رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل الأول بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل الأول بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
في بيت اسر في المطبخ كانت مشغلة الأغاني و بترقص و بتغني :- أنا قلبي دق دقة لما شُفته وقعت فيه
قولت لقلبي حبه حبة، قالي مش خسارة فيه
قومت دايسة بقلب جامد، أصل أنا هموت عليه
كل الناس عندي في كفة، وهو الكوكب باللي فيه
لبنى واقفة وراها فجأة مسكتها من شعرها:- بقااا يا ام لسانين اقولك اغسلي طابقين تقعدي ساعة و نص
جميلة حطت ايديها على ايد لبنى:- اي ايي يا ماما شعري و بعدين مانتي عارفه انا بلقي راحتي في المطبخ ويا صابرين اي العيب في كدا
لبنى ضربتها على ايديها و رجعت تضغط على شعرها:- العيب لم شحطة زيك تغرق نفسها و هدومها بالشكل دا و بعدين مين دا الى قلبك وقع فيه يا بت اسرر دق دا انا مقولتش لى ابوكي بحبك غير لم اتجوزتي
جميلة بصرخ:- انا واحدة فرفوشة مالي بيكي انتي امى ولا مرات ابويا والله لم يجي اسر هقوله هو الوحيد الى بينصفني في البيت دا
لبنى ضربتها على كتفها بخفة:- لا متجوز الكدعة ياختي خمس دقائق ارجع القيكي خلصتي و منضفة المطبخ عايزة مرايا سماعة
جميلة:- حاضر حاضر
لبنى طفت الأغنية و اخدت الفون من على الرخامة:- خلي صابرين تنفعك غني بقا مع نفسك علشان يقولو لبنى قتلت بنتها و رياحت البشرية يلا يا بت انتي شوفي الى قدامك
لبنى خرجت جميلة بصت لطيفها و بتغني بمرح و بترقص:- و انا قلبي دق دقه لم شفته وقعت فيه
لبنى من برا:- جميلة اخرسي
جميلة كشرت وشها و بقت بتعمل المواعين و بتغني بصوت واطي و بترقص
لبنى برا بتشرب القهوة:- مخلفة صافيناز ،اي البت الى مش مبطلة رقص دى انا والله مخلفة ضفدعة يخرب عقلك
في المقابر نور واقفة مسكة المصحف و بتقرا القران سليم من وراها:- انا مش مصدق نفسي انى واقف على قبرهم و انهم مش معانا عدت سنين من غيرهم وحشوني اوى صحيح ماتت و انا صغير بس بشوفها فيكي يا نور شبها اوى
نور قفلت المصحف :- صدق الله العظيم
نور لفت له بابتسامة:- انت كمان شبة بابا اوى صحيح ماتو بس هما معانا و شايفنا حاسين بينا و اهم حاجة انهم في قلوبنا ، و بعدين مانا امك برضو ولا اي
سليم قبل راسها و حضنها:- احلي ام ربنا يخليكي ليا يا نور و افرح بيكي
نور سمعت كدا زقته بخفة و قالت بحادة مزيفة:- مجنونة انا علشان ادبس نفسي فى الجواز و يلا بقا لان رجلي وجعتنى و طبعا لازم نروح لتيته ابتهال لان العيلة كلها هناك النهاردة
سليم بمزح:- قصدك العصابة يلا يا بنتي
نور:- يلا يا ابنى
حطت ايديها في دراعه و خرجوا ركبوا العربية اما في بيت ابتهال
ابتهال قعدة على السفرة بتلعب كوتشينة مع ياسين ابن لبنى و اسر و اول فرحتهم
ابتهال بصتله و قالت بفضول و قلق عليه:- انت متتجوزش ليه يا ياسين مش تتجوز و تفرح امك و ابوك بيك انت اول فرحتهم
ياسين بمزح و مرح:- و اتجوز ليه واحدة معرفهاش و اعمل فرح و اصرف عليها ليه كانت من باقية اهلي و بعدين انا دلوقتي ملك زماني بخرج براحتي باكل الى على مزاجي و حياتى جنة ليه اجيب واحدة تعكنن عليا زى ما بنتك بتعمل في الغلبان ابويا اااع
صرخ لم ابتهال عضيته بغيظ و ضربته على ايديه :- اتلم يا ابن اسر و متقولش على بنتي كدا بنتي قمر بس انتوا و ابوكم الى خرجتوها عن شعورها كان واخدها عاقلة وردة مفتحة عشرته بقت الكدعة و البضاعة لا تسترد و لم نفسك و خليني في موضوعنا و اتكلم جد شوية ، يا حبيبي انت كبرت امتى هتعمل اسرة و بيت انت فرحان و انت قعد جانبهم كدا
اسر:- نصيب بقا اعمل اي يعني شوفت عروسة و قولت لا و بنتك اخترعاتها مش اد كدا النصيب لسه مجش
ابتهال:- وحيات امك هتعملهم عليا يا ابن اسر
كملت بحنان و هدوء:- ابتهال:- قولي بقا يا حبيبي مالك
ياسين:- مفيش حاجة يا تيته واحد و مش عايز يتجوز اي الغريب في كدا انا واحد ناجح في شغلي و حياتي يبقا اتجوز ليه
ابتهال و هى حطه ايديها على خدها:- لان سنة الحياة يا حبيب ستك ولا هو في حد في دماغك
ياسين:- هتفرق في اي
ابتهال:- لا تفرق كتير لم يكون في دماغك حاجة ف لازم اعرفها انت تربيتي و عرفك اكتر من امك نفسها شوف يا ياسين انتوا تربيتي و مفيش حد يقدر يخبي عني حاجة يعني لو لسانك سكت عيونك كشفاك يا ابن بنتي ممم هتقول ولا اعرف بطريقتي
ياسين:- مش هنخلص حضرتك انتي و امى زى بعض دقة قديمة جدا بس ها قولك هى عاقلة زايى كدا
ابتهال:- يبقا طالعة من سرايا المجانين كمل يا ابنى
ياسين:- عاقلة و هادية و جميلة و شربة من امى
ابتهال بتفكير:- يبقا من العيلة يخرب عقلك بتحب بت خالد بت خالك المتجوزة يا ياسين
ياسين بسرعة:- يا تيته ملك مين بس هى اختي الكبيرة ، بصي هى مش بنت خالي الناحية التانية
ابتهال:- اوع تكون بنت
ياسين:- انا مش عارف مش بتحبي اهل ابويا ليه مع انهم غلابة
ابتهال:- ياسين قول و اخلص
ياسين اتنهد بهدوء:- نور
ابتهال:- الله ينور طريقك هى كمان اسمها نور
ياسين:- نور بنت عمي شاهين
ابتهال بصلته بصدمة رمشت عينيها بدهشة و عدم تصديق و فهم:- ن نور مين ، بنت شاهين
ياسين هز راسه:- ايوة بموت فيها يا تيته و محدش يقول تعلق و الجو دا لانى كبير و اقدر اميز من الحب و التوهم و المراهقة انا راجل واعي اوي و عارف الصح من الغلط بنت عمي و محترمة و في حالها و فوق كل دا جميلة و نفس المستوى الفكري يبقا ليه لا
ابتهال:- لانها كبيرة لانها لم امك كانت حامل فيك هى كانت موجودة و كبيرة اكبررر منك باربع سنين يا متخلف من همك هتاخد اد امك يا نهار اسود
قالتها بزعيق و حادة ياسين استغرب:- استغفر الله العظيم يارب يا حبيبي والله دا اوهام انت لم تتجوز و تدي لنفسك فرصة هتنساها و كمان هى علشان قدامك على طول
ياسين بهدوء:- حتي لو راحت آخر العالم هفضل مستنيها
الباب خبط
ابتهال:- قوما شوف مين
ياسين:- حاضر
ياسين فتح الباب كانوا ملك و نور
ملك عطت لياسين ابنها:- شيل عني يا ياسين الله يسترك
نور مسكة شنطتها و شايلة ابن ملك :- و شلي دا كمان
ياسين:- هاتي يا نونو اي دا انتي مشيلها يا ملك دى الملكية متشلش حاجة دى تقعد و كل شي يجي لحد عندها
نور لفت حواليها و شورت على نفسها:- انا ، ربنا يكرمك يا ابنى بس مالك النهاردة انت سخن ولا حاجة
ملك:- اي الى صابك يا يسو
ابتهال حطت ايديها على خدها:- صابتو بنت الجزم اقصد بنت الحلال صاحبة النصيب ، نصيب يا نن عيني نصيب ، فين جوزك يا ملك
ملك :- معاه تلفون هيخلص و يطلع
ابتهال:- و انتي يا نونو فين ابنك
نور:- اه سليم بيركن العربية و طالع
نور و ملك قلعو الجزم و دخلوها في الجزامة و قعدو
ملك :- قوليلي بقا عملتي اي في العريس الجديد
نور:- طب احكمي انتي يا ابتهال في واحدة عاقلة تسيب الراحة و تتجوز و بعدين سليم مينفعش اسيبه لوحده ذات ان شغلي ميسمحش لدا يبقا اتجوز ليه علشان واحد كلب يذل فيا و في اهلي
ملك حطت ايديها على جبينها بياس و ابتهال نفس الكلام
ابتهال بصت لياسين و قالت:- فعلا نفس الدماغ الدم بيحن ما الدم واحد
نور مكنتش مركزة في كلام ابتهال دخلت هى و ملك عملو القهوة و خرجوا و قعدوا يرغو نور كانت بتبص لياسين باستغراب اول مرة تشوفه عاقل
اما في بيت عماد
شهد بدموع:- يا اخي حرام عليك ارحمني بقااا يا عماد ارحمني ابوس ايدك
عماد ببرود:- هقولها تاني انتي خدامة زيك زي اى حاجة بشتريها بفلوسي انا اتجوزتك بس علشان اربي نورا و اعرفها غلطها ، تاني حاجة علشان تبقي تعرفي تولعي في مرات اخويا
فلاش
شهد :- عماد انا بحبك طبعا و موافقة أننا نتجوز بس قبل اى حاجة انا عايزة اقولك انى ولعت في شقة اسر كان قصدي اولع في لبنى و تموت بس الحظ كان ضدي
عماد كان بيبصلها باحتقار لكن قال بابتسامة مزيفة:- ولا يهمك يا شهد دا مضي و هى محصلش ليها حاجة بخير يبقا مفيش داعي نفتح في الى فات و كمان انتى ندمتي ولا اي
شهد:- بالظبط كدا و القرار قرارك لسه عايز تتجوزني
عماد:- طبعا يا شهد انا هلقي احسن منك فين
باك
عماد مسكها من دراعها بغضب:- بقا يا زبالة بتعملي عمل لمراتي مش كفاية انى مستحمل قرفك و انكي مبتخلفيش كمان بتاذي ستك يا زبالة
رمها على الارض بقسوة و خرج شهد كانت بتعيط بانهيار و وجع نفس الكلام نفس الشخص نفس المعاملة ضرب و اخر اهانة دموعها نزلت بوجع:- خدني يارب يارب خدني ا انا مش قادرة استحمل والله العظيم ما قادرة استحمله اكتر من كدا اااه اااه حاا اااه
بالليل في بيت ابتهال كان كل العيلة متجمعة نور و اخوها خالد و رنا و ملك و ياسر جوزها و ادم و ريهام مراته و ابنهم مروان و ياسمين صح ادم ابن خالد متجوز ريهام بنت عمه الكل كان فرحان صح و طبعا ابو لبنى موجود (انا حاسه انى في مسلسل ابو العروسه يا جدعان 😂)
نور قعدة هى و البنات بيلعوب بأزال
ريهام:- يا لهوي عليكم
جميلة:- التوأم الملتصق
ملك بضحك:- اطلعوا منها كملي
نور:- بس يا ستي لسه بقول صباح الخير فجأة شوفت اخر قرف الفاظ حقيرة بزق في الارض قالب معدتي اكل العيش يا بنات اكل العيش
ريهام:- يا عيني يا بنتي دا انتي بتتمرمطي
جميلة:- حد قالك روحي لدا انتي الى غاوية تعب و هم
ملك:- بيقولك اي
نور:- ابلة المفروض دكتورة يلا الحمد لله
ملك ضحكت بصوت عالي هى و جميلة غصب عنهم
جميلة:- الحقو نور معاها حوار جامد أعزائي المشاهدين اقدم لكم قصة نور و المجنون تررر
ياسمين ضحكت:- القطة مش بيحب غير خنقوه اسمعي مني
نور رمشت عينيها:- قصدك اي
رنا:- يعني دا الى هيكون من نصيبك
رمشت اتسعت عينيها بتستوعب كلامهم حطت الحاجة على الارض و قامت دخلت التواليت و بقت بتستفرغ مفيش حاجة لكن مجرد ما تفتكر الشئ دا معدتها بتقلب ظبطت التواليت و الميك اب بتاعها طبعا بعد ما غسلت وشها و خرجت قعدت مكانها
لبنى بصت ليها باستغراب و ابتهال كمان
ابتهال:- مالك يا حبيبتي
نور:- و انا صغيرة ماما كانت لسه مسحها و فرشة البيت انا نسيت و بهدلت ليها الدنيا بى الالوان قالت ربنا يبعت الى يطلع عينيكي الماضي و الحاضر والمستقبل يقوم اي دعوتها تستجيب و يجيلي واحد متخلف حيوان ، بيتف في الارض يا تيته
ياسين من الصدمة شنق اما الباقي انفجر ضحك
نور:- و لازم يشرب سجاير في مكتبي و يقلع الجزمة و الرائحة لوحدها تقلب الواحد
ابتهال:- كفاية الله يرضا عليكي اي وجع البطن دا
نور:- استني بس بيقولي يا ابلة و برنس و هندسة و حاجات فظيعة
اسر :- خلاص حقيقتي حلمك اقفلي العيادة و تعلي اشتغلي مع عمك و اخواتك و كفاية مصحة لحد كدا
نور سكتت لبنى قعدة خايفة لا يتخنقو مع بعض لان اسر ضد شغل نور بس محبش يضغط عليها شاهين مات و نور في ثانوي طبعا حاله انصلح و فتح هو و اسر شركة لى العربيات لكن شاهين مات و اسر كان حريص على مال نور واخوها و طبعا سليم لم كبر و اتخرج راح يشتغل في الشركة مع اسر و يمسك مكان ابوه طبعا الشركة بقت اتنين و تلاتة
ياسين بغيرة:- و يا تري يا طنط مبسوطة مع ابو كمال صحيح القط مش بيحب غير خنقو
ياسين قام راح البلكونة نور بصت عليه باستغراب الكل الحقيقة كان مكشوف اوى عدا اليوم على خير بين ضحك و هزار و جنان و لعب و رقص
تاني يوم جميلة نزلت من بيتها و هى بتبص حواليها بتراقب و خوف ركبت العربية
جميلة بابتسامة حب:- وحشتني
قاسم ابن عاصم و سماح حضنها:- و انتي كمان وحشتيني اوي يا جميلتي ووووووو
يتبع
الحلقه الاولى
الجزء الثاني
يا تري الى جاي اي و نور اي مشاعرها تجاه ياسين
رايكم في الحلقة و نور
عشق ابيض واسود 🤍 🖤
عائشة الكيلاني
اولاد
خالد و رنا
ادم و ملك
مروان و ياسمين عندهم بنت واحدة و الى هى ريهام مرات ادم
اسر و لبنى
ياسين و جميلة
سماح و عاصم
قاسم
نورا و عماد
جنة و ياسر
شاهين و منى
نور و سليم
صح نور اكبر من ياسين باربع سنين بس انا اتلخبطت
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق