رواية خلف الأقنعه الفصل السابع عشر 17للكاتبة منة الله الجزار حصريه
رواية خلف الأقنعه الفصل السابع عشر 17للكاتبة منة الله الجزار حصريه
البارت 17
"خلف الاقنعة"
عاوزه اسالكم علي حاجه الاول نكمل الروايه للجزئين ولا كفايه جزي واحد؟
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤
مالك ببرود كان واقف ورا مليكه.. انتى مفكره ان كدا حد هيسمعك بخبطتك دي؟
مليكه بغيظ.. مالك انى مش فايقه ليك ولا لبرودك عاوز اي؟
مالك رفع كتافه الاتنين.. ببرود واستفزاز.. وسعي وانا اوريكي ازاي الباب بيتفتح.
مليكه بغيظ.. اتفضل.
ووسعت ليه ومالك ضر'ب الباب بكتفه ك'سره وبتسمه مستفزه.. كدا بيتفتح.
مليكه دخلت جوه وجريت علي سعديه وحضنتها وكان ياسر هيرفع ايده بالحزام لكن مالك مسك الحزام في اخر لحظه كان هينزله علي مليكه وسعديه.
مالك بهدوء.. اهدي يا عمي خلاص وسع هات الحزام ده من ايدك.
مالك اخد الحزام من ياسر ورماه علي الارض.
ياسر قعد علي الكرسي ياخد نفسه من كتر الضر'ب.
مالك بهدوء.. مليكه قومي امك وخديها معاكي علي بره.
مليكه هزت راسها وقومت سعديه براحه واخدتها وخرجت.
مالك بهدوء راح جاب كوباية مايه لياسر واداها ليه.
ياسر بصله واخدها منه وشرب.. وبعدين حطها علي التربيزه جانبه.
مالك بهدوء.. بقيت احسن.
ياسر.. بغضب وكور ايده.. عاوزني اكون احسن كيف؟
مالك قعد قصاده.. مش كل حاجه بتتحل بالع'نف ابدا الهدوء هو الحل عشان بخلينا نعرف نفكر كويس لان عمره الع'نف مكان حل.
ياسر.. بسخريه ممزوجه بغضب.. هدوء هدوء اي بقى انت ما خبرش سامر ده عمل اي في بيتي.. واعرف في الاخر ان بتي هي اللى مدخله في وسطينا عشان اي عشان تك'سر اختها.
مالك.. صح نديم غلطت بس هنعمل فيها ايه لابد من وجود حل واكيد هتلقيه ياعمي اهدا وفكر كويس.
ياسر بصله بهدوء.. تعرف انت بتفكرني بحد كان دايما يقولي اكديه خليك هادى وهتعرف تتصرف زين.
مالك وهو عارف مين يقصد وابتسم ابتسامه خفيفه مليانا حزن.. مين؟
ياسر بحزن.. أنس اخوي الله يرحمه.. كان دايما هو اللى بيقدر يسيطر عليا وانى متعصب وكان كلامه كيف كلامك اكديه.
مالك بحزن.. الله يرحمه.
ياسر بحزن.. تعرف يا ولدي نفسي يرجع بيا الزمن واقوله لع ما تمشيش خليك اهنه وانى معاك بس كنت وقتها خايف من ابويا و يوم ما جه اهنه تاني مشي وهو زعلان مني مكنش قصدي اللى حوصل ولله كان غصب عني.. وحط ايده علي وشه وقعد يعيط.
مالك حضنه ودموع مالك نزلت.
ياسر استغرب ليه مالك حضنه بس تبت في حضنه اوي واكنه بيقوله احضني قوي انا محتاجك.
مالك مسح دموعه وخرج من حضن ياسر واعتذر وقام مشي نزل بسرعه كانت تحت مليكه وسعديه وصافيه والكل استغربو ليه هو نازل كدا بسرعه حتي صافيه نادت عليه مردش مكنش سامع حد وخرج من البيت.
صافيه بستغراب... ماله الولد ده؟
مليكه بستغراب.. مخبراش.
صافيه.. معقوله يكون ياسر قال ليه كلمه توجعه..
ونادت بصوت عالي علي ياسر... يااسرر.
ياسر كان مستغرب اللى حصل وونزل لما سمع صوت امه... مسح دموعه ونزل بس كان لسه في اثر دموع علي وشه.
ياسر بهدوء.. نعم.
صافيه بحزم.. قولت اي لمالك يا ياسر خليته زعل منك؟
ياسر بهدوء.. مقولتش ليه حاجه تزعلو.
صافيه.. امال قولت ايه؟
ياسر.. ولله ياما ماقولت ليه حاجه انى كل اللى اتحدت فيه انى اتحدت علي أنس اخوي لقيته بيحضني جامد وراح قالي انا اسف و خرج هو ده كل اللى حوصل.
مليكه.. بس باين عليه معيط وانت كمان يابوي.
ياسر.. بحزن.. اتوحشني انس يابتي عشان اكديه بكيت وهو بكي بس مخبرش ليه؟
صافيه بحزن في نفسها.. بكى ليه بكي؟
مليكه.. سابت امها وقامت خرجت جري علي بره.
ياسر.. مليكه.
صافيه بحزن.. سيبها يا ولدي انى خابره هي رايحه فين؟
ياسر سكت وسعديه قامت راحت تتكلم معاه بس هو سابها ومشي.
سعديه بدموع.. ياسر.
صافيه بحزن.. روحي صالحي جوزك.
سعديه بحزن.. حاضر.
وراحت وراه
❤❤❤❤❤❤
عند نديم
طارق.. المقابل سهل اننا نتجوز.
نديم بصدمه والم.. ايييي؟
طارق.. بخبث.. خلاص خليكي موجوده هنا وانا ماشي ولا اكني قولت حاجه.
وكان ماشي بس وقف لما صرخت.. موافقههههه.
ابتسم بخبث ولف ليها.
راح فكها واخدها معاه للدكتور وعمل ليها اشاعات كتيره والدكتور جبسها واخدها وراح بيها علي الماذون واتجوزها ورجع بيها علي اللبيت.
❤❤❤❤
عند مالك خرج من البيت كله وفضل ماشي لوحده وكان بيعيط مكنش شايف الطريق من دموعه كان سرحان وهو مشي.
مليكه طلعت تجري علي بره وسالت عنه قالولها مشي منين جريت وراه.
مالك كان في عربية جايه هتع'وره ومليكه شافته جريت عليه.. وصرخت.. ماااالك.
مالك فاق ولف ليها لقها بتجري وراحت زقته بعيد ووقعو الاتنين بعيد عن العربية.
مالك بخوف عليها.. انتى كويسه؟
مليكه بوجع.. اه بس اتعو'رت يدي.
مالك بخوف.. وريني ايدك وطلع منديل من جيبه وكتم بيه الد'م. وقام وقومها معاه.
مالك بستغراب.. جايه ليه؟
مليكه.. تعال نقعد واقولك جايه ليه؟
مالك مد ايده ليها وهي سندت عليه وراحو قعدو علي جانب.. كان قدام بحر.
مليكه بخوف.. انت كويس حصلك حاجه؟
مالك.. اه الحمدلله كويس.. وكمل بتسأل.. جايه ليه؟
مليكه.. امم عشانك.
مالك بستغراب.. عشاني انا لي؟
مليكه بحزن عليه.. عشان انت زعلان من ابوي.
مالك بص للبحر بشرود.. وهزعل من ابوكي ليه؟
مليكه فركت في ايدها.. عشان جاب سيرة عمي انس.
مالك اخد نفس وطلعه..ولف وشه الناحيه التانيه.. واي هيضايقني يعني؟
مليكه لفت وشه ليها بحنيه.. مش يمكن عشان جاب سيرة ابوك.
مالك اتصدم.. ابويا.
مليكه زي ماهيا.. هو انت مفكرني عبيطه انى خابره زين انك مالك ولد عمي انس.
مالك قام من جانبها ووقف قدامها واداها ضهره.. بتوتر وسرعه.. مالك ابن عمك انس مين انتي اكيد فاهمه الموضوع ده غلط ابن عمك هنا في بيتكم مش انا يمكن عشان اسمي زي اسمه تقولي عني انى ابن عمك.
مليكه مسك ايده وشدته قعدته تاني مكانه.. واتكلمت بغيظ.. ولله امال عرفت كيف ان ولد عمي جاي اول يوم قبلتك فيه؟
مالك كان هيقع في الشده بتاعتها.. واتكلم بتوتر.. عادي البلد كلها كانت عارفه كدا.. مش جات عليا يعني.
مليكه.. بغيظ.. مالك ما تجننيش عليك خايف من اي انى معاك.
مالك.. وانا هخاف من ايه يعني بس انتى غلطانه في العنوان.
مليكه.. بغيظ.. غلطانه في اي يعنيا لع مش غلطانه انت فيك كل حاجه من عمي انس كل طباعه ستي قالتلي طباع عمي انس زين وانت طباعك كيف اطباعه مالك قولي الحقيقه ليه خايف تقول انك انت الحقيقي مش اللى عندنا في البيت ده.
مالك.. بهدوء.. انتي عاوزه ايه يا مليكه؟
مليكه.. عاوزه الحقيقه لي مكشفتهوش من الاول ولا جيت قولت لستي او ليا و مكنش ده كله حوصل.
مالك غمض عينه واخد نفس وطلعه براحه وبص للبحر.. عشان محدش كان هيصدقني.
مليكه ابتسمت بهدوء.. لي محدش كان هيصدقك.
مالك بصلها.. لانى لما وصلت كان المزيف ده وصل قبلي وكمان بقا معاكم ولما جيت ادخل القصر وقولت للبواب الحقيقه انى مالك الحقيقي زقني واتريق عليا و انى شخص عادي ازاي هكون الحفيد المنتظر وصدمني اصلا يوميها وهو بيقولي إن مالك الحقيقي جوه عشان كدا مشيت ويوميها شوفت وحصل اللى حصل.
مليكه بصدمه.. مين ده اللى زقك وليه يتحدت معاك اكديه وليه مجاش لينا يقولنا حتي؟
مالك بشرود.. معرفش.
مليكه.. طيب لي اختارت تكون السواق عندنا.
مالك.. حسيت لما تعرفوني من صفاتي احسن ما اقول واعمل مشا'كل وغير كدا انا كنت محتاج مكان افضل فيه لان قبل ما نسافر علي الكويت بابا باع البيت هنا في مصر.
مليكه زعلت عشانه.. يعني ده كله حوصل معاك.
مالك.. انا حصل معايا حاجات تشيب يابنتي اصلا الزمن خد مني كل حاجه اختي وابويا وامي وبيتي وشغلي وكل حاجه جه عليا بزياده اكنه كان بيقولي انت مش مكتوب ليك تفرح.
مالك نزل راسه بحزن.
مليكه دموعها نزلت.. رفعت راسه.. طيب والورق اللى يثبت شخصيتك الحقيقيه.
مالك بل شفايفه بحزن.. مفيش ورق الورق اللى بيثبت مين مالك الحقيقي اتحر'ق.
مليكه بصدمه.. كييف؟
مالك.. اتحر'ق ابويا حر'قه بعد ماجه اول مره بعد وفاة جدي لما اتخانق مع ابوكي هنا انا معرفتش ده كله او ان ليا اهل غير لما امى ما'تت حكت ليا دا كله فى رساله سابتها ليا بتقولي فيها ان ابويا سفرنا الاول وبعدين هو جه هنا تاني عشان يودع ستي بس اللى جه لينا انه ما'ت في الطريق لانه مقدرش يستحمل وجه ليه غيبو'به سكر وما'ت.
مليكه في سرها.. مالك مايعرفش ان ابوه اتق'تل وما'متش مو'ته عاديه زي مانقال ليه؟ يا حبيبي يا مالك طيب والعمل اقوله الحقيقه ولا اسكت بس هو لازم يعرف الحقيقه.
اخدت نفس وطلعته.. مالك عاوزه اقولك علي حاجه.
مالك بنتباه ليها.. قولي؟
مليكه وويتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


كسم اعلانات ال عندك
ردحذف