القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل التاسع عشر19بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل التاسع عشر19بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات






رواية أنا لك ولكن الجزء الثاني الفصل التاسع عشر19بقلم سارة بركات حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات




رواية / أنا لك ولكن ج٢  .. بقلم/ سارة بركات 

الفصل التاسع عشر

آية بعدم فِهم:"وإنت مالك واثق أوي كده ليه إنه هيرجعلي؟"


عمر بإبتسامة خبيثة:"هلعب على نقطة ضعفه."


آية بإستفسار:"إللي هي؟"


عمر:"إنتي."


آية بسخرية:"أنا نقطة ضعفه، ضحكتني جدا."


عمر:"صدقيني لو ماكنتيش نقطة ضعفه مكنش فضل معاكي هنا في المستشفى لحد ما مازن فاق، ولو أخدتي بالك هو مكنش طايق نفسه لما قلتله إني هقعد أتكلم معاكي شوية، إضطر إنه يمشي عشان مايبانش عليه حاجة، زمانه دلوقتي ميت من الغيرة، إحنا عاوزينه يعترفلك بنفسه إنه لسه بيحبك وترجعوا، بس هو حاليا بيعاند نفسه."


آية بإبتسامة:"طب والمطلوب؟"


عمر:"تنفذي كل حاجة أنا هقولك عليها بدون أي إعتراض، أنا عارف هرجعكم لبعض إزاي،وفي الوقت الحالي يوم خطوبته تكوني لابسة أحلى وأجمل حاجة عندك ، عاوزك تبقي أحلى من العروسة نفسها..* سكت شوية*...الخطوبة هتبقى في بيت أدهم طبعا إنتي عارفة العنوان هبقى أكلمك وهقولك على اليوم والميعاد وهاجي أخدك إنتي ومازن."


آية بإبتسامة:"شكرا يا عمر."


عمر بتنهيدة:"العفو، أنا همشي بقا عن إذنك."


عمر مشي وفضلت قاعدة مع نفسها تفكر في إللي هيحصل وبعدها راحت على أوضة مازن، دخلت الأوضة لقت مازن وأمجد بيضحكوا مع بعض...


آية:"إزيك يا أمجد أخبارك إيه؟"


أمجد بإبتسامة هادية:"أنا كويس يا مدام، حضرتك ماقلتليش ليه على إللي حصل عشان أساعد؟ هو مش أنا الحارس الشخصي بتاعك؟"


آية:"لا إنت مش الحارس الشخصي بتاعي،إنت دراعي الليمين، أنا بس كنت ملخومه وماكنتش عارفة أتصرف إزاي."


أمجد بإستفسار:"وروحتيله؟!"


آية وهى بتحاول تتهرب من سؤاله:"المهم كويس إنك جيت عاوزاك في موضوع، عن إذنك يا مازن."


خرجوا هما الإتنين ومازن كان بيحاول يفهم نفسه هما كانوا بيقولوا إيه بس هو مش فاهم ....


أمجد:"إحنا خرجنا أهوه في إيه بقا؟"


آية وهى بتاخد نفس عميق وبتبصله:"أيوه روحتله، عشان هو الوحيد إللي كان هيساعدني."


أمجد:"و فرحتي لما ساعدك ورجعلك إبنك إللي هو مايعرفش إنه إبنه؟"


آية بحزن:"مسيره هيعرف."


أمجد بضيق:"ماينفعش يرجعلك عشان إنتي أم إبنه لازم يرجع عشان إنتي حبيبته."


آية باستسلام:"فاهمه صدقني وعمر محجوب هيساعدنى فى كده."


أمجد بإستفهام وهو معقد حواجبه:"وحضرتك واثقة فى عمر ده؟"


آية:"نبرة صوته كانت بتوحيلي إني لازم أثق فيه."


أمجد:"خلاص إللى يريحك."


آية بابتسامة وهى بتبص في عينيه:"شكرا يا أمجد على وقفتك معايا، إنت بالنسبالي أخ، وقفت جمبي أنا ومازن كتير، إنت إللى حضرت ولادته وإنت كنت بالنسباله صديق ليه فى وقت وحدته."


أمجد:"ماتقوليش كده ده واجب عليا."


آية:"يلا بينا ندخل لمازن، زمان دماغه شغاله ومحتار إحنا بنتكلم فى إيه."


أمجد بضحك:"يلا بينا."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


يوم خطوبة أدهم:


كانت واقفه قصاد مرايتها وبتحط على وشها آخر لمسة،كانت مسيبة شعرها و لابسة فستان لونه رصاصي فاتح ستان متناسق على جسمها مفتوح من عند الركبة من جمب واحد مرصع باللولؤ من عند الصدر ... جرس الفيلا كان بيرن نزلت بسرعة وفتحت الباب...


آية بإبتسامة:"مساء الخير، إزيك يا عمر."


عمر وهو بيبصلها من فوق لتحت:"أنا مش عارف أقول إيه الصراحة،بس إيه القمر ده؟"


آية بإحراج :"شكرا."


عمر بغمزة:"أنا كده هعرف أشوف شغلي كويس."


آية حست بالخجل وقطع كلامهم صوته..


مازن وهو بيعدل جاكت بدلته:"يلا يا ماما أنا جاهز."


عمر:"إيه البدلة الحلوة دي يا مازن."


مازن بهدوء:"شكرا."


مازن لآيه:"أمال فين أمجد يا ماما هو مش هييجى؟"


آية:"أمجد هييجي بس هيجيب معاه حد، أنا وإنت هنروح مع عمو عمر."


مازن بضيق طفولي من وجوده حوالين مامته:"طب يلا."


عمر بضحكه مكتومة:"يلا بينا."


خرجوا من الفيلا ولسه هيركبوا عربية عمر...


مازن وهو بيبصله:"ماما هتقعد ورا وأنا هقعد جمبك."


عمر بتعجب:"ليه؟!"


مازن:"هو كده، يا إما مش هنركب معاك."


عمر باستسلام:"خلاص حاضر."


ركبوا العربية وإتحركوا وآية طول الوقت بتضحك على تصرفات مازن مع عمر...


وبعد فتره بسيطة وصلوا لبيت أدهم....نزلوا من العربية وراحوا على الجنينة إللى فيها الحضور مازن راح لملك ، وعمر مد إيده لآية عشان تأنكجه وهي اتوترت للحظات بس خطتهم بتعتمد على إن أدهم يغير عليها وبالفعل أنكجته ودخلوا الحفلة ... أدهم كان واقف مع إسراء وبيسلم على الحضور وبعدها عينيه جت عليهم، عقد حواجبه لما لقاهم ماسكين إيد بعض ومقربين عليه...


عمر بإبتسامة وهو بيمد إيده التانية لأدهم عشان يسلم عليه:"ألف مبروك يا أدهم، عقبال الفرح."


أدهم وهو بيجز على أسنانه وبيبص لعمر وبيسلم عليه:"عقبالك."


آية بإبتسامة هادية وهى بتمد إيدها وبتسلم عليه:"مبروك يا أدهم."


أدهم بإبتسامة هادية وهو بيمسك إيدها وبيسلم:"الله يبارك فيكي."


عمر بغمزه وهو بيسحب آية وراه:"عن إذنك بقا ياعريس، نسيبك إحنا."


عمر مشي بسرعة قبل ما أدهم يرد عليه، كان واقف مش مستوعب إللى شايفه قدامه وبيبص عليهم وهما مأنكجين بعض وبيضحكوا مع المعازيم...قطع تركيزه صوتها...


إسراء بإستفسار:"هو في حاجة يا أدهم؟"


أدهم  بانتباه وهو بيبصلها:" لأ مافيش."


إسراء:"إنت كويس يعنى."


أدهم بإبتسامة هادية:"صدقينى مافيش."


ــــــــــــــــــــــــــــــ


كانوا داخلين الحفلة مع بعض...


سارة:"أنا مبسوطه أوي ،أخيرا خرجت بره جو الشغل إللى دافنة فيه نفسي، شكرا يا أمجد."


أمجد بإبتسامة جذابة:"العفو."


أمجد وسارة قربوا من آيه إللي واقفه مع عمر...


أمجد:"إزيك يا مدام ، أخبارك إيه؟"


آية بإبتسامة:"كويسة الحمدلله، إزيك إنت؟"


أمجد بإبتسامة:"أنا كويس الحمدلله، أحب أعرفك ، الدكتورة ساره."


ساره بسعادة وهى بتسلم عليها:"إزيك عامله إيه؟، أنا كان نفسي أقابلك من زمان ،أمجد كان...."


امجد حمحم وقاطعها..


آية بقهقهة:" أنا حقيقي إتشرفت بمعرفتك."


سارة بإحراج:"الشرف ليا."


أمجد لآية:"عن إذنك هنتمشى شوية."


آية:"إتفضلوا."


أمجد أخد سارة على جمب...


أمجد بضيق:"إنتي بتقولي إيه؟"


سارة بتأفف:"أنا غلطانة إني كنت عاوزه أخليها تحس بيك."


أمجد بضيق:"إنتي تسكتي خالص."


سارة بإستسلام:"طيب."


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


آبة راحت تسلم على يحيى وسلمى وأروى وبهاء ووقفت معاهم شوية وأدهم كان متابعها بنظراته ومش مركز مع إسراء تماما .. كانت منى بتبص عليها ومتابعاها من بعيد قطع تركيزها صوت سهير...


سهير بندم:"شايفة البنت حلوة إزاي!، أنا مش قادرة أقتنع إنها طعنته بالسكينة دي عاملة زي البسكوتة."


منى وهي بتبص لسهير:"غريبة أنقذت سلمى وبعد كده إبنها أنقذ ملك، بس في الأول طعنت إبني."


سهير بإستفسار مع شك:"طب مايمكن في حاجة غلط فى الموضوع ده؟"


منى بتنهيده:"وحتى لو في حاجة .. خلاص إبني خطب بنت جميلة وتستاهله، بلاش نتكلم فى الموضوع ده ،ربنا يصلح حالها."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


كانت واقفة مع عمر وبتتفرج على أدهم وهو بيرقص مع إسراء ...

آية بضيق:"شوف ماسكها إزاى؟"


عمر بإبتسامة وهو بيجز على أسنانه:"إمسكي نفسك أحسن نتكشف."


آية بعصبية مكتومة:"مش هعرف، ماينفعش يرقص مع  واحدة غيري."


عمر:"يبقى خلاص غيره هيرقص معاكي."


آيه بعدم فهم وهى بتبصله:"يعنى تقصد إيه؟"


عمر وهو بيمد إيده ليها:"يعنى هنرقص أنا وانتي يلا بينا."


مدت إيديها ليه بتوتر وبعدها راحوا جمب أدهم وإسراء....عمر مسكها نفس مسكة أدهم لإسراء وبدأوا يرقصوا...

بس آية رفعت إيده على أكتافها الاتنين .. ورقصوا


عمر قرب من ودنها وبهمس وهما بيرقصوا:"إفردى البوز إللي إنتي عاملاه ده، وإعملي نفسك بتضحكي."


آية بصوت عالى:"ههههههههه،يخربيتك ، دمك خفيف."


عمر بضحكة و بهمس وهو بيجز على أسنانه:"إنتى تخرسي أحسن يا فاشلة، أنا غلطان، وأنا إللي كنت فاكر إنك هتعرفي تمثلي يا خايبة زي تمثيلك لما طعنتيه."


آية بتأفف:"يووه خلاص بقا إقفل الموضوع ده."


عمر:"هقولك على حل."


آية:"إيه هو؟"


عمر مسك إيدها ولفها وبعد كده قربها ليه تانى...


عمر:"تخيلينى أدهم،وعيشي اللحظة."


آية بإحراج:"إزاي؟"


عمر:"زي الناس مابتتخيل إنجزي." 


آية بصت فى عيون عمر وكانت بتحاول تتخيل إنه أدهم وبالفعل صورة أدهم باقت قدامها وبدأت تبصله بهيام وبترقص معاه براحه أكتر....أدهم كان مركز مع عمر وآية وهو بيرقص مع إسراء وكان ماسك نفسه بالعافية...قطع تركيزه معاهم...


إسراء بسعادة:"أنا مبسوطة أوي يا أدهم أخيرا حلمي أتحقق وبقيت خطيبتك."


أدهم بضيق وهو بيبص لعمر وآية وبيجز على أسنانه:"أه ، مبروك لينا."


كمل تركيز مع آية إللى بتبص لعمر بهيام....


أدهم بضيق لنفسه:"دي بتبصله نفس البصة إللي كانت بتبصهالؤ."


إسراء بإستفسار وهى بتبصله:"نعم! بتقول إيه؟!"


أدهم :"لا مافيش، ماقلتش حاجة."


عمر كان بيبص لآية إللى بتبصله بنظرة أول مرة يشوفها فى عيون حد وقرر إنه يستمتع شوية بالتمثيل ده....عمر بعد عنها وراح للدى جى وبلغه يشغل أغنية مطرقعة وبعدها رجعلها تانى...


آية:"هو فى إيه؟"


عمر بإبتسامة خبيثة:"هنزود العيار شويه."


الأغنيه بدأت تشتغل..وعمر بدأ يرقص معاها، وأدهم كان بيحاول يكتم غضبه وهو بيتفرج عليهم بس مكنش عارف يتصرف إزاي عشان يشيل إيده من عليها لحد ماقرر...


أدهم:"يلا يا إسراء نرقص."


إسراء:"بس أنا مبعرفش أرقص عليها."


أدهم:"أنا هخليكى تعرفى."


بدأ يرقص معاها أى حاجه وهو مركز مع عمر وآيه...


أدهم بضيق لنفسه وبتعجب:"دي بتعرف ترقص عليها!."


إسراء بعدم فهم وهي بتبصله:"هاه ، بتقول إيه؟"


أدهم بضيق:"مش بكلمك، ركزي في الرقص."


كان بيشيط أكتر لما بيلاحظ قرب عمر منها ،قرر إنه يلف إسراء ويبعتها لعمر......


أدهم بصوت مسموع وهو بيلف إسراء وبينادى:"عمر، هنبدل."


عمر لف آية وبعتها لأدهم....ومسك إسراء وإبتسملها وبدأ يرقص معاها..


أدهم مسك آيه وقرب منها أكتر، فضلوا يبصوا فى عيون بعض وهما بيرقصوا كانوا تايهين فى بحر العشق القديم إللي كان بينهم....كانوا كلهم مصدومين من أدهم وآية إللي بيرقصوا مع بعض بكل رومانسية واللي يأكدلهم إن الحب اللي كان بينهم لسه عايش مماتش...


سهير لمنى:"شكلها بتحبه أهيه."


منى بضيق:"إسكتي خالص."


سهير:"أديني سكت."


يحيى لسلمى وهو بيمد إيده ليها:"ماتيجي نرقص."


سلمى بإبتسامة وهي بتمد إيديها ليه:"يلا بينا."


راحوا هما الإتنين وقفوا جمب أدهم وآية وبدأوا يرقصوا..


بهاء لأروى بغمزة:"طب إيه؟"


أروى بقهقهة:"يلا بينا."


ملك لمازن:"تعالى نرقص يا مازن."


كان هيعترض بس ملك مسكت إيده وسحبته وراها عندهم وبدأوا يرقصوا...


سهير لمنى:"خلينا قاعدين."


منى بصتلها بضيق وماتكلمتش ، ورجعت تركز مع آية وأدهم...


الأغنية اللي كانت شغالة خلصت وإشتغلت بعدها أغنية رومانسية أجنبية وكله بدأ يرقص سلو...


عمر بإبتسامة لإسراء:"تعرفى إنك بترقصي حلو أوي."


إسراء بخجل وهي بتبصله:"شكرا."


عمر وهو بيحاول يشغلها عن أدهم:"عندك كام سنة بقا؟"


إسراء بإبتسامة:"عندى 30 سنه ."


عمر بإبتسامة جذابه:"تعرفى إن الست فى سن الثلاثينيات هى أكتر جاذبيه من سن العشرينيات، يعنى إنتي داخلة على مرحلة كلها جمال."


إسراء بإحراج وتوتر زائد عن حده:"شكرا."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


كان وهي هترقص سلو مع أدهم وناسية كل حاجة حواليها قطع تركيزه صوتها...


سارة:"أنا عاوزه أفهم إنت مش راضي تعترفلها ليه؟"


أمجد بضيق وهو بيبصلها:"أنا بقا إللي نفسى أفهم إنتي رغايه كده ليه؟"


سارة بضيق:"مش عارفة أفهمك بصراحة، إزاى تشوف واحدة بتحبها فى حضن واحد تانى وساكت كده ، إنت غريب بجد."


أمجد بتنهيدة:"مالكيش دعوه خليكي في حالك."


سارة بضيق:"أنا غلطانة إنى بفكر فى مصلحتك."


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


كان ناسي نفسه معاها وهما بيرقصوا وبيشم فى ريحة شعرها ،إكتشف أد إيه هو مشتاقلها ومشتاق يكونوا سوا، كانت بتدمع من فرحتها وهي معاه وكانت بتتمنى إن اللحظة الحلوة إللي بينهم دي ماتخلصش ...وبعد فترة بسيطة الاغنية خلصت رفعت راسها عشان تبص لأدهم بعينيها إللي مليانة دموع، كان بيبصلها بهيام فترة بسيطة وبعدها فاق لنفسه وبعد عنها وأخد إسراء من إيدها وراحوا يقعدوا عشان يلبسوا الدِبل...كانت واقفة في مكانها وبتعيط وبتتفرج عليه وهو بيلبسها دبلته...قطع تركيزها صوت عمر...


عمر بحزن:"يلا يا آية نقعد."


آية بدموع وهى بتبصله:"خطبها خلاص."


عمر بهدوء:"بس دي بداية خطتنا ،نسيتي ولا إيه لسه قدامنا كتير."


راحت قعدت على ترابيزة وكانت بتبص لأدهم طول الوقت...


عمر وهو بيبصلها:"آية."


آيه بدموع وهى بتبصله:"نعم؟"


عمر بإبتسامة هادية:"أنا هجيب عصير ، أجبلك معايا؟"


آية بإبتسامة حزينة:"ياريت."


عمر قام وسارة قعدت مكانه...


سارة لآية:"بصي بقا عشان أنا زهقت من نظراته ليكى إللي مش بتخلص لازم تعرفي إن أمجد...."


قطع كلامها أمجد وهو بيمسكها من دراعها وبيشدها وراه...


ساره بضيق وهو بتشد دراعها من إيده:"فى إيه؟"


أمجد بغضب وهو مش دريان بإللى حواليه:"قلتلك تخرسي وماتتكلميش."


سارة بصوت عالي:"أنا غلطانة يعنى إني رايحة أقولها إنك بتحبها."


أمجد بعصبية زائده:"ماينفعش."


ساره بعصبية:"ماينفعش ليه؟"


أمجد بصوت جهورى:"عشان دى تبقى أختى، أنا أبقى إبن إبراهيم المنياوى .. أنا أخوها الكبير."



 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close