القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ندم لا يفيد الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية ندم لا يفيد الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية ندم لا يفيد الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات


#البارت_الثالث

مريم قدام ابوها وفي ايدها قمـ*ـيص نو*م احمر اول ماشافت ابوها قدامها قالت بصدمه وزهول:ايه ده يابابا مش ماما سابت البيت من وقت كبير واخدت كل حجاتها معاها القمـ*ـيص ده يبقى بتاع مين بقى؟!

محمد بلع ريقه قدامها بتوتر وارتباك كبير وجرى خطف منها القمـ*ـيص بغضب 

محمد بحده وغضب: مريم انتي ازاي تدخلي اوضتي في غبابي وتفتشي فيها كمان بدون ازني 

مريم بخوف ورعشه: انا.. انا بس شاحن الفون بتاعي ضاع فدخلت اخد الشاحن بتاعك وانا بدور عليه لقيت القمـ*ـيص ده تحت السرير 

محمد ضم القميص في ايده بغضب وقال بحده: وانتي تقربي عليه ليه دي حجات ناس كبار عيب عليكي تشوفيها والا تلمسـ*ـيها حتي انتي فاهمه

هزت مريم رأسها بخوف منه ومحمد كمل بامر: غوري على اوضك فورا ودي اخر مره تدخلي الاوضه بتاعتي بدون ازني بكره امك هتاجي تاخدك معاها لو نطقتي بحرف من الكلام ده قدامها انا هعاقبك مفهوم

مريم بخوف وطاعه:حاضر يابابا 

قالت كده وجرت خارج الغرفه بخوف لغرفتها ومحمد تهند وقعد على السريره بتعب وندم

محمد بتعب وندم:انا اللي جبته لنفسي من البدايه.. ازاي سبت هند تضحك عليا وتلعب بعقلي لغايه ماطلقت زينب اللي كانت مريحاني وشايله عني كل حاجه في غيابي وجبت لنفسي بلوه زي هند دي.. بس في النهايه برضو كله بسبب غبائي وتسرعي انا.. وياترى الندم دلوقتي ممكن يفيد او يصلح حاجه من اللي ضاغ زمان مني. 


وعلى الناحيه الاخرى في الكافيه على النيل **

دخلت هند الكافيه وهي بتتلفت حولها على وجوه كل الموجودين في المكان بس فجأه عنيها وقعت على اخر شخص ممكن تتوقعه قدامها

هند بصدمه وزهول:زينب انتي بتعملي ايه هنا؟!

ابتسمت لها زينب ببرود:اقعدي ياهند انا اللي بعت لك الرسايل دي علشان عاوزه اتكلم معاكي 

هند بصدمه كبير:ايييه انتي اللي كنتي بتهدديني.. طب وعرفتي ده كله ازاي ومنين؟!

زينب ببرود:مش مهم عرفت ازاي ومنين المهم اني عرفت كل حاجه ياهند وانا مطلبتش اقابلك هنا علشان اهددك واطلب منك تبعدي عن طليقي والجو ده لا انا خلاص صفحه محمد قفلتها من حياتي من يوم طلاقي منه. 

تهندت هند براحه بعد ماسمعت كلامها وقالت:امال طلبتي تشوفيني ليه مدام مش زعلانه على جوازي من طليقك يازينب

زينب بحزن:طلبت اشوفك علشان انتي اختي ومن واجبي احزرك منه انا عشت مع محمد 12 سنه كنت فيهم بخدمه برموش عنيا وشلت معاه كل حاجه وشاركته كل اوقات الحزن والفرح عمري ماحسسته اني تعبانه او الحمل ده تقيل عليا 


لان بينا عشره كبير وده واجبي تجاهه بس في النهايه هو عمل ايه طلقني في يوم وليله بحجج فارغه واسباب كانت بتحصل معانا ديما وهو بيعديها بس المره دي وقف وعند علشان ناوي يطلقني وانا مش زعلانه لانه طلقني بالعكس هو كشف ليا حقيقته واني مهما هضحي معاه برضو ههون عليه في النهايه و.. 

قاطعتها هند بزهق وسخريه:و.. ايه تاني كفايه يااختي ندب وقال وبعد ده كله ومش زعلانه انه طلقك امال لو زعلانه كنتي هتعملي ايه؟!

زينب بصدمه:انتي ازاي بتقولي كده انا بحكيلك علشان افهمك ان محمد ده صنف واطي ومهما هيمر السنين والعشره بيكم هتهوني عليه برضو 

هند بغرور:لا ياحبيبتي اتكلمي على نفسك اصل انا مش هبله وغبيه زيك واللي زي محمد ده انا هعرف ازاي امشيه على العجين ميلغبطوش

ضحكت زينب بقوه عليها وقالت:ماشي يازكيه هانم لما نشوف ابداعك ده بقى معاه بس مدام طلعتي بتاعت مصلحتك كده اوي.. احب كمان اوضح لك اني أم ومصلحه بنتي مريم فوق الجميع حتي لو من لحمي ود*مي.. بنتي خط احمر ياهند ولو مش عاوزه تشوفي وش زينب التاني مع اعداءها شكله ازاي ابعد عن طريقي انا وبنتي وصلت الرساله كده


خلصت زينب كلامها ووقفت وهي بتبصلها بنظرات قرف واستحقار وسابتها ومشت وهند ضربت الطاوله قدامها بغيظ وغضب

هند بغيظ وغضب:ماشي يازينب انا هوريكي ازاي تقفي قدامي كده وتعرفي تهددني كمان هتشوفي هندمك ازاي بعدين؟!


وعلى الناحيه الاخرى في بيت زينب **

دخلت زينب البيت بتعب ووجع في قلبها اللي كسرته اختها هند من حقدها وكرهها تجاها وقبل ماتطلع غرفتها وقفت على صوت ابوها 

عز بضيق:زينب استني يابنتي في حد عاوز يتكلم معاكي في الصالون جوه

التفتت له زينب بصدمه:حد..حد مين ده يابابا؟!

عز بضيق:طليقك محمد اجه وعاوز يتكلم معاكي وانا حاولت امشيه بس هو لزق وقال مش ماشي قبل مايكلمك 

زينب بتعجب وتفهم:ماشي يابابا هدخل اكلمه بس ممكن تاجي معايا انت عارف مقدرش دلوقتي اقعد معاه لوحدنا 

عز ببسمه وفخر:عندك حق يابنتي اكيد هاجي معاكي بدون ماتقولي 

دخلت زينب الصالون الاول ومحمد وقف لها بسعاده بس ملامحه اتقلبت لضيق لما شاف عز داخل خلفها 

محمد بضيق:لو سمحت ياعمي انا حابب اتكلم معاها على انفراد لو ممكن

عز ببرود:لا طبعا مش ممكن انت طلقتها من خمس شهور وعدتها خلصت يبقى مينفعش دلوقتي تقعد معاها لوحدكم

تهند محمد بضيق كبير لانه كان عاوز يتكلم مع زينب لوحدهم بدون وجود ابوها او اخواتها بس مطر يعمل كده غصب عنه


قعدت زينب على الكنبه المقابله لمحمد وقالت:اتفضل كنت عاوز تتكلم معايا في ايه بقى يامحمد؟!

تهند محمد وعنيه كانت مصوبه تجاه عز اللي قعد جنب زينب وبعدها قال:انا عارف ان كلامي ده وقته اتأخر اوي وكان لازم اراجع نفسي من زمان بس اللي حصل مش هقدر اغير منه حاجه لكن اللي عاوزه هحاول بكل الطرق علشان اوصله  


زينب منطقتش حرف هي او عز ومحمد تنفس بعمق وكمل:انا حابب ارجعك تاني يازينب ولان عدتك خلصت من شهرين عادي نجوز تاني من اول وجديد وكمان لو عاوزه اعملك فرح كبير زي اول مره اجوزنا فيها انا موافق 

زينب سمعته للنهايه وبعدها ضحكت بقوه:ههههه لا بجد كلامك يامحمد ضحكني اوي بقى بعد ماطلقتي من خمس شهور وبدون سبب مقنع كمان جاي دلوقتي تطلب ارجع لك.. لا وكمان اجوزك من اول وجديد انت فاكر اني لعبه اشتريتها بفلوسك تزهق منها تقوم ترميها ولما تحن لها تاني عاوز ترجعها بكل سهولة كده 


لا ياحبيبي فوق مش زينب عز الدين القاضي اللي تكرر غلطتها مرتين انت جوازي منك كان غلطه ونقطه سوده حياتي وانا استحملت علشان بنتي مريم تفضل في حضني.. قولت لو طلبت الطلاق منك ممكن تحرمني منها بس الحمد لله انها اجت منك انت يامحمد وبرضو خلصت منك ومستحيل ارجع اظلم نفسي معاك تاني 


محمد سمعها وملامحه كلها قلبت لصدمه وزهول وعز كان بيبص على بنته بفخر وسعاده

محمد بصدمه:يعني ده اخر كلام ليكي يازينب فكري تاني وراجعي نفسك علشان خاطر بنتك اللي متبهدله بينا وكل اسبوع عند حد فينا.. خلينا نرجع بيت واحد تاني علشان راحتها وانا هحاول اصلح من نفسي علشانك وعلشانها 

قال كده ولما ملقاش رد من زينب على كلامه قال بنفعال لعز:ماتقول حاجه انت ياعم عز عقل بنتك والا انت راضي بخراب بيتها وتعب بنتها بينا كده 

عز بصله ببرود وقال:والله دي حياتها هي وانا مقدرش اغصبها عليك كفايه اول مره انا اللي قنعتها بيك لما شوفتك زمان قولت ده باين عليه واحد مقتدر ومحترم وهتسعدها العمر كله بس اهو شوفت في النهايه النتيجه بقت طلعت ايه 


بص يابني انا الاول قولت لزينب ده قسمه ونصيب وكملي يابنتي مدام ربنا كاتب لك كده اكيد ده خير ليكي.. ودلوقتي هقولك انت نفس الكلام كمان ده قسمه ونصيب برضو وربنا كاتب دي تبقى نهايه علاقتكم سوى

زينب كانت فرحانه اوي بدعم وكلام ابوها لها بس محمد وقف بغضب وحده وقال:يعني دلوقتي بقيت واقف معاها وبتدعمها في خراب بيتها بإيدها ياعمي 

عز ببرود وجمود:بظبط كده بس انا مش بدعمها في خراب بيتها لان جوازها منك من البدايه كان غلطه واكيد بيت بنتي الحقيقي لسه جاي وانا برضو هفضل ادعمها في أي قرار هتاخده هي في النهايه

محمد بصدمه وعدم فهم:اييه.. قصدك ايه بالكلام ده ياعم عز؟! 

عز بشماته وبرود:قصدي واضح يامحمد فيه واحد متقدم لبنتي زينب وانا شايف انه مناسب لها والمره دي سئلت وتأكدت منه اوي وفاضل بس اسمع مواقفه زينب عليه وبعدها عمل لهم اكبر فرح في البلد دي كلها 

محمد سمعه وعنيه وسعت بصدمه وزهول كبير ونطق بنفعال وصوت عالي: انت بتخرف تقول اييه.. الكلام ده على جثتي انا قبلها ياعم عز بنتك لو مش هترجعلي يبقى مش هتتجوز واحد تاني غيري ولو عملت كده يبقى تستعد من دلوقتي لخساره بنتها علشان عريس الغلفه ده

صوته العالي قدامهم خلى عز وقف قدامه بغضب وباقي اخوات زينب الولاد نزلوا من شققهم ودخلوا الصالون عند ابوهم بتحفز وستعداد

كريم الكبير بغضب:فيه ايه يابا مين ده اللي كان بيعلي صوته عليك هنا وفي نص بيتك؟!

احمد والوسطاني بحده:ايوه مين الكلب اللي بيعلي صوته على الحج عز الدين القاضي كبير البلد دي كلها وفي نص بيته

محمود الصغير بتخفز واعصاب مشدوده:شاور بس عليه يابا واحنا نجـ*ـيبه متقـ*ـطع حـ*ـتت ونرميه تحت رجلك

عز بص لمحمد بشامته وانتصار ومحمد بلع ريقه قدامهم بخوف فقال عز:اهدوا ياولاد معاش والا كان اللي يعلي صوته هنا عليا والا انت ايه رأيك يامحمد 

محمد بخوف وتوتر:ايوه اكيد ياحج عز عندك حق انا لازم امشي دلوقتي علشان سبت مريم لوحدها في البيت و

قاطعته تدخل زينب اللي قالت بصدمه:اييه انت سبت مريم لوحدها في البيت والدنيا ضلمت دلوقتي انت من امتي بتعمل كده وبنتك بتخاف تقعد باليل لوحدها في البيت يامحمد

محمد بتوتر ورتباك:احم مانا قفلت عليها الباب وسيبتها نايمه في اوضتها وقولت لغايه ماارجع تكون لسه نايمه برضو 

زينب بقلق وخوف:طب اطلع قدامي نطمن عليها مريم لو صحيت وانت مش موجود ممكن تنهار لوحدها 

محمد بلع ريقه بقلق كبير وطلع قدامه وهي خلفه بس عز قال:كريم اطلع ورا اختك تروح تطمن على بنتها وتجيبها هي ومريم كمان معاك مفهوم

كريم بطاعه:حاضر ياحج عز 


وبعد وقت وصل محمد وفتح الباب الشقه **

جرى محمد على غرفه بنته ودخل بقلق وخوف بس الغرفه كانت فاضيه 

زينب دخلت خلفه بخوف:الاوضه فاضيه يامحمد مريم فين.. بنتي فين؟!

محمد بقلق وخوف:يمكن صحيت ودخلت اوضه تاني دوري معايا في الشقه هي ديما بتعمل كده معايا؟!

زينب هزت رأسها وهي بتقلب الشقه كلها على بنتها بس ملقتش لها اثر 

زينب بخوف كبير:الشقه فاضيه ومريم مش موجوده..البت راحت فين يامحمد انت متأكد انك قفلت الشقه عليها؟!

محمد بصدمه وزهول:ايوه اكيد متأكد وفتحتها تاني قدامك بالمفتاح هتكون راحت فين مريم لوحدها من هنا يعني 

كريم قرب ومسكه بغضب بعد ماشاف اخته زينب وهي بتعيط برعب على بنتها:بقولك ايه يالا شغل العبط ده مش عليا وديني لو مطلعتش مريم بنت اختي قدامنا دلوقتي لهشرب من د*مك وابقى قول على نفسك يارحمن يارحيم أميين 

محمد بصله برعب وقلبه بيدق بعنف من الخوف والقلق على بنته مريم ياترى اختفت راحت فين  وهو متأكد انه قفل الشقه بأيده بعد خروجه منها بالمفتاح وووووو

يتبع...

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع
    close