القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحيه الحب الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون بقلم أمنيه أيمن

 

رواية ضحيه الحب الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون بقلم أمنيه أيمن





رواية ضحيه الحب الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون بقلم أمنيه أيمن


(الفصل الحادي عشرين ) 

ضحيه الحب 


ف الصباح مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه الي ابطالناااا & 


ارتدت ريماس ملابسهااا وخرجت من المنزل مسرعه فكانت تقف تيا  بالشرفه وشاهدت ريماس وهي تخرج من المنزل = اي ده غريبه اول مره اشوفها خارجه بدري اوي كداااا ريحه فين دي 

ف تلك الاثناء تململ جاسم من نومه وهو يفتح عينيه ليجد تيا  تنظر من النافذه 

تحرك جاسم من مكانه فشعرت تيا بحركه خلفها ووجدت جاسم مستيقظ وجالس علي الاريكه 

تيا  بهدوء = احم صباح الخيررر

جاسم = صباح النور 


ظلت تيا  واقفه تشعر بانه كان من الواجب ان تشكره علي مافعله مع اهلها : تحرك جاسم الي داخل المرحاض وخرج وتيا  تفكر ان تتحدث معه وتسير خلفه بكل مكان محاوله جمع الكلمات 


جاسم وهو يقف فجاءه فارتطمت تيا به = هتفضلي تمشي وريا كدا كتير ماتقولي عايزه اي 

تيا  بحرج = احم انا انا بصراحه يعني كنت هقولك ان انا قصدي يعني انا 

جاسم بعدم فهم = انتي انتي اي ماتنطقي بداتي تعصبيني 

تيا  = احم انا لا مفيش حاجه لا في يعني شكرا علي الاعملتو قصدي علي الشيكات انا تخنقت معك بس كان من مفروض اشكرك وكمان انا هردلك الفلوس اكيد 

جاسم بهدوء = بالنسبه لشكرا بتاعتك فانا معملتش حاجه تمام انا داخل اغير هدومي عشان تاخرت 

تيا  = طيب ظلت تيا تنظر الي حيث اختفاء اثر جاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

جاك = واللعنه ماذا تقولين 

ريماس = نعم جاك كما سمعت انا حاامل 

جاك = اسمعيني ريماس يجب ان تتخلصي من هذه المصيبه او انك تريدي 

ريماس = بالطبع لا انا لا اريد لكن لدي فكره رائعه 

نظر لها جاك باستغرب = ماقصدك لا افهم 

= ساخبرك كل شئ 

واخبرت ريماس جاك بخطتها فتحدث جاك مقاطعا = ماهذا هل انتي مجنونه بالطبع سينكشف الامر 

= لا لن يحدث هذاااا حبيبي فانا مخططه لكل شئ وانت يجب ان تساعدني فانا ساحتاجك اليك 

جاك ببعض للخوف = حسنا ولكن ساخبرك ان علم جاسم بشئ ستكون نهايتنا لا محال 


ء&&&&&&&&&&&&&&& 

كان جاسم جالس ف مكتبه يتابع العمل طرق حمزه باب المكتب ودلف الي الداخل 

جاسم = تعالي ياحمزه اقعد 

حمزه = جااسم ف حاجه لزم تعرفها 

جاسم بنظره قلق الي وجهه حمزه = ف اي ياحمزه انطق بسرعه 

حمزه = احم انا عملت زي ماقلتلي ودورت علي اهل روما  في كل مكان وعرفت انهم موجودين ف القاهره لكن فين بالظبط صدقني معرفش 


ضغط جاسم يده بقوه كانه يحاول افراغ غضبيه وتلك الذكره المؤالمه بتلك الحركه متحدثا = قدمك اقل من 48 ساعه ياحمزه تعرفلي هما فين بالظبط سامعني 

حمزه = انا عملت كدا فعلا وبتابع الموضوع دلوقت 

سكت جاسم ولم يعلق علي كلام حمزه وظل شاردا فشعر حمزه باختناق صديقه فقرر الخروج وافساح


للمجال له كي يعبر عن غضبه = طيب انا رايح مكتبي 


ظل جاسم يفكر بتلك الذكريات المؤالمه والتي جعلته يشعر بالاختناق وفك ربطه عنقه ليتنفس قائلا بنفسه = انا بدات اقرب وده اهم حاجه والمره دي لزم افهم كل حاجه !!!!!!*******


ء&&&&&&&&٪&&&&&&&&

ندا جالسه بغرفتها تبكي فكيف ستتزوج من رجل وهي تعشق رجل اخر قاطع تفكيره دخول مريم اليها دون طرق الباب قائله = ندا العروسه الا مخبيه عني من اولها كدا واقتربت منها فوجدتها تبكي 

مريم بقلق = اي ده ف اي ياندا مالك انتي بتعيطي 

انفجرت ندا ف البكاء بين احضان صديقتها فشعرت مريم بان سبب بكاءها هو ذلك العريس 


= هششش بس يندا خلاص عشان خطري اهدي. خلاص ياندا لو مش عايزه محدش هيجبرك 

= ازي بس يا مريم  محدش هيجبرني ماما مصممه ان اشوف العريس واقعد معه 

= مش مشكله ياستي اعملي زما ماهي عايزه وشوفي وبعدين قوليلهم مرتحتلوش بس بسيطه 

واهدي بقا متعودتش اشوفك كدا يابت انتي فرفشي كدا وخلينا نفكر بطريقه نطفش بيها عرسش الغفله الااذا اعجبتي بي بقا وغيرت رايك وغمزتها 

امسكت ندا بالمخده تضرب مريم وظلا يمرحان ونست ندا ماكان يزعجهاا :!!!


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ف وقت مابعد الظهيره كان الجميع جالس علي الغداء

ماعدة ريماس 

كان جاسم جالس سكت ولم يعلق علي كلامهم فلحظت تيا  هذا وظلت تنظر له بين الحين والاخر 

ولحظ ايضا حسين شرود جاسم فتحدث = مالك ياجاسم فيك اي 

جاسم منتبه لحديث والده = انا مفيش عادي يعني باكل هقعد اتكلم يعني وقف جاسم ليتحرك الي غرفته فاوقفه دخول ريماس فابتسمت له لكنه لم يعيرها اهتمام وصعد لغرفته 

حسيت لريماس = اهلا وحضرتك معتش بنشوفك قعده ف البيت ولا نعرف انتي بتروحي فين 

= اممممم عفوا ولماذا لاخبرك الي اين ذاهبه 

= لم يستطيع حسين فهم جميع كلام ريماس فوضحت له تيا  قصدها 

تركتهم ريماس وصعدت ايضا لغرفتها بينما نظر حسين الي تيا  قائلا = اطلعي شوفي جاسم مالو ياتيا حسيتو مضايق 

= احم حاضر ي بابا هطلع بس انت اهدي 


صعدت تيا  لغرفتها فوجدت جاسم مستلقي علي السرير وضعا كفيه علي وجهه 

تيا  = احممم انت كويس 

جاسم دون التفوه بحرف اشار براسه فقط 


= اممممم طيب بابا قالي اجي اشوف مالك بس اكيد انت مش هتحكي انا نازله عن ازنك 

وقبل ان تلتفت تيا  للخلف وجدت صوره علي الارض حركتها من مكانها ونظرت لها قائله = هي دي صورت مين الاواقعه علي الارض 

فتح جاسم جفونو دون مبالاه فوجد تيا  تمسك بصوره روما صعدت الدماء الي راسه وهاب واقفا بغضب وسحب الصوره من يد تيا  قائلا 

= انتي ازي تلمسي حاجه متخصكيش انتي اتجننتي ف مخك 

شعرت تيا بالخوف من نبراته = انا مكنتش اقصد انا لقيتها علي الارض فشلتها بس مش اكتر 

= اطلعي برا مش عايز اشوف وشك قدمي سامعه برااا وامسكها من معصمها ودفعها للخارج 


ظلت تيا  تبكي علي مافعله جاسم معهاااااا فهو يغضب عليها دائما ويهينهاااا ""


ء-&&&&&&:&&&&&&&&&&&

كانت مريم ودعت صديقتها ندا وذهبت الي منزلهااا وهي تسير بطريقها قاطعها ظهور علي وهو يقف امام سيارته قريب من بيت ندة نظرت له مريم بلا مبالاه وتركته واكملت طريقها .....

علي وهو يتابعها = مريم استني يابت يخربتك تعبتني اقفي مش بكلمك 

التفتت اليها مريم فجاءه بغضب = انت زودتها اوي انت بترقبني وانا هعرف ابيه جاسم واخلي يعرفك 

= طب وبم ان براقبك بقا انا عايز اتكلم معاكي شويه ممكن 

= لا مش ممكن وبعدين لحظه انت ملخبط بيني وبين الهانم بتاعتك ولا اي 

علي باستغراب = هانم بتاعتي هانم مين 

= بقولك اي انا تبعد عن طريقي نهائي سمعاني احسنلك يعني وبطل تراقبني يارخم هااا 

واكملت سيرها وهي تلتفت له وتشير باصابعها بمعني ايك ان تتابعني 

علي وهو يضع يده داخل شعره = اي ده مالها دي هتجنني اقسم بالله لا كدا مبقاش قدمي غير الحل ده لانها مش هتيجي بالذوق استعنا علي الله هترجعيني لايام الشقاوه بقا

بقلم Omnia Ayman ✍


: الفصل الثاني والعشرون 

الضحيه الحب 

ف المساء كان الجميع كانت منيره وتيا  وحسين يجلسان علي مائده العشاء معدا جاسم وريماس كالعاده بالخارج 

حسن وهو يضع الطعام من يده =اومل جاسم فين ياتيا منزلش علي العشا النهارضه لي ياتيا 


تغيرات معالم وجهه تيا  = معرفش يا بابا 


= متعرفيش ازي يابنتي هو انتي مش مراتو برضه محكلكش ف اي 


= ماانت عارف ان لو مش عايز مش هيعرفني حاجه 


منيره مقاطعه الحديث =خلاص ياحاج انا هطلع اشوفو 


حسين وهو ينهض اقعدي انتي يامنيره انا طلعلو عايزو 


صعد حسين الي غرفه جاسم فوجد باب للغرفه مفتوح فدلف لدخل الغرفه واستمع الي جاسم يتحدث ف الهاتف قائلا = يعني اي ياحمزه انشقت الارض وبلعتهم اومل لو مكنتوش متاكدين انهم ف القاهره اسمع باقي 24, ساعه وتعرفلي مكان سعيد للضحي  ومراتو واغلق الهاتف بغضب واستدا. ليجد والده خلفه 


حسين بغضب= بتدور علي سعيد الضحي لي ياجاسم هو احنا هنرجع للقديم تاني هنعيدو


جاسم = ايوا تاني وثالث وعشر لغيت ماعرف اي الاكان بيحصل حواليا وانا مشعارف يابابا ماتتكلم اتكلم وريحني 


= بس اسكتت انت تهبلت بتعلي صوتك عليااا ياجاااسم انت تجننت 


صعد كلا من تيا ومنبيره بسرعه الي الاعلي علي اصوات جاسم وحسين


جاسم = ايوا اتجننت وانتو الاجننتوني


= دي واحده ماتت وشبعت موت بطل تنبش ف الماضي عشان ميحرقكش وانسي بقا انسي 


نظر جاسم الي والده بغضب وتاااركه وخرج من المنزل بسرعه 


ظلت تيا  واققه لا تعرف ماذا تفعل ومن هذه لاماتت ومين البنت الا ف الصوره هو اي بيحصل 


منيرع وهي ترتب علي كتف تيا  = مش مهم صدقني مهوش مهم وتركتها شاره بافكارها وخرجت 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

وصل جاسم الي الشاطئ وظل واقفا ساندا ظهره علي سيارته يشعر ب انه لا يفهم اي شئ وانه بدوامه لا تقف ابدا ظل واقف شاردا حتي شعر بيد توضع علي كتفه نظر للخلف فوجده علي 


علي وهو يقف بجاور جاسم وينظر للبحر =من زمان اوي مجنش هنا كان مكانا المفضل فاكر كنا دايما بعد المدرسه وحتي بعد جامعه نيجي نقعد هنا انا وانت وحمزه اول مره شربنا فيهاا سجاير هنا بس من سنين كتير مجنش 


جاسم =ياريتنا فضلنا زمان ومكبرناش ياعلي بس كل ده بقا ماضي بس الااحنا في دلوقت الواقع 


نظر علي الي جاسم مده وتحدث= انسي ىقا ياجاسم انسي الانتقام وخليك ف حياتك 


جاسم بسخريه = وهي فين حياتي دي 


علي = تيا  ياجاسم تيا  هي حياتك الجايه انتو الاثنين عانيتو وتيا  ملهاش اي زنب تتحمل قسوتك اغلب بقا انتقامك ده وعيش 


جاسم = وحق اخويا الاتقتل وهو لسه ف اول حياتو ولا الدوامه بتاعت روما الامبتخلصش 


علي = حق ادهم القانون هيرجع بالقانون ياجاسم مش ب الدم وروما خلاص ماضي وتيا  هي حضرك 


جاسم بغض ب=تيا  تيا تيا خلاص بقا مين تيا  دي اصلا دي واحده خاينه وعايشه جوا قناع الملاك 


علي لنفسه = غلبتني معاك ياصاحبي بس انا متاكد ان تيا الاهتغلب انتقامك ده وتموتو 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


كان سامر يجلس مع بعض اصدقائه ويشربو السجاير وبعض الاشياء المحرمه 


محمد صديقه = انت يابني مش ناوي تبطل ام الهباب ده بقاااا 


سامر بلا مبالاه = وانت يعني سيبهم كلهم ومركز معيا انااا 


محمد بحزن = عشانك صاحبي وخايف عليك من سكتك الامشيها دي 


عمار صديق اخر لهم = بقولك اي يامحمد باشا والنبي ياخويا متصدعنا بدرس الاخلاق بتاعك انت اصلا ملكش لازمه ف القاعده معرفش صاحبك بيجبك معه لي نكد وخلاص 


رفع سامر الترابيزه بقدمه بحركه مفاجئه ف وجهه عمار فنزف انفه علي الفور 


عمار = اي الاهببتو ده انت اجنتت ياسامر 


سامر ومازل يدخن = اصلك غلطت ف صحابي والوضع مش عجباني فسامر رغم كل مساؤه الاان محمد صديق طفولته وله معزه خاصه بقلبه فهو برغم من انه دوما مااا يعنفه علي سلوكه الاانه لا يتركه ابدا


محمد وهو ينظر لصديقه بحزن علي ماوصل له حاله بسبب تربيه ابيه الشياطنيه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&٪


كانت تيا  تنظر الي الساعه من الحين والاخر وبدات تشعر بالقلق عليه 

= يووووه وانا قلقانه لي يعني هو صغيررر هيتوه دلوقت ف اي مكان ويمكن يكون مع الهانم صاحبت الصوره اووووف وبعدين ياتيا  انتي مالك مايولع 


وبعد ساعه اخري وصل جاسم من الخارج ودخل غرفته ليجدها نائمه علي المقعد تضم نفسها فاقترب ليوقظها = تيا  قومي نامي علي السرير ياتيا  قومي 

يوووه مقتوله دي ولا نايمه وسرعان ماحسم امره وحملها بين ذراعيه ليضعها علي سريرها فتشبتت تيا  بقميصه كالطفل نظر لها جاسم طويلا وظل يقترب منها دون شعور بما يفعله حتي وصل الي شفتيها وطبع عليهم قبله صغيره دون شعور منه افاق جاسم لنفسه وانتبه الي مافعله فانتفض من مكانه قائلا لا اي الاعملتو ده دي مرات اخويا ازي اعمل كدااااا


زفر بضيق من فعلته وشعر بحقارته لانه استغل سكونها وقبلها هكذا نظر اليها بضيق دلف الي الحمام 


فتحت تيا  عينيها والدموع تملاءها فهي استيقظت من وقت ان حملها جاسم لكنه لم تريد ان تستيقظ بسبب خجلها من فعلته وصدمت عندما قبلها هكذا وبتلقائه وضعت اناملها علي مكان قبلته تتحسسها لا تعلم مااصابها لكن دقت قلبها كادت ان تصل للخارج 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


كانت ريماس بغرفتها تلعن بتيا  لانها سلبت منها جاسم 

فريماس كانت واقفه امام غرفتهم وبسبب ان الباب كان مفتوح استطعت رؤيه جاسم وهو يحمل تيا  ويطبع علي ثغرها قبله 


وظلت تفكر بطريقه تتخلص بها من تيا  حتي لمعت براسها فكره شيطانيه وعزمت علي تنفيذها ف الصباح 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

اشرقت شمس يوم جديد علي ابطالنا لتكملت رحلتهم ومواجهت قدرهم 


استيقظت تيا  فوجدت ان جاسم مازل يغط ف ثبات عميق فنظرت له وظلت تنظر لملامحه فتره وتتامله 


فتح جاسم عينه قائلا = لوو عجبك اوي كدا خدي صورن بروزهلي 


انتفضت تيا  عندما تكلم واحرجت مماحدث قائله بتوتر وتلعثم =انا لا طبعا نا بس كنت هصحيك لقيتك فتحت عينك فجاءه وبس 


جاسم وهو ينهض للمرحاض = هششش خلاص مش ناقص قر علي الصبح 


تيا  بغضب من طريقته = قر انت بتكلمني كدا لي اصلا كلمني حلوووو وباحترام 


جاسم وهو ينهض للمرحاض دون ان يعيرها اهتمام فركضت تيا  بسرعه ووقفت امام المرحاض ومنعته من الدخول 


= ف اي كدا خير اي الاوقفه دي واسعي عايز ادخل تاخرت 


= لا انا صحيه قبلك وانا الاهدخل قبلك واعمل الاتعملو خد بالك انا مبخافش منك 


= استغفر الله للعظيم حاسبي من قدمي خلصي مش فضيلك وقبل ان يمسكها اغلقت باب المرحاص ف وجهه قائله = استني بقا لم استحمي ساعتين كدا 


جاسم بغضب = انتي تهبلتي اخرجي فورا ياتيا  يلا تاخرت بقولك فلم يستمع رد منها ولستمع الي صوت الدش فقال فغصب = مش دخل اي رايك بقا ومش غسل وشي وضرب الباب بغضب 


ابتمست تيا  من الداخل وشعرت انها انتصرت عليه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


كانت ريماس واقفه علي السلم منتظره خروج فرك فلمحتها تخرج من الغرفه فوضعت الزيت علي درجات السلم واختبائت بسرعه 


كانت تيا  تقترب من السلم وعلي وشك النزول فاوقفه صوت جاسم للغاضب = خلصتي شعل العيال بتاعك 


= امممم اها قصدك خلصت الشاور بتاعي اهااا خلصت 


جاسم وهو يجذبه من معصمه بقوه المتها=ماشي ياتيا  هسيبك تفرحي بهبلك ده شويه بس بعد كدا هتضطرني اعمل حجات متعجبكش ودفعه للخلف فاصبح هو امامها وتوجهه للنزل من السلم ف حين قالت له تيا  بغضب = ف داهيه يارب ايدك دي تكسر وارتاح منك


وبلحظه انزلاقات قدم جاسم ووقع علي السلم وتيا  تصرخ = جااااااااسم خد بالك 

ركضت تيا  اليه فاوقفه هو بصوت عالي = لا اوعي ياتيا  ف حاجه علي السلم خدي بالك فانتهت تيا  وركضت اليه وهي ترتعب وظل هو يتالم 


فصرخت تيا  لتنادي احد = ياماما يابابا الحقوني جااااسم وقع 


تيا  وهي تحتضن وجه جاسم = انت كويس حصلك حاجه 


جاء حسين ومنيره وسميره وريماس علي اصوات صريخ تيا  وركضو بسرعه الي جاسم ونقلوها الي المستشفي فاخبارهم الطبيب انهاسيحتاج رحه تامه لمده اسبوع وبعدها يقدر يفك جبس ايدو رجلو 


وصل جاسم الي المنزل مع والده وهو يستنده فركضت تيا  للتطمئن عليه فاخباره حسين بما قالو الطبيب وطلعها الي غرفته ووضعه علي السرير ليرتاح ومن كثرت الادويه شعر بالارهاق وغلبه النعاس 


ظلت تيا  بجاوره تبكي وتشعر انها السبب لانها دعت عليه وظلت تتحدث قائله = انا والهي مكنش قصدي ادعي عليك مكنش من قلبي خالص انا اسفه انت كدا بسببي

بقلم Omnia Ayman ✍



الفصل الثالث والعشرين

ضحيه الحب 


ف الصباح استيقظ جاسم من نومه فوجد تيا  جالسه بجانب السرير ونائمه واثر البكاء واضحه عليها 


حاول جاسم ان ينهض فشعر بالم واطلق صرخه ضعيفه استيقظت علي اثره تيا  =استني متقومش انت لسه تعبان اقتربت منه تيا  تساعده علي الاستناد وجاسم ينظرلها 


تيا  = قاعد مرتاح كدا ولا اظلبطلك المخده 


= لا كويس كدا 


جاسم بسخريه = طبعا مبسوطه جدا دعائكي عليا استجاب حاسه بفرحه الدنيا دلوقت 


امتلاءت عيون تيا  بالدموع تفكر ان جاسم الان يري انه السبب فيما حدث له 


لحظ جاسم دموع تيا  فساله بهدوء= ف اي اوعي تكوني هتعيطي ان مموتش 


ف تلك اللحظه لم تستطيع تيا  منع دموعها من النزول وظلت تبكي شعر جاسم بانه جرحها فتحدث مهدئا للوضع = عرفه بقا انا مبسوط بالحصل ده 


نظرت لها تيا  باستفهام فاجابه بابتسامه صفراء = اها والهي اهو كدا هتضطري تعملي كل الاطلبوو من غير لسانك ده مينطق ف ده موضوع ف مصلحتي 


لم تستطيع تيا  كبت غضبه ونست بكاءها = انت فكرني هشتغل خدمتك بتحلم 


جاسم وهو يشعر ان متمردته عادت من جديد = ما الاحلام بتتحقق 


تيا  بغيظ = اتفضل الفطار انا هاكلك المره دي بس عشان ايدك اليمين مجبسه والمرتت الجايه مليش دعوه وامسكت بالمعلقه لتضعه ف فمه بينما جاسم يشعر بشعور غريب يسيطر عليه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت مريم و والداتها جلسات يتناولان الفطور فنهضت مريم قائله = يلا ياماما انا نازله عشان متاخرش عايزه حاجه 


امل = اه عايزكي تعدي من غير ماتشيلي مواد ياختي 


= اووووووف مرشح كل سنه والهي انا شاكه ان بجيب ملاحق بسبب جملتك دي يلا سلام 


خرجت مريم من البيت متجه الي بيت ندا فوجدت طفل يناديه قائلا = طنط طنط ممكن تيجي تشوفي اخويا مش عارف مالو 


= في اي ياحبيبي هو فين تعالي انا هروح معك يلا 


واتجهت مريم مع الولد الي شارع لا يوجد به احد فسالت الولد فين اخوك ده 


وبعد لحظه شعرت مريم ب احد يضع مناديلا علي انفها فحاولت التململ منه الاانها سقطت فاقده للوعي 


فحملها ووضعه ف سياره وانطلق بيها الي مكان ما


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت ريماس تتحدث الي جاك ف الهاتف 


ريماس = اوووف هذا ماحدث جاك هذه المحظوظه دوما تنجي مني وبدلا من ان تسقط هي سقط جاسم 


جاك = ريماس اخبرني ما كنتي ستسفيدنه ان سقطت الفتاه ستنكسر وبعدها ستشفي ما الاستفاده لا افهم 


ريماس = لا اعلم لكني اكره واود ازيتها ب اي شكلا كان 


جاك = قلت لك اتركي لي امر ازيتها فالفتاه رائعه وحقا تعجبني 


ريماس = اسمعني جيدا ايك ان تفعل اي شئ غبي الابعد ان استطيع الزواج من جاسم وقتها الفتاه لك 


جاك بخبث = حسنا لكن اسرعي قليلا فانا لم اعد اطيق الاحتمل 


ريماس بسخريه = اوووه لا باس والان ساغلق الخط وداعاااا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&


فتحت مريم عينها ببطئ شديد وهي تشعر بان راسه يدور فوجدت بغرفه علي سرير شهقت مريم بفزع ونظرت لنفسها وتحركت بسرعه الي الباب وجدته معلق وضربته بيدها وهي تصرخ 


وجدت مريم الباب ينفتح ويدلف منه شخص شهقت مريم قائله = علي ده انت اجننت انت خطفني 


علي = اعمل اي مخلتش قدمي اي حل تاني. كنت عايز اكلم معاكي بالزوق ورفضتي فملقتش حل تاني 


مريم = انت اجننت اهالي لم يلحظو غيابي هيقلبو الدنيا عليا وهيعرفو انا فين وهقول لابيه جاسم 


علي وهو يجلس = اقعدي عشان نتكلم وتروحي قبل مايقلبو الدنيا عليكي يلا 


= مش قعده بقولك ماشني من هنا انت مبتفهمش يابارد تحركت مريم باتجه علي وهو يجلس وضربته بقوه علي صدره بقولك افتح الباب يلا بقولك انت اي جبله مبتحسش افتح الباب يابنادم انت افتح 


سحبها علس بقوه لتصبح علي قدمه صدمت تيا  من فعلته الجريئه 


مريم = انت تجننت رسمي بقا وحاولت التخلص من قبضتها لكنه ممسك يدها بقوه 


علي وهو علي مقربه منها = انا مجنون بيكي انتي 


شاردت مريم ف كلماته ونظرته التي تشع بالحب والصادق 


وشعر علي بشرودها فاقترب بوجهه من وجها واصبح علي مقربه كبيره منها ينظر الي عيونه تاره وشفتها تاره اخري وهو يقترب منها كاد ان يقبلها فادرت مريم وجهه بسرعه وهي تبتعد عنه 


مريم بتوتر = انت عاوز اي دلوقت جيبني هنا لي خلصني 


علي بهدوء = عايزك انتي يامريم عايزك ف حياتي انا من اول مره شوفتك فيها وانتي شغلتي تفكيري ودعيت ربنا ارجع اشوفك تاني لغيت ماشوفت عند جاسم مكنتش مصدق ان عرفت اوصلك 


مريم بغضب = انت كدب وبتاع بنات 


علي بصدمه = لا والهي عرفتي منين بقا اننا بتاع بنات سيدتك شوفتني كل يوم خارج مع واحده


= اه شوفتك وبعيني يعني عشان لو فكرت تكدب 


= اي الجنان ده انا امتا 


= الاسبوع الافات ف المول البنات البيضه الاكنت قاعد بتضحك معها ف الكافي وعمله تمسحلك الاكل من غلي بوقك ياحرام خايفه علي مظهرك اوي 


علي باستغرب = مول اي وبنت اي انا م.. ااااااااه قصدك روجيدا 


مريم بغيره =  لا مشعرفه انت ادري دي انهي واحده فيهم 


علي وهو يضحك = كان ممكن تسالني من غير اتهامات علي فكره روجيدا دي تبقا اختي كانت مسافره ولسه راجعه 


مريم باحراج لغباءها = احم اختك امممممم طيب عادي طبعا اشوفك بتاع بنات انا كنت اعرف منين انها اختك


= اممممم بس انتي لي ضايقتي غيرتي عليا 


مريم بارتباك = هااا اغير عليكي انا لا طبعا مفيش كدا انا انا بس كنت شايفها بس يعني 


اقترب علي من مريم وجثي علي ركبته امامها قائلا = بحبك يامريم 


شعرت مريم بدقات قلبها تتسارع  ولم تستطيع كبت ابتسامتها من الخجل 


علي وهو يقف = طب علي بركه الله يلا بقا اوصلك وبعدها اطلبك من جاسم


= ومين قالك اصلا ان هوافق بقا 


علي وهو يشير علي قلبه = مش عارف ده قالي كدا

ا

ضحكت مريم علي كلمته بقوه بينما ظل هو ينظر لها 


ء&&-&&&&&&&&&&&&&


كانت تيا  مازلت جالسه بجاور جاسم حتي تساعده عند احتياجه لاي شئ فسمعت طرقات علي الباب فاذنت بالدخول 


ريماس وهي تدلف = اوووه جاسم انت بخير كدت ان اموت من القلق عليك واقتربت تحضنه بببن نظرات تيا  الغاضبه 


جاسم = شكرا ريماس انا بخيررر 


ريماس = نعم اري ذلك وهذا جيد انا سارحل الان لدي مشوار هام وعندما اعود ساتي اليك وداعا حبي 


نظر جاسم لتيا  وهي ننظر له بغضب وقرف 


جاسم = خير بتبصلي كدا لي  ماتقومي تخدني قلمين احسن 


تيا  = هو انا كلمتك ولا انت حاسي انك قاعد فاضي فبتشتغل فيا انا 


جاسم = هششش خلاص بس مبتصدقي تفتحي لسانك علياا وحاول النهوض فركضت تيا  لعنده 


تيا  = اي عايز تقوم لي هتروح فين 


جاسم =، انا قرفت من نفسي بقالي من امبارح بهدوم دي هقوم اخد دش واغير 


تيا  = مينفعش طبعا 


= حاسبي بس كدا وشعر بالم شديد وهو ينهض


= شوفت بقا الدكتور قال لو حبيت تستحمي يبقا بفوطه بمياه وتمشيها علي جسمك ومتتحركش انا هجبلك الفوطه والمياه 


وبعد قليل اتت تيا  تحمل طبق مياه وفوطه وضعتهم بجانب جاسم قائله = اهم نا هخرج بقا بس هو انت بتبصلي كدا لي كانك بتتريق عليا 


جاسم = طب كويس انك عرفه ممكن افهم انا ازي هعمل كدا وانا ايدي مجبسه 


تيا  وهي تضرب راسها = اممم مخدتش بالي اوف 


=شيلي الحجات دي كدا انا هقوم واخد دش خلصنا وتالم مره اخري عند نهوضه 


=بطل عناد بقا وقفت تيا  تفكر قليلا وبعدها حسمت امرها ستساعده فبكل الاحوال هي السبب بما حدث 


اقتربت تيا  من جاسم وهو مغمض عينه من الالم وجلست بجاوره ووضعت يدها علي صدره لتساعده بخلع قميصه ويدها ترتجف 


شعر جاسم بيدها ففتح عينيه بسرعه وجدها تفك اازار قميصه نظر لها باستغراب 


تيا  بهدو= احم متبصليش كدا انا هساعدك بكل الاحوال انا السبب ف الاحصلك 


خلعت تيا  قميصه وهي تشعر بالاضطرب والخجل بينما يشعر جاسم بالتوتر بسبب لمست يدها له 

ويفكر انه يريدها بين احضانه ولا يكترث بشئ ثم يعود وينفض تلك الافكار من راسه !!


امسكت تيا  الفوطه بعد وضعه ف الماء ومررتها علي جسد جاسم وما ان انتهت شعرت بالراحه اخيرا انها انهت هذا واقترب منها لتلبسه قميص اخر 


تيا  = احم كدا تمام اهو تحلت من غير عنادك 


جاسم = اها شكرا 


كانت تيا  لا تصدق ازنيها هل جاسم يقول شكرا بالتاكيد انا لم اسمع صحيح 


تيا  = انا خارجه اجبلك الغدا عن ازنك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان علي يقود سيارته وبجاوره مريم فسالها = انتي كنتي رحه فين 


مريم = كنت رايحه لندا اخدها ونروح نجيب نتيجه 


علي = والهي نتيجتك ظهرت طب كويس انا هروح معاكي دلوقت علي كليه واخش اجبهلك 


مريم بخضه = اي تجبهلي لا لا انا هروك بعدين مع ندا عشان متزعلش ان مرحتش معها 


علي = مفيش مشكله انا هجيب نتجتكو انتو الاثنين احنا خلاص اصلا وصلنا اهو خليكي ف العربيه مش هتاخر 


مريم = اوف اوف اكيد انا شيله مواد شكلي هيبقا قدمو اي دلوقت الله مااشيل مواد مش انا علي طول بقول عادي ف اي دلوقت محروجه لي يتقبلني بفشلي بقا


اتي علي اليها وهو يحمل الشهاده بيده وعلامات التوتر باديه علي ملامحه 


مريم = اممم شيلت كما ماده 


علي باستغراب = اي السوال الابتسالي بمنته البرود ده 


مريم = عادي يعني اصل دي من عادتي متستغربش 


علي وهو يضحك بشده = فوق لسانك طويل اكتشتفت بجحتك كمان 


= وانا قاعد افكر ازي هقولك الخبر امسكي مادتين 


مريم بفخر = مادتين بس اومل مالك ف اي واخرجت ورقه وقلم تنقل النتيجه وهي تغير الارقام 


علي = انتي بتعملي اي كدا الدرجات دي غلط 


مريم وهي تشير له باصابعها = هششش بس ثانيه كدا ماتدخلش. ف شغلي دي بس عشان ماما 


علي وهو يضحك بشده يخربت دماغك ههه انتي مشكله انا كدا ضمنت مستقبلي الحمد لله 


وانطلق بسيارته وهو مازل يضحك علي حبيبته متعددت الصفات الغريبه 


ء-&&&&&&&&&&&&&&&


كانت ندا تحاول الاتصال بمريم منذ ساعات ولا تجيبها 


فوجدت هاتفه يرن برقم مجهول وضعت الهاتف علي اذنها بسرعه قائله = الو يامريم انتي فين 


سامر = مريم مين انا مش مريم 


نظرت ندا الي الرقم بصدمه وهي تلعن غبائها وتسرعه 


= انت عايز اي بتتصل بيا لي 


= انت صحيح هتتخطبي 


ندا وهي تحاول كبت دموعها = ايوا عندك مانع 


= هي كلمه ومش هتكرر كتير عريس غفلتك مش جاي  عشان متستهونش علي الفاضي 


= وطول ماانا عايش مش هسمحلك بحاجه زي دي ياندا سمعتي 


° انت انسان مريض ومش طبيعي انا بكرهك واغلقت الخط وهي تبكي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


ظل سامر ينظر الي الهاتف بغضب بينما تحدث صديقه محمد له 


محمد = ولم انت بتحبها بتعمل فيها كدا لي 


سامر = بحب مين انت اهبل يلا انا احبها 


محمد بسخريه = انت ناسي ان صحاب عمرك وحفظك اكتر من نفسك انت بتحبها ياسامر بس مش عايز تبان ضعف حبك ليها خايف تضعف 


سامر = اي كلام الافلام ده انا مبحبهاش كل الحكايه ان مش عايزها مرتاحه مش اكتررر 


محمد لصديقه = ماشي ياصاحبي بس خليك عارف ان مش هتلقي حد يحبك غيرها فكفايه بقا تخليها تكرهك 


ظل سامر شاردا يفكر بكلام صديقه ويردد بداخله انه لا يحبها ولا مكان للحب لحياته

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الرابع والعشرون 

ضحيه الحب 


وصل علي الشركه بعدما اوصل تلك العنيده الي منزلها وتوجه الي مكتب جاسم 


السكرتيره = استاذ علي جاسم بيه لسه مجاش 


علي باستغراب =، قصدك مشاا بدري يعني ولسه مرجعش 


جاسم = لا هو مجاش اصلا النهارضه خالص 


= اي ده معقول غريبه يعني ده عمرو معملها وف تلك الاثناء كان حمزه مقبل باتجاه علي 


حمزه = اي يابني واقف كدا لي 


علي = جاسم مجاش لي النهارضه متعرفش 


حمزه = اي ده هو مجاش انا معرفش اصلا مجتش مكتبو من الصبح بس هي فعلا غريبه 


علي = طب بقولك انا بقول اتصل بي واشوف مالو استني 


اتصل علي بجاسم مرتين فلم يجيب وشعر بالقلق فقرر الاتصال علي خط المنزل واجابته سميره واخبرته بوضع جاسم والحادث 


علي لحمزه = جاسم وقع من علي السلم ومتجبس 


حمزه = اي ده معقول بتهزر لزم نروح نطمن علي طبعا 


علي = اه طبعا انا هتصل بروجيدا تحصلنا علي هناك باليل 


حمزه = اه ماشي اي استني كدا انت قلت مين روجيدا هي روجيدا هنا 


= اه يابني هنا بقالها 3 ايام هو انت متعرفش 


= احم هااا لا هعرف منين انا ستغربت لم قلتلي هي عامله ايي


= الحمد لله خلصت اخر سنه ليها وجيت تقعد معيا 

المهم احنا هنقعد نتكلم عن اختي وننسي جاسم يلا 

ء&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت مريم جالسه تفكر بكل ماحدث معه اليوم وتشعر بانه ف غايه السعاده فتذكرت مكالمات ندا وامسكت هاتفها لتتصل بها فجاءها صوت ندا الغاضب = انتي فين ياحيوانه انا قلت حصلك مصيبه 


مريم = هههه يخربتك اهدي عليا من نحيه حصل فهو حصل انا تخطفت 


ندا وهي تشهق = يانهار اسود تخطفتي ازي واي الاحصل 


مريم = يابنتي براحه عشان اعرف احكي وقصت مريم علي ندا كل ماحدث معهااااا 


ندا = ياسدي ياسيدي يارب متا تخطف بقا هييييح اوعدنا يارب 


مريم = ههههه بس بدل مايخطفك تجار اعضاء ولا حاجه ودعوتك تيجي غلط 


ف تلك الاثناء دخلت امل علي مريم وهي تتحدث ف الهاتف فاشارت لها ان تغلق الهاتف 


مريم = بقولك اي ياندا انا هقفل وارجع اكلمك تاني سلام 


امل = قومي يابت البسي هنروح لتيا اختك جاسم جوزها وقع واتكسر


مريم بخضه =، يلهوووي طب هقوم اهووو 


ء&&&&&&&&&&&&&&


كان صالح جالس يتحدث هو وسامر عن تسليم البضاعه 


سامر = زي مابقولك كداا ده انسب وقت نتحرك في جاسم دلوقت قاعد ف السرير بعد كسر رجلو ودلوقت دي فرصتنا عشان نتحرك احنا 


صالح = معاك حق بس انت عرفت منين بموضوع حادثه جاسم دي 


سامر بضحك = عيب السوال ده هو انت فكراني صغير ولا اي انا عيني مراقبه علي طول


صالح = اهو كدا تبقا والدي وترببتي بصحيح يلا انا هروح عشان اتكلم مع عثمان ف الموضوع 


سامر = تمام ياحاج تفضل 


اخرج سامر هاتفه ليتحدث الي شخص مااااا قائلا = ال 24ساعه التانين فاتو. ومسمعتش منكم اخبار يعني 


الرجل = .................


سامر = ماانا مشغل معيا شويه نسوان عايزين الايوجهم غور من وشي ومتبطلش تدور عليهم سامع وعينك علي البيت زي ماقلتلك 


سامر وهو يزفر بضيق = اختفو فين دول بس 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&٪٪


كانت تيا ومريم و والداتهم جاءو لزياره جاسم 


امل لجاسم = حمد لله علي سلامتك يابني 


جاسم = الله يسلمك 


امل = مشكرتكش علي الاانت عملتو معنا لم سديت الفلوس جميلك ده مش هنسهولك وهردهملك ان شالله ف اقرب وقت 


= انا كدا بقا ازعل هو انتي مش معتبرني ابنك ولا اي


= ازي بس والهي ربنا وحدو الايعلم انت عندي اي 


مريم بمشاكسه = ايوا عندك اي بقا 


امل وهي تضربها = بس يابت اكتمي 


قهقه تيا وجاسم عليهما بينما تحدث جاسم لمريم قائلا = عامله اي يمريم بقالك زمان مبتجش هنا 


مريم = ايوا كنت ملبوخه ف الامتحانات وكدا 


وف تلك الاثناء قاطع حديثهم وصول علي وحمزه الي غرفت جاسم 


علي وحمزه = حمد الله علي سلامتك ياجاسم 


جاسم= الله يسلمكو بس انتو عرفتو منين 


= اتصلنا بيك علي البيت وسميره الاردت وعرفتنااا 


ونظر علي وجد مريم فاقترب منها قائلا بصوت منخفض حتي لا يلاحظه احد = اي ده انا امي دعيلي بقا النهارضه اشوفك الصبح وباليل كدا كتير عليا والهي 


كدت مريم ان تضحك لكنها اصتنعت الصارمه= خد بالك من كلامك كدا بس لاحسن اعلي صوتي فجاءه وانت عرفني 


علي = ااااااها الاعرفك بس بعشقك


خجلت مريم من غزل علي لهااا بينما لحظ جاسم توتر مريم فسالها = ف حاجه يمريم 


= هاااا لا مفيش ياابيه 


جاسم = اه صح كنت بسالك عملتي اي ف نتيجه قبل ماهما يقطعونا 


والدت مريم متذكره = اه صحيح انا نسيتك عملت ايي يااخرت صبري 


شعرت مريم بالتوتر الشديد خصتا وان والداته تحرجها بكلامها وايضا حمزه والجميع هنا فنظرت ل علي وجدته يحاول كبت ضحكته جاهدا فشعرت انها تتمني ان تنشق الارض وتبتلعها 


مريم = احم تمام الحمد لله نجحت 


جاسم = طب الحمد لله لا ده انتي كدا عايزه هديتنين واحده لعيد ميلادك وواحده لنجحك 


علي بهدوء = اي ده هو انتي عيد ميلادك امتي


فاجابه جاسم = اخر الاسبوع 


اقترب علي من مريم مره اخري قائلا = تصدقي مسالتكش عن تاريخ ميلادك قبل كدا 


= احم وتسالني لي انت مالك 


علي بسخريه = عشان نطفي شمع سقوطك 


نظرت له مريم بغضب قائله = احم انا نزله الجنينه شويه عن ازكوووو 


ء&&&&&&&&&&&&&


ظلت مريم تتجاول بالجنينه وهي تحدث نفسها بغضب قائله = الحيوان كان بيتريق عليا وهيموت ويضحك لا وانا رحه اكدب قدمو عشان يقول عني كدبه طب ماكنت اتشجعت وقلتلهم الله 


دخلت روجيدا من الباب فوجدت مريم واقفه تحدث نفسها فحاولت ان تتذكر اين راتها حتي تذكرت انها مرين حبيبت اخيها نعم هي بالتاكيد مجنونه كما وصفها 


اقتربت روجيدا من مريم قائله = بتكلمي نفسك لي يامريم


مريم باستغراب انها نفس الفتاه اخته = احم لا عادي بس لحظه عرفتني منين 


روجيدا = امم بصراحه شوفت صورك علي فون علي 


مريم بشهقه = صوري علي تليفونو لي حطتها لي عشان يعمل فيها حاجات وحشه لو رفضتو صح صح قولي 


قهقهت روجيدا علي كلام مريم فهي حقا مجنونه 


روجيدا = لالا ده انتي طلعتي مجنونه فعلا زي ماعلي بيقول بس لذيذه خالص 


مريم= هو كمان بيتكلم عني وبيشتم اععغععع 


= علي فكره علي بيحبك بجد لو لفيت الدنيا مش هتلقي حد زيو 


= احم عرفه 


= امممنممم طب وانتي بتحبي ؟


مريم بخجل = يعني هو مش عرفه ممكن معرفش 


= ههههه خلاص مش هحرجك هو واضح يلا عن ازنك هطلع اشوف جاسم مش هتطلعي معيا 


= اهاااااا طالعه 


ء&&&٪&٪٪&&&&&&&&&&&&&


كانت والدت ندا تشعر بصداع 


ندا = مالك ياماما فيكي اي 


والداتها = صداع ياندي يابنتي هيفرتك دماغي 


ندا = طب انا هنزل الصيدليه اجيبلك دوااا 


والداتها = ايوه بس دلوقت الوقت متاخر 


= ياماما مش متاخر الساعه 9 وبعدين الصيدليه ف الشارع اهي يلا هلبس بسرعه وانزل 


نزلت ندي الي الصيدليه واشترت الدواء لامها ووجدت خناقه كبيره مزدحمه بالشارع فدخلت بشارع اخر لكنه خالي من الناس علي مقربه من بيتها ولكنها توقفت فجاءه عندما رات سامر امامها فابتلعت ريقها برعب 


سامر بضعف = اي مش هتقفي تسلمي عليا 


شعرت ندا بان سامر ليس بوعيه من شكله وهذا يعنس بانه سكران 


حاولت مريم تجاهله وان تكمل طريقها فاوقفه يد ساكر وهي تجذبها باتجهه بعنف 


سامر = هو انا مش بكلمك برضه ولا مبقتش تسمعي 


ندا بخوف وبكاء = سيب ايدي ياسامر بقولك احسن ماصوت والم عليك الناس والهي 


سامر بضحك = بجد والهي طب صوتي كدا صوتي يلا سامعيني ماتصوتي 


لم تشعر ندا بنفسها الاوهي ترفع بيدها ف الهواء لتصفع سامر بقوه 


هنا وصل سامر الي قمت غضبه وجذبها نحيه بيت مهجور وحول الاعتداء عليها وندا تبكي وتتوسله ان يتركها وظلت تبكي وتحاول دفعه وسامر يحاول تقبيلها بعنف الاان فاق علي كلمه ندا


ندا = ابعد عني ياسامر كفايه متخلنش اكرهااااك 


شعر سامر بان دلو من الماء البارد سكب عليه ولم يستطيع ان يفعل لها شئ 


فابتعد عنها بسرعه قائلا = امشي 


ظلت ندا تبكي ولاتتحرك حتي قاطعها سامر بغضب = بقولك امشي يلااااا 


ركضت ندا بسرعه الي منزلها وهي تبكي بينما ظل سامر يشعر بنغزات من دموعها وماكاد ان يفعله بها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


دلفت كلا من روجيدا ومريم الي غرفه جاسم واقتربت منه روجيدا قائله = سلامتك ياجاسم الف سلامه عليك 


جاسم = الله يسلمك ياروجي انا بخير 


بينما كان حمزه لا يصدق بانه يراها فهي عشق طفولته فمن وقت سافرها للدراسه ومازل منتظر عودتها حتي الان

ل

لحظت روجيدا وجود حمزه فاقتربت منه قائله بسعاده = حمزه وحشتني اوي مشوفتكش من اول ماجيت 


حمزه = يمكن مثالا لو كنتي فكرني كنتي طلبتي تشوفني 


= متقولش كدا انا طبعا فكرك انت صديق عمري من طفولتنا 


حمزه بحزن = اها طبعا يلا عن ازنكو تاخرت انا هسابقك ياعلي ووداعهم وغادر 


اسرعت روجيدا بخلف حمزه تناديه = حمزه استني عايزك 


= خير ياروجيدا ف حاجه 


= هو انت بجد زعلان مني انت عارف ان مش بحبك زعلان 


حمزه بابتسامه = لا طبعا مقدرش ازعل منك 


= بجد طب عشان تثبتلي تعزمني بكره علي الغدا 


= ههههه ده بدل ماتقولي انك هتعزميني انتي بس ماشي مفيش مشكله 


= اقتربت منه روجيدا تضمه وتودعه.

بقلم Omnia Ayman ✍


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع