القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحيه الحب الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون بقلم أمنيه أيمن



رواية ضحيه الحب الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون  بقلم أمنيه أيمن





رواية ضحيه الحب الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون  بقلم أمنيه أيمن




الفصل الخامس العشرين 

ضحيه الحب 


ف المساء كانت منيره وحسين جلسين يتناولو العشاء فقاطعهم مجئ تيا 


حسين = اي ياتيا  يابنتي مش هتيجي تتعاشي 


تيا  = لا يابابا انا نازله اجيب الاكل عشان جاسم يتعاشي 


منيره = طيب تعالي انتي اقعدي ياتيا  وانا هطلع بالعشا لجاسم 


تيا  = لا يا ماما انا هطلع وهنتعاشي سوا خليكوووو انتووو 


احضرت تيا  العشاء وصعدت الغرفه فوجدت جاسم يغط ف ثبات عميق فاقتربت منه بهدوء قائله 


= جاسم جاسم اصحي عشان تتعشا وبعدين كمل نوم 


تململ جاسم ف نومه ليستيقظ بعدها ويعدل من موضعه 


جاسم = مكنتش جعان مكنش ف داعي تجيبي العشا 


تيا  = لا ازي يعني هتنام من غير ماتتعشا يلا ووضعت العشاء امامه علي السرير 


ف

قنظر لها جاسم ليساله = انتي تعشيتي 


= لا كمان شويه هاكل 


= طب كلي معيا يلا ومش عايز اعترض انا مش فايق اصلااا


=احم طيب 


انها الاثنان عشاءهم وابعدت تيا  الطعام وضعته علي الطاوله وهمت لتذهب الي الاريكه تنام عليهاا فقاطعه


جاسم = لا متناميش علي الكنبه تعالي هنا وانا هنام علي الكنبه 


تيا  = لالا خليك مكانك انت مينفعش ليك تنام هنا 


جاسم بحده = تيا  متعصبنيش واسمعي الكلام انا اصلا حاسس نفسي كويس 


تيا  بحده ممثله ل جاسم = انت الامتعصبيش انا هنام هنا انتهي الكلام يلا تصباح علي خيرر وادثرت نفسها بالغطاء علي الكنبه 


زفر جاسم من عناد تلك المشاكسه ونام هو ايضا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


عند ندا كانت  جالسه تضم ركبتيها وتبكي كلما تذكرت ماحدث وتحدث نفسه 


يارب لي هو الاحبيتو من بين كل الناس لي حبيت الابيتعبني ياااااارب خلني اكرهو وطلعو من قلبي حتي بعد الاكان هيعملو فيااااا لسه بحبو ومش عرفه اكرهووووو 


طرقات والدت ندا باب غرفتها فمسحت ندا دموعها بسرعه لتخفيها عن والداتها 


ندا = اي يا ماما لسه صحيه دماغك لسه بتوجعك ولا اي 

والدتها = لا  كنت هنام بس جيت اشوفك وف حاجه عايزه اقولهلك 


ندا بخوف = خير يا ماما في اي 


= يابنتي العريس الاكان متقدملك فجاءه كدا اتصل بابوكي وقالو ان كل شئ قسمه ونصيب 


=تذكرت ندا كلام سامر والان فهمت معني 


= متزعليش يبقا مش نصيبك ربنا يرزقك بالاحسن منو


= ي ماما مش زعلانه كدا احسن قلتلكو ان مكنتش مرتاحه يلا قومي بقا نامي بقااا 


وضعت ندا راسها علي الوساده لتعود البكاء من جديد


ء&&&&&&&&&&&&&&&


ف الصباح مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه علي ابطالنا لبدء يوم جديد ملئ بالاحداث **


استيقظت مريم علي صوت جرس الهاتف فتحت الخط بنعاس لتجيب 


مريم = الوووو 


= هو القمر صوتو بيبقا حلو كدا وهو صاحي من النوم 


مريم= هتقول انت مين ولا اقفل في وشك 


= يخربيتك حتي وانتي صاحيه م النوم لسانك طويل


انتفضت مريم من مكانه = انت جبت رقمي منين 


= عيب عليكي ياحبيتي هو انا في حاجه تصعب علياااا 


= علي رايك ما انت خطفتني قبل كدا هيصعب عليك تجيب رقمي 


= ههههههه اها شطوره واعمل اكتر من كدا عشان خاطرك


= احممم هاااااا انت عايز اي دلوقت يعني مفهمتش


= مفيش كنت عايز اصبح عليكي ياوردتي 


شعرت مريم بالخجل من كلماته وبالسعاده ايضااا = طيب خلصنا وصبحت يلا يلا سلام واغلقت للخط 

وهي تضع يدها علي قلبها لتهدا من نبضه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


استيقظت تيا  قبل جاسم واحضرت له الفطور الي غرفته واقتربت لتيقظه وهي تهزه بخفه 


تيا  = جاسم اصحي 


استيقظ جاسم = هي الساعه كم 


تيا  = الساعه 10 اصحي عشان تفطر 


جاسم وهو ينظر لها = منتش مضطره تعملي كدا علي فكره 


تيا  باستغراب = اعمل اي 


= يعني انك تهتمي بيا كدا فطر وغدا وعشا طالعه نازله عشاني كدا 


=انا مش بعمل كدا وانا مضطره بس الحقيقه ان مراتك وده واجبي ان اعملو 


= هبدء اصدق اننا متجوزين بجد 


شعرت تيا  بسكاكين بقلبها اثار كلمه جاسم وحاولت ان تخفي هذا عنه 


= انا نازله انت كمل فطار ولو حتاجت حاجه اندهلي وانا هساعدك  


خرجت تيا  من الغرفه ووضعت يدها علي قلبها تشعر بنغزه فيها وهي تقول :: انا لي مضايقه اوي كدا من كلامو طب ماهو معه حق انا مالي كدا لي بحس الاحساس ده فجاءه 


ظلت تيا  شارده حتي اتت ريماس وفرقعت اصبعها ف وجهه تيا  الشارده 


تيا  = هااااا ف حاجه 


= ماذا بكي انتي منذ ساعه اكلمك كي تبتعدي عن الباب 


= وابعد عن الباب لي هو انا مضايقكي 


= نعم تزعجني انا اريد الدخول لرؤيه جاسم هل فهمتي الان 


= احم اه طيب ماتدخلي وافسحت له تيا  الطريق وهي تشعر بالضيق منهااا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان سامر يجلس علي الفطور مع والداته ووالده علي الفطور 


بينما ظل سامر يعبث ف الطعم امامه فلحظت والداته فسالته = مالك ياسامر الاكل مش عجبك 


= لا بس مش جعان اوي 


= لي بس يا حبيبي كل عشان خطري 


حسين بسخريه = ايوه ايوه كل يقلب امك خليها تبوظك بدلعها ده 


سامر بتافف وهو ينهض = مفيش داعي لمرشح علي الصبح انا مش فايق اصلا لحد 


خرج سامري من المنزل وهو يسير ف الشارع فلحظ نظرات الناس له فاستغرب واكمل طريقه 


فوجد محمد صديقه يخرج من منزله وهو علي مقربه من بيته ايضا  


سامر = ولا يامحمد ولااا 


محمد = اي ياسامر ف اي 


سامر = مفيش بس شوفتك فندهتلك انت رايح فين كدا 


= ريح الشغل مانت عارف 


سامر وهو ينظر حوله = هو ف اي بالظبط الناس بتبصلي ولا بتهيقلي 


نظر محمد من حوله باستغراب مش عارف 


اتي احد اصدقاء سامر اليهم = اي يامعلم سامر مقضيها كدا من ورنا 


سامر بعدم فهم = مقضي اي انا مش فاهم حاجه ماتخلص يا لااا وتنطق 


الشاب = يعني علي العلاقه الابينك وبين ندا 


شعر سامر بان دماء تغلي به فامسك الشاب ليخنقه بيده قائلا = انت اجننت ياض انت عارف لو جبت سيرتها علي لسانك هموتك 


الشاب وهو يكح = اي ياعم انت محموء عليا كدا لي ده مش كلامي ده كلام الشارع كلو ف ناس شافتكو مبارح وانت رايحين نحيت الخرابه الاورا لوحدكو والناس كلها ملهاش سيره غيركو 


صدم سامر واشتد غضبه وكاد ان يقتل الشاب انت اجننت ايك تجيب سيرتها علي لسانك لا انت ولا اي كلب فيكو والاهسمعو بيجيب سيرتها هدفنو 


حاول محمد تخليص الشاب من بين يدي سامر بقوه حتي استطاع تخليصه خلاص ياسامر اهدي ده عيل مجنون ابعد 


محمد لسامر بعد ان ابتعدو من المكان = هو انت وندا في بينكو حاجه بجد 


= انت تهبلت انت كمان يامحمد الموضوع مش كدا وقصي سامر كل ماحدث علي محمد 


محمد = يخربيت جننك اي الاهببتو ده عجبك كدا اديها سيرتها بقيت علي كل لسان ف الشارع بسببك 


سامر بغضب = طب انا اسمع كلب بيجيب سيرتها وانا ادفنو مكانو 


محمد = هتمشي ورا كل الناس تسكتها انت ازتها ياسامر يارب تكون ارتحت كدا وتركه محمد ورحل


بينما ظل سامر وقفا مكانه لايداري ماذا يفعل فاخج هاتفه واتصل بندا عده اتصالات ولكنه اغلقت الخط 


سامر بغضب = غبيه ان شالله مارديتي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&,


كانت ندا جالسه تنظر الي كم مكالمات سامر لها وهي 


بينما دخل عليها والده ف غضب وامسكها من شعرها وصفعها 


ندا بصدمه = ااااه بابا انت بتعمل اي 


والداها ومازل يلقي لها الصفعات بينما تحاول والداتها تخليص ابنتها من غضبه 


= ياكلبه يازباله هي دي تربتي وحريتي ليكي ياقليله الحيه والربيه تحطي راسي ف الارض بين الناس ومع مين ابن صالح ياندا ده انا هقتلك 


ندا ببكاء شديد = انا مش فاهمه حاجه انا معملتش حاجه 


= انتي مكتتش امبارح مع سامر ف الخرابه انطقي الناس شافكو سوا سيرتنا بقيت علي كل لسان بسببكو  


ندا محاوله شرح مةحدث لابيها = والهي ماحصل صدقني يابابا كدب سامر هو الاودني هناك غصب عني 


= بس اخرسي مش عايز اسمع صوتك يافاجره يازباله ودفعها علي السرير واخد هاتفها واغلق الباب عليها وخرج 


وندا جالسه تبكي بحرقه علي ماحدث

بقلم Omnia Ayman ✍


الفصل السادس والعشرون 


دخلت تيا  الغرفه فوجدت جاسم يقف ف الشرفه ويدخن تحركت نحوه واخدت السيجاره من فمه قائله


تيا  = السجاير غلط وقومتك من السرير كمان غلط 


جاسم وهو يزفر = ومحدش قالك ان تصرفك كمان غلط 


تيا  = تؤ تؤ محدش قالي وعلي فكره انا هروح بكره بيت اهالي عيد ميلاد مريم وعايزه اعطلها هديتها


= تمام السوق هيوصلك وهيستناكي براااا 


= لي بقا انا اقدر اروح لوحدي انا مش صغيره يعني لحظه ولا انت بتعمل كدا بترقبني


ظل جاسم ينظر امامه دون ان يجايب علي اسالتها 


فهمت تيا  صمته علي انه تاكيد علي كلامها وشعرت بان سكاكين غازت قلبها فنظرت له نظره اخيره بحزن وخرجت من الغرفه 


بينما اطلق هاتف جاسم رنين فوجده حمزه فاجاب علي الاتصال  


جاسم = هاااااا ياحمزه قول 


حمزه = جااسم انا عرفت مكانهم 


جاسم وهو يضغط علي يده بقوه =هما فين 


حمزه = ف القاهره ف .................


جاسم اغلق الخط دون سامع رد حمزه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


مريم لوالدتها = ماما انا هلبس واروح ل ندا 


= ماتنقلي بيتك عند ندا اسهل عليكي انتي مابتتهديش ف البيت 


= اوووووف علي المرشح ياستي برن عليها كتير فونها مقفول قلقت عليها وبعدين ده بيتها جنب خالتي هنا مش بعيد 


= طيب ياختاااي ومتتاخريش 


ارتدت مريم ملابسها علي عاجله وشعرت بالقلق علي ندااا 


وخرجت من للعماره لتذهب لها فوجدت احد مايناديه فالتفتت لتراه سامر 


ندا باستغراب اي ده سامرر خيرررر 


سامر = انتي متعرفيش حاجه عن صاحبتك ندا 


ندا بغضب = بقولك اي يابن خالتي رايح نفسك من ندا سامع ةكفايه بقا لحد كدا انت شيطان وهي ملاك يعني متجمعوش 


سامر بغضب = ماتسكتي بقا شويه حد قالك ان حططها ف دماغي هو بس ف مشكله حصلت وكنت عايز اسالك اي حصل


ندا بقلق = مشكله اي انت اصلا مبيجيش من ورك غير المصايب 


= انتي عرفه لو محترمتش نفسك وقصرتي لسانك هقطعهولك وارمي للكلاب لا هرميكي كلك علي بعضك 


= اووووووف انت عايز اي دلوقت خلصني ومشكله اي دي 


قصي سامر علي مريم كل ماحدث وكلام الناس عنهما ولم يذكر محاوله اعتدائه عليها 


مريم بصدمه = ينهار اسود والناس لي قالت كدا عنكم 


= احممم مفيش انا شوفتها بس وكنت بكلم معها فهما الناس بتزود 


مريم بشك = متاكد ده بس اللحصل 


سامر محاول تغير الحديث = هاتي رقمك وانا هتصل بيكس بليل وتعرفني حد من اهلها وصلو الكلام ولا اي 


مريم بتفكير = امممم طيب اكتبوووو 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


وصلت مريم الي بيت صديقتها ندا وطرقت الباب ففتحت لها اخيها الصغير


مريم بابتسامه = ازيك ياعبده اومل فين ندا 


عبده = جوااا ف الاوضه بتعيط 


مريم بخضه = بتعيط لي 


= عشان بابا ضاربها جامد وزعقلها 


خرجت والدت مربم بتلك الاثناء ووجدت مريم تتحدث مع عبده 


= مريم انتي هنا 


= ايواااا ياطنط هو ف اي بتصل بندا فونها مقفول ودلوقت عبده بيقول انها بتعيط هو اي حصل 


= انتي معرفتيش بالاحصل والكلام الاعلي ندا بسبب ابن خالتك يامريم 


= طنط معلش انا عايزه اشوف ندا ضروري 


= مينفعش يامريم ابوهااا محظر ان حد يخشلها وبذات انتي 


= انا طب لي انا زنبي اي ف الاحصل 


=عشان سامر ده يبقا ابن خالتك وكلنا عرفين ان شر وشياطن 


= عشان خطري ياطنط وعد هما 5 دقايق واوعدك هخرج قبل ماعمو يوصل 


والدت ندا بتفكير طيب هجيب مفتاح وافتحلك 


مريم بحزن = مفتاح انتو كمان سكين عليها الباب عليها منك لله ي جالب المصايب ياسامر 


فتحت والدات ندا الباب فدخلت مريم وجدت ندا جالسه وتبكي وبمجرد رؤيتها اسرعت لها تحتضنها ببكاء 


مريم = بس ياندا عشان خطري اهدي انتي كويسه 


ندا ببكاء مرير = لالا انا مش كويسه يمريم 


= هششش ياحبيتي اهدي اهدي واحكيلي اي الاحصل بظبط 


قصت ندا كل ماحدث معها هي وسامر حتي مافعله والداها بها 


مريم = ابن الكلب الزباله ازي يعمل كدا اتجنن 


= محدش مصدقني يامريم وسيرتي بقيت علي كل لسان ف الشارع 


= لالا انا هتصرف وكلو هيبقا تمام اتتي اهدي بس بصي انا مضطره امشي دلوقت بس هجيلك تاني خلي بالك من نفسك واحتضنتها بقوه وغادت 


ء&&&&&&&&&&&&&&&٪


ف المسااء كان حمزه جالس بالمطعم بانتظار روجيداا


روجيدا من خلف حمزه = اتاخرت مش صح 


حمزه بابتسامه لها = لا متاخرتش ولا حاجه انا واصل من شويه


روجيدا = طب كويس كنت هحس بزنب 


حمزه = من وقت ما وصلتي مجاش علي بالك تشوفني خااص معقول 


= عرفه انك زعلان بس صدقني انت ف بالي علي طول انت صديقي المفضل من طفولتنا وعارف قد اي انت غالي علي قلبي 


= طيب ياستي ناكل اول وبعدين نكمل كلام ف حجات كتير عايزين نتكلم فيهااا 


= اوك بس الاكل اول لان هموت من الجوع صراحه


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&٪


كان الجميع بالاسفل عندما انتبهو الي نزول جاسم بمفرده متكاء ببطئ ركضت له تيا  بسرعه لتساعده 


تيا  = انت اي الانزلك لو كنت عايز حاجه كنت عرفني وانا اطلعهلك فوق 


جاسم بضيق = مفيش داعي انا بقيت كويس وحاشس بنفسي 


حسين بعنف = الدكتور قال مينفعش دلوقت ياجاسم لي نزلت 


= خلاص يابابا قلتلك بقيت كويس انا اصلا مسافر مصر بكره 


حسين بصدمه = اشمعنا مصر ياجاسم وسافر اي ده الاضروري بوضعك ده 


= عندي شغل ولازم اخلصو بنفسي وانا قلت بقيت كويس 


= وانا قلت مفيش سافر ياجاسم وانتهي الموضوع 


= هو اي الامفيش سافر تكونش حضرتك شايفني صغير بتمنعني 


جذب حسين جااسم الي غرفه المكتب واغلق الباب عليهم قائلل 


حسين = انت لقيتهم مش كدا وعايز تسافر لهم 


جاسم بلا مبالاه = هما مين دول الاانا لقتهم ي بابا 


= اهل اميره انت لسه عايز منهم اي مش خلصنا بقا البنت ماتت وشبع موت لي بتنبش ف الماضي 


= عشان انا مش هرتاح غير ماجيب حقها سمعت 


حسين بغضب بالغ = بس اخرس حق مين حق واحده خاينه واحده كانت بتضحك عليك 


جاسم بصدمه = انت بتقول اي ميه مره قلتلك مش معني انك تكرهني فيهااا انك تشوه سمعتها 


= لا دي الحقيقه مش انت عايز تعرف الحقيقه اسمع بقا الحقيقه ان روما  دي واحده كدبه دخلت حياتك عشان توقعك ولم انا عرفت حقيقتها الزباله قالت هتبعد عنك بس من غير ماافضحها ومش كدا وبس دي كانت عامله علاقه مع واحد وهو السبب ف الحادثه بتاعتها


جاسم بصدمه وهو يشعر بان انفاسه متوقفه = لا كدب  كل ده كدب 


= لا مش كدب دي الحقيقه البنت الاانت بتدور علي حقها دي كانت مجرد واحده خاينه دخلت علي حياتك تدمرها افهم بقا افهم وفوق 


خرج جاسم من المكتب واغلق الباب بعنف وهو يشعر بضباب وغشاشه 


كانت تيا ومنيره يقفان بالخارج عندما وجدو جاسم يخرج بغضب وحزن من المنزل باكمله حاولت تيا  منعه من الخروج فدفعه 


خرج حسين من المكتب وهو يشعر بانه فعل الصواب عندما اخبر جاسم بمنتصف الحقيقه 


تيا  وهي تركض تجاه حسين = في اي يابابا جاسم مالو ده خرج من البيت وهو لسه مبقاش كويس 


تعالي معيا ياتيا  علي المكتب انا عايزه اتكلم معاكي شويه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


ف غرفه المكتب كانت تيا جالسه مع حسين ليخبره بكل حقيقه جاسم 


حسين = بصي ياتيا  انا عارف انك تجوزتي جاسم ف ظروف صعبه وف وقت غلط وانتي متعرفش عنو اي حاجه وانا عايزك تعرفي كل حاجه لان انتي الوحيده الاهتقدري تساعدي 


flash Back 


من 4 سنين كان جاسم متعرف علي واحده وبيحبها البنت دي كانت بتيجي عندنا كتير مع اهلها وفضلت تحوم علي جاسم لغيت ماخلتو يحبها ويتعلق فيها وفضلو مع بعض سنه وبعدين انا اكتشتفت ان البنت دي بعد ماعينها جاسم سكرتيرتو الخاصه عشان تبقا قدمو علي طول كانت بتخد ورق مهم ومعلومات عنو وبتعرفها لواحد من اعدادء جاسم ولم عرفت هددتها ان تبعد عن جاسم وتكرهو فيها مقابل ان مفضحهاش 

وطبعا وفقت وحاولت تكره جاسم فيها بس قبل مايحصل ده البنت حصل معها حادثه والعرييه تحرقت والجاثه كانت متفحمه ومن بعدها عرفنا ان الحادث كان بفعل فاعل ومن وقتها وجاسم كان هيتجنن بعد موتها اتحول تماما من شخص مرح لشخص زي مانتي شايفه كدا وانا حاولت ان امنعو وسافر من 3 سنين لندن ومن وقتها قرر ميرجعش والباقي انتي عرفه


Back  


انهي حسين الحديث وتيا  تبكي علي ما حدث مع جاسم ومعاناته ف للماضي 


حسين = محدش غيرك يقدر يخلي جاسم يرجع عن انتقامو ياتيا ويدمر نفسه 


تيا  باستغراب = انا ازي بس ده مبيطقنيش 


حسين وهو ينهض = بس انا مش حاسس كدا وعندي ثقه فيكي يابنتي 


ء&&&&&&&&&&&&&&٪


وصل جاسم الي البحر ف نفس المكان وهو يتذكر زكاريته مع روما ويخبر نفسه بان كل هذا كذب ويشرب الخمر ليحاول محو اثار كلام ابيه 


القي جاسم المشروب من يده بعدما انهي بقوه ف الصخر وهو يضرب للصخر بيده حتي جرحه وبعد اكثر مت ثلاث ساعات وصل علي الي هناك ووجد جاسم بتلك الحاله فركض اليه 


علي = اي الاانت عملو ف نفسك ده ياجاسم حرام عليك نفسك 


جاسم = انت مين قالك ان هنا


= عمو حسين اتصل وقال ان قلقان عليك ونا توقعت انك هنا  ف اي ياجاسم مالك


جاسم بسخريه = انا ف لعبه ياعلي مبتخلصش مش برتاح اضحك عليا جاسم الجراحي بنفسوووو 


=بس اهدي ياجاسم خلينا نروح البيت تيا  وعمي قلقانين عليك 


= هههههه تيا  مراتي امممم فكرتني بيها مراتي حاجه تضحك 


امسك علي بجاسم ليساعده النهوض الي السياره وقاد به الي منزله وساعده علي النزول من السياره واتصل بتيا  لتخرج له 


تيا  بخضه من حاله جاسم = اي ده ف اي ياعلي جاسم ماله 


علي = مفيش ياتيا  بس مكنش ينفع اخبط عشان عمي ميشوفوش 


اقتربت تيا  من جاسم وهو ينظر لها = اممم مراتي هتساعدني امممم 


علي لتيا  = طب اساعدك ياتيا 


= لا لا ياعلي شكرا انا هدخلو شكرا انك وصلتو وغادر علي وساعدت تيا  جاسم للدخول 


اجلست تيا  جاسم علي السرير وهي تقترب منه قائله = اقعد انا هجبلك مراهم لايدك لان شكلها متعوره جامد

= اقتربت منه تيا  لتضع له المرهم وهو ينظر لها قائلا = انتي لي بتعملي كدا 


نظرت له تيا  باستغرب = بعمل اي


= يعني لي بتهتمي بيا كدا لي انتي كويسه كدا ولي علي طول قدمي ةمعيا 


تيا  بتوتر انت شكلك مش حاسس بالدنيا انا هعملك قهوه جذبها جاسم من يديها بقوه فوقعت علي قدمه


شعرت تيا  بالارتباك والاحراج = احم سيبني 


جاسم وهو ينظر لها = ولي مبتسبنش انتي جيت عليكي يعني 


شعرت تيا  بحزنه وظلت تنظر له بحب فاقترب منها جاسم وقبلها بهدوء وعندما لحظ استجبتها له ابتعد عنها قائلا = انا محتاجك اوي ياتيا  اوي 


وافترب ليطبع قبله اخري وبعد دقائق تحولت القبله الي عده قبلات لا نهايه لها وتيا  مستسلمه له 


حملها جاسم ووضعها علي السرير برفق كانها شئ هش يخاف عليها من الانكسار واقترب منها مره اخري وهو يفك ازار منامته ليصبحا روحا واحده وجسد واحد وتصبح زوجته وتكتمل حياتهم الزوجيه

بقلم Omnia Ayman ✍



الفصل السابع والعشرون 

ضحيه الحب 


ف الصباح مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه لتعلن عن بدء يوم جديد بحياه ابطالنا :


استيقظ جاسم وهو يشعر بوجع ف راسه وثقل فتح عينها عدات مرات ليستطيع الرؤيه بوضوح فشعر بثقل علي كتافه فوجد تيا  متمدده علي ذراعيه انتفض جاسم عندما تذكر ماحدث بينهم وماصدمه اكثر انه الاول بحيات تيا  برغم من ان تيا  كانت متزوجه من اخيه ظل جاسم ينظر لتيا  وهو يضع يديه بين راسه ويوبخ نفسه علي غلطه واستسلامه ونهض من مكانه ليدلف الي المرحاض وارتدي ملابسه وخرج 


بعد قليل استيقظت تيا  ولم تجد جاسم بجانبها وشعرت ببعض السعاده لم حدث قائله بنفسها 


=انا كنت حاسه بشعور اتجاه جاسم بس بعد الاحصل بدات افهم الشعور ده انا اكيد بحبو والدليل علي ده ان مضايقتش بعد الاحصل بيناااا انا لازم انسي اي حاجه  وابدء مع جاسم صفحه جديده :


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&  


كان جاسم يجلس علي السفره مع والده و والداته يتناولا الفطور عندما اتت ريماس قائله 


= جاسم سعيده لرؤيتك تحسنت حقاااااا 


= شكرا لكي ريماس لكن لم اركي من مده اين تختفي 


= اوووه هذا ماكنت اود ان اتحدث معك عنه ف نهايه الاسبوع يوم ميلادي واود ان احتفل معاك اقصد انت وجاك 


= عذرا ريماس لكن لا اعتقد اني ساتي 


= ولماذ لا ارجوك جاسم هذا اول عيد مولد لي بعيد عن لندن وليس لدي احد سواك انت وجاك هنا هيا وافق 


قطعه حديثها نزول تيا  وهي تنظر لجاسم ول ريماس المسكه بيده مما جعلها تشعر بالغيره 


منيره = تعالي ياتيا  يابنتي افطري 


جلست تيا  بجاور جاسم فهاب واقفا علي الفور موجها كلامه لريماس = حسنا ريماس لكن ذكرني قبلها 


عقدت تيا  حجابيه باستغراب لحظته ريماس فتحدثت قائله = انه سيذهب معي لنحتفل بعيد ميلادي ف الفندق معااااا 


شعرت تيا  بالغيره تغزو قلبها = اها فهمت 


ظلت ريماس تنظر باتجاه تيا  بخبث وهي تتحدث بنفسها قائله 


= لا تيا  لم تفهمي شيئا ف بعد تلك الليله سيصبح جاسم زوجي انا وليست انت اعدك بهذا 


بينما كانت تيا  تفكر بمعامله جاسم الجافه لها بعد ما حدث بينهما امس وتفكر هل ندم جاسم بعدما اقترب منها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


استيقظت مريم بتافف علي صوت رنين الهاتف لتجيب بنعاس قائله = الووو مين 


علي = حبيبك 


فزعت مريم من نومها قائله علي 


علي بمزاح = اي ده قصدك ان انا حبيبك مكنتش اعرف انك واقعه فيا كدا 


مريم = هههه خفه اوي علي الصبح تصدق ضحكتني عايز اي ف حد يصحي حد كدا علي الصبح 


= اه انا عندك مشكله ويلا قومي بسرعه والبسي انا وقف علي اول الشارع مستنيكي 


= نعم ازي يعني اقوم البس وانزل اي الثقه الابتكلم بيها دي


= يلا بس يامريوم متتاخريش مستناكي وبحبككك علي فكره 


خجلت مريم من كلمته مفاجاءه ولم تعرف بم تجيب 


فابتسم علي ف نفسه = يسلملي انا الابيكثف 


اغلقت مريم الخط ف وجهه دون اي رد ونهضت لترتدي  ثيابها 


خرجت مريم علي والداتها وهي تحضر الطعام 


مريم= ماما انا نازله


امل = ريحه فين ياروح امك 


= ياستي ف اي رايحه اشوف واحده صاحبتي وبعدين نهارضه عيد ميلادي سيبني براحتي 


= اه عيد ميلادك كان يوم مطلعلوش شمس الله يرحمو ابوكي هو الابلني بيكي ياختاي عايزين اخت لتيا  يجي يتفرج علي وكستي 


شعرت مريم ببعض الحزن عند تذكرها والداها فمريم كانت مدلله والدها 


فهمت امل شعور مريم وندمت علي ماتفوهت بيها واقتربت منها لتقول بمزاح = هتلمي هدايا عيد ميلادك يعني يبقا بالنص واسيبك تنزلي 


ابتسمت مريم لوالدتها ابتسامه صغيره وقبلتها وذهبت لتري علي فوجدته بسيارته بانتظارها فتحت مريم الباب قائله له 


= هاااا خير كنت عايزني ف اي


= الناس بتقول صباح الخير اول وانتي دخله تقولي خير ياساتر 


= المفروض اقولك اي بقا وانت منزلني من صبح مش فاهمه لي 


= هقولك ياستي بس الاول ممكن اعرف انتي لي معيطه 


= انا مش معيطه ده ف تراب دخل ف عيني 


= لا والهي وترب حمر مناخيرك برضه 


= هنا لم تستطع مريم كتم بكاءها وانفجرت ف بكاء قائله بابا وحشني اووووي لو كان معيا نهارضه كان عمل عشاني حجات كتير اوي 


شعر علي بحزنها وكان علي وشك احتضانها فهبت مريم فيه = انت هتستعبط ولا اي انت ماصدقت تستغل الوضع 


علي بضحك = يخربيتك هههههه انتي مفيش منك امل انا كنت عارف 


مسحت مريم دموعها قائله = اتفضل قولي في اي بقا 


علي وهو يقود السياره هتعرفي دلوقتي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


ظل جاسم بمكتبه يتابع عمله وهو شارد يفكر فيما حدث بينه وبين تيا 


جاسم بضيق = انا ازي عملت كدا دي مراتازي ضعفت كدا بس هي برضه غلطانه انا كنت سكران بس ازي تيا  كانت مرات ادم لكن انا ازي  هتجنن 


طرق حمزه باب المكتب ودلف للداخل فوجد جاس يفرك شعره وواضح عليه علامه القلق 


حمزه = مالك ياجاسم تعبان ولا حاجه 


جاسم بانتباه = هااا لا انا تمام بس انت جيت متا 


= بقالي شويه واقف وانت شكلك مش مركز 


= مفيش ياحمزه اومل علي فين 


= قالي مش هيعرف يجي نهارده عند شغل خاص 


= علي فكره ياجاسم انا حجزتلك السفر النهارضه الفجر 


اشار له جاسم = الغي الحجز ياحمزه 


= نعم الغي الحجز غريبه ده انت كنت هتجنن عشان نلقيهم 


= بقولك الغي الحجز ياحمزه وخلصنا الله وقولي اي اخر اخبار عثمان وصالح 


= لغيت دلوقت لسه مسلموش البضاعه 


= احرقها


حمزه بصدمه= نعم مش فاهمك 


= اي الامش فاهمو احرق المخزن بالافي ياحمزه 


= ايوااا ياجاسم بس دي حرب وبتقومها كدا 


= اعمل الابقولك علي ياحمزه ودلوفت تفضل علي مكتبك عندي شغل لزم خلصو 


نهض حمزه للخرج من المكتب وهي مستغرب من وضع جاااسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


بينما كان سامر سيجن بسبب خوفه من كلام الناس عليه وعلي ندا ومعرفته باذيه اهلها لها 


دخل صالح وهو يتحدث الي سامر قائلا = انا عطيت الفلوس ل عثمان رجل كلب فلوس صحيح


لم يستمع رد من سامر ووجده جالس شارد فقال بصوت مرتفع = هو انا بكلم نفسي 


سامر بانتباه لحديث ابيه = اي بتقول حاجه 


= لا بحكيلك قصه 


سامر بتافف = اكيد عن البضاعه ماانت موركش كلان غيرها


= ايوا صح طب والبيه الشملول ابني مشغول ب اي ان شالله 


= ولا مشغول ولا متنيل المهم هتنقلو البضاعه امتي عشان اظبط الدنيا 


= بكره للعشا هنبدء نتقلها وربنا يسترررر 


سامر وهو ينهض = طيب انا ماشي عايز مني حاجه 


= لا ياخويا وهعوز منك اييي يعني 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


وصل مريم وعلي  وتوقفا بالسياره ف مكان ما 


مريم باستغراب = هو احنا فين 


= انزلي ده مطعم هنفطر في 


نزلا مريم وعلي ودلفو الي المطعم وانبهرت مريم من جماله فطلب علي ترابيزه علي البحر مباشر 


علي = هااا المكان عجبك 


= تحفهه انا مكنتش اعرفوو 


= واديكي عرفتي يلا كلي لسه ورنا مشواير مهمه 


انهت مريم وعلي طعامهم وخرجو من المطعم متجهين الي مدينه ملاهي 


مريم بطفوله = الله متقولش ان اننا هنركب الالعاب دي 


علي وهو يضع يده علي فمه = خلاث مش هقول خليها سر 


ركب مريم وعلي كل الالعاب واشتري لها علي غزل البنات وايس كريم وبلونات وشعر بانه حقا طفله بينما كانت مريم في قمه السعاده 


علي = لو خلصنا كدا ممكن نكمل مشوارنا لاني خلاص دوخت 


=، ههههههههه دوخت من كم لعبه دول وبعدين هو لسه ف مشاوير اي تاني 


=النهارضه مفيش اساله هتجي معيا وبس يلا


بعد قليل وصلو عند البحر ومشو فوق جسر تحتها اامياه 


مريم بخوف م المكان = هو احنا رايحين فين 


اشار علي باتجاه يخت كبير ومكتوب عليه مريم 


شهقت مريم قائله = ده باسمي هو ده بتاعك


علي =تؤتؤ ده بتاعك انتي 


= مش فاهمه 


= تعالي نركب وهفهمك 


مريم وهي تسحب يدها =، بس انا مش هينفع اركب معاك لوحدنا


= هو انتي مش بتثقي فياااااا 


= لا بثق فيك بس هو الفكره ان مينفعش 


مد علي يده لمريم= لو بتثقي فيا اثبتلي 


لم تفكر مريم ومديت يدها علي الفور مماجعله يبتسم 


كانت مريم واقفه تنظر للبحر وعلي لجانبها 


مريم = مش هتقولي موديني فين برضه


علي وهو يشر لها = تؤ تؤ 


=،بس الدنيا ضلمت نا خايفه نغرق 


امسك علي يده قائلا = متخافيش طول ماانتي معيا ونظر لبعضهم بحب 


تحدث علي قائلا وصلا اهو مضطر اغمضلك عينيكي وقبل ان تعترض وضع علي عينها 


سارت مريم مع علي وهي تساله ماالامر ولايجيب 


علي بمرح = والان هنشيل القماشه ماشي وقرب وشل القماشه من علي عينيها 


شهقت مريم من الصدمه فكان المكان عباره عن شاطئ مفروش بالورود وهناك ترابيزه وكرسيان عليها شموع  والكثير من البالونات الحمراء فوفهم  


كانت لا تصدق عينيها انه فعل كل هذا لاجلها سحب علي له الكرسي ثم جلس وصفق بيده فجاءت امراءه ممسكه بتورته مكتوب عليها بحبك وطفله صغيره اتت لها بالورود ورجل جاء بالموسيقي 


وقف علي ثم انحني علي ركبتيه واخرج حاتم قائلا 


= تقبلي تتجوزيني وتكوني ف حياتي 


لم تستطع مريم حبس دموعها ووقفت وهي تهز راسها بمعني نعم 


حملها علي ولف بها = بحبك يامريم وهفضل احبك لاخر يوم ف عمري 


مريم = وانا كمان بحبك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند تيا  كانت جالسه بانتظار. جاسم فسمعت صوت سيارته قادمه 


وبعد قليل دلف جاسم الي للغرفه دون النظر لهاا استغربت تيا  فعلته 


تيا  = احضرلك العشا 


= لاا 


لم تستطيع تيا  الصمت اكثر من ذلك خصتا وهو بتعمد تجاهلها  وقفت امامه قائله = في اي مالك 


=مالي ف اي شايفني بشد ف شعر واستعد للنوم علي الكنبه 


=هو انت هتنام علي الكنبه 


= اومل هنام فين. 


= هنا علي السرير احنا مبارح


هاب جاسم بغضب = امبارح ده انا نسيتو نهائي دي كانت غلطه وخلاث بقا اسمها كان انا عايز اعرف حاجه واحده قبل مانقفل موضوع ده ازي لم قرب منك وصمت


فهمت تيا  قصده = عشان انا مكنتش مرات ادم غير علي الورق ادم كان حصل معه حادثه وسبتتلو مشكله وعرف ده بعد جوازنا بس انا 


قاطعها جاسم بغصب =هششش اخرسي متجبش سيرت اخويا كدا سامعه وقولتي تعوضي وقتك معه معيا مش صح 


شعرت تيا  بالاهانه ف كلمته ونزلت دموعها راها جاسم وبغضب = بس هشششش بطلي تمثيلك ده بقا ولو هتفضلي تعيطي اطلعي براااااا

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الثامن والعشرون 

ضحيه الحب 


كانت تيا  جالسه بغرفتها القديمه تبكي علي معامله جاسم لها وعلي اهانته لما حدث بينهما وكانه ليست زوجته قائله ف نفسها 


= ماشي ياجاسم انا مش هسمحلك تهيني تاني ولا تعملني بطريقه دي وطلما انت مش طيقاني كدا فخلاض كل واحد فينا يعرف حدودو وعدت تبكي مره اخري


ء-&&&&&&&-&&&&&&&


اوصل علي مريم امام منزلها بسيارته فابتسمت له مريم 


مريم = شكرا جدا علي اليوم ده كان حلو جدا منبسطش كدا من يوم موت بابا 


علي بابتسامه وهو يمسك يدها = اهم حاجه عندي فرحتك دي ومفيش بينا شكر اظن ولا اي ونظر للخاتم بيدها 


ابتسمت له مريم بخجل وهي تهز راسه دليل علي موافقته لحديثه 


علي = ان شالله هفتح جاسم ف موضوعنا واخلي يكلم مامتك انا مش عايز نضيع وقت 


= الاتشوفو اعملووو انا هنزل بقا عشان تاخرت 


علي بتذكر = استني استني كنتي هتنسيني ومد يده الي الكرسي الخلفي ليخرج شنطه هدايا ويعطها لها 


مريم باستغراب = هي ايي ده 


= دي ياستي هديتك 


= هديتي ازي اومل كل الانت عملتو نهارضه ده اسمو اي كدا كتيررر


= مفيش حاجه ف دنيا تغلي عليكي مهما كانت وبعدين انا مسمعتش دبشك النهارضه اليوم في حاجه غلط 


مريم بنرفزه = تصدق انك متستهلش الحنيه الامداريه عن كل الناس دي 


علي بضحك = ههههه حنيه مداريه يخربتك بتجيبي الكلام ده منين ثم ماشي ياستي ده من حظي ان الحنيه دي من نصيبي 


ابتسمت له مريم صرخت فجاءه قائله = يلهووووي اتاخرت يلا بقا سلام 


حرك علي سياره بعد ان اطمئن عليها وذهب الي منزله وهو يبتسم عليها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


كان جاسم جالس ف الغرفه وينظر الي الساعه بين الحين والاخر 


= رحت فين دي الوقت تاخر 


تحرك جاسم للبحث عنها فوجدها ف غرفه اخيه جالسه ف الشرفه وتغط ف سبات عميق اقترب منها جاسم بهدوء فوجد اثار البكاء علي وجهه فاقترب ليحملها فزعت تيا  من نومها فوجته علس مقربه منها فدفعته بعيدااا عنها 


تيا  = انت بتشلني لي واي دخلك هنا اصلا 


= سيدتك بتعملي اي هنا تفضلي علي الاوضه احنا مش عايشين لوحدنا م عايز حد يحس بمشاكلنا


= ده علي اساس ان جاسم بيه بيهمو يعني عمتا انا مش هتحرك من هنا تفضل بقا 


جاسم وهو يزفر بغضب = بقولك اي ياتيا  مطلعيش عفاريتي وتفضلي قوم... قطع حديثه صوت رنين الهاتف فاخرجه من جيبه قائلا 


جاسم = هاااا ياحمزه طمني 


حمزه = كلو تمم ياجاسم المخزن النار كلتو


جاسم بابتسامه رضا = حلو اوي واغلق الخط بينما كانت تنظر تيا  لابتسامته وتشعر ان هناك امر ماااا 


جاسم = هتفضلي تبصلي تفضلي يلا علي الاوضه


= اوووف قلتلك لا مش هقوم والاعندك اعملو 


جاسم بغضب = بقولك اي انتي مش هتمشي كلامك عليا سامعني ودلوقت هتقومي وتتحركي قدمي انا نش ناقص مشاكل مع اهالي كفايه انتي علياااا 


صدمت تيا  من جملته. = انا مشاكل ف حياتك 


انتبه جاسم لما تفوه به حاول تصليح المواقف فقاطعته فرح بدموع = طلقني ياجاسم انا عايزه اتطلق انت اصلا لي جوزتني من الاول كدا كتير وانا مبقتش مستحمله 


وصل جاسم الي اعلي درجه الغضب واقترب منهت يقابلها بشرسه وعنف وبعد فتره ليست قليله بتعد عنها جاسم وهو يلهث = ايكي تفكري تقولي كلمه طالق دي تاني سامعه انتي فاكرني هطلقك عشان تروحي للخاين الازيك مش صح 


صدمت تيا  من كلماته = خاين مين انت لي شايفني زباله اوي كدا انت اييي ابعد عني بقا انا بكرهاك بكرهاك وانهرت من البكاء وهي تصرخ به 


بكرهااااااك ياجاسم ومبقتش طيقاه حياتي معاك كفايه بقا 


نظر لها جاسم بصدمه ةحاول الاقترب منها ليهداها ولكنه ترجع ف اخر لحظه وخرج من الغرفه ترك له المجال لتفرغ مابداخلهااا


ء-&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان سامر وصالح جلسان للتاكد من كل شئ قبل نقل البضعه 


صالح = كلو كدا تمام ياسامر بكره الفجر تتنقل 


سامر = ماشي واالرجاله جاهزه 


= ايوا ياسامر بس عايزك تكون علي راسهم عشان ميحصلش مشاكل قاطع حديثه دخول رجل اليهم بسرعه 


= الحقينا ياصالح بيه المخزن النار مسكت في وبقا شويه رماااد 


هاب صالح وسامر بسرعه من مكانهم بفزع 


سامر = انت بتقول اي انت جننت ازي ده حصل وانتو كنتو فين اداهيه 


الراجل = ياباشا والهي كل حاجه حصلت بسرعه واحنا كنا هنموت لولا ساتر ربنا 


صالح وهو يضع يده علي قلبه = ااااااه تعبي وفلوسي كلها رحتت 


ركض سامر باتجاه ابيه = اهدي مش وقتو احنا لازم نفكر هتتصرف ازي انا ريح اشوف المخزن ومش راجع قبل ماعرف مين الاعمل كدا وخرج بصحبه الرجل بينما اخرج صالح هاتفه من جيبه وطلب عثمان 


عثمان = هاااا يا صلاح خير 


صالح = الحقني ياعثمان المخازن ولع بالبضاعه الافي 


هاب عثمان واقفا بغضب = بتقول اي اومل انتو كنت بتعملو اي يوم واحد كان فاضل مقدرتش تحافظ عليهاااا


= مش وقت الكلام ده بس انا عايزك ترحع الفلوس الراجل اكيد هيطلب فلوسو 


= فلوس اي ياصالح الاارجعها الفلوس مبقتش معيا انا حطتها ف شغل هو انا كنت اعرف انك مش قد المسؤليه منين 


صالح بغضب = انت بتقول اي دي فلوسي ولزم ترجعلي ياعثمان ياهواري متقيمش بينا حرب 


عثمان بسخريه = والهي ياريت تقوم والاهيكسب فيها هو انا ودلوقت سلام لان مش فاضي 


شعر صالح بان قلبه علي وشك ان يتوقف فركضت زوجتها باتجاه لتهدا من تعبه 


صالح بنفسه = والهي لاوريك ياعثمان الكلب 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&٪


وصل سامر بصحبه محمد الي مكان المخازن فوجد النيران مشتعله والدخان ف كل مكان ورجال الاطفاء والاسعاف والشرطه ف المكان 


سامر = ياولاد الكلب انا عايزه افهم مين الاعمل كدا 


بعد قليل استطعت رجال الاطفاء وقف النيران وانسحبت من المكان 


الظابط = استاذ سامر لو سمحت عايزين حضرتك ف القسم عشان تقدم بلغ بالوقعه 


سامر = بلغ اي بس ياباشا الاحصل كلو سوء مننا احنا 


الظابط = يعني اي مش هتقدم بلغ بحرق المخزن وخصتا ان واضح بفعل فاعل 


= لا متقلقش بسيطه كلها شويه كارتين ملهاش لزمه حصل خير ومد يدخ للظابط يصفحه 


= تمام لو غيرت رايك احنا ف الخدمه عن ازنك 


اقترب محمد من سامر = انت لي مقدمتش شكاوه ياسامر 


= انت عبيط ولم اقدم شكاوي ويعمل مباحث بقا والجو ده يعرفو ان الاجوا كان سلامح وغيرو وبعدين اناعارف كويس هو مين ومش هرحمو 


محمد = مابلاش ياسامر دي كلها حجات هتضيعك ابوس ايدك ارجع ياصاحبي 


سامر وهو ينظر لمحمد = معتش فيها راجعه يامحمد خلاص ده بقا طريقي وعجبني 


وتركه سامر ورحل الي منزله وهو يفكر بالانتقام فقط 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


ف الصباح مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه لحياه ابطالنااااا 


استيقظ جاسم من نومه ونظر علي السرير لم يجد تيا  فتذكر ماحد بالامس وشعر بالانزعاج 


ذهب الي المرحاض وارتدي ثيابه ووقف يمشط شعره فوجدها تدلف الي الغرفه دون ان تعيره اي اهتمام


تحركت تيا  الي الدولاب واخرجت ملابسه ودلفت الحمام وخرجت بعدما ابدلت ثيابها وكل هذا دون ان تعيره اي اهتمام 


جاسم = اي محسسني ان شفاف واقف 


لم تعير تيا  كلامه هذه المره ايضا وخرجت من الغرفه تغلق الباب خلفها شعر هو بالغضب من تصرفه قائلا لنفسه 


= خلاص هي حرا عنها ماتكلمت هموت يعني انا لي مضايق مش مهم تكلمنني بس انا زودتها معها امبارح اووووي اوووف الاحصل حصل بقا وهي السبب هي الاخنتني لم عرفت سامر كل حاجه عني  هي تستهل بس كدا 

وخرج جاسم من الغرفه خرج من المنزل بسرعه دون ان يتناول فطوره حتي لا يصتدم معهاااااا 


ء&&&&&&&&&&&& 


وصل جاسم الشركه وبمجرد دخوله المكتب وجد علي يدخل خلفه 


جاسم = اهلا نورت كنت فين مبارح طول اليوم 


وضع علي يده بشعره = امممم كنت ف مشوار كدا اامهم قولي اي اخبار دنيا ف اليوم ده انا مروحك وانت وضعك زفت يخربيت عقلك 


جاسم بتنهيد = ياريتك سيبتني ومروحتنيش 


علي = الله هو ف اي الحصل شكل موضوع كبير 


قصي جاسم علي علي كل ماحدث متجنبا اي تفصيل تجمعه بماحدث بينه وبين تيا  مكتفي بانه فقط اصبحت زواجته 


علي بغضب = حرام عليك ياجاسم فوق ماهي غلطتك بتحملها لها يااخي هي زنبها اي ف كل ده 


= زنبها ان مرات اخويا فهمت 


= لا والهي انت بتضحك علي نفسك ولا عليا بكلمتيم دول انت بتحب تيا  ياجاسم 


= انت تهبلت انا مبحبهاش طبعا بقولك غلطه 


= وكلامك وانت سكران كان غلطه 


= كلام اي ده 


= انت قلت انك بتحب تيا  ياجاسم وانها ةحيده الاقدرت تدخل قلبك بعد روما  وانك بقيت بتكره روما  عشان خنتك وبرضه قاعدت تقول ان تيا  مرات اخوك وده الامنعك 


جاسم بصدمه = انا قلت كدا مستحيل كلو عشان مكتتش فايق بس ومش ف واعي كلام اهبل يعني 


نظر له علي قائلا = اممم براحتك ياجاسم متعترفش بس حرام عليك تيا  بجد بنت مفيش منها وانت بتحبها انسي بقا كلمه مرات اخويا دي واعرف انها مراتك انت مشوفتهاش كانت هتجنن ازي عليك لم سيبت البيت ولم رجعت سكران 


جاسم باستغراب = هي بجد كانت هتجنن عليا انتبه جاسم الي سواله فحاول تشويش الموضوع 


= كل ده ميهمنش هي خانتني ونقلت كلام الاوثقت فيها وقلتهولها ل سامر وكانت موافقه تتجوزو بم انها نقلتلو اخباري 


علي بغضب = اشمعنا تيا  ياجاسم عشان كانت عرفه صح طب ماانا وحمزه كنا عرفين لي مش انا لي مش حمزه اشمعنا تيا  وبس 


لم يعرف جاسم بم يجبب علي اساله علي قائلا = عشان هي بتحبو 


علي = ومين قالك انها بتحبو 


= عشان قبلتو ف السوق ةمقلتلش 


= وكدا بقيت بتحبو انت بتحسبها غلط وظلمها اقعد معها واسمع منها مره احده 


جاسم بحيره = ان شالله المهم انا وريا شغل دلوقت 


علي بتوتر = بقولك اي ياجاسم انا بصراحه كدا عايزه اخط 


جاسم بفرحه = اي ده بجد طب حلو اوي مين سعادت الحظه 


= احممم مريم ياجاسم اخت مراتك تيا 


جاسم باستغراب = ده انتتو مبتطقوش بعض ازي ده 


علي بضحك = ربك ومايريد ياعم المهم كلم امها انت بقا وكدا وخدلي ميعاد 


= ماشي ياعلي انا متاكد ان مش هيلقو احسن منك 


علي وهو ينهض = يارب يلا عن ازنك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند ريماس كانت تتحدث مع جاك ف الهاتف 


ريماس = اسمعني جيدا جاك لا اريد اي اخطاء بنهايه الاسبوع ينتهي كل شئ 


جاك = حسنا كررتي الامر الف مره فهمت بنهايه الاسبوع تحصلينا علي جاسم بينما انا علي زوجته 


ريماس بتاافف = اسمعني جيدا ايك وفعل اي شئ غبي فقط عندما اصبح زوجت جاسم لك تيا  وقتها 


جاك بخبث = بتاكيد فهمت عزيزتي لا تقلقي 


حسنا ساغلق الخط الان واعود الاتصال بيك مره اخري 


ء&&&&&&&&&&&&&&&


استيقظت مريم من النوم ونظرت ف هاتفه فوجدت عدت اتصالات من رقم علي وعده رسائل بانه اشتاق لها وانه كسوله فابتسمت مريم ونهضت لتبحث عن والداتها 


امل = مساء الخير ياهانم لسه صاحيه 


مريم وهي تقبل والداتها = صباح الفل ياست الكل 


= يختاي مالك يابت تهبلتي ولا اي 


= ييووووووه ياماما مش بدلعك اهو ده انتي فصيله فصلتني خلاص 


= طب يختاي اتغدي وشوفي هديه تيا  اختك ف دولابك جيتلك مبارح بس مكنتش هنا سيدتك 


=قلبي ياتيتو  والهي دايما فكرني يارب يخليها ليا 


امل بتساؤل = بت يمريم صحيح الابينا ندا وسامر ده 


مريم بغضب = لا طبعا ابن اختك الاعيل ناقص وجبلها سيره ف الشارع منو لله 


= عيب يابت ده ابن خالتك الكبير تكلمو عنو كويس وندا عمله اي 


= متوقعه اي يعنس متبهدله طبعا واهلها حبسنها ف البيت مبتخرجش واخدين تلفونها والناس مبتبطلش كلام 


امل وهي تنهض = ربنا يسترها عليها وعلينا انا قايمه احضرلك الغدا 


بينما حاولت مريم الاتصال بندا لتجده مغلق كالعاااده


ء&&&&&&&&&---&&&&&


كانت تيا  تقف مع منيره بالمطبخ شارده تحضر ولطعام معها والحزن واضح عليها 


منيره = مالك ياتيا  يابنتي فيكي اي 


تيا  بابتسامه = مفيش ياماما انا كويسه بس تعبانه شويه 


= طب قومي ارتاحي انا خلص خلصت اهو معتش حاجه 


تيا  وهي تنهض = ماشي ياماما معلش هطلع اكلم روجيدا كنت وعدها اخرج معها النهارضه 


منيره = قلتي لجاسم 


تذكرت تيا  انها ستضطر التحدث معه هكذا ففكرت ان تتصل بروجيدا وتلغي معها من الافضل 


تيا  = لا انا اصلا خلاص مش هروح 


خرجت تيا  من المطبخ للجنينه فوجدت سميره تتحدث ف الهاتف وتترجي احد ما وتخبره انها لم تكون تعرف شئ عن الامر 


تيا  = سميره 


صعقت سميره عند سمعها صوت تيا  وظنت انها سمعت كل شئ 


تيا  = كنتي بتكلمي مين وخايفه كدا وبتترجي لي 


سميره بتوتر = ده جوزي بس ف مشاكل بينا مش اكتر عن ازنك

شعرت تيا  بتوتر سميره وشككها الامر

بقلم Omnia Ayman ✍


 تكملة الرواية بعد قليل 

جاري كتابة الفصل الجديد  للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع