رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل الثاني عشر 12بقلم منال كربم حصريه
رواية أمل مابين الحياة والموت الفصل الثاني عشر 12بقلم منال كربم حصريه
فتح عينه ببطء حط ايده على دماغه كان حاسس بصداع رهيب يحاول يفتكر اللي حصل بيبص جنبه اتصدم لما لقى نورا قام اتعدل بفزع،خبط على دماغه وقول ازاي ده حصل امت وازاي وبدا يفتكر امبارح اول ما وصل سماح جابت له ميه ،وبعدها مش فاكر حاجه تاني بدا يجمع الخيوط وعرف ان اتفقوا عليه للمره الثانيه عشان يحصل ده قام بهدوء دخل الحمام خرج واقف قدام باب الاوضه وقال بصوت عالي :نورا ،نورا.
كانت شايفه ان بكده خلاص سيطرت على حازم، و مش هيقدر يبعد عنها بعد اللي حصل.
كانت مهوسه انها تحصل على حازم حتى لو بطريقه غلط حتى لو هو مش عايز، فكره مسيطره عليها أن من حقها تعمل اي حاجه طالما بتحبه.
قامت اتعدلت بدلع وقالت: نعم يا حبيبي.
رد بصوت هادي: قومي اجهزي عشان ننزل ل أمي نفرحها باللي حصل.
قامت و هي طايرة من الفرح و قالت لنفسها كده الخطه نجحت.
دخلت تاخد حمام عشان تنزل تفرح خالتها.
اما في شقه صباح كانت لازم تحرق قلب امل بالخبر ده رنت عليها كانت أمل من وقت ما قلقت بليل و هي مش عارفة تنام.
رغم زعلها منها لكن ردت عشان هي أم حازم: الو يا طنط ازيك.
:أزيك يا حبيبه طنط لكي خبر حلو يا امل انا عارفه انك هتفرحي بيه.
حطت ايدها على قلبها هي قلبها مقبوض من امبارح،ايه اللي ممكن يكون حصل خصوصا ما لقيتش حازم قدام باب الشقه،سالت بهدوء: خير ان شاء الله.
ردت عليها بصوت فرحان: اسكتي مش دخله حازم ونورا كانت امبارح.
حست بنغزه في قلبها،ازاي هو يقدر يعمل فيها كده,بس ردت رد مش متوقع و قالت بهدوء :
_ الف مبروك ،عقبال ما تفرحي ب اولادهم.
اتغاظت صباح من ردها جدا و قالت بعصبية:
فعلا فرحانة و نفسك في ده يحصل.
ردت عليها: طبعا يا حماتي.
أمل حاسة أن في حاجة في الموضوع، لا يمكن حازم يعمل كده ،لو كان عايز يتجوز علشان يخلف ، كان طلب منها و هو متأكد أنها توافق.
و كملت بابتسامة: لازم افرح ليكي علشان خطتك نجحت.
سألت: أنتِ عارفة.
: اومال حازم مش يخبئ عليا حاجة.
= بكرة حازم ينسي أن في واحدة في حياته أسمها أمل بعد ما يخلف.
قاطع كلامهم دق الباب ، رحت تفتح و لسه الخط مفتوح.
فتحت و لما لقت الابتسامة اللي وش نوار ،زغرطت و قالت بابتسامة: الف مبروك ،صباحية مباركة.
ردت يكسوف:الله يبارك فيكي يا خالتي.
جت صباح تحضن حازم بعد عنها و قال: تعالوا نتكلم جوة.
دخل حازم و نوار و صباح اللي نسيت التلفيون مفتوح.
بص لسماح و سأل بهدوء: عايزة اعرف المياة كان فيها ايه؟
بلعت ريقها بتوتر و مردتش.
سأل تاني: ردي يا سماح.
مردتش برضو، قرب منها و لف أيده على رقبتها بغضب و عنف، و صاح بغضب: انطقي عملتي فيا ايه، المياة كان فيها ايه؟
قربت صباح عليه : بتعمل ايه يا مجنون اختك هتموت.
ضغط اكتر و سأل نفس السؤال.
شاورت بعينها أنها هتكلم، فك قبضتها و قال: انطقي.
خوفاً على صحتها حكت خطتهم.
كان يسمع بذهول ،ازاي يعملوا فيه كده.
بص لصباح و قال: أنتِ بجد أمي، قولي الحقيقة لو أنا مش ابنك ، اصل مفيش أم تعمل كده في ابنها الا لو مجنونة زيك كده.
شاورت على نفسها و قالت: أنا مجنونة.
صرخ بغضب: مجنونة و شيطانة ،معندكيش قلب ، مفيش واحدة تهدد تقتل مرات ابنها علشان ابنها يقبل يجوز واحدة تانية غير لو ابليس، و دلوقتي حطيت دواء كمان موت و ارتاح منكم و من شركم.
بص على سماح : ليه يا سماح أنا عملت فيكي ايه، أو أمل عملت ايه علشان تستهل كده منك.
و بص ل نوار و قال: فاكرة أن كده أقبل بيكي كزوجة، أنتِ بتحلمي صح.
بص لها بقوة و قال:
_أنت طالق.
صرخت صباح و سماح.
و نوار بصت بصدمه تحاول تتكلم مش عارفه، كان ماشي مسكت في ايده و قالت برجاء:
بلاش تمشي ،أنا مليش غيرك، انا عملت كل حاجه علشانك،
أنا بحبك بلاش تمشي يا حازم ، لو لفت الدنيا مش هتلاقي حد يحبك قدي.
شد ايده منها بقوه وكان ماشي
نزلت على الارض مسكت في رجله و صرخت: لا لا بلاش تعمل فيا كده، أنا ممكن اموت من بعدك حرام عليك ليه كده.
انحني لحد ما كان وجهه مقابل وجهها و قال بصرخة:
_ و أنا بكرهك،فاهمة بكرهك، و عمري ما حبيتك ،و أنتِ عارفة كده و رغم كده قبلتي الجواز مني ، أنا اتكلمت معكِ و قولتلك أنك اختي و محتاجك تقفي جنبي، لما أمي تطلب ايدك ارفضي، لاني بحب مراتي و و مقدرش ابص لاي ست غيرها، عملتي ايه، انطقي، وافقتي على الجواز رغم أنك عارفة أني مش بحبك، مستنية مني ايه يا نوار ، يكون جوازنا طبيعي، و علشان توصلي لحاجة في دماغك عملتي خطة معهم ،كده فاكرين أنكم كسبتوا لا.
بص لسماح : من النهاردة مليش أخت.
و بعدين على صباح و قال : من النهاردة أنا يتيم الأب و الأم ،انسي أن ليكي أبن، و أن شاء الله ربنا يسامحني.
و مشي حازم و هو مقرر يقطع علاقته بيهم.
لكن صرخت صباح: احرق قلبك عليك ،قبل ما توصل البيت هتكون هي ميتة.
تحركت خطوتين وقف قدمها و قال بتهديد: أنا خوفت قبل كده من التهديد ده و النتيجة اني نتجوز بنت ابليس ، افتكري من دقايق قطعت علاقتي بيكم ،لو حد فكر يقرب من أمل اقتله فاهمين حتي لو كان مين اخلص الدنيا من شره.
خرج من البيت و كل تفكيره يقول ل أمل ايه.
كانت أمل لسه على الخط، و من رحمة ربنا صباح متصله علشان تحرق قلبها لكن بردت قلبها غصب عنها.
و مقدرتش تنكر أنها زعلانة من اللي حصل بين نوار و حازم، بس فرحانة أن الجواز و أنه قرب منها كله خارج ارداته.
كانت محتارة و مش عارفة تعمل ايه ، فرحانة و زعلانة قلبها يوجعها ، هربت للصلاة لعل تلاقي راحة البال.
كان ماشي في الشارع زي التايه يفكر يقولها الحقيقة أو يخبئ عليها.
أما عماد كان يرن على الكل و قلقان على صباح ،رن على حازم و اخيرا رد: الو
عماد بخوف: في ايه يا حازم ليه محدش يرد عليا، اخبار أمك ايه.
رد بنبرة مكسورة و حزينة: امي ماتت.
افتكر عماد أن صباح ماتت ،قال بذعر: ماتت ازاي ،ليه محدش كلمني.
رد بنفس النبرة: صباح لسه عايشة ،اللي زي دي لا يمكن تموت بسهولة بس بالنسبة ليا ماتت.
سأل باستغراب: ايه اللي حصل يا حازم.
و حكي حازم كل حاجة من يوم الفرح ، يمكن يا عماد يتوقع من امه و سماح كده لكن نوار لا يمكن طول عمره شايف أنها ملاك بريئة ،من أمت بقت كده، أو هي كده و هو كان اعمي لأنه يحبها.
رد بحزن: و أنت تعمل ايه يا حازم؟
: مش عارف ، أقول ايه ل أمل.
= قول الحقيقة يا حازم ،و أن شاء الله هتفهم كل حاجة.
: يارب.
في بيت سمر
من وقت ما عرفت أن حازم اتجوز و هي تعيط من زعلها على اختها.
قال محمد: اهدي يا حبيبتي.
: مش قادرة يا محمد ،أمل منهارة.
= أنا شايف أن في حاجة غلط في الموضوع، حازم لو عايز يتجوز كان عمل كده من غير ما يخبئ لأن حقه.
: أنا بقول كده ،تفتكر صباح السبب في كده.
= ممكن مش بعيد على صباح دي شيطانية.
عند طارق
كان قاعد على اعصابه،الدكتور بلغه ان مراته حياتها في خطر كان رايح جاي من هنا لهنا،وبسمه قاعده بتعيط بصمت، مرعوبه ان امها تموت زي ما اخوها عمل وتبقى لوحدها وتعيش بذنب انها قتلت امها واخوها وهي بتقلد اصحابها. دقائق وخرج الدكتور وقال بحزن للاسف البقاء لله صرخت بسمه وفقدت الوعي.......
عند أمل
خلصت صلاة و مستني حازم يرجع من بره هي عارفه انه خايف يتكلم مسكت الموبايل و رنت عليه رد من اول رنه وقال بصوت باكي:
_أيوة يا حبيبتي.
قالت بصوت هادي تعال يا حازم احنا لازم نتكلم.
رد عليها: حاضر.
أما نوار كانت تبكي و تقول: و بعدين يا خالتي كده خلصت.
ردت بعصبية: أعمل ايه تاني يا نوار
قالت: أنتِ ديما تقولي أمل عمل سحر لحازم.
ردت بغضب: أنا متأكدة من ده
اتكلمت بشر و خبث: يبقي نقلب السحر عليها، نعمل عمل للمحبة لي و عمل بالكراهية فيها وعمل تاني بالمرض
ابتسمت بسخرية و قالت: و هي ناقصة مرض.
قالت بغل: ياريت تموت و ارتاح حازم لي غصب عنه و عنها..
خرجت سماح من اوضتها، سألت صباح :على فين؟
ردت بهدوء: مشوار كده
: طيب مع السلامة
مشيت سماح و قالت صباح: عارفة نفسي نخلص منها خالص.
: هيحصل متخافيش.
وصل حازم البيت ،كانت قاعدة على الكنبه ،قعد جنبها بصمت ، سألت هي: نعمل ايه دلوقتي ؟
بص لها و سأل: قصدك ايه ؟
: آخر علاقتنا ايه.
= ملهاش آخر.
: كنت فاكرة كده.
أخذت نفس عميق و قالت.........
عند سماح وصلت شقة في العمارة و اللي بيان أن الجيران عرفينها كويس، لحد ما وصلت لشقة في الدور الرابع، خرجت المفتاح و فتحت الشقة و دخلت، كان قاعد قدم التليفزيون، قعدت جنبه
و قالت بابتسامة: وحشتني على فكرة
مردش عليها ، قالت بهدوء: صدقني غصب عني كان في مشاكل كتير في البيت، أنا أقوم دلوقتي اعملك أكلة تاكل صوابعك وراءها.
أبتسم و قال: هي اكيد حلوة لأنها من ايدك
قامت غيرت هدومها و دخلت المطبخ.
و هي في المطبخ
قالت بسخرية: تصدق الجيران يتعاملوا معي على أني مراتك.
رد عليها: مش احنا عملنا نمرة قدم العمارة و شوية من أصحابنا عملوا هيصة و قولنا أنك مراتي بس مفيش إمكانيات نعمل فرح
سألت بدلع: و أمت بقا نتجوز بجد.
رد عليها: لما نتأكد أننا ننفع لبعض ، ما هو ده هدف المساكنة يا حبيبتي.
طفت الغاز و خرجت و قالت: عمري ما كنت اصدق اعمل الجنان ده، حياتنا شبه المتجوزين مع فرق بسيط مفيش عقد شرعي أو قانوني ، بس أنت عرفت تقنعني.
: حبيبتي ده الصح علشان نعرف بعض كويس، و العقد و كلام الفارغ ده ملوش لازمة.
ابتسمت بدلع و قالت: عندك حق الدنيا تتطورت.
و قربت منه، من غير تفكير في حلال أو حرام.
عايشة مع راجل غريب عنها و مثل الأزواج في كل حاجة ، إلا أن يكون في زواج شرعي ، تحت بند المساكنة اللي الشباب شاف إنها حل كويس ليهم..
أما نوار و صباح وصلوا إلى دجال لعمل سحر ل أمل..
و للحديث بقية
رايكم يا حلوين ♥️ ♥️
تفتكروا أمل تقول ايه ل حازم و قرارها ايه و المفروض تزعل أو تفرح بللي سمعتها.
بالنسبة لسماح و اللي مش عارف المساكنة دي حاجة جديدة في ناس عايزين يقلدوا العرب فيها و هي حرام و تشبه الز،،انا
تفتكروا شر نوار و صباح خاص على كده.
اللي يقول نورا قبلت ازاي على كرامتها، نورا مش طبيعية دي مريضة نفسية
و اخيرا شكرا على تعليقاتكم وتفاعلكم الجميل و اللي يسعد قلبي ❤️ و بقرا كل التعليقات لكن آسف اني مش برد.
و لكل حد يقرأ لو تعبان تكتب تعليق دوس لايك بس
و بس كده مستني رايكم
قراءة ممتعة ❤️ ❤️
#أمل
#مابين_الحياة_والموت
#الفصل_الثاني_عشر
#روايات_بقلم_منال_كريم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
❤️❤️❤️❤️♥️♥️❤️❤️
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق