القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اسرار القلوب الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم رانيا قنديل

 رواية اسرار القلوب الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم رانيا قنديل 




رواية اسرار القلوب الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم رانيا قنديل 




البارت ٢٦★ اسرار القلوب★


وبعد مرور عده ساعات دخل عثمان لغرفه حمزة فرأي بعض الأوراق والملفات بداخل مكتبه عثمان إيه ده اوراق المناقصه معقول ده مغير فيها حجات كنت هتودينى ورا الشمس ي حمزة بس أنت مش قدى وأنا اللي هخلص منك وجدك اولنا 


**************************


حمزه: الو ايوة ي خالد تعبت من السواقه 


خالد: لاء مش تعبان وكلهم نايمين  خلاص إحنا داخلين على البلد شويه واصحيهم


حمزة: طيب مش عايز تطمنى ليه على سلسبيل أنا حاسس إن فى حاجه من تعبيرات وشك 


خالد: مش وقته لما نوصل نقعد مع بعض ....


حمزة: قفل الخط ربنا يستر هيكون في إيه بس لأ لأ إن شاء الله خير أنا مخي رايح لفين ........!!


إيمان: بتثائب حمزه إحنا فين دلوقتى .......


حمزة: إحنا على أول البلد عشر دقايق ونوصل إن شاء الله


ايمان: تحب اكمل مكانك سواقه وتريح شويه


حمزة: لما نروح هريح برحتى فوقي أنتى نرمين يييييييي نسيت أسأل خالد سلسبيل تعبت تانى فى الطريق ولا ايه......


إيمان: هتصل بسندس واسالها ........


سندس: بنعس ايوه ي إيمان 


إيمان: انتم لسه نيمين يلا فوقو علشان وصلنا البلد 

وطمنينى سولى تعبت ولا حاجه 


سندس: لاء الحمدلله هى نايما مش هصحيها غير لما نوصل.....


ايمان: تمام واغلقت الخط وطمنت حمزة على سلسبيل وأنها نائمه 


علي: نظر للوراء فرأي سلسبيل نائمه ووجه نظرة لسندس صحيها علشان وصلنا خلاص 


سندس: حاضر وبدأت تفوق أختها سلسبيل حببتى قومى يلا وصلنا 


سلسبيل: اخيرا أنا تعبت من النومه دى وكمان بردانه 


علي: خدى البسي الجاكيت ده ودفي نفسك لحسن تتعبي 


سلسبيل: ااااه صح أنا عيانه هات لما البس وادفى نفسي اصل العيا مر ي صحبي 


علي : ايه ده انتى رديتى عليا اهو يعنى وقعتى فى كلامك هههههههه


سلسبيل: ضيقت على عينيها أنا كلمتك ي جدع أنت وبعدين أنا عيانه محدش يزعلنى لارقد فيها اها أنا بقولكم اهو 


علي: شوف ازاى طيب والله حاضر .......


سلسبيل: هو مفيش غيري عيانه وكمان البيه بيستحلفلي وايمان ونرمين بيتهربو منى لأ وايه سندس بتدينى عطف الامومه وقبضه عليا 


سندس: أنا سيبتك اهو البسي يلا علشان متبرديش


سلسبيل: لبست الجاكيت واتدفت وربعت اديها أمام صدرها واشتمت رائحه فمالت نحو ياقه الجاكيت إيه ده الريحه دى ونظرت لعلي امممممم هو الجاكيت بتاعه ........


سلسبيل: سندس هو علي لابس جاكيت وكان جايب ده ليه معقول بيلبس اتنين فوق بعض...


سندس: معرفش متساليه هو ما هو قدامك اهو ومالك كده موطيه صوتك 


سلسبيل: اصلي مؤدبه ههههههههههههه


******************************


الجد: هى الساعه بقت كام .......؟؟ ووقف الجد يااااه الساعه السادسه الفجر راح عليا ييييي م كانت سولى اللى بتصحينى يلا. اقوم أصلي وبعدها اتصل اتطمن عليهم 


هناء: صباح الخير يا عمى .....


الجد: صباح الخير يا بنتى يعنى صاحيه بدرى 


هناء: أنا على طول بصحى من صلاه الفجر لحد الضحى ومش بنام تانى ...


الجد: يااااه أول مرة اشوفك وأنتى صاحيه فى الميعاد ده....؟


هناء: القصر كبير وبعدين بفضل جوه الجناح مش بطلع غير لما الكل يصحي وبعدها بنزل 


الجد: هههه يعنى الملحق الصغير ده يخلينى اصطبح بالوش اللى يجيب الخير شكلى كده هقعد مع حمزة هنا 


هناء: ههههههههههههه أه والله بس المكان بيه اجمل لما نرجع إن شاء الله نبقي نقعد هنا كل يوم مع حمزة ونرجع القصر على النوم اللمه مع الأولاد ليها طعم تانى 


الجد: هتوضي اصلي ولما أرجع نتصل بالاولاد .....


هناء: تحب اعملك حاجه تشربها دافيه ...؟؟


الجد: أه ينسون من غير سكر كانت بتعملهولى سولي 


هناء: ي بختك بيها ي عمى البنت روحها فيك 


الجد: ده أنا اللي روحى فيها حبيبه قلبي من جوة كلهم عندى اغلي من بعض 


اميمه: صباح الخير عليكم أنا سمعت صوتكم قمت على طول


الجد: ههههههههههههه لأ ده الملحق ده فظيع بالرغم من صغرة بس محاوطنا مش تيهين فيه زى القصر 


اميمه: والله معاك حق والله ي عمى فعلا تهنا فى القصر ومش بيجمعنا غير الاكل وبس وكل واحد فى مكان ....


الجد: معاكو حق هقوم اصلي أنا علشان نستعد للسفر

وذهب الجد للصلاة 


اميمه: هناء مال وشك متغير كده ليه عثمان ديئك تانى 


هناء: لاء أبدا مفيش بس قلقانه وعايزة اطمن إذا الاولاد وصلو ولا ايه


اميمه: أنا لسه قفله مع حمزة هما وصلو على اول البلد يعنى قالى عشر دقائق ويوصلو


هناء: الحمد لله وأكيد هينامو علي طول وخصوصاً حمزه وخالد سيقين الليل كله


اميمه: اه ممكن يلا انا هروح للقصر أجهز الفطار 


هناء: لااااااا هنفطر هنا او برة فى الجنينه أهو تغييير 


اميمه: طيب هصحى صالح علشان يجهز ويلبس وكمان سميحه هصحيها


هناء: روحى انتى لصالح وأنا هصحي سميحه يكون عمى خلص صلاه 


******************************


حمزة: حمدالله على السلامه 


خالد: الله يسلمك ياااااه الجو والنسمه بتاعه الصبح تجنن 


سلسبيل: شم النسمه كويس ي دكتور وركز اااه ركز فيها محلاها النسمه 


خالد: ضيق ما بين عينيه مالك انتى بتقولي إيه اركز ازاى في النسمه ......؟؟


سلسبيل: ااقولك أنا وجريت عليها نرمين وإيمان هتقولي ايه بطلي كلام ويلا خلينا ندخل شنطنا 


سلسبيل: سبونى اشرحله ما هو لازم حد يشرحله بتاع التقطيع تحسوة متبرمج على الطب طلعنى عندى التهابات لأ وايه سحب دمي وصمتت ونظرت لهم انتم بتتكلمو معايا ليه مش اتهربتو منى وسيبتوة يشحورنى ويعملي تحاليل بس التحااااليل دى حلوة بشكل وسرحت وهى مبتسمه .......


إيمان: الحقي البت ضاعت مننا .......


سندس: أنا دخلت شنطتى وصحيت واحد من الخدم وهييجى يدخل باقي الشنط


سلسبيل: نظرت لخالد والله سندس دى مفيش زيها وشطرة كده اول واحده دخلت الشنطه وجابت الحرس وراها ااقصد طلعلنا بواحد من جوة فنظر خالد باتجاه سندس وهو يبحث عن هذا الرجل الذي تتحدث عنه سلسبيل 


سلسبيل: يعينى على الصبر ده أنا هتسلي احلي تسلاايه والله 


ايمان،: بس ي بت هتفضحينا ايه إللي بتعمليه ده...


سندس: مالك ي سولى انتى بتقولى إيه هو التعب رجعلك تانى اناديلك خالد


سلسبيل: تعب ايه يا حجه عايزة تنادى على خالد نادى وجربي صوتك لكن أنا لاااااا أنا بقولك اهو ناس تح........ ووضعت نرمين يدها على فمها هوسسسس ايه فضيحه انتى


إيمان: بت انتى على الله تقولي حاجه غير لما ترجعلنا سمعه.....


سلسبيل: والنعمه بطنى بتوجعنى اصلي بتنفخ من أنى احفظ سر وتحسينى كده عندى زى شلل أطفال 


خالد: ايه رجلك نملت تانى وحاسه بايه نظرت سلسبيل للخلف هو بيطلع امتى ده هو اللى بعمله فيهم خالد هيطلعه عليا ولا ايه


سلسبيل: والنعمه أنا فله وكنت بسالهم علشان انط الحبل أصلها رياضتى المفضله


خالد: تنطى ازاى وأنتى تعبانه كده اوعى سمعانى 


سلسبيل: حاضر عرفه اصلي عيانه وتعبانه والواد هيقع طيب ينفع اتمشي ولا خطر على الجنين


حمزة: اسمعى الكلام وبطلي رغي كتير وعايزة تتمشي فين ريحي شويه واخرجى زى ما انتي عايزة وكمان مش هتسلمى على جدى رأفت ولا إيه


سلسبيل: اها صحيح جدى أسلم عليه وانام معاه وابعد عن بتاع المشرط 


علي: ممنوع تباتى هناك دى اوامر جدى محمد ولانسيتى كلنا هندخل نسلم ونطلع على الديوان يكون الفطار جهز 


حمزة: الساعه سبعه زمنهم صحيو من بدرى 


سلسبيل: بتعجب وانت يلي كنت مهاجر معاك اجنده مواعيد نومهم ولا ايه ......


علي: وطى صوتك لينفخك ......مش لاقيه غير حمزة وتتريقي عليه


سلسبيل: ١٢٣٤٥٦٧٨٩١٠١١ ....سندس كفايه عد هتطقي ي قلبي ردى عليه وخلاص مش هتعرفي تكملي الرحله غير بنقارك معاه اتنزلى وبطلي تتجنبيه


إيمان: وانا مع رأي سندس متبوظيش الرحله 


نرمين: اه والله شكلك وحش وانتى عمله فيها العقله الرزينه


سلسبيل: طااااا صلحونى انتم واضغطو عليا علشان ميبنش أنى اتنازلت وكلمته وكمان هخسر الرهان ويطلب منى حجات 


ايمان: عندى أنا دى انا هتحايل عليكى قدامه ماشي 


سلسبيل: اه وتبوسي ايدى وراسي وشويه حركات كده 


إيمان: باسك قرد ي شيخه امشي يلا قدامى


سلسبيل: مشيت اهو ونظرت للوراء فرات حمزة وكأنه يبحث عن شئ ضاع منه وهو ينظر تارة لمنزل جده رافت وتارة نحو الجنينه 


سلسبيل: وتقدمت خلف حمزة وهو لم يشعر بها والجميع دخلو الى الملحق إلا هى ظلت خلف حمزة تتلصص عليه 


حمزة: بصوت يسمعه هو أخيراً يااااااه أخيراً شفتك وهملي عينى بيكى 


سلسبيل: حمزة اللى حيلتنا عقله باظ بيبص على البوابه الحديد وهيملى عينه منها م إحنا عندنا بوابه أكبر واحلي من دي ونظرت لحمزة بتعجب


حمزة: وتقدم بضع خطواط للإمام ونظر وابتسم 


سلسبيل: هار اسوح ده اتلحس خالص هو بلبع ايه يختى حمزة فخطت هى كمان بضع خطواط فسمعته يتحدث 


حمزة: وحشتينى وحشتينى يا اغلي من حياتى أخيرا هشوفك كل يوم ونقعد سوا والله مش مصدق


سلسبيل: لأ صدق أنا شيفاك اهو ماسك الحديد بتاع الباب وهتاكله اه ي مجنينو ....ثوانى وسمعت صوت هامس لحمزة وأنت كمان وحشتنى

الحق الحديد نطق مين دى اللى بتتكلم ومستخبيه كده ليه تكونش من الاقظام .......؟


حمزة: أنا جي أنا واخواتى هنفطر معاكم اطلعى انتى وبلغيهم بوصولنا 


سلسبيل: جريت وراء شجرة لكى لأ براها حمزة وتحاول أن تعرف من هى حبيبه حمزة هذة 


حمزة: سلام مؤقت الصوت سلام 


سلسبيل: خرب بيتى يانى اهو بطنى بتوجعنى إيه كميه الاسرار دى كده أنا هنفجر طااااا احكى لمين .......؟؟؟؟


علي: لسندس هى سولى فين المفروض أنها عيانه مش تخلى بالك منها أنا مش لاقيها


سندس: كانت برة مع حمزه تقريبا 


حمزة : مالكم بتسالو على مين .......


علي: هى سولى معاك ....


حمزة: لاء مكنتش معايا ولسه داخل من برة ومسفتهاش


سلسبيل: هو إنت هتشفنى ولا هتشوف ام سحلول اللي مش باين منها غير صوتها أخ منك ي حمزة ي نمس...


علي: كنتى فين ي هانم مش تعرفينا مكانك


سلسبيل: لحمزة قول للاخ يطلقنى علشان مش طايقه العيشه معاه بس على شرط ياخد العيال يربيهم اه خلينى اشوف حالى .....


حمزة وعلي : نظرو لبعضهم ونرمين وسندس وإيمان مسبهلين 


خالد: مالكم فى إيه ومالكم كده متنحين


حمزة: اتفضل الهانم بتقول ايه لعلي علشان بيسأل عليها 


خالد : خير قالت ايه 


سلسبيل: وضعت يدها وتابطط ذراع خالد تعالى انا علشان اشرحلك المواضيع ييييييي ااقصد اشرحلك 


خالد: انا مصدع ومش فايقلك وجعان ويلا علشان نسلم على جدكم انجزو 


سلسبيل: والله حرام م هو لازم اتكلم من كتر الاسرار بطنى هتنفجر 


خالد : وقد سمع اخر كلمه مالك ي سولى حاسه بايه أنا هغطر وانزل اجبلك الدواء بتاعك ومتتعبيش نفسك


سلسبيل: لا متخفش عليا ومش هشيل حاجه تقيله وهاكل جبنه قديمه وهولع في أم الفسحه اللى جت على دماغي دى ......


ايمان: جريت عليها تعالى معايا واهدى بس مالك منفعله أوى كده ليه


سلسبيل:يعنى مش شيفا اخوكى بيعاملنى ازاى تقوليش يختى مشفش عينين قبل كده ومصدق لاقانى فار تجارب فكونى منه لحسن اتكلم كل م اجيب سيرة بطنى يجرى عليا الله اسيبهاله أنا بطنى دى ولا اعمل ايييييه


******************


البارت ٢٧★ اسرار القلوب★


الجد: هناء هى اميمه دخلت تكمل نوم ولا ايه دى يا دوب نفطر ونطلع على المطار


هناء: لأ ي عمي هى راحت تصحى صالح أهم جم هما الاتنين


اميمه: إيه حضرتك محتاج حاجه ي عمي 


الجد: لا نفطر علشان نلحق نروح المطار وهو عثمان لسه نايم ولا ايه...


هناء: هدخل اصحيه واه الفطار جهز برة فى الجنينه وهدومك ي عمى اللى هتسافر بيها جهزتهالك وجبتهالك هنا 


الجد: ربنا م يحرمنى منك ابدا ي بنتى 


هناء: ولا منك ي عمي ي رب وتركتهم ودخلت لعثمان فراته نائم  فاقتربت منه وظلت تنظر إليه وهى تتسال ازاى وصلت لكده وليه وعلشان مين م كلنا عيشين مع بعض على الحلوة والمرة ليه انانى كده وازى مفكرتش إذا أولادك عرفو حقيقتك هتعمل ايه ... وايه هيكون ردك وقتها ونظرت لهاتفه فاخذته 

وبعد دقائق وضعته فى مكانه مره أخرى ......


صالح : أنا صليت ولبست اهو هناء شكلها دخلت نامت ولا ايه


سميحه: صباح الخير عليكم عاملين إيه 


اميمه : انتى لبستى كمان طيب كده فاضل أنا هدخل البس واجى 


هناء: عثمان .... عثمااااااااان يلا قوم الفطار جهز وعمي مستنى برة 


عثمان: أنا قومت خلاص اهو ثوانى وأكون وراكى


هناء: حاضر وخرجت وتركت باب الغرفه موارب ووقفت للحظه وهمت أن تتحرك فسمعته يتحدث عن اوراق المناقصه وأنه هيبعتها حالا على الواتس اب وسمعته وهو يقول ظبط ورقك أنت بقي اهو الورق جه لحد عندنا .......


هناء: هى وصلت لكده معقول حقده يوصله لأنه يدمر إبن أخيه اللى يعتبر إبنه ......؟


الجد: بصوت عالي هناااااء عثمااااااااان انجزو خلونا نمشي


هناء : أنا جهزة وعثمان ثوانى ويكون هنا


************************,


خالد: جهزتو ي بنات يلا جدكم بعتلنا ومستنينا 


إيمان: أنا اهو خلصت ومن بعدها سندس ونرمين 


حمزة: فين سولي هى نامت ولا إيه هي تعبت ولا ايه ....


علي: انتم سيبنها ليه لوحدها مش تخليكم معاها 


سندس: هى بتغير لبسها وبعدين سولى بطيئه يعنى هنستنى شويه لحد ما تلبس وتطلع 


سلسبيل: هيييي ادينى خلصت ايه وحشتكم .....


خالد: بغيظ اه وحشتينا والبيت وحش من غيرك 

وجالنا إحباط وحالة نفسيه علشان اتاخرتي علينا


سلسبيل: شوف ازاى  مش هتاخر عليكم تانى يلا ورايا  ي كتكيتى ......


حمزو: لخالد شوف البت بتتعامل معانا ازاى .....


خالد: بتدلع ما أنت عارفها حبيبه جدها وواخده الحصانه منه 


سلسبيل: قرو بقي على حبي الكبير ده جدو ده العشق الأول والأخير


سندس: حقك تقولي اكتر من كده......


حمزة: يلا انجزو ايه الرغي ده ي ساتر منكم


سلسبيل: طبعا هتتجنن وتروح للقظمه بتعتك بس على  مين لازم اعرفها تبقي مين أم صوت مش طالع ونظرت لايمان ونرمين ااقولهم ولا اسكت بس لو سكت مش بستحمل  وإذا بطنى وجعتنى خالد عنده لاسلكى مسلطه عليا يووووة بقي 


علي: يلا بينا واتحركو جميعاً لمنزل جدهم رافت الهوارى فهو شخصيه مميزة يعشق كل ما هو ليه ابنائه وأحفاده واخيه محمد الهواري والااده يمتاز بالصدق لا يتفوة بكلمه إلا إذا تحقق منها وهو والده هناء زوجه عثمان  وابنته الاخرى مها متزوجه من جمال إبن أخيه محمد الهواري وله من مها


ابنته رحيق: خريجه هندسه مثل أبيها تبلغ من العمر ٢٦عام فائقه الجمال هاديه الطباع الطباع وذكيه جدا 


وابنه محمد يبلغ من العمر ٢٤عام تخرج من كليه هندسه  فهو شخصيه مرحه جداً يعشق ما هو جميل ويهوى الرسم جدا وهو ووسيم جداً ومدلل جده رأفت 


مها: زوجه جمال شخصيه قويه فولاذيه مثل ما يطلق عليها جمال فهى مهندسه زراعه تعشق الأرض وكل شيئ مرتبط بها تحب أهلها جميعاً وتعشق زوجها فهم تزوجو عن قصه حب رائعه .....


*************************


الجد: اخيرا وصلنا المطار إيه الزحمه دى أنا اتخنقت والله مش معقول أنا قولت الطيارة هيعدى ميعادها 


هناء: الحمدلله لحقنا وفاضل ساعه على طلوع الطيارة متيجو نشرب حاجه ...


الجد: يلا بينا .........


********************


خالد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وتقدم نحو جده وقبل يده ورأسه واحتضنه وحشنى جدا والله ي جدى....


الجد رأفت: بس ي بكاش م أنا لو وحشتك كنت جتلى او حتى جيت وأنا مرضان 


خالد: سامحنى أنا مقصر فعلا وحقك تزعل مني 


الجد رافت : عمرى ي أبنى م ازعل منيك واصل ده اعز الولد ولد الولد ....


حمزة: إيه يا خالد أدينا مساحه إحنا كمان نسلم وتقدم من جده وقبل يده واحتضنه ازيك يا جدى وحشنى ....


سلسبيل: هو مين بالضبط اللي وحشك جدك ولا القظمه وظلت تبحث بعينيها عن القظمه .....!!!


الجد رافت: ابااااي مالكم ي بنته معتسلموش عليا ولا إيه .....


إيمان ونرمين: تقدمو وقبلو أيد جدهم 


سندس: جذبت سلسبيل ايه واقفه تايهه كده ليه بطلى سرحان وذهبو للسلام على جدهم 


الجد رافت: كبرتو يادى البنته وبجيتو عرايس كيف القمر


علي: إزيك يا جدو وحشنى خااااالص عامل ايه دلوقتى


الجد: اباااااي البكاش  عم بيتكلم ويجولى وحشنى  ومخبراش ايه 


علي: أنا بكاااااش والله بحبك بس الشغل واخد كل وقتى .....


سلسبيل: اهو عامل فيها الكوماند المهم وهو مقضيها نوم ....


الجد رافت: وليش متتصل على جدك كمانى مشغول حمزة خيك طوالى عم بيتصل وهو برات مصر معيزشى عزرك ي بكاش 


سلسبيل: مسبهله حمزه بيتصل وهو فى لندن اممممم طبعا م الموزه القظمه هنا بس هيعمل بيها ايه بطوله ده يكونش هيعلقها ميداليه ولا باتج  ......؟؟


الجد رافت: يلا كلاتكم على الفطور زمناته جهز 


مها: اهلين وسعلين بالغالييين وجريت عليهم كلهم واحتضنتهم وحشنى وحشنى يااااه أخيرا هنقعد مع بعض .......


حمزة: إزيك يا طنط مها وأخيرا جينا لأ وايه أسبوعين بحالهم  


مها: أنت عملت اللى محدش قدر وعمله وجبتهم كلهم وبهمس فى أذنه ويا ترى هتقدر تكمل ......؟؟


حمزة: دعواتك معايا بس الخوف من عمى جمال رافض الكلام في الموضوع ده ومش عايزة يتفتح 


مها: يلا على الفطار ولينا مع بعض كلام تانى 


علي: فين عمي جمال هو مش هنا ولا مش عايز يسلم علينا


الجد رافت: عيب عليك ي ولدى عمك مسافر بجاله يومين وهيعاود النهارده باذن الله


حمزة: خبط أخيه على كتفه متاخدش في بالك يا جدى علي بيحب يهزر .....


خالد: آمال فين رحيق ومحمد ي خالتى يعنى مش شايفهم


مها: رحيق فى المطبخ بتجهز الفطار ومحمد نازل حالا 


وذهبو جميعا على مائده الطعام وجلسو وثوانى ودخلت رحيق بابتسامتها الجميله التى تخطف العيون 


ايمان: ازيك ي رورو وحشانى والله وبقالك كتير مش بتردى على الواتس اب 


رحيق: كنت مشغوله اليومين دول فى الشغل ومكنش فى وقت ارد يا دوب ارجع أنام 


سندس: ازيك حببتى عامله ايه وحشانى بس أنا وانتى مع بعض فون بس لما اشتغلت فى الشركه برجع على النوم مهدوده


رحيق: كويس إنك اشتغلتى الفكره ممتازة 


نرمين: ازيك ي قلبي وحشانى أنا بقي الحاله مصتعصيا لا بتصل ولا براسل بس خلاص إحنا بقينا ايد واحده ولا ايه يا حمزة......


حمزة: …......لا رد 


نرمين: ماله ده حمززززة الووووو رحت فين 


حمزة: نعم نعم ايه بتقولى إيه مش واخد بالى ....


سندس: لايمان ماله حمزة سرحان على مبسوط 


سلسبيل: على مدهول على بيحب  على كل حاجه 


إيمان: بت يا انتى بتقولى إيه حمزة بيحب طيب مين .....؟


سلسبيل: أنا شفته وهو بيتكلم وبيحب فى البوابه بس مطلعتش البوابه طلعت واحده صوتها رفيع كده وهى شكلها قظمه تكونش رحيق بس لأ لأ دى في طولى لو هى كنت شفتها 


إيمان: حمزة بيحب ههههههههههههه اهى دى مستحيل تتصدق عدت منك ي سولى يظهر من كتر تعبك مش عرفه تميزى 


سندس: بس منك ليها ويلا افطرو وبطلو كلام 


علي: يلا افطرو علشان هنروح المطار نجيب جدكم 


الجد رافت: بسم الله ي ولد منك ليها وبطلو حديد واصل وهمو على الوكل ومعيزشي حديد ماسخ  همووو


حمزة: وعينيه مسلطه على رحيق قلبه ياكل وينظر لها وهو يبتسم أما رحيق فهى تريد أن تنشق الأرض وتبتلعها من نظرات حمزة لها


سلسبيل: اووووبس هى الحته الشمال رحيق ياااااا دى بينها هتولع وعرفت الله مالى فرحانه كده ليه ما أنا عرفت بس هحطه فى بطنى أنا عرفه بطنى هتتحمل ايه ولا ايه والله ابدا بعد الفطار هنم مع ريا وسكينه بتوعى اللى ممنهمش اى فايده


محمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نورتونا والبيت نور فقام الشباب وسلمو على محمد إبن عمهم جمال ونظر محمد للبنات ازيكم عاملين ايه تعبتو من السفر بالعربيه ولا انبسطو .....!!!!


سلسبيل: انبسطنا خالص وكل واحد مارس عليا هوايته بس تعالى وأنا احكيلك 


محمد: ههههههه انتى لسه زى ما انتي لمضه ....


سلسبيل: لأ اصل قطع الغيار بتعتى مش متاحه فأكيد هفضل زى ما أنا


نرمين : لايمان بصي على اخوكى علي بيبص ازاى على سولى وهى بتهزر مع محمد 


إيمان: أنا مركزة مع اخوكى انتى وازاى بيتهرب من عيون سندس بس مش قادر والبت خلاص ي عينى


سلسبيل: ود ود ود ود ايه بتقولو ايه بتتكلمو عن مين


إيمان: ي فضيحه انتى وطى صوتك إيه عايزة تعرفي إيه......


سلسبيل: بتقولو ايه وعلى مين اصله بقي فرح وظيطه كله بيحب كله 


ترمين: صوتك ي بت انتى الله 


سلسبيل: الحديث عن من ي بنت الملوح .....


ايمان : بصي على خالد وركزي كده وقولي رأيك إيه


سلسبيل: طااااا بصي انتى على حمزة وتمعنو الواد خلاص سلم نمر للمرور 


ايمان: لنرمين حمزة ونظرو له فوجدو حمزة عينيه مرتكزة على رحيق 


سلسبيل: شفتو الفراشات والقلوب حواليهم يعينى عليا اللى ما حد ناوى يتووووف عليا 


**********


البارت ٢٨★. اسرار القلوب★


وبينما هم جالسون على مائده الطعام توجه محمد للجلوس بجوار سلسبيل 


محمد: قولى أنا عارف لما بتبقي نفسك تتكلمى شكلك هيطق احكى اللي مخبياه


سلسبيل: والله م حد بيفهمنى غيرك أنت أنا هقولك عشان ارتاح بعيد عنك بطنى هتنفجر وصوتها عليي...


خالد: سولي ايه تعبتى ثوانى هروح اجيبلك الدوا واجي


سلسبيل: لأ والله انت حد مسلطك على بطنى طب هو ممنوع انطق وااقول بطنى خالص ولا أنت مظبط الإرسال عليا 


علي: يعنى هو غلطان علشان خايف عليكى والله عجيبه نفسي تبطلي تردى


سلسبيل: لايمان اتصرفي لافرقع فى وشكم والنعمه فين اللي اتفقنا عليه وقالتها بغيظ لايمان ونرمين


نرمين: اتفقنا على إيه مش فكرة ونظرت لايمان بغمزة


سلسبيل: هار مش فايت انتى جالك زهيمر دلوقتى مش لما كنا وقفين وبتبصو على خالد وسن.......... نرمين بسسسس  ايه ي بت وطى صوتك


خالد: انتى بتقولى حاجه ي سولي .....


سلسبيل: شفتو مركز معايا ازاى والله حرام تخلوة ياخد اجازة من التقطيع  وبصوت عالى ي جدى  ي جدة 


الجد رأفت: مالك ي بنيتى اتحدتى عم تندهي وأنا قبالك جولى 


سلسبيل: هو فى مستشفى هنا .......؟


الجد رافت: خير ي بنيتى  مالك بتتوجعى 


سلسبيل: والنبي ي جدو كلم المستشفى قولهم على خالد هو دكتور شطورة ومقولكش عليه في التقطيع حاجه كده من الآخر ....


الجد رافت: ابااااى عيزاه يشتغل ليه ي بنيتى خليه يريح يومين عيزاه يشتغل ومجعتش معانا واصل 


سلسبيل: اصله بيحب التقطيع وشغله وكمان بيحب البت س......نرمين خبرك هيبقي على أيدى أنا وهتعلم فيكى التشريح ... هوسسسسس واقطعى النفس


سلسبيل: وده ااقطعه ازاى ونظرت لخالد وبصوت واطى طب اتصرفي مع مع اخوكى أنا على أخرى منه وصالحينى وتحيلو عليا علشان ارد على...علي 

وارتاح بطنى مش حمل انتفاخ ....


رحيق: تحبو تشربو ايه .....


الجد رافت: أنى شاي انتى خابرة طلبي 


علي: وأنا شاى بس خفيف ويريت إذا بنعناع 


خالد: وانا شرحه ........


البنات بصي ي رحيق كلنا هنشرب شاى بالنعناع ي قلبي 


حمزة: طيب هقوم أنا اعملكم الشاي بالنعناع أنتم بتحبوة من ايدى 


سلسبيل: يالهوووووى على العب لما يبهدل الرداله يا وهووووى 


نرمين لايمان: الحقي شوفي اخوكى مسهم ازاى لأ وايه اتطوع يعمل شاي ونظرو لسلسبيل وابتسمو


سلسبيل : خليكو معايا هتكسبو أنا مكتشفه الغموض والله صالحونى مع الغتت علي علشان منتفخش منكم  وعلشان نعمل خوطه لخالد وسندس


ايمان طيب تمام 


سلسبيل: ومالك فرحانه اوى كده مش تزعلى على نفسوياتك ونفسوياتى  وكمان خالتى نرمين تحسيها مبسوطه كده إحنا التلاته شكلنا وحش ......


محمد: تعالو نقعد فى الجنينه الجو برة جميل 


خالد أنا هاخد جدى واطمن عليه وبعدين احصلكم 


ودخل حمزة مع رحيق للمطبخ لعمل الشاي وتقدمت خلفه سلسبيل بمسافه بسيطه

فرات حمزة ينفخ وعلامات الضيق على وجهه 


سلسبيل : ماله ده ودخلت للمطبخ كى تطلب اي شيء فنظرت رحيق تعالى يا سولي عايزة حاجه 


سلسبيل: اااه لأ كنت عايزة اشرب فنظرت للداخل فرأت بعض الخدم باخر المطبخ ففهمت ضيق حمزة وتقدمت وأخذت كوب ماء 


حمزة: عايزة حاجه تانيه ........


سلسبيل: لأ وظلت كما هى لا تتحرك .......


حمزه: إيه واقفه كده ليه مستنيه إيه ....


سلسبيل: مستنيه الاتوبوس مالك مش طيقنى ليه اصلي كنت عايزة أخد الناس اللى قعدين دول علشان يطلعو شويه فاكهه برة وكده 


حمزة: اه وماله خليهم يطلعو اللي انتى عيزاه


سلسبيل: طبعا فرحان هتقعد مع الموزه بس على مين  يانمس 


فخرج الخدم لتقديم الفاكهه والماء سلسبيل سحبت كرسي وجلست فنظر لها حمزة بغيظ ونظر بطرف عينيه على رحيق


سلسبيل: لنفسها شيفاك والنعمه بس مش طالعه 


رحيق: عامله ايه فى الشغل مرتاحه وفهمتى بسرعه ولا لسه بتتعلمى


سلسبيل: لأ مش بتعلم أنا أنا الأستاذ دهون ملففنى كعب داير من الارشيف للبوابه هيعينى حرس قريب 


حمزة: انتى بتقولى فيها هيحصل وهوقفك ١٢ ساعه زى عمود النور


سلسبيل: وماله أنا مصدقاك تعملها ي جبار طيب ااقوم أنا علشان متكبرش فى رأسك وتشغلنى مع الأمن سللام


حمزة سلام والقلب دعيلك 


سلسبيل : مش هتلحق تدعيلي الشاى بيغلي صبه وتعالى ورايا علشان المطار اها جدك وامى جيين


رحيق : هما هيوصلو الساعه كام 


حمزة: كمان ساعه إن شاء الله يوصلو وبدأ حمزة يصب الشاى ورحيق تضع السكر 


**********************


هناء: عمى اخدت العلاج ولا نسيت


الجد: اخدته ي بنتى متقلقيش 


سميحه: أنا مصدعه حد معاه أى حاجه للصداع راسي هتنفجر 


اميمه: معايا حببتى اتفضلي بس انتى منمتيش ولا ايه


سميحه : تغيير المكان خلانى منمتش كويس وكمان اخدلى يومين في البلد ربنا يستر 


عثمان: المفروض نقعد يومين ونطلع على الغردقه الجو رائع هناك ويكون تغيير جو بجد


صالح: الاولاد اجمعو وخلاص المرة الجايا نبقي نروح الغردقه


عثمان: يفكر ي خوفى لا بابا يحن لجمال ولا جمال يحاول يكلمه لأ بس انا متأكد أنه مش هيتكلم علشان مبادئه وقيمه بس أنا لازم اكون واخد بالى 

وكمان لازم اكلم نرمين واقنعها بالجواز ونظر لهناء وبتفكير لازم أكسب هناء لصفي وأنا عارف هى كمان ادخلها منين .......


صالح : اميمه انتى جبتى الطاوله معاكى ......؟


اميمه: اه بعتها مع الأولاد وجبتلكم دومينو كمان 


هناء: ههههههههههههه إحنا هنفتح قهوة طاوله ودمينو وايه كمان....


اميمه: وجبت كوتشينه كمان خلينا نلعب ههههههههه


*************************


نرمين: حمزة جه اهو مع الشاى و رحيق معاه 


إيمان: بتعجب امتى وازاى كل الحب ده حمزة منزلش اجازات ابدا من وقت دراسته بلندن فى الجامعه لحد ما رجع كنا إحنا اللي بنسافر ليه 


نرمين: متستعجليش كله هيبان بس الخوف من سولي هتفضحنا والله البت هتطق  تعالى نصالحها مع علي اهو تتلهى شويه معاه


حمزة: اتفضلو الشاي اشربو ويلا  كلنا هنروح الديوان علشان نستقبل جدكم


علي : تمام يلا انجزو وكمان علشان نرتب الشنط 


نرمين: ببغمزة لايمان علي ممكن هدنه أنت وسولى فى الاجازة وانتى ي سولى بلاش تتجنبي علي علشان الاجازة متبقاش بايخا 


سلسبيل: هزت كتفها ووقفت لأ لأ أنا لا ممكن خلينى متجنباه كده احسن وفضلت إيمان ونرمين يتحايلو علشان الصلح وسولى ترفض 


نرمين: يخربيت كده أنا تعبت إن شا الله ما اتصالحتى اووووف 


سلسبيل: جاحظه عينيها خلاص انتى زعلتى علشان خاطرك انتى بس هكلمه 


نرمين : علشان خاطرى أنا اتجنبيه أنا علطااااانه 


سلسبيل: ااقعدى هنا وخلاص هكلمه ايه حقنه مصدقتى ......


إيمان: يعنى خلاص مفيش حاجه اسمها اتجنبه إذا كده يلا اتكلمو مع بعض وخلينا نخلص


سلسبيل: وقفت بجوار الكرسي أنا شربت الشاي وبصراحه تعبت وعايزة أنام علشان نسهر بالليل مع بعض 


خالد: وصل وسمع سولى مالك تعبانه خدى الحبايه دى وهتكونى كويسه


سلسبيل: حبايه إيه دى وعلشان إيه انا هروح أنام مش عايزة دوا بيعملى حموضه 


خالد بطلي دلع علشان كمان ساعه هتاخدى دول كمان وطلع كبسولاتان


سلسبيل: أنت بتتكلم جد هاخد كل البرشام ده ليه ده شويه انتفاخ منكم وهيروحو على طول لما اطلع كل اللي جوة بطنى


علي: تطلعى اللي جوة بطنك وايه بقي اللى نفخك كده


سلسبيل:  أنت نفخنى وجيبلى حموضه ......


محمد: سولى ألف سلامه عليكى بتشتكى من إيه نظرت سلسبيل لخالد رد عليه واقوله بشتكى من ايه


نرمين: يلا ي سولى نروح الديوان نريح شويه على م الجماعه يوصلو 


ايمان : يلا ي سندس بينا وكمان علشان اختك ترتاح بدل م هى عمله زى النحله....ومش مبطله زن 


محمد: سيبو سولى أنا رايح للأرض وهى عايزة تتمشي إذا مكنتيش تعبانه طبعا


علي: لأ هى تعبانه وهتروح علشان فى علاج كمان ساعه يلا ي بنات ادخلوا المندرة ريحو لحد ما الجماعه يوصلو بالسلامه 


سلسبيل: لخالد ممكن اتمشي ولا خطر على الجنين عايزة اشم هوا ممكن .....


حمزة: نظر لأخيه مش وقته أبقي اتمشي برحتك بعدين دلوقتى ريحى إذا سمحتى


سلسبيل: دبدبت على الأرض بغيظ وتمتمت فى سرها والنعمه م هريحكو كلكم وخصوصاً دكتور المشرحه ده ......


رحيق: بابا وصل ي حمزة اهو داخل من البوابه الحديد


حمزة: التفت للوراء فرأي عمه ينظر له وللجميع باشتياق فخطى حمزة عده خطواط تكاد تكون ركض سريع واحتضن عمه بكل حب واحترام إزيك يا عمى عامل ايه وحشنى كتير 


جمال: وأنت كمان يا حبيبي وحشنى عامل ايه وصلتو امتى ....؟


حمزة : من حوالى ساعه أو اكتر وكنا مع جدى رأفت وفطرنا معاه 


جمال: طيب أبعد ي بشمهندس خلينى أسلم على اخواتك أنا وأنت كنا مع بعض فى لندن أبتسم حمزة ربنا يخليك ليا لولاك كانت شركتى وقعت الفضل ليك بعد ربنا 


جمال: بابتسامه أنت أبنى ي حبيبي ولما تحتجنى اسيب الدنيا كلها علشانك وعلشان اخواتك 

وتقدم جمال لكى يسلم على أبناء أخواته 


خالد: ازيك ي عمي واحتضنه بشوق ومحبه


علي: جاء عمه كى يحتضنه فابتعد وسلم باليد ازيك 


جمال: بحزن من سلام علي وعدم محبته له الذي لا يعرف لماذا هو هكذا وهو الإبن الوحيد الذي لا يحدثه ولا يراسله مثل البقيه .....؟؟


حمزة : لاخيه إيه إللي انت هببته ده ازاى تعامل عمك كده وتبعده عنك 


علي: الله أنا حر أسلم بالطريقه اللي تعجبنى او مسلمش كمان 


حمزة: وطي صوتك وحسابي معاك بعدين لما نبقي لوحدنا ...


سلم العم جمال على البنات واحتضنهم وبالأخص سلسبيل فهى قطعه من أبيها فالشكل والروح الجميله وظلت سلسبيل بين أحضان عمها وحشنى ي عمو جمال امتى ترجع بقي وتكون معانا في القصر مع إنك بتيجى ديما الكليه تطمن عليا وعلى سندس بس نفسي تعيش معانا كمان وليه مش بتيجى القصر.....؟


جمال: بابتسامه بالرغم من جرح قلبه الذي ينزف دما على بعده عن احبائه وتحدث أنا بحب البلد هنا وحابب استقر هنا على طول 


مها: حمدالله على السلامه يا حبيبي وصلت امتى


جمال: وتقدم نحو مها واحتضنها لسه واصل ي نن العين 


مها: بس الولاد وقفين أنت نسيت نفسك ولا ايه


جمال: حد يشوف القمر ومينساش نفسه وابتسم بكل الحب الذي يكنه لها


سلسبيل: ي زيدى ي زيدى على الحب اتعلمو بقي اللي يمسكلى البوابه ويحبها بس طلع نمس والتانى شغال فى تهريب عيونه من البت 


إيمان: والله انتى مش هترتاحي غير لما يسمعوكى وسعتها شوفى مين هيقف معاكى أنا عن نفسي ولا أعرفك....


سلسبيل: انتى هتشتريه م أنا عرفه بياعه بعتينى انتى والهانم لدكتور التقطيع وفلحين بس تضحكو عليا 


إيمان: بطلى هوسسس ايه بلاعه وطفحت


سلسبيل: اها بلاعه ابعتيلي السباك يسلكها لحسسن ابخ فى وشكم الانسداد المعوي اللي عندى


ايمان: م إحنا صالحناكى على السباك استلميه يختى وفكك منى


نرمين: بحزن وهى تنظر لحب عمها وخالتها ليه بابا مش كده وتذكرت أمها فدارات عبراتها قبل النزول وقبل أن يلاحظها أحد


خالد: يلا بينا علشان عمكم يرتاح وكمان جدكم على وصول 


حمزة: تمام يلا بينا واستاذنو وبدأوا يتجهون إلى المندرة 


جمال: حمزه عيزك ثوانى ........


حمزة: نعم يا عمى اامرنى ......


جمال: الأمر لله وحده بس عايز منك طلب أو رجاء زى ما تحسبها 


حمزه: حضرتك تامرنى خير محتاج إيه......؟؟


جمال: بتردد وتلعثم والدموع تترقرق فى عينيه عايز لما بابا ينام ادخله وابوس أيده من غير ما يحس بيا تقدر تدخلنى ي حمزة .....؟؟


حمزة: ي عمي نفسي تحكيلي إيه اللي حصل علشان أعرف أسعدك ونصلح كل حاجه وحياتى عندك


جمال: هتدخلنى لجدك ولا لأ ومش عايزك تفتح القديم مالوش أى لزوم سامع كل اللي محتاجه أشم ريحه أبويا عايز أحس أنى لسه عايش وطئ طئ رأسه وانهالت دموعه فوجه وجهه للاتجاه الآخر وخطى بضع خطواط بعيد عن حمزه وتحدث معه وهو موجه له ظهرة هتقدر .....؟


*************************


صالح: حمدالله على السلامه 


الجد محمد: الله يسلمك هو فى حد من الأولاد مستنينا ....


صالح: أنا مردتش وخليتهم يبعتو العربيه بالسواق 


الجد محمد خير م عملت يلا خلص الاوراق وخلينا نمشي الاولاد وحشونى...


اميمه: خلاص هتشفهم وتقعد معاهم لما تشبع لا فى شركه ولا مستشفى ولا جامعه 


هناء: أه والله فعلا الاجازة دى هنشبع من الأولاد 


عثمان: بخبث لهناء أنا مشفتش أحن منك وبتحبي الاولاد كلهم كانهم اولادك 


هناء: من امتى بنقول ولادى وولاده صالح أو سميحه 

كلهم ولادنا بس أنت الشغل خدك وخلاك مش شايف عمق العلاقه اللي ربيناهم بيها والحمدلله حافظو على الاسس والعادات والقيم والمبادئ  وببهمس له في أذنه واللى أن شاء الله تتعلمها منهم وابتعدت عنه ونظراتها كلها تحدي ......


عثمان: وتكاد عينيه تضخ نار فى وجه زوجته التى اعلنت عليه الحرب والتحدي والله عال يا هناء هتقفي انتى كمان قصادى ولا إيه بس لأ صعب أنا هتبقي عينى على مين ولا مين   لازم أراضيها واحاول معاها علشان تلين واكسبها في صفي


*********************


حمزة: زى ما قولت لحضرتك تامرنى بس بلاش حزنك وقهرتك تبان أنا عارف إنك ممنوع تدخل الديوان بأمر من جدى بس أنا هعمل اللي عليا فستدار جمال وأخذ حمزة في أحضانه  أنا عارف صدقك وحبك للعيله ونظر له بس توعدنى تخلى بالك من نفسك مش عايز جدك يعرف إنك كسرت كلامه لأنه مش بيسامح وزعله وغضبه هيكونو بمنتهى القسوه


حمزة: متقلقش ربنا معايا إن شاء الله وطول ما أنا بسعي للخير فأكيد ربنا هو الحارس 


علي: حمزة مش يلا علشان ترتاح قبل ما جدى يوصل 


حمزة: انا جاى حالا واستاذن من عمه وتقدم نحو اخيه تذكر وأمسك ذراعه ممكن تفهمني أنت بتعامل عمك ليه بالجفاء ده عايز افهم ........؟؟


*********************


البارت ٢٩★ اسرار القلوب★


علي: عايز تعرف إيه ي حمزة أنت لوقتنا هذا محاولتش تقولى إيه مخبيه عنى وأنا محاولتش اضغط عليك ومش برجعك في اى حاجه في الشغل لأنى واثق فيك أما عمك جمال أنا معنديش فيه ثقه نهائي ......؟


حمزة: أمسك يد اخيه وابتعد عن الديوان إيه اللي بتقولو ده وازى تسمح لنفسك تتكلم عن عمك بالطريقه دى 


علي: هو فرض عليا أنى أعامله كويس ولا ايه.......؟


حمزه: ااااه فرض إنك تعامل عمك بكل احترام ولا نسيت نفسك نسيت أهالينا  إيه إذا كنت نسيت افكرك وإذا فى حاجه جوة قلبك احكيلي يمكن ااقدر اوضحلك إذا كان عندي توضيح 


علي: أنا عرفت إن عمى جمال هو السبب في موت عمى ماهر وكمان اختلس فلوس المناقصه وهو السبب فى مرض جدى وعيزنى اخده في حضنى أنا متأكد إذا سندس وسلسبيل وخالد ونرمين وإيمان عرفو مستحيل يتكلمو معاه .....


حمزه: بقله حيله لأخيه طيب أنا هحكيلك كل حاجه بس توعدنى متدخلش غير لما اطلب منك وكمان يريت ميبنش عليك أى حاجه زى ما بان من معملتك لعمك جمال


علي: حاضر بس مالك وشك اتغير ليه ......


حمزة: نظر لأخيه وبدأ يحكى له كل شيء وبعد أن انتهى من سرد كل الحقائق نظر لأخيه واللى أنت متعرفوش إن عمك على طول بيروح الجامعه لسندس وسلسبيل وعلى تواصل بنرمين وإيمان حتى ماما بتتواصل كتير معاه وتفتحله اسبيكر الفون علشان يسمع صوت جدك وأنا اتعرضت لازمه كبيرة فى شركتى وكان ممكن اتحبس فيها جالى وفضل معايا اربع شهور لحد ما الازمه عدت عمك إنسان جميل واخد طباع جدى كل اللى محتاجه أنى أرجع لكل واحد اعتبارة وامحى الظلم عن عمى ماهر وعمى جمال علشان كده طلبت إنك تدعمني ......


علي: جاحظ عينيه ويكاد أن يختنق من كلام أخيه 

فوضع يده على قلبه وكاد أن يختنق ولون وجهه تحول للاصفرار.....


حمزه: بفزع علي مالك رد عليا حاسس بايه ونادى باعلي صوته خااااااااالد ي خااااااااااااااالد  فهرول الجميع للخارج حتى عمه جمال وجده رأفت 


خالد: بفزع  أهدى ي علي وخد نفسك براحه علي بصلي اهدي


جمال: بخوف وقلبه يكاد يتوقف من الخوف فجثي على ركبته واحتضننه أهدى ي حبيبي مفيش حاجه ونظر للخالد وبصوت جهورى اتصرف قاعد كده ليه الواد هيضيع هاتو العربيه حمزة فوق 


سلسبيل: خرجت على هذة الاصوات فراتهم جميعا فى حاله من الفزع فاقتربت منهم فرأت علي يكاد أن يختنق وتحول لون عينيه للاحمرار بفزع اكبر وخوف جثت هى الأخري واخذت رأس علي بين أحضانها أهدى ي علي مالك وامتلئ وجهها بالدموع فنظر لها علي وبدأ يهدأ 


إيمان : ممسكه بيد أخيها فين العربيه خالد يلا ركبوة بسرعه


جمال: نظر لحمزة فإذا به لا يتحرك من مكانه ويكاد أن يتوقف قلبه من خوفه على اخيه جمال حمززززززة وضربه على وجهه فوق مش وقته


حمزة: نظر لأخيه واسرع نحوة وحمله إلى السيارة فركبت سلسبيل بجواره ولم تتركه 


حمزة: انزلى ي سولى يلاااااااا


جمال: سيبها اخوك مهديش غير معاها يلا اركب وتوجهو جميعا إلى المشفي 


خالد: الحمد لله وصلنا ونزلو ودخلو للكشف على اخيهم بالرغم من أنه بدأ يهدئ من روعه 


دكتور اشرف : إيه ده البشمهندس جمال خير فى إيه....؟؟


جمال : شوف ابنى تعبان ومش عارف ياخد نفسه ارجوك تطمني علي بنظرة حزن على عمه وبكاء فبدأت ترجع له نفس الحاله وبدأ يختنق مرة أخرى فصرخت سلسبيل الحقونى علي والنبي ي علي فوق أنت بتخوفنى كده وبدأت تجهش بالبكاء 


فاخذه الدكتور لغرفه الكشف فدلف معه خالد بصفته طبيب 


سلسبيل: بدموع هو هيحصله حاجه حد يطمنى طيب إذا نايمه صحونى أنا مش عايزة حد يسبنى منكم كفايه بابا وظلت تبكى فهرول عليها عمها واحتضنها هو كويس ومش هيحصله حاجه 


حمزة: اقترب منها وأمسك يدها متخافيش شويه ضيق تنفس هياخد اكسجين وهنروح على طول 


سلسبيل: بعيون زائغه يا رب وظلت تدعى له بالشفاء

وبعد دقائق خرج خالد وطمئنهم أنه بخير 


جمال: ماله علي حصله إيه وايه السبب فى الحاله دى


خالد: الواضح أنه اتعرض لضغط نفسي فوق احتماله وهو اللي سببله الحاله دى بس هو اخد حقنه مهدئ هينام نص ساعه وناخده ونروح 


جمال: الحمد لله بس ربنا يستر وجدك ميوصلش وهو هنا ويريت تتصلو على البنات وتطمنوهم ونبه عليهم ميبلغوش حد حتى إذا وصلو


حمزة: حاضر وأمسك هاتفه وتحدث الى إيمان وطمئنها على أخيها ونبه عليها بعدم إخبار جدها او اى أحد منهم 


خالد: تعالو ندخل الكنتين نشرب شاي لحد م يفوق


سلسبيل: أنا هروح الحمام أغسل وشي واحصلكم 


جمال: تحبي اجى معاكى 


سلسبيل: لأ ي عمى الحمام هناك فى اخر الكريدور 


***********,**************


إيمان: بقلق هو إيه حصل علشان علي يوصل للحاله دي معقول يكون حمزة زعله بس هو عمل ايه


نرمين: تصدقى صح أصل علي سلم على عمى جمال بأسلوب مش لطيف وأنا لاحظت أن حمزة زعل والاكيد أنهم اتعتبو أو حمزة زعل منه 


إيمان فعلا كلامك صحيح بس من امتى حمزه ممكن يزعل حد للدرجه دى لأ لأ فى حاجه .......


****************


صالح: يلا بينا انا ختمت الجوازات خلونا نتحرك 


اميمه: هناء إحنا هنمشي بالعربيه كتير ولا هنوصل على طول 


هناء: لسه معاكى ساعتين ي حببتى إحنا هنا مطار اسيوط 


اميمه: يااااه لما أنا ركبه طيارة وتعبت آمال الاولاد عملو إيه ومش عرفه ليه قلبي تقيل وحاسه إن نفسي بيروح مني


هناء وسميحه: بقلق مالك يا حببتى حاسه بايه 


اميمه: عايزة اتطمن على الأولاد ليكون فيهم حاجه


سميحه: بعد الشر عليهم أنا هتصل بخالد او حمزه 


حمزة: عمى جمال مالك قلقان كده ليه خالد طمنا والحمد لله عدت


جمال: نظر لحمزة وبهمس أنت قولتله إيه خلاه تعب كده وإياك تكون زعلته علشان سلم عليا بفتور 


حمزه: الفون بيرن ثوانى ايوه يا عمتى عمله ايه وصلتو لفين 


سميحه: اتحركنا من أسيوط وطلعنا على أول الصحرواي المهم اخواتك عاملين ايه 


حمزة: كلهم كويسين ومصدقو شافو السراير نامو على طول بس أنا مع خالد 


سميحه: طيب الحمدلله 


حمزة: بتعجب مالك ي عمتى فى حاجه ولا ايه


سميحه: هتتجنن وقلبها ونفسها وبتقول فى حاجه حصلت للاولاد بس طلع انزار كاذب 


حمزه : ادينى ماما اكلمها إذا سمحتى ي عمتى 


اميمه: بلهفه عامل ايه وأخواتك كلهم كويسين فى حد حصله حاجه 


حمزه: امى مفيش حاجه تحبي اصحيهم من النوم واحد واحد تكلميه 


اميمه: لأ خليهم نايمين وأول م نوصل للبلد هتصل عليكم


حمزة: ماشي ي ست الكل مع السلامه 


جمال: فى إيه مالها اميمه تعبت من الطريق


حمزة: لأ بس حست بأن حد فينا تعب 


جمال: مش ممكن اميمه ردار من نحيتكم والله ربنا يباركلكم فيها 


سلسبيل: خرجت من الحمام وتوجهت إلى غرفه علي ودخلت  ونظرت له وهو نائم وسحبت كرسي وجلست بجوارة وامسكت يده وبدموع بالله عليك م تعمل كده تانى أنا مقدرش اخسر حد فيكم أنا روحى متعلقه فيكم كلكم اهون عليا أموت ولا اشوف حد فيكم تعبان ومالت على يده وظلت تبكى 


علي : بنعس وقد سمعها وسحب يده من بين يديها ومسح دموعها 


سلسبيل: عامل ايه أنت كويس انادى للدكتور وقامت فأمسك يدها 


علي:أنا كويس بقيت احسن بس انتى بطلى عياط 


سلسبيل: هبطل لما تقوم من سريرك ده وترجع زى الأول وأنا مش هزعلك تانى بس والنبي متتعب بالطريقه دى تانى وبكت بصوت عالى قوم من مكانك ده


علي: بخوف عليها لاول مره يري دموع سلسبيل فاعتدل فى مكانه وكاد قلبه أن يتوقف من رؤيتها وهى تبكى وأمسك بيدها يلا هتفضلي تعيطى كده تعالي سندينى علشان ااقوم اصلي حاسس أنى مدروخ 


سلسبيل: كففت دموعها بيدها طيب هنادى لخالد يشوفك الأول 


علي: الله ما انتى مش طايقه خالد يديكى علاج اشمعني أنا


سلسبيل: علشان أنت تعبت خالص ونفسك راح 


علي: هههه وايه يعنى خليكى ترتاحى مني


سلسبيل:  فوضعت يدها على فمه إيه اللي بتقوله ده والله اخصمك ومش هتكلم معاك تانى 


علي:  بس بس ايه هتفطسينى ابعدى إيدك 


سلسبيل: اووووف اسفه ماخدتش بالى أنا عبيطه كده ليه  ثوانى هنادى لخالد وخرجت جري فخبطت فى حمزة 


حمزه: انتى هنا وأنا قالب عليكى الدنيا برة 


سلسبيل: الدنيا جميله وعلي قام وبقي زى الحصان بس هنادى خالد علشان هو عايز يخرج 


جمال: انتى هنا ي بنتى حرام عليكى مش تقولي وأحنا عمالين ندور عليكى


خالد: لسه هيتكلم ويعاتبها ......


سلسبيل: والله ما أنت قايل ولا كلمه سمعت المقرر مرتين ادخل وطلع الجدع اللى نايم خلينا نروح من هنا


خالد: ههههههههههههه والله مجنونه ودخل وقال ايه عامل إيه دلوقتى 


علي:  انا كويس عايز اطلع من هنا بس حاسس بدوخه 


سلسبيل: ده نتيجه الحمل هى الشهور الاولي صعبه كده 


علي: اخرسي ي بت انتى ايه م كنتى بتعيطى وهتموتى دلوقتى خلاص 


سلسبيل: أه خلاص يعنى كنت هنكش مين أنا ولا عايزنى يجيلي انتفاخ 


حمزة: شكله بقي كويس خلونا نروح لحسن البنات هيتجننو 


جمال: كان واقف على باب الغرفه فلم يريد أن يدخل لعلي حتى لا تاتيه نفس الحاله 


خالد: يلا قوم وانت اتسند عليا علشان تاثير الحقنه لسه 


علي: قام من مكانه وهو دايخ فراي عمه واقف أمام الباب وهو مطئ طئ رأسه فترك ذراع خالد ومشي بضع خطواط  فنظر عمه للداخل فراه وهو يمشي ويكاد أن يقع فجري عليه واسنده بين ذراعيه 


علي: مال على ايد عمه وقبلها  أنا اسف سامحنى انا غلطان وحياتى عندك بلاش تزعل منى اضربنى على اى تصرف. عملته معاك قديم بس تسامحنى فأخذه جمال بين أحضانه وببكاء علي سمحتنى ي عمى


جمال: عمرى مزعلت منك مفيش اب يزعل من إبنه لكن بنعلمه الصح والغلط ونظر جمال لحمزة نظرة عتاب ......


خالد: يلا بينا علي البيت ونكمل كلامنا هناك


سلسبيل: لأ والف لأ م هو لازم افهم علي ليه زعلان من عمي  وعمي هيسمحه على ايه هااااا قولولي 


حمزة: اهي جتلها الفوقه بعد وصله العياط بت انتى اسكتى وخلينا نروح


سلسبيل: هار مش هيعدى كده هيجيلي انتفاخ في من نوع آخر كتير عليا والله 


علي: امشي ي بت أنا دايخ ومش قادر ااقف


سلسبيل: اه صحيح الوقفه عليك خطر ههههههههههههه تعالي براحه وعلى مهلك ي رب يطلعو واد وبت 


علي: خبطها علي رأسها بس افوق بس وافضالك ي جزمه وخرجو جميعا من المشفي 


**************


ايمان: هما اتاخرو ليه ده كله أنا قلقانه ......


نرمين: اهدى وإن شاء الله خير .......


سندس: أنا لسه قفله مع خالد هما داخلين علينا وجريت كلا منهم للخارج فراو علي يستند على عمه جمال إيمان واخذت أخيها باحضانها كده تخضنا عليك مالك ايه حصلك 


نرمين: وسعى خلينى اتطمن عليه ايه م صدقتى عايزة فرصتى


سلسبيل: اديها فرصتها يختى وسعيلها 


نرمين: بس ي بت انتى ايه ارحمينا من لمضتك دى


جمال: خدو اخوكم ويلا ادخلو علشان يرتاح لأن تاثير الحقنه لسه وهو واقف دايخ


ودخلو جميعا وودعهم عمهم وذهب الى منزل الجد رافت 


*****************************


البارت ٣٠★ اسرار القلوب★


ودخلو جميعا وودعهم عمهم وذهب الى منزل الجد رافت 


*****************************


الجد رافت: جمال ي ولدى خبرنى الولد كيفه ......؟


جمال: الحمدلله أحسن ورجع ودخل الديوان ...


مها: أنا رايحه اتطمن عليه ومعايا رحيق


جمال: ليه انتى سبتى البنات لوحدهم ي مها ...


مها: لأ طبعا أنا لسه راجعه من عشر دقايق علشان الدوا بتاع عمي معقول أنا اسيب البنات في وضع زى ده


جمال: نظر حوله ولم يجد ابنه محمد وسأل مها فين محمد ......


رحيق: محمد راح الأرض حضرتك ناسي أنه هيقبض الفلاحين النهارده 


جمال: هو عرف باللى حصل لعلي .....؟


مها: لأ هيعرف منين ومين كان فاضي علشان يقوله


جمال: أمسك الهاتف ورن على محمد ....


محمد: الوووو نعم ي بابا 


جمال: وأنت راجع عدي على المندرة علي تعب ووديناه المستشفى ..


محمد: بكل هدوء الف سلامه عليه بس أنا هتاخر لأنهم اتصلو بيا من الشركه وعيزنى لما أخلص إن شاء الله


جمال: بحزن على وجع ابنه ماشي ي حبيبي ويريت متتاخرش 


محمد: حاضر واغلق المكالمه مع أبيه وهو يتذكر كيف عامل علي أبيه باهانه وطرده من أمام الشركه وهو الذي يقف كى يطمئن عليهم جميعا حتى علي بعد ما فعله انقظه ابي من موت محتم لمتى يكون هذا الظلم ومتى ينتهى عن ابي ........ 


********************


الجد محمد: يااااااه اخيرا هشم هوا بلدى وريحه أرضها 


هناء: حضرتك اللي منعت نفسك من زيارتها يريت حضرتك فى اى موسم او عطله نيجى نقعد كام يوم 


اميمه: اه والله يريت الجو ده إحنا افتقدانه من زمان أوى كانت الاجازة والراحه هنا


سميحه: حتى ماهر كان بيعشق الأرض وبيحب ييجى هنا كتير 


عثمان: م تسكتو شويه الواحد مصدع وانتم ايه راسكم مصفحه ارحمونا


الجد محمد: عثمااااااااان الزم حدودك وأنت بتتكلم مع بناتى ساااامع ولما تطلب اطلب من من غير كلام مالوش أى لزوم ونظر له وهو متعجب منه وسأل نفسه ليه كل م تيجى سيرة ماهر بيتعصب امممم اكيد علشان اللي عمله في الشركه هو وجمال يلا ربنا يهدى الأحوال.......


صالح: الاجازه دى هتكون من أجمل الاجازات لأن فعلا كلنا موجودين مع بعض الواد حمزة ده عليه افكار إنما ايه ربنا يباركلي فيه


عثمان: لنفسه أشبع منه اخر أجازه ليه معاك ربنا يريحنى منه بس خلاص هحبسهولك قريب علشان يبقي يتحدانى وياخد مكانى .......


الجد محمد: فاضل كتير ي صالح لحسن كتر القعده وجعت ظهرى


صالح: خلاص نص ساعه ونوصل إن شاء الله وترتاح 


الجد محمد: هرتاح لما اشوف الأولاد القصر مالوش لزمه من غيرهم ....


اميمه: والله معاك حق يا عمى بس كلها نصايا ونبقي معاهم وابتسمت لهناء وسميحه 


***************************


حمزة: نرمين علي نام ....


نرمين: اه نام من شويه صغيرة لأنه دايخ من الدوا

بس عايزة أعرف إيه حصل خلاه يوصل للحاله دي


حمزة : وهو واضع رأسه بين كفوف اديه أنا .. أنا إللي وصلت اخويا للحاله دى وكنت هموته ونسيت أنه لما بينفعل بيحصله ديق تنفس أنا مش طبيعى أنا غلطان ازاى أنسي أمور تخصه ازااااى وظل يلوم نفسه ويئنبها


نرمين: جلست بجوارة وتحدثت أنت ليه محمل نفسك مسؤليه اللي حصل ده أمر طبيعى ممكن يحصل فى أى وقت سواء لعلي أو لحد فينا 


حمزة: نظر إليها بخوف لأ لأ لا علي ولا أنتم كلكم هيحصلكم حاجه طول ما أنا عايش انتم اخواتى ومعنديش أنا بنت عمتى أو ابن عمى لأ إحنا أخوات ومستحيل اشوف حد منكم متألم هكون أنا الأول الدرع ليكم


نرمين: وهى تنظر لحمزة جاحظه العين فارغه الفاهه وسرحت وما هى إلا ثوانى وانهمرت دموعها ولكن لا تتحدث


حمزة: بفزع مالك نرمين بتبكى ليه وبدأ يمسح دموعها المنهمره بسسسسس مش عايز أشوف دموعك دى عايز أشوف ضحكتك وإذا فى حاجه تعباكى متتردديش تعالى و اتكلمى معايا وأكيد هتلاقى الحل عندى وإذا مكنش عندى الحل هنلاقيه عند خالد أو علي صدقينى إحنا عزوتنا مع بعض لو حد وقع التانى يلحقه خلاص توعدينى لما تجمعى شجعتك. تحكيلي سبب الدموع دى إيه


سلسبيل وسندس وإيمان : كانو يستمعون إلى لحديثهم بدون أن يشعرو بهم حتى هم دموعهم انهمرت على حمزة ونرمين 


نرمين: بدون تردد ارتمت فى أحضان حمزة فعلا أنت أخويا وسندى كنت واخده عنك فكرة مش كويسه بس خلاص ربنا نور بصيرتى الحمدلله


ثوانى ودخلت مها ورحيق فراو هذا المنظر لنرمين وحمزه 


مها: احم احم ازيكو ي أولاد أخبار علي إيه


رحيق: ونظرات الغيرة الواضحه عليها وتكاد دموعها أن تنهمر من هول ما رأته 


سلسبيل: اوباااااا الحقو الواد اتقفش من موزته بالفعل الشنيع 


ايمان: خبطتها فى كتفها بس ايه حريقه هوسس


ايمان: خرجت مسرعه لإنقاذ الموقف ولكنها لا تعرف ماذا تقول فحمزه لم يبوح لها عن مشاعره إتجاه رحيق فابتسمت لخالتها اتفضلي ي خالتو ادخلى لعلي هو نايم في الاوضه دى


مها: لأ خليه مرتاح أنا قولت اجى اتطمن عليه واشوف عمى وصل ولا لاء 


إيمان: على م نشرب الشاي يكونو وصلو إن شاء الله


رحيق: وهى تنظر لحمزة بعتاب ونظرت لأمها يلا يا ماما علشان نسبهم على راحتهم 


سلسبيل: انتى لسه داخله ومش هتمشي غير لما تشربي حاجه وإلا هزعل وأنا زعلى وحش 


رحيق: وتكاد أن تبكى عايزة امشي هبقي أشرب لما ييجى جدى ..


سلسبيل: لأ انتى كده داخله على طمع تشربي مرتين ولا ايه انتى هتفضلي هنا معانا وتستقبلي جدك كمان ولا ايه ي خالتو ....


مها : طبعا حببتى تستنى معاكم بس هقوم اشوف علي وبعدها امشي على الأرض عندى شغل كتير يلا اسيبكم على راحتكم ودخلت لعلي لكى تطمئن عليه


إيمان : رحيق تحبي تشربي إيه أنا هعمل نسكافيه 


نرمين: وأنا كمان نسكافيه....


سندس: كابتشينو من غير سكر .....


سلسبيل: يالهوى على القهوة اللي اتفتحت بصي أنا هشرب لبن ورحيق ليمون وحمزتى حبيبي قهوة علشان يعدل الطاسه ويبربر اللي حصل 


ايمان: ايه القرف ده اسمها يبرر ايه جالك حول اتعدلي


سلسبيل: بحب ادلع كلامى الله إيه هتحسبونى على الكلمه سبونى اطلع اللي جوايا لانفجر فيكم


رحيق: لنفسها حمزتى ونظرت لحمزة ولسلسبيل وتكاد أن تحترق من نار الغيرة


سلسبيل: لاحظت نظرات رحيق لها وابتسمت والنعمه لاخليكم تعترفو قدامى وتقدمت بجوار حمزة واحتضنت ذراعه قولى ي حمزتى هنتفسح فين هنا


إيمان: نظرت الي سلسبيل وتكاد عينيها تخرج من مكانها ففهمت ما تؤل له سولى أنا داخله اعملكم. اللي طلبتوة وانتى ي سولى تعالى معايا


سلسبيل: لع وألف لع أنا هنا مع حمزتى اتكلي انتى وغمزت لها


نرمين: مالت على أذن سولي سيبي دراعه البت هيجرالها حاجه 


سلسبيل: م هو خلاص جالها خرس مش شيفاها عامله ازاى والبركه فيكى ي كبيرة شافت الجرم الكبير لكى ي بنت خزامه 


نرمين: ده حضن اخوى ومفيش اى حاجه والله أنا كنت بعيط ومن غير ما أخد بالي حضنته 


سلسبيل: طاااا ابقي خدى بالك المرة الجايا لحسن البت ممكن يجيلها سقسقا فى المجانص 


نرمين: ايه ده مرض جديد سقسقا فى المجانص 


سلسبيل: دى امراض خاصه بيا اركنى خلينى اركز مع جوز البط ده وهما بيبصو لبعض كده


حمزه: بنظره ترجى منه لرحيق وكأنه يحدثها بعيونه ويطمئنها بأنه لا يوجد غيرها 


سلسبيل: تنظر تارة لحمزه وتارة أخرى لرحيق وتحدثت هو أنا اباجورة هنا ادينى بصه وأنت كمان بلاش تحسسونى بالغربه


رحيق: بارتباك نعم بتقولى حاجه.....


سلسبيل: بسهوكه لأ مش بقول ثوانى وأمسك ليكم كمنجه 


حمزه: بطلى رغي وسيبي دراعى إيه قبضه عليا ي بت انتى


سلسبيل: لا أصلنا مامنين عليه فلازم نحافظ عليه الدراع ده بيحضن ويطبطب 


حمزة: بسسسسس ي حريقه والله حاضر ي سولي انتى هتعمليهم عليا 


سلسبيل: ههههههههههههه أه كلكم تحت ضرسي بصراحه الاجازه دى ممتعه بالنسبالي بس حلمبوحه

يقوم بالسلامه علشان تكمل ههههههه


حمزة :بتقولي ايه مش سمعك


سلسبيل: ركز أنت بس هناك اه هناك التركيز مطلوب علشان التقليه


ايمان : اتفضلو اشربو أحلى نسكافيه على قهوه يلا بالهنا والشفا


نرمين: لسلسبيل قومى ي بت عيزاكى سيبي دراع حمزة وتعالى


سلسبيل: هشرب النسكافيه الله يعنى مشربش


نرمين: جذبتها من اديها قومى تعالى نشوف علي ليكون عايز حاجه


سلسبيل: هبص عليه بعد ما اخلص على دول نيهاهاى 


إيمان: إيه الضحكه البيخه دى


سلسبيل: دى ضحكه الشررين هبقي اعلمك منك ليها اهو تتطلعو من الرحله دى بحاجه. 


نرمين: سحبتها من ورائها يلا بينا......


سلسبيل: ثوانى اجيب النسكافيه كمان مش هشربه ولا ايه


إيمان:خديه ويلا هوينا اوووووف منك


سلسبيل: والنعمه لارجع تانى هاااااا


حمزة :لرحيق اشربي النسكافيه لحسن يبرد 


رحيق: إيمان متيجو نسهر مع بعض النهارده فى الجنينه وكمان علشان علي يغير جو ويطلع من مود التعب 


إيمان: اوك ماشي ونكون كمان اطمنا على جدى والجماعه كلهم .....


حمزة: بتوتر وزعل على حزن رحيق وشعوره بأنها غاضبه منه وي تري أنا معزوم وخالد ولا علي بس


رحيق: كلكم طبعاً مش جيين تغيرو جو .....


حمزه: اه أصل هوا البلد وحشنا أوى وكنا مفتقدينه واهو جينا بس شكل الهوا زعلان 


سلسبيل: وكانت واقفه تسترق السمع هى ونرمين 


نرمين: الله هو الحب جميل كده ي بختك ي رحيق بحمزة .......


سلسبيل: يختى اتلهي على حالك وحالنا بس شوفى حموزتى طلع واد مخلص وبيقولها الهواء وحشنى قال هوا قال 


نرمين: رايحة فين ي بت انتى ......


سلسبيل: هطلع أرد على المقتطفات دى مينفعش احبسها جوايا ما انتى عرفه بطنى بيحصلها ايه ونظرت بخوف حولها ليسمعها خالد 


نرمين: مالك بتبصي كده ليه بتدورى على حاجه


سلسبيل: خايفه من اخوكى اصل مظبط الإرسال على كلمه بطنى تقوليش سيم يختى 


خالد: سولى بطنك تعبتك تانى وي تري اخدتى الدوا


سلسبيل: وهى تنظر داخل ملابسها. وملابس نرمين هو مركب جهاز تتبع زى بتاع البوليس سبينى اطلع لجوز العصافير اللى برة وابعدى اخوكى عنى لحسن ااقوله انك انتى وإيمان اللي خلتونى اعمل عيانه


نرمين: هبله وتعمليها طب ردي عليه. ده واقف وراكى مستنى رد


سلسبيل: اشيخه واقف ورايا مش تقولى ونظرت لخالد حبيب قلبي وحبيب قلب الوطن العربي نحم عايز حاجه 


خالد: اخدتى الداو مستنى ردك ي هانم مش معقول كده


سلسبيل......... لا رد


نرمين:: هزتها ي بت ردى يخرب عقلك


سلسبيل: ده بيكلم هانم إيش حشرنى أنا إلا هى فين .......؟


نرمين: مين دى اللي بتدورى عليها 


سلسبيل: هانم بتاعه اخوكى والنبي دورى هنا وانا هدور هناااك وهمت أن تذهب فامسكها خالد من تلابيبب لبسها 


خالد: انتى عايزة تجنينى اكلمك تعملي فيها هبله كله الا العلاج


سلسبيل: امااااي ي عرب عيب تهزئنى كده وربونا ازعل على نفسي ..و نفسي بتزعلى منى ...اوووم مني ببتطلع تمشي واضيع معاهم سيب اللياقه تكونشي عجباك ...خدها احبيبي


خالد: بتقولي ايه ي بت انتى أنا مش بفهملك كلام 


سلسبيل: أنا مش فهمانى أصلا يبقي أنت هتفهم 


خالد: بت قصري اخدتى الدوا


سلسبيل: عجبك كده البت نرمين بتضحك عليا مش قولتلك هزئنى بس ف السر ايه متعرفش فين مكان السر ااقولك أنا على مكانه هو مكانه محتاج سفر ١٥يوم الاجازة أنت تتوكل وتدور مااشي 


حمزه: نظر لاتجاه الصوت فرأي خالد ممسك لسلسبيل من ياقه لبسها فابتسم ونادى عليهم


نرمين: ايوة ي حمزة عايز حاجه


حمزة. : تعالو هنا وقفين كده ليه 


سلسبيل: اوعي سيب بقي ولا هتطلع بيا كده وأنت ماسكنى زى الحراميه 


خالد: مش هسيبك غير لما أعرف اخدتى الدوا ولا لأ


سلسبيل: ي عم الهندسه أنت مش كنت معاك وعلي تعبان جدا ولما رجعنا أنت مقولتش أنى اخد أى دوا 


خالد: بتذكر منه أه فعلا البرشام معايا معلش حقك عليا اصلي قلقان عليكى ومش بحب التقصير في العلاج 


سلسبيل: طااااا سيب بقي عشان اطلع لجوز العصافير برة


حمزة ،: أنتم لسه واقفين تعالو 


سلسبيل: اوعى تتهور وتطلع بيا كده قدام رحيق خلينى امارس عليها عقلي وحكمتى اجدع 


خالد مش سيبك خالص غير لما تاخدى الدوا واتطمن


سلسبيل: لنرمين م تتحركى وهاتى الدوا ولا مبسوطه انتى وأنا كده 


نرمين: بصراحه اه. وسعيده أوى 


سلسبيل،: طب والله لاطلعهم عليكى وابقي ورينى هتعملى ايه 


نرمين : لخالد فين الدوا 


خالد: اطلعى فوق هتلاقيه على المكتب هما شرطين هاتيهم


سلسبيل: انجزى وخلصينى دى اجازة إيه دى اللي كلها برشام 


علي: وهو يستند على باب الغرفه إيه مالكم وايه ده أنت ماسك سولى ليه كده عملت ايه


سلسبيل: اوباااااااا الزعيم فاق خير عايز ايه أنت كمان خالد بياخد مقاس البلوزه بتعتى ليك فيه ادخل نام 


علي : نامت عليكى حيطه مقاس ايه هى عملت ايه ي خالد 


خالد: الهانم ماخدتش الدوا بتعها ونرمين طلعت تجيبه ومش هسيبها إلا لما تاخده


سلسبيل: يالهووووى أنا سولي سلامه الشوف فين هانم دى الله 


خالد: وسحبها خلفها وتقدم نحو حمزه وتحدث البت دى متعبه وانا خلاص زهقت منها


سلسبيل: طلقنى ي عم وارتاح ومش عايزة نفقه ولا مؤخر أنت بالذات هديك القيمة والمؤخر وشيك على بياض بس طلقنى


خالد: ااااااااه بتقولي ايه .....


رحيق: وكادت أن يغمى عليها من كثرة الضحك فتاه فى ضحكتها حمزة وهو مبتسم لها 


سلسبيل: نظرت لحمزة كى تحدثه فراته فى عالم آخر 

وقالت يعينى على الصبر 


علي: سيبها ي خالد مش هتخلص منها واديها قعده هنا لحد م تاخد الدوا


سلسبيل: لرحيق ابت عمى ضحكتك حلوة هو فى كده الواد هيضيع مننا بوراحه عليه 


إيمان : بسس اسكتى انتى مركزة فى كل حاجه وترجعي تقولي بطنى ما انتى اللي جيباه لنفسك


سلسبيل: هوسسي انتى أوعى تجيبي سيره بطنى عيب هو الكلام على بنات الناس سهل ولا ايه وبعدين أنا اتبريت منها بطنى عرفه هتبرع بيها للأيتام خلي اخوكى يروح وراها بقي 


رحيق: ههههههههههههه...... ههههههههههههه...هههههههههههه لأ مش قدرة كفايه ي سولى بطنى وجعتنى


سلسبيل: الحق ي خالد فى بطن هناك تعبانه حوووول اشكى ايه تعبك رجليكى بيجلها رعشه 


واديكى بيحصلها شلل وعينك بتحول صح يعينى على البونيا شخص ي دكتره 


خالد: ههههههههههههه بقي أنا ي بت بعمل كده ليه إن شاء الله فاشل مثلا


سلسبيل: شكلك جيت لعندى وفيشلت بس اسمع منى شوف البطن التانيه دى اهو تتلهى عنى شويه


حمزه: ههههههههههههه بعد الشر..........


سلسبيل: بعد الشر علي مين ي حمزتى هاااااا


حمزة : بارتباك عليكى طبعا ....


**************


صالح: حمدالله على السلامه وصلنا اخيرا


هناء الله يسلمك...... الله على هوا البلد 


اميمه: هنزل اتطمن على الأولاد بسرعه قلبي مش متطمن 


ونزلو جميعا واتجهت اميمه للداخل فراتهم جالسين معا وهم يضحكون 


اميمه: الحمد لله وجريت عليهم واحتضنتهم وحشتونى والله وإن شاءالله المرة الجايا نسافر سوا


سلسبيل: اه يكون احسن كل م العدد يزيد دكتورنا يتلغبط ويتوة 


نرمين: البرشام اهو يلا بلبعي ايه ده حمد الله على السلامه وجريت فى حضن اميمه


اميمه : مين تعبان. 


سلسبيل : بطنى 


سميحه: مالك ي قلب ماما مالها بطنك 


سلسبيل: اسالي خالد وانا طالعه لحبيبي سامو عليكو


اميمه: لرحيق بقيتى عروسه زى القمر واخدتها لاحضانها وقبلتها 


سميحه: مالها سولي فيها ايه ي خالد


خالد: بنتك بتدلع شويه مغص قرفانا علشان تاخد الدوا 


سميحه : هى من ..وهى طفله بتتعبنى كده وكنت بحطه فى العصير 


هناء: الحمد لله على كل شيء 


الجد محمد: اخد سلسبيل فى حضنه ياااااه وحشانى ي سولي 


سلسبيل: وأنت ي جدو وحشنى كتييييير كتييييير


صالح : طيب خدى جدك وادخلي جوه ودخلو للمندرة فرأي عثمان رحيق جالسه معهم 


عثمان: بصوت عالى ووجه كلامه لرحيق بدون اى وعى لوجود اولاده وابوة انتى بتعملى إيه هنا واخدتى الإذن من مين علشان تقعدى هنا اطلعي برررررررة


***********************


تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع