رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل السابع 7بقلم منال كربم حصريه
رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل السابع 7بقلم منال كربم حصريه
صرخت سمر و هي تقول:
_ ماما ماما
محمد أتصل على دكتور.
كانت صباح تبص عليهم بلا مبالاه وكأنها مش السبب في مو،ت صباح.
جه الدكتور بلغهم بو،فاة فاطمة.
خرجت سمر من الاوضة كانت لسه صباح موجودة،مسكت في رقبتها و هي تصرخ:
_ قت،لتي أمي ،مش اسيبك ،لازم تمو،تي زيها.
زقتها صباح و هي تقول:
_ بطلي جنان أنا كنت عملت حاجه.
بصت لها باستغراب و ردت:
_ امي ما،تت بسببك أنتِ مكانك الس،جن.
و جربت قفلت الباب و بلغت البوليس.
صباح كانت واثقة من نفسها و مفيش شعرها اتهزت على مو،ت فاطمة و أنها السبب، قلبها زي الحجر، قعدت ببرود و قالت:
_ البو،ليس هيتاخر يا سمر.
خرج محمد مع الدكتور من غرفة فاطمة ، و قال:
_ افتحي الباب يا سمر.
هزت راسها بالرفض ، قال محمد :
_ افتحي الباب خلينا نبدا في تجهيز الد،فن.
: مش هفتح علشان صباح هتهرب، البوليس جاي في السكة.
قرب محمد منها ضمها إلى حضنه و قال:
_ اهدي يا حبيبتي و خليها تمشي.
نزلت دموعها و هي بتقول لا.
وصل البوليس و قالت سمر:
_ الست دي قت،لت أمي
سأل الظابط:
_ اي اللي حصل.
حكت سمر اللي حصل.
سأل مرة تانية:
_ هي لمستها أو حاولت الاعتداء عليها.
هزت راسها بالرفض ،قال :
ـ كده مفيش جر،يمة حضرتك
صرخت بجنون:
_ ازاي بسب كلامها امي ما،تت.
: طالما مفيش محاولة اعتد،اء يبقي مفيش جر،يمة.
و أتحرك الظابط بقت تبص عليهم بذهول، ازي مفيش قانون يحاكم صباح.
ابتسمت بخبت و قالت:
_ عايزة حاجة تاني يا سمورة.
وافقت قدمها بقوة و قالت:
لو القانون شايف انك بريئة ،أنا شايفة أنك مذ،نبة و ظالمة و ربنا يعاقب الظالم عقاب كبير.
مش عايزة حقي أمي اللي ماتت بس،ببك و ل حق امل المريضة بالقانون، حقي عندك ربنا و دي صعبة على اللي زيك
في كل ركعة و كل صلاة و كل صوت أذان ادعي ربي أن بنتك يكون مصيرها نفس مصير أمل مع فرق بسيط أن أمل قضا و قدر بس بنتك الشيط،انة تكون بسبب أفعالها، و مصيرك يكون نفسي مصير أمي بس امي ماتت مقهورة من الظلم، بس أنتِ تعيشي بقهرتك و أنتِ شايفة عقابك، حسبي الله ونعم الوكيل فيكِ، اطلعي برة بيتي.
كل الكلام ده مش فارق معها، و ده حال كتير زيها.
قالت ببرود: براحتك كنت ناوية أقف جنبك بس انتوا عيلة وطية.
مشيت صباح و سمر انهارت في حضن جوزها اللي كان طول الوقت مسك أيدها بدعم و حنان.
بصت له و قالت:
_ أمل.
: مينفعش تعرف حاجه زي دي دلوقتي خالص.
= ازاي يا محمد لازم تعرف أن ماما ماتت.
: لما تعرف حالتها تسوء و مش بعيد ترفض العلاج.
= صعبة عليها لو عرفت متاخر، و هتزعل مني.
: صعبة اوي لو عرفت دلوقتي و هي في أول خطوة في العلاج، أنا كلمت حازم قولت اشوف الجو، قال إن أمل بدأت أول جلسة كيمياوي.
قالت بعصبية:
_ أنا لازم أقول ل أمل ان صباح قتلت أمي، لازم تبعد عن حازم
: مش وقته.
بدوا تجهيز الدفن و العز.
في المستشفى
خضعت أمل لاول جلسة كيمياوي.
حازم فضل معها ورفض الخروج على ما الجلسة تخلص.
يتكلم في أي حاجة ،و عامل ليها بلهون علشان تركز معه و تنسي الم العلاج.
بص لها و سأل:
ـ تعبانة.
: شوية صغيرة.
= أنتِ عارفة أنك قوية صح.
ابتسمت من غير رد.
كمل :
_ و على فكرة بحبك.
برضو مفيش منها رد
: أنتِ اغلي حاجة في حياتي، و أيدي في ايدك و هنعدي المرحلة دي.
نزل من على الكرسي و قعد قصادها على الأرض و مسك أيدها اللي متعلق فيها العلاج و قال:
ـ لو أقدر أخد كل الألم بدلك كنت عملت كده.
مشت أيدها على شعره و قالت:
_ أنا بحبك اوي يا حازم.
باس ايدها و قال:
_ أنا بعشقك يا قلب حازم.
: بقولك تعالي نتكلم على ترتيبات الفرح و مكان شهر العسل.
بصت له بحزن:
_ و قالت تفتكر أخرج من هنا.
مردش على سؤالها و قال:
ـ بقولك نروح الغردقة في شهر العسل.
قررت هي كمان تسافر معه إلى الاحلام و لو مش مكتوبة تبقي حقيقة كفاية تعيشها في الاحلام
= لا شرم الشيخ.
: لا الغردقه.
في البيت رفضت سمر أن يتم الدفن بليل، قاعدة جنب أمها و تبكي بانهيار ، دخل محمد و قال:
كفاية يا سمر امسكي نفسك شوية، و أنا بقولك نستعجل في الدفن.
: هتوحشني اوي.
= ربنا يرحمها ويصبرنا، تأخير الدفن يزود النار في قلوبنا,يلا يا حبيتي
حركت رأسها بالموافقة
في شقة صباح
حكت اللي حصل لسماح اللي شافت الموضوع عادي.
سماح:
_ و المحروس إبنك نوصله ازاي.
= قفل التلفيون عارف أني مش اسكت على كده.
:طيب و هنعمل ايه
= عارفة أنا نفسي في ايه.
: ايه
= سمر تبلغ أمل أن فاطمة ماتت الموضوع ده يفرق في نفسيتها اوي.
: ياريت و نخلص من أمل
= و ابني يرجع لحضني و يتجوز علشان اشوف ولاده.
: ساعات بحس أن موضوع أنك تشوفي ولاد حازم هوس عندك مش طبيعي.
= و ماله متشوقة أشوف ولاد أبني الكبير.
: لو يبعد عن أمل هنرتاح كلنا.
= لازم يبعد عنها غصب عنه.
كانت وافقة في البلكونة و هي شايفة أمها ماشية في النعش و أن خالص مبقتش موجودة في حياتها،وقعت على الأرض و صرخت صرخة وجع.
عند أمل حطت أيدها على قلبها و قالت:
_ اه.
سأل بفزع:
_ مالك تعبانة ،اروح أنده الدكتور.
خرج بسرعة يجيب دكتور
حطت أيدها على قلبها و انفجرت من العياط بدون سبب، مش بتعيط من وجع العلاج، قلبها وجعها.
جاء الدكتور مع حازم، فحصها و قال:
_ كل شيء طبيعي ، أنتِ حاسة بأيه.
: قلبي وجعني.
= ضربات القلب و النبض طبيعي ممكن يكون التعب نفسي، النفسية أهم حاجة في العلاج ،خليكي قوية.
غمضت عينها من غير رد.
قال الدكتور ل الممرضة:
_العلاج خلص ، خليها ترتاح على السرير، و قياس الحرارة كل ساعة.
خرج الدكتور و الممرضة عملت اللي الدكتور قالها عليها و خرجت.
كانت نائمة على السرير و تبص على السقف و الدموع تنزل من عينها من غير سبب.
قعد جنبها و سأل:
أمل أنتِ تعبانة.
: مش عارفه.
= يعني ايه مش عارفه.
مردتش ، قعد جنبها على السرير و رفع رأسها خدها في حضنه و هنا انفجرت بصرخات متتالية ، من غير ما تحس و لا تشعر و لا عارفة بتعمل كده ليه.
دخلت الممرضة بسرعة، وقفت حزينة و هي شايفها كده.
نفس الوقت كانت سمر تصرخ و الجيران يحاولوا يهدوا.
كان حضنها بقوة و يبكي معها و يقرأ عليها آيات من القرآن الكريم ،و الممرضة خرجت.
بعد ساعة كاملة تصرخ و تبكي نامت.
كان ببص عليها بحزن.
في البيت
: شدي حيلك يا سمر علشان أمل محتاجة وجودك معها.
قامت من مكانها بسرعة و قالت:
_ أمل، أنا لازم اروح المستشفى حالا.
: ليه بس.
= أقولها اللي حصل و أخلي حازم يطلقها لا يمكن يكون جوز أختي و أمه قتلت أمي.
مسك أيدها و قال:
_ اقعدي و اسمعني كويس.
قعدت قصاده و اتكلم بهدوء و عقل:
_ اللي حصل من صباح محدش يعرف عنه حاجة لحازم و ل أمل.
بصت له باستغراب كمل:
_ حازم من أول يوم كان راجل و محترم و عمره ما زعل أمل صح.
هزت راسها بنعم ،كمل هو:
_ يبقي ليه ناخد حازم بذنب أمه، دي أول نقطة.
= و تاني نقطة.
: تاني نقطة هي الأهم، تفتكري بعد وفاة ماما فاطمة نفسية أمل هتكون مد،مرة، كمان عايزة نبعد حازم عنها يبقي كده بنقضي عليها.
قالت بدموع:
_ أنا مش عايزة كده ،أنا بس مش أقدر اتعامل طبيعي مع حازم بسبب أمه.
: ملناش دعوه بيها و الحمد لله أن أمل تعيش في بيت بعيد عنها , و حازم اثبت أنه قد المسؤولية.
تفهمت سمر وجهة نظر محمد و قررت مع محمد أن حازم و أمل ميعرفوش حاجة عن اللي حصل من صباح....
عدي يومين وكل ما أمل ترن على فاطمة و سمر محدش يرد.
رمت التلفيون بعصبية و قالت:
_ مش فاهمة محدش بيرد عليا ليه.
مردش حازم مش لقي سبب لكده.
فتح تلفيونه و رن على محمد اللي رد على طول ، سأل حازم:
بقولك يا حمادة أمل ترن على ماما وسمر محدش يرد.
مبقاش عارف يرد يقول ايه، يقول الحقيقه أو يكدب.
شاورت امل لحازم يفتح مكبر الصوت ،نفذ حازم.
قال محمد:
_ماما فاطمة تعيش أنت.
صرخت أمل و التلفيون واقع من حازم ، جري عليها و يقول:
_ اهدي علشان أنتِ تعبانة.
: أنا ليه يحصل معي كده، ليه.
= استغفر الله العظيم بلاش تقولي كده ده القدر.
حست أنها مش قادره تتكلم أو مفيش كلام، بعدت عن حازم و غمضت عيونها.
خرج علشان يبلغ الدكتور.
تمر الأيام و أمل مش بتكلم خالص توقفت عن الحياة مش بترد علي سمر.
كانت الحياة بالنسبة لها انتهت مع رحيل امها.
مش بتصرخ أو تعيط كانت ساكتة بس.
حتي العلاج مبقتش تحس بالمه.
كان حازم يعمل المستحيل و يحاول يخرجها من الحالة دي لكن مفيش فايدة.
ساءت الأمور لما الأعراض الجانبية ظهرت سقوط الشعر و غثيان و تكسير الضوافير ، بقت هزيلة و ضعيفة.
اللي حازم يعمله كان فوق طاقة اي شخص، شايف حبيتها في اسوء حالتها، بس مينفعش يضعف لازم يكون قوي علشانها.
في مكتب الدكتور
: طمني يا دكتور.
= للاسف مفيش تحسن
: ازاي يا دكتور، دي خلصت كل الجرعات من الكيماوي.
= أمر الله الحالة تسوء.
: و الحل.
= حل واحد هو استئصال الرحم.
: حضرتك بتهزر صح، اكيد في حلول تانية يا دكتور الا كده.
= صدقني مفيش حل غير كده او حياتها في خطر.
قال برجاء:
ـ لو سمحت أنا ممكن اسافر برة اعمل ايه حاجه علشان تتعالج بس بلاش الحل ده ، هي ممكن تمو،ت.
= مفيش امل غير ده
قام حازم و مش عارف يبلغ أمل ازاي دي كانت بستعد علشان تخرج من هنا، و تزور قبر أمها.
دخل حازم و راسه في الأرض و قال :
_ أمل.
بصت له و قالت :
ـ الدكتور وافق أننا نخرج صح.
هز رأسه بالنفي.
قعدت على السرير و سألت
ـ ليه.
من غير مقدمات قال:
_ لازم تعملي عملية استئصال الرحم.
: بس أنا يمكن أعمل كده مش موافقة أنا عايزة أخرج من هنا.
= حياتك في خطر.
: مش مهم حياتي لكن لا يمكن أعمل كده.
و فجأة غابت عن الوعي بدون سابق انذار.
و للحديث بقية
رايكم يا حلوين ♥️ ♥️
مع محمد جوز سمر أنهم مش يقولوا عن اللي صباح عملته
#أمل
#مابين_الحياة_والموت
#الفصل_السابع
#روايات_بقلم_منال_كريم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق