القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية القرية من الفصل التاسع عشر19بقلم اسماعيل موسى حصريه 

 

رواية القرية من الفصل التاسع عشر19بقلم اسماعيل موسى حصريه 





رواية القرية من الفصل التاسع عشر19بقلم اسماعيل موسى حصريه 



#القرية


١٩


عادت إلى قوتى بعد ساعات من الأنهاك والتقلصات الغير مفهومه ،انتابنى شعور بالقوة وانا اتحرك لأول مره بمثل هذه الخفة، فى الخارج كانت عصافير البشروق والسلابين تشقشق على افنان الأشجار التى يراقصها نسيم الريح ،اسفلها كانت شجرة كف مريم غطت مساحه كبيره مربعه لتلتصق بزهرة الازاغير القرمزيه وزهرة اساطبيكا الاستوائيه ذات اللون الأحمر وقفت ادخن سيجاره ونظرى نحو الأفق

امس كنت اتخيل انها اخر ليله فى حياتى لكن الله وهبنى حياة جديده ،فى حقول الذره والقصب والشامى والجراو والفول السودانى تبعثر فلاحى القريه قبل نهاية يومهم فى الرابعة عصر مثل كل يوم، شعرت بخفه دفعتنى اترك البيت

واتجول داخل الحقول وعند الساقيه وقرب البئر

كان هناك شيء داخلى يتشكل ،شيء لا أعرف كنهته ولا متى حدث، إلا اننى شعرت بعطش بشع دفعنى ان انحنى على قناية المياه واشرب منها بفمى لكن عطشى لم يرتوى

كنت اشتم اشياء غريبه مثل اللحمه المطبوخه فى بيت بقال القريه البعيد عنى ،واسمع همسات ووشوشات خافته قرب النهر وخرير مياهه.

كيف يعقل ذلك ؟

ثم داهمنى صداع بغيض جعلنى اقصد المنزل بسرعه فائقه

مالك سألتني رافا ؟

همست مجرد صداع

ودون شعور منى توجهت ناحية الادراج  فتحتها بسرعه

ثم اخذت قطعة لحم طازجه ومصصت الدماء منها

راح عطشى يرتوى لكن ليس بشكل كامل

قلت لرافا، انا مصيت الدم من اللحمه للى كنت بقرف منها

مش عارف ازاى دا حصل

لكن انا لسه حاسس بالعطش وراح جسد رافا يتمختر امامى

وشعرت برغبه قويه فى قضمها، كانت الدماء فى عروقها

تنادينا.

لا لا همست انا لازم اخرج من هنا

كنت محتاج أفهم حصلى ايه ومكنش قدامى غير عارفة قرية الفجر.

وصلت هناك فى وقت قصير جدا ،عندما دخلت على العرافه همست ،مش معقول

انت لسه حى؟

مستحيل، مستحيل، كل من دخل الكهف قدر به الموت

قلت لكن انا لسه حى

إزاى دا حصل يا حارس؟

قلت معرفش، لكن انا محتاج أفهم إلى حصلى

انا عطشان جدا ومفيش حاجه بتروينى غير الدم


قرب منى!

قربت من العرافه حطت ايدها على عروق رقبتى وهمست انت بقيت واحد منهم

لكن فيه شيء غريب، انت مختلف عنهم

قلت ان عايز أفهم مش طالبه الغاز ؟


هم مين واصلهم ايه ؟


همست العرافه قلتلك قبل كده، دا فصيل عايش على الدم

من غير الدم يموت

بس انا شايفه حاجه غريبه فيك، رغم انك واحد منهم الا ان رغبة القتل جواك مش موجوده

إختفت العرافه داخل الكوخ ثم عادت بأرنب وطلبت منى ان اشرب دمه

قلت مستحيل انا بقرف

لكن وجدت نفسى شامم الدم داخل جسم الأرنب وبسرعه جذبت الأرنب منها وشربت كل دمه

بعدها حسيت بالارتواء وقوتى رجعتلى والصداع اختفى

لازم تشرب دم بأستمرار اعتمد على حيوانات القريه 

لانك لو شربت دم بشرى مش هتقدر تتوقف


من فضلك ابعد عن قريتنا، انا معرفش ممكن يحصل ايه منك انت خطر على كل الحواليك لحد ما حالتك تستقر


دم بشر همست بصدمه. اخرج من فضلك صرخت العرافه

اخرج ،ارحل من هنا


سبت العرافه وانا عندى نص الاجابه، لكن تحذيرها كان لسه فى دماغى

انت خطر على كل إلى حواليك


بعدها لما وصلت الخلاء سمعت همسات بعيده

أصوات شعرت انها بتنادينى رغم أنها مش داخل القريه


مشيت ورا الوشوشات لحد ما وصلت قصر ناهض وسط الادغال ،قصر كبير فاخر


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close