رواية اسرار القلوب الفصل الحادى والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم رانيا قنديل
رواية اسرار القلوب الفصل الحادى والثلاثون والثانى والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم رانيا قنديل
البارت ٣١★. اسرار القلوب★
عثمان: بصوت عالى ووجه كلامه لرحيق بدون اى وعى لوجود اولاده وابوة انتى بتعملى إيه هنا واخدتى الإذن من مين علشان تقعدى هنا اطلعي برررررررة
******************************
وتقدم منها عثمان وكاد أن يمسك يدها فتصدر له كلا من حمزه وعلى وخالد ......
نرمين: بااااابا إيه اللي حضرتك بتقوله ده بدل ما تسلم عليها وتاخدها في حضنك........؟
إيمان: تعالى ي رحيق نطلع الاوضه بتعتى ......
عثمان: والله عااااال أنتم بتكسرو كلمه جدكم وكمان كلمتى إيه كبرتو علينا ولا ايه ......
الجد محمد: دخل مع سلسبيل إيه صوتكم عالى ليه ....؟؟؟
نرمين: لجدها حضرتك ي جدى مش عايز محمد أو رحيق يدخلو المندرة هنا لأن بابا طردها......!!!!
الجد محمد: نظر من خلف الشباب فرأي رحيق وهى تبكى ومختبئه ويبدو عليها الخوف فتقدم نحوها وامسكها وأخذها بين أحضانه كبرتى وبقيتى عروسه
رحيق: بدموع وحشنى أوى ي جدى نفسي من زمان اجى وااقعد معاك بس بخاف لترفض ......!!!!
الجد محمد: ارفض ليه انتى حفيدتى وزيك زيهم وغلاوتك من غلاوتهم بيتى مفتوحلك طول ما أنا عايش ومحدش ليه كلمه هنا غيري ونظر لعثمان وتكاد عينيه يخرج منها نااار
سلسبيل: وتقدمت نحو رحيق تعالى ي أم عيون جميله نطلع فوق نقعد سوا
رحيق: وهى تمسح دموعها لأ أنا هروح علشان أشوف جدى واجهزله الغدا علشان العلاج بتاعه
صالح: ايه ي حبيبه عمك مش هتسلمى عليا ولا زعلانه منى ....
رحيق: بابتسامه احتضنت عمها حمد الله على السلامه يا عمي
صالح: الله يسلمك يا بنتى بس ايه ي بت الجمال ده كله طالعه لأمك مها وي ترى بتشتغلى ولا لأ
رحيق: أنا شغاله فى الشركه العالميه للانشاء
اميمه: بسم الله ماشاء الله طول عمرك طموحه من وانتى صغيره
سميحه: تعالى ي قلب عمتك واحتضنتها وبدموع وبهمس فى أذنها سلميلي على بابا وبلغيه إنه وحشنى أوى
رحيق: حاضر هبلغه ويريت حضرتك تبلغيه بنفسك
سميحه: أكيد.......
حمزة :بنظرات نااااريه لعمه عثمان كفايه بقي أنا مبقتش متحمل ظلمك للكل...... ونظر لخالد ي رب خليك معايا مش عايز اخسر حد
علي: تعالى ي رحيق اوصلك للبيت ....
رحيق: لأ خليك دول كلهم خطوتين فى الجنينه استأذن أنا علشان اطمن جدى رأفت على وصولكم
حمزة: أنا جاي معاكى .....
عثمان: رايح فين أنت مبتفهمش ممنوع الدخول هناك ولا ايه ي بابا فهم البشمهندس ....
خالد: نفهم ايه مالك ي بابا زعلان ليه كده وايه الغضب اللي باين عليك وبصراخ فهمونا فى ايييه عمالين تحركو فينا زى الشطرنج ومحدش فاهم حاجه عمي ليه بعيد وليه مش بيجى للقصر لا هو ولا أولاده وليه إحنا ممنوعين منهم او دخول البيت عندهم ونظر لوالده اتفضل وضح لأنك من وقت م دخلت وحضرتك الوحيد اللي زعلان ومتدايق من وجود رحيق فهمووووناااا ........
الجد محمد: نظر لابنه عثمان وتحدث لخالد الذي ولأول مرة يراه ثائرا بهذا الشكل مين بس ي حبيبي اللي منعكم من أنكم تدخلو بيت جدكم رافت او رحيق ومحمد ومها ييجو هنا بس فى خلاف بينى وبين عمك وأنتم بعيد عنه ويريت متسالش إيه الخلاف ده
حمزه: يلا ي رحيق تعالى اوصلك البيت وخرجو سويا تحت أنظار الجميع وتحت نظر عمه عثمان الذي توعد له بالانتقام لاعتقاده بأنه السبب فيما فعله إبنه خالد
رحيق: وقفت فى الجنينه ونظرت لحمزة وتحدثت الموضع مش سهل أبدا وأنا بدأت أخاف عليك عمى عثمان هيلومك أنت على اللي عمله خالد علشان خاطري بلاش تفتح في اى مواضيع أنت لو حصلك حاجه أنا أموت ي حمزة واجهشت بالبكاء
حمزة: نظر لها ومسح دموعها العيون الجميله دى متخلقتش للعياط دى اتخلقت علشان تضحك وبس بلاش اشوف دموعك دى تانى أنا بحب فيكى قوتك وعزيمتك لو ضعفتى أنا هقع خليكى ديما ورايا قوينى علشان إذا وقعت الاقيكى معايا
رحيق: مش بايدي خوفى عليك أعمل إيه في قلبي ..قلبي ممكن يقف إذا حصلك حاجه
حمزة: إذا حصلي حاجه هيكون قضاء الله وانتى واخواتك هتكملو من بعدى ....
رحيق: ووضعت يدها على فمه اوعي تقول الكلام ده والله اخصمك وازعل منك إن شاء الله نلم شمل العيله من تانى وربنا يقدرنا
حمزة: إن شاء الله بس لو عمي جمال يتكلم او طنط مها حجات كتير هقدر أكملها
رحيق: أنا هحاول مع ماما يمكن ترضي وتقولي على اى حاجه ...
حمزة: متشغليش بالك كله هيبان بس قوليلي انتى ليه محاولتيش تردى على عمك ....
رحيق: لأنى كنت متوقعه أنه ياخدنى في حضنه ويحسسنى بحنيته اللى اختفت أول م شافنى ليه عمى عثمان غيرهم ليه ......؟؟
حمزه: لنفسه لأنك متعرفيش انه ورا كل حاجه حصلت لابوكى والله اعلم ناوي على ايه تانى....
رحيق: ايه سرحت فى إيه .....
حمزة: في عيونك اللي لما اشوفها بنسي أى وجع وألم يلا ادخلى البيت ونتقابل بالليل إن شاء الله
رحيق: اوك تمام
************************
الجد محمد: كله يطلع على اوضته إلا انت ي عثمان تخليك مع اخوك دقائق وصعد كل واحد على غرفته
عثمان: خير ي بابا فى حاجه .......
الجد محمد: وتقدم نحو عثمان وصفعه على وجهه صفعه مدويه هزت جدران المنزل صالح جاحظ عينيه ونظر لأخيه ولم يقدر على التحدث
الجد محمد: القلم ده علشان تعرف أنى لسه ممتش وأنا لسه عايش وبصحتى وصفعه قلم اخر وده علشان تعرف إن احفادى خط أحمر واوعي تدى لنفسك مساحه تدخل بينى وبينهم فاااااااهم
عثمان: وهو واضع يديه الاثنتان على خدوده وكان فى حاله صدمه مما فعله ابيه وكأنه محمد الهواري غول السوق وفى كامل صحته
الجد محمد: سمعت كلامى ولا اعيده ......؟
عثمان : بخوف وصوت مهزوز سمعت سمعت أنا متاسف
الجد محمد: لابنه صالح شوفلي عمك رافت صاحى علشان نروح نسلم ونطمن عليه
صالح: حاضر أنا هروح واتصل عليك ......
الجد محمد: ماشي يلا اتوكل وبلغنى علي طول
عثمان: حضرتك عايز منى حاجه علشان اطلع ارتاح شويه
الجد محمد: مش قولت هنروح نطمن على عمك ولا ايه حكيتك بالضبط وليه العداء ده من ناحيه ولاد أخوك اوعي تنسي أنهم من دمك وإذا فى مشاكل بينى وبين اخوك فاولاده لأ إنت سامع ومعاملتك دى تتغير فاهمنى ......
عثمان: وهو يمسح على خدوده حاضر وطئ طئ رأسه للاسفل
********************
حمزه: بابا حضرتك رايح فين ......؟
صالح: هسلم على جدك واشوفه إذا صاحى ولا نايم علشان جدك عايز يجيله يطمن عليه
حمزه: هو صاحى أنا لسه جاي من عنده تحب اروح انادى لجدى محمد ......؟
صالح : طيب ناديله وأنا هدخل أسلم عليه فى حد معاه
حمزة: بنظرة عتاب لأبيه يعنى إذا عمى جمال موجود مش هتسلم عليه....
صالح: بتفكير مش عارف أنت ليه بتسأل كتير كده يلا روح نادى جدك .....
صالح: رن جرس الباب ففتح له أحد الخدم ودعاه للجلوس داخل المنزل وثوانى ودخل عليه عمه رأفت ازيك ي غالي عامل ايه
صالح: قام واحتضن عمه وقبل رأسه الف الف سلامه عليك بس الحمد لله أنا شيفك عال العال .....
مها: أهلا وسهلا نورت البلد ازيك يا صالح عامل ايه
صالح الحمد لله ومالك كده متبهدله زى م تكونى طالعه من خناقه ...
مها: كنت فى الارض وصلحت موتور المياه فطبيعى اتبهدل .....
صالح: ههههههههههههه زى ما انتي متغيرتيش أبدا بتحبي الأرض وريحتها حتى لما كنتى عايشا معانا راعيتى الجنينه وخلتيها فى منتهى الجمال
مها: أنا زى ما أنا مفيش حد بيغير طبعه لأن الطبع غلاب وي تري لسه محافظين على الجنينه ولا اهملتوها وحوض الزهور بتاع حمزه اللي زرعه مع ماهر وجمال رميتوة ولا راعيتوة زى ما رميتو أصحابه .......؟؟؟
صالح: مها أنا جي أسلم على عمي ومعنديش اى صلاحيه أنى أرد عليكى
الجد رافت: مها اطلعي غيري خلجاتك ولا هتقفي تتحددى ويانا أكده ....
مها: حاضر طالعه اغير بس قولت أسلم على رجل القانون صاحب كلمه الحق واللي بيقف كل يوم قدام ميزان العدل عن اذنكم....
صالح: بتوهان وقد لامست كلمات مها قلبه فهو مشتاق لاخيه حد الموت ولكنه يخشي غضب أبيه وعصيانه
الجد رافت: نظر له اجعد ي ولدى وخبرنى كيفك أنا متوحشك جوى
صالح: وحضرتك ي عمى والله بس المشاغل حضرتك عارف .......
الجد رافت: الله يعينك ي ولدى أنى خابر شغل المحاكم شغل واعر جوى ربنا معاك
الجد محمد: واقف مبتسم لاخيه والله وجه اليوم قبل موتى اشوفك وأملي عينى منك
الجد رافت: خييى اهلين وسهلين البلد نورت بيكم واحتضنو بعضهم بكل الشوق والمحبه بينهم
عثمان: تقدم وسلم على عمه بفتور وجلس
رحيق: أهلا وسهلا تحبو تشربو ايه ولا اجهز الغدا على طول
الجد محمد: تعالى هنا جمبي أنا شبعان اكل الطيارة سد نفسي بس عايز كوبايه شاى من اديكى الحلوين دول
صالح: وأنا كمان بس خلي بالك شاي جدك محمد معلقه سكر واحده
رحيق: اه عرفه وصمتت ونظرت لهم وقامت تعد الشاي
جمال: مها انتى كل ما تروحى الأرض ترجعيلي متبهدله كده ومال وشك باين عليه الغضب ايه معرفتيش تصلحى الموتور
مها: لاء صلحته بس لما رجعت قابلت اخوك صالح تحت مع بابا
جمال: نهض من مكانه ايه بتقولي إيه صالح تحت وتكاد دموعه ان تنزل
مها: أرحم نفسك ي جمال هو تحت وكمان وأنا طالعه شفت عمى محمد واخوك عثمان داخلين
جمال : بابا تحت هنا شفتيه سلمتى عليه عامل ايه .....؟؟
مها: لا مسلمتش عليه قولت اغير وانزل أسلم وأنت هتنزل .....
جمال: بدموع منهمرة لأ أنا عارف بابا كويس إذا نزلت هيحسبها أنى بعاند معاه وأنا مستحيل أعمل حاجه تديقه .
مها: والله انا زهقت من سكوتك للظلم من امتى وأنت بتسكت طول عمرك بتقف قدام اى ظلم وتحاربه ليه ساكت على ظلمك وظلم ماهر الله يرحمه فهمنى أنت وماهر معاكم اوراق مهمه ليه محاولتش تعرضها على عمي محمد وهو كان هيفهم على طول
جمال: انتى عرفه لما بابا عرف باللي حصل جراله إيه وازاى جاتله جلطه وكان هيموت فيها عيزانى أروح وااقتله أنا خلاص مش فارق معايا المهم إن أبويا عايش ومن وقت للتانى بشوفه حتى لو من بعيد
مها: لامتى هتفضل بعيد والله حرام أنت مش شايف قهرة إبنك عليك ولا رحيق مع كل نظرة ليك نفسها تسالك ليه وايه اللي حصل
جمال: انزلى سلمى واتطمنى علي بابا وحسك عينك يبان عليكى اى حاجه لابويا سمعه
مها : حاضر ونزلت من على السلم فرأت ابنتها ممسكه بصينيه الشاي
رحيق: ماما حضرتك عايزة شاي......
مها: لأ ي حببتي ودخلت وسلمت على عمها محمد وعثمان واستاذنت للخروج
رحيق: اتفضل ي جدى الشاي فاخذ منها الشاي ونظر لها وتمعن فى معالم وجهها فهي تشبه أمها وواخده طبع جمال في الهدؤ وقدمت لعمها صالح وعثمان واستاذنت منهم وخرجت .. فرأت ابيها مختبئ وراء العمود وهو ينظر على ابيه فبكت رحيق على م تراه فهى لا تلعم الكثير ولا تعى أى شئ غير أن فى أحد القي ظلم على عاتق ابيها ولم يكن مع أبيها اي مستند يثبت م اتهم به لكن من له مصلحه فى أن يؤذى أبيها ولماذا ........
★*****************,******,,,
البارت ٣٢★. اسرار القلوب★
رحيق: اتفضل ي جدى الشاي فاخذ منها الشاي ونظر لها وتمعن فى معالم وجهها فهي تشبه أمها وواخده طبع جمال في الهدؤ وقدمت لعمها صالح وعثمان واستاذنت منهم وخرجت .. فرأت ابيها مختبئ وراء العمود وهو ينظر على ابيه فبكت رحيق على م تراه فهى لا تلعم الكثير ولا تعى أى شئ غير أن فى أحد القي ظلم على عاتق ابيها ولم يكن مع أبيها اي مستند يثبت م اتهم به لكن من له مصلحه فى أن يؤذى أبيها ولماذا ........
****************************
رحيق: أنا لازم افهم من حمزة كل حاجه ولازم اسعده ومش هخليه يخوض حرب لوحده مع واحد معدوم الضمير أنا لازم اساعد حمزة وظلت تفكر كيف تقدم المساعده وهى لن ترى حمزه غير مده الاجازه
جمال: رحيق وقفه ليه كده وسرحانه فى حاجه مزعلاكى.....
رحيق: لأ يا بابا بس فى أمور فى الشركه افتكرتها وعايزة اخلصها للانى هسلم شغلي الصبح ...
جمال: تحبي أساعد معاكى إذا فى حاجه واقفه معاكى
رحيق: لأ يا حبيبي أنا هطلع الاوضه اخلص شغلي علشان هسهر مع أولاد اعمامى ....
جمال: قبل رأس ابنته ونظرة عليها وهى تصعد لغرفتها
********************
هناء: أنا وضبت شنطى وهروح اشوف بابا .....
اميمه وسميحه: طيب استنى لما الجماعه يرجعو ونستاذن ونروح معاكى خليكى كمان شويه ماشي
هناء: حاضر هنزل اعمل فنجان قهوه حد عايز معايا ....؟
اميمه: أنا بس ساده لحسن راسي مصدعه
سميحه: أنا لأ مش عايزة ويلا ننزل تحت علشان بابا لما يرجع نكلمه على طول
ونزلو ثلاثتهم فراو حمزة جالس وهو ينظر للسقف وشارد
هناء: حمزة .....حمزة الووووو فينك
حمزة: نعم ي طنط حضرتك محتاجه حاجه ...
هناء: لأ بس لقيتك سرحان تحب تشرب حاجه أنا هعمل قهوة تحب اعملك
حمزة: لأ طنط شكراً لحضرتك أنا خارج اتمشي فى الجنينه عن اذنكم..وخرج حمزه للخارج وأمسك هاتفه واتصل على حازم...
حازم: حمدالله على السلامه إيه اخبارك...
حمزه: الحمد لله أخبار الشغل إيه كله تمام
حازم: اه كله تمام بس الملف بتاع المناقصه مش لاقيه ودورت كتير فى المكتب
حمزة: أنا اخدته معايا البيت واشتغلت عليه بس فاضل كام حاجه محتاج انك تشوفها وإذا محتاجه تعديل نفز
حازم: والملف اللي مع المهندس مدحت هعمل فيه إيه
حمزة: ولا حاجه هو فاهم إننا هنقدم الملف اللي معاه وميعرفش بالملف الأصلي ده أنت هتروح البيت وتدخل الملحق انا سيبه ف درج المكتب خده واتطلع عليه لأن ميعاد التقديم كمان يومين
حازم: ربنا معانا إن شاء الله متقلقش ....
حمزة: مقلقش ازاى المناقصه دى إذا ضاعت مننا الشركه هتقع حازم دقق في الملف كويس وحاول متسبش أى صغرات تمام وبعد التقديم أنا مستنيك تيجى تغير جو وإن شاءالله نحتفل بالمناقصه لما ناخدها باذن الله
حازم : إن شاء الله هتكون لينا يلا مع السلامه واغلق المكالمه
*********************,,*
الجد محمد: بس أنت ولله الحمد صحتك عال ويلا كده علشان نلعب طاوله مع بعض
الجد رافت: وماله من زمنات وأنى ملبعتش وياك واصل
الجد محمد: لأ أنا اللي هغلبك وبعدها نطلع نتمشي فى الأراض ونطلع من جو المرض اللي مسك فيك وفيا
صالح: بعد الشر عليكم انتم الاتنين من المرض
الجد رافت: صالح ي ولدى لساتك مبتعرفش تغلب بوووك فى الطاوله
صالح: ههههههههههههه أه والله فعلا ي عمى بحاول بس مش بعرف اغلبه
الجد محمد: هههههههه حتى مراته بتغلبه جه يتعلم فيها اتعلمت هى فيه
الجد رافت: مال على صالح جولى ي ولدى أنت مبتعرفش تغلب أبوك ولا بتحب تشوف ضحكته وفرحته لما يغلبك حتى مرتك كمانى بتحب تسعدها صوح ولا أنى غلطان
صالح: ههههههههههههه صوح ي عمى بس بلاش تقول لبابا خليه مبسوط أنه بيغلبنى
الجد رافت: ربنا يسعدك ي ولدى ......
الجد محمد: يلا ي أولاد خلينا نروح للاولاد وكمان ميعاد الدوا بتاعى
عثمان: يلا بينا وأنا كمان عايز اريح شويه....واستاذنو وخرجو جميعا متجهين للمندرة
***************
الجد محمد: دخل وراي زوجات ابنائه وسميحه جالسون وكأنهم منتظرين احد مالكم قعدين كده ليه
هناء : كنا منتظرين حضرتك علشان نروح نسلم على بابا وهما هيرحو معايا يطمنو عليه
عثمان: ده وقته مش تظبطو الشنط وتجهزو الغدا وبعدين ابقي روحى
هناء: الغدا بيجهز والشنط أنا رتبتها من بدرى فى اى طلبات تانيه
عثمان: بغيظ لأ اتفضلي روحى ومتتاخريش.....
سميحه: بابا وأنا كمان عايزه اسلم على عمى ومها
اميمه: وأنا كمان ممكن ي عمي .....
الجد محمد: روحو ومتتاخروش علشان نتغدا سوا
اميمه: الأول اتفضل الدوا بتاع حضرتك كلها نص ساعه ونرجع على طول
هناء: يلا بينا وخرجو متجهين لمنزل الجد رافت
حمزة: ايه على فين العزم كلكم....
اميمه: هنسلم على جدك ونرجع على طول تيجى معانا
حمزه: ماشي اوك وذهب معهم فإذا بسلسبيل تنادى عليهم ماما اممتى استنونى هاجى معاكم
اميمه: على مهلك بتجرى كده ليه براحه إحنا هنطير
سلسبيل: لاء أنا اللى هطير حمزتى رايح صح
حمزة: كنت رايح بس دلوقتى لا مش رايح وشوح لها بيده قال حمزتى قال
سلسبيل: امسكت بيده ودى تيجى والنعمه لنروح سوا وبعدين خلينى معاك أنا لذوذه والله
هناء : يلا ي حمزة مش هنقف كتير معانا نص ساعه ونرجع ودخلو جميعا لمنزل الجد رافت
مها: معقول اميمه وسميحه أهلا وسهلا واحتضنتهم ورحبت بهم
الجد رافت: أهلا بالغاليين وسلمو جميعا عليه أما هناء فاحتضنته وبكت وحشتنى أوى ي بابا
الجد رافت: وانتى اتوحشتينى ي بنيتى كيف احوالك
عرفت من عمك إنك هتعاودى للشركه فرحت جوى جوى أنا علمتك العلام ده عشان تكبري وتكبري ااسمك واشوفك زي خيتك ناجحه فى شغلها ارجعي واكبري وخليكى عون لحمزه وسند ليه
هناء: وجلست أمام أرجل أبيها بابا تقصد ايه بكلامك ده
الجد رافت: ومال عليها حتى لا يسمعه غيرها اقفي مع الحجيجه وخليكى عون لحمزة انتى وانا خبرين شر جوزك أنى مكنتش حابب احدتك وانتى لساتك هناء اللى بتربي وتخاف منيه لكن أنى بكلم هناء المهندسه اللي علمتها وكبرتها على الصدق وعرفتها الصوح فين والغلط فين ومتحديش عن الحج ي بنيتى اقعدى مع حمزة وخبريه بكل شئ وساعديه ترفعى الظلم عن المظلوم والظالم يعرف حده حمزة معيزشي ياذى عمه بس اتحدو معاه وكمانى عشان عمك مش حمل صدمه
هناء: هو حمزة كلم حضرتك في ايه أنا مش فهمه
الجد رافت: حمزه مكنش عاوز يعاود من لندن أنى لما حددته حكالى وعرفت اللي شايله جوات قلبه من اسرار حمله تجيل جوى ي بتى أنى خايف عليه لعثمان ياذيه زى ماهر وخوى ممكن يموت في فيها
ارجعى واحمى احفادى وكمانى هنعلم. عثمان درس كبير مهينسهوش واااصل
مها: ايه وخدين جنب لوحدكم شاركونا معاكم
هناء : همت ووقفت ايه ي مها عايزة اشبع من بابا ي ساتر منك
جمال: أهلا وسهلا نورتو البيت وسلم على اميمه وهناء ولم يري اخته سميحه فقد كانت جالسه بجوار الباب
سميحه: جمااااال اخويا نظر جمال خلفه فراي اخته تركض اليه واحتضنته وحشتنى والله العظيم الدنيا ماليها طعم من غيرك انت وماهر وببكاء ارجع والنبي ارجع وسطينا تانى
جمال: اهدى ي سميحه كل شيء باوانه ي قلبي بلاش تعملي كده
جمال: نظر الى سلسبيل روحى اعملي ليمون لماما بسرعه وشوفي الباقيين يشربو إيه
حمزة. وقد لاحظ أن سلسبيل مسهمه مما حدث من امها لخالها ايه ي سولى تعالى معايا نعملهم حاجه ساقعه او سخنه
سلسبيل: نظرت بتوهان للجميع يلا بينا هى رحيق فين .....؟
مها: عندها شغل بتخلصه فوق في الاوضه اطلعي نادى عليها
حمزة: هتصل عليها واخليها تنزل وبالفعل نزلت رحيق بعد ما فهمت ما حدث
حمزة: نعمل ليمون ولا شاى ونظر لسلسبيل ..حمزة بتكلم معاكى
سلسبيل: هو مش عمى جمال رجع البلد علشان هو زعق لجدى وصوته على عليه فجدى طرده ليه ماما بتقوله لما بابا مات ايه علاقه عمى جمال بموت بابا ونظرت لحمزة
حمزه: نفخ بصوت اسمعينى موت بباكى خلى عمى جمال بدون وعى منه يزعق لجدى وحصلت خناقه كبيرة علشان كده جدى طرده وبطلي أسأله دا انتى طلع التركيز عندك فظيع ي بت
سلسبيل: بابتسامه مصطنعه طيب يلا نعمل ليمون
حمزه: لرحيق وغمز لها بقولك أنا هخلي سلسبيل معاكى أو اتبرع بيها يومين
رحيق وماله سيبها بس اللى ميعيطش عليها
سلسبيل: أنا هرجع عند جدو محمد اشوفه اخد الدوا ولا لأ وانتم انجزو واعملو الليمون وبطلو نحنحا
حمزه: أنا بتنحنح ده من امتى إن شاء الله
سلسبيل: من ساعه ما جينا هاااا وغمزتله وخرجت وهى تضحك
حمزة: تفتكرى سلسبيل شكت فى كلامى ومصدقتش
رحيق: سلسبيل ذكيه جدا ومتستهونش بيها بالرغم من أنها بتضحك وتهزر بس لاماحه وأنا واثقه أنها هترجعلك تانى وتتكلم معاك
حمزة: أنا خايف لحسن تتكلم مع جدى محمد وسرح ثوانى ي نهار ابيض ممكن تعملها وتسأله........؟
رحيق: أنا قولتلك أنها اذكى من كده عموما اهدى أنت بس وإن شاءالله مش هيكون اى قلق من ناحيه سولى
حمزه: تقدم من رحيق بضع خطوات أنا مش عارف من غيرك ما كنت عملت ايه بتحاولي ديما تدينى دافع وتهدينى حتى لو بكلمه
رحيق: أنت غضبك وحش بس اخواتك محدش شافه غيري علشان كده بلحقك قبل ما تتهور وابتسمت له
حمزة: طيب يلا انجزى لاتهور دلوقتى وخلصي الليمون ده
رحيق: ههههههههههههه حاضر خلاص اهو قربت
حمزة: امسك يدى رحيق أنا عارف إن عندك اسئله كتيرة ليا وأنا لازم اوضحلك لأنى محتاجك معايا الفترة الجايا
رحيق: أخيرا هتحكيلي ي حمزة .....
حمزة: أنا حكيت لايمان وهى عرفه كل حاجه وهتساعدنى كمان وعلي عرف ايوة تعب بس الحمدلله تعبه عدي على خير
رحيق: أنت مشكلتك مكنتش مع ايمان وعلي مشكلتك هى خالد وأنك خايف عليه وخايف تخسرة وتخسر نرمين
حمزة: يظهر إن الخوف هيفضل ملازمنى على طول ربنا يستر وكل شئ يتحل
رحيق يلا الليمون خلص تعالى ورايا
*********************
سلسبيل: جدو اخدت الدوا
الجد محمد: اه اخدته كنتى فين وسيبانى لوحدى
سلسبيل: كنت مع حمزه عند جدو رأفت وسبته وجيتلك ي قمر
الجد محمد: امممممممم قولي عايزة ايه م أنا عرفك اطلبي ي ستى
سلسبيل: بجد من غير لا تتهور لحسن تعورنى ....
الجد محمد: ههههههههههههه قولى مش هتهور عايزة ايه
سلسبيل: ممكن أعرف ليه عمى عثمان كان عايز يطرد رحيق من البيت .......؟؟
الجد محمد: نظر لها بتمعن وسألها وايه كمان
*************************
البارت ٣٣★ اسرار القلوب★
سلسبيل: ممكن أعرف ليه عمى عثمان كان عايز يطرد رحيق من البيت .......؟؟
الجد محمد: نظر لها بتمعن وسألها وايه كمان
*************************
سلسبيل: وليه رحيق ومحمد مش بيجو القصر ولا طنط مها حتى خالو ليه ي جدو معقول كل الزعل ده علشان صوته عليي.. على حضرتك بس جدو حبيبي قلبه كبيييير وبيسامح ولا ايه.....؟
الجد محمد: أولا أنا ممنعتش رحيق ومحمد من انهم ييجو للقصر او حتى يقعدو معانا ولا منعت خالتك الزعل بينى وبين جمال وبس والأيام كفيله تداوي الوجع
سلسبيل: جدو حبيبي هو العمر فيه كام يوم ممكن نضيعه واحنا زعلانين من بعض الفراق صعب اوي أنا طلعت وفتحت عيونى على حضرتك ومش فاكرة بابا كل ذكرياتى معاك ومع اخواتى فى البيت ااقولك على حاجه كنت مخبياها عنك......؟
الجد محمد: إيه ده انتى بتخبي عليا ي بت والله عااال
سلسبيل: والله مش ااقصد اخبي وكمان هصوم ٣ أيام علشان كنت حلفه مقولش لحضرتك
الجد محمد: بتعجب ومين محلفك تخبي عنى حاجه
سلسبيل: حضرتك وعدتنى أنك متزعلش ومش هتتهور عليا صح.....
الجد محمد: صح اتكلمى قولي إلي عندك....
سلسبيل: لما كنت بكون فى المدرسه كان عمو جمال بييجى يسأل عليا ويطمئن على سندس كمان ولما سندس دخلت الهندسه كان بيساعدها كتير سواء على النت او كان بييجى الكليه .....
الجد محمد: نظر لسلسبيل انتى ليه جايا تقولي الكلام ده دلوقتى......؟
سلسبيل: لأنى بصراحه شفت عمى وهو واقف بيعيط ورا عمود البيت وحضرتك قاعد مع جدو رافت وحسيت باشتياقه ليك .. إيه ممكن يخلي حضرتك ي جدو تكون قاسي على عمو كده مع أن قلبك أجمل واحن قلب فى الدنيا
الجد محمد: وقد الامته كلمات سلسبيل ولامست وجع قلبه فهو ايضا مشتاق لابنه فكيف لا وهو قطعه منه ولكنه لم يحاول أن يدافع عن نفسه وعن ماهر بل استسلم لكل شيئ ...ياااااااا الله
سلسبيل: جدو حضرتك ساكت ليه أنا اسفه اوعي تزعل مني أصل أنا عبيطه فى كلامى وبتعامل معامله اطفال ججدو....
الجد محمد: عيون وقلب جدك عرفه ي سولي لو الكل يمتلك قلب زيك كانت الدنيا دى كلها جميله وأخذها بين أحضانه وربت على ظهرها
سلسبيل: جدو حضرتك كده بتسبتى صح علشان متكلمش تانى فظيع أنت ي جدو
الجد محمد: سيبي الأيام تداوى ي بنتى الجروح ومتشغليش انتى بالك وعيزك تفرحى فى الاجازة ومتتوصيش عايز اشوف الضحكه على وشوشكم كلها
سلسبيل: هما ناقصين ضحك دول فتحينها على الآخر إلا صحيح ي جدو هو ممكن نخلى عمى جمال يتغدا معانا بكرة واهو كله تلطيف للأجواء علشان خاطر محمد ورحيق
الجد محمد : خليها يوم تانى غير بكرة ويلا روحى شوفي البقيين فين
************************
وجاء المساء وخرج الشباب لسهرتهم المنشوده
رحيق: أخيرا جيتو أنا جهزت عشا مشاوى بس يريت حد يتطوع ويولع الفحم
خالد: شويه كده لسه مهضمناش الغدا إلا فين محمد ليه مش معاكى
رحيق: هو لسه داخل البيت حالا هيغير لبسه وييجى على طول
حمزة: تمام تحبو نلعب ايه ولانتكلم عن إيه
سلسبيل: لأ هنلعب كل واحد يسال التانى سؤال بالدور ايه رايكم
علي: هنسال عن ايه م إحنا عرفين بعض وكل حاجه تصدقى إنك بايخا حتى في لعبك
سلسبيل: أنا بايخه ي عم المخنوق من نفسه إحنا ناخد رائيهم كلهم وبالاجماع تومام
حمزه: تمام يلا نبتدى بايمان تحبي لعبه الأسئلة
سلسبيل: اه بتحبها إللي بعده نرمين هاااا والله عال فاضل سندس كده تمام البنات موفقين
خالد: إيه الغش ده إلى ما فى واحده ردت ممكن تقعدى انتى
سلسبيل: ردو والنعمه عن طريق التخاطب الفكرى حجات ملهاش دعوة بالطب
رحيق: ههههههههههههه.. ههههههههههههه ..هههههههه
سلسبيل: ودى بتضحك وتهزر على ايه إن شاء الله واوعي تقولى بطنى خلينا سهرانين فى أمان الله والنبي
رحيق: والله ما قدرة بس اسكتى ......
سلسبيل: سكتها أنت ي حمزتى وغمزت له
حمزة: بتعجب بتغمزلي ليه البت دى معقول تكون أخدت بالها منى ومن رحيق والله ما هخلص منها ربنا يستر
علي: خالد هتلعب اسئله معاهم ....
خالد: امممممم ماشي نلعب وماله ومال على حمزة يلا نلعب اسئله لحسن مش هنخلص منها
محمد: السلام عليكم ايه ي شباب نويين على السهر للصبح .....
حمزة : اه نسهر وكمان رحيق مجهزة مشاوى
محمد: طيب أنا هدخل أسلم على جدى محمد وأرجع ممكن حد ييجى معايا ....
سلسبيل: أنا هاجى معاك وكمان اشوف جدى يمكن يحب يسهر معانا واجيبهم كلهم يلا ي وحش
علي: رايحه فين مش هتلعبي معانا وخلتينا نلعب زى ما سيادتك ما امرتى ......
سلسبيل: مش هتاخر ي حلمبوحه وبعدين محدش يسأل غير لما أرجع عشان الردار وأنت ي محمد يلا بسرعه علشان علي ميعندش معايا ويبتدى اللعب
محمد: ههههههههههههه يلا ي ستى اتحركى
سلسبيل: ستك سلامه الشوف اتحرك والله أنتم عليكم مصطلحات غريبه
محمد: لو تبطلى انتى لاماضه كلنا هنرتاح وترتاحى
سلسبيل: وهى تمشي بجواره ترتاحو من إيه تصدق أنت عامل زى حمزتى غامض. كده ومعقد وعندك كلاكيع بس خلاص أنا هفكلكم العقد ديه
محمد: بس يلا نادى على جدى عايز أسلم عليه.....
سلسبيل: اجدو احبيبي تعالى شوف مين عندنا
الجد محمد: مالك ي سولي صوتك .......ونظر خلفها فرأي محمد حفيده
محمد: إزيك يا جدى حمد الله على السلامه
الجد محمد: مينفعش ي حبيبي السلام كده تعالى في حضنى واحتضنه بكل الحب والاشتيااق لحفيده
سلسبيل: كفاااايه يا محمد الحضن ده بتاعى أنا والمده المسموحه بيه فسوة اه كله إلا جدو ونادت على أبيها اببتى اممتى اعمتو كله ينزل بسرعه انجزوووووو
صالح: ايه خير فى ايه مالك ي سولي .......
سولي: والنبي سلمو على الأخ بسرعه لحسن هيلعبو. من غيري
اميمه :: ي بت اهدي مالك اصبري لما نسلم على محمد براحتنا إيه السرعه ي بت أهدي.....
سلسبيل: بابا سلم على محمد عمو سلم ممتى امسكى ايده وسلمى يلا بقي
الجد محمد: لا اله إلا الله ي بت مش عارف اسلم على الواد
سلسبيل: خلاص تعالو اسهرو معانا برة القعده تجنن والله انتم جيين تنامو....
صالح: والله معاها حق هنام من بدرى ليه
اميمه: خلاص يلا بينا بس اطلعي هاتى حاجه لجدك تقيله عبايه يحطها عليه
سلسبيل: من عونيا وصعدت جري للاعلي
**********************
علي: وهو ينظر باتجاه المندرة كل ده سلام خلاص يلا إحنا نبتدى والله لافرسها
نرمين: لايمان الواد غيران الحقي والبعيده مش واخده بالها
إيمان: ههههههههههههه ولا هو واخد باله بس مش هنسكت صح ....
نرمين : صح بس ازاي
سندس: بتتهامسو بتقولو إيه منك ليها والله ما ليكم إلا سولي كان زمنها مكهرباكم
رحيق: اهي سولى ومحمد جيين هناك يلا نرتب للعبه
سندس: الحقو دول كلهم جيين معقول والله البت سولى دى بتعمل العجايب
إيمان : اه والله بس لو تقدر تجيب الباقيين .....؟
سولى: يلا ي شباب وسعو الكبريين وصلم اى خناقه ي شبااب اجمل قعده فى الجونينه وسرحت ونظرت لجدها ..ومالت عليه اجدو أنا هنادى جدو رافت وخالتو وعمو واوعى تعترض إحنا هنتقابل على الحدود مش جوة المندرة
الجد محمد: من سرعه سولى فى طلبها لم يقدر على الرفض وخصوصاً وجود رحيق ومحمد.. ماشي حببتى نادى عليهم
سلسبيل: وغمزت لحمزة أنا رايحه فريرة اجيب باقى العيله .....وانطلقت جرى
عثمان: ينظر لسولي ولغمزها لحمزة وحدث نفسه هى بقت كده والله وعرفت تلعبها عن طريق سولى مطلعتش سهل ي حمزة عايز ايه ترجع جمال عمرى م حسمح بكده ولو فيها موتك مش هتكون اغلى عليا من أخويا .......؟؟؟
وبعد دقائق وصل الجد رافت ومعه مها ومن خلفه جمال الذي يتمنى أن يرتمى بحضن أبيه
تجمع الجميع فى جو عائلي رائع أما جمال فجلس متطرف بعيد عن ابيه حتى يستطيع أن يراه
سلسبيل:: يلا نلعب بس كله هيلعب مفيش حد هيتفرج
حمزة بت لخصي وانت ي علي قيد على الفحم شكل السهرة صباحى
سلسبيل:: دى لعبه كل واحد يسال اللي جمبه سؤال وبعيد اللى اتسال يسأل المرة التانيه والاجابه تكون من القلب اوك
علي: الاجابه هتكون بالجزمه ي جزمه اقعدى خيلتينا
سلسبيل: سمعتك أنا على فكرة .....
الجد رافت: يلا ابتدو وأنا هسال الأول فنظر لأخيه بكل الحب وسأله ميتا هتعاود وتجعد ويايا فى البلد وناخدو بحس بعضينا
الجد محمد: صعب ي اخويا مقدرش اسيب احفادى لوحدهم غير لما كل واحد يكون له بيت وحياته الخاصه كده ارجع أنا هنا
سولي: ترجع فين هااا مش هتسبنى رجلي على رجلك تمام
الجد محمد: ههههه تمام يلا اللى بعده
خالد: نظر لعلي وانت بقي قلبك ده مدقش ولا دق وبتقاوح
علي: أنا مش فاضي للكلام ده ولسه ملقيتش اللى تستاهل أنى أحبها
سولى: ليه يعنى تكونشي رشدى اباظه الحق ي جدو
رحيق: نظرت لحمزه وأنت إيه طموحك فى الحياه
سولي: لايمان ونرمين يعينى علي الصبر طموحه ياخدك ويطير احببتى عقبالي ي رب
حمزه: طموحي أرجع إسم الشركة زى م كان ويرجع اسم محمد الهواري غول السوق واكبر طموحي أنى اتمنى إن أحفاد محمد بن الهواري هما إللي يديرو الشركه .......ونظر لجده بكل حب واحترام
جمال: ينظر لحمزة وتارة ينظر لأخيه عثمان وقال إيه ي حمزه لزوم كلامك ده ......؟؟
سندس: وانتى ي ايمان نفسك في ايه
إيمان: نفسي مقارب لحمزه الإتحاد نتحد وده منتهى القوة
نرمين: بابا حضرتك امنيتك ايه فى الحياه .....
عثمان: امنيتى أشوفك عروسه واخوكى كمان .....
الجد محمد: إن شاء الله
علي: سولي انتى طيقه نفسك ......؟
سولي: هو ده سؤال ولا شتيمه وبعدين أنا طيقانى خليك في حالك
سلسبيل: محمد أنت بتحب شغلك فى الهندسه ولا الرسم اكتر
علي: لأخيه هو محمد بيرسم ايه ....
حمزة: بيرسم كل حاجه عنده موهبه جميله جدآ
علي: والثلعوة دى تعرف منين .....
حمزة: هى عندك ابقي اسألها وابتسم على اخيه
محمد: بحب شغلي فى الهندسه طبعا وكمان بحب موهبتى في الرسم واهو تغيير وترفييه
سلسبيل : عمو جمال مين اكتر حد فى القعده هنا تفديه بروحك ....
جمال: بدون تردد كلكم افديكم بعمرى كله ..
الجد محمد: ولم ينظر له أنا قايم تعبت عايز أنام
سلسبيل: جدو لسه بدر ى وحياتى
الجد محمد: لأ كفايه لحد كده العضمه كبرت يلا تصبحو على خير
الجد رافت: وأنى كمانى تعبت تصبحو على خير
عثمان: خدنى معاك يا بابا أنا كمان عايز أنام وبدأوا الكبار فى الصعود لغرفهم إلا الشباب
حمزة: مال على رحيق وامسك يدها وحشتينى
رحيق: بابتسامه بس لحد ياخد باله ي حمزة سيب ايدى
سلسبيل: سيب اديها ي حموز بصي شوفى اخوكى العاقل قفش في أيد البت طب ايدى مالها ما هى جميله اهى
إيمان: عنيكى ي حوريه بس هتحسديهم
نرمين: ههههههههههههه طيب م تشوفي حد يمسك ايدك بدل ما انتى مركزة اوى كده مع حمز ه
سندس: يلا نشوى خلينا نتعشي أنا جعانه أوى
خالد: يلا أنا هقوم اشوى وانتم جهزو الأطباق واكملو سهرتهم ما بين ضحك وهزار الى أن ذهب كل واحد إلى غرفته مع أحلامه الجميله
****************
فى الصباح حمزه قام على رن هاتفه الوووو
حازم: ايوة ي حمزه أنا قدمت الملف بتاع المناقصه لأن الميعاد أتقدم وأنا ظبط كل حاجه وإن شاءالله نسمع خبر جميل
حمزة: تمام وأنا منتظرك تقضي معايا يومين زى م وعدتنى
حازم : إن شاء الله مع السلامه
عثمان: هناء نرمين فين مش شايفها ليه
هناء: البنت لسه نايمه ومحدش منهم صحي محتاج حاجه
عثمان: لأ خلاص حبيت اتطمن. إلا قوليلي تعالى هنا انتى احلويتى لما جيتى هنا ولا ايه ولا انتى بتيجى على هوا البلد
هناء: أنا زى ما أنا بس مبسوطه علشان كلنا متجمعين مع بعض ولا إيه............؟
صالح: صباح الخير عليكم إيه لسه الاولاد نيمين
هناء: أه نيميين لسه بس أنت راجع منين كده
صالح: روحت اتمشي فى الارض الجو جميل اوى حتى بابا اتمشي معايا وقاعد برة
اميمه: ي نهار كلنا نمنا وعمى مفطرش ولا اخد الدوا
صالح: اتطمنى سولى فطرتنا وعطت لجدها الدوا ونامت
اميمه: سولى ي قلبي مش ممكن البنت دى عنيها على الكل وخايفه علينا كأنها هى الكبيرة
علي: صباح الخير بتتكلمو عن ميين
هناء: عن سولي .....
علي: دى بتراقبنا زى الردار قلب ايه بس أم قلب مضلع دى
حمزة: مالك ومالها أنت نفسي أعرف. هما بيمدحو فيها أنت زعلان ليه .....
علي: يمدحو إيه بس دى عايزة صاروخ ياخدها سفر سنتين نريح اعصابنا منها دى صداع
سلسبيل: سمعتك على فكرة صاروخ لما يطيرك أنت أنا علشان أطير لازم محرم
خالد: صباح الخير كلكم صحيتو أنا راسي هتفرقع
من سهر امبارح
سولى : مش قد السهر بتسهرو ليه هااااا
علي: شوف بتحاسبنا على السهر كمان مشيها لاغزها وارتحاح
سلسبيل: تغزنى ليه شيفنى فرخه عايز تغزنى
علي: لأ شيفك بقرة عايزة تندبح وناكل فيكى لما نشبع
سلسبيل: ي مفجوع اكلوة لحمه لحسن يجيله سعار ويعض فينا اوووم ايه نتطر نطخه واهو نرتاح
خالد: يالهووووى والله حرام الوحد يقوم الصبح على خلقتهم هما الاتنين
حمزة: والله معاك حق مكنش ليهم لزمه معانا فى الاجازة
سلسبيل: حقك ي حموزتى قايم فايق ورايق حتى ايدك منورة
خالد: بت اسكتى شويه وتعالى هنا اخدتى الدوا
سلسبيل: دوا ايه أنا بطنى فله خلاص مش بتوجعنى طول ما انتم قدامى ويلا سلام
علي: رايحه فين على الصبح ...
سلسبيل: هروح مع محمد للارض وكمان هيرسمنى صورة طبيعية
علي: استاذنتى من مين ولا عادى خروجك كده
خالد: الواد ده واقع ومش عايز يعترف والهبله واخده كل حاجه هزار
حمزة: هما الاتنين مجانين هو بيكابر وهى والحمد لله مركزة مع الكل الا نفسها
********,***********
عثمان: طرق على غرفه ابنته فسمحت للطارق بالدخول
نرمين: بابا اتفضل أنا كنت نزله حضرتك فطرت
عثمان: الحمدلله من بدرى أنا متعود اصحى بدرى حتى لو سهرت بس كنت عيزك فى موضوع مهم
نرمين: والخوف قد تسلل إليها اتفضل ي بابا أنا تحت أمرك
عثمان: تعالى ننزل الجنينه نتمشي ونتكلم وتكونى فطرتيي ......
**************
البارت ٣٤★ اسرار القلوب★
عثمان: طرق على غرفه ابنته فسمحت للطارق بالدخول
نرمين: بابا اتفضل أنا كنت نزله حضرتك فطرت
عثمان: الحمدلله من بدرى أنا متعود اصحى بدرى حتى لو سهرت بس كنت عيزك فى موضوع مهم
نرمين: والخوف قد تسلل إليها اتفضل ي بابا أنا تحت أمرك
عثمان: تعالى ننزل الجنينه نتمشي ونتكلم وتكونى فطرتيي ......
**********************
سميحه: هى سندس فين مش شيفاها....
اميمه: البنات خرجو للجنينه ومعاهم حمزه وخالد
هناء: طيب م تيجو إحنا كمان نطلع الجنينه معاهم....
اميمه: طيب نوضب للغدا ونجهز كل حاجه وبعدها نخرج معاهم او إذا حبين اطلعو وأنا احصلكم
سميحه: لأ يلا مع بعض نخلص ونعمل حاجه نشربها
نرمين: صباح الخير على الجميع ......
الكل صبح عليها ..اميمه ثوانى ي قلبي هجهزلك فطارك
نرمين: خليكى ي طنط أنا هعمل كوبايه لبن بس مش ليا نفس للأكل
اميمه: خلاص ارتاحى لما ادفيه لأنك مش بتحبيه سخن
عثمان: تعالى نتمشي برة لحد ما يجبولك اللبن
نرمين: اتفضل حضرتك وخرجو سويا للخارج فرأي عثمان خالد والبنات جالسين فاتجه الي مكان آخر بعيد عنهم
نرمين: مالك ي بابا فى حاجه عايز تقولها
عثمان: أه ي حببتى انتى عرفه أنى امنيتى فى الحياه. أنى اشوفك عروسه واتطمن عليكى واخوكي كمان وانتى وإن شاءالله قريب هتطمن عليكى بس عيزك تستوعبي كلامى
نرمين: بنظرات زائغه وخوف مما سيحدثها فهى تعرف كل شئ ولكن ما تبريره
عثمان: ايه سرحتى منى بسرعه كده ليه طبعاً دى فرحه كل بنت أنها تلبس الفستان الأبيض وتستقر
نرمين: بابا مع احترامى لحضرتك أنا مش بفكر فى الإرتباط حاليا وحضرتك عارف وضع الشركه
عثمان: علشان كده بكلمك لمصلحه الشركه الجوازه دى هتسسعدك وكمان هنضمن قوتنا فى الشركه علشان نقدر نقف قصاد حمزة وعناده والأيام هتثبتلك صدق كلامى
نرمين: بابا أنا مش عايزة اى ارتباط حالياً ومش وقته وأول ما اخد قرار هبلغك على طول
عثمان: انتى عايزة تكسري كلمتى أنا عطيت وعد وأنتى عرفه أنى لما اوعد بنفز أنا بس بديكى فكرة والعريس يبقى المهندس مدحت وحسك عينك امك تحس إنك معترضه الواضح أنى عطيتك مكانه متستحقيهاش ويكون في علمك كتب كتابك هيكون بعد ما نرجع على طول سمعه
نرمين: لأ طبعا أنا مش صغيرة علشان حضرتك تدينى أمر يخص حياتى ازاى عيزنى اتجوز واحد متجوز وعنده اولااد إيه الكرزما الي تخلينى أوافق على جوازه زى دى متاسفه ي بابا مش هيحصل وأنا مش موافقه
عثمان: بتحدى اكبر حتى لو هطلق أمك لأ وايه طلاق بفضيحه يعنى هتكون فى الشارع ونظر لها تجهزى نفسك لما نرجع لكتب الكتاب وحسك عينك حد يعرف بالكلام ده
نرمين: وقد اختنقت بالدموع أنت ليه بتعمل كده دى أنا بنتك المفروض إنك تفدينى بروحك مش ترمينى كده وعلشان ايه الشركه كلنا وقفين وبنعافر علشان نقف تانى ونرجع وضع الشركه زى الأول وليه جووزتى من مدحت هتامن مركز قوتك فهمنى يمكن اقدر أساعدك
عثمان: الكلام خلص يلا سلام واااه خلي بالك كويس إن الكلام إلي دار بينا يوصل لحد سمعه وتركها وغادر المكان ولم يشعر بالتى استمعت لحديثهم وهى سندس ........؟
*****************
حمزة : مالكم قعدين كده زى ما يكون ميتلكم قتيل
خالد: سولي راحت مع محمد الأرض والواضح إن القعده من غيرها زى ما انت شايف بقولك ايه م تيجى نحصلهم وناخد البنات معانا واهو يغيرو جو
علي: يلا ونادى على إيمان ونرمين وسندس ردت إيمان ايه بتنادى عليا وأنا جمبك والبت سندس راحت تجيب ريحان ومرجعتش ونرمين فين؟؟
سندس: نعم بتنادى ليه ي علي إيمان كل ده بتجيبي ريحان
سندس: وعلى وجهها الازعاج وبعيون زائغه اه بس مجبتش عيزين حاجه
خالد: بخوف مالك في إيه شكلك تعبان ....؟
سندس: مصدعه شويه من السهر وكمان مشربتش النسكافيه هدخل اعمله واخد حاجه للصداع
علي : إحنا ريحين الأرض نقعد هناك شويه تعالى معانا التغيير حلو للصداع بس هى نرمين فين
نرمين: أنا هنا صباح الخير إيه هتروحو فين...
خالد: انتى كنتى بتعيطى ولا ايه .....
نرمين:: لأ اعيط إيه أنا لما بسهر عيونى بينتفخو
خالد: طيب فطرتي ولا لسه ....؟
سندس: أكيد لسه صاحيه ومفطرتش تعالى افطرى وأنا هعمل نسكافيه وأنتم استنونا ماشي
إيمان: خدونى معاكم اشرب شاي .....
حمزة: وعيونه على نرمين مالها أنا متأكد أنها عيطا هو عمى فاتحها ولا إيه أتمنى ي إنه يكون راجع نفسه وحس إن بنته اهم شي عنده بس ليه عنيها كده ......؟
رحيق: صباح الخير عليكم عاملين ايه
علي: تمام زى الفل وانتى راجعه منين كده
رحيق: كنت في الشركه بسلم شغل ولسه راجعه
حمزة: هو انتى مش موظفه فى الشركه يعنى فى مواعيد عمل ليكى ...
رحيق: لاء أنا بشتغل فى مشروع بناء على طلب من مدير الشركه لانه هو دكتور فى الكليه وكان يعرفنى ولما بيحتجنى بيبعتلى وكمان محمد يعنى مش موظفين.......
حمزة: امممممم طيب إحنا ريحين الأرض تحبي تيجى معانا ...
رحيق: نظرت حولها هما البنات فين مش ريحين ليه
خالد: لأ ريحين بس بيفطرو الأول ايه هتيجى ...
رحيق: تمام هغير لبسي واطمن ماما أنى وصلت وأشوف جدى
حمزة: جدى محمد وجدى رافت قعدين هناك فى الشمس بيعيدو ذكرياتهم ههههههه
خالد: يلا انتى غيري واحنا منتظرين اهو بس انجزى متبقيش زى باقى البنات وترجعى بعد ما النهار م يخلص
حمزة: ههههههههههههه خليك رويح وبالك طويل ي دكتور بكرة لما تتجوز هتستني غصب عنك
علي: أه وهيربي العيال ويغيرلهم على م الهانم تلبس ي عم بلا جواز بلا مرار طافح هى ناقصه المشرحه قتله
حمزه: بضحك لخالد الأيام بيننا لما نشوف .....
علي: أنتم بتتريقو عليا ولا إيه خليكم قعدين لما تخللو أنا هفضل زى ما أنا .....
خالد: ومالك متعصب ليه ههههههههههههه إحنا بنتكلم عادى
رحيق: ايه إتأخرت عليكم ......
حمزة: بابتسامه لأ انتى رجعتى على طول....
علي: أدى اللي رايحه تغير لبسها جت والمفاجيع لسه مرجعوش والله تلاقيهم نسو أننا برة مستنيهم
رحيق: طيب أدخل نادى عليهم ....
خالد: بلاش هو أصل حرارته أربعين ادخلى انتى واستعجليهم
رحيق: ماشي ثوانى وهنكون هنا وذهبت للداخل وتعثرت رجلها وكادت أن تقع فلحقها عمها صالح قبل سقوتها أرضا
صالح: على مهلك ي بنتى هتقعى ...........
رحيق: أنا متاسفه ماخدتش بالى وجثت على ركبتها تعدل من السجاده بعد تعثرها بها
صالح: ههههههههههههه بتعملى ايه ي بت انتى قومى واعدليها برجلك
رحيق: لأ ي عمى أنا بتنيها بطريقه علشان متوقعش حد تانى واعتدلت وقامت
صالح: وهو يربت على كتفها طالعه لابوكى كل حاجه بتعمليها بضمير زيه
رحيق: بابتسامه ساحرة هما البنات فين .......؟
صالح: مش عارف باين عليهم خرجو برة ....
رحيق: لأ هما دخلو يعملو فطار تقريبا هما بيفطرو فى المطبخ ولا السفرة
صالح: لأ أنتى معاكى ربنا دورى برحتك وأنا طالع لبرة يلا سلام
رحيق: ونادت نرمين إيمان سندس .......
سميحه: حبيبه قلب عمتو ايه الصباح اللى زى العسل ده
رحيق: إزيك يا عمتو وقبلتها وابتسمت والله ما هخلص من الشباب برة
سميحه: ليه فى حاجه
رحيق: لأ ابدا هما البنات فين ي عمتو
سميحه: اهم جيين من ناحيه المطبخ انتم ريحين فين
إيمان: هنروح للأرض نتمشي ونقعد هناك شويه
سميحه : طيب يلا علشان فعلا الشباب هيولعو فيكم
وخرجوا البنات للخارج وهم ممسكين باكواب الشاي للشباب
علي: اتفضل جيبين شااي إيه لسه هنقعد انجزو
إيمان: بخبث لأخيها علي مالك اشرب الشاي وبرحتنا خااااالص لسه إحنا فى أول النهار
علي: حمزة هتشرب شاي أنت وخالد.......
حمزه: اه هشرب ......
خالد : وأنا كمان لزمنى شاى أوى وضحكو جميعا ......
علي: طيب أنا مش هشرب شاي ورايح للأرض ومشي بضع خطواط ورجع خطوة وسأل رحيق
هو محمد بيروح أنهى أرض ....؟
رحيق: إذا رايح للفلاحين يبقي هتغرب وإذا هيرسم هتلاقيه في الجنينه الشرقيه....
علي: أه هيرسم يختى الكونتيسه فروله .....
ضحك الجميع وذهب علي فى طريقه
خالد: مال على حمزة الواد ده بيكابر وهو واقع على الآخر
حمزة: والله م عارف أعمل ايه ده غبي هيفضل يكابر لحد ما تضيع منه وأنا وضحتله واخد كلامى باستخفاف ومش شايف غيرته عليها
إيمان: يلا اشربو الشاي ونلحق علي ليغتال سولى
حمزة: نرمين فطرتى ....
إيمان: لأ مكنش ليها نفس واديها بتشرب شاي
رحيق: الشاى من غير اكل غلط لازم تاكلى اى حاجه ااقولك ثوانى وراجعه وقامت رحيق بخطى سريعه للمنزل.....ثوانى وعادت ومعها طبق
إيمان: ايه الطبق اللى متغطى ده هتلبسيه فى وش نرمين ...
رحيق: ههههههههههههه لأ طبعا دى كيكه البرتقال خدى ي نرمين وقولى رايك إيه ...
نرمين: تسلم ايدك بس مش هقدر اكل منها
خالد،: جلس بجوار اخته واحتضنها وأمسك بالطبق ووضع الكيك داخل فمها
نرمين: بس ي خالد إيه إلى بتعمله كفايه
إيمان: هى الأخرى وضعت قطعه فى فمها وهى تتحدث ههههههههههههه هنزغطك ي بطه
نرمين: اوووووف منكم بس خلاص سندس هى الأخرى همت ووضعت قطعه في فمها
نرمين: وضعت اديها أمام فمها انتم اتجننتو حد يأكل حد كده ....
خالد: طيب قولى انتى ي فيلسوفه عصررك ناكلك ازاى
نرمين: حمزة ابعدهم عنى مش عايزة اتعصب عليهم
حمزة: إيه الهبل إلي بتعملوة ده حد ياكل حد كده وبالعافيه افرض اختنقت يعنى إيه مفيش مخ
خالد وإيمان وسندس مسبهلين
نرمين: أحسن والله ماليكم إلا حمزة ي جزم. .....
حمزه: وتقدم للامام ووضع قطعه كبيرة فى فم نرمين فلم تقدر على الكلام
حمزه: يلا انجزى بألف هنا على قلبك يلا نلحق علي ليغتال البت سولى
ضحكو جميعهم على موقف حمزة اتجاه نرمين
************************
سلسبيل: الله الجو هنا روعه والمنظر يجنن
محمد: أنا متعتى الحقيقيه لما اجى هنا واقعد مع نفسي واطلع كل الى جوايا فى الرسم
سلسبيل: أنت عندك رسومات كتير ولا بترسم وترمى
محمد: لأ بحتفظ بأى رسمه حتى لو مش جميله أو فيها غلط علشان اتعلم من غلطى
سلسبيل: طيب ارسمنى بقي وقولى تاخد كام يوم وتخلص
محمد: على حسب المهم تعالى قوليلى عيزاها ازاى وانتى واقفه ولا قعده
سلسبيل: وأنا قعده مقدرش أفضل واقفه كتير
محمد تمام تعالى وفتح لها كرسي صغير واجلسها وبدأ يرسمها
علي: ي عم حسين هو محمد فين ......
حسين الغفير : هو هتلاقيه في اخر الجنينه
علي: تمام ودخل للجنينه وبدأ يبحث عنهم وبعد دقائق وجدهم
سلسبيل: علي أهلا وسهلا تحب تترسم من بعدى
علي: وليه بعدك أنا هترسم الأول وانتى قومى ريحى
سلسبيل: يعنى ايه ريحى اركن كده الله يكرمك ولا شفلك حته العب فيها لحد ما أخلص
محمد: بس انتم الاتنين إيه رأيكم ارسمكم سوا والله هتطلع جميله الصورة إيه رأيكم
علي: امممممم معنديش مانع يلا .....
سلسبيل: معندكش مانع ويلا أنا عندى أنا جبت محمد الأول وهيرسمنى الأول وأنت تتهوا وتركن
علي: ليه شيفانى عربيه هركن ي نترسم سوا ي أما مفيش رسم غير بعدى انااااا
سلسبيل: هار اسوح ومهبب وعليه ليمون حامض الفوليك الي هرشه على وشه دهون وارتاح
علي: اهري وانكتى في نفسك بردو إلى أنا عيزة هو إلى هيمشي
محمد: واقف بينهم وبيضحك عليهم طيب هدنه ي علي ثوانى
محمد: انتى ي سولي عايزة إيه
سلسبيل،: عايزة اترسم أنا جيت الأول صح هو جاى يغلس
محمد: طيب إيه رأيك ارسمكم سوا النهارده ولما نخلص دى ارسمك ي سولي لوحدك وكمان مش ناسيه هنا هاخدك المركب وارسمك إيه رأيك
سلسبيل: امممممم موافقه وامرى لله يلا أرسم
محمد: أرسم ايه مش تتقعدو الأول علي أنا عايز الصورة وأنا واقف
سلسبيل: لأ عيزاها وأنا قعده تعالى هنا جمبي وانجز خلينا نترسم
حمزه: لخالد الحق دول هياكلو بعض وبص على محمد هيولع فيهم
إيمان: بسسسسس هاااااف تايم سولي أنا عندى حل وسط
سلسبيل: اتحفينا بحلك .....
إيمان: انتى تقعدى وعلي يقف مش تنفع ي محمد الصورة كده
محمد تنفع بس بعد شويه أنا إلى مش هنفع وارسم
علي: وأنا موافق يلا لخصي يومك خلينا نخلص
رحيق: طيب أنا عندى حل أجمل إيه رايكم نترسم كلنا. وتبقي. ذكرى لينا لأول مكان يجمعنا
خالد: بس الصورة هتكون ناقصه محمد
سولى : استنونى ي شوباب وطلعت جرى نادت حسين الغفير
علي: وده هيرىسمنا بدل محمد ولا إيه
سلسبيل: لأ ي ذكى إحنا هناخد صوره محمد يرسمها وهو هيكون معانا
خالد: والله عفارم عليكى يلا كله يتجمع هنا وبالفعل وقفو جميعا للتصوير فحمزه وقف بجوار رحيق وهو ممسك يدها وسندس بجوار خالد المرتبك من وجودها بجانبه إلى هذا الحد وايمان ونرمين بجوار بعض سلسبيل أنا هقف فين ايه الزحمه د ى
محمد تعالى هنا جمبي
علي: خليها تقف هناك الجو حر ومش نقصين زحمه
يلا روحي عند ايمان هش
سلسبيل: أنت بتتكلم معايا ولا بتدور على فرخه وسع كده انا هقف مع حمودى
علي : حمودى ده إيه كمان ويطلع مين .....
سلسبيل: تعالى اقولك هو هناك تحت الشجرة الكبيرة روح نادى عليه لحد ما ناخد الصورة أنت طويل على الصورة ورقبتك مش هتطلع روح يلا
حمزه: ارحمونا بالله عليكم مكنتش صورة دى صور ي يعم حسين خلينا نخلص
وبالفعل التقط لهم الغفير كذا صور مثلما طلب منه محمد
حمزه: تحبو تتمشو فين .....
خالد: أنا هتمشى هنا فى الجنينه ....
إيمان: أنا هقعد هنا مع نرمين ............وانت ي خالد خد سندس معاك هى عايزة تتمشي شويه
حمزة وأنا هاخد رحيق وعلي ونتمشي الناحيه دى
محمد : وأنا هفضل هنا مع البنات
سلسبيل: ايه دهون هراقبهم ازاى دول وكل واحد رايح من ناحيه
حمزة: سولى هتيجى معايا ولا مع خالد ...
سلسبيل: ااقولك إحنا نتمشي جمعاااااااء علشان اخد بالي منكم
خالد: بالك من إيه ي بت انتى أنا مبقتش افهمك
سلسبيل: مش لما أنا افهمنى متحيرونيش هتعملو ايه نتمشي سوا
حمزة: لأ لأ. لأ ارتحتي
سلسبيل: وهتيجى منين الراحه خلاص هاجى معاك ي حموزتى يلا بينا وتابطط ذراعه بقولك ايه
حمزة: ولا كلمه تمشي وانتى ساكته سمعه ولا صوت ولا نفس
سلسبيل: اروح اموت أحسن ....
علي: ههههههههههههه والله عفارم عليك ي كتمتها
حمزة: وانت كمان تتهبب وتخرس ومسمعش صوتك
سلسبيل: ههههههههههههه.... ههههههههههههه ..هههههههه مش قدرة والنعمه
حمزه: اخذ رحيق وتركهم خلفه
سلسبيل: هار اسوح الواد خد البت وطار ومصدق
علي : انتى اتجننتى ي بت بتتكلمى مع نفسك
سلسبيل: اه وانت مالك ومال نفسي الله ومشيت باتجاه حمزة
علي: اقسم بالله البت دى اتجننت فسحى منك ليها اقعد معاكم
إيمان: سولي فين
علي: راحت مع حمزه تتمشي خلينا قعدين ف هدوء شويه
محمد: أنت سبتها ليه لو حدها الجنينه كبيرة لحسن تتوة فيها
علي: دى تتوه محافظة دى زى القرش البرانى ترميه ويرجعلك تانى
محمد: بس بس إيه كل ده خلاص مكنتش كلمه قولتها
إيمان: ههههههههههههه متبقاش تتكلم عنها قدامه بيركبه العصبي
نرمين: ههههههههههههه تعالو نجيب برتقال من على الشجرة
خالد: ماشي ساكت وينظر تارة إلى الزرع وتارة الي سندس
سندس: خالد أنت زعلان مني أنا عملت حاجه تزعلك
خالد: ليه بتقولي كده .....
سندس: حساك مش عايز تتكلم معايا وديما أنا إلي بحاول أكلمك مع إن المفروض كنا هنتفق مع طنط اميمه علشان موضوعنا ولا نسيت
خالد : مش ناسي اول م نرجع نتكلم مع طنط اميمه وإن شاءالله نلاقي حل
خالد: المنظر هنا والهوا يجننو بجد .......
سندس: فعلا معاك حق كل حاجه جميله ونظرت ايه ده شجرة برتقال الله. هجيب تحب اجيبلك
خالد: لاء مش عايز خليكى انتى وأنا هجيبلك
سندس: نونو أنا بحب ااقطفها بنفسي ثوانى ورجعالك
************************
البارت ٣٥★ اسرار القلوب★
خالد: المنظر هنا والهوا يجننو بجد .......
سندس: فعلا معاك حق كل حاجه جميله ونظرت ايه ده شجرة برتقال الله. هجيب تحب اجيبلك
خالد: لاء مش عايز خليكى انتى وأنا هجيبلك
سندس: نونو أنا بحب ااقطفها بنفسي ثوانى ورجعالك
************************
سلسبيل: هما اختفو فين أنا مش لاقياهم وبعد ثوانى رأت حمزة جالس ويتحدث مع رحيق
فخطت بضع خطواط فسمعت حمزة يحدثها عن الشركه وبعض المشاكل فى العمل
سلسبيل: هو أنا حسدتك ولا إيه شغل إيه وهباب ايه وأنا اللى بقول عليك نمس والنعمه منا قعده معاكم لما اروح اشوف جوز العصافير التنيين
حمزة: لرحيق فهو حكى لها كل ما يحتفظ به من اسرار بقلبه
رحيق: بدموع كل ده مستحمله ازاى وليه مكنتش بتحاول تحكيلي علشان ترتاح على الأقل
حمزة: الراحه بالنسبالي أنى أرفع الظلم عن عمي جمال وعمي ماهر ورجوع عمي للقصر تانى
رحيق: أنت ناسي حاجه مهمه عمي عثمان بالرغم من إلي عمله بس هو عمنا وكمان خالد ونرمين ولا خالتو
لأ لأ صعب أوى ي حمزة الخسارة هتكون كبيرة أوى بالنسبالك
حمزة: يعنى اسكت مستحيل أنا اتعلمت القيم والأخلاق من عمى ماهر وعمى جمال واتعلمت من جدى أنى ااقول الحق حتى لو السيف على رقبتى
رحيق: وهتعمل إيه دلوقتى أنا مش فهمه....
حمزة: اتمنى إن نرمين تثق فيا وتيجى تحكيلي همها ده فى حاله إن عمي كلمها فى موضوع جوازها وإذا متكلمش يبقي اتراجع ويكون أحسن
رحيق: أنا خايفه أوى وخايفه عليك
حمزة: أمسك يدها متخفيش عليا أنا مع الحق ولازم تتاكدي إن الحق هو الى هينتصر إن شاء الله حتى لا لو بعد حين
رحيق: إن شاء الله خير
حمزه: رحيق انتى اغلي حاجه عندى انتى بالنسبالي كنز كبير ونفسي أخلص من همومي علشان اعملك أحلى فرح لأجمل عروسه
رحيق: الاهم إنك تخلى بالك من نفسك لأنك متملكهاش وقبل ما. تخطى خطوة افتكرنى ومش عيزاك تتهور وحياتى عندك
حمزة: متخافيش لانى بحلم باليوم إلي اخدك من عمي واطير واعيش أجمل حياتى مع أجمل رحيق فى الدنيا
رحيق: بس كفايه أنا حاسه أنى هطير يلا بينا نرجع إحنا إتأخرت عليهم
حمزه: وهو ممسك يدها ومبتسم ايه زهقتى على من قعدتى مااااشي
***********************
سندس وضعت حجر على حجر لكى تقف عليه وتقطف البرتقال فشبت فى الهواء ووقعت بصراخ مدوي فنظر خالد بفزع وجري عليها
خالد: سندس مالك حببتي فيكى إيه .. إيه تعبك انطقي
سندس: بسبهلال ااااااه
خالد: وهو يحتضن رأسها ويكاد أن يبكى قوليلي ايه تعبك ......
سندس: لنفسها هو قالى حببتى ولا من اثر الوقعه جالى ارتجاج لأ لأ هو خايف عليا الله م كان خايف على سولي كمان ييييييي
خالد: سندس حاسه بايه فى حاجه وجعتك
سندس: يظهر إن رجلي انجزعت حاسه بألم فيها جامد
خالد: طيب ورينى كده ......
سندس: خلاص لما نروح وافردها وإن شاءالله الالم يروح
خالد: بخوف تعالى اتسندى عليا وامشي براحه ومتحمليش عليها
سندس: متقلقش إن شاء الله خير
خالد: طيب افرديها شويه و قوليلي حاسه بايه
********************
سلسبيل: اذيكم ي همى الكبير عاملين ايه
علي: لمحمد مش قولتلك هترجع اهى متاخرتش ي خويا............
محمد: ههههههههههههه والله أنت مشكله
إيمان: يعنى راجعه من غير حمزة ورحيق.....
سلسبيل: بعد م حصلتهم لقيته بيتكلم عن الشغل والشركه وأنا إلي قولت هسمع أحلي كلام من جوز العصافير
نرمين: وخالد وسندس مرحتيش عندهم ليه
سلسبيل: معرفتش خفت لاتوة فقولت أرجع اشحن الطاقه .......
علي: لمحمد أنت مش بترسم ليه وقاعد سرحان
محمد: الرسم هوايه ومزاج ولما ييجى مزاجى برسم بس لما اروح هشتغل على صورتنا إن شاء الله والحق اخلصها
سلسبيل: قوم ي علي هتلنا برتقال أنا جعانه أوى
علي: انتى جعانه أنا اجيبلك ليه قومى هاتى لنفسك تكونيش اتشليتى
سلسبيل: بعد الشر عليا إن شاء الي مجبليش البرتقال .....
إيمان: الحقي استلمو بعض خلينا نتفرج وبصراحه انا هصورهم....
علي: انتى بتدعى عليا ي بت انتى......
سلسبيل: ده على أساس كنت بتقول فى حقي شعر مش أنت إللي قولت الأول
محمد: بس بالله عليكم أنتم مش بتتعبو ولا تصدعو
سلسبيل: أنا حساسه بصدع وبتعب والله لكن حلمبوحه ده البطاريه مشحونه على طول عليا
علي: بطلي تقولي حلمبوحه انتى بتجيبي الكلام ده منين...
سلسبيل: فتحت عنيها وغمضتها ياااالهوى ونطت على ايمان ونرمين بصو ورا كده فلتفو جميعا فراو خالد وهو ممسك بسندس ويكاد أن يحملها والخوف ظاهر على وجهه
سلسبيل: جتنا نيله ف حظنا الهباب عقباااالي ي رب لما الاقي نصيي التانى
علي: جالك حش وسطك بدل ما تجري وتشوفي اختك إيه الهبل ده
سلسبيل: اجري عليها واقطع المشهد المباشر دهون ي عم روح ده أنت لو فهمت تتعب
إيمان: مالك ي سندس مالها رجليها ......
خالد: وقعت ورجلها انجزعت تقريبا .....
نرمين: وقعت ازاى وفين....
سلسبيل: وقعت اصل الهوا شديد اووووم إيه لفحها فوقعت
علي: ليه كنتى معاهم ولا مرقباهم....
سلسبيل: ده إحساس الأم ي مدهول اسكت وتعالي اشرحلك ...
ايمان: لنرمين الحقي الهبله دى وهاتيها جمبنا والله لتفضحنا
نرمين: سولي تعالى ااقولك على حاجه .....
سلسبيل: استنو لما اشرح للأخ علشان افهمه
محمد: أنا هقوم اتمشي لحمزه ورحيق وكمان استعجلهم علشان نروح ونتطمن على سندس
خالد: أه يريت بس بسرعه ومتتاخرش ....
سلسبيل: ابت انرمين هروح مع محمد لحسن حموزتى سايح ونايح ومحمد شكله معقد
إيمان: طيب الحقيه بسرعه ...
سلسبيل: أنا سيباه بيشرحلها شغل الشركه ي عالم وصلو لفين
إيمان: بطلي غلبه وقومى يلا
سلسبيل: امحمد امحمد استنى جايا معاك افك عن نفسوياتى عندى كبت عاطفي
علي: الهى وانت جاهى الكبت يضغط عليكى. كمان وكمان وتفطسي ونرتاح
سلسبيل: سمعتك على فكرة وجريت للحاق بمحمد
محمد: هما كانو فين مش انتى كنتى معاهم
سلسبيل: اه احضرة الضابط كنت معاهم اثناء حدوث الجيريمه
محمد: ي بنتى اعقلي نفسي افهملك كلمتين على بعض
سلسبيل: تفهمنى مرة واحده كده خبط لزق لما أنا مش فهمانى يبقي أنت هتعمل ايه
محمد: بس بس ايه انتى مصدقتى وهتتفتحى بالكلام
سلسبيل: نظرت لمحمد حتى أنت ي إبن ابي حنيش امشي امشي
محمد: الله يكون في عونهم عليكى .........
سلسبيل: احمزة احمزتى أنا جيييبت فينكم أنا بدور عليكم انتم فين ومعايا محمد اهو سمعنى معاااااايا محمد احمزتى .......
محمد: بس انتى بتدورى على عيل تايه وطى صوتك
سلسبيل,: لنفسها لأ ي اخ بدور على عيل سايح ونايح احموزه اطلع ي عم فينك هما كانو هنا
محمد: يمكن بيتمشو الناحيه دى تعالى معايا
سلسبيل: طيب روح انت من هنا وأنا هروح من الناحيه دى
محمد: تعالى معايا بدل ما تتوهى مننا وكمان الاتجاه ده اخرة جنينه الموز ايه هيوديهم هناك
سلسبيل: الهوا ......
محمد: نعم بتقولي ايه
سلسبيل: اسمع ي اخ أنت أنا بتخض والنعمه وأنت مركز معايا أصلي لو مطلعتش الكلام بطنى تنفجر وبعيد عنك خالد م بيصدق حد يتعب اصله عنده عقده من العينين فهمت حاجه
محمد: لأ
سلسبيل: ولا أنا يلا نمشي ونشوف حد يفهمنا .....
******************
حمزه: ايه ده أنتم متمشتوش ولا ايه فضلتو قعدين
خالد: يلا خلينا نروح سندس وقعت ورجلها انجزعت
حمزة: جثي بجوار سندس مالك حاسه بألم شديد ولا بسيط
سندس: الحمد لله أحسن من الاول بس يلا بينا نروح
علي: يلا فين مش لما تيجى ام جلمبو الكونتيسه فرواله
سلسبيل: من خلفه أنا أم جلمبو ي ابن أبو شوشه
علي: طيب اعمل فيها ايه دى ااقتلها واخلص وارتاح واريحكو منها
سلسبيل: ضيقت مابين عينيها تقتلنى ليه هى سيبا أنا ورايا رجاله واحتمت بحمزة وخالد فابتعدو عنها وتقدمو ناحيه سندس
سلسبيل: هار مربرب اسمع ي اخ علي إحنا لما نروح البيت هندرس موضوع القتل دهون وإن شاءالله نرد عليك ف ااقرب فرصه
حمزة: وخالد اقتربو من سندس حتى تتكا على أحد منهم فتراجع خالد خطوة وترك المساحه لحمزه حتى تتكا عليه بالرغم من وجع قلبه عليها ولوم نفسه على إنه السبب
**********************
عادو جميعا إلى المندرة
الجد محمد: خير ي أولاد مالها سندس فيها إيه
سميحه: بفزع بنتى حببتى مالك
سندس: مفيش حاجه رجلي انجزعت بس متقلقيش
خالد: يلا أنا جهزت العربيه هنروح المستشفي نطمن ونرجع
سندس: صدقنى مش حاسه بألم خلاص
خالد: بتصميم بقول يلا
سلسبيل: م قالك يلا ولا عيزاه يلم البيت كله يكشف عليه ما انتى عرفه عقدته ....
سندس: بس اسكتى وتعالى لما اسند عليكى
سلسبيل: عبيطه أنا أروح معاكى أنا ولله الحمد خد الجرعه بتعتى يلا يختى روحى خدى التطعيم
إيمان: أنا جايا معاكى ....
نرمين ورحيق وأحنا كمان .........
صالح: مفيش حد رايح يلا ي خالد إنت وحمزة سندوها ويلا بينا
محمد: أنا جاي معاكم ي عمى
صالح : مالوش لزوم ي حبيبي إن شاء الله خير
اميمه: إن شاء الله
********************,
وبعد مرور ساعه دخلو كل من صالح وخالد وحمزة
سميحه: ايه ده هى اتجبست
رحيق: الف سلامه عليكى
سلسبيل: ايه هى طلعت مكسورة ولا ايه
حمزة: لأ مش كسر شعرة خفيفه بس مطلوب منها الراحه ومتقفش عليها خالص
البنات اخدوها لغرفتها وجلسو معا حتى المساء
حمزة: لخالد أنا هطلع اتمشي برة شويه تحب تيجى معايا
خالد: لأ أنا عندى كام مكالمه هخلصهم
علي: وأنا طالع. أنام كان يوم مجهد يلا تصبحو علي خير
إيمان: لسندس رايحه فين مش قولنا الراحه
سندس: هدخل الحمام متقلقيش ..ونزلت سندس للدور الأول فرات حمزة واقف أمام باب المندرة فتحاملت على نفسها وذهبت اليه حمزة
حمزه: التف خلفه سندس ايه منزلك الدكتور قال لازم تريحى رجلك
سندس: إللي هقوله اهم عندى من رجلي ولازم أنت تعرفه
حمزة: بخوف طييب تعالى اقعدى وافردى رجلك وقولي مالك
سندس: حكت كل شئ سمعته من عمها عثمان لنرمين حتى تهديده لها بأمها
حمزة: مش ممكن مستحيل يكون عمى وصل فكرة للمستوى ده يشهر بمراته أم أولاده ازااااى وأنا إلى قولت راجع نفسه فى حق بنته أنا مش قادر استوعب
سندس: ببكاء علشان خاطرى أتصرف نرمين متستهلش كده أبدا ولازم خالى يفوق من تفكيرة بنفسه والله حرام أنا كنت هحكى لخالد بس خفت من رده فعله من موضوع طنط هناء
حمزة: كويس إنك مقولتيش وأنا هتصرف ومتقلقيش مفيش حاجه من اللي سمعتيه هتحصل أنا متأكد إن ربنا معايا وهيقف جمبي
سندس: أنا أسفه .وطئطت رأسها للاسفل
حمزة: اسفه على وبتعجب من من خجلها
سندس: أنا اتهمتك بأنك بتفتح جروح وكان كل همى جرح امى وبس لكن انت عينك علينا كلنا وخايف على الكل بس عايزة اقول حاجه وخايفه
حمزة: قولى ومتخافيش من أى حاجه
سندس: أنا لما راجعت الملفات والرسومات الهندسيه وكمان اتطلعت على الدفاتر الحسابيه إلى رجعتها سولى وطابقت الاتنين لقيت فى لعب كتير وباين جدا لما تدقق فيهم وتحسبها هتلاقي التلاعب من عند عمى عثمان مش من بابا ولا عمى جمال
حمزة: بفزع سندس انتى تعرفي ايه وسمعتى ايه قولي
سندس: ببكاء سمعت جدى محمد وهو بزعق لماما وبيقوولها فوقي من حزنك وانتبهي على بناتك وطلب منها تنسي بابا ومتجبش سيرته فى البيت
لأنه وثق فيه اكتر حد حتى كان واثق فيه اكتر من خالى عثمان وخالى جمال وسمعت جدى بيفولها إن كرم منه أنه مش هيبلغ البوليس علشانى أنا وسولى
وطلب من ماما تشوف الأوراق اللى عندها فى الخزنه علشان فلوس الشركه لازم ترجع وهما بيتكلمو دخل خالى صالح وللأسف كان معاه اوراق بتدين خالى جمال وتثبت أنه متورط مع بابا ووقتها جدى وقع من طوله وكان هيموت فيها لأن الصدمه كانت كبيرة عليه
حمزة: ليه سكتى وليه محكيتش أنك تعرفي
سندس: خفت على سوولي خفت لحسنن تضيع مع دوامه أنا نفسي مش عرفه خقيقتها ايه
حمزة: خلاص وقت السكوت عدي يلا انتى اطلعي لفوق ومتتكلميش ومش عايز حاجه تبان عليكى ماشي
سندس: حاضر وهمت أن تقف فكادت أن تقع فامسكها حمزة قبل وقوعها وفى هذة اللحظه رائهم خالد كانهم يحضنون بعضهم فنزلت دمعه هاربه من عيونه ووجع قلبه وصرخ بصمت اااااااااااه
★***********************
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق