وسالي بنفس الصوت "خالتي رضا"

قامت رضا بابتسامه وخضنت زهره وسالي 

وقالت بحينه وحشتوني قوي 


بصت زهره واتكلمت بصوت جاد وعصبيه وقالتلها احنا بنعمل اي هنا يا خالتي رضا 


اتكلم الحاج هاشم وقلهم متقلقوش يا جماعه الحق علي ذياد وجاسر كان لازم يقولكم انو هما بعتوكم هنا ترايحو اعصابكم من اللي حصل وخاصه زهره عارف بتسالو جيتو ليه كده


اتكلمت زهره وقالت بحيره  فعلا عايزه اعرف 

رد عليها الحاج  عشان اللي عايزن يقتلوكي محدش منهم يشم خير انك هنا في اسيوط 


زهره بصت ليه واتكلمت طيب وهما عايزني مني اي

كمل الحاج هاشم كلامه وقالها اقعدي يا بنتي وانا افهمك 

بصت ليه وقالها اقعدي يا زهره واستهدي بالله 


قعدت زهره وقالت ونعمه بالله بس مش دي طريقه نجي بها

اتكلم الحاج هاشم افهمي يا بتي ذياد وجاسر عارفين بيعملوا ايه ولما يجيو ابقي أساليهم براحتك !

يلا عشان الوكل جاهز ولا عايزه تقولي الراجل ده بخيل 

اتفضلو علي السفره 


زهره هديت وقالت  تسلم يا حاج ما عاش ولا كان اللي يقول كده

الحاج هاشم بابتسامه طيب يلا يا زهره عاد شكلك عنيده بس قلبك ابيض زي ما قوليلي 


زهره بابتسامه مين اللي قال يا حاج ؟الحاج بنفس الابتسامه لا انتي تقوليلي عمي عادي وساره بتي اختك من اليوم 

زهره بابتسامه دي شرف كبير ليا يا عمي 


الحاج هاشم طيب يلا الوكل برد عاد يلا يا حجه رضا 

انتي مش ضيفه دي بيتك ومطرحك 

اتجمعو علي سفره كبيره وكان قاعد الحاج هاشم علي رأسها وبنته ساره جمبه وبعده زهره وسالي ورضا جمب بعض وفجاءه نزل ادهم من فوق 


بصت سالي وزهره ليه بصدمه قالت سالي انت 

وزهره كملت انت بتعمل اي يا ادهم اتكلم بابتسامه وقالهم ما انا اللي جبتكم هنا خبطتو سالي بالمعلقه  مسكها بسرعه وضحك وإتكلم بهمس كده يا روحي تضربني 


بصت سالي بغيظ لانه محدش جاب سيره قدامها علي خطتهم وانو خالتها مسافرتش 

عدي اربع ايام وكانت زهره اتعودت علي المكان والخضرة وحبت ساره جدا هي وسالي وبقي أصحاب كل يوم بعد. شغل ساره في المستشفى ترجع تقعد وسط الزرع وتخكي عن ذياد وذكرياتها معه 


كان ذياد في الفيلا قاعد مع جاسر بعد ما رجعو البيت ذياد بص لجاسر وقاله انت امنت مكانهم كويس رد جاسر 

متقلقش كله تمام !كمل ذياد وبعيون حمرا عايز كله يمشي زي ما خططنا لازم يطلع الحيوان ده من مكان ما هو قاعد ليا تالت سنين بخطط لليوم اللي هجيب فيه رقبته في أيدي


كان ادهم قاعد مع الحاج هاشم في بره بيته والكل متجمع كمان  الحاج بص علي ادهم وإتكلم بنبره فيها حنين 

لسه بتحب تركب الخيل يا ادهم؟ 


ادهم ضخك وقاله ياااه لسه فاكر يا حاج دي كانت ايام  شقاوه


بص ليه الحاج هاشم وقاله بس حصانك لسه  موجود 

وحصان ذياد كمان يا ولدي من بعد موت أبوه محدش اهتم بيه ولا هو بيسال عليه 


اتكلم ادهم بكسره ذياد الله يكون في عونه  حاج ربنا عالم بحاله


بصت زهره ليهم وكان صعبان عليها حال ذياد 

من حوار الحاج هاشم وادهم

قامت زهره من وسطهم وقالت عن اذنكم طالعه ارتاح

بصت ليها ساره وقالت مالك يا زهره شكلك اتغير كده انت زعلتي من حاجه؟


اتكلمت زهره بسرعه هزعل من اي يا بنتي انا اول مره ابقي مرتاحه كده مش قلقنه من حاجه مش خايفه من رصاصه تجي من مجهول! هنا في سكينه وامان وسطكم ودافئ عيله جميل !!


اتكلم الحاج هاشم وقال تسلمي يا بتي وانتي كمان زي ساره واكتر وربنا يعلم حبتك كد اي ؟


اتكلمت زهره بعيون كلها دموع علي وشك الهبوط ربنا يخليك لينا عمي وجريت عليه وخضنته


كان الليل جي٩ والعيون نامت بس ذياد كان سهران مشتاق لعيونك زهره ببص علي مكان ما كانت تقف ونظراته كلها حنين ليه نفسه يسمع صوتها كانت صورتها مش مفرقه عيونه وهو بيودعها في العربيه قبل ما بأحدهم ادهم

وإتكلم بهمس وحشتني يا زهرتي وحشتني قوي 


تاني يوم الصبح كان ذياد صحي ومسك تلفونه ورن علي عمه 

صباح الخير يا حاج رد الحاج هاشم بابتسامه صباح الورد يا ولدي عامل اي اتوحشتك قوي يا ذياد


ابتسم ذياد وقاله وانتي كمان وحشاني يا حاج وساره كمان

ضحك الحاج هاشم بصوت عالي وقاله ومفيش حد تاني اتوحشته هنا مراتك مثلا ولا حاجه وضحك تاني 

ضحك ذياد وقاله وزهره  مراتي كمان وحشتني يا حاج 

وضحك الاتنين بصوت عالي 


كانت وقتها زهره ومعديه صدفه وسمعت الحوار كله

كانت مبرقه عيونها من الصدمه وقالت مراته 


شافها الحاج هاشم وقرب منها وقالتله بصراخ مراته ازي قولي يا عمي فهمني في اي اتجمع ادهم وسالي وساره ورضا 


علي صوتها قرب منها ادهم وقالها برتباك أهدي يا زهره ذياد هيفهمك كل حاجه صرخت بصوت وقالت ذياد ذياد كل حاجه ذياد انا عايزه افهم دلوقتي وبقيت تعيط بصوت عالي


كان وقتها ذياد علي الخط وسامع كلامها وانهيارها

صرخت فيهم انا هموت نفسي عشان الكل يرتاح مني الحاج هاشم اتكلم بخوف عليها اهدي يا بنتي ورضا حاولت تحتضنها بس هي بعدت لورا وجريت غلي فوق 

 ودخلت الأوضه وقفلت الباب من جوه قربت من المرايه وبصت لنفسها بعيون حمرا مسكت قزاه البرقان وكسرت الازاز بتاعها كانت سالي وساره بيخبطو علي الباب وادهم جي كمان وكان ذياد علي الخط وفضلت تصرخ ابعدو عني مش عايزه اشوف حد سبوتي في حالي 


كان ادهم ماسك التلفون وإتكلم بزعل مع ذياد علي حال زهره

وقاله بكسره انت لازم تجي يا ذياد محدش هيقدر يهدي زهره غيرك !!

بص ذياد قدامه بحزن وقاله انا جاي يا ادهم وهجاوب علي كل اسئلتها وقفل 


الله ياعم ذياد شكلك وقعت خلاص 

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع