القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اسرار القلوب الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون بقلم رانيا قنديل

 


رواية اسرار القلوب الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون   بقلم رانيا قنديل 





رواية اسرار القلوب الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون   بقلم رانيا قنديل 





البارت ٣٦★. اسرار القلوب★


سندس: حاضر وهمت أن تقف فكادت أن تقع فامسكها حمزة قبل وقوعها وفى هذة اللحظه رائهم خالد كانهم يحضنون بعضهم فنزلت دمعه هاربه من عيونه ووجع قلبه وصرخ بصمت اااااااااااه


★***********************


ودخل خالد وامسك جهاز اللاب توب وبدأ بمحادثه شخص ما وبعد أن انتهى حدث نفسه كده أحسن ليا البعد هو الحل الوحيد يمكن اقدر أنسي 


حمزة: أمسك هاتفه  واجري إتصال مهم وبعد أن انتهى من المحادثه فشعر بيد تملس على كتفه ففزع ونظر خلفه فرأي زوجه عمه هناء 


هناء: أنت  سهران ليه لغايه دلوقتي .......؟


حمزة: بتوتر من أن تكون سمعت شئ وتحدث لأ أبد مجاليش نوم وكان عندى كام إتصال مهم  وخلاص هدخل أنام 


هناء: حمزة تعالى نتمشي شويه محتاجه أشم هوا 


حمزه: اتفضلي ي طنط حضرتك فى حاجه مديقاكى


هناء:  وجلست على كرسي وحمزة كما هو واقف اسمعنى ي حمزة كويس واستوعب كل كلمه أنا هقولها لأنى مش هعيدها تانى  


حمزه: خير ي طنط اتفضلي أنا سمعك .........


هناء: بكل حزم وقوة جوازه نرمين لازم تمشي ومش عيزاك تقف قصاد عمك بالعكس عيزاك تكون معاه وتوفقه على كلامه بس هنغير الاتفاق مفيش كتب كتاب


حمزة: وهو جاحظ العين حضرتك بتقولى إيه أنا أسلم نرمين لواحد زى مدحت وكمان أكون مع عمى واكون نصير للظلم  وأول ما أظلم اظلم اختى لأ لأ


هناء: اهدي واسمعنى كويس عمك عثمان ميهموش غير مصلحته الشخصية وبس واوعى تكون فاكر إنه هيعمل حساب إنك من دمه لأ فوق عمك مفرقش معاه اخوة ولا ماهر إلي اكتشف خيانته وداري على جدك وقال يديله فرصه يصلح إلي عمله بس للأسف الفرصه دى كان بيخطط ازاى يلبسه كل حاجه بالرغم من ده كله أنا متأكدة إن ماهر ديما بيشيل الملفات الاصليه فى مكان بس أنا دورت. وتعبت وبعدها سكت لأن مش عندى دليل وخفت عليكم كلكم وقولت يمكن اقدر اغير منه لكن للأسف حالته وجشعه ملو كل كيانه .....


حمزه: حضرتك ليه بتحكيلي دلوقتى وليه التوقيت ده بالذات 


هناء: لأن عثمان مش هيرحمك عثمان وراه سر كبير لأ أنا ولا أنت نعرفه الموضوع مش الشركه دى ستارة لحاجه تانيه ولازم افهمها الأول 


حمزه: وأنا معاكى بس مش معنى كده أنى أضحى باختى علشان أدور على الخبايا بتاعه عمي لازم نرمين تطلع برة اللعبه دى وأنا هتصدر لوش المدفع مش هي


هناء: بحنان امومي وامسكت بيد حمزة واجلسته امامها الغي قلبك دلوقتى وشغل عقلك أنا لأ هحط بنتى ولا أنت فى وش المدفع بس هجارى عثمان فى لعبته لحد ما اوصل لهدفي وأمسك دليل عليه بس  للاسف لا جدك ولا صالح هياخدو بالكلام لازم دليل ملموس وانا معنديش أى إثبات على كلامى 


حمزه: طنط هناء إذا سمحتى سيبينى أنا اتصرف بطريقتى أنا مش هسلم نرمين لعمي علشان اوصل لدليل مستحيل اضحى بيها أو بأى حد من اخواتى 


هناء: ي حمزه حط إيدك في ايدى وخليك معايا واسمع كلامى وبلاش تعند أنا خايفه عليك عثمان أنت متعرفوش كويس أنا بس إلي أعرفه بس مكنتش افتكر أنه وصل قلبه للسواد ده وحب المال والسلطه ملو قلبه وخلوه اعمي ومش شايف إن السعاده فى اللمه والعزوة 


حمزه: طنط هناء حضرتك راجعه الشركه وأنا سعيد جدا برجوعك بس مش عيزك تدخلى ابدا فى اي حاجه غير لما ترجعيلي وموضوع نرمين منتهى


هناء: بحزم وقوه وهبت واقفه  أنت تسمعنى كويس ومش هعيد كلامى فاهم كل إلي قولته هيتنفز أنا معنديش إستعداد اخسرك أو اخسر حد من عيلتى كفايه خسارة لحد كده اوزن كلامى وفكر فيه واه فى حاجه تانيه لازم تعرفها علشان تعرف أنت بتتحدى مين..اوراق المناقصه إلي كانت فى درج مكتبك عمك صورها وبعتها لمدحت يعنى أنت لا تهمه ولا الشركه أفهم بقي


حمزة: ضيق ما بين عينيه وابتسم حضرتك بتتكلمى عن إيه مش فاهم ملف إيه ومناقصه إيه 


هناء: المناقصه إلي سيادتك مستنيها وبتشتغل عليها من ورا مدحت وعمك وحكيت له هناء ما حدث


حمزة: ههههههههههههه ... ههههههههههههه مش ممكن عمي عثمان والله طيب هو مكنش مركز فى الورق طيب حضرتك ماخدتيش بالك ده ورق إيه .......؟؟


************************


خالد: واقف سرحان ودخل إلى البلكونه فرأي حمزه مع أمه جالسون يتحدثون فتعجب وهما أن ينزل وبعد أن فتح باب غرفته خبط فى كتف سلسبيل


سلسبيل: هار كله وجع ايه ده كتف ولا منفضه حرام عليك ي دكتور إلي بتصلحه هتبوظه أنت 


خالد: متاسف ي سولي ماخدتش بالي والله وبعدين أنا طالع بقفل الباب يعنى طبيعي مش شيفك لكن انتى المفروض شيفانى


سلسبيل: شيفاك ازاى يعنى أنا نزله اعمل شاي أناليا ولباقي العصابه بصراحه نزله ومتغاظه منهم تحسهم بيهوونى 


خالد: طيب عن ازنك ........


سلسبيل: رايح فين بالليل كده تعالى معايا نعمل شاي واطلع اسهر معانا ما أنت مش جيلك نوم ي عم...


خالد: سولي تعالى هنا وتقدمت له سلسبيل نعم 

عايز تقول إيه....


خالد: أنا عايز افهم دماغك دى متصفحه ولا صنعتها إيه كلنا بنصدع وبنتعب من الكلام إلا انتى لوك لوك لوك ايه مش بتفصلي دة إحنا فصلنا ي شيخه 


سلسبيل: يالهوى أنت شايل ومعبي منى هار مالوش لزمه قولى ي خلودى طيب أنت عيزنى افصل ليه هاااا 


خالد: علشان ترحمينا وترحمى آمنا إيه ده اوعى من وشي 


سلسبيل: اوعي مش فهمه قولتلي تعالى هو إنت تتغرغر  بيا وبعدين تقولي اوعي ......


خالد: بعد أن خطي للامام عاد مرة أخرى اعمل ايه اتغرغر بيكى وأنتى ليه اتعميت مثلا وخبطها على كتفها امشي ي بت من وشي إيه ده


سلسبيل: بصت لنفسها هو أنا مالي كده فى عيب فيا وأنا مش شيفانى أنت ي أخ خالودى تعالي اماا اقولك


خالد: سولي اطلعي من نفوخى الساعه دى أنا مش طايق نفسي 


سلسبيل: هو أنا جوه نفوخك يعنى في أمل وعمر وإن شاء الله يخلفو سوسن إلا قولي أنت مش طيقنى ليه ومالك متعصب أوى قولي وأنا هريحك بعون الله تعالى ...


خالد: اوووووف طيب أعمل فيكى ايه اخنقك وارتاح وريح البشريه منك ....


سلسبيل: انت هترتاح ماشي بس البشريه ذنبهم ايه يتحرمو مني والنعمه أنا فله وشايله قله تعالي احكيلي وأنا هعملك احلي كوبايه شاي


خالد: ممكن طلب وتنفزيه وحياه عيالك 


سلسبيل: طبعا قول اتفضل...


خالد: ابعدى عنى ومش عايز منك ولا كلمه وملكيش دعوة بيا ماشي


سلسبيل: كل دى طلبات هو كان طلب واحد وأنت حلفتنى بالغليين 


خالد: الغاليين مين دول......؟


سلسبيل: عيالى حبيبي ونور عيونى قول طلب واحد بس هااااااا 


خالد: مسح على وجهه بكفيه بغيظ من سلسبيل لأنه عارف ومتأكد أنها لن تتركه فى حال سبيله لأنها استشعرت حزنى 


سلسبيل: متحاولش تعالي معايا المطبخ نعمل شاي 


خالد: لاء أنا طالع برة يلا روحي خلصي الي وراكى


سلسبيل: بتفكير هو ماله زعلان ليه وباين عليه حزين والله مبدهاش وامرى لله وهمت بالصراخ اااااه الحقنى ي خالد بطنى بتتقطع اااااه 


خالد : بعد أن فتح الباب تركه وجريي عليها مالك حاسه بأيه م كنتى كويسه 


سلسبيل،: حتى التعب هتقر عليا فيه ااااه بطنى طيب اعملي شاي او أى حاجه سخنه اااااه 


خالد: بخوف ثوانى طيب هنادى على واحده من البنات أنا مش بعرف اعمل حاجه ثوانى وهرجعلك


سلسبيل: بسرعه طيب .......


صعد خالد الدرج بسرعه رهيبه وكاد أن يقع ...


سلسبيل: يخربيتك ي سولي كان هيقع بس مش مهم المهم أنه مش هيطلع في البرد ده برة ولازم اعرف ماله 


إيمان: سولي مالك ي حببتى م كنتى كويسه 


سلسبيل،: يعنى ايه ااقول للتعب امشي دلوقتى تعالي وقت اكون فيه فاضيه ....


إيمان: نعم بتبرطمى بتقولي ايه .......


خالد: اعملي حاجه سخنه تشربها مش شيفها تعبانه


نرمين: مالك ي سولي ما كنتى كويسه ونزله تعملى شاي


سلسبيل: تعبت  اعمل ايه يعنى اخبي واتقهر من التعب


خالد: بطلو كلام أنتم هتحسبوها على التعب .....


سلسبيل: أنا عرفه ي خويا مستكترين عليا العيا


خالد: البرشام فين بتاعك وكنتى منتظمه عليه الفترة  اللي فاتت


سلسبيل: ككنن...... فييين الحاجه إلي هشربها بطنى بتوجعنى


خالد: بصوت عالي فين الزفت ردى عليا عمله طرشه


سلسبيل: زفت مش باخد من الصنف. دهون ووطى صوتك والنبي لتصحي ماما وجدى. وهمست لنفسها ما يطلع برة وأنا مال الي  خلفونى اهو افتكرنى وافتكر بطنى هار كله دوا


خالد: لآخر مرة هسالك فين البرشام :::: 


سلسبيل: يعنى لما مردش مش هتسال تانى وربعت اديها أمام صدرها 


إيمان : خد أنا طلعت وجبت الدوا اهو هى هتاخد الاتنين


خالد: إيه ده انتى مكنتيش بتاخدى العلاج إيه التهريج ده وكل ما أسألك تكدبي وتقولي اخدته


سلسبيل: رافعه كتفها يظهر إن الشريط بيبيض برشام تانى أصلنا فى عهد المعجزات


علي: مالكم صوتكم عالي  وحبكت سهرتكم تكون عند الاوضه بتعتى.....


سلسبيل: اهو كان ناقصنى ده كمان أنا استاهل مالي أنا م يخرج يشم هوا إن شاالله يشم حشيش أنا مالى


نرمين: ههههههههههههه سمعتك بس تستهلى خدى الدوا بقي وابقي احشري مناخيرك فى الي مالكيش فيه


سلسبيل: انتى شمتانا فيا والنعمه حاضر 


خالد: اتفضلي خدى دول واشربي حاجه دافيه ونامى وإذا الألم فضل بلغينى كدا كدا بكرة الصبح هنروح المستشفي 


سلسبيل: جاحظه عنيها هى إجازة ايه ديه تكونشي عامل دوريه علينا اسمعنى ي خلودى احبيبي أنا بخف من الخضه والنعمه وانت ولله الحمد عارف كلمه السر المستشفى هى الكلمه دى بتخلينى زي الحصان 


علي: فين البرشام الي هتاخده ......


نرمين: مع خالد وهى مش عايزة تاخد الدوا 


علي: نولينى البرشام .......


سلسبيل: ي رب تنجح وتطلع الأول خد البرشام بس اشرب وراه مايا كتير ربنا معاك وكادت أن تقف فامسكها علي وضغت على انفها ففتحت فاهها فوضع البرشام واشربها الماء وابتسم 


خالد: والله ماليكى إلا علي بيعرف يتعامل معاكى يلا اطلعي نامى


سلسبيل: أنام ازاى هو بعد كل ده واطلع أنام والنعمه يجرالي. حاجه تعالي  بس نقعد ونشرب الشاى 


خالد: بقله حيله ماشي وقعد ثوانى ونزلت سندس وهى تتعجز على الحائط 


علي: وانتي نزله ليه مش قولنا الراحه عى بنات العيله دى مش بيفهمو 


نرمين: القعده لوحدها ممله فاكيد ننزلت وبعدين هى هتقعد وتفردها 


خالد: ولف رأسه فى اتجاه الباب وتذكر امه وحمزة طيب ثوانى وهرجع 


حمزة: مساء الخير عليكم متجمعين كلكم يعنى خير


هناء: غريبه أنا افتكرتكم نمتو 


نرمين: الأغرب إن حضرتك لسه سهرانه 


حمزة: اصل طنط هناء شافتنى وجت قعدت معايا بس الجو برد اوى  فدخلنا


خالد: أنا شفتكم وكنت نازل اقعد معاكم بس سولي تعبت وبطنها وجعتها والكل نزل طبعا زى ما حضرتك شايف


هناء ألف سلامه عليكى يا سولي إن شاء الله إلي يكرهك 


سولي: شاورت باصبعها على ..علي ......


الجميع ههههههههههههه ههههههههههههه 


حمزة : كويس إننا متجمعين عايز ابلغكم بحاجه 


خالد : وأنا كمان عايز ابلغكم بقرار مهم


علي: خير ي خالد قرار ايه ده 


خالد: أنا قررت اسافر لندن العرض اللي جالى منهم لمده سنتين وأول ما نرجع إن شاء الله هجهز اوراقي 


حمزه: عموما ده مستقبلك والاكيد أنك ادرى الناس بيه


هناء: أنت عمرك م فكرت تسافر وكنت بتعترض إيه التغيير الي خلاك تقرر فاجئه السفر 


خالد: وعيونه مليئه بحزن واضح أنا عايز كده ويريت محدش يتكلم معايا في الموضوع ده 


سندس: بدموع تحاول أن لا يلاحظها أحد فمسحتها سريعا وطئطت رأسها كى لا يلاحظ احد بكائها 


سلسبيل: رأت دموع أختها فحزنت كثيرا وقررت أن تساعد أختها وخالد لأن من الواضح أن هناك حلقه مفقوده 


*****************************


بليز لايك وكومنت اعرف فيه رأيكم


البارت ٣٧★ اسرار القلوب★


سندس: بدموع تحاول أن لا يلاحظها أحد فمسحتها سريعا وطئطت رأسها كى لا يلاحظ احد بكائها 


سلسبيل: رأت دموع أختها فحزنت كثيرا وقررت أن تساعد أختها وخالد لأن من الواضح أن هناك حلقه مفقوده 


*****************************


إيمان: نظرت لنرمين وبهمس شيفا الحزن إلي على وش اخوكى وكمان دموع سندس انتى فهمه حاجه 


نرمين: لاء مش فهمه حاجه ومش شيفا غير وجع خالد وسندس شكلهم اتخنقو لما كانو مع بعض ورجعت رجلها مجزوعه 


إيمان: امممممم لأ لأ معقول يتخنقو سوا يسيب البلد آمال بعد الجواز هيعمل إيه ......؟؟


هناء: لخالد أنت متأكد من قرارك يعنى مفيش راجعه فيه 


خالد: إن شاء الله مسافر مفيش حاجه ممكن تغير قراري ........


علي: طيب ليه دلوقتى وبالتحديد فى حاجه جدت معاك يريت نعرف 


خالد: أبدا ده كان عرض وأنا كنت ماجله وجه وقته خلاص ويريت منتكلمش تانى فى الموضوع اوك


سلسبيل: لأ مش اوك لازم نعرف أنت غيرت رأيك ليه أنت نفسك كنت زعلان من سفر حمزه وكنت بتحاول تخليه يرجع ولما يرجع ونبقي مع بعض سيادتك تاخد قرار زى ده ومن غير متاخد رأينا ليه يعنى أنا حاسه إن كل واحد شايل هم ومش عايز يقول لحد مع أن الكلام بيريح وأحنا طلعنا كلنا مع بعض على الحلوة والمرة وكمان بنتشارك همومنا وافراحنا سوا ليه بعد ما اتجمعنا عايز تبعد ونرجع نتفرق من تانى 

وبدأت بالفعل تشعر سلسبيل بألم فى بطنها لم تظهرة لأحد .......


إيمان: كلام سولي كله صح وأنا معاها ي خالد لأن أنت طبيب ناجح جدا هنا والحمدلله بتحضر الدكتوراه وامورك تمام هنا


خالد: سيبونى على راحتي الكلام خلص بالنسبالي ونظر لحمزة وأنت ي حمزة عايز تقول إيه وتاخد رأينا .......


علي: إياك أنت كمان تكون عايز ترجع لندن .......


خالد: لنفسه أنا عارف هو عايز ايه ربنا يسعدك ي حمزة أنت وسندس .......


حمزة: أنا قررت أنى ارتبط بالانسانه اللى حبيتها واتمنيتها تكون شريكه حياتى أنا كنت ناوى ااجل بس لاء خلاص مش شايف ليه لزوم التاخير وبكرة هفاتح جدى وبابا 


خالد: وبدأت معالم وجهه تتغير الأسوأ وصوت انفاسه مسموعه فلاحظ الجميع 


علي: خالد أنت كويس حاسس بأيه ......


خالد: لأ بس لما ابرد بيحصلي كدا مفيش حاجه وعموما الف الف مبروك ي حمزة ربنا يتمملك على خير 


حمزة: بتبارك على إيه مش لما تعرف مين العروسه عروستى مش غريبه عليكو رحيق عشقي الأول والأخير أنا كنت هاا...... وانقطع الكلام مع صوت خالد 


ايييييه رحيق ............


نرمين: بخضه ايه بتصوت كده ليه .........


سلسبيل: أنا كده عرفت كان مالك امممممممم


خالد: متاسف مقصدش والله وبدأ الضحك ثم أبتسم ونظر لسندس وسألها رجلك عمله ايه لأ لأ مش كنت هقول كده قصدى يعنى


هناء: نظرت لحمزة وعلي وتعجبت لحال ابنها الذي تبدل مرة واحده


سلسبيل: إلا قولي ي دكتور هتسافر يوم إيه فى الشهر علشان اروح اودعك فى المطار .....


إيمان: مالك انتى كمان مكنتى هتعيطى دلوقتى ايه الجنان اللي بقينا فيه ثوانى والكل نظر  باتجاه خالد وهو يجثو على ركبته امام سندس وأمسك بيدها وبدأ يتحدث وكأنه فى عالم آخر لايوجد فيه غيرة هو وحبيبته 


سندس: بخجل وهى تنظر لخالد وغير مستوعبه لحركه خالد بانحنائه أمامها والإمساك بيدها 


خالد: أنا بحبك لأ لأ أنا بموت فيكى أنا بعشق كل تفاصيلك تتجوزينى .............


سندس...........لا رد


سلسبيل: هار ألوان وقلوب إيه ده الجو اتغير يا جودعان ......


حمزه: بابتسامه ونظر لايمان ونرمين أنا مش مصدق لا عينى ولا ودانى خالد بيحب وكل الحب ده لأ ولمين لسندس ههههههههههههه


علي: شوف ازاى الدكتور العاقل هيدخل القفص برجليه هتوحشنى ي جدع


سلسبيل: ي فصيل ي عديم المشاعير خليهم يعيشو اللحظه وهوينا شويه.......


خالد: لسندس مالك سكته ليه اتكلمى....


سندس: وهى الأخري كأنها فى عالم لا يوجد فيه غيرهم وأنا كمان عمري ما شفت غيرك كنت منتظرة منك اي كلمه او إشارة بس كنت بتتهرب 


خالد: أنا غبي وحمار علشان ماخدتش بالي ......


سلسبيل: إيه ده متقولش على نفسك كده الحقو ...


إيمان: بهمس بس ي زفته اخرسي شويه وسبيهم يتكلمو هوسس


سلسبيل: بصوت عالي لأ والله أنا مش متحمله حمزه وخالد هيتجوزو وأنا كمان هتفرج عليهم والنعمه حرام عليكم أنا 


خالد: وقد افاق على صوت سلسبيل ونظر لها وأنتى عايزة ايه إن شاء الله 


سلسبيل: تجوزونى لحسن هتجوز على روحي شفلي دكتور صحبك يكون موز كده زيك وعينه خضرا ولا اقولك كفايه أنا عينى خضرا هات لون تانى 


علي: هتهولها كروهات وقوزعه مش باين من الأرض 

ويكون اعمي واهبل علشان يرضي بيها


سلسبيل: تعالى ي أخ علي أنت لازم تعرف إن الي هيتجوزنى هيطلع سابع سما ....


علي: قولتش حاجه أنا اهو هيموت ويلبس كفنه يعينى ع الشاب


حمزة: والله حرام عليكم أنتم الاتنين اسكتو شويه 


إيمان ونرمين : ألف الف مبروك ي خالد وألف الف مبروك ي حمزة بجد الفرحه جميله اوي


سلسبيل: ومالكم مبسوطين كده ده حتى وحش على صحتنا وشكلنا العام الناس هتقول علينا إيه  


نرمين: أنا لسه بدرى مش وقته.....


ايمان: وأنا كمان لسه بدرى أنا عندي هدف ولازم احققه


سلسبيل: أنا مش عندى أهداف ولا مطش كورة أنا متفرغه خالص هاتولي عريس ماليش دعوه وبعدين ي اخ خالد سيب ايد البت أنت م صدقت ولا ايه بعد كتب الكتاب امسكها دلوقتى  سيب علشان صحتى مش متحمله كل المشاعير اللي انتشرت وهبت  في المكان 


هناء: لابنها الف مبروك أنا لو اتمنيت عروسه عمرى م كنت أتمني اكتر من سندس ليك أنا أسعد مخلوقه فى الدنيا واحتضنت أبنها وجلست بجوار سندس مبروك يا حببتي الف الف مبروك كبرتي وبقيتى عروسه 


سندس: الله يبارك في حضرتك ..........


حمزه: كده الفرحه هتكون فرحتين إن شاء الله


سلسبيل: ثلاثه ي بشمهندس أنا احسبونى في العد التنازلي دهون 


علي: ي بت خلصي كليتك وابقي اتهببي مالك مسروعه علي إيه اتهدى وانتم يلا بينا نطلع ننام بدل زنها ده 


حمزه: يلا تصبحو على خير....


الجميع وأنت من أهل الخير 


خالد: وهو مازال ممسك يد سندس تعالي اسندك لفوق وامشي على مهلك 


سلسبيل: لا والله بجد كده كتير على صحتى جوزونى ولا اقولك اخطبولي اي حد لحسن شكلي بقي وحش وسيب ايديها الله 


علي: اطلعي نامي والصبح ندورلك فى الارض على عريس ولا نشوفلك حد من الغفرا بس على الله يرضي بيكى


هناء: بس ي علي دى سلسبيل ست البنات وإلي هياخد سولي لازم يكون قمر زيها 


سلسبيل: حببتى ي طنطى ي رافعه معنوياتى


سلسبيل:  ااااه وجزت على أسنانها 


إيمان: مالك وشك أتغير ليه 


سلسبيل: أنا عرفه جنبي وجعني يظهر إن خالد سرة باتع وجنبي وجعني بجد 


نرمين: طيب اطلعي على مهلك وأنا هعملك حاجه دافيه 


هناء: مالكم ي بنات بتتهامسو على ايه 


إيمان: لأ أبدا بس هنعمل حاجه دافيه نشربها 


خالد: لسندس الصبح هكلم جدى وعمتى واطلبك منهم  وإن شاءالله نكتب كتبنا على طول وبعد امتحاناتك هعملك احلي وأجمل فرح


سندس: والسفر ي خالد إنت عايز تسبنى وتسافر سنتين 


خالد: السفر كان حجه أبعد بيها عنك كنت فاهم غلط .....


سندس: كنت فاهم إيه غلط فهمنى ...


خالد: بعدين يلا نطلع كلهم طلعو تعالي اسندك لفوق 


سندس : مش هطلع غير لما افهم إيه إلي كان بيبعدك عنى وكنت بتتهرب مني وخصوصاً الفترة الأخيرة دى


خالد: بصراحه كنت فاكر إن انتى وحمزة بتحبو بعض فاخترت البعد يكون دوا لقلبي ووجعه


سندس: بتعحب أنا وحمزة وايه يخليك تفكر .....


خالد: ولا كلمه أنا غلطان ومش عايز أضيع وقت فى أى عتاب على وهم أو سؤء فهم منى أنا محتاجك تكونى معايا عايز اعوض كل لحظه عيشتها بعيد عنك 


سندس: بابتسامه ساحرة وخجل يلا بينا علشان ننام


**************,***********


إيمان: لسندس خدى اشربي النعناع ده إن شاء الله تخفي بعدها 


نرمين: إن شاء الله ويلا نامى لحسن عندنا بكرة يوم يجنن وغمزت لايمان 


سلسبيل: ومالك مبسوطه أوى كده طب شوفي حالتنا شكلنا وحش والنعمه رحيق الهاديه شقطت حموزتى إلي طلع نمس ولا خالد السهونه طلع بيعرف يتكلم شفتو مسك البت وقالها ايه ولا كاننا. موجودين أهو أنا بقي عايزة واحد يحب فيا كل اربع ساعات زى المضاد الحيوي 


إيمان: بغمز لنرمين عرفه ي بت ي سولي انتى ملكيش إلا واحد بس هو إلي ينفع معاكى وايه موز 


سلسبيل: هو فين ده الي ينفع شاورى ي خالتى عليه 


نرمين: إحنا هنجوزك علي يا دوب لايقين على بعض والله


سلسبيل: علي مين علي بتعنا دهون أنا بعد الصبر ده كله اتجوز حلمبوحه ده مش هيتجوزنى ده هيعلقنى على باب القصر مشنوقه لاء عايزة عريس كده كامل الأوصاف يعنى...........


ايمان: تصبحو على خير.........


نرمين: خدينى معاكى سلام و احلامى برحتك ي قطه


حمزه: الو أنت جاهز عيزك تخلص كل الي قولت عليه 


الطرف الآخر: متقلقش كله تمام 


حمزة: مع السلامه وحدث نفسه كده تمام أوي ولما اشوف ي عمي هتعمل ايه أنت والي إسمه مدحت ده 


************************

البارت ٣٨★ اسرار القلوب★


جاء الصباح على جميع الاحبه بالسعاده فالكل متحمس لما يجول فى خواطرهم


الجد محمد: صباح الخير........


الجميع صباح الخير 


صالح: غريبه الكل متجمع النهارده على الفطار خير شكلكم عيزين حاجه 


اميمه: لأ وايه البنات إلي حضرو الفطار وشكل السفرة يجنن....


الجد محمد: الواضح أن المطالب كتيرة وشكلهم مرتبنها سوا ربنا يستر  تحبو تقولو طلبتكم ولا بعد الفطار .....


حمزة: نفطر الأول ونطلع الجنينه ونبلغ حضرتك بطلبتنا تمام وكمان في ضيف هيوصل النهارده 


عثمان: مين الضيف  حد نعرفه .......؟ 


الجد محمد: مش عايز كلام على الأكل نكمل الكلام بعد الفطار...


هناء: ههههههههههههه طيب يلا افطرو دة إذا عرفتو تاكلو من أساسه 


سلسبيل: معاكى حق ي طنط إلي زيهم ميجلهومش نفس ياكلو ...يسيبو الأكل للي زينا أنا والمساكين دول واشارت الى نرمين وإيمان  ونفسها


اميمه: أنا مش فهمه حاجه  خلصو فطار ويلا الفضول هيقتلنى


سميحه: خير إن شاء الله .......


سلسبيل: خير ي ممتى خيييير....


الجد محمد: أنا قولت مبحبش الكلام على الأكل....


علي: ههههههههههههه أحسن ...


سلسبيل: أحسن في عينك ا ووووف ونظرت سلسبيل لخالد فوجدته سارح فى ملكوت سندس وهى الأخري في عالم آخر


سلسبيل: إيمان بصي عليهم كده شوفي واتحسري يختى علينا وعلى منظرنا ....


نرمين: بهمس لسلسبيل يا بت أنتى مالك هتتجننى وتتجوزى  ليه  ما انتى كده لذيذه وبتجري وتلعبي وواخده راحتك على الاخر


سلسبيل: هار فله انتى عيزانى اعنس لا أنا مليش دعوة أنا عايزة أجرى وهو يجرى ورايا وميعرفش يمسكنى الله وسرحت


علي: هيجرى وراكي ليه اكيد سرقتى منه حاجه بطلي طوله ايدك دى


سلسبيل: بس ي متاخر أنا بتكلم عن  الي هيخدنى  ويطير ايش فهمك إنت 


علي: هو واحد بس إلي بياخد ربنا ي قلبي هتوحشينا 


هناء: بطلو همس لبعض جدكم مش متحمل اسكتو شويه


سندس: لخالد سيب ايدى لحسن حد ياخد باله 


خالد: بهمس ولا يهمنى أنا م صدقت وانتى تقولي سيب ايدى واياكى تسبيها سمعه 


سندس: أنت عيزنى اخرج وأنا مسكه ايدك قدام الكل


خالد: اه واوعي تسيبي ايدى مهما حصل سمعانى 


سندس: مستحيل أنت الحلم إلي اتحقق بعد طول انتظار أنا أسعد مخلوقه النهارده 


خالد: ربنا يقدرنى واقدر أسعدك بس البسك دبلتى واكتب كتابي عليكى لحد م تخلصي امتحاناتك 


الجد محمد: الحمدلله أنا طالع برة 


خالد : وأنا كمان فطرت وهب واقفا وأمسك سندس واسندها وخرجو سويا لجدهم 


حمزة: وأنا كمان فطرت الحمد لله 


سلسبيل: استنى ي حمزتى خدنى معاك القعده برة معاكم أحلي 


ايمان: يلا ي نرمين نلحق القعده من أولها


صالح: لأخيه عثمان مالهم كده ملهوفين على برة وغير كده ماكلوش كويس 


عثمان: أنا عارف أنا كمان فطرت الحمد لله هحصل الولاد...


صالح: خدنى معاك م الكل خرج يلا بينا


الجد محمد: خير مالكم الكلام على طرف لسانكم اتكلمو 


خالد: نستنى بس لما الكل ييجى علشان مش هنعيد الكلام مرتين  وبعد دقائق تواجد الجميع 


حمزة: لجده وابيه أنا قررت أنى اتجوز واستقر ولقيت الانسانه الي هكمل معاها حياتى 


اميمه: ياالف نهار ابيض ألف مبروك ي حبيبي وأخيرا هفرح بيك ي قلبي 


صالح: ومين العروسه حد نعرفه ولا غريبه عننا


حمزة: لأمش غريبه حد نعرفه ومن دمنا كمان رحيق بنت عمى جمال


صالح: رحيق .........؟


سميحه: الف الف الف مليون مبروك والله عرفت تختار زينه البنات


عثمان: ايه ي بابا أنا شايف حضرتك ساكت ايه موافق على الجوازه دى


الجد محمد: لحد الجواز ي ابنى ليا النصيحه وهو عليه الإختيار لكن هو عرف فعلا يختار زوجه ليه بس مش معني كده إن قراري هيتغير من ناحيه جمال فهمت ي حمزة


حمزه: إلي حضرتك تامر بيه ي جدى بس إن شاء الله أنا عايز اتقدم رسمي النهارده.......


صالح: مالك ي حمزه ده جواز وكمان أنا مش عارف ليه رحيق أنت بقالك سنين مشفتهاش وكنت مسافر ويدوب بقالنا ثلاثه ايام بس اتانى شويه وفكر


عثمان: وأنا مع صالح فى كلامه بلاش استعجال


هناء: افتكر حمزة أختار ي جماعه ونحمد ربنا أنها مننا وعلينا مش واحده منعرفهاش ومش علشان هى بنت اختى لأ لأنها متتخيرش عن بنت من بنتنا فى التربيه 


سميحه: معاكي حق ويلا خلى الفرح يدخل بيتنا 


خالد: الفرح هيكون اتنين إن شاء الله 


هناء: لأ لأ سيبلي أنا الدخله دي ي خالد كنت بحلم بيها واهو هنولها 


هناء: لسميحه انا طالبه ايد سندس لابنى خالد ....


سلسبيل: اديها بس والباقي هتطلبوة امتى لسه هنستنى ......


علي: ي بت اتهدي لما انتى مش عرفه يبقي تسكتى اووووف


سلسبيل: سكتت اهو لما اشوف باقى الأعضاء هيخدوها ازاى يكنشى خالد هيقسط الباقي......


اميمه: ههههههههههههه ي بت بس عدى متقفيش على كل كلمه .....


علي: ازاااااي تقف تتعب وتقرفنا معاها ....وتقول بطنى ظهرى رجلي 


سلسبيل: هار ملحوس بس ليسمعك ده بيجى على الريحه 


هناء: اسكتو شويه االله ايه ي سميحه قولتى إيه 


سميحه: انا هلاقي فين زى خالد لبنتى ده ربنا استجاب لدعوتى وخلاها معايا الحمد لله


اميمه: الف مبروك ي رب يكتر من افرحنا إن شاء الله 


صالح: الف الف مليون مبروك ي خالد بجد ي زين م اخترت


حمزة: بنظرة حزن لأبيه وقام واحتضن خالد وبارك له 


علي: الف مبروك عليكم انتم الاتنين 


حمزة: لجده محمد النهارده هنروح لجدى رافت وعمى نطلب ايد رحيق ويريت ي جدى متعترضش لأن حضرتك عارف الاوصول وكمان مش لازم رحيق تحس بأى رفض من اي حد ده اختيارى مع السلامه وهما وابتعد عنهم 


علي: لأبيه ليه ي بابا كده تكسر فرحته ليه مقمتش واخدته بحضنك وحسسته أنك مبسوط ليه .....


صالح: أنا كنت متوقع حد تانى لاخوك بس خيب ظنى لكن طالما أختار خلاص .....


اميمه: بحزن وزعل على كسرة فرحه ابنها من ابيه ليه ي صالح كده أنا م صدقت اشوف السعاده في عيون ابنى ليه بس


الجد محمد:: بس خلاص مش عايز كتر كلام كل واحد مسؤل عن اختيارة والحمد لله اختيارهم سليم وأنا عن نفسي مكنتش اتمني اكتر من كده لاحفادى

والكل يجهز بالليل هنروح نتقدم لرحيق وانتى ي اميمه انزلي هاتى هديه كويسه للبنت تليق بحمزة


هناء : وانتى كمان تشوفي هديه تليق بسندس نوارة البيت 


هناء: الدنيا كلها قليله عليها حبيبه قلبي وقبلتها 


خالد: طيب تعالى ي علي نلحق حمزة وانتم جهزو لكل حاجه ومال على سندس حبيبه قلبي عايزة حاجه 


سندس: خالد حرام عليك هموت من الكسوف بس بقي 


خالد : بعد الشر عليكى  وهمس لها اتعودى على كده أنا م صدقت وخلي بالك مني 


سندس : ازاى يعنى اخلي بالي منك وأنت خارج 


خالد : علشان انتى أنا وأنا انتى 


سلسبيل: هاااااااااف تايم كفايه ارحمونا بالله عليكو تعبنا ودنا وقعت ومش سمعين حاجه شايف البنت ايمى فاتحه  بوقها ازاى ولا التانيه حالها حول 


خالد: عرفه ي سولي انتى بالذات مش هعزمك على الفرح وإذا حضرتي الفرح أنا مش هحضرو يلا سلام ي ساااااتر


سلسبيل: شايف ي جدو بيعملونى ازاى مضهدنى اوي 


الجد محمد: سيبك منهم هما دول يعرفو حاجه 


هناء: يلا ي اميمه خلينا ننزل للصاغه وانتى ي سميحه تعالى معانا 


عثمان: هناء عيزك تعالى ورايا ...........


هناء: خير ي عثمان فى حاجه ولا إيه 


عثمان: الجوازه دى مش لازم تتم سمعانى 


هناء: جوازه مين فيهم مش فهمه ........؟


عثمان: خالد وسندس مش لبعض أنا مش موافق


هناء: وربعت ادبها أمام صدرها وسيادتك مقولتش ليه لعمى ولاختك أنك مش موافق جي تقولي أنا ليه 


عثمان: أنهى المهزله دى سمعانى حتى حمزة أنا مش موافق ومش هتمم جوازته 


هناء: مسكت كتف عثمان الشباب دى بتحب ومستحيل تقدر تغلب قوة الحب بلاش تخسر الاولاد وافرحلهم 


عثمان: إذا عيزانى افرح يبقي جوازه بنتك تتم وقتها أنا هكون مبسوط


هناء: البنت مش موافقه وأنت ي قولت كده 


عثمان: أنا عيزك أنتى تكلميها وتاخدى الموافقه منها علشان ابلغ الكل 


هناء: إن شاء الله بس بعد م إخوتها يلبسو الدبل هكلمها واستاذنت هناء للذهاب للصائغ


عثمان: هو انت فاكر ي حمزة لما تتجوز رحيق هتخلي جمال يرجع تانى أنت كده جبت اخرك معايا بس اخد منك المناقصه دى وبعدها افضالك


تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع