القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 




رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات




رواية عشق ابيض واسود الجزء الثاني الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





جميلة رجعت لوراء:- لا لا دا كابوس فوقي يا جميلة فوقي فوقي يا جميلة فوقي 

قالتها وهي بتضرب نفسها بعدم تصديق و خوف قاسم بيقرب جميلة قامت و نطط من على السرير رفعت صابعة بخوف:ـ ا اوع تقرب مني ها قتل نفسي ساامع 

قاسم قرب منها بس كان في مسافة بسيطة بينهم بصلها بندم و حب:- انا اسف 

جميلة:- على اي 

قاسم بص لارض بوجع اتنهد و رجع بصلها:- انى انتقامت من عمي فيكي بس والله العظيم انا بحبك و بالدليل انى اول ما خرجت من الحبس بكفالة رجعتك ليا و جيت خدك علشان نبدا من تاني 

قرب منها مسك ايديها و قبلها جمياة انفجرت في الضحك بعدت ايديها عنه ضربت كف على كف و هى بتضحك بقهرة و بعدين عيطت قاسم كان هيقرب منها جميلة بحادة:- ااابعد 

قاسم:- جميلة ا انا 

جميلة بصرخ و زعيق:- ااااانت اييي يا قااسم انت خاااين خاين 

حطت ايديها على راسها:- انت كسرتنييي عارف يعني اي تاني يوم جوازي تطلاقني و تقولي مش عايزك ، اخد الى عايزووو عاارف عملت اي ااانت حبيت الدنيا علشانك وقفت قدام اهلي و الناس كلها علشانك و بعد كل دا توقعني على جدور رقبتي لييه يا قاسم ليييه دا انا محبتش غيرك 

قالتها وهي بدبدب على الارض بانهيار و دموع قاسم كانت دموعه بتنزل بوجع و حزن جميلة هزت راسها بنفي:- لا يا قاسم كلمة اسف عمرها ما هدويني ولا هتصلح الى عملته فيا و بعدين انت قولت ابعدي عني اهو بعدت 

قاسم مسك ايديها و ركع قبل ايديها بدموع جميلة ودت وشها الناحية التانية بوجع و للاسف اشتياق برضو 

أما في فيلا اسر 

لبنى بعصبية و صرخ:- يعني اي مش موجوده يعني اااي بنتي اتخطفت بنتي ضاعت مني لمرة التانية 

رنا:- اهدي بس العصبية مش هتعمل حاجة و كمان ممكن تكون راحت لنور 

ابتهال بعصبية:- راحت إزاي و احنا لسه مكلمين ياسين من شوية قال انه قعد معاه لوحده ااانتوا هتجننوني 

لبنى برجا:- ماما هاتيلي بنتي علشان خاطري ابوس ايدك رجعيلي بنتي 

ياسمين سرحانة 

فلاش 

كان اسر برا البيت لبنى قعدة مع ابتهال و رنا ياسمين راحت تطمن على جميلة فتحت الباب كان قاسم 

ياسمين قفلت الباب بعصبية:- ااانت اتجننت انت جيت ازاى انت مكفكش الى معملته جاي ليه جاي تكمل عليها 

قاسم بصلها و هو شايل جميلة:- انا غلطان و اسف 

ياسمين:- اااسف و اسف دى هتصلح اي ولا اي هاا ردد 

قاسم:- انا رديت جميلة بعد ما طالعت بكفالة على طول و ندمان ا انا بحبها بلاش تحرمني منها ارجوكي 

ياسمين اتنهدت بحزن و هدوء:- خد بالك منها امشي 

قاسم بفرح و مش مصدق نفسه:- بجد 

ياسمين:- بجد لبنى و الباقي في الجنينة 

انا هتصرف 

بالفعل ياسمين نزلت واحدة واحدة و وراها قاسم فتحت الباب قاسم خرج من البيت بسرعة ياسمين قفلت الباب بهدوء و رجعت تقعد معاهم 

باك 

رنا:- احنا نبلغ الشرطة مفيش غير كدا 

ياسمين:- و لازمتها اي شرطة اهدو شوية ان شاء الله خير يا تري انتي فين يا جميلة 

لبنى اتصلت باسر و قالت له على الى حصل بالفعل جاه و فتح كاميرات المراقبة و شاف قاسم و هو بيدخل اوضة جميلة من البلكونة كور ايديه بغضب مسك المسدس و خرج و لبني و الباقي وراه ياسمين بتبص على الاب توب بتوتر لكن حذفت كل حاجة متسجلة علشان محدش يكشفها حطت ايديها على قلبها و اتنهدت بهدوء و ارتياح و قلق في نفس الوقت اما في بيت جنة 

فلاش 

سليم أيوة هو الى راح بيت جنة لان بالصدفة كان مع ياسر الى ساب الفون سليم و راح التواليت الفون قعد يرن سليم رد من غير ما يشوف الاسم كان بيحسب حد من الشركة لكن كانت جنة الى بتتكلم بخوف و انهيار و رجاءا ان يروح يلحقها كانت بتحسب اخوها سليم قفل الفون بسرعة و مشي من غير ما يدي ياسر الفون بتاعه 

باك 

سليم زقه في الارض معتز بقا بيكح و انفه بينزف 

سليم بص له باحتقار شال جنة و خرج بيها من البيت حطها في العربية و اتحرك بعد وقت في بيت نورا 

نورا و هى متجها لباب:- ايوة ايوة 

نورا اتجهت لباب و فتحته وقفت مكانها بصدمة:- يا لهوي يلهوي بنتي اي الى حصل 

سليم حطها في اوضتها و نورا وراه لكن قالت بجنون:- اي الى حصل ما تتكلم يا سليم و انت ازاي تكون معاها اصلا فين معتز من كل دا ما تنطق 

سليم غطها و خرج و نورا وراه 

سليم:- انا كنت مع ياسر في المستشفى بس راح التواليت و ساب تلفونه معايا التلفون رن كنت بحسب في حاجة في الشركة بتاعته لكن فجأة لقيتها بتصرخ بانهيار و بتتوسل ف روحتلها انا اسف يا خالتي بس انا مقدرتش اشوفها في خطر و اسبها 

نورا:- المهم فين معتز 

سليم حك ليها الى شافوا نورا قعدت على الكرسي بصدمة حطت ايديها على راسها و قعدت تعيط:- عيني عليكي يا بنتي قولتلك لا يا جنة بلاش دا والله قولتلها يا سليم و ابوها قالها معرفناش نمنع الموضوع 

سليم اتصل بالدكتورة و بعدين بى ياسر و بعدين اتصل بعماد بعد شوية كان ياسر جاه و عماد كمان 

نورا بدموع:- اانت السبب يا عماد عمل تتجوز و تخلف و نسي عيالك لم بقا مفيش فيهم عاقل 

عماد بغضب:- بقا بعد دا كله انا السبب و الغلطان و انتي فيكي كل العبر انا عارف اتجوزتك و استحملتك على اي بنتك قليلة ادب و تربية ادي اخر الى تكسر كلام ابوها جايبة واحد ملوش اصلا و عايزاه يا بابا بحبه يا بابا حبها تعيبان يكون مسمم يموتها و نخلص اكيد زعلته 

ياسر بص لسليم:- و انت رايح من نفسك افرض كان هبب فيك حاجة انت مش طبيعي 

نورا :- ازاى منعرفش انه مدمن ليه كدا يا بنتي ليه تعملي في نفسك كدا ليه لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم لا اله الا الله لا اله الا الله 

حطت ايديها على وشها و بقت بتعيط الدكتورة جت فحصتها و علقت ليها محاليل و عطيتها حقنة مهدئة نورا غطيتها و قفلت راسها و خرجت 

عماد:- احنا مش عارفين نشكرك ازاى يا سليم ولا نعتذر على الازعاج دا ازاي 

سليم بهدوء:- مفيش إزعاج يا عمي جنة زيها زى نور اختي حمدالله على سلامتها عن اذنكم 

ياسر:- خدني معاك الله يسترك 

عماد حط ايديه على وشه بغضب:- و دا مين الى بيتصل 

عماد بملل:- مش هنخلص من عاصم و مشاكله 

عماد رد على الفون:- أيوة يا عاصم خير نسيت حاجة عايز تقولها غير انى منافق و بوشوش 

عاصم:- عماد تعال بسرعة اسر كلمني و جاي و شكله ناوي على قتل قاسم 

عماد و هو خارج من الشقة:- بتقول اي طيب انا جاي سلام 

عماد مشي و نورا حطت ايديها على راسها بعد وقت في بيت عاصم 

اسر بعصبية:- ابنك خطف بنتي و انا مش هسيبه 

عاصم بعصبية:- اسمع بقا مش معنى انك أكبر واحد فينا يبقا تمدا فيها كل شوية حبسته و اتخرست بس علشان اخويا الكبير ضربته و برضو سكت لكن انك تتعامل معايا بالطريقة دى يبقا مش هسمحلك و ابني لو جرله حاجة اقسم بالله العظيم ما هسيبك ابنى خط احمر 

عماد جاه بصلهم بصدمة جري عليهم و هو بينهج وقف بينهم اسر نزل السلاح:- اهد و كله هيتحل 

عماد بص لعاصم:- متاكد انك معرفش مكانه 

عاصم:- و رحمة امي ما اعرف عنه حاجة و انا هدري عليه ليه 

اسر:- زى ما خرجته من الحبس بكفالة يا خاااين 

عاصم بعصبية هو كمان:- ااابنى و مليش غيره عايزني اعمل اي انت مكبر الموضوع على فكرة اتسجن و اتربي و ندم عايز اي الواد بيحبها و ندم افهم بقا حرام عليك يا اسر 

اسر:- طب والله العظيم لو ما تصلت بيه دلوقتي انا هعمل مصيبة اي رايك بقا 

عماد اخد فون عاصم و اتصل بى قاسم الى كان قفل تلفونه اسر قفل الباب و فضل مسك المسدس قعد و حط رجل على رجل أما عند نور في المستشفى في غرفة نور 

ياسين كان مسك ايديها و مغمض عينيه 

نور مغمضة عينيها :- بحبك يا ياسين 

ياسين فتح عينيه بصدمة بصلها:- هو انا كنت بحلم ولا اي 

ياسين اتفجا ان ايديها اتحركت بصلها بفرح:- ن نور انتي فوقتي 

نور فتحت عينيها:- ياسين 

ياسين قام و جذبها لحضنه بحركة لا ارادية قبل راسها بفرح و حب:- قلب و عقل ياسين و روحه اخيرا فوقتي قلقتني عليكي يا نور عيني و عمري كله 

نور كانت لسه حاسه بدوران و تعب بسيط احطت ايديها على ضهره:- ياسين 

ياسين بعدا عنها و ظبط ليها المخدات و رجع ضهرها لوراء:- اسف تعبتك حاسه بحاجة نور انتي كويسة 

نور حطت ايديها على ايديه و قالت بابتسامة و هدوء:- كويسة انت هنا من امتي 

ياسين:- من بدري 

نور:- جاي من امتي 

ياسين و هو بيمسح على شعرها:ـ انا مستحيل امشي و الا انتي في ايدي 

نور بصت حواليها:- انت لوحدك إلى هنا 

ياسين قبل راسها:- امشي 

نور بخجل:- لا  طبعاً ، جميلة كويسة 

قالتها بتذكر و قلق ياسين:- كويسة يا حبيبتي 

ملك دخلت هى و ادم و ريهام بمرح و مزح:- نحنو هنا 

ريهام:- اخيرا فوقتي دا انتي نشفتي ريق الغلبان دا 

ادم:- حمدالله على سلامتك يا مدام نور 

نور:- الله يسلمكم 

ملك جريت عليها قعدت جانبها هى و ريهام قعدو يتكلموا و يهزرو الدكتورة جت فحصتها و اطمنت انها بخير قعدوا يتكلموا مع بعض لوقت طويل مشيو و ياسين لسه قعد جانبها 

نور بصت له:- هو اي الى حصل شكلك مضيق ، انا مش بتعرف عليك انا عارفك اكتر من نفسي 

ياسين هز رأسه في صمت نور حست انه مش مصدقها ف سكتت بس هو مذل مسك ايديها نور غمضت عيونها بتعب و نامت اما في شقة نورا 

جنة نايم العرق على جبينها و بتفتكر كلام معتز:- لا لا لا 

جنة صرخت بخوف و أعلي صوتها:- ااااااع 

نورا جريت عليها بسرعة حضنتها:- جنة مالك يا حبيبتي بسم الله الرحمن الرحيم بس يا حبيبتي انا هنا 

جنة مسكت في امها و قعدت تعيط بوجع و انهيار:- هيبعني يا ماما هيبعني 

نورا بتمسح على شعرها جنة بتعيط بانهيار و شهقات خوف كانت زى الطفلة الصغيرة الى خايفة تسيب امها نورا فضلت تقرا القران و حضنها لحد ما نامت كانت بتبصلها بدموع وشها كله كدمات زرقان تحت عينيها و ورما من كتر الضرب بتتحرك بالعافية 

اما عند قاسم و جميلة 

قاسم حط صينية الطعام قدامها:- من الصبح مكلتيش حاجة 

جميلة:- مش عايزة 

قاسم مسك ايديها جميلة نفضت ايديها من ايديه بغضب:- انت مش بتفهم 

قاسم بيحاول يكون هادي معاها:- حبيبتي انتي كدا هتتعبي 

جميلة بابتسامة:- احسن اقولك يآرب اموت يارب خدني علشان قاسم يرتاح ارتاحت كدا قولت مش هطفح هو عافية 

قاسم بصلها ببرود اتجه ليها و بقا بياكلها غصب عنها 

جميلة خلصت اكل قاسم اخد الصينية و خرج و قفل الباب 

جميلة صرخت بوجع و قعدت تدبدب على الارض جاه الليل و مفيش جديد اسر بيحاول يوصل لقاسم و مش عارف لانه قفل الفون لبنى خلاص هتتجن ياسين حقيقي مسبش نور ولا ثانية جنة تنام و تصح تصرخ و تعيط من الوجع أما سليم في هو حزين على جميلة عماد طبعا و ياسر مقهورين على جنة الى دمرت نفسها بنفسها اسر نفس الكلام مقهور على جميلة هو مش عارف هى فين كويسة ولا لا اي الى حصلها 

عند جميلة و قاسم في اوضة جميلة 

قاسم نايم و هو حضنها جميلة كانت بتمثل انها نايمة بعدت عنه لم اتكدت انه نايم قامت مشيت على أطراف صوابعة بتحاول تدور على اى حاجة حاسه بى بركان من الوجع و بالصدفة لمحت سكينة موجودة على رف في الاوضة قربت منه و اخدتها و اتجهت لقاسم 

حطت ايديها على خده بحب و وجع:- شوفت دماغك وصلتنا لاي يا حبيبي جننتني جننتني منك و بيك بحبك اوى يا قاسم س سامحني 

بعدت عنه بصتله بشر رفعت السكينة بغل:- ااناا هرتاح منك و من شرك انا هوديك لامك تونسها 

كانت رفعت ايديها الى فيها السكينة و نزلتها لكن ايد قاسم كانت اسرع مسك السكينة لدرجة ان ايديه بقت بتنزف جميلة ايديها اترعشت رجعت لوراء بخوف قاسم رما السكينة اتجه ليها كانت بتبعد و هو بيقرب قرب منها بصلها بثبات و غضب مكتوم وووووو

يتبع 

تفتكروا قاسم هيعمل اي في جميلة و جنة مصيرها اي و نور كمان عايزين سليم مع مين كلمة لياسمين مرات مروان اخ لبنى 

 

قاسم بصلها بصدمة رفع ايديه جميلة خبت وشها ايديها قاسم نزل ايديه و هو بيبصلها بغضب:- فعلا مفيش فايدة فيكي ساذجة هتعيشي و تموتي ساذجة بس معلش برضو انتي تحت صدمة بس لو اتكررت تاني و رحمة امي لزعلك و اديك شوفتي حاجة صغيرة من زعلي 

جميلة اتنهدت بمرارة:- سبنى لوحدي لو سمحت 

قاسم نفخ بضيقة و اتجه لباب فتحه و خرج جميلة نزلت على الأرض ببطء و بقت بتبكي بقهرة خوف :- انت فين يا بابي تعال خدني من هنا انقذوني منه انا مش عايزة اكون معاه والله العظيم انا مش عايزاه يارب نجيني منه انا بكره بكره اااه حاا اااه 

أما في الفيلا في اوضة اسر لبنى نايمة على السرير و المحاليل في ايديها 

رنا قعد جانبها ياسمين جت بصتلها بتوتر:- هى لسه متفاقتش 

رنا بثبات:- انتي شايفة اي زى ما انتي شايفة

ياسمين ؛- رنا انتي واخدة جانب مني ليه هو في اي 

رنا بشك:- والله اسالي نفسك انتي عاملة حاجة علشان اخد جانب منك 

ياسمين اتوترت:- ها لا طبعا ، قوليلي نور اخبارها اي دلوقتي 

رنا:- لم كلمت ملك قالت انها فاقت الحمدلله 

ياسمين:- هما لسه في المستشفى 

رنا:- لا روحو من بدري بس ياسين لسه معاها هروح اشوف ماما خلصت صلاة ولا لا 

رنا خرجت و هى مش طيقة ياسمين متعرفش ليه بس مش مرتاحة ليها أما في مكتب اسر 

اسر بذكاء :- لقيتها 

اسر افتكر انه كان جايب سلسلة لجميلة فيها جهاز تتبع يقدر يعرف مكانها من خلال السلسلة مسك الفون بتاعه بسرعة فتحه عرف يحدد موقع المكان مسك الفون بتاعه و خرج جري من المكتب فتح باب الفيلا ركب عربيته اتحرك و هو برضو بيتصل بالشرطة وبقا بيتبع اللوكيشن طبعا هو كان نسي الحكاية دى 

اما عند ياسين و نور 

نور بتردد:- ياسين 

ياسين فتح عيونه مسك ايديها:- نور حاسه بحاجة انتي كويسة انادي الدكتورة مالك 

نور بصت له بثبات ممزوج بغضب أو بمعنى تاني قسوة:- انت هتفضل فرض نفسك عليا حتي و انا بموت مش عايزك مش طيقك عايز اي تاني اعمل اي تاني علشان اثبتلك انك ولا حاجة في حياتي انت مش بتزهق مش بتحس معندكش دم اي الارف دا 

ياسين ضغط على ايديها ببعض الحادة و العصبية لكن مباينش دا نور الدموع اتجمعت في عينيها بألم حاسه انها مخنوقة نفسها تصرخ تقول انها موجوعة موجوعة من الدنيا كلها زعلانه من روحها و عليها ياسين اخد بالو ساب ايديها و قام قعد جانبها و شدها لحضنه حط راسها على كتفه نور دموعها نزلت في صمت مسكت فيه بقوة:- هششش اهدي انتي مضغوطة شوية بسبب الشغل مش اكتر 

نور بدموع:- امشي يا ياسين امشي و سبني ارجوك 

ياسين ضمها له اكتر قال بهمس:- و انا مش هسيبك مهما عملتي مش هسيبك 

بعدا عنها و حاوط وشها بايديه و قال و هو بيبص لعينيها:- مش هيفرق بينا غير الموت لو صحيت في يوم و ملقتنيش معاكي ابقا موت لو سيبتك اعرفي انى موت 

نور حطت ايديها على بؤه:- بسس متقولش كدا اسكوت خالص بلاش تتكلم ما تتكلمش 

ياسين قبل كف ايديها بحب نور 

دفنت نفسها في حضنه و غمضت عيونها بتعب قالت لنفسها بعتاب و غضب:- انتي بتعملي اي يا نور انتي اتجننتي انتي بتستلمي عايزة تبقي زى امك هاا عايزة تبقي زى نورا عايزة تبقي زى اسما و سعدية و غيرهم انتي بتقلي من نفسك و كرامتك انتي عارفة انه مينفعش دا اصغر منك سنة ولا يومين هيرميكي و يشوف غيرك انتي اد امه 

القلب:- بس انا بحبه و هو مش كدا هو بيحبني ايوة ياسين مش زى بابا ولا انا اسما و كل دا 

العقل:- ما تفوقي بقااا حب اي و زفت اي انتي عايزة تذلي نفسك عايزة تبقي تحت رحمت عيل عيل يعمل فيكي د كدا 

القلب:- بس انا بحبه 

العقل:- ملعون دا حب اساس جوازك منه التبني تتبني طفل و تطلاقي و تلحقي نفسك كل الرجالة زى بعض كلهم غدارين كلهم زبالة و عايزين الحرق 

نور فتحت عينيها بصتله 

ياسين بصلها بهدوء و حنية مفرطة:- مالك يا حبيبتي 

نور بوش خلي من التعبير:- كويسة بس مصدعة شوية ياسين ممكن تبعد عني 

ياسين قبل راسها:- انا مش هبعد و نامي 

نور:- لا مش عايزة انام مزاجي كدا 

ياسين بصلها بحب:- هفضل احبك حتي لو عملتي اي في انسي انى اسيبك 

نور ابتسمت بوجع و حزن اما عند قاسم 

قاسم خرج من اوضته و راح يفتح الباب لانه خارج لكن اتصدم و وشه اتحول لغضب لم لق اسر في وشه اسر بص له بحادة و ضربه كف مسكه من هدومه بعصبية:- عملت اي في بنتي يا حقير بنتي فين يا حيواان عملت فيها اي 

الظابط:- يا افندم اهد لو سحمت 

الظابط بص لياسين:- مطلوب القبض عليك بتهمة خطف جميلة الشاذلي 

قاسم ضحك بعلو صوته و سخرية:- هو في واحد بيخطف مراته يا حضرة الظابط مانا رديتها يا عمي بس انت الى نسي 

اسر ضربه تاني الظابط بعدا اسر عنه بالعافية :- يا عسكري حط الاساور في ايديه 

العسكري:- تمام يا فندم 

العسكري عمل زى ما الظابط قال و حط الاساور في ايديه و خدو على البوكس و هو برضو بيبص لاسر بتوعد و بيبص لابوه بعتاب و كره اسر فتح باب الاوضة لان قاسم نسي يقفلها بى المفتاح اسر فتحها كانت جميلة قعد في ركن سرحانة دموعها في عينيها و اكنها في دنيا تانية مش حاسه بحاجة 

اسر اتجها ليها و هو بيقول:- جميلة 

جميلة فاقت من سرحانها على صوته قالت بدهشة و عدم تصديق:- ب بابا 

جميلة قامت بسرعة و جريت عليه اترمت في حضنه و قعدت تعيط بوجع و فرح اد اي احساس مالم لم تخاف من اكتر شخص حبيته و امنته اد اي مالم لم تحب شخص و يبقا بالنسبة ليك العالم وو من رغم كدا يوقعك على جدور رقبتك هو دا احساس جميلة قاسم كان بالنسبة ليها الدنيا دلوقتي بقا مصدر خوفها و حزنها فضلت تعيط عماد بص لعاصم بمعنى ابنك عمل فيها اي يوصلها لرعب دا اسر اخدها و خرجوا و هى مذل في حضنه مستخبية فيه بقوة خايفة لتبقي لوحدها تاني ركبوا و عاصم و عماد معاهم ركبوا العربية و اتحركو بعد وقت طويل في فيلا اسر كان اسر وصل دخل البيت و معاه جميلة و اخواته 

اسر بصوت عالي:- لبنى يا لبنى 

جميلة و هى بتجري على السلم و بتنادي عليها:- ماماا ماماا 

جميلة دخلت اوضة امها وقفت بخوف لم شافت لبنى نايمة و وشها شاحب:- ماما 

رنا بصت ليها بفرح:- جميلة 

لبنى اخيرا صحيت و فتحت عيونها اول ما شافت جميلة قدامها نسيت تعابها و قامت جريت عليها حضنتها :- حمدالله على سلامتك يا حبيبتي الحمدلله يارب 

جميلة بدموع:- انا اسفة سامحني يا بابا سامحيني يا امي 

لبنى بعدت عنها جميلة قبلت راسها و ايديها لبنى حضنتها تاني اسر كان سند على الباب و مربع ايديه بفرح و ارتياح 

جميلة كانت بتعيط بانهيار و فرح رنا كانت بتعيط معاهم ابتهال و كانت بتصلي خلصت صلاة و جريت على اوضة لبني بتبصلهم بفرح و دموع الكل كان مرحب بجميلة

جميلة بعدت عن لبنى و قالت بتسال و عينيها بدور على نور و ياسين:- اومال فين ياسين و نور 

رنا بهدوء و ابتسامة:- في المستشفى 

جميلة خبطت على جبينها :- نهار اسود و منيل نور حصلها حاجة 

لبنى بهدوء:- لا يا حبيبتي هى بقت احسن. و بإذن الله هتخرج في اسرع وقت 

جميلة بإصرار:- انا لازم اشوفها 

رنا:- مينفعش يا حبيبتي ارتاحي دلوقتي و بكرا روحلها 

جميلة هزت راسها بنفي و إصرار:- لا انا لازم اشوفها ارجوكم انا عايزة اشوف نور بليز يا بابي 

اسر :- مش ها يجر حاجة لم نروح دلوقتي يلا غيري هدومك و انا مستنكي في العربية بس مش عايز تأخير مفهوم 

جميلة:- طبعا 

جميلة اتجهت لاسر قبلت خده و قالت بفرح :- ربنا ما يحرمني منك ولا من صوتك يا حبيبي 

اسر قبل راسها :- ولا يحرمني منك يا الى مجننه ابوكي 

اسر نزل تحت و  جميلة راحت اوضتها اتنهدت بهدوء دخلت غرفة الملابس غيرت هدومها و ظبطت نفسها و خرجت بسرعة نزلت جري و فرح مع ان الوجع لسه موجوع خرجت من الفيلا كان اسر بيكلم اخواته 

عاصم:- يارب تكونو مرتاحين انى خسرت ابني 

عماد ببرود:- حد قالك متربهوش 

عاصم:- على الاقل متجوزتش و رميت عيالي زى ما الباشا عمل 

جميلة كانت سمعاهم قالت لنفسها:- اي العيلة دى دول بيعايرو بعض بس بصراحة عايزين يتربو من تاني 

جميلة اتجهت ليهم بابتسامة :- انا هاجزة يا بابا 

اسر مسك ايديهة و بص لى اخواته:- خلصتو فقراتكم ولا لسه اشوفكم بكرا ياريت لو فيه مصيبة محدش يكلمني غير لم ارجع من المستشفى 

عماد:- خدني معاك انا بقلي كتير مشوفتش البت ل تقول عمي نسيني 

عاصم:- و مين سمعك شكلنا زى الزفت قدام شاهين الله يرحمه بعد وقت وصلوا المستشفى و طالعو لغرفة نور كانت مغمضة عينيها بس صاحية ياسين نايم على الكنبة و بيلعب في الفون بتاعه الباب خبط قام فتح الباب اتنهد بارتياح لم شاف جميلة الى بصت لارض باحراج و حزن من الى عملته :- انا اسفة ارجوك سامحني 

ياسين بابتسامة :- تعالي 

جميلة حضنته بفرح ياسين قبل راسها و بعدها عنه سلم على عماد و عاصم و دخلوا جميلة بصت على نور بحزن عيونها دمعت اتجهت ليها نور فتحت عينيها و قامت قعدت :- جميلة مالك وشك عامل ليه كدا انتي كويسة 

جميلة حضنتها و انفجرت في العياط :- انا اسفة انا معرفش ازاى عملت كدا ا انا حيوانية اضربني زعيق بس  سامحيني يا نور ارجوكي ا انا غلطت بس والله العظيم ما كنت قصدكي نور بصت لياسين بمعنى اي الى حصل لكن شور ليها ان محصلش حاجة  جميلة بعدت عنها و بصت ليها بتفحص:- انتي حصلك حاجة 

نور بمزح:- هيحصل اي اكتر من انكي ضربتني بالسكينة في بطني يلا الطيب احسن 

جميلة ضربتها في كتفها:- تصدقي انكي بايخة و انا الى مكلفة نفسي و جيبلك فيلم على الفلاشة تتفرجي عليه بدل الزهق دا 

نور:- انا اتكلمت 

جميلة:- الله 

نور:- الله انتي في اي يا وليه ما تهمدي بقا حتي و انتي بطلعي في الروح لسانك امتار 

نور:- مفيش فايدة الحمار حمار 

جميلة:- تصدقي انكي مستفزة نور مسكت مخدة من وراها و حدفتها على جميلة الى بتضحك و قعدوا ينقرو في بعض زى العادة عد اليوم على خير تاني يوم جميلة قررت تروح مع اسر بيت نورا علشان يطمنو على جنة كان اسر و سليم وعماد و عاصم 

عماد بحزن:- طول الليل على نفس الحال تصح تصرخ و تعيط و تنام متكملش دقيقة و تصحي تصرخ 

اسر اتنهد :- و انت مقولتش ليه من الاول احنا مش اخواتك نورا بوجع:- يقولك اي يا اسر انت الى فيك مكفيك و زيادة و بعدين كفاية تشيل هم مش همك 

اسر بعصبية:- انتي بتقولي اي جنة دى بنتي زى جميلة و نور و الى يوجعهم يوجعني قبلهم 

جميلة قامت:- انا هدخل اشوف جنة 

نورا قامت 

جميلة بابتسامة:- خليكي يا خالتو انا عايزة ابقا معاها لوحدنا

جميلة فتحت الباب و دخلت اوضة جنة كانت نايمة على السرير بصة لسقف دموعها بتنزل في صمت جميلة اتصدمت لم شافتها كدا قربت منها بهدوء و قعدت جانبها دموعها نزلت:- جنة 

جنة و هى على نفس الوضع:: انا كويسة يا جميلة مفيش داعي للقلق لدا كله 

جميلة بابتسامة و دموع:: انتي فعلا كويسة ، ليه احنا يا جنة ليه بيحصل فينا كدا 

جنة:- نصيب 

جميلة هزت راسها بنفي و دموع:- لا يا جنة احنا الى اختياراتنا غلط ياريت كونا سمعنا كلام نور لم قالت وجهت نظرها في كل واحد 

كملت بوجع:- انا اطالقت يا جنة مم اطلاقت اطلاقت بعد ما ذلني و كسرني بسبب حاجة لا انا ولا اهلي لينا يد فيها 

جنة سندت ايديها حاولت تقوم لكن صرخت بوجع 

جميلة حاولت تساعدها:- على مهلك 

جنة:- مش قادرة يا جميلة الحزام بيوجع اوى انا مش حاسه بنفسي متكسرة و مش عارفه انام من ضهري المحروق 

جميلة اتسعت عينيها بصدمة و رعب 

جنة قعدت بوجع و حضنت جميلة و هما الاتنين فضلوا يعيطو بقهرة 

برا كان معتز و اهلو جوم 

الام:- لا يا استاذ عماد ملكش حق 

عاصم لنفسها:- سبحان الله امي بس بشكل تاني قادرة و اوية 

نورا بعصبية و قهرة:- هوووو اي الى ملهوش حق بنتي جااية ميته و تقولي ملهوش حق هو البعيدة عامية ولا شكلها كدا 

عماد:- نووورا 

نورا:- انا عايزة حق بنتي 

اسر بيسمع بهدوء و هو هاين عليه يقوم يموتهم سليم بيسمع بملل و ياسر على اخره 

السلفة:- جنة جنة تعالي يا حبيبتي بتفهم مش انا زى اختك الكبيرة 

جو جنة بصت لجميلة برعب 

جميلة:- متخفيش محدش يعرف يعمل حاجة قومي طالما على حق قومي ولا يهمك 

جنة:- تيته تيته زى تيته سمرر انا عارفها 

جميلة ؛- انا مشوفتش تيته دى بس حبيتها اه والله يلا قومي بقاا 

جنة قامت فتحت الدولاب غيرت هدومها و ظبطت نفسها و خرجت كانت حماتها واقفة مسكت في ايد جميلة بقوة 

حماتها اتجهت ليها :- حبيبتي مرات ابني الغالية 

بعدت عنها و قالت:- اخص عليكي يا بنتي كدا كدا تغضبي بمجرد قلم ما كلنا اضربنا و عايشين و مستحملين و بعدين انا قولت اي الست تعمر و تستحمل مش تقع من اول قلم 

جميلة بتبص لمعتز باحتقار و خوف:- فعلا المفروض تغضب من تاني قلم هو حضرتك مش شايفة ابنك ولا النظر بعافية حبتين 

حمات جنة بصت لجميلة بغضب و قلق 

جنة قعدت 

سلفتها قالت:- و علشان تعرفي غلاوتك عندنا أول ما عرفنا جينا على طول احنا عندنا اعز منك ولا اي يا معتز اتكلم 

معتز:- جنة ممكن نتكلم على انفراد 

جنة قامت استخبت في اسر:- لا الله يخليك يا عمي طلاقني منه مشيه مش عايزاه 

اسر بصلها باطمان و رجع بص لمعتز:- اظن الرد وصلكم ارمي اليمين على البت و الا هتندم 

معتز بابتسامة و هدوء و نظرات هى عارفها كويس :- جنة حبيبتي مكنش حبة زعل و خناق يعملوا كدا انتي عارفه انى في وقت غضبي ببقا مش شايف قدام يلا يا حبيبتي نروح بيتنا نتفاهم هناك 

جنة هزت راسها بنفي و خوف كانت بتترعش كل ما يقدم خطوة كانت بتمسك في اسر اكتر 

جنة فجأة صوتت و لطمت:- اااابعد عنييي كفاااية حرااام عليك حررررام عليكم حررررام عليكم 

قالت كدا و جريت على اوضتها 

جميلة و نورا جريو وراها رمت نفسها على السرير جنة كانت بتتشنج بخوف و تصوت 

اسر بص لمعتز باحتقار و ضربه كف 

معتز بغضب :- بتضربني علشان دى انتوا متعرفوش عملت اي ولا ضربتها ليه بتاعت إل

قبل ما يكمل كلامه كان ياسر هجم عليه و فضل يضرب فيه :- يا ابن الكلب اختي أشرف منك و من الى خلفوك يا ****

سليم بقا بيضرب مع ياسر و محدش عارف يسلك اخيرا سابوه بس بعد ما بقا هيموت اهلو قوموا و مشيو بسرعة لكن طبعا امه كانت بتبرتم و تتحسبن في جنة و تدعي عليها 

اسر اتصل بالدكتورة 

سليم الدموع اتجمعت في عينيه على حالة جنة 

فلاش 

جنة بابتسامة:- سليم انا عايزة اقولك حاجة 

سليم بابتسامة:- و انا كمان 

جنة :- طب قول والله لتقول انت الاول 

سليم بابتسامة:- انا بحب 

جنة عيونها لمعت بفرح :- بجد طب و بعدين اقصد مبروك بس مين هى 

قالتها و كلها ثقة انها هى لكن اتفجات بسليم لم قال:- جميلة 

جنة:- اكيد طبعا جميلة في عينك 

سليم:- يا بنتي بطلي هزار و خدي الامور جد شوية اقصد بحب جميلة بنت عننا و بيم انكم ريا وسكينة في عايزك تكلميها و تقوليلي هى موافقة اننا نتجوز ولا لا 

جنة ابتسامتها اختفت لكن اترسم على وشها الوجع ضحكت ؛- طبعا يا سليم هكلمها هى ها تلقي احسن منك فين ، انا مش عارفه كدا ابقا عمتو ولا خالتو انا فرحانة اوى يا سليم 

باك 

سليم خرج من الشقة ركب عربيته و مشي فضل ماشي بالعربية مش عارف يروح فين حاسس بوجع بتأنيب ضمير 

فلاش 

جنة:- انا ممكن اوقف الجوازة ا انا بحبك و مستعدة اعمل اى حاجة علشانك 

قالتها بدموع و رجاءا سليم بصلها:- انا اسف يا جنة بس قلبي مش بايدي صحيح انا اقرب حد ليكي و انتي كذلك لكن قلوبنا مش بى ايدينا انتي فهمتي غلط حقك عليا 

جنة بصتله و ضحكت بوجع و هستيري:- صح صح ا انا الى عشمت نفسي ا انا الى كنت بتصل بنفسي كل يوم ا ما الى كنت بقولها مش بلقي الراحة الى معاكي ا انا الى كانت بعشمها بنظراتي و تلميحات انت ملكش ذنب انت عملت اي انا الى كنت بعشم نفسي 

باك 

ضرب ايديه بغضب على التركسيون:- غبي غبيييي انا السبب انا الى ضيعتها انا السبب في الى حصلها اناا المسؤول عن كل حاجة حصلت ليها انا مش مسامح نفسي مش مسامحها 

سليم بيسوق و هو بيفتكر جنة ضحكتها كلامها هزارها صح جنة كانت مش بتبطل ضحك ولا هزار كانت كلها مرح و حياة لكن سليم و معتز غيروها خلوها واحدة تانية متعرفهاش سليم دموعه نزلت بوجع كل ما يفتكر شكلها و صويتها انهيارها 

عد أسبوعين من غير احداث ان نور اتحسنت و خرجت من المستشفى و جنة برضو اتحسنت شوية و اطالقت من معتز دا بعد ما ابوها طبعا رفع عليه قضية و طالقها بالعافية و طبعا حاله معتز اتهورت

 سليم كالعادة تايه قاسم طبعا لسه في الحبس اما شهد ف عماد زود العذاب اضعاف في بيت ياسين و نور 

نور بعصبية و غضب :- ياسين اولا متعليش صوتك عليا تانى ركبوا العربية كلهم و بعد وقت في المستشفى نور كانت حاجة مش عيل زيك الى هيمشي كلامه عليا تمام الى بينا اتفاق و كل واحد يروح لحاله ف متنساش نفسك و تسوق فيها ساامع 

ياسين بهدوء اتقدم منها مسكها من شعرها 

نور بألم و صدمة:- اااه 

ياسين ببرود كان ودنها:- طب بصي بقا لانى صبري نفد منك و من لسانك انتي هتسمعي كلامي بالذوق و الا والله العظيم العيل دا هيكرهك في ايامك الجاي معايا ف نلم نفسنا و نسمع الكلام سبق و قولت اي هاا ماا تنطقي 

نور حطت ايديها على ايديه بوجع:- مفيش خروج بالليل 

ياسين:- و اي تاني 

نور عيونها دمعت من كتر ما هو شدد شعرها:- و استاذن منك قبل ما اخرج 

نور حررت نفسها منه:- اانت مال اهلك هاا مالك بيا انت مين اصلا هاا 

زقيته بعصبية و جنون:- بتمد ايدك عليا يا ياسين انت فاكر نفسك اي انك كدا راجل لم تضربني يا حقير انت واحد حيوان و مقرف 

ياسين بصلها بصدمة اكتر رفع ايديه بغضب:- نوررر 

نور بصتله بثبات ياسين نزل ايديه نور بعدم تصديق:- انت كانت هتعمل اي هاا انطق 

نور بدون سبق إنذار ضربته كف قوي لدرجة أنه رن ياسين حط ايديه على خده بصدمة و غضب و عدم تصديق نور حطت ايديها بصتله بغضب:- اطلع برا غوررر مش طيقك ولا طيقة اشوفك 

ياسين بصلها بوجع و ابتسامة ساخرة شال الدبلة من ايديه بس لدبلة و بعدين حطها على التربيزة بصلها بهدوء:- و انا مش عايزك يا نور مش عايزك انتي طالق 

نور بصت له بصدمة ووووو

يتبع 

الحلقة -6

تصدقوا ياسين الوحيد الى سلك في شباب العيلة دى الوحيد الى محترم فيهم رايكم الحلقه و الشخصيات 

عشق ابيض واسود 🤍 🖤 

قولو بقا عايزين جميلة مع مين مع قاسم ولا سيف و يا تري جنة ممكن تتجوز سليم بعد كل الى حصل يا تري مين الى غلطان فيهم هى ولا هو


نور بصتله بصدمة و دموع:- انت بتقول اي ياسين ياسين انا بحبك طب انا اسفة علشان خاطري 

ياسين:- انتي الى بداتي و دا رد فعل انا مش عايزك والله العظيم ما عايزك 

ياسين مشي نور وقعت على الارض دموعها نزلت :- اااااه 

نهاية التخيل و الان مع المفاجأة ترر ترر 😂

نور حررت نفسها منه و حضنته قالت بابتسامة:- بتغير عليا يا يسو 

ياسين زي ما هو واقف بثبات مندهش من حركتها :- انا لا بغير ولا زفت انتي مش متجوزة فيفي علشان تخرجي و ترجعي البيت بالليل و بلبس دا و من غير اذن انا مش اطرش في الزفة علشان تعملي الى على كيفك بحبك جايز لكن هتتعوجي اديكي بالجزمة 

نور رمشت عينيها بصدمة و بعدت عنه اتصدمت لم لقيته متعصب و بيتكلم معاها بالطريقة دى بعدت عنه بصتله بابتسامة و همسة حب :- انا اسفة 

قبلت خده و رجعت حضنته :- انا اسفة مش هتكرر تاني خلاص بقا يا بيبي 

ياسين مندهش من كلامها مسكها من شعرها تاني:- بت انتي 

نور بصت لياسين بذهول:- في اي تاني 

ياسين بصلها بهدوء و ابتسامة و هو بيرجع شعرها لوراء:- حبيبي انا نسيت اقولك انى مش بجي بالدلع الماسخ دا التلزيق دا  لانى مش بحبه و مش بيجي معايا 

نور بصت له بخجل و بعدين بصت لى الارض من رغم كدا على وشها ابتسامة ياسين رفع وشها بصباعه:- بصيلي 

نور بصت له كان في صمت لكن نظرات العيون قالت كل حاجة ياسين مسك ايديها الاتنين لكن فجأة اترسم على وشه الحادة و ساب ايديها:- اي دا البيت مش نضيف ليه اي التراب دا قعد في بيتي ولا في زريبة 

نور بصت له بصدمة:- ياسين انت بتتحول 

ياسين بصرامة:- اي بتحول دى ما تنقي كلامك هو علشان عايز بيتي يبقا نضيف و منظم ابقا بتحول 

نور:- بتعلي صوتك عليا انا يا حبيبي 

ياسين:- حبك برص و ايوة بعلي صوتى عليكي خمس دقائق العشاء يكون جاهز 

نور بابتسامة:- دى لعبتي 

نور لسه هتروح لمطبخ وقفت على صوته:- طازه 

نور لفت وشها له:- بس انا مبعرفش اطبخ و الشغالة مجتش النهاردة 

ياسين حط ايديه في جيبه بابتسامة باردة:- والله دى مش مشكلتي الاكل يبقا جاهز تطبخيه ايدك ربع ساعة و الاكل يكون جاهز و لو طعمه طالع وحش هاكلهوك يا نور عيني 

نور بابتسامة:- من العين قبل العين دى 

نور دخلت المطبخ سندت ايديها على الروخامة بغيظ:- و بعدين بقا انا مش بعرف اطبخ اعمل اي اه سلام لو نفذت الى في خيالي 

مسكت الفون بتاعها و اتصلت بى ابتهال 

نور بصوت واطي:- تيته الحقيني الله يسترك انا زي بنتك 

ابتهال بصت على الرقم:- بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا بت و موطية صوتك ليه 

نور:- تيته انا مبعرفش اطبخ ولا ليا في الكلام دا و ابو لهب اقصد ياسين عايز الا اي ياكل من ايدي و ممنوع اطلب دليفري ولا حتي ياكل اكل بايت و انا مش بعرف اطبخ و مش عارفه اعمل اي 

ابتهال:- ممم صحصحي معايا و ركزي كويس اومال هو اتحول ازاى 

نور:- يا تيته هطلاق ابوس ايدك قولي 

ابتهال:- نبدا بقا و نقول بسم الله 

ابتهال بدات تقول لنور و تعلمها و هى معاها على التلفون و نور ماشية معاها خطوة بخطوة اتلسعت كذا مرة لكن مهمهاش و بعدين شكرتها و قفلت معاها أما في شقة عماد 

عماد نزل لمستواها:- هاا اتربتي ولا لسه يا شوشو 

شهد بصت له بكره:- بكرهك يا عماد عمري ما حبيتك انت اقل ما يقول عليه زبالة 

عماد ضربها كف و خرج :- من النهاردة تخدمي مراتي و عيالي دا امر مش طلب فاهمة 

شهد دموعها نزلت بوجع 

عماد:- الا قوليلي يا شهد هى امي ماتت ازاي 

شهد بصدق لاول مرة:- يعني اي ماتت ازاي موتت ربنا والله العظيم ما عملت حاجة ليها 

عماد بص ليها ببرود :- ممم ماشي ماشي يا شهد 

عماد و خرج و طبعا قفل الباب بالمفتاح أما في شقة نورا 

لبنى طبطبت على ايديها:- الحمدلله يا نورا الحمدلله انها عايشة و بعقلها لحد دلوقتي 

نورا دموعها نزلت:- دى مش بنتي يا لبني مش بنتي البت اكنها غريبه عننا اكنن اغراب عنها تصح تصرخ و تنام راقت شوية بس لا بتاكل ولا بتشرب خست النص 

لبنى بتحاول تمسك دموعها:- يا نورا ما الموضوع مش سهل عليها انتوا بتقول ضرب و صدمات في طبيعي يحصل كدا 

نورا بصت لبنى بوجع و ندم:- معقول يكون دا ذنب منى ربنا بياخد حقها مني في بنتي 

لبنى:- انتي بتقولي اي يا نورا 

نورا دموعها نزلت بوجع:- انا و منى كونا اكتر من الاخوات و انتي شاهدة على دا 

لبنى بصت ليها باه نورا كملت منى لم شكت في شهد انها حرقت شقتك و قصدها تموتك اتعصبت و قعدت تهددها ، تاني يوم حماتي و انا و كل البيت اتهمنها في سرقة حاجاتنا الدهب و كدا 

لبنى وشها اتغير من الصدمة مش عارفه تتكلم تقول اي 

نورا:- سمر كان معاها نسخة من مفتاح شقة شاهين استغلت انه في الشغل و منى نايمة جانب العيال فتحت الباب و دخلت اوضتهم من غير ما تحس و حطت الحاجات في الدولاب و بعدين على العصر او بعد العصر كل واحدة قالت فين دهبي انهارنا أو بمعنى تاني بنمثل و بعدين طالعن شقتها كان شاهين في البيت و صاحي سمر دخلت و لقيته 

لبنى:- و بعدين 

نورا:- و بعدين منى و سمر شدو مع بعض ف شاهين ضرب منى و جرها من شعرها برا البيت ، بهدومها 

نورا غمضت عيونها بألم :- كانت بتترجاني ادافع عنها و اقول الحقيقة بس خوفت مانتي عارفه ان سمر الى يقف في طريقها بتعمل فيه اي بنتي اتخدت بى ذنبي بنتي راحت مني شوية تهلوس شوية تصرخ بنتي ادمرت بسببي بالله عليكي قولي لنور تسامحني ابوس ايدك قوليلها تسامحني ا انا السبب ا انا كنت صاحبة الفكرة دى 

لبنى سحبت ايديها بسرعة و قامت فتحت الباب و مشيت ركبت العربية و السائق اتحرك سندت راسها على الازاز و دموعها نزلت بوجع و قهرة صحيح مش بتحب منى يعني علاقتهم ببعض مكنتش احسن حاجة لكن كانت كويسة افتكرت كلام نور و هى بتحكي ليها و الى شافته لبنى مدختش على كلامها لانها كانت طفلة لكن ياريتها ما راحت لنورا ولا عرفت الحقيقة المريرة الى تكسر اى حد غمضت عيونها بألم بعد وقت 

السائق:- وصلنا يا هانم ، مدام لبنى انتي كويسة 

لبنى مسحت دموعها بهدوء:- كويسة 

لبنى فتحت الباب و نزلت طالعت على طول لجميلة اتنهدت بارتياح لم شافتها بتصلي و دموعها نازلة قفلت الباب بابتسامة و راحت لاوضتها غيرت هدومها و مسكت فرشة الشعر بتاعتها و بقت بتسرح شعرها بهدوء و سرحان 

فلاش 

لبنى:- طب انتي بتعيطي ليه يا حبيبتي 

نور:- انا مش عايزة يحصلي زى ما حصل لماما ، انا لم اكبر مش هتجوز هقعد مع بابا و سليم لحد ما اموت لكن مش هتجوز 

لبنى بابتسامة:- بس دى سنة الحياة بكرا تحبي و تتجوزي 

نور:- بس انا مش عايزة احب ولا ادي لحد حاجة 

لبنى:- بس دى انانية 

نور بهدوء:- ابقا انانية احسن ما اضحي و يحصلي زى ماما تعرفي يا طنط انا بضحك في وش بابا بالعافية مش هو بس اى واد أو راجل قدامي ببقا نفسي امسكه اقتله اولع فيه 

باك 

لبنى فتحت عيونها على طول مسكت الفون و اتصلت بى ابنها و في بالها ان نور عملت فيه حاجة:- مش بيرد عليا ليه رررد بقا انت كمان 

اما في بيت ياسين 

ياسين مغمض عينيه و نور نايمة في حضنه قام غطها و قبل جبينها اخد الفون من جانبه و خرج:- الو يا امى 

لبنى بقلق و عصبية:- ااانت فين و مش بترد عليا ليه فيك حاجه البت دى عملت فيك حاجة اوع تاكل ولا تشرب حاجة من ايديها لتكون حطلك سم يا حبيبي 

ياسين اتصدم من كلام امه بعد الفون بملل و استغرب:- ايوة سابت جميلة تمسك فيا ربنا يستر 

ياسين بهدوء:- في اي يا ست الكل ما البت كويسة و في حالها انا نفسي اعرف مش بتحبيها ليه اكنها درتك 

لبنى بعصبية و خوف:- ياسين اسمع كلامي من بكرا تجي تاكل عندي تعيش معانا اياك تاكل حاجة من ايديها سااامع ولا تشرب اقولك بلاش تقرب منها سيبها رجعها لاخوها 

ياسين:- حاضر يا امي 

لبنى:- ااه اوع تخليها تجي جانب حاجاتك خصوصا هدومك 

ياسين بيحاول يكون هادي بسبب كلامها 

لبنى قفلت مع ياسين و طبعا ولا اكن امها قالت حاجة قفل الفون و رجع ينام تاني 

تاني يوم الصبح في المصحة 

نور :- ايوة يا جماعه انا بحبه و اوى كمان و مقدرش اشوفه زعلان مني لاى شكل 

حياة و عائشة زغرطو 

نور بصت و حيارة:- بسس 

عمار بذكاء:- خايفة 

نور اتنهدت بابتسامة تحمل كل الوجع:- هتصدقني لو قولتلك انى بضحك و بتكلم مع اخويا بالعافية حتي اعمامى بضحك في وشهم بالعافية 

سندت ايديها:- عارف انى حاسه اني مش طيقك 

عمار بصلها بصدمة:- انا مجتش جانبك 

نور:- فعلا من رغم انك طول السنين دى بتحاول تساعدني في الحالات انا بكره الرجالة لم بشوف راجل ببقا نفسي امسكه اختقه اولع فيه حتى سليم نفس الكلام 

عمار بهدوء:- بس ياسين معملش حاجة علشان تعمليه بالطريقة دى 

نور قامت بعصبية:- انا مش عايزة احب ولا اتعلق بيه لانكم رجالة لا تتعاشر ولا تطاق انتوا عبارة عن حيوانات بشرية انتوا في نظري اقل من الحيوانات تصدق انا اصلا بتكلم معاك ليه اطلع برا مكتبي و قول لحيوان الى اسمه سيف ميجيش مش طيقه اشوفه ولا اشوف حد منكم انتوا كلكم عايزين الحرق رجالة عايزة الحرق 

عمار ببرود:- راي و يحترم مدام نور شكرا 

نور بصت لحياة صاحبتها:- لمى جوزك و خدي بالك لانهم تثقي في حمار ولا تثقي في راجل 

نور خرجت من مكتبها بعصبية و راحت غرفة ٢٠٩ و بعدين خرجت تتمشي في الجنينة مربعة ايديها و في عالم تاني:- و بعدين يا نور اخرت الى بتعمليه اي و اخرت خوفك اي الى في سنك معاهم اولاد و عايشين رغم الهموم و الظروف بس مكملين الا انتي عايشه بس بدوري في الماضي ظالمة نفسك و ظالمة ياسين اكتر حد حبك في الدنيا 

دموعها نزلت:- عايزة اي تاني اتجوزتي الى بتحبيه و بيحبك و مستعد يعمل اى حاجة علشانك يبقا ليه النكد بقا خلاص انا قررت مفيش تبني مفيش عصبية على ياسين كل شوية ، بس السن اعمل فيه اي انا اكبر منه باربع سنين ليه اظلمه معايا اومال انا اتجوزته ليه مش علشان بحبه ييييه 

فاقت من سرحانها بصت حواليها بتراقب و رجعت مكتبها اما في الفيلا في اوضة اسر 

اسر:- خير يا روحي بتفكري في اي 

لبنى ساكته اسر فهم الى بتفكر فيه قال و هو قدام المرايا:- اومال اي بقا نور بنتي و الى يجي عليها أو يفكر ياذيها اكله بسناني اكل مش دا كلامك اي الى حصل 

لبنى ببعض الحادة:- اكبر من ياسين هل طبيعي ابني يتجوز واحدة اكبر منه و 

اسر لف وشه ليها حط ايديه على كتفها:- اشحال ان بنتنا كانت و مذل في محنة سهليها يا لبنى علشان لاقي الى يسهلها على بنتنا دين تدان ولا اي لبنى انا بحبك انتى جميلة بلاش حركة في لحظة طيش ترجعنا لى الصفر 

لبنى بصت له بصدمة:- كل دا علشان بنت اخوك 

اسر:- لا علشان وليه زى ما بتقولو تاني حاجة ابنى بيحبها و هى بتحبه و دا كفاية 

لبنى بتسال و غضب:- والله و انت عرفت منين انها بتحبه دى بتحب نفسها بالعافية هتحب ابنك 

اسر قبل راسها:- ارجع القيكي طلعتي الشيطان الى في دماغك و الا كلنا هزعل من بعض مش بسبب نور بسبب تفكيرك 

اسر خرج و سبها لبنى حطت ايديها في خصرها:- ماشي يا اسر بتبعني علشان نور ماشي 

لبنى راحت اتوضت لبست اسدال صلاة و راحت تصلي أما في اوضة جميلة كانت واقفة قدام المرايا بتحط روج مسحت دموعها و مسكت الفون شغلت اغنية و قعدت ترقص و هى بتعيط و هى بتفتكر ايامها مع قاسم خرجاتهم خادعه ليها نظراته وقعت على الارض حطت ايديها على قلبها و بقت بتعيط قامت مسحت دموعها حطت الميك اب و خرجت ركبت العربية و السائق اتحرك بعد وقت في القسم 

قاسم بفرح جميلة 

الظابط:- طب اسيبكم تتكلمو على راحتكم عن اذنكم 

الظابط خرج قاسم اتجه ليها كان هيحضنها لكن بعدت 

قاسم بصلها بمرارة:- خايفة مني يا جميلة 

جميلة بثبات و قوة:- و مين قال خايفة بالعكس انا قرفانة 

قاسم بوجع:- لدرجة دى 

جميلة:- اكتر اكتر انت مدلقتش شاي على ايدي انت كسرتني كسرت ثقتي بنفسي و فيك طب قولي و انت الى كانت مكاني و عملت فيك كدا كنت عملت اي 

قاسم بص لارض جميلة بابتسامة:- مفيش رد دا كان توقعي 

قاسم بصلها:- جيتي ليه 

جميلة:- جيت اقولك انى مش جميلة الى تعرفها جيت علشان اقولك انى فوقت جيت اشكرك و اقولك شكرا انك فوقتني صحيح الضربة جامدة بس فوقتني اخدت الى عايزو يا قاسم 

قالتها بوجع قاسم عيونه دمعت:- انا 

جميلة:- لا الله يخليك يلاش اسف الكلمة دى مش بتصلح حاجة لا هترجع الى راح ولا هتحل الى جاي انا جاية اقولك انى مش مسامحك لو موت قدامي مستحيل اسامحك والله العظيم ل تتمنى تسمع صوتى مش هتلقيه و رحمه امك لندمك يا قاسم و يانا يانت يا ابن سماح 

جميلة خرجت و قاسم فضل يبص لطيفها دموعه نزلت حاسس بكسرة وجع حسرة بس الندم لا ينفع بشئ اما جميلة ف هى حاسه بقوة فرح صحيح موجوعة بس قررت تتغلب على وجعها و تهزمه و تبدا من تاني بعد وقت أو ساعات في عيادة نور كانت بتقرا كتاب و مركزة جدا 

نور بهدوء:- اتفضل 

سيف مسك بوكيه ورد لونه اسود و ابتسامة باردة دخل قعد حط رجل على رجل:- هلو دكتورا والله ليكي وحشة 

نور نفخت بضيقه قفلت الكتب و حطت ايديها عليه قالت باحتقار:- نزل رجلك يا حيوان و أطفئ الزفت دا انت في عيادة محترمة 

سيف ضحك بسخرية قصده يعصبيها:- لا حلوة دى و انتوا تعرفوا اي عن الاحترام يا ستات عايزين الحرق بجاز وس*خ 

نور قامت بغضب و فتحت الباب زعقت السكرتيرة علشان دخلته:- اتفضل اطلع برا انا توبت عن المهنة 

سيف ببرود:- اقعدي يا دكتورا الكلام اخد و عطا و بعدين العصبية وحشة على الى زيك انتي لسه عروسة و ممكن تتجلطي و اشيل ذنبك 

نور كورت ايديها بعصبية و قعدت:- اتهببت انجز 

سيف ولع سجارة و قال بتسال و فضول سيف:- انتي مستحملة نفسك ازاى 

نور ببرود و ثبات:- احتراام نفسك و اتكلم بادب ياما تقوم و تحل عني جتكم الارف 

سيف قام بغضب و عصبية ؛- انتوا الى هم يا هندسة انتوا الى خاينين و لا تتامنو ا انتوا ازبل ناس انتوا اص النكد و الكدب

نور بصت له بسخرية:- خلصت الاسطوانة ولا لسه 

سيف و مذل مكانه و قال بحزن:- كنت اسعد واحد في الدنيا 

نور بتركيز:- و اي الى حصل ، اي الى وصلك لكدا 

سيف ؛- كنت شاطر في شغلي كنت ظابط الرائد سيف النصر 

نور اتسعت عينيها بدهشة:- ماشاءالله و بعدين 

سيف بوجع:- كنت مبسوط بحياتي قبلت واحدة حبيتها و اتجوزتها 

نور:- فين المشكلة 

سيف بعفوية:- يا حجة جايلك في الكلام اهمدي و اسمعي 

نور:- اتنيلت كمل 

سيف:- كانت شبهك و هدوك 

نور بنفذ صبر ؛- انا هستقيل من  الدنيا و ارتاح من الفاظك دى 

سيف :- عملت حادثة زي ما انتي شايفة كدا اثرت عليا و شغلي الى بحبه راح مني زى ما اى حاجة حبيتها بتروح ، كانت استغلالية 

نور:- كمل 

سيف ؛- فضلت معايا شهرين و هى لا خلعتني 

نور:- سيف انت فين اهلك اصلا من كل دا 

سيف ببرود:- ماتو حريق بدون سبق إنذار جاه و ماتوا فيه 

نور :- و بعدين 

سيف:- مفيش مبقاش غيري 

نور بعدم فهم و لخبطة:- لا لحظة منين ظابط سابقن و منين من غير اهل معلش خدني على اد عقلي و فهمني براحة 

سيف بنفذ صبر:- يعني مليش خال مليش عم عمي الى رباني 

نور: - اااه طب مش كنت تقول و بعدين كمل حكايتك تقطع القلب 

سيف:- هو متاكدة انك دكتورة انتي شاربة اي اي خفة الدم دى مفيش عيشت مع عمي و فضل معايا خطوة بخطوة لحد ما بقيت الرائد سيف 

نور:- طب مسالتش نفسك هى خلعتك ليه 

سيف بوجع و ابتسامة:- لانى مبقتش الراجل الى بتحلم بيه ولا بقا معايا اللقب دا شهرين و انا معرفش اتفجت لم صحيت في يوم ملقتهاش اخدت كل فلوسي و كل حاجة كل حاجة اتجوزت صاحبي الوطية 

نور بصت:- انت جتلي ليه اشمعنا انا 

سيف:- دكتور عمار قالي لازم تتعالج عند دكتورة معرفش ليه الا اي لم اتعالج عن دكتورة هرجع احب الستات انتوا صنف*** 

نور:- و جيت عند اكتر واحدة بتكرهكم و بتكره خيالكم 

سيف:- من القلب للقلب 

نور:- و بالنسبة القرف الى بتعملوا اي 

سيف:- مش طيقك ف بطفشك بطريقتي 

نور:- ظابط 

جميلة فتحت الباب و دخلت من غير استاذن و هى بتغني :- انا قلبي دق دقة لم شافوا وقعت فيه 

جميلة:- مين دا 

نور ؛- دا مريض 

جميلة بعفوية:- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم قلبي عندك يا ابني 

سيف باستغراب:- مين الكأن دى 

جميلة بسخرية:- مريضة 

سيف:- يعني زملة 

جميلة ضحكت:- انت واد مسخرة ما هو دمه خفيف اهو يا نور اومال كنتي بتقولي غريب ليه عسول جدا 

نور فتحت الدرج طالعت علبة برشام هدوء اخدت اتنين من غيظها 

جميلة بصت لعبلة السجاير:- دي سجاير 

سيف:- بيقولو 

جميلة:- الله انا من زمان اوى نفسي اجربها دى باي سادة ولا فراولة 

سيف:- فراولة 

جميلة:- نور انا هجرب 

نور ربطت راسها بالطرحة كانت موجودة عندها و اخدت برشام تاني 

جميلة اخدت سجارة من العلبة:- ممكن ولعة 

سيف:- هو بابا فين من كل دا ولا هتقولي بابا عادي افهم بس 

جميلة:- يا عم فك بيم اننا بقينا اصدقاء و مغدور بينا و مرضا نفسيين هات الولعة 

سيف اخد منها السجارة و قال بصرامة:- اترزعي يا وليه 

جميلة:- انت لحقت تقلب الحقي يا نور 

نور :- شخصيتين 

جميلة قعدت:- الله طب ما دا حلو هو سيف الطيب هيظهر امتي 

نور:- يارب ارحمني برحمتك 

نور قامت ترد على ياسين دخلت البلكونة 

جميلة فتحت شنطتها و طالعت منها لوليتا:- شوفت من رغم انك بخيل و مرضتش تادني سجارة بس معلش تاخد انهي بالتوت ولا بالفراولة 

سيف ضحك:- و عندك بالبرتقال هاتي 

جميلة و سيف قعدو ياكلو الايس كريم او الوليتا و بيرغو في اي موضوع اهبل سيف بيسمع منها اكنه متفجا 

سيف:- لا يا شيخة متهزريش ضافر اي دا الى بيتكسر من المواعين 

جميلة قالت كلمة انجليزي 

سيف:- اتكلمي عدل وحيات ابوكي انا الى فيا مكفيني 

جميلة:- يعني امى معترضة اني اعمل المواعين و انا بغني معرفش ليه عجبك كدا يرضي مين دا و ابويا بيقول مفيش بنات تسافر مع اصحابها يرضيك كدا 

سيف:- اي الظلم دا انا لو مكانك اكون شجاع و اوجهم دى حرية شخصية تسافري مع تامر تسافري مع حسام انتي حره 

جميلة بفرح:- يييس اخيرا لقيت حد فهمني 

سيف:- بحاول 

جميلة:- بفكرا اطلع الجونة الايام دى 

سيف:- ما تحترمي نفسك بقا ليه انا اعرف تفصيل حياتك انا مال اهلي تسافري مع مين اي الصداع دا 

جميلة:- ما تفك بقا طب اي رايك في لون شعري حلو صح 

سيف:- وحش الاحمر احلي يا سلام لو احمر فاتح 

جميلة:- معاك حق ابقا اجربه 

سيف:- يلهوي يخرب بيت دا رغي ستات انتي متجوزة 

جميلة:- كنت و اطلاقت 

سيف:- ما لازم بعد الكلام الى يوديك وراء الشمس دا 

جميلة:- و انت 

سيف:- كنت و اتخلعت 

جميلة ضربت كفها على كفه:- بصرر احنا زى بعض مجانين و مطلقين الله احنا هنبقا اصحاب بقولك يا واد يا سيف اي رايك في لون المناكير اللون دا احلي ولا الاغمق منه احلي 

سيف:- الاسود 

جميلة طالعت المناكير من شنطتها و بدات تحطه و بتغني برضو كان لونه احمر 

جميلة:- معلش يا سيف ممكن تحطلي المناكير لان كدا ممكن ابهدل نفسي الاهتمام ميطلبش على فكرة 

سيف اتسعت عينيه :- اهتمام اي انا لسه عارفك دلوقتي يا بت المجانين اجيت عندك خال اهبل 

جميلة شهقت بصدمة و رفعت صابعة في وشه سيف نزل صابعة:- صباعك دا هكسرو لم ملمتيش لسانك قعدو يتكلموا و ينقشو في بعض و كل دا نور بترغي في التلفون 

اما في شقة عماد الى فيها شهد 

شهد قعدة على الارض ضمة رجليها بدموع:- اي يا شهد اي فضلتي تخربي في حيات الناس لحد مبقاش ليكي حياة دفنتي نفسك بالحياة كل شوية ضرب و إهانة و ذل بس خلاص انا تعبت انا كبرت و مبقتش قادرة استحمل اكتر من كدا و بعدين انا ليا مين اعيش علشانه قاسم هو مش ابني و من رغم كدا عمروا ما اعتبرني امه دائما مركز في الانتقام المزيف قصة مزيفة قولتها ليه علشان ينتقم من اسر علشان يجبلي حقي يكسرو زى ما كسرني ورفضني زمان علشان واحدة متستاهلش ، ا انا مكنتش عايزة صورة سماح تتشوه قدام ابنها هو دا كان قصدى والله ما قصدى اذي حد هو انا بيحصلي كدا ليه اي الوحش الى عملته علشان اتعذب كل دة بس خلاص انا هرتاح من الدنيا كلها 

شهد قامت دخلت المطبخ مسكت الجاز خرجت بيه دلقته على نفسها و الشقة و رمته في الارض دخلت المطبخ جابت الكبريت و ولعته و رمته على الارض النار مسكت في المكان ووووووو

يتبع 

الحلقه 7

حلقة طويلة انا اسفة بس كتبت كل أفكاري قولت اكسر النكد الى طول الرواية 

رايكم في نور و ياسين و هل لبنى هتتغير ولا هى خايفة على ابنها مش اكتر رايكم في سيف و جميله 

عشق ابيض واسود 🤍 🖤 

عائشة الكيلاني 


 

النار مسكت في المكان و فيها كانت بتصرخ بعلو صوتها لكن لا حياة لمن تنادي وقعت على الارض و النار محاوطها من كل جهة بقت تكح لحد ما اتخنقت طبعا الشقة اتحرقت و شهد معاها 

بالليل عماد طالع البيت عمل يكح من ريحة الدخان :-  اي الريحة دى 

مجرد ما خبط الباب وقع النار مسكة في الشقة و بتزيد:- شهد يا شهددد 

عماد كان بيحاول يكون بعيد عن النار بقدر الإمكان اتصل بى المطافئ و الاسعاف بعد وقت فعلا كانت المطافي جت و الاسعاف كانت شهد ماتت و ملامحها مش باينة من الحروق وشها مش متشوه لا كانت مفتحمة عماد ضرب كف على كف:- لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم 

الاسعاف خدت شهد على المستشفى و عماد راح بعربيته علشان يعمل اجرات الدفن 

بالليل في فيلا اسر 

لبنى بهدوء و حزن:- لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم ماتت طب امتي و ازاى 

اسر بياكل ببرود:- معرفش عماد بيقول انه الباب وقع من الحريق و للاسف كانت في الشقة 

جميلة ببرود:- اهو خليني نخف شوية 

ياسين:- كانت طيبة اوى الله يرحمها كان مفيش اطيب منها 

نور شنقت من كلامه 

جميلة بخوف:- اديها ماية 

نور بقت تكح:- كح كح كح ، انت بتقول اي مين دى الطيبة دى كانت تدخل البيت يتقلب حريق دا مرة ابويا كان هيطلاق امي بسببها و نورا كمان دى تقول كانت حرباية خرابت بيوت عقربة افعي راس الحية لكن طيبة 

جميلة:- دا انتي قلبك حجر 

لبنى:- اذكروا محاسن موتاكم يا حبيبتي 

نور ببرود:- الى هو ابويا و امي مش شهد الحرباية 

لبنى:- العزاء هيكون فين بيم ان ملهاش حد غير بت اختها تقريبا و مسافرة 

جميلة بابتسامة وجع و سخرية:- لا ما هى رجعت رجعت بعد كتب كتابي انا و قاسم و اتجوزها على طول فضلت مختفية و جت تاني يوم جوزي مراته 

اسر حس بحزن عليها لكن داره و قال بهدوء:-  ربنا يهنئ سعيد بسعيدة 

لبنى بصت لنور:- مش معقول هتسبني اروح لوحدي 

نور و هى بتاكل:- يا سبحان الله تصدقي انى عندي حالات كتير بكرا للاسف مش هقدر اروح لدفنة ولا العزاء 

ياسين:- نفسي اشوف حالة دخلت عندك و خفت و الا اي مصحة دار الشفاء لحالات النفسية هاتيلي حالة واحدة خفت من عندك 

نور بصت له:- انت بتعايرني يا ياسين بتشكك في مهنتي ولا قصدك تقول انى فاشلة 

جميلة:- اديلو انا فاهمة كلامه انا لو مكانك مسكوتش 

لبنى حطت ايديها على جبينها:- ولا هنخلص في يومنا 

ياسين:- يعني انا لو عايز اقول فاشلة هخاف منك طب اه يا نور انتوا مصحة لا فيها علم ولا منفعة مفيش غير ان العاقلين بيتجننو 

نور رفعت صابعة:- ياسين 

جميلة و هى بتقلد نور:- كلم يا ياسين 

ياسين نزل صابعة:- نفس الصباع تاني 

نور:- انت بتعلي صوتك عليا و بتتريق على مهنتي 

جميلة:- اطلعي على القسم و كلمني هناك و انا شاهد ملك و هخلعو ليكى من اول جلسة 

ياسين بصلها بغيظ:- ياختي اسكوتي اسكوتي ياختي اما شوفتك اترفعتي عن حد مرة 

جميلة ببرود و بتلعب فى خصلة شعرها:- الا قولي يا بيبي نسرين اخبارها اي و كانت بتعمل اي في مكتبك 

نور قامت بهدوء :- الحمدلله هروح اشوف سليم بيعمل اي 

لبنى بتفكير:- حلوة نسرين دى 

اسر بصلها بصة رعبتها و قام هو و ياسين 

لبنى نفخت بضيقه:- مالهم دول قوليلي حلوة 

جميلة:- قمرر عيون اي شعر اي جمال من الاخر بتسالي ليه 

لبنى:- اعتقد دى كانت من دفعته 

جميلة هزت راسها بايوة لبنى بتفكير:- و مالوا الشرع محلال اربع 

اسر بغضب جحيمي:- لبنىىى 

لبنى بملل:- ييييه ايوة يا روحي جاية 

لبنى قامت و جميلة قعدة تكمل اكلها بس مكنتش مرتاحة حاسه بالذنب برضو مش فاهمة كلام امها ولا تصرفاتها 

فوق في اوضة ياسين 

كانت نور قعدة بتقرا كتابة بهدوء لكن كان جوها نار و حسرة ساكته و الثبات على وشها لكن قلبها بيتكسر مليون حته ياسين واقف قصدها بخوف و ارتباك مش خوفها منها لكن حس انهم اتحطو في موقف محرج جدا:- نور والله العظيم 

نور قلعت نظارتها و حطت الكتاب جانبها و قالت بابتسامة :- والله العظيم انا عارفة ان مفيش حاجة بينكم و انكم اصدقاء مش اكتر و انها جت في مصلحة زى بيقولوا 

ياسين مسك ايديها بيبصلها بحب قال:- اومال مدارية عينيكي عني حاسس انكي متغيرة 

نور بهدوء ؛- لا مش متغيرة ولا حاجة بس مضغوطة شوية من الشغل مش اكتر 

ياسين بصدق و حب:- نور انا مفيش فى قلبي غيرك ولا حد شاغل تفكير و بالي غيرك عيوني مش شايفة غيرك انا عمري ما حبيت غيرك والله العظيم 

نور بابتسامة:- مش محتاج تحلف انا مصدقك و واثقة في دا 

ياسين قبلها و حضنها و قعدو يتكلموا لكن نور وجع الدنيا فيها مش عارفه بس خايفة 

اما في اوضة اسر اسر نظراته كلها غضب 

اسر بعصبية ؛- اتجنن على كبر صح ولا عيانة يا حبيبتي قولي علشان لو عيانة الحق اعالجك قبل ما جنانك يطفح علينا هى مش دى نور برضو الى اصريت انكي تربيها و لو كانت راحت عند ابوها تجنني ، انتي عارفه منى الله يرحمها ماتت ازاي ناسية ولا اي 

لبنى اتنهدت بهدوء:- ماتت بسبب انها كانت بدافع عني و انها لم اتكلمت اتكترو عليها و موتوها و انا في المقابل ربيت عيالها في اي تاني كلامك مفهوم بس انى احبها و اربيها مع ولادي حاجة و ان تبقي مرات ابنى الى تعبت فيه حاجة تانية ااانت كدا بتساعد ابنك انه يدمر نفسه اه حلوة و عاقل بس كلها سنتين و كله يروح شكلها و بعدين انا عايزة افرح بابني هو انت مسمي دى جوازة 

اسر مسكها من دراعها بغضب:- طب اسمعي بقا يا بت الناس لانى صبري نفد منك بنت اخويا خط احمر نور و دمعة نزلت من عينيها بسببك والله لكرهك في اليوم الى شوفتيني فيه ف اعقلي علشان منزعلش كلنا ذات الواد مشتكاش علشان تجنني 

اسر زقها بغضب:؛ يلا اجهزي علشان ولا اقولك انا مش عايزك تروحي كفاية العزاء 

اسر سبها و دخل التواليت لبنى قعدت على السرير سندت ايديها عليه و هى مصدمة من طريقته معاها 

بعد يومين في بيت اهل لبنى 

سليم '- انا بجد مش عارف اعمل اي يا تيته 

ابتهال :- انت محبتش جميلة يا قلب تيته 

سليم بصلها بصدمة و عدم فهم:- اي الى حضرتك بتقوليه دا انا بحب جميلة و 

ابتهال:- شكل جميلة جنانها عقلك و مهيالك انك بتحبها لكن قلبك مع جنة بالدليل انك كنت بتغيرة و تتعصب لم كنت بتشوفها مع معتز و لم اطلقت فرحت باينة في عينيك يا سليم سؤالك لاخوها عنها و تروح تشوفها كل يوم دا ملوش تفسير غير انك بتحبها انت مش عطي قلبك فرصة حتي عقلك متبرمج على شغلك و يمكن جميلة بس العقل موجود لتفكير مش نظلم نفسنا و الى بيحبونا 

سليم:- حاسس بذنب صورتها و هى بالشكل دا مش عايز يروح من عيني ولا صراخه ولا قادر انسي صوتها و هى بتطلب مني اتجوزها قبل فرحها بيوم انا كسرتها بس مكنش قصدى ا انا مش عارف بيحصلي اي او الى انا فيه هيخلص على اي اتحسنت شوية 

ابتهال بشفقة:- طب الحمدلله 

سليم بحزن:- بس مبقتش بتنام و لو نامت تصحي على كوابيس معظم الوقت بصة لسقف بتهلوس بكلام غريب في دنيا غير الدنيا 

ابتهال الدموع اتجمعت في عينيها:- لا اله الا الله ربنا يحوش عنها 

عبد الرحمن ابو لبنى:- ملكش حق يا ابنى البت مكنتش تستاهل منك كدا هو في حد يلقي الى بيحبه و يقول لا و بعدين مين قالك انك مش بتحبها مين قال انت برمجت عقلك على حاجة مش قادر يستوعبها و بتضغط على قلبك بتكبرهم يعملو حاجة هما مش عايزينها ولا راضيين عنها البت دى ذنبها في رقبتك ليوم الدين 

سليم بص له بصدمة و بص لارض 

عبد الرحمن :- ابتهال انتي شوية و تقومي تروحلها و تخدي رنا و نور معاكي و لو ملك موجودة ميضرش متزعلش من الحقيقة هى مورة بس لازم تتقال شهادة حق انت ظالم نظراتك ليها كلامك معاها كللل دا دليل على انك بتحبها بس البعيد غبي رفض حبها ليك من رغم كدا بعدت عنك و رمت نفسها في النار علشانك و علشان راحتك 

سليم بيسمع و هو حاسس بوجع بقلبه قام و خرج من الشقة 

ابتهال:- كلامك كان قاسي اوى مش كدا يا عبده 

عبد الرحمن:- خليه يعرف غلطه و يحس يلا ربنا يحوش عنها و يشفيها يارب 

ابتهال:- اللهم امين يارب العالمين هقوم اهجهز علشان اروحلها 

بعد وقت في بيت نورا ابتهال بالفعل راحت تزور جنة و نور و ملك و رنا معاها 

نورا بارتباك:-: معرفش اشكرك ازاي جميلك دا على راسي من فوق 

ابتهال:- عيب كدا يا بنتي جمييل اي بس جنة حفيدتي زيها زى ملك و نور و ريهام انا الى اسفة انى اتاخرت بس انا والله ما كنت اعرف 

رنا:- هى عاملة اي دلوقتي 

نورا بابتسامة قهرة:- الحمدلله شوية تسكوت شوية تصرخ و اهي ماشية 

ابتهال طبطبت على ايديها باطمان:- هتكون احسن من الاول بكتير باذن الله خلي امالك في ربنا كبير 

جوا في اوضة جنة 

جنة كانت بصة لسقف دموعها بتنزل على خدها في صمت 

نور بصت عليها بحزن:- جنة يا حبيبتي 

جنة بدموع:- جنة راحت انا ادمرت يا نور كل حاجة راحت شكلي حياتي حتى انا مبقتش انا 

ملك مسحت دموعها و قالت بابتسامة :- الى حصل حصل علشان نتعلم منه طالقك مش نهاية انتى اقوى من كدا لازم تهمزمى الوجع يا جنة مش العكس 

نور بانهيار:-: دارس اي الى يخلي جوزي عايز يبعني كل يوم ضرب من اول ما اصح لحد ما انام انا مش عارفه اذا كان بياغمو عليا ولا بنام باع كل حاجة في البيت انتى متخيلة يعني جوزك يجيب صاحبو شقته كل يوم يقعد يتهببو مع بعض عارفه احساسي كان ازاى انا كنت خايفة كان كل ما بسمع خطواته قريبي مني بخاف انا كنت بخاف من معتز بيقولوا الامان مع جوزك بس انا شوفت العكس شوفت انى مهددة شرفي يروح و كل ما اشتكي لامه تقعد تقول معلشي حقك عليا مش هيغلط تاني دا اتعالج و بقا كويس و يعمل الى بيعملوا كل يوم ضرب اهانة معتز شوهني من كله لدرجة ان مبقتش حاسه بضهري ولا بنفسي بدخل البيت اكني محكوم عليا بالاعدام 

نور سكتت شوية من الصدمة بصت ليها و قالت:- و ليه ساكته كل دا 

جنة بوجع:- لانى كنت فاكره هيتغير 

جنة سكتت 

ملك بصت ليها:- كملي كملي يا حبيبتي متخفيش هو ميقدرش يعمل حاجة و انتي وسط اهلك الى بيحبوكي 

جنة:- انتوا مالكم بيااا اصلا سبوني في حالي 

نور ابتسمت بمرارة:- سليم 

جنة:- انتي هتركبني مصيبة 

نور بوجع:- لدرجة دى حياتك رخيصه عندك ترمي نفسك في النار علشانه علشان واحد ميستاهلش ، انتي فكرك انى مش عارفه لا يا جنة انا عارفه بس مكنتش اعرف انكي بتحبي جلد الذات بتنقمي من نفسك دى مش تضحية دا غباء انتي اتجوزت و رميت نفسك لنار و هو عايش حياته 

جنة:- بس بخير دا المهم عندي مش عايزة حاجة من الدنيا كلها غير انه يكون بخير كان نفسي يكون بيحبني بس الحمدلله على كل حال 

جنة حاولت تقوم تقعد و فعلا نجحت في دا قالت بابتسامة و تسأل:- هو انا شكلي وحش سلوكي اخلاقي انا والله العظيم دائما ماشية جانب الحيط و بساعد الناس على اد ما اقدر بس انا محدش بيحبني ولا حتي معتز صبرت على أمل انه يحبني بس انا محدش بيحبني ولا حتي ابويا هو انا وحش طب بصي احكمي مناخيري كبيرة عيوني شعري اي الوحش فيا هااا 

قامت و لفت:- اي الوحش الى فيا علشان يحصلي كل دا ردي عليا يا نور وحشة صح لم اروق هروح اعمل عمليات تجميل يمكن لم شكلي يتغير يحبوني 

نور قامت الدموع اتجمعت في عينيها مسكت ايديها بابتسامة:- يا حبيبتي انتي زى القمر انتي اجمل و احلى واحدة في العيلة سمر دائما كانت بتقول كدا ، هنا كانت مسميكي جنة العيلة انتي زى القمر والله العظيم 

جنة بدموع:- بتكدبي عليا علشان مزعلش 

نور:- والله العظيم ما بكدب عليكي انتي جميلة و متستاهليش حد منهم هما اقل منك انتي تستاهلي حد احسن منهم هما الاتنين 

جنة ابتسمت و كانت هتقع نور سندتها جنة وقعت في حضنها و قعدت تعيط بوجع و انهيار ملك دموعها نزلت 

عد شهر كانت جميلة اتحسنت و فاقت نهاي من الصدمة ياسين و نور حياتهم بقت افضل اما قاسم ف خرج من الحبس و هيكمل مع ميرنا لانها حامل بس مش معنى كدا انه بيحبها هو ولا ثانية نسي جميلة دائما في بالو سليم حاسس بالذنب صحيح عارف انه بيحب جنة بس كانت متاخر اوى جنة اتحسنت عن الاول بكتير مفيش صرخ مفيش هلوسة لكن في خوف شوية 

في فيلا اسر  في الجنينة

جنة بتتكلم في التليفون :- يعني هيجي الساعة ٨ تمام 

جنة قفلت الفون و لفت وشها لقيته:-  سليم 

سليم:- انتي خوفتي ليه 

جنة بهدوء:- واقفة في الجنينة لوحدي و انت حتي معملتش صوت عايزني اعمل اي ازغرط 

سليم :- كنتي بتكلمي مين 

جنة ربعت ايديها ببرود:- والله انت مش حاجة علشان اقولك بعمل اي انت ابن عمي و زى ياسر بالظبط اخويا بس برضو مش معنى كدا تدخل في حياتي 

سليم بصلها اكنه بيدور عليها:- انتي مين انتي مكنتيش كدا 

جنة ابتسمت بسخرية و وجع:- صح بس تعرف انا نفسي اروح لمعتز قبره و اقوله شكرا يا معتز شكرا لانك علمتني درس عمري ما هنساه. و انت كمان على فكرة علمتني درس عمري ما هنساه و انت عرفه كويس 

جنة كانت ها تمشي سليم مسك ايديها و جذبها له:- انتي باسلوك بتموتيني يا جنة انا بعترف انى غلطت و انى السبب في كل حاجة وحشك حصلتلك و 

جنة بصت لعينيه حطت ايديها على كتفه بابتسامة:- السبب في كل دا هو انا مش انت انا الى سمحت لكل دا بس معليش غلطت و اتعلمت 

جنة بعدته عنها و اتجهت لجوا جري اكنها بتهرب سليم حط ايديه في شعره بعصبية و جنون هو اخيرا اعترف لنفسه انه بيحبها بس بعد اي بعد ما حياتها ادمرت أما تحت في المطبخ 

جميلة بابتسامة:- مالك يا خالتي 

جنة قعدت على الكرسي:- سبني في حالي الله يخليكي 

جميلة بتاكل الخيار و قالت بفرح:- اخيرا هبقى عمتو الحرباية الله شعور حلو اوي يا جدعان 

نور بتنبيه و إصرار:- ايوة بس دا سر 

جنة:- اي دا انتي حامل بجد 

جميلة:- لا حامل كدا و كدا انتي شاربة اي على الصبح يا عمتي 

جنة:- خليكي في حالك يا خالتي طب امتي بقا 

نور بتفكير:- ممم هقوله بالليل  

جميلة:- عيني عليا و على بختي انتي هتحتفلي بى البتاع دا مع ادم و انتي مع ياسين طب انا اعمل اي 

جنة بابتسامة:- اعملي زايى البسي احلي فستان عندك و حطي ميك اب و الكعب العالي و احتفلي بحريتك 

جميلة:- يختي اتلهي انا مليش وقت لكل دا 

جنة:- انا يا بنات اخيرا هعمل عملية التجميل 

جميلة بابتسامة سخرية:- حلو و تبقي امسح مكياج صاحبتك تلقي اشرف ابن عمتك هيهي يعني انتي من وحشتك رايحة لتجميل اومال انا اعمل اي في بؤي الكبير دا 

جنة:- ربنا يجبر بخاطرك 

ريهام:- هتصغري مناخيرك بس 

جنة:- لا طبعا كله هيتغير و هلبس لينزز و هصبغ شعري و 

ملك:- يارب كلنا نطلاق لو بنضحك عليكي بس انتي مش محتاجه لكل دا انتي سبحان الله احلى من الممثلين مش محتاج لا لينزز ولا كل الهبل دا 

جنة:- انا اخدت قراري و النهاردة بالليل هروح لدكتور و هحدد معاد العملية و كمان ه

رنا بنفز صبر:- يا حبيبتي انتي اد الإبرة هتعملي اي بقا 

جنة:- ان شاء الله هينفع بس عايزة حد معايا طنط ياسمين.

ياسمين:- انسي مليش في التغيير معاكي في اى مصيبة الا دى 

ابتهال:- كفاية رغي و اطبخو بضمير 

جميلة:- هى لازم يعني امى تدي لشاغلين اجازة جنة خدني ابات عندك النهاردة يا جدعان انا ضوافري اتكسرت اااه بطني انا رايحة التواليت 

جميلة جريت بسرعة على اوضتها و نامت على الكنبة مسكت الفون:- الو 

سيف:- مين معايا ما ترد يا الى معندكش دم 

جميلة اتسعت عينيها:- انت لحقت تتحاول و تنسا صوتي يا سيف اخص عليك انا جميلة زميلتك 

سيف:- اااه افتكرت افندم يا جميلة 

جميلة:- مامي دبستني انا و البنات في العشاء ف سبتهم و طالعت اكلمك بقولك اي العيلة كلها موجوده ما تجي تقعد معانا و اهو تتعرف على بابي 

سيف:- و اتعرف على ابوكي ليه هناسبه و انا مش عارف و بعدين مرات اخوكي هناك و بصراحة مش طيق اشوف وشها 

جميلة ضحكت:- عادي يا سيف ما هى دايما بتهزاني و عادي  و متكلمتش 

سيف بتسال:- بسس انتي جبتي رقمي منين 

جميلة بتلعب فى شعرها:- ممم الى يسال ميتوهش روحت المصحة و اخدت رقمك من الدكتور عمار 

سيف اتسعت عينيه بذهول:- انتي قليلة الادب 

جميلة بابتسامة:- و لو مجتش علشان هتشوف جناني الى على حق انا لسه مريضة و هربانة مني 

سيف بعدم فهم:- هى اي 

جميلة بابتسامة:- دماغي يا خفيف هستناك هبعتلك العنوان حالا باي باي 

جميلة قفلت الفون بابتسامة:- أما اشوف حكايتك اي يا سيفو 

بالليل كان الكل متجمع معادة جنة طبعا الى مشيت بسرعة علشان معاد الدكتور و معاها رنا 

في العيادة 

الدكتور بيبصلها بصدمة:- عايزة تعملي اي يا بنتي معلش اصل السمع بعافية حبتين بعيد عنك 

جنة باحراج:- احم عايزة اعمل عملية تجميل لكله بص فنن مع نفسك بس المهم عايزة ابقا زى القمر 

الدكتور :- و لم انتي تعملي تجميل اومال بقية الستات و البنات يعملوا اي لو انتي وحشة هما يبقوا اي 

جنة اتنهدت بهدوء:- حضرتك انا مش عايزة جبر خواطر انا عايزة اعمل العملية و خد الى انت عايزو 

الدكتور:- اطلعي برا و مشوفش وشك تاني برا ، يا بنتي انتي زى القمر ليه عايزة تبوظي شكلك و انتي مش محتاجه اصلا روحي يا بنتي انا معملش حاجة ممكن تعك الدنيا

جنة:- يعني مفيش امل 

الدكتور :- ولا وفاء ويلا من هنا و اياك اشوفك في عيادي ولا في عيادة اى دكتور تجميل احنا اصحاب في بعض لو لمحتك هزعلك يلا 

رنا حطت ايديها على كتفها بابتسامة:- شكرا يا دكتور 

الدكتور :- العفو يا مدام 

رنا و جنة خرجو من العيادة و رجعوا الفيلا تاني كان الكل موجود و بيهزور فجأة الباب خبط جميلة قامت فتحت الباب كان سيف 

سيف عطها بوكية ورد اسود:- اتفضلي 

جميلة:- شكرا بس مفيش غير الاسود 

سيف:- متوجعيش دماغي يا ست انتي كتر خيري انى افتكرتك بحاجة و كفاية رغي لانى مصدع 

جميلة بابتسامة:- شكرا بس هو ليه حاسه انها مربع من تحت 

سيف:- اوعي بقا رجلي وجعتنى و انتي نزلة رغي 

سيف دخل:- مساء الخير يا جماعة ولا بلاش أبلة نور مش بتحب الخير 

الكل رد عليه السلام بيبصو ليه باستغراب 

جميلة:- سيف يا بابا الى نور حكت عنه 

رنا ضحكت غصب عنها 

سيف:- هو انا بضحك اوى كدا هى الهندسة قالت اي عني 

ابتهال:- كل خير يا ابنى اتفضل 

سيف قعد :- مالك يا دكتورا مش طيقني ليه مكنش كلمتين قولتهم 

نور لسليم:- نزل رجلك يا حيوان ، سيف علشان نبقا حلوين مع بعض مسمعش حسك تمام 

لبنى:- ما الواد محترم اهو انتي مفترية اه والله 

ياسر:- على يادي انتي مش بيعجبك العجب و حضرتك بتشتغل اي 

سيف:- ظابط سابقن 

سيف فضل يتكلم مع اسر و عماد و الشباب في اى موضوع و الحقيقة عكس ما نور قالت عنه بس دا ميمنعش انه مجنون جميلة طبعا تغيب و تنكش فيه نور بقا كانت الفرحة مش سيعها كانت طايرة من الفرحة البيت كان مليان ضحك و هزار و جنون و لعب 

الباب خبط ريهام قامت فتحت الباب 

ريهام:- مين حضرتك 

نسرين بحزن:- اسر بيه موجود 

ريهام:- موجود اتفضلي انتي كويسة 

نسرين هزت راسها بهدوء و دخلوا الجنينة 

نسرين بدموع:- عايزة حقي يا اسر باشا بيم انك صاحب حق 

اسر قام باستغراب:- مالك يا بنتي و انتي مين 

ياسين:- مالك يا نسرين انتي كويسة 

نسرين بصتله بخوف و جريت على نور استخبت فيها و انهارت في العياط:- انقذني منه ابوس ايدك ، ا انت تعمل عملتك و بعدين تقولي انتي كويسة كويسة ازاى بعد ما اعتديت عليه 

بعد عن حضن نور و قالت بدموع:- جوزك دمرلى مستقبلي جوزك اعتد*ا عليا يا دكتورة ، و للاسف نتيجة عملته انى حامل ووووووو

يتبع 

ولعت يا عيني عليكي و على بختك يا نور 

رايكم في الحلقة و نهاية شهد و يا تري نسرين بتقول الحقيقة ولا لا و نور هتعمل اي 

الحلقه 8

عشق ابيض واسود 🤍 🖤 

عائشة الكيلاني


الكل بصلها بصدمة نور بصت ليها بهدوء:- انتي بتقولي اي 

نسرين بصرخ و صوت عالي:& بقول ان جوزكككك اعتدااا عليا و حامل و لو اهلي عرفوا هيقتلوني 

اتجهت لاسر بدموع و رجاءا ؛-  اسربيه اعتبرني بنتك و هاتلي حقي لو كنت بنتك كنت هتسكوت على حقي ولا هو بنات الناس لعبة عندكم ابوس ايدك 

اسر سحب ايديه بسرعة و احتقار لبنى واقفة اخيرا اتكلمت بعد صدمتها اتجهت ليها و ضربتها كف بغضب نسرين بصتلها بغضب و كسرة:- انتي بتضربني من رغم انه المجرم 

نور هزت راسها بنفي:- ياسين مستحيل يعمل كدا انتي كدابة أيوة كدابة 

نسرين باندفاع:- و لو انا كدابة و لو بيحبك تقدري تقوليلي جاه عندي يعمل اي لو بيحبك و ملية عينيه كان احترامك و مبصش لغيرك حتي لو كان سكرران جوزك يا هانم جااه عندي بعد ما اتخنق معاكي جلي و هو سكران و مش شايف قدامه حتي اساليه 

جميلة طالعت اوضتها بسرعة و غضب حزن فتحت الباب و رمت نفسها على السرير هزت راسها بنفي ان اخوها يعمل كدا هى مش قادرة تستوعب كلام نسرين ف طالعت 

تحت في الجنينة 

نور مسكت ايديه برجاء و عيونها مليانة دموع :- ا الكلام دا حصل يا ياسين قول انها كدابة قول انها بتكدب قول حاجة دافع عن نفسك و انا والله العظيم معاك لاخر بس اتكلم 

ياسين بصلها بوجع:- ا انا اسف يا نور انا فعلا روحتلها بس انا مش فاكر حاجة 

نسرين بدموع:- و كمان بتكدب و بتقول نص الحقيقة انت مش فاكر بس انا فاكرة جوزك اعتداء عليا و لو مش مصدقين تقدور تتاكدو 

نور بصت ليها بصرخ:- اخرررسي بقولك 

نور بصت لياسين :- انت بتهزر صح قووول 

حاجة رررد 

قالتها بانهيار و صرخ ياسين عينيه لمعت بدموع و واقف بيسمعها بوجع مش عارف يقول اي لان فعلا هو كان عند نسرين 

فلاش 

نسرين بهدوء:- معلش يا ياسين الستات كلهم كدا انا عارفه بقولك اي و بعدين دى نور برضو 

ياسين بدون وعي:- بس انا اتخنقت منها اتخنقت من عصبيتها في كل حاجة اسلوبها انا حاسس اني تلميذ مش جوزها انا كرهتها 

ياسين بدا يغيب عن الوعي تاني يوم فتح عيونه مسك راسه بتعب و هو حاسس بتقل في 

دماغه وقعت عينيه على نسرين كانت بتبصله و بتعيط 

ياسين:- نسرين 

نسرين بدموع و صرخ:- انت اي انت اعتدت عليا انت دمرني منك لله حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا ياسين ك كنت بقول اخويا تدمرني انا عمري ما هسامحك 

باك 

سليم اتجه له بس نور مسكت ايديه بهدوء:- سليمم خلاص 

نور بصت لياسين:- انا مش عايزة اشوفك وشك سااامع ولا حتي بالصدفة و تطلاقني بالذوق ياما هنسا انك ابن عمي و هزعلك ، و تصلح غلطتك دى فاااهم 

نور دخلت على جوه بغضب و وجع و جنة و البنات وراها و ابتهال كمان سيف طبعا واقف بيتابع الحوار بهدوء و تفكير و بيبص لنسرين نظرات غريبة و بعدين مشي لبنى بصت لياسين نظرات طويله و بعدين ضربته كف اخواتها بصولها بصدمة و ابوها كمان مسكته من هدومه:- ااانت اتجننت انت مستحيل تكون ابني ب بتخون مراتك هاا بتخونها مش دى حب عمرك ، مش دى نور الى كنت هتخسرنا علشان تتجوزها تعمل فيها كدا ، ازاى تتجرر تعمل كدا في بنتي يا كلب 

قالتها وهي بتضربه تاني 

اسر بعدا لبنى عنه بص له بحادة ممزوج بحزن و شفقة عليهم :- امشي دلوقتي من وشنا الكلام لسه مخلصشش 

لبنى بزعيق:- هووو لسه في كلام اعتدا على البت و حامل عااايز اي تاني ابنك ضيعها و ضيع مستقبلها مين هيرضي بيهااا بعد الى حصل 

سليم:- يتجوزها بس يطلاق اختي الاول و الا قسما بالله لقتله انا مموتش علشان تبيع و تشتري فيها مين انت انت ولا حاجة 

سليم كان هضرب ياسين بس اسر مانعه سليم طالع برا الفيلا و اخوات لبنى و زوجاتهم و 

طبعا ملك و ريهام مشيو فوق 

جنة بتردد:- نور انتى مينفعش تمشي 

نور بتلم حاجاتها:- انا لو قعدت دقيقه زيادة مضمنش هيحصل اي و بعدين اي الى حصل جوزي بص لغيري و حامل عادي يعني ههه هيحصل مصيبة اي اكتر من كدا 

جنة :- طب و البيبي ا 

نور لفت وشها بغضب:- دا ابني اناا ساامعة و انا الى هربيه لوحدي ياسين كان وسيلة لحاجة و خلاص خلصنا تمام اوعي تقولي لو حد منكم قال حاجة 

جنة ابتسمت بسخرية و حزن:- انا مش هتكلم معاكي لانكي مش واعية لكلامك لكن حرام عليكي تحرمي ابن من ابوه حتي لو حصل اي خلاص الى حصل حصل و مش هتقدري تغيري حاجة 

نور قفلت الشنطة و مسكتها و اتجهت لباب فتحته و نزلت تحت ياسين قام اتجه ليها:- رايحة فين يا نور 

نور بصت له بهدوء عكس الوجع:- ماشية يا عمي 

اسر:- ليه 

نور:- لانه مش مكاني كان مكاني و خلاص 

اسر بصلها بهدوء:- طب اقعدي نتكلم و يا ستي انا هحل كل حاجة بس خلينا نتكلم و نشوف ياسين و نسمع منه 

لبنى بعصبية:- نسمعع اااي بيقولك اعتدااا عليهاااا دمرر البنت و منكرررش حاجة من الى قالتها ابنك عايز الاعدام و دى اقل عقوبة 

لبنى اتجهت لنور حطت ايديها على كتفها:- انا اسفة يا حبيبتي اسفة انى معرفتش اربي و بعدين دى ساعة شيطان هو هيتجوز يصلح غلطته و القرف دا و انتي هتبقي معاه برضو لانه جوزك و حقك تعملي الى عايزاه 

نور بصت ليها ببرود و نزلت ايديها بابتسامة:- اوى اوى بس انا عايزة اطلاق و مفيش راجعة في قراري تقبلي دا على جميلة يا طنط 

لبنى نزلت راسها بخجل من عملت ياسين اسر  

نور بصت لاسر:- بعد اذنك يا عمي انا عايزة اكون لوحدي شوية انا كويسة والله 

اسر مسك الشنطة منها:- طب هوصلك 

ابتهال اتجهت ليهم:- ابن حلال يا اسر معلش يا ابنى ممكن توصلني انا و عمك لان العربية شكلها عطلت 

اسر:- انا تحت امرك يا خالتي 

ابتهال:- تسلملي يا حبيبي 

ابتهال ودعت لبنى و خرجت من الفيلا ركبوا العربية و اتحركو بعد وقت اسر وقف العربية 

ابتهال مسكت ايد نور:- تصبح على خير 

نور:- تيته انا عايزة اقعد لوحدي 

ابتهال:- لم نموت انا و جدك ابقي اقعدي لوحدك زى ما انتي عايزة انتي بنتي و يوم ما تتخنقي تجي بيتك و مفيش كلام تصبح على خير يا اسر 

ابتهال نزلت من العربية و هى مسكة ايد نور و دخلوا البيت اسر شال الشنطة و دخل جوا هو و عبد الرحمن كانت نور دخلت اوضة لبنى و حطه راسها على قدم ابتهال الى بتمسح على شعرها :- عيطي يا حبيبتي طالعي الى في قلبك عيطي يا نن عيني نور 

نور غمضت عيونها بألم:- انا كويسة يا حبيبتي مفيش حاجة الحمدلله على كل حاجة ،اكيد انا السبب انا الى وصلته لكدا انا الى منكدة عليه ليه حق بس كان قالي يا تيته كان قال انه مش عايزني و انا كنت هبعد عنه من غير ما يدمر نفسه و بنات الناس نسرين ذنبها اي في كل دا 

ابتهال:- البت دى كدابة نظراتها و اندفاعها مزيف 

نور بعدت عنها:- بس اي يخلي واحدة زى نسرين تكدب في حاجة زى كدا و بعدين دا مستقبلها 

ابتهال:- قالوا لحرامي احلف مش كل الى بيلمع يبقا دهب ولا كل الى انهارت تبقا على حق ، هو اكيد مصدوم من الخضة نسي الكلام 

نور بابتسامة وجع:- مش فارقه يا تيته هو منكرش ولا قال انه مظلوم 

ابتهال بحنان:- بس برضو مقالش انه عاملها انا قلبي بيقولي ان البت دى كدابة انا مش بعيدة عنكم انا ربيتكم و عارفه كل واحد فيكم اكتر من نفسه ياسين والله العظيم برئ 

نور بأمل و دموع:- يارب يا تيته يارب 

في الفيلا في اوضة ياسين حطت ايديه على راسه و بيحاول يفتكر أو يفهم اي الى حصل و ازاي افتكر نور دموعه نزلت بوجع عليها مش عارف اي الى حصل و ليه ازاى يعمل كدا يخون نور طب ازاي نور الى محبش غيرها بالعكس دا كل يوم بيحبها عن اليوم الى قبله عصبيتها جنونها طيبيتها كل حاجة حتي حنيتها الى مدارية في قسوة حاول يكلمها لكن مكنتش بترد عد اليوم في حزن على الاتنين تاني يوم 

ابتهال :- رايحة فين بدري كدا 

نور بصت ليها بابتسامة:- خارجة يا تيته 

ابتهال بقلق:- بدري كدا الساعة لسه مجتش عشرة 

نور:- معلشي خليها بدري علشان ارجع بدري 

ابتهال:- طب استني افطري 

نور قبلت راسها بابتسامة:- فطرت يا حبيبتي والله انا كويسة بس زهقانه شوية مش هتاخر 

نور فتحت الباب و خرجت ركبت العربية و قفلت الفون لان مش عايزة تشوف ولا تكلم حد بعد وقت نزلت من العربية بقوة و ثبات قلعت نظارتها بتبص لشارع و البيوت باشتياق و خطوات ثابتة وصلت البيت طالعت المفتاح و فتحت الباب دخلت مدخل البيت و قفلت الباب وراها بتبص لحيطان باشتياق و ايديها صوابعة بتمر عليهم 

فلاش 

سمر قعدة على الكنبة الى في الحوش 

و هنا بتسرح لنور شعرها:- يا بنتي هو دا مش امك لسه مسرحها من ساعة اي الى بهدله كدا حرام عليكي 

سمر:- ابقا اقصه علشان بعد كدا تحفظي عليه 

نور:- و ليه الغلط بس 

سمر:- غلط يا بت شاهين والله ما عارفة انتي لسانك طويل لمين 

نور:- لمعتو طبعا 

سمر:- عليكي و عليها يا بت الجزمة 

نور:- انتي كدا شتمتي ابنك مش انا لانكي قولتي يا بت الجزمة مش يا جزمة 

سمر قلعت الشبشب و حدفته على نور الى اختفت في ثانية 

باك 

كانت بتبص لشقة سمر باشتياق و مع كل دور بتبسم وسط دموعها اخيرا وصلت لشقة شاهين فتحت الباب و بعدين النور عينيها جت على صورة ابوها و امها الى متعلقة على الحيط قفلت الباب و هى بتبص لكل ركن في البيت باشتياق ذكريات دموع مش واقفه اتجهت لسفرة و بتمرر ايديها على كرسي ابوها و كرسي امها 

فلاش 

شاهين:- الاكل زى السم يا نور 

نور بصت لشاهين بمعنى انت بتقول اي 

منى:- لو مش عجبك يا نور تقدري تاكلي عند حماتي 

نور بصت لمنى بعدم فهم 

شاهين كمل كلامه:- لا هاكل في شقتي و انتي هتظبطي الاكل يا نور 

نور:- بابا انا مالي تاكل في شقتك ولا عند امك انا داخلي اي 

منى:- و لو مظبطش الاكل هتعمل اي يا نورر 

نور:- اهو اكلة و السلام 

شاهين:- مش بمزاجك يا نور هتظبطي الاكل يعني هتظبطي الاكل 

نور بتبص لشاهين شوية و منى شوية و هى مش فاهمه حاجة 

منى:- اشربي من البحر يا نور 

نور:- ملحة يا امى 

شاهين:- هتجوز التانية 

منى:- لو تقدر تعملها اعملها علشان ازعل امك عليك يا شاهين 

شاهين ساب المعلقة:- المصيبة انى مقدرش اعيش ثانيه من غيرك حبي الوحيد و ام عيالي اعمل اي لازم استحملك يا موني بموت فيكي 

باك 

نور حطت ايديها على الجيتار و هى بتفتكر لم كانت بتغني و ترقص على الكنبة و شاهين بيعزف عليه و منى طبعا كانت بتغني معاهم و هى بتصورها هى و سليم الى برضو كان بيرقص كانوا بيرقصو و بيتنططو كان البيت مليان فرح و ضحك لحد ما جه اليوم الى بدل حال نور و شاهين شالت المفارش من على الحاجة و نامت على الروكنة غمضت عيونها كانت صاحية لكن صوت نور و شاهين في بالها اكنهم حواليها سامعهم كلامهم خناقاتهم الى مكنتش كتيرة كانوا بيتصلحو بسرعة لكن اخر مرة كانت اخر مرة يشوفو بعض فيها 

قامت دخلت اوضتهم فتحت الدولاب عينيها وقعت على عبايات امها 

فلاش 

منى:- يا مرارررري 

نور بابتسامة:- اي رايك يا ماما 

منى نزلت لمستواها و هى على وشك العياط مسكت المناديل و بدات تمسح الروج:- يا بنتي هو انا درتك انتي بتعملي فيا كدا ليه انتي لو قصدة تشليني مش هتعملي كدا الروج الى من يوم جوازي مجتش جانبه شايلة ذاكرة من ابوكي انتي كمان لبسه الجزمة بتاعتي حرام عليكي يا نور 

باك 

نور حضنت مخدت امها و غمضت عيونها و نامت بعد ساعات العيادة 

سليم بعصبية:- يعني اي مجتش 

السكرتيرة:- والله العظيم ما اعرف عنها حاجة هى اخر مرة اتصلت و قالت الغي كل المواعيد و اهو هقفل 

سليم حط ايديه في شعره بغضب و خرج من العيادة :- يا تري انتي فين يا نورر مش بتردي ليه 

تلفونه رن:- الو 

ابتهال:- لقيتها يا سليم 

سليم:- لا يا تيته بس هلقيها متقلقيش 

ابتهال:- اول ما تلقيها اتصل بيا طمني يا ابنى 

سليم:- حاضر يا تيته مع السلامة 

سليم قفل مع ابتهال و نزل ركب عربيته و سند راسه على التركسيون لاول مرة يحس بحزن على اخته و الضياع من غيرها لان مبقش فيه غيرها امه ماتت و هو صغير و ابوه كمان مات مبقش ليه غيرها فاق من شروده و مخاوفه و بقا بيلف بالعربية و هو بيدعي انها تكون كويسة 

في المعمل 

جنة قعدت:- يا تري راحت فين 

جميلة مسكة المناديل و بتعيط:- مش عارفه و بابا من الصبح بيدور محدش عارف عنها حاجة ولا حتي ياسين منك لله يا ياسين يا خويا اشوف فيك يوم انت السبب 

سيف:- انتي فعلا مصدقة انه يعمل كدا 

جميلة:- هو منكرش و البت هتكدب ليه 

سيف بابتسامة سخرية:- لانها مش متربية ناقصه رباية شمم ريحة ملعوب كبير اوى على نور و ياسين و بيم انى ظابط ف اقدر اميز الصادق مو الكداب 

جنة:- انا كمان حاسه بكدا 

جميلة بتفكير:- يبقا نراقب نسرين 

جنة:- عسل 

جميلة:- و نضربها على دماغها و 

سيف:- نخدها اى معمل و نتاكد 

جميلة:- كنت بحسبك هتقول نخدها سطح الولا حمادة 

سيف بصلها باستغراب و عدم فهم:- حمادة مين 

جميلة:- في الافلام و المسلسلات بيقولوا كدا الولا حمادة الولا حمادة و معرفش حمادة مين ولا بيعملوا اي في سطح الولا حمادة 

سيف يقول سيف بين سنانه بغيظ:- اسكوتي تعرفي تسكوتيي ابوس ايدك احنا في مصيبة و بيت اخوكي هيتخرب خليني نفكر 

جميلة بصت لجنة بغيرة:- بس حلو الابيض فيكي يا جوجو عقبال العمرة يا روحي 

جنة بابتسامة و عدم فهم:- وياكي يا قلبي 

سيف بيبص لجميلة و بعدين حط ايديه على وشه و قال لنفسه:- اي جو ريا وسكينة الى عايشة فيه دا 

فاق من شروده:- طب استاذن انا 

جميلة:- وحياة ابويا مانت ماشي قبل ما تجبلي البت دى الطشها قلمين و اخد حقي و حق اخويا و الا هقلبلكم مجنونة و اكسر المكان عليكم اقعد يالا اقعدي يا بت 

سيف و جنة قعدو و بيبصو ليها بياس اما في الفيلا 

لبنى بغضب:- غبية غبية يا نسرين اعتداء اي و حمل اي 

نسرين:- اومال كنت اعمل اي ملقتش حل تاني و بعدين حضرتك الى مخططة لو ناسية لكل دا و انتي الى قولتيلي اروح الشركة في الوقت الى نور كانت رايحة فيه و تشوف وضع ممم نقدر نقول مش لطيف و تنكد عليه 

لبنى حطت ايديها في شعرها بجنو:- ايوة بس بس المفروض كان من بدري اسبوعين و تقولي كدا 

نسرين:- المهم ان الخطة نجحت دا المهم و بكرا هيبقا ليا اثقي فيا يا طنط اكتر من كدا 

لبنى بقلق:- ربنا يستر تشربي اي 

نسرين قامت:- لا انا لازم امشي لانى اتاخرت و كمان علشان محدش يجي و يشوفون مع بعض و يتشك في امرنا هبقا اجي تاني 

لبنى بابتسامة:- خدي بالك من نفسك 

نسرين حضنتها و مشيت اما عند اسر و سليم و  ياسين و البنات ف اتجهوا لبيت سمر لان دا اخر امل ليهم و اخر مكان جاه في بالهم اسر فتح الباب ودخلو البيت و جريو على فوق 

جنة بتنادي عليها:- نوررر يا نورر 

جميلة:- اي الشقة المخيفة دى 

جنة:- البيت كله مخيف كله بسببك يا ياسين 

اسر بعصبية:- ممكن تخرسوو 

اخيرا وصلوا لشقة شاهين 

سليم:- مقفول من جوا 

جميلة:- تبقا موجودة هنا منك لله يا ياسين انت السبب 

اسر بصلها نظرة ارعبت 

ياسين و سليم كسرو الباب شافوا شطنتها على الجزمة بقا

جميلة دخلت اوضة شاهين:- نورر لقيتها نور هنا يا جماعة 

الكل جري على مكان صوت جميلة 

جنة بصت لنور بخوف :- البيبيي 

ياسين بصلها عدم فهم 

جميلة بدموع:- لا لا مفيش حاجة البيبي ان شاء الله هيكون بخير نور حامل يا ياسين و كانت عاملها مفاجأة 

ياسين بصلها بصدمة ووووووو

يتبع 

تصدقي يا لبنى هتصدقي ان شاء الله انتي حلال فيكي الى هنا و شهد و سمر عملوا فيكي يا تري الطفل مات ولا لا و اسر هيعمل اي لم يعرف الى لبنى عملته 

رايكم في الحلقة 

الحلقه 9

عشق ابيض واسود 🤍 🖤

ممكن تتفاعلو شوية مع الرواية

تكملة الروايةمن هناااااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close