رواية وهم العشق الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص
رواية وهم العشق الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص
أنتي بتراقبيني وبتمشي ورايا يا شمس ؟؟
شمس بغضب : أنطق وقولي مين دي لأخرب بيتك واوديك في داهيه قولي مين دي
ياسر ببرود : دي مراتي يا شمس مراتي وحب عمري سهى ومن النهارده انتي ملكيش اي حاجه عندي .
شمس بصدمة: انت بتخرف بتقول اي.
ياسر ببرود: اللي سمعتيه.
شمس بدموع وصدمة: طب ازاي وطب وانا.
ياسر بسخرية: انتي بالنسبالي واحده مغفله بعاملها كأنها مكنة فلوس وخلاص خدت اللي انا عايزو منك
شمس بدموع: يعني اي ؟
ياسر ببرود: يعني كل املاكك بالتوكيل اللي عملتيه ليا بقت بتاعتي خلاص.
شمس بصدمة: بتاعتك ازاي انا بحلم صح انت مستحيل تعمل كدا فيا لا قول انك بتهزر وانا هصدقك قول اي حاجه.
سهي ببرود: لا مش بيهزر يحبيبتي انتي بقيتي ضرتي معلش معزمنكيش علي فرحنا بس تتعوض اصلي حامل.
شمس محستش ب اي حاجه حولين منها و وقعت فاقدة الواعي...
ياسر بخضة: شمس ... جري عليها شالها ونزل بيها علي المستشفى..
سهى بغيظ: بقا يسيبني وينزل جري بالمنظر دا شايلها تمام انا هوريك يا ياسر..
نزلت وراه وهي بتتوعد ليه وليها...
بعد شويه..
الدكتوره: الظاهر انها مش واكلة ودا غلط عليها وعلي البيبي وخصوصا لأنها في اول الحمل.
ياسر بصدمة: ايههه هي حامل.
الدكتوره: ايوا وابعدوها عن اي ضغط عشان غلط وممكن لاقدر الله يحصل مضاعفات ويحصلها حاجه
ياسر بجمود: تمام.
خرجت الدكتوره ودخلت سهى..
سهى بغضب: في اي مالك زعلان عليها لي.
ياسر بهدؤء: حامل.
سهي باستغراب: ايوا مانا حامل مالك.
ياسر هز راسه ب لا: هي اللي حامل يا سهي
سهى بشهقة وغضب: نعمم نعمم انت بتهبب تقول اي دا مكنش اتفاقنا امال حبوب منع الحمل دي اي انت بتستغفلني يا ياسر ومكنتش بتحطها ليها.
ياسر بعصبية: كنت بتزفت احطها معرفش اي حصل والله يا سهى اكيد الحبوب مجبتش نتيجة انا اكتر واحد مش عاوز عيال منها انا بس عاوز فلوسها.
سهى بغل: وخلاص خدت فلوسها يبقي ارميها في الشارع.
ياسر بهدؤء: مينفعش دلوقتي هي حامل في ابني يا سهي يعني حتة مني جواها وانا مش هتخلي عنه تولده و اوعدك هرميها في الشارع او هخليكي انتي ترميها بنفسك.
سهى بغيظ: يعني هفضل مستحملها تسع شهور مش كفاية اللي فات دي مبقتش عيشه..
خرجت و هو خرج وراها جري مسكها: استني يا سهى.
سهى زقت ايده: استنا اي انا زهقت وجبت اخري
ياسر بحنان: انا وعدتك بصي عشان نرضيها لازم نضحك عليها و هي هتصدقني لانها بتحبني.
عند شمس ...كانت شمس واقفه جنب شباك الاوضة بتسمعهم و الدموع في عنيها وبتفتكر كل كلمة امها قالتها..
شمس بدموع: كان عندك حق يا ماما انا اللي دمرت و ضيعت نفسي بنفسي انتي اللي صح وانا غلطت غلطة عمري كله...بس ماشي حقي مش هسيبه هرجع تعب بابا وشقاه السنين اللي فاتت و حياتك عندي يا ماما هاخد حقي منهم تالت ومتلت..
طلعت تليفونها و بعتت رسالة لشخص ما...
ياسر بخبث: زمانها هتفوق يلا هدخل اعمل فيها الحنين عشان تصدقني وكدا كدا هي هبلة.
سهي بدلع: ماشي وانا يا حبيبي هروح باااي.
باست خده و مشيت و هو دخل لاقي شمس عاملة نايمة..
شمس فتحت عنيها بتمثيل: ااه انا فين.
ياسر بتمثيل الخوف: اي يا حبيبتي انتي في المستشفى الف الف مبروك انتي حامل.
شمس بحزن: انت فعلا اتجوزت عليا يا ياسر و خدت كل حاجه.
ياسر بمكر: اه يا حبيبتي عشان الشغل لكن انا خدت كل حاجه عشان احافظ علي فلوسك انا بحبك انتي وبس.
شمس في نفسها: جتك القرف..
ياسر بخبث مسك ايديها: اسمعي يا شموستي انا جوازي من سهى مصلحه عشان شغلي ينجح اصلها عندها علاقات مع الوفود الاجنيبة كبيرة ودا هينقلني نقلة تانيه خالص.
شمس بسخرية: اها فهمت يا ياسر ظلمتك يا حبيبي كله يهون عشان اشوفك ناجح.
ياسر بلهفة: يعني مش زعلانه.
شمس بمكر: هو أنا كنت زعلانه لكن دلوقتي هزعل لي يا حبيبي فلوسي وفلوسك واحد وطلما جوازك منها مجرد مصلحه ف عادي اكيد هتطلقها بعدين ولا اي.
ياسر بتوتر: ايوا طبعا المهم مبروك حملك.
شمس بنغزة في قلبها: مبروك علينا يا حبيبي.
باس راسها وهي حست بقرف منه زقته..
ياسر باستغراب: اي دا مالك.
شمس بجمود: معلش ريحة البرفان بتاعتك خلتني اتقرفت منك حامل بقا وكدا.
ياسر بهدؤء: ماشي انا عارف انه صعب يلا عشان نروح بيتنا يا حبيبتي.
شمس بهدؤء: تمام يلا. مشيت معاه و راحوا البيت..
لسه هيفتح لاقى الباب اتفتح..
ياسر بصدمة: سهى.
سهى بخبث وهي بتبص علي شمس: اه يا روحي انا جيت اعيش مع جوزي حبيبي.
شمس بغضب: اطلعي برا بيتي.
سهي ببرود: ده بيت جوزي مش بيتك .. وطالما هو بيته يبقي هنعيش سوا أنا وانتي معاه معنديش مشكلة.
ياسر كان هيتكلم صدمه رد شمس: وانا موافقة وان شاءلله نكون اصحاب يا ضرتي.
سهى بغيظ: ان شاءلله.
دخلوا و شمس لاقت البيت مكركب..
ياسر بغضب: اي الزبالة دي كلها.
سهى ببرود: انا كنت جعانه و بدور علي الريموت ملاقتهوش معلش الوحم بقا خلي شموسه تنضف.
شمس بيرود: شموسه دي مش بتنضف ورا الزبالة انا دخلة اوضتي ارتاح و انت يا ياسر خليك مع الحلوة لاني مش طايقه قربك.
مشيت وياسر بص بغيظ ل سهى: عاجبك كدا انتي جاية تبوظي كل حاجه.
سهي بتمثيل البراءة: انا اخص عليك انا جاية اكون جنبك يا حبيبي هو دا جزاتي يعني.
ياسر بهدؤء: لا يا حبيبي تعالي احلى حاجه انها هي اللي قالت مجيش جنبها جت منها والله.
سهى ضحكت بدلع...
عند شمس..
قفلت علي نفسها الاوضة و تليفونها رن..
شمس بدموع: الو.
الشخص باستغراب وخوف: في اي يا شمس مالك.
شمس بانهيار: انا وقعه في مصيبة يا زين مش هعرف احكيلك في الفون أنا عايزاك تنزلي حالا
زين بخضة: مصيبة اي انا هحجز اول طيار و جاي مصر حالا متخفيش.
شمس بدموع: هستناك انا محتاجه لك اوي.
زين بلهفة: حاضر مش هتاخر عليكي.
قفلت معاها ودموعها نزلت بحزن وندم و طلعت رقم امها واتصلت بيها..
فريدة شافت اسمها قلبها وجعها كنسلت في وشها..
شمس فضلت تتصل لحد اما فريدة ردت..
فريدة بجمود: خير عاوزة اي.
شمس بانهيار: سامحيني يا ماما انتي كان معاكي حق في كل حاجه وانا اوعدك اني هاخد حقي تالت ومتلت من عنيهم كلهم حقك عليا انا والله كنت غبية اوي خسرتكم و خسرت اقرب صاحبه ليا سامحوني كلكم.
فريدة بدموع: مالك يا بنتي.
شمس بدموع: وحشتني كلمة بنتي دي من زمان يا ماما.
فريدة بحزن: مالك يا حبيبتي حصل اي.
شمس مسحت دموعها بقوة: مفيش هتعرفي بعدين ادعيلي يا ماما..
قفلت معاها و فريدة قلبها وجعها...
تاني يوم..
سهي بتروح لحد اوضة شمس بتتسحب حطت زيت قدام الباب..
سهي بهمس وخبث: يلا بالسلامه.
خبطت الباب وجريت بعيد تستخبي تشوفها و هي بتقع.
مخرجتش..
سهى استغربت..
راحت تخبط تاني مفيش رد فتحت الاوضة ودخلت ملاقتش شمس جوا..
سهى باستغراب: هي راحت فين دي.
خرجت دخلت لياسر اللي كان نايم: اصحى يا سبع الرجال مراتك مش في فرشتها لي.
ياسر بنوم: بس بقا.
سهى بغضب: اصحي شوف الهانم راحت فين.
ياسر قام باستغراب: هانم مين قصدك شمس .. هتكون راحت فين طفشت يعني وسعي كدا.
قام جري ورايح اوضة شمس وقع علي ضهره..
سهى خافت..
ياسر بغضب: مين حط الزيت دا هنا.
سهى بتوتر: زيت اي مفيش زيت ولا حاجه.
ياسر مسكها من شعرها: محدش يعمل الحركات دي غيرك يا سهى لييي هااا عاوزة تموتي ابني.
سهى بخوف: معملتش حاجه وبعدين ايش عرفني انه في زيت هنا.
زقها بغضب: سهى متختبريش صبري عشان انا معنديش صبر اياك تعملي كدا تاني.
سهى بخوف: ماشي.
ياسر قام يشوف شمس راحت فين..
في كافية ما..
شمس كانت بتفرك ايديها بتوتر لاقت اللي مد ايده بورده..
شمس بابتسامة: حمدلله علي السلامة.
زين بابتسامة: الله يسلمك يا شمس انتي عاملة اي .
شمس بحزن: مش بخير خالص يا زين انا كلمتك لانك اقرب حد ليا وصاحب طفولتي وابن خالتي
زين بهدؤء: وانا اول ما سمعت صوتك بالشكل دا سبت كل حاجه وجيت لك علطول.
شمس بدموع حكت له كل حاجه وهو كور ايده بغضب..
شمس بدموع: مبقاش عندي حد غيرك وانا مش عارفه اتصرف ازاي يا زين.
زين بهدؤء عكس النار اللي جواه: اتطلقي منه ويغور.
شمس بصدمة: انت شايف كدا دا خد كل حاجه يا زين.
زين بهدؤء: الغلط غلطك وانتي دفعتي تمنه يبقي خلاص ولو علي خالتي انا هكلمها وهصالحكم علي بعض
شمس بحزن: بس انا عاوزة حقي دا تعب ابويا.
زين بهدؤء: ودا التمن اللي هتدفعيه يا شمس ربي ابنك وعيشي له .
شمس تليفونها رن ب رقم ياسر.
زين مسك التليفون ورد.
ياسر بغضب: انتي فين.
زين ببرود: تبعت ليها ورقة طلقها.
ياسر باستغراب: انت مين ومراتي فين.
زين ببرود: انا زين نصر العناني اللي هيطلع عين امك لما اشوفك
ياسر بصدمه: مييين ؟؟
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق