رواية حياة ال عاصم الفصل السابع 7 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حياة ال عاصم الفصل السابع 7 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#حياة_ال_عاصم
بارت 7
وف القاهره كانت حياه تجلس مع والدتها ف الجناح الخاص بها لتدخل عليهم نهله ومعها ولدها عز.
نهله: عامله دلوقت يا نهال؟ مش احسن الحمدلله.
لتهز نهال رءسها.
عز: توتي البطله بتاعتنا.
حياه: ايه يا ابني انته كنت فين؟
عز: كنت نايم.
حياه: خليك نايم علي طول كده، انا روحت الحفله انا والبنات والولاد صحابنا.
عز: هو في حد يعمل حفله بالنهار كده؟
حياه: اه ديه الموضه الجديده.
عامر: بابي حبيبي.
عامر: بطلي بكش يا بنت.
حياه: انا بكاشه بردك يا بابي؟
نهله: ديه توتي جميله خلاص، وبالمناسبة ديه انا بطلب ايد حياه لعز ابني.
عامر: لو توتي موافقه أنا موافق.
حياه: انا موافقه يا بابي أننا نتخطب والجواز بعد سنه.
نهله: سنه كتيره اوي، متتكلم يا عز.
عز: توتي، سنه كتير اوي، خليها كام يوم.
عامر: خلاص، هنعمل الفرح يوم عيد ميلاد توتي بعد تلت شهور، وهتعيشو معانا هنا طبعا، وانته يا عز همسكك شركه من شركاتي، انته وحياه هتديروها.
نهله: بفرحه، ربنا يخليك لينا يا عامر.
حياه: ايه رءيك يا مامي؟
نهال: تهز رءسها.
نهله: طبعا اختي موافقة، هو في حد هيحبك ويسعدك زي عز ابني؟ خلاص، الاسبوع الجاي نعمل الشبكه ونعزم كل أصحابنا ومعارفنا، ثم تقول بخبث: كان نفسي نهال تحضر الخطوبه، بس للاءسف نهال مش هتكون معانا ف الفندق، تبقا تشوف الخطوبه بعدين.
حياه: لاء يا انطي، احنا هنعمل الخطوبه هنا ف القصر بتاعنا، وانا هوصي لماما علي كرسي حديث عشان مامي تحضر الخطوبه.
نهله: برافو عليكي يا توتي.
حياه: نفسي افرح مامي اوي.
نهله: طاب ياله ننزل ونسيبها ترتاح.
عامر: معاكي حق يا نهله.
عاصم: عم عوض، تعالي لي عند جنينه المعلم محسن.
الشيخ عوض: خير يا ولدي؟
عاصم: خير كتير، وهات معاك الواد غريب بسرعه ياله.
عوض: طاب فهمني.
عاصم: متبطل رغي وخلص، تعالي يا ابوي عليك.
عوض: خلاص اديني جاي اهو.
عاصم: متنساش تجيب غريب معاك.
عاصم: يا ابوي عم عوض ده رطاط جوي، لازم يساءل علي البذره واللي زرعها.
خلاف: بتكلم نفسك يا عاصم؟
عاصم: له، ما فيش حاجه، اسمع انته هتركب مع عربيه الموز.
خلاف: طاب وباجي العربيات؟
عاصم: عم عوض هيركب مع عربيه الخوخ، وغريب هيركب مع عربيه التفاح والبرجوج، وانا هركب مع عربيه الخضار الكبيره، ورببنا يرزجنا.
خلاف: إنشاءالله يا صاحبي.
سامر: تعالي بجا نجيبولك كام عبايه علي كان طرحه، ده انا هظبطك علي الاخر.
كريمه: يا ولدي انا عندي كتير.
سامر: بجولك ايه بجا، دول حلاوه الاعلان.
كريمه: الحمدلله عشت وشوفت سامر واد ولدي وهو بيكسيني، ربنا يوسع رزجك ويكرمك ويزيدك من نعيمه يارب يا سامر.
سامر: ياواد هناء خلاص يا جدتي، الناس كده هيعرفو اسم امي الله يرحمها.
كريمه: لتضحك، مش بدعيلك يا واد يا سامر؟
سامر: اهو انا عاوزك تدعيلي كده على طول، والنهارده بجا هوكلك أكله جامده جدًا.
كريمه: هتوكلني إيه؟
سامر: هوكلك كباب وكفته وطرب، واجرّعك آخر جرعة.
كريمه: موافقة، بس ناخدولهم معانا واحنا مروحين.
سامر: حاضر، وهجيبلهم كمان تورته عشان نحتفل بالمناسبة السعيدة ديه.
كريمه: ربنا يسعد أيامك يا ضيّ عيني، وأنا بجا هتفشخر بيك وسط البلد كلها.
سامر: تعالي بجا ناخد صورة عشان أنزلها على الفيس عندي.
كريمه: ده أنا هبجا مشهورة يا واد يا سامر.
سامر: ده انتي هتبقي جدّة النجم سامر عاصم.
وبعد عِدّة ساعات، كان عاصم قد انتهى من نقل الفاكهة والخضار، وها هو في طريقه إلى المعلم رمضان.
عاصم: الحمد لله، ربنا كرمني آخر كرم، سبحان الله ف يوم واحد بس أكسب تلت ميت ألف! ياااه ما انته كريم يا رب. أنا إن شاء الله أجيب لجمر خيتي كل اللي محتاجاه، وكمان أجيب لشوج كل اللي عاوزاه بردك، وادي سامر أخويا قرشين. ربنا يقدّرني وأسعدهم.
ليسـمع رنين هاتفه، ليجد المعلم محسن يتصل به.
عاصم: خير يا معلم محسن؟
محسن: اسمع يا عاصم، أنا عاوزك ف شُغلانه هتوكّلك الشهد، أنا كلمت خلاف وجالّي إنكم جرّبتوا.
عاصم: آه، والحمد لله ربنا وفّقنا وكل حاجه تمت على خير.
محسن: عشان كده أنا عاوزك.
عاصم: عاوزني إمتى؟
محسن: دلوك جبل كمان شويه.
عاصم: من عيني، حاضر أنا جايّك.
قمر: اجوم اتوضى واصلي وبعد كده اذاكر وربنا يجدرني، بس انا غلطانه إني وقفت معاه واديته نمره تليفوني.
قمر: خلاص بجا يا جمر، مجولنا هنكسرو الخط خالص.
شوق: ايه يا مفيده، أمال كل يوم جايه عندينا يعني؟
مفيده: اسكتي يابت يا شوج، ده النهارده سامر وصلني بعربيته.
شوق: بتجولي ايه انتي؟
مفيده: زي ما بجولك كده، وكمان وصل زميلتنا بسنت، ده طلع ذوق جوي.
شوق: اه وبعدين؟
مفيده: يا لهوي يا بت يا شوج على شياكته ولا خفة دمه، يا بختك بتشوفيه وتجعدي معاه وكمان بتاكلوا مع بعض، ياما نفسي ابجا مكانك.
شوق: مالك يا بت؟ فيكي ايه؟ متحترمي نفسك كده!
مفيده: ما انتي معذوره، أصلك مبتشوفيش البنات في الجامعه هيتجننوا عليه ازاي.
شوق: بغيره؟ طاب بطلي كلامك الماسخ ده وروحي ياله خليني أشوف اللي ورايا.
الجده: حمدالله على السلامه يا شوق، أمال فين سامر؟
شوق: بيركن العربيه وجاي، ده جابلك حاجات كتيره جوي وحلوه جوي.
شوق: جابلي أنا؟
الجده: هو عنديه أعز منكِ؟
(يدخل سامر وهو شايل حاجات كتير)
سامر: ازيك يا مفيده؟
مفيده: أنا الحمدلله.
شوق: جدتي جالتلي إنك جيبتلي حاجات حلوه.
سامر: اه، جيبتلك ملابس وحلويات وكمان تليفون تاتش، وهنزلك واتس وفيس زي جدتك عشان أبجا أكلمك على طول، أصلك بتوحشيني، واليومين الجايين هبجا مشغول.
مفيده (بغيره): عن إذنكم عشان اتأخرت.
شوق: أنا شايفه كده، وابجي تعالي ماتقطعيش الجوابات.
الجده: اجعدي كلي كباب مع شوج.
مفيده: معلش يا جده، مره تانيه.
عاصم: خير يا معلم محسن، انته مال جلبك حامي كده ليه؟ اصبر شويه واللجّط نفسك.
محسن: كل خير، بص يا عاصم، انا عندي مزرعتين بس اصغر من ديه، زارعهم خضار وفاكهه، وعاوزك تنجل الزرع وتبيعه بمعرفتك، وانته تكسب وانا اكسب، بدل ما أبيع الزرع لتجار الجمله، انا أولى بفرج الفلوس الكتيره، وانته كمان هتسترزج جامد.
عاصم: وانا موافج.
محسن: يبجا اتفجنا، بعد صلاة الفجر تاجيني تحمل الزرع وتبيعه.
عاصم: على خيره الله، يبجا نجرو الفاتحه عشان ربنا يكرمنا.
محسن: والله انته واد حلال وانا متفاءل بيك.
عاصم: الله يكرم أصلك يا معلم، انته الأحسن، واجوم انا استأذن عشان اروح أريح، وانشاء الله بكره جبل الغجر هكون عنديك.
محسن: خلاص، اتوكل انته على الله، ربنا يستر طريجك ومعرفة خير إن شاء الله.
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق