رواية علمتنى عشقا الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون بقلم هاجر قطب
رواية علمتنى عشقا الفصل الحادى وعشرون والثانى وعشرون بقلم هاجر قطب
الحلقه 21/22
هل مازلت تريد تعلم قواعد العشق وهل مازالت تريد ان تكون حبيبي ...............
قول لها انني مازلت اهواها مهما يطول النوي
هي التي عملتني كيف اعشقها....هي التي سقتني شهد رؤيها
.......................
في فيلاا القصاص .....خرجت من غرفتها....ولتشرب الماء مرت بجانب غرفتة سمعت صوتة يتحدث علي الهاتف .....
فهد.ايوة حبيبتي ﻻ طبعا هو انا اقدر
هجيلك بكرة النادي اه طبعا بحبك
والله غصب عني فراقك بحبك خلاص بكرة
لتنصدم نادين بما تسمعة الم يحبها الم يشعر بها بعد
ليخرج من غرفتة ليتفاجي من وجودها دمعة عيونها
فهد.انتي واقفة هنا لية ......اه بتجسسي عليا.
نادين نظرت لة بصدمة .انا
فهد.اه طبعا وادار لها ظهرة
نادين.كنت بتكلم مين
فهد.ملكيش دعوة انا حر اتكلم مع اللي انا عايزة
نادين.ماشي يافهد وجرت لغرفتها تبكي بقوة.
......................................
في منزل سها ....
كانت ندي سعيدة وهي كانت بتساعد سها في ترتيب المنزل
وعندما كانت ترتتب المنزل رن جرس الباب
ندي.مين اللي هيجي بدري كدة
سها.هروح اشوف.. و ذهبت لتفتح باب المنزل لتفاجي ب.......
سها.عمر
عمر.اية دا انتي سها
كانت ترتدي عباءة منزلية قديمة جدا ولفه شعرها بطرحة قديمة ووجها علية اثر التنظيف
سها.اعااااااا اية اللي جابك دلوقتي
عمر.ﻻﻻﻻ هو المنظر دا انتي بجد يعني دا اللي هاخدة لما اتجوزك
سها.عمر حبيبى دا لبس التنظيف
عمر.لبس تنظيف انتي زاد نفسك عايزة تنظيف
سها.الله يا عمر
عمر.الله اية بقي بزمتك دا يرضي ربنا
سها ماشي يا عمر وجاءت لترحل امسكها وقربها منة
عمر.بجبك بردو حتي لو اية وقبل رائسها اية دا
سها.اية
عمر.رايحتك فينيك
سها.صدقت انت بارد كنت عايز اية
عمر.هههههه كنت جاي اقول لو عايزين اي حاجة اجيبها
سها.ﻻ مش عايزين.تسلم يا حبيبى
عمر. طيب يا حبيبتي متعبيش نفسك وخدتي الدوا
سها .اه الحمدلله
عمر.طب خير هجي بليل ماشي
سها.ماشي يا حبيبى
عمر اقترب وقبل شفتها قبلة سريعة جعلتها في صدمة
عمر.رايحتك فينيك بس بحبك بردو
ليرحل هو سريعا
وهي وضعت يدها علي شفتيها وضحكت برقة
ندي.اية كل دا مين كان بيخبط
افاقت سها
سها.عمر بيشوف لو عايزين حاجة
ندي.فية الخير والله طب يلا نكمل
سها.يلاا
..................................
في فيلا القصاص. ....
كانت مجروحة الفؤاد في غرفتها تبكي قهرا وحزنا بشدة لاتعلم لما عندما تقترب منة يبتعد وعندما يبتعد تقترب لما تقسوا الحياة علي قلبها لمن تشكو من قسوة قلبة من والدتها مسافرة وندى واليوم خطوبتها وﻻ يجوز ان تعكر صفو هذا اليوم عليها
سمعت صوت غلق باب الفيﻻ
جرت تنظر من الشباك
وجدتة مرتدي ثيابة الرياضة وركب سيارتة وغادر
نادين.اكيد راح علي النادي ماشي انا ﻻازم اعرف مين دى
هي ليست من تترك فهدها لغيرها
.......................................
في منزل نور
والدة هنروح علي بعد صلاة العشاء
نور.تمام يا حج
والدة .خلاص نصلي العشا ونروح انا وانت وعمتك ونجاه خارجة مع محمد.
نور.احسن بردو
والدة.اية ماتلم لسانك يابني
نور.هحاول
والدة هناخد موز وبرتقان
نور.موز واية معتش حد بيعمل كدة احنا مش رايحين مستشفى نزور حد احنا رايحين نخطب
والدة. اومال نجيب اية يا اخويا
نور.علبة شكوﻻتة
والدة. طيب شكوﻻتة شكوﻻتة
........................ ..
في شقة المعادي.
خالد.انتي رايحة فين
شهد.مش قولتلك
خالد.انا مش واثق فية
شهد.بس انا واثقة متقلقش
خالد اقترب واحتضنها من الخلف طب خليكي شوية
شهد.ﻻ يدوبك الحق اروح
خالد.طب ابقي طميني
...............................
في فرنسا
نيفين. انا زهقت والعيال وحشوني اوى
القصاص. بردو زهقتي وﻻ مش قادرة تخلصي من قلقك
نيفين. قول اللي انت عايزة بس انا عايزة انزل مصر
القصاص. طب يومين وننزل
نيفين.ﻻ انا عايزة انهاردة
القصاص خلاص هحجز طيارة خاصة وهنسافر حالا مش الحاجة جاهزة
نيفين. اه يا حبيبي ربنا يخليك ليا
قبل القصاص يدها ويخليكي ليا
......................
في النادي دخلت كالمجنونة تبحث عنة وجدتة مع .....
نادين.شهد انا قلبي كان حاسس
نادين اقتربت منهم
نادين.انت اعاد مع العقربة دي لية
ليقفز واقفا فهو لم يتوقع وجودها
نادين. اية فجايتك
فهد.انتي اللي جابك هنا
نادين. جاية اشوف سيادة الرائد المحترم.فهد بية القصاص اعاد مع واحدة غريبة لية
فهد.اتلمي يا نادين ويلا روحي
نادين. مش هروح
فهد.عن اذنك ياشهد وامسك بيدها وغادر
شهد..ههههههه اومال لما تسمعي المفاجأة هههههههه
......................
في احدي الحدائق
محمد.وحشتيني
نجاه.هو احنا لحيقنا كنا مع بعض امبارح
محمد.طبعا وحشتيني هو حد يزهق من حبيبة
ليقطع حديثهم فتاه
الفتاه.محمد
محمد ينظر لها يتفاجي ثم يقول.اهلا يارا
يارا.وحشتيني اوى مين دى
محمد.خطبيتي وحبيبتي نجاه
يارا.ﻻ بجد انا فكرتها مامتك
لتنكسف بشدة نجاه وتجري دون الانصات لنداء محمد
محمد.انتى ازاي تقولي عليها كدة انا بحبها ﻻ بعشقها وميهمنيش رايك وتركها ورحل
................
في فيلا القصاص.
دخل بها لفيلا..............
نادين.انت بتبهدلني عشانها
فهد.اه
نادين. لية عشان واحدة زيها وتكلمها وتروح تقابيلها لية
فهد.وانتي مالك
نادين. ﻻ ليا انا مراتك
فهد.وشهد هتكون مراتي
نادين.ايةةةةةةةةة.........
ليسمعوا صوت من الخلف هي مين دي. ......
..............
في منزل سها اجتمع الجميع لقراءة فاتحة
نور و ندي
في اجواء من االفرح
.................
يكفي لهذا اليوم ولكن سؤال اليوم الذي حيرني
ايرتبط الحب بالقلب اكثر ام بالعقل ومتي العاشق يحكم احدهم ﻻ تنسوا الكومنت
.....................اوبااااااااا
الحلقة 22
المراءة عزيزى القاريء هي بلورة من الزجاج الهش عليك الاعتناء بها لتعطيك الحب والنور والا جرحك البلور واعطاك الظلام
عزيزي القاري انها ليست ضعيفة ولكنها تحتاج قوتك لتحتمي بها
هي ليست مجرد انثي بل هي كون بكامله
......................................
في فيلا القصاص.
بابا قالها فهد
القصاص. اه بابا اللي لغيت وجودة وبتصرف من دماغك
فهد.سبق وحضرتك خلتني اسيب شهد وجوزتني نادين
ودلوقتي انا عايزها
القصاص.والله انت ناسي انك متجوز
نيفين. ثانية واحدة انت اجبرت ابنك يتجوز بنتي
سكت القصاص وقام بتوجية نظرة غضب ل ابنة
نيفين.رد عليا هو فهد مش بيحب نادين رد
فهد.هريحك انا ﻻ مش بحبها وبابا غصبني اتجوزها وانا عايز شهد
ليضربة والدة بالقلم علي وجهة .اخرس
لتبكي نادين بقوة وتجلس علي الارض تبكي بقوة
لتوقفها والدتها
نيفين.كتر خيركم اوي بس اسمع يا قصاص اخر كلام
احس القصاص انة ع وشك سماع ما يجعل قلبة يموت الما
نيفين احتضنت ابنتها.ورقتي وورقة بنتي يسبقوني علي بيتي
انا هلم حاجتي انا وبنتي ومشين
ليغمض فهد عيونة..........
.........................
في منزل سها
عمر.مبروك عقبال فرحنا يا قطتي
سها.ههههه انشالله
عمر.هي قالتلك نور هيعشيها برا
سها.اه
عمر . اشك انا عارف نور
سها.تقصد اية
عمر.هههه شوية واطمني عليها وهتعرفي
سها. مش فهمه في اية
عمر. شوية وهتعرفي رني عليها
سها.مش فهمة بس طيب واخذت الهاتف لترن عليها
سها.الو ايوة يا حبيتي عاملة اية طيب الحمدلله اية بتعشوا فين
اية .....فين.....
ليطلق عمر ضحكة فهو يعرف صديقة جيدااا
...............
نور.مين اللي بيكلمك
ندي.سها بتطمن علينا مش اكتر
نور.طيب ياحبيتي كلي انتي مكلتيش حاجة
ندي.مش بحبها دي
نور.لية حد يكرة الكوراع دا مطعم دلع كرشك احسن بتاع كوراع ندي.ﻻ كل انت انا مش عايزة
نور.طب كلي دي
ندي.ابوس ايدك مش عايزة كل انت ويلا نمشي
نور.طيب .....بس لسة في مفاجأة
ندي.بجد غير دلع كرشك
نور.ههههههه غير دلع كرشك...اصطبري بس انتي
.................
في منزل سها
سها. ههههه والله مش مصدقة
عمر.ﻻ صدقي دا نور
سها.هههه دلع كرشك
عمر.مجنون
سها.وانا هتعشيني فين في فرحنا
عمر.لا انتي اليوم دا هتنمي خفيف مش هتعشي
سها.لية يعني ....
عمر.عشان مش هديكي وقت تتعشي كفاية وقت الفرح
سها.اتلم يا عمر...
عمر اقترب حتي كاد يلصق وجهه بها .ماانا ملموم اتلم اكتر من كدة اية
سها.بابا
فنهض سريعا يلتف حولة فلم يجدة
سها جرت بسرعه خارجا .ضحكت عليك
..............
في فيلا القصاص
نزلت نيفين علي السلالام حاملة حقبيتها هي ونادين
القصاص. طب هتمشي لية الموضوع هيتحل
نيفين. مفيش حاجة تتحل انت كدبت عليا وابنك كدب علي بنتي
فاكر انا قولتلك اية اول لما عرضت عليا الجواز
فلاش بااااااك
القصاص.واللي انتي عايزة هعملة واللي هطلبية بس وافقي يا نيفين
نيفين. عند شرط واحد بس عشان نتجوز
القصاص. شرط....شرط اية
نيفين.بنتي ...بنتي لو يوم حسيت انك بتيجي عليها وﻻ بتظلمها هسيبك
القصاص. بنتك بنتي وعد
نيفين. تمام وانا موفقة
بااااااااك
نيفين. وانت خلفت بوعدك فعشان كدة ورقتي وورقة بنتي توصلي
ورحلت كسرة قلوب خلفها
قلب عشقها منذ كانت مراهقة وانتظر الكثير ليحصل عليها
وقلب اخر ﻻ يعلم ما يخبئه الا الله
..................
في منزل نور
كانت تبكي نجاه كثيرا ليرن هاتفها لمرة 22 لترد هذة المرة
الووو
محمد.اية خضتني عليكي مش بتردي لية
نجاه بصوت يقطع القلب.عادي
محمد.انتي بتعيطي يا نوجا نجاه انا بحبك وميهمنيش راي حد انتي هتجوزني انا مش هما
نجاه.بس انا حرجتك
محمد.انا مسكتها بهدلتها عشانك انا بحبك وبحبك كدة كمان تعرفي ان لو كنتي رفيعة مكنتش حبيتك انا بحبك كدة
نجاه.بجد
محمد.اة طبعا انا بعشقك انا تخطيت الحب
نجاة. وانا بحبك اوووي
لنتركهم قليلا ينعموا بلحظات خاصة بهم
................
ندي.انت مغمض عنيا لية
نور .هتعرفي دلوقتي
ندي.طيب
نور.احنا وصلنا وازال عن عيونها الرابطة
ندي.واوووو اية الجمال دا
كان أخذها لمطعم ولكنة مملؤ بالانوار والاضواء وع الأرض قلب بالورود مكتوب علية اسمها
ندي دمعت عيونها
وقف نور خلفها وقبل رقبتها برقة .بحبك
ندي التفتت وارتمت ب احضانة .بحبك
..................
في منزل نادين
دخلت المنزل كم تالمت منة كلما فكرت في نسيانة خانها قلبها
لقد احببتة فلما الخداع
نيفين. عايزكي تهدي وتفكري كويس لمستقبلك
نادين. ماما انا تعبانة ومش قادرة اتكلم انا هروح انا
نيفين. اتفضلي
....................
في فيلا القصاص
كان يتحدث في الهاتف
فهد.عملت اللي اتفقنا عليه
شهد.حبيبى وانا كمان عملت زى ماطلبت وقريب جدا هعرقك كل حاجة
فهد.بحبك
.........
اكتفينا لهذا اليوم
المراءة عزيزي القاريء انها هي الام والحبيبة والزوجة والابنة والاخت
فرفقا يا معشر الرجال بالقوارير
اوبااااااااااااا
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق